De Houthi’s vechten door ondanks het staakt-het-vuren in Gaza
De Jemenitische Houthi-rebellen hebben donderdag de dood bekendgemaakt van hun stafchef Muhammad Al-Ghamari, ‘een van de hoogste militaire leiders van de groep’, aldus Al-Jazeera. Kort na de aankondiging ‘eiste Israël de verantwoordelijkheid voor de moord op, toen minister van Defensie Israël Katz verklaarde dat Al-Ghamari was gedood tijdens een Israëlische aanval’, voegt de Qatarese zender toe.
360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.
De Houthi’s hebben de Joodse staat ‘een afschrikwekkende straf’ belooft voor ‘de misdaden die hij heeft begaan’. Volgens Katz zou generaal Al-Ghamari zijn bezweken aan de verwondingen die hij eind augustus bij Israëlische aanvallen in Sanaa had opgelopen, waarbij premier Ahmad Ghaleb Al-Rahwi om het leven kwam.
De door Iran gefinancierde Houthi’s steunen Hamas sinds het begin van de oorlog tegen Israël en voeren steeds meer aanvallen uit op de Joodse staat. Ondanks het staakt-het-vuren in Gaza hebben ze hun operaties niet officieel opgeschort.
De Israëlische luchtmacht bombardeerde woensdag verschillende Houthi-locaties, waarbij volgens de rebellen, die grote delen van het land controleren, 35 mensen omkwamen en 131 anderen gewond raakten. De aanvallen waren gericht op de hoofdstad Sanaa en de noordelijke provincie Jawf, waar Israël naar eigen zeggen ‘militaire doelen’ van de Houthi’s had aangevallen. Het was ‘de langste vlucht die een Israëlische piloot sinds het begin van de oorlog maakte – 2350 kilometer – om de missie te voltooien’, meldde The Jerusalem Post.
360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.
‘We zullen blijven aanvallen. Wie ons ook aanvalt, we zullen hen aanvallen’, zei de Israëlische premier Benjamin Netanyahu erover. Het Israëlische leger, dat de dag ervoor aankondigde een vanuit Jemen afgevuurde raket te hebben onderschept, zei dat het ‘militaire kampen had aangevallen waar leden van het terroristische regime waren geïdentificeerd, het militaire pr-hoofdkwartier van de Houthi’s en een brandstofopslagplaats’.
Hij kwam om het leven bij Israëlische luchtaanvallen
De Houthi-rebellen hebben zaterdag de dood bevestigd van hun premier Ahmad Ghaleb Al-Rahwi, die eerder deze week omkwam bij luchtaanvallen van het Israëlische leger op de Jemenitische hoofdstad Sanaa. Hij is de hoogste bekende politiek leider van de Jemenitische rebellengroep die sinds het begin van de oorlog in de Gazastrook tussen Israël en Hamas in oktober 2023 bij dergelijke aanvallen is omgekomen. In een afzonderlijk communiqué hebben de Houthi’s bekendgemaakt dat Mohammed Ahmad Mouftah tot interim-premier is benoemd als opvolger van Al-Rahwi, die in augustus 2024 was benoemd.
Zaterdagavond beweerde het Israëlische leger ook verschillende ‘andere hoge functionarissen’ van het ‘terroristische Houthi-regime’ te hebben gedood. Volgens de radiozender van Tsahal, die Israëlische veiligheidsbronnen citeert, zouden onder meer de kabinetschef van de premier en de ministers van Justitie, Economie en Handel, Buitenlandse Zaken, Landbouw en Public Relations van de rebellengroep zijn omgekomen, meldt The Jerusalem Post.
‘Het is nog onbekend’ of minister van Defensie Al-Atifi ‘tot de slachtoffers van de aanval behoort’, benadrukt Haaretz. Hij ‘leidt de raketafdeling van de Houthi’s en wordt beschouwd als hun belangrijkste expert op dit gebied’, aldus het Israëlische dagblad. De Houthi’s hebben wraak gezworen.
360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.
De dood van Al-Rahawi zal de Houthi’s echter ‘waarschijnlijk niet verzwakken, aangezien zijn rol binnen de groep vooral symbolisch was en de macht in handen ligt van hun leider, Abdul-Malik Al-Houthi’, aldus The New York Times. Niettemin betekent de moord op Al-Rahawi ‘een escalatie in de inspanningen van Israël om de raketaanvallen van de Houthi’s te stoppen’, schrijft diezelfde krant.
Gezien het tempo en de omvang van de Israëlische aanvallen is het ‘onwaarschijnlijk dat deze de commandostructuur’ van de Jemenitische groep zullen ontmantelen, suggereert Ibrahim Jalal, onderzoeker bij het Middle East Institute, in een interview met L’Orient – Le Jour: de Houthi’s ‘opereren al lange tijd via een gedecentraliseerde generale staf, waarbij ze gebruikmaken van guerrillatactieken, bergachtige en ondergrondse netwerken, waardoor ze zich zelfs onder aanhoudende militaire druk kunnen handhaven’, benadrukt hij.
Volgens Egypte is het nu relatief rustig in de Rode Zee-regio
Op dinsdag kondigde de Egyptische Waterwegautoriteit een tariefverlaging van 15 procent aan voor containerschepen in het Suezkanaal met een netto tonnage van minstens 130.000 ton. De tariefverlaging is drie maanden geldig, gaat in op donderdag en is bedoeld om ‘s werelds scheepvaartgiganten aan te moedigen het kanaal te gebruiken.
360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.
Egypte beweerde in april dat het in 2024 ongeveer 7 miljard dollar aan inkomsten uit het Suezkanaal heeft misgelopen door aanvallen van Jemenitische Houthi-rebellen op schepen die door de Rode Zee varen. Het kanaal rechtvaardigde zijn beslissing op woensdag door te wijzen op de ‘relatieve kalmte in de veiligheidssituatie in de Rode Zee-regio’, aldus Egypt Today. De Verenigde Staten en de Houthi’s bereikten begin mei een staakt-het-vuren.
Mogelijk heeft Iran de rebellen overgehaald hun aanvallen te staken
De Verenigde Staten en de Jemenitische opstandelingen zullen elkaar niet langer aanvallen, aldus het sultanaat Oman dinsdag, dat uitlegde dat het had opgetreden als bemiddelaar tussen de Amerikanen en de Houthi’s. Eerder had president Donald Trump aangekondigd dat de Amerikaanse aanvallen op de rebellen zouden worden stopgezet. Volgens Ali Hashem, een journalist bij Al-Jazeera, ‘is het mogelijk dat Iran heeft geholpen om de Houthi’s zover te krijgen dat ze hun aanvallen beginnen te de-escaleren’, ‘vooral als dit uiteindelijk terug te zien is in de onderhandelingen tussen Iran en de Verenigde Staten’. Dit ‘zou een stimulans kunnen zijn geweest om de gesprekken over kernwapens te versnellen’, voegde hij eraan toe.
360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.
Oman verduidelijkte dinsdag dat de overeenkomst tussen de Verenigde Staten en de Houthi’s betrekking had op Amerikaanse schepen die in de Zwarte Zee en de zeestraat Bab el Mandeb varen. Het communiqué van Muscat maakt echter geen melding van een wapenstilstand met Israël. De aankondiging van het akkoord kwam enkele uren nadat Israëlische luchtaanvallen de internationale luchthaven van de Jemenitische hoofdstad Sanaa verwoestten, waarbij volgens de rebellen, die gesteund worden door Teheran, drie mensen omkwamen.
Een woordvoerder van de Houthi’s, een Jemenitische rebellengroep, eiste op X de verantwoordelijkheid op voor een droneaanval waarbij donderdagavond in Tel Aviv minstens één dode en tien gewonden vielen. Hoewel Israël de drone had geïdentificeerd, was hij door een menselijke fout niet onderschept, aldus een verklaring van de Israëlische luchtmacht. Er loeiden ook geen sirenes om de bevolking te waarschuwen, meldt Haaretz.
360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.
Volgens een voorlopig onderzoek veroorzaakte een drone die insloeg in een gebouw een explosie in de buurt van de Amerikaanse ambassade. De actie kwam een paar uur na een dodelijke Israëlische aanval in het zuiden van Libanon. Volgens Al-Arabiyawas een van de vijf slachtoffers van deze aanval een Hezbollah-functionaris.
Een van de Israëlische aanvallen was gericht op een huis van drie verdiepingen waar Habib Maatouk, commandant van een elite-eenheid, verbleef. Achttien mensen, van wie niet duidelijk is of ze burgers of strijders waren, raakten ook gewond.
De Verenigde Staten gaan duizenden in beslag genomen wapens uit Iran overdragen aan Oekraïne. Het betreft ammunitie en wapentuig die vanuit Iran waren gestuurd naar Houthi-rebellen in Jemen en zijn onderschept door de Amerikaanse marine, bericht CNN. ‘Een maatregel die de kritieke tekorten van het Oekraïense leger zou kunnen verlichten‘, schrijft het Amerikaanse nieuwskanaal.
360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.
Woensdag kondigden de VS aan dat ze maandag al ‘meer dan 1 miljoen kogels’ hadden overgedragen aan de Oekraïense strijdkrachten. De Amerikaanse marine heeft in het afgelopen jaar duizenden Iraanse geweren en meer dan een miljoen patronen in beslag genomen op schepen die door Iran werden gebruikt om wapens naar Jemen te verschepen. De inbeslagnames zijn gericht op kleine staatloze schepen op routes die van oudsher worden gebruikt om wapens naar de Houthi’s in Jemen te smokkelen.
‘Al meer dan een jaar worden Iraanse drones in handen van het Russische leger gebruikt om Oekraïense burgers aan te vallen en te vermoorden,‘ zegt Jonathan Lord, senior fellow en directeur van het veiligheidsprogramma voor het Midden-Oosten bij het Center for a New American Security, tegen CNN. ‘Het voelt als gerechtigheid als Oekraïne in beslag genomen Iraanse wapens gebruikt om zijn volk te verdedigen tegen de criminele invasie van Rusland.’
Deze website gebruikt cookies. Door de site te gebruiken gaan we er vanuit dat je ze accepteert. OK
Manage consent
Over onze cookies
Deze website gebruiks cookies die de gebruikservaring verbeteren. De cookies die we als noodzakelijk categoriseren worden opgeslagen door je browser en zijn essentiëel voor een goede werking van de basisfuncties van deze website. We gebruiken ook third-party cookies die ons helpen te analyseren hoe deze website gebruikt wordt. Deze cookies kunnen ook voor marketingdoeleinden worden gebruikt. Ze worden alleen door je browser opgeslagen als je daar toestemming voor geeft.
Onze noodzakelijke cookies zijn essentiëel voor het goed functioneren van deze website. De basisfuncties en beveiliging van deze website zijn hiervan afhankelijk. Deze cookies slaan geen persoonlijke informatie op.