Tag: IEA

  • Uitstoot van broeikasgas methaan door energiesector op recordhoogte

    Uitstoot van broeikasgas methaan door energiesector op recordhoogte

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Oeganda: voormalig sekswerker helpt vrouwen met hiv in sloppenwijk van Kampala

    » EU bereikt akkoord over regels voor platformwerkers zoals maaltijdbezorgers

    Het IEA blijft optimistisch over de reductiedoelen

    De uitstoot van methaan door de wereldwijde energiesector heeft vorig jaar een recordhoogte bereikt, zo blijkt uit gegevens die woensdag zijn vrijgegeven door het Internationaal Energieagentschap (IEA). Hoewel dit krachtige broeikasgas verantwoordelijk is voor ongeveer 30 procent van de cumulatieve opwarming van de aarde sinds de industriële revolutie, werd er tot voor kort geen rekening mee gehouden in internationale klimaatovereenkomsten, schrijft El País.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Dat veranderde in 2021, toen tijdens de klimaattop in Glasgow, een alliantie van zo’n honderd landen zich ertoe heeft verbonden om de wereldwijde uitstoot van dit broeikasgas tegen 2030 met 30 procent te verminderen. Een van de sectoren waarin volgens deskundigen het gemakkelijkst aanzienlijke reducties kunnen worden bereikt, is energie (de andere grote uitstoters zijn landbouw en veeteelt). Maar ondanks alle toezeggingen in de afgelopen jaren is de uitstoot nog steeds niet gedaald. ‘De methaanuitstoot van fossiele brandstoffen gaat onverminderd door en voedt zo de klimaatcrisis’, aldus het Spaanse dagblad.

    Het Internationaal Energieagentschap schat dat de uitstoot van deze energiesector in 2023 130 miljoen ton bedroeg. Lekkage in de olie-industrie – bijvoorbeeld tijdens de winning en het transport – was goed voor 50 miljoen ton. Daarna volgen steenkoolgerelateerde werkzaamheden (40 miljoen) en aardgas (30 miljoen). Nog eens 10 miljoen ton was gerelateerd aan de verbranding van biomassa. De uitstoot van vorig jaar steeg ten opzichte van 2022 en is vergelijkbaar met die van 2019, toen het vorige record werd gevestigd, aldus het IEA.

    ‘Het is essentieel om de uitstoot te verminderen,’ verklaarde Christophe McGlade, hoofd van de Eenheid Energievoorziening van het IEA, in een virtuele ontmoeting met de internationale pers. Het IEA blijft echter optimistisch. ‘Verwacht wordt dat de inspanningen om de methaanuitstoot te verminderen in 2024 zullen versnellen,’ aldus het internationale agentschap.

    Tijdens de laatste klimaattop in Dubai zijn zo’n tweehonderd regeringen zijn overeengekomen om ‘de methaanuitstoot tegen 2030 aanzienlijk te verminderen’. Het rapport dat woensdag werd gepresenteerd, wijst erop dat ‘als alle toezeggingen’ die ‘tot nu toe door landen en bedrijven zijn gedaan, volledig en op tijd worden uitgevoerd, het voldoende zou zijn om de methaanuitstoot van fossiele brandstoffen tegen 2030 met 50 procent te verminderen’.

  • Steenkoolverbruik wereldwijd op recordhoogte in 2023

    Steenkoolverbruik wereldwijd op recordhoogte in 2023

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » EU zet Orbán buitenspel om onderhandelingen over toetreding Oekraïne te starten

    » Finland sluit opnieuw de grens met Rusland

    Voor 2024 wordt een daling verwacht

    Er is nog nooit zo veel steenkool verbruikt als in 2023, dat maakte het Internationaal Energieagentschap (IEA) bekend in een vandaag verschenen rapport. De wereldwijde vraag naar de brandstof bereikte dit jaar de 8,53 miljard ton, ‘een ongekend niveau’, aldus Le Monde.

    Het Franse dagblad merkt op dat 2023 ook het warmste jaar ooit gemeten is. ‘Het verbranden van steenkool om energie te produceren is verantwoordelijk voor een groot deel van de CO₂ in de atmosfeer, wat leidt tot opwarming van de aarde.’

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    In Azië is de vraag naar steenkool het grootst: volgens het IEA is het verbruik in China dit jaar met 220 miljoen ton (4,9 procent) gestegen ten opzichte van 2022, in India met 98 miljoen ton (8 procent) en in Indonesië met 23 miljoen ton (11 procent). Daarentegen is het steenkoolverbruik sterk gedaald in Europa (met 107 miljoen ton, oftewel 23 proecnt) en in de Verenigde Staten (met 95 miljoen ton, of 21 procent). De daling in Europa en de VS is voornamelijk als gevolg van het uitfaseren van steenkool in elektriciteitscentrales en de dalende industriële activiteit, aldus Le Monde.

    Vanaf 2024 zal het wereldwijde verbruik dalen, verwacht het IEA. Vooral een aanzienlijke toename van wind- en zonne-energie zal het steenkoolverbruik voor elektriciteitsopwekking doen afnemen. Het agentschap denkt niet dat het verbruik van steenkool voor industriële doeleinden, zoals cementproductie zal verminderen.

    Lees ook:

  • Oorlog in Oekraïne versnelt energietransitie, aldus IEA

    Oorlog in Oekraïne versnelt energietransitie, aldus IEA

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zelensky vraagt internationale gemeenschap om 38 miljard dollar

    » Iran: vijftien mensen gedood bij aanslag IS op sjiitisch heiligdom

    Wereldwijd meer investeringen in groene alternatieven

    ‘Hoewel sommige landen dit jaar meer kolen verbranden als reactie op aardgastekorten door de inval van Rusland in Oekraïne, zal dat effect naar verwachting van korte duur zijn’, schrijft The New York Times. De energiecrisis als gevolg van oorlog in Oekraïne zal de wereldwijde overgang van fossiele brandstoffen naar schonere technologieën als wind, zon en elektrische voertuigen waarschijnlijk eerder versnellen dan vertragen. Die conclusie trekt het Internationaal Energieagentschap (IEA) in zijn jaarlijkse World Energy Outlook, een rapport van 524 bladzijden dat de wereldwijde energietrends tot 2050 voorspelt.

    Een belangrijke reden is dat veel landen dit jaar op de stijgende prijzen voor fossiele brandstoffen hebben gereageerd door de inzet voor groene alternatieven te vergroten. In de Verenigde Staten heeft het Congres in het kader van de recente Inflation Reduction Act meer dan 370 miljard dollar aan uitgaven voor CO2-besparende technologieën goedgekeurd. Japan werkt aan een nieuw programma voor ‘groene transformatie’, waarmee onder andere kernenergie en waterstof kunnen worden gefinancierd. Zowel China als India en Zuid-Korea heeft zijn nationale doelstellingen voor hernieuwbare energie en kernenergie verhoogd.

    Toch vindt de verschuiving naar schonere energiebronnen niet snel genoeg plaats om enkele van de meest ernstige en onomkeerbare risico’s van klimaatverandering, zoals grootschalige misoogsten of instorting van ecosystemen, te voorkomen, aldus het agentschap. Op basis van het huidige beleid wordt verwacht dat het wereldwijde gebruik van steenkool de komende jaren begint af te nemen. Ook zal de vraag naar aardgas tegen het einde van dit decennium een hoogtepunt bereiken en het gebruik van olie zal tegen het midden van de jaren 2030 afvlakken, verwacht het IAE.

    Lees ook: