Dit is nooit eerder gebeurd in de geschiedenis van het ISS
De vier astronauten van de Crew 11-missie verlieten woensdag het internationale ruimtestation ISS ‘enkele weken eerder dan gepland, vanwege een medisch probleem’. Deze evacuatie is ‘ongekend’ in de geschiedenis van het station, meldt NBC News. NASA heeft de aard van het medische probleem of de identiteit van het betreffende bemanningslid niet bekendgemaakt.
360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.
Hun landing in zee, voor de kust van Californië, vond plaats in de nacht van woensdag op donderdag. De Crew 11-bemanning bestaat uit commandant Zena Cardman, astronaut Mike Fincke, de Japanse astronaut Kimiya Yui en de Russische kosmonaut Oleg Platonov. Hun terugkeer stond oorspronkelijk gepland voor 20 februari.
Butch Wilmore en Suni Williams zitten al sinds juni 2024 vast
De terugkeer van Wilmore en Williams zal deze maand nog plaatsvinden. NASA probeert al maanden de twee astronauten terug te brengen aan boord van de missie SpaceX Crew-9. Hun verblijf in het International Space Station (ISS) werd echter verder verlengd omdat de nieuwe SpaceX-capsule niet op tijd klaar was, meldt Australian Broadcasting Corporation (ABC).
Vorige maand heeft NASA aangekondigd dat ze een oude capsule zullen hergebruiken, waardoor de lancering nu doorgaat op 12 maart. De gestrande astronauten zullen nog een week doorbrengen met astronauten Nick Hague van NASA en Alexander Gorbunov van het Russische Ruimteagentschap (ROSCOSMOS). Daarna zullen ze alle vier terugkeren, bericht de Australische omroep.
360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.
De twee NASA-astronauten zouden aanvankelijk een missie van acht dagen uitvoeren, maar nadat hun shuttle voor de terugreis als onveilig werd bestempeld, moesten ze in het internationaal ruimtestation (ISS) verblijven. Het lastigste aan het verlengde verblijf was het missen van haar familie en haar labradors, zei Williams. ‘Het was waarschijnlijk een grotere emotionele achtbaan voor hen [hun families] dan voor ons,’ voegde ze er aan toe.
Colombia weert gerenommeerde schrijvers van boekenbeurs
De boekenbeurs van Madrid, die vandaag van start gaat, heeft dit jaar Colombia als gastland. Het zou een feestelijke aangelegenheid moeten zijn, maar het besluit van de regering van president Iván Duque om enkele grote namen uit de hedendaagse Colombiaanse literatuur, waaronder Laura Restrepo, Fernando Vallejo, William Ospina, Piedad Bonet en Héctor Abad Faciolince, uit te sluiten van de lijst van auteurs die het land vertegenwoordigen, heeft veel stof doen opwaaien, schrijft de Mexicaanse krant La Jornada.
Sinds Duque in 2018 aan de macht kwam, heeft hij een slechte relatie met de cultuurwereld
De regering verklaart dat ze van de beurs geen politiek evenement wil maken ‘noch voor de ene, noch voor de andere partij‘, en daarom heeft men ervoor gekozen ‘neutralere’ stemmen uit te nodigen. De auteurs spreken over ‘zwarte lijsten’ en ‘censuur’ en beweren dat de regering probeert te voorkomen dat tijdens het literaire evenement de ernstige problemen die het land doormaakt sinds het presidentschap van Duque, zoals geweld, armoede en de toename van de ongelijkheid , aan de orde worden gesteld.
Sinds Duque in 2018 aan de macht kwam, heeft hij een slechte relatie met de cultuurwereld, aldus La Jornada, onder meer vanwege zijn belastinghervorming op het hoogtepunt van de pandemie en zijn intolerantie voor kritiek. Al meer dan vier maanden lang vinden er op verschillende plaatsen in Colombia demonstraties plaats tegen het beleid van Duque onder de noemer van een ‘nationale staking’.
Donderdagochtend (9 september) is aan boord van het internationaal ruimtestation (ISS) een brandalarm afgegaan. De bemanning zou rook en verbrand plastic hebben geroken in het Russische deel van het ISS. Aangenomen wordt dat het incident verband houdt met het opladen van de accu’s van de module.
‘Hoewel Roscosmos het incident snel bagatelliseert, is het duidelijk geen grap’
‘Een luchtfilter werd vervangen om de vervuiling door de rook te elimineren en de kunstmatige atmosfeer te verversen’, bericht nieuwsplatform Gizmodo. Roscosmos, het Russische equivalent van de NASA, zegt dat alles aan boord normaal werkt. ‘Hoewel Roscosmos het incident snel bagatelliseert, is het duidelijk geen grap’, aldus de site. ‘Hopelijk komen er in de komende dagen meer details naar buiten om te bevestigen dat alles echt in orde is en dat de bemanning veilig is.’
Seks en drugs in coronahospitaal
De politie heeft in Samut Prakan, net ten zuidwesten van Bangkok, een inval gedaan bij een veldhospitaal voor covid-19-patiënten na berichten dat de patiënten drugs gebruikten en deelnamen aan orgieën. Bij de inval werden geen illegale drugs gevonden, maar de agenten vonden wel 23 pakjes sigaretten en elektronische sigaretten, die tegen de regels in de faciliteit waren binnengesmokkeld, bericht de Thaise website Thaiger.
Op beelden van bewakingscamera’s was duidelijk te zien dat mannelijke en vrouwelijke patiënten naar elkaars afdeling gingen. Ook lijkt het erop dat sommigen drugs gebruikten, maar de beelden zijn niet al te duidelijk en patiënten konden niet worden geïdentificeerd.
Deze website gebruikt cookies. Door de site te gebruiken gaan we er vanuit dat je ze accepteert. OK
Manage consent
Over onze cookies
Deze website gebruiks cookies die de gebruikservaring verbeteren. De cookies die we als noodzakelijk categoriseren worden opgeslagen door je browser en zijn essentiëel voor een goede werking van de basisfuncties van deze website. We gebruiken ook third-party cookies die ons helpen te analyseren hoe deze website gebruikt wordt. Deze cookies kunnen ook voor marketingdoeleinden worden gebruikt. Ze worden alleen door je browser opgeslagen als je daar toestemming voor geeft.
Onze noodzakelijke cookies zijn essentiëel voor het goed functioneren van deze website. De basisfuncties en beveiliging van deze website zijn hiervan afhankelijk. Deze cookies slaan geen persoonlijke informatie op.