Tag: Kaboel

  • Talloze doden en gewonden na Pakistaanse luchtaanvallen op Kaboel

    Talloze doden en gewonden na Pakistaanse luchtaanvallen op Kaboel

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: federale rechter schort herziening van het vaccinatiebeleid op

    » Chili: president Kast begint met de bouw van grensbarrières

    Bij de aanvallen werd een ziekenhuis getroffen

    De Afghaanse regering beschuldigde Islamabad maandagavond ervan burgers te hebben gedood in een afkickkliniek in de hoofdstad Kaboel. De BBC, die ter plaatse was, zag ‘meer dan dertig lichamen op brancards worden afgevoerd’, terwijl ‘delen van het ziekenhuis nog in brand stonden’. Volgens functionarissen werden er ongeveer tweeduizend mensen in het ziekenhuis behandeld, en er wordt aangenomen dat er honderden slachtoffers zijn, meldt het Britse medium.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het Afghaanse ministerie van Volksgezondheid meldde aan AFP dat volgens ‘voorlopige berichten het aantal slachtoffers zou kunnen oplopen tot tweehonderd doden en meer dan tweehonderd gewonden’. Even later uitte een woordvoerder van de Afghaanse regering de vrees voor een ‘zeer hoog dodental’, waarbij hij sprak van vierhonderd doden en tweehonderdvijftig gewonden. Islamabad beweerde op zijn beurt ‘militaire en terroristische doelen’ te hebben getroffen.

    De twee landen zijn al maanden verwikkeld in een conflict, waarbij Pakistan zijn buurland ervan beschuldigt strijders van de Pakistaanse Taliban (TTP) onderdak te bieden. Deze groepering heeft de verantwoordelijkheid opgeëist voor dodelijke aanslagen op Pakistaans grondgebied – beschuldigingen die de Afghaanse autoriteiten ontkennen.

  • Afghanistan: IS eist verantwoordelijkheid op voor dodelijke aanslag in Kaboel

    Afghanistan: IS eist verantwoordelijkheid op voor dodelijke aanslag in Kaboel

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Gaza: Israël begint met de sloop van het UNRWA-hoofdkantoor

    » Treinontsporing in Catalonië: één dode en meer dan dertig gewonden

    De aanslag was een wraakactie tegen China

    De aanslag, die maandag plaatsvond in een Chinees restaurant in het centrum van de Afghaanse hoofdstad Kaboel, eiste volgens de politie en reddingsdiensten minstens zeven levens. De aanslag vond plaats in de winkelwijk Shahr-e Naw, ‘een zeer goed beveiligd gebied’, meldt Al Jazeera.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Islamitische Staat in Afghanistan heeft Chinese staatsburgers op zijn doelwitlijst geplaatst, met name vanwege de escalerende misdaden die de Chinese overheid begaat tegen onderdrukte Oeigoerse moslims’, luidt de verklaring van de gewapende groep, zoals geciteerd door de SITE Intelligence Group.

  • Rusland erkent officieel de talibanregering in Afghanistan

    Rusland erkent officieel de talibanregering in Afghanistan

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Colombia: autoriteiten onderscheppen op afstand bestuurbare drugsonderzeeër

    » Israël: Netanyahu bezoekt kibboets Nir Oz en belooft alle gijzelaars terug te halen

    Het land haalde in april de taliban van de terrorismelijst af

    Rusland heeft donderdag bekendgemaakt dat het vanaf nu officieel het Islamitische Emiraat Afghanistan erkent en is daarmee ‘het eerste land ter wereld dat de talibanregering erkent’, aldus Al-Jazeera. Het Russische Hooggerechtshof had in april al de weg hiervoor vrijgemaakt door de taliban van de lijst van terroristische organisaties te schrappen. Moskou wil zo ‘zijn betrekkingen normaliseren om meer regionale invloed te verwerven’, analyseert de Qatarese zender.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken heeft verklaard dat de normalisering van de betrekkingen met Kaboel ‘een impuls zal geven aan de ontwikkeling van productieve bilaterale samenwerking tussen onze landen op verschillende gebieden’. Deze ‘moedige beslissing’ zal ‘een voorbeeld zijn voor anderen’, verklaarde de talibanregering.

  • Rusland haalt de taliban van de lijst met terroristische organisaties af

    Rusland haalt de taliban van de lijst met terroristische organisaties af

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Israël voert luchtaanvallen uit op Palestijns tentenkamp: minstens 37 doden

    » Trump: ‘De VS en China zijn in onderhandeling over handelstarieven’

    Moskou onderhield al jarenlang contacten met de taliban

    Het Russische Hooggerechtshof heeft donderdag de taliban, die sinds 2021 weer aan de macht zijn in de Afghaanse hoofdstad Kaboel, van de lijst van terroristische organisaties geschrapt. Daarmee is de kwalificatie opgeheven die Moskou in 2003 aan de islamitische groepering oplegde. Maar zelfs vóór deze beslissing ‘werkte het Kremlin al jaren openlijk samen met vertegenwoordigers van de taliban door hen uit te nodigen om naar Moskou te komen en door in Afghanistan contacten met hen te onderhouden’, aldus de Russische nieuwssite Meduza.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    In december 2024 ondertekende Vladimir Poetin wetgeving die Russische rechtbanken de bevoegdheid geeft om op verzoek van het bureau van de procureur-generaal de kwalificatie ‘terroristen’ op te heffen. Eind maart 2025 diende het bureau een officieel verzoekschrift in bij het Hooggerechtshof om de taliban van de Russische lijst van terroristische groeperingen te schrappen. De Afghaanse minister van Buitenlandse Zaken Amir Khan Muttaqi heeft zijn dankbetuigingen aan Moskou overgebracht en prijst deze ‘belangrijke ontwikkeling’ in de bilaterale betrekkingen tussen de twee landen.

  • Afghanistan: taliban zetten een radiostation voor vrouwen op non-actief

    Afghanistan: taliban zetten een radiostation voor vrouwen op non-actief

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zweden: minstens elf doden bij schietpartij op school in Örebro

    » Griekenland: eiland Santorini getroffen door meerdere aardbevingen

    Het zou een buitenlands tv-station apparatuur hebben geleverd

    De Afghaanse autoriteiten hebben dinsdag het bekende station Radio Begum in Kaboel doorzocht en twee medewerkers gearresteerd. Het ministerie van Informatie rechtvaardigde de ontmanteling van het radiostation door op X te verklaren dat ‘het niet alleen meerdere overtredingen heeft begaan, maar ook apparatuur en programma’s heeft geleverd aan een televisiestation in het buitenland’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens de nieuwswebsite KabulNow werd Radio Begum opgericht in maart 2021, enkele maanden voordat de taliban de controle over Kaboel overnamen. De medewerkers van het station zenden programma’s uit voor en door vrouwen, waaronder educatieve programma’s, boeklezingen en telefonisch advies. Afghanistan is het enige land waar meisjes en vrouwen niet naar de middelbare school of universiteit mogen.

  • ‘Kinderen betalen de hoogste prijs voor oorlog’

    ‘Kinderen betalen de hoogste prijs voor oorlog’

    Zarlasht Halaimzai was tien jaar oud toen er in 1992 duizenden raketten werden afgevuurd op Kaboel. Nu zij het leed van kinderen in Gaza ziet, komt alles weer terug. ‘Ik herinner me de stilte tussen de vallende granaten. Alle andere geluiden verdwenen.’

    In 1992, toen ik tien jaar oud was, werden duizenden raketten afgevuurd op Kaboel. Het begon voor het begin van de lente, toen we Perzisch Nieuwjaar vierden, en ging door tot in de winter. De belegering dwong mijn familie uiteindelijk ons huis te ontvluchten en we keerden nooit meer terug. We hadden gehoopt dat de gevechten in Afghanistan in 1989 zouden stoppen, nadat de Sovjettroepen zich hadden teruggetrokken van hun mislukte invasie. Maar onze hoop verdween toen de door de VS gefinancierde moedjahedien elkaar begonnen te bevechten en Kaboel bombardeerden in een poging de controle over de hoofdstad te krijgen.

    Ik woonde met mijn familie in het noordwesten van de stad, in een huis met bladderende gele verf op de buitenmuren. Een rode ijzeren deur met luid krakende scharnieren gaf toegang tot de buitenwereld. Ik rende altijd de straat op om met andere kinderen uit onze buurt te spelen. Maar de gevechten veranderden alles. Dit was de tijd waarin alle tijd die ik kende verdween. Bedtijd, schooltijd, speeltijd, etenstijd: allemaal weg.

    De sluimerende angst voor geweld die we elke dag al hadden gevoeld, veranderde nu in paniek. Kaboel werd maandenlang meedogenloos beschoten. Voedsel en water werden schaars. Elke dag kregen we nieuws over meer doden in onze familie, onder vrienden en buren. Ik leefde in een grote familie met verschillende ooms en tantes en mijn oma, en het werd een familieritueel om voor het avondeten voor de doden te bidden. Mijn oma leidde het gebed. Mijn vier broertjes en zusjes en ik volgden haar, beduusd, bang voor de dood. Mijn hoogzwangere tante zat er als verdoofd bij. Al haar expressie was verdwenen en het was alsof we haar eraan moesten herinneren dat ze haar arm en hand moest bewegen om te kunnen eten.

    Mijn moeder, altijd bezorgd, deed geen moeite om haar angst te verbergen. Ze praatte over verschillende scenario’s, waarin een van ons of wij allemaal gedood zouden worden. Ze vroeg zich af wie ons naar het ziekenhuis zou moeten brengen als we gewond waren. Mijn vader? Of zou het verstandiger zijn als hij thuis bleef en mijn oom het zou doen? Wat zouden we doen als ons huis volledig verwoest werd? Waar zouden we naartoe gaan? Hoe zouden we mijn oom, die gehandicapt was en niet kon lopen, moeten dragen als we snel naar een andere schuilplaats moesten? De logistiek in geval van overlijden werd uitgebreid besproken, rollen werden verdeeld, plannen gemaakt.

    Verlossing

    Het was de tijd waarin onze jeugd veranderde. Wat ons eerder werd opgedragen – blijf uit de bloemperken, klim niet in die boom, doe je huiswerk – veranderde in instructies over hoe je vallend puin kon vermijden en dat je altijd alert moest zijn op instortgevaar. Er waren veel specifieke bevelen die altijd opgevolgd moesten worden. Niet in de buurt van de muren in de tuin lopen. Niet onder het dak zitten dat het huis met de buitenkeuken verbond. Onder geen enkele omstandigheid het terrein verlaten. En vergeet niet je sjahada te zeggen wanneer je het geluid van raketten hoort. Deze geboden werden keer op keer herhaald.

    In plaats van te lezen, wat ik graag deed, leerde ik andere lessen. Zoals hoe pervers hoop kan zijn, wanneer je in de hoek van een kamer zit af te wachten of er een bom zal vallen die jou en je familie doodt. Hoop op momenten dat je verwacht te worden gedood is vreselijk. Het geloof in onze overleving zit zo diep dat zelfs wanneer we geconfronteerd worden met een bom, er altijd een klein beetje ruimte overblijft voor hoop. Maar het voelt als bedrog, als een spelletje Russisch roulette – deze keer ben jij niet gedood, maar iemand die je kent wel. Hoop veroorzaakt op die momenten zo veel verwarring in je lichaam, dat je het nog jarenlang moeilijk vindt om iets of iemand te vertrouwen – inclusief jezelf.

    Voor of tegen is te simpel

    De aanval van Hamas heeft niet alleen geleid tot dood en verderf onder Israëli’s en tot ‘een ernstig risico op genocide van het Palestijnse volk’, zoals de VN het omschreef, maar tevens tot een wereldwijde golf van zowel antisemitisme als islamofobie.

    Dat schrijft Soulayma Mardam Bey in de Libanese krant L’Orient-Le Jour. ‘De oorlog mag dan plaatselijk zijn, de schokgolven zijn internationaal.’

    Mensen worden nu voortdurend geconfronteerd met een tegenstelling tussen antisemitisme en islamofobie, ‘alsof iedereen moet kiezen tussen het veroordelen van of de ene of de andere vorm van racisme’. Enerzijds worden ‘moslims’ verantwoordelijk gehouden voor de toename van antisemitisme; anderzijds worden ‘joden’ beschuldigd van het verspreiden van anti-islamitisch racisme.

    Mardam Bey wijst op het verschil tussen moreel antiracisme en politiek antiracisme. Het eerste beschouwt racisme als een individuele kwestie die verbonden is met onwetendheid en angst voor de ander. Het tweede beschouwt de historische ontstaansgrond van het racisme, dat tot op heden doorwerkt. Daarvan is in het huidige conflict sprake, schrijft ze.

    Alle vormen van racisme moeten worden bestreden, stelt ze, maar dat kan in dit geval niet zonder aandacht voor de Palestijnse kwestie, want ‘geen enkele antiracistische strijd kan de geschiedenis negeren’. De opvatting ‘met de joden, dus tegen de Arabieren’ – of andersom – is daarom te simpel, concludeert ze.

    Ik herinner me, op de momenten dat de raketten kwamen, de dialoog die zich in mijn hoofd afspeelde. Er is het geluid van een raket die wordt afgevuurd. Komt hij voor mij? Zal hij mijn lichaam verscheuren? Zou ik zonder been of arm kunnen leven? Ook als ik dan niet meer in de amandelboom in onze tuin zou kunnen klimmen? Zal ik mijn zus of broer zien sterven? Ik hoop dat ik als eerste sterf. Als ik de keuze moet maken tussen degenen van wie ik het meest houd te zien sterven of zelf gedood te worden, dan kies ik voor het laatste. Dat zou een verlossing zijn. Als ik klaar was met deze overwegingen en bad ik. Dan draaide ik mijn lichaam in een houding waarvan ik dacht dat die eerbied uitstraalde en bad. Mijn grootmoeder had me de gebeden geleerd die nodig waren voor verschillende momenten, zoals Ayatul Kursi voor bescherming. Ik kende ze niet allemaal, alleen een paar regels, en zei ze keer op keer.

    Mijn grootmoeder leerde me om de sjahada te zeggen op het moment van dreigende dood, zodat we veilig naar de andere wereld konden gaan. Ik zei die minstens zeven keer. We spraken Farsi en ik verstond geen Arabisch, dus na het gebed smeekte ik God om ons te beschermen en hoopte ik zo hard als ik kon dat hij me zou helpen – hoewel ik nooit echt geloofde dat hij dat zou doen.

    Het waren momenten waarop ik het vermeed om naar bepaalde familieleden te kijken. Ik kon niet naar mijn moeder kijken omdat de angst in haar gezicht mijn hart brak. Ik kon niet naar mijn zusje en broertje kijken omdat ik me op de een of andere manier schaamde dat dit hun kindertijd was. Ze waren nog zo klein – vijf en zeven jaar oud – en alles wat ik had geleerd over goed en kwaad maakte dat ik me vreselijk voelde dat ze dit moesten meemaken. Ik kon mijn moeders zus niet aankijken omdat zij de enige was die uitdrukte wat wij allemaal voelden. Ze snikte en huilde als de geluiden dichterbij kwamen. De enige persoon naar wie ik durfde te kijken was oma, die zoveel mogelijk kinderen vasthield als ze kon en geduldig hardop voorlas uit de Koran, en alleen af en toe pauzeerde om mijn tante te smeken om te stoppen met huilen.

    De raketten stopten net zo plotseling als ze begonnen waren. We wachtten dan een tijdje voordat oma ons vanuit de achterkamer, waar we ons hadden schuilgehouden, naar de woonkamer bracht. In de tijd dat we nog eten konden kopen, haalde ze een pot honing tevoorschijn en gaf de kinderen een lepel, in een poging de smaak van de angst uit onze mond te spoelen. Als de honing op was, maakte ze zoete thee die we dankbaar opdronken.

    Mijn oom begon te speculeren over waar de raketten zouden kunnen zijn ingeslagen. Het klonk dichtbij, zei hij dan. Zou het in Kululapushta kunnen zijn, een paar kilometer naar het zuiden, waar zijn broer woonde? Leefde hij nog? Waren zijn meisjes nog in leven? Deze oom had vijf dochters en de laatste tijd waren ze altijd doodsbang als we ze zagen. We maakten ons zorgen om hen, want hun huis was zo gebouwd dat ze een inslaande raket onmogelijk konden overleven. Ze hadden geen plek om te schuilen.

    Ik kon niet naar mijn zusje en broertje kijken omdat ik me op de een of andere manier schaamde dat dit hun kindertijd was

    ’s Ochtends kwamen de berichten over de doden binnen. Mijn oom fietste dan naar de markt om eten en water te halen. Voordat hij vertrok, nam hij afscheid van ons allemaal voor het geval hij het niet zou overleven. Hij waste zich volgens de instructies van de islam, zodat hij klaar was voor een eventuele dood. In de tijd dat hij weg was, bad oma. Ze bad en soms huilde ze. Het was geen hysterische huilbui zoals die van mijn tante, maar gewoon een golf van verdriet die zich uitte in tranen. Ik drukte me dan tegen haar aan omdat ik niet wist wat ik anders moest doen.

    Mijn oom fietste door de straat die leidde naar de school waar mijn moeder lesgaf en die nu gesloten was. Hij passeerde de moskee, die leeg was, en sloeg de hoek om waar kantoorboekhandel Tariq was geweest. De winkel was van de nicht van mijn moeder en vernoemd naar haar zoon. We kochten er altijd onze pennen en schriften, maar ze hadden de winkel gesloten en waren maanden eerder uit Afghanistan gevlucht. Mijn oom ging naar de markt die een paar maanden eerder nog vol vlees, groenten en fruit lag, op zoek naar eten. Slechts een paar onverschrokken verkopers waren er nog aan het werk – de rest van de markt was dicht omdat de wegen naar Kaboel waren gesloten en er bommen uit de lucht vielen.

    Als hij terugkwam hing er een sfeer van vermoeide opluchting in huis. Soms bracht hij eten mee waar we een paar dagen mee vooruit konden – aardappelen, wat suiker, wat groenten. Andere keren kwam hij terug met niet meer dan een paar radijsjes. Dat waren de enige keren dat oma gefrustreerd raakte. Er was al zo weinig om ons mee te voeden en het was haar taak om ervoor te zorgen dat we niet verhongerden. Ze kon al geen brood meer voor ons bakken, en heerlijke maaltijden bereiden. De Hawasana-dagen – zoals we de dagen noemden waarop we speciale maaltijden kregen – waren voorbij. Ik hield van het ritueel dat met die maaltijden gepaard ging. Mijn favoriete dag was die waarop ze mantu maakte, heerlijk gekruide knoedels met lamsgehakt geserveerd met yoghurt en munt. Ze begon vroeg in de ochtend met het deeg maken en het vlees hakken. De hele familie moest helpen om de knoedels te vullen. We zaten rond een grote houten tafel en mijn tante sneed kleine cirkels uit het deeg dat oma had uitgerold, vulde ze allemaal met vlees en gaf ze met perfecte precisie vorm. Ik telde altijd hoeveel ik er op mijn bord had, om er zeker van te zijn dat ik evenveel kreeg als mijn broers en zussen. Als ik me tekortgedaan voelde, gaf oma me er altijd een of twee van haar bord.

    Wat doet Iran?

    Op de aanval van Hamas, mede mogelijk gemaakt door jarenlange clandestiene Iraanse steun, is door de ayatollahs in Teheran met gejuich gereageerd.

    En facties van Jemen tot Irak en van Syrië tot Libanon die al tientallen jaren worden opgeleid, bewapend en gesteund door de Iraanse Revolutionaire Garde, zijn in opperste staat van paraatheid, aldus The Christian Science Monitor. Paradepaardje van deze ‘Iraanse as’ is het Libanese Hezbollah, dat na een decennium van oorlog in Syrië veel gevechtservaring heeft en dat beschikt over een arsenaal van naar schatting meer dan 150.000 raketten. 

    Toch heeft Hezbollah-leider Hassan Nasrallah – ondanks zijn anti-Amerikaanse en anti-Israëlische retoriek, en ondanks de opmerking van de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken dat ‘alle vingers in de regio aan de trekker zitten’ – nog niets laten blijken van neigingen tot een grootscheepse aanval op Israël.

    ‘Ik denk niet dat de Iraniërs Hezbollah willen offeren op het altaar van Hamas, want uiteindelijk is Hezbollah een belangrijk onderdeel van de Iraanse strategie van afschrikking,’ zegt Nicholas Blanford, Hezbollah-expert bij de Atlantic Council, een Amerikaanse denktank. Een aanval van Hezbollah zou leiden tot ‘een pak slaag’ van Israël, ‘en er is er geen garantie dat ze zich daarna snel kunnen herbewapenen’. Het risico voor Iran is dus te groot, en bovendien heeft Hezbollah ook zonder een totale oorlog nog veel andere opties, aldus Blanford.

    Alles was op rantsoen, zelfs de radijsjes, en het allerbelangrijkste: water. De kinderen moesten een volwassene vragen om een glas water voor hen in te schenken als ze dorst hadden, voor het geval we de kan uit onze handen zouden laten glippen en kostbare druppels verspilden. Als de volwassenen naar buiten gingen, hoorden ze geruchten van mensen op de markt. Mensen spraken over wat hun buren deden om te overleven. Vóór de belegering legden we stukjes brood die beschimmeld en oudbakken waren apart zodat ze aan het vee gevoerd konden worden. Toen de voedseltekorten ontstonden, kochten en aten mensen beschimmeld brood dat ze in water lieten weken en daarna aan hun kinderen te eten gaven. Mijn tante spoorde ons met deze verhalen aan om alles te eten wat we kregen; de familie van die en die kookt botten drie of vier keer en drinkt de bouillon met niets anders, zei ze dan. Ze zien er nu uit als skeletten. Eet je aardappels op!

    Een tijdje later gingen er geruchten dat ouders hun kinderen rattengif waren gaan voeren omdat ze niet konden aanzien dat ze verhongerden. Ik ging naar bed en kreeg levendige nachtmerries over liefdevol worden toegedekt, om nooit meer wakker te worden. Ik vroeg me af of mijn ouders zoiets zouden doen. En dan besloot ik dat oma het niet zou laten gebeuren.

    Monsters

    Ik leerde dat het beter was om gedood te worden dan om gewond of verminkt te raken. De ziekenhuizen in Kaboel waren overvol met gewonden en bijna doden. Ik weet niet zeker wat er destijds met de zieken gebeurde. Ik hoorde verhalen van mensen die stierven door granaatscherven in hun gezicht of in hun lies – over sterfgevallen die dagen duurden. Ik hoorde over mensen die doodbloedden nadat ze een ledemaat waren verloren, over kinderen die in de armen van hun ouders stierven, met ontbrekende armen en benen. Ik hoorde van vrouwen die bevielen terwijl ze stierven aan hun verwondingen – baby’s die geboren werden terwijl hun moeders doodbloedden door een granaatscherf.

    Er was geen elektriciteit. Ons ritueel om op vrijdagavond een Bollywoodfilm te kijken was voorbij. In Afghanistan waren vrijdagen de rustdag. Ze begonnen met mijn vader en ooms die naar het vrijdaggebed gingen. Op de terugweg brachten ze wat lekkers mee – snoep of popcorn. We aten de familiemaaltijd en wachtten tot de film begon. De films waren liefdesverhalen waarin de geliefden altijd zegevierden ondanks vele, vaak belachelijke obstakels – zelfs als werden ze vermoord, dan nog zouden ze reïncarneren, hun dood wreken en zich herenigen met hun geliefden. Ik stelde me voor dat ik zou opgroeien en een jongen zou ontmoeten die net zo gek op mij zou zijn als de geliefden in Bollywoodfilms op elkaar. Maar nu stond de televisie stil in de hoek van de kamer.

    De duisternis werd angstaanjagend. Nadat ik de geruchten over het rattengif had gehoord kreeg ik nachtmerries over monsters. Monsters van teer met rode ogen zouden tevoorschijn komen uit het duister van de nacht om kinderen te verslinden. Ik werd wakker met zo’n angst dat ik niet kon schreeuwen. In de nachten dat Kaboel geen elektriciteit had, tastte ik onder de lakens naar de papierdunne handen van mijn oma. Houd mijn hand vast, houd mijn hand vast, huilde ik. Dat deed ze altijd, ze trok me naar zich toe, hield mijn voorhoofd vast en las voor uit de Koran.

    Toen het huis van onze buren werd geraakt, werd alles zwart. Ik was in de kamer waarin we zoals altijd schuilden en sloot mijn oren en ogen. Het geluid van een raket die een groot voorwerp raakt, dringt je lichaam binnen en blijft daar voor altijd. Tot op de dag van vandaag brengt een luide knal het kind terug dat haar kaken op elkaar klemde toen de raket op onze straat viel, wachtend tot de granaatscherven in haar lichaam zouden snijden, tot het bloed zou gutsen en de botten en huid in de rondte zouden vliegen.

    Dagen later, toen er een moment van rust was, gingen we op bezoek bij onze buurman. Zijn huis was zwaar beschadigd. De raket was door één kant van de muur gedrongen en had alle ramen verbrijzeld. Het huis was stil, wat vreemd en onheilspellend aanvoelde. Gewoonlijk waren Afghaanse huishoudens luidruchtig en vol geklets. De familie zat in een kring zoals gewoon is bij Afghaanse families, ze dronken thee en aten gedroogd fruit. Hun jongste zoon lag gewond in de hoek van de woonkamer, in verband, met een vergeelde huid. Hij zag eruit alsof hij aan het dagdromen was, zijn ogen strak naar het plafond gericht. Ik voelde me misselijk en hoewel ik bij hem wilde gaan zitten en met hem wilde spelen, kon ik het niet. Diep in mijn kleine lichaam was er iets wat wist dat hij stervende was. Ik wilde niet bij hem in de buurt zijn. Ik vroeg me af of de dood besmettelijk was. Als ik hem aanraakte, zou ik dan de volgende zijn? Toen hij stierf, was er geen begrafenis, want als je iemand op de begraafplaats begroef, kon dat je dood betekenen. Ze maakten in de tuin een klein kindergraf voor hem.

    Kinderen die ooit in de straat aan het vliegeren waren, verstoppertje speelden of hinkelden – ze waren weg

    Ongeveer een maand voordat we uiteindelijk ons huis ontvluchtten, werden er op een dag in augustus 1992 duizend raketten afgevuurd op Kaboel, op de huizen van gewone mensen. Ik heb niet veel herinneringen aan die tijd, er is alleen nog wat er in mijn lichaam is achtergebleven: de pijn en de spanning en de gevoelens van doodsangst die soms uit het niets opduiken. Ik herinner me wel de stilte tussen de vallende granaten. Alle andere geluiden waren verdwenen. Ik hoorde geen vogels, geen geratel op straat of geluid van regen – alleen het gesuis van een raket, de knal van de explosie. En dan: stilte.

    Elke keer als er een raket insloeg, werd er een kind gedood. Ik hoorde over de dood van klasgenoten en van buren, van kinderen die we kenden. Kinderen die ooit in de straat aan het vliegeren waren, verstoppertje speelden of hinkelden (mijn favoriete spel) – ze waren weg. In bomen klimmen, kattenkwaad, driftbuien, bij elke maaltijd vragen om chips: weg. Geen lievelingskleur meer te bekennen.

    Omdat ik niet kon begrijpen waarom iemand kinderen zou willen vermoorden, begon ik in gedachten verhalen te verzinnen. Voordat we onder vuur kwamen te liggen, bezochten we heiligdommen om offers te brengen aan soefi-heiligen. Iedereen bracht snoepjes mee en mijn vier broers en zussen en ik renden rond om daar zoveel mogelijk van op te eten. Mijn tante probeerde ons tegen te houden door ons te waarschuwen dat als we een heilige boos maakten, hij ons zou komen halen.

    Wat als wij kinderen de heiligen echt boos hadden gemaakt en wij nu met ons vlees voor die zonden zouden moeten boeten? Was er een boetedoening die dat zou kunnen stoppen? Of was het omdat ik loog over mijn huiswerk? Of omdat ik mijn kleine zusje had uitgelachen en aan het huilen had gemaakt? Of misschien omdat ik de chocolaatjes had gestolen die voor Eid bedoeld waren en ze stiekem had opgegeten? Ik somde elke zonde op en vroeg om vergeving. Ik wist niet wat deze ramp had veroorzaakt, ik wist alleen dat ik wilde dat er een einde aan kwam.

    Collateral damage

    Als ik zie hoe de kinderen van Gaza nu onder vuur liggen, komt dit allemaal weer terug. Mijn hele leven probeer ik in het reine te komen met het feit dat ik ben opgegroeid te midden van geweld, en met de les dat kinderen in oorlogen nu eenmaal slachtoffer zijn – collateral damage, aldus de mensen die op televisie eindeloos over oorlog praten. Mijn leven is een onafgebroken zoektocht geweest naar de menselijkheid waar mijn oma tot het bittere einde in geloofde. ‘Hoe bang en wraakzuchtig zijn mannen die kinderen vermoorden?’ zei ze zachtjes, alsof ze het aan zichzelf vroeg. Die vraag hoor ik nog steeds.

    Kinderen betalen de hoogste prijs voor oorlog. Toen ik in 2014 als humanitair hulpverlener aan de Syrische grens werkte, zag ik vele verwondingen als gevolg van de barrel bombs waarmee burgers dag in dag uit werden bestookt. Bommen vol spijkers, schroot en olie. De verwondingen waren gruwelijk. Kinderen werden gedood door spijkers die hun schedel doorboorden of door olie die hen levend verbrandde. Tussen 2011 en 2021 werd in Syrië gemiddeld elke acht uur een kind gedood of verwond. In Irak en Oekraïne doden de door de VS en Rusland afgeworpen clusterbommen kinderen nog lang nadat ze zijn gedropt. Deze illegale wapens zijn ontworpen om ‘slapend’ te blijven totdat ze weer dood en verderf kunnen zaaien, meestal onder kinderen die ze nietsvermoedend oprapen. Ik weet nu dat er geen monsters in het donker zijn. Er zijn alleen volwassenen, die zo doodsbang zijn dat ze in staat zijn te doden.

    Het gevoel dat iemand je dood wil hebben gaat nooit helemaal weg. Het leeft door in je lichaam, als een alarm dat je eraan herinnert dat de wereld gevaarlijk en onvriendelijk is. Het kleurt elke nieuwe interactie – een nauwgezette waakzaamheid wanneer je een nieuwe plek betreedt. De vraag – ‘Ga ik hier dood aan?’ – is constant aanwezig in je onderbewustzijn. Af en toe komt deze bovendrijven en schudt je hele bestaan door de war.

    De positie van Saoedi-Arabië

    In Informed Comment pleit Ali Abootalebi, hoogleraar Midden-Oostenwetenschappen en wereldpolitiek aan de Universiteit van Wisconsin, voor een rol van Saoedi-Arabië als bemiddelaar.

    De Saoedische kroonprins Mohammed bin Salman heeft al belangstelling getoond voor erkenning van Israël in ruil voor Amerikaanse veiligheidsgaranties en nucleaire samenwerking. Ook in zijn nauwere samenwerking met China toont Saoedi-Arabië een pragmatische instelling, stelt Abootalebi. Het zou ronduit verstandig zijn als de oliegrootmacht initiatief zou tonen, want ‘de noodlottige interventie in Jemen’ en ‘het in bedwang houden van de zogenaamde “Iraanse dreiging” hebben alleen maar geleid tot kostbare wapenaankopen en politieke conflicten met traditionele bondgenoten (de Verenigde Arabische Emiraten en Qatar)’.

    Gezien de krappe energiemarkt en de rol van Rusland daarin, de oorlog in Oekraïne, de relatief rustige situatie in Jemen en de voorzichtige toenadering tot Iran is de tijd nu rijp voor Saoedi-Arabië om druk uit te oefenen op de VS en Israël en zich op te werpen als een leidend Arabisch land dat de Palestijnse zaak bepleit. Een evenwichtig en assertief Saoedisch buitenlands beleid zou niet alleen bijdragen aan herstel van het imago van Bin Salman, ‘maar ook de regionale politieke stabiliteit en welvaart dienen’.

    Oorlog heeft op alle kinderen hetzelfde effect, waar ze ook geboren worden. Ik begon dit te begrijpen nadat een geliefde lerares, wiens vader een van de eerste soldaten was die Auschwitz bevrijdden, mij het dagboek van Anne Frank gaf. Ik herkende de dialoog in haar gedachten toen ze zich verborg voor de mensen die haar dood wilden. Ze vroeg zich net als ik af wie er zulk wreed geweld gebruikte en waarom. Tijdens het lezen leefde ik mee met haar oprechte pogingen om een wereld te begrijpen die geen waarde hecht aan het leven van een kind, een wereld die haar ontmenselijkte zodat ze kon worden vermoord.

    In 2016 richtte ik Amna op, een liefdadigheidsinstelling die kinderen helpt te herstellen van oorlogstrauma’s. Toen ik met vluchtelingenkinderen in Griekenland werkte, zag ik bij hen dezelfde doodsangst en verwarring die ik voelde toen ik zelf oorlog meemaakte. Ik zal me altijd dat kleine Koerdische meisje herinneren, in een van de speelgroepen die ik leidde in een kamp in Noord-Griekenland. Ze was zeven of acht jaar oud – dezelfde leeftijd als mijn zusje toen we uit Kaboel wegvluchtten. Ze was zo bang dat ze gestopt was met praten. Ze was bang voor andere kinderen. Ze was bang voor de volwassenen in de kamer. Zelfs als ik haar speelgoed aanreikte, verstopte ze zich achter haar moeder. Maandenlang zei ze niets, totdat ze zich dankzij de hulp die ze tijdens groepstherapie kreeg veilig genoeg voelde om naar een speeltje te reiken. Nog steeds angstig en aarzelend, hield ze de knuffel op afstand van haar gezicht, alsof ze haar eigen instructies opvolgde.

    Oorlog brengt mensen in verwarring, vooral de volwassenen die de oorlog voeren. Ze verliezen zich in technische details en zelfbedrog en zetten hun eigen pijn en slachtofferschap om in zogenaamd rechtvaardige acties, ongeacht de gevolgen. Als kind was het voor mij heel duidelijk wat er moest gebeuren. Na elke keer dat we voor de bommen moesten schuilen werd ik boos. Ik begreep het toen nog niet, maar die woede was zo terecht. Die manifesteerde zich niet in een verlangen naar wraak of de behoefte om van mij en mijn familie slachtoffers te maken die hun levens en menselijkheid waren verloren. Het was een vastberaden eis die zich steeds opnieuw afspeelde in mijn tienjarige hoofd en die sindsdien nog altijd resoneert: stop met het vermoorden van kinderen.

  • Inheemse Brazilianen eisen hun rechten op | Oproep om luchthaven Kaboel te verlaten

    Inheemse Brazilianen eisen hun rechten op | Oproep om luchthaven Kaboel te verlaten

    Oorspronkelijke bewoners van Brazilië gaan de straat op

    Zo’n zesduizend leden van 170 inheemse groepen, velen met verentooien op en zwaaiend met pijl en boog, marcheerden woensdag (25 augustus) naar het hoofdkwartier van het hoogste Braziliaanse gerechtshof, in de hoop druk uit te oefenen op de elf rechters die een cruciale uitspraak over hun lot zullen doen. Het hof buigt zich over de tijdelijke uitspraak die alleen de gronden die door de inheemse bevolking werden bewoond toen de grondwet in 1988 werd afgekondigd als voorouderlijke gronden erkent, meldt O Globo.

    De machtige agro-industriële lobby verzet zich tegen de beschermde status van reservaten

    Veel inheemse groepen zijn tijdens de verschillende machtswisselingen in de Braziliaanse geschiedenis ontheemd geraakt, met name onder het militaire regime (1964-1985). Nu zij naar hun land zijn teruggekeerd, eisen ze bescherming van de status die aan de reservaten is toegekend, waartegen de machtige Braziliaanse agro-industriële lobby zich verzet.

    Lees ook:


    Westerlingen dringend verzocht luchthaven Kaboel te verlaten

    De Verenigde Staten, Australië en Groot-Brittannië hebben woensdagavond hun burgers opgeroepen om luchthaven Kaboel zo snel mogelijk te verlaten, bericht BBC. Duizenden mensen verdringen zich nog steeds op de luchthaven in de hoop het land, dat aan de taliban is overgeleverd, te kunnen ontvluchten.

    Volgens een diplomaat is de terreurdreiging afkomstig was van een groep gelieerd aan Islamitische Staat

    Sprekend op voorwaarde van anonimiteit, vertelde een diplomaat van een NAVO-lidstaat aan persbureau Reuters dat de terreurdreiging afkomstig was van een groep gelieerd aan Islamitische Staat. De taliban-leiding heeft donderdag beloofd de veiligheid te bewaren buiten de luchthaven van Kaboel.

    Lees ook:


    Kazachstan brengt staatsbezoek aan Zuid-Korea

    President Tokajev van Kazachstan werd vorige week ontvangen door president Moon Jae-in van Zuid-Korea. Met dit tweedaagse staatsbezoek was hij de eerste buitenlandse leider die het land bezocht sinds het begin van de pandemie. Kazachstan is de grootste handelspartner van Zuid-Korea in Centraal-Azië, schrijft The Korea Herald.

    Het handelsvolume tussen de twee landen verdrievoudigde tussen 2017 en 2019 tot 4,2 miljard dollar, maar daalde door de pandemie vorig jaar tot 3,08 miljard dollar. ‘Ongeveer 550 Koreaanse bedrijven doen zaken in Kazachstan en onze twee landen werken nauw samen’, zo memoreerde de Kazachse president. De presidenten verklaarden hun strategische partnerschap verder uit te zullen breiden.

  • De val van Afghanistan volgens Amerikaanse en Afghaanse media

    De val van Afghanistan volgens Amerikaanse en Afghaanse media

    ‘De hele wereld heeft Afghanistan de rug toegekeerd’, aldus de Afghaanse pers

    De taliban hadden maar iets meer dan drie maanden nodig om de controle over Afghanistan terug te krijgen. Sinds het begin van de terugtrekking van de Amerikaanse troepen begin mei, hebben de opstandelingen het platteland overgenomen. Vervolgens hebben de taliban in de afgelopen twee weken alle provinciehoofdsteden ingenomen, totdat ze op zondag 15 augustus Kaboel binnentrokken.

    ’De taliban hebben zondag hun controle over Afghanistan effectief bezegeld door de hoofdstad binnen te dringen (…) [waarna] president Ashraf Ghani het land ontvluchtte en de regering instortte’, aldus The New York Times. ’Chaos en angst’ hebben de stad in hun greep en ‘tienduizenden mensen’ proberen wanhopig te vluchten.

    ’Deze terugkeer, twee decennia nadat ze uit de macht zijn verdreven, kon plaatsvinden ondanks de jaren en honderden miljarden dollars die zijn besteed om de Afghaanse regering en haar strijdkrachten te versterken’, merkt de krant bitter op. Terwijl er druk werd gespeculeerd over de bestemming van Ashraf Ghani (Tadzjikistan of Oezbekistan), kondigde voormalig president Hamid Karzai zondagavond op Twitter aan dat hij een ’coördinatieraad’ zou vormen met Abdullah Abdullah, de belangrijkste politiek tegenstander van Ghani en leider van de Afghaanse delegatie bij de vredesbesprekingen die sinds september 2020 in Doha met de taliban worden gevoerd.

    Slachtoffer van grootmachten

    Afghanistan is ‘een land met een geschiedenis die zo’n vijfduizend jaar teruggaat, met vele ups en downs’, aldus Afghanistan Times in haar hoofdredactioneel commentaar van 15 augustus.

    Maar wat er nu gebeurt, ‘nu de Verenigde Staten en hun westerse bondgenoten het einde naderen van hun officiële termijn voor de terugtrekking van troepen na twintig jaar van onsuccesvolle aanwezigheid’, laat zien hoe Afghanistan opnieuw ‘het slachtoffer is van de spelletjes van de grootmachten van de wereld’. ‘Duizenden mensen zijn hun huizen ontvlucht (…) en hebben geen toegang tot humanitaire diensten, voedsel en medische voorzieningen’, aldus de krant, die eraan toevoegt dat ‘de oorzaak van de huidige chaos de onwetendheid van de wereld over de Afghaanse kwestie’ is.

    De terugtrekking van de NAVO-troepen was ‘onverantwoord’, aangezien zij werd bekrachtigd door ‘een bilaterale overeenkomst’ tussen Washington en de taliban op 29 februari 2020. Uiteindelijk heeft ‘de hele wereld Afghanistan de rug toegekeerd’. Zij had ‘iets langer moeten wachten en de strijdende partijen in Afghanistan ertoe moeten overhalen naar een politiek akkoord te streven’, en tegelijkertijd sterke druk moeten uitoefenen ‘op Pakistan, dat de werkelijke macht heeft over de opstandige groepen’.

    Drugshandel heeft de taliban alleen al zo’n 460 miljoen dollar opgeleverd

    The Kabul Times vraagt zich af welke financiële middelen de taliban beschikken om hun blitzkrieg uit te voeren en de macht te heroveren. Hun plotselinge verovering mag dan ‘sommige buitenlandse functionarissen en waarnemers perplex hebben doen staan’, maar was grotendeels te danken aan ‘uitgebreide fondsenwerving’ waardoor de opstandelingen in het bezit kwamen van ‘miljoenen, zo niet miljarden dollars’, in een tempo van ‘300 miljoen tot 1,6 miljard dollar per jaar’.

    Volgens een VN-rapport van juni 2021, dat gebaseerd is op door de lidstaten verstrekte informatie, is ‘het grootste deel van dit geld afkomstig van criminele activiteiten zoals opiumproductie, afpersing en ontvoering voor losgeld’. Drugshandel alleen al heeft de taliban zo’n 460 miljoen dollar opgeleverd.

    Lees ook:


    Bidens ‘verraad’ zal ernstige internationale gevolgen hebben, waarschuwt de Amerikaanse pers

    ‘Het is het einde van het Amerikaanse tijdperk in Afghanistan’, vat The New York Times samen. In het licht van de spectaculaire overwinning van de taliban op zondag is de Amerikaanse pers zeer kritisch over het optreden van Joe Biden: ‘In Washington zeggen ambtenaren dat de snelheid van de ineenstorting van het regime de regering heeft verrast en haar heeft doen beseffen dat Biden de geschiedenis zal ingaan als de president die een vernederende slotakte leidde in een lang en moeizaam Amerikaans hoofdstuk in Afghanistan’, aldus The New York Times.

    The Washington Post is verbaasd dat een president ’die bekend staat om zijn empathie’, besloot het debacle in Afghanistan zo ‘kil’ te benaderen. Toen Biden op zaterdag werd gevraagd naar zijn besluit om een einde te maken aan een twintigjarige oorlog, zei hij dat ‘nog vijf jaar Amerikaanse militaire aanwezigheid geen verschil zou hebben gemaakt, wanneer het Afghaanse leger zijn eigen land niet kan of wil verdedigen’.

    ‘De Amerikanen moeten niet vergeten dat dit geen burgeroorlog was die de Afghanen onderling zijn begonnen’

    ‘Ik kan de frustratie begrijpen die Amerikaanse beleidsmakers de afgelopen twintig jaar hebben gevoeld bij hun partners in de regering in Kaboel. Het is een zeer moeilijk proces geweest’, merkt New Yorker-journalist Steve Coll op in een interview met het Amerikaanse tijdschrift. ‘Maar suggereren dat het Afghaanse volk niet zijn deel heeft gedaan, is hen alle schuld in de schoenen schuiven, wat volgens mij niet alleen niet te rechtvaardigen is, maar ook schandalig. De Afghanen hebben generatie na generatie niet alleen een voortdurende oorlog doorstaan, maar ook de ene humanitaire crisis na de andere, en de Amerikanen moeten niet vergeten dat dit geen burgeroorlog was die de Afghanen onderling zijn begonnen,’ benadrukt Coll.

    In veel Amerikaanse kranten wordt gesproken over het ‘verraad’ van de Amerikanen aan de achtergebleven Afghanen. ‘Het in de steek laten van de Afghanen die ons hielpen, die op ons rekenden, die hun leven voor ons in de waag stelden, is een schande die we hadden kunnen vermijden’, schrijft George Packer van The Atlantic. ‘De regering-Biden heeft niet geluisterd naar waarschuwingen over Afghanistan. (…). De schande ligt bij president Biden.’

    ‘De Chinezen grepen het debacle snel aan om te wijzen op de onbetrouwbaarheid van Amerika als partner’

    De Amerikaanse terugtrekking uit Afghanistan zal waarschijnlijk ernstige gevolgen hebben voor de Verenigde Staten en de wereld, stelt journalist Debasish Roy Chowdhury in een analyse gepubliceerd in Time Magazine. ‘De terugkeer van de taliban vormt een veiligheidsrisico voor de gehele regio. Deze markeert het ontstaan van een nieuw broeinest van jihadterreur in het hart van Azië, dat islamitische strijders uit heel Zuid- en Zuidoost-Azië aantrekt en zelfs het schrikbeeld oproept van een hergroepering van IS’, merkt hij op.

    Zoals vele andere commentatoren vreest ook Chowdhurry dat de rampzalige Amerikaanse terugtrekking het imago van de Verenigde Staten op het internationale toneel zal verzwakken. ‘De Chinezen grepen het debacle snel aan om te wijzen op de onbetrouwbaarheid van Amerika als partner’, merkt Chowdhury op. Zo staat in een analyse van het Chinese staatsblad Global Times, dat bekendstaat om zijn nationalistische toon, te lezen dat de gebeurtenissen in Afghanistan illustreren dat Washington ‘een onbetrouwbare speler is, die al zijn verplichtingen laat varen’.

    Lees ook:

  • VS sturen nieuwe troepen naar Afghanistan | Dieptepunt voor Spaans toerisme

    VS sturen nieuwe troepen naar Afghanistan | Dieptepunt voor Spaans toerisme

    Washington stuurt nieuwe troepen nu taliban Kaboel naderen

    De taliban beweerden vrijdag Kandahar, de op een na grootste stad van Afghanistan, te hebben ingenomen na de val van Herat en Ghazni op donderdag. De opstandelingen staan nu aan de poorten van Kaboel en de Amerikanen, die vrezen voor hun onderdanen, maken zich op om opnieuw duizenden soldaten naar het land te sturen.

    De laatste vierentwintig uur zijn ‘desastreus geweest voor de Afghaanse regeringstroepen’, schrijft The New York Times. ‘Kandahar en Herat werden hevig verdedigd en er werd wekenlang gevochten. Maar elke dag werden de veiligheidstroepen verder teruggedrongen, en veel soldaten deserteerden, of liepen op sommige plaatsen zelfs over naar de andere kant.’

    ‘Slechts vier grote steden – waaronder de hoofdstad Kaboel – zijn nog in handen van de regering’

    Volgens het New Yorkse dagblad ‘zijn slechts vier grote steden – waaronder hoofdstad Kaboel – nog in handen van de regering, en twee daarvan worden belegerd door de taliban’.

    Uit vrees voor hun onderdanen en in het bijzonder het diplomatiek personeel hebben de Verenigde Staten donderdag aangekondigd dat zij drieduizend soldaten sturen om de luchthaven van Kaboel te verdedigen en ‘evacuaties te vergemakkelijken’, meldt The Washington Post.

    De Verenigde Staten sturen volgende week ook vierduizend soldaten naar Koeweit en duizend naar Qatar om als mogelijke versterking te dienen. In totaal zullen er bijna achtduizend Amerikaanse soldaten aanwezig zijn in de regio, terwijl de terugtrekking van de internationale troepen uit Afghanistan op 31 augustus moet eindigen – momenteel zijn er nog 650 Amerikaanse soldaten in het land.

    Ontheemd

    De Britse regering heeft aangekondigd ook 650 soldaten te zullen sturen om westerlingen te helpen repatriëren, bericht The Guardian.

    Het conflict heeft reeds zware humanitaire gevolgen voor de burgerbevolking, volgens El País. ‘De VN schat dat sinds het begin van het jaar bijna 390.000 mensen ontheemd zijn geraakt door het geweld. Duizenden Afghanen zijn de afgelopen dagen naar Kaboel vertrokken, terwijl anderen hun toevlucht in Pakistan proberen te zoeken.’


    Algerijnse journalist Rabah Karèche veroordeeld tot celstraf

    Rabah Karèche zit sinds 19 april in de gevangenis en is donderdag veroordeeld tot een jaar gevangenisstraf, waarvan acht maanden onvoorwaardelijk. ‘Hij zal nog vier maanden in de gevangenis doorbrengen’, aldus Liberté, waarvoor Rabah Karèche correspondent in Tamanrasset, in het zuiden van Algerije, is.

    ‘Een nieuwe klap voor de persvrijheid in Algerije’

    De journalist werd vervolgd voor ‘het opzettelijk verspreiden van valse informatie die de openbare orde kan ondermijnen’ voor het publiceren van een verslag van een Toeareg-demonstratie. Amnesty International hekelde ‘een nieuwe klap voor de persvrijheid in Algerije’.


    Dieptepunt voor Spaans toerisme

    De eerste helft van het jaar was een nieuw dieptepunt voor de Spaanse toeristische sector, die nog steeds herstellende is van de pandemie. Cijfers van het Spaanse bureau voor statistiek tonen dat er tussen januari en juni 5,4 miljoen buitenlandse bezoekers naar het land kwamen, ongeveer de helft van het aantal bezoekers in dezelfde periode in 2020, toen 10,7 miljoen buitenlanders het land aandeden, schrijft El País. Die cijfers staan in schril contrast met de 38,1 miljoen bezoekers in de eerste helft van topjaar 2019.

    Ondertussen vreest de industrie dat de hoge besmettingsgraad in Spanje zal leiden tot nieuwe reisbeperkingen door met name Duitsland, Frankrijk en het VK.

  • ‘Twintig jaar later voelt Kaboel opnieuw aan als de hoofdstad van een arm en onrustig land’

    ‘Twintig jaar later voelt Kaboel opnieuw aan als de hoofdstad van een arm en onrustig land’

    Zullen de vredesbesprekingen met de taliban en het vooruitzicht van een Amerikaanse terugtrekking een doorbraak of een ineenstorting van Afghanistan tot gevolg hebben? Veel slechter dan nu kan het bijna niet gaan, menen velen. Maar voorvechters van vrouwenrechten vrezen een ‘terugkeer naar de middeleeuwen’.

    Nederland in Afghanistan

    In Afghanistan zijn momenteel nog zo’n honderdvijftig Nederlandse militairen aanwezig. Zij nemen deel aan de NAVO-missie Resolute Support, die zich richt op het trainen en adviseren van Afghaanse veiligheidsdiensten.

    Op 4 februari liet defensieminister Ank Bijleveld de Tweede Kamer weten dat Nederland nog zo’n tachtig extra militairen achter de hand houdt voor de missie in Noord-Afghanistan. Zij kunnen bijspringen als de veiligheid van eigen troepen en NAVO-bondgenoten verslechtert.

    Terwijl Donald Trump had besloten de laatste troepen per 1 mei 2021 uit Afghanistan terug te trekken, heeft zijn opvolger Joe Biden de autoriteiten in Kaboel en de taliban dit weekend een nieuw stappenplan voorgesteld.

    Tijdens het zoveelste bezoek aan Doha, waar sinds september 2020 de vredesbesprekingen tussen de verkozen Afghaanse regering en de taliban plaatsvinden, heeft de Amerikaanse gezant voor de regio, Zalmay Khalilzad, tot ieders verrassing een nieuwe routekaart onthuld.

    Mohammad Naeem, de politiek woordvoerder van de taliban, zei dat Khalilzad het plan, dat oproept tot de vorming van een interim-regering in Kaboel, een internationale top in Ankara en een staakt-het-vuren, meedeelde tijdens een bijeenkomst, meldt de Afghanistan Times.

    ‘Omdat de Amerikanen hun geduld met de oorlog hebben verloren, hebben de VS hun aanwezigheid in Afghanistan teruggebracht van ongeveer 100.000 soldaten tot zo’n 2500’

    Enkele dagen eerder had de Amerikaanse diplomaat, een moslim van Pashtun-afkomst, de visie van de nieuwe Amerikaanse president aan de Afghaanse president, Ashraf Ghani, en aan verscheidene plaatselijke politieke leiders gepresenteerd. Het Afghaanse staatshoofd ‘is echter stelselmatig tegen het idee van een overgangsregering’ en zou hebben verklaard dat hij de macht alleen zal overdragen aan ‘een rechtmatige opvolger, nadat verkiezingen zijn gehouden’.

    De Afghaanse regering bevindt zich in een hachelijke positie, schrijft The New Yorker in een reportage over de huidige situatie in het al decennialang verscheurde land. Sinds de Amerikanen in 2001 – na de door Osama Bin Laden georkestreerde aanslagen van 11 september – het land binnenvielen, de taliban uit hun macht ontzette en een nieuwe regering installeerde, werd zij gesteund door de militaire macht van de VS. ‘Maar omdat de Amerikanen hun geduld met de oorlog hebben verloren, hebben de VS hun aanwezigheid in Afghanistan teruggebracht van ongeveer 100.000 soldaten tot zo’n 2500.’

    Vredesakkoord

    Meer dan een jaar geleden, op 29 februari 2020, werd in het vredesakkoord tussen de VS en de guerillabeweging ‘bepaald dat de taliban zullen verhinderen dat iemand in de toekomst Afghaans grondgebied zal gebruiken om de Verenigde Staten en hun bondgenoten te bedreigen. En dat zij onderhandelingen zullen aangaan met andere Afghaanse partijen om een Afghanistan te smeden dat in vrede leeft met zichzelf. In ruil daarvoor hebben de Verenigde Staten beloofd hun militaire troepen terug te trekken’, aldus tijdschrift The Diplomat in een gedetailleerde analyse van de situatie.

    Washington had zich sinds het vredesakkoord, waarin de definitieve terugtrekking van de NAVO-troepen uit Afghanistan op 1 mei 2021 is vastgelegd, afzijdig gehouden. Maar nu keert het toch terug naar de onderhandelingstafel, bezorgd over het trage tempo van de onderhandelingen tussen de verschillende Afghaanse partijen. Volgens de zender Tolo News, die als eerste de inhoud van de nieuwe routekaart bekendmaakte, stelt Joe Biden een VN-conferentie in Turkije voor gewijd aan vrede in Afghanistan.

    De VS vrezen dat de taliban tegen de tijd dat de westerse troepen vertrekken een steeds groter deel van het Afghaanse grondgebied in handen krijgen, en vervolgens het land overnemen. Sinds het begin van de oorlog in Afghanistan was de taliban vooral op het platteland actief en waren de steden in handen van de Amerikanen en later de Afghaanse regering. Maar ook daar lijken de taliban nu voet aan de grond te krijgen, aldus The New Yorker.

    In Kaboel wijzen deskundigen erop dat het document ‘gelijktijdig is meegedeeld’ aan president Ghani en aan zijn politieke tegenstander Abdullah Abdullah, de grote verliezer in de presidentsverkiezingen van september 2019. Abdullah kreeg als troostprijs de delicate opdracht om in Doha de vredesbesprekingen met de taliban te leiden.

    Volgens het Pakistaanse dagblad The Nation zou de taliban via algemeen kiesrecht in het parlement moeten worden vertegenwoordigd

    ‘Het feit dat de Afghaanse regering bereid is te praten over het houden van nieuwe verkiezingen zodat de vastgelopen vredesbesprekingen met de taliban doorgang kunnen vinden, is een knap staaltje van diplomatie’, aldus het Pakistaanse dagblad The Nation. Het is ‘uitstekend nieuws’ en toont aan dat president Ghani ‘zijn best doet om het land van een burgeroorlog te redden’.

    Maar zullen de taliban dit voorstel in overweging nemen, ‘wanneer zij vinden zijn dat elke regering die wordt verkozen, terwijl de buitenlandse troepen nog aanwezig zijn, niet werkelijk representatief is voor de bevolking?’ vraagt The Nation zich af. Volgens het Pakistaanse dagblad zou de taliban zich via algemeen kiesrecht in het parlement moeten laten vertegegnwoordigen: ‘Alleen het mandaat van het volk zal hun legitieme macht geven.’

    Vastlopende onderhandelingen

    De nieuwe Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken, Antony Blinken, rechtvaardigde de nieuwe routekaart vlak voor de deadline van 1 mei met het feit dat het vredesproces stagneert. Hij suggereerde dat de VS nu ‘alle opties bekijken, inclusief een verlenging van de deadline’ voor de terugtrekking van de laatste NAVO-troepen. Alles zal afhangen van het vermogen van de taliban om van nu af aan ‘een staakt-het-vuren van negentig dagen’ in acht te nemen.

    Tegen deze achtergrond zegt de Democratische senator Jack Reed dat hij ‘voorstander is van het verlengen van de deadline van 1 mei’, die vorig jaar door Donald Trump is vastgesteld, meldt Tolo News in een ander artikel. In Washington pleit een ‘groeiend’ aantal nationale veiligheidsdeskundigen nu ‘voor het loslaten van het tijdschema’ voor de terugtrekking van de 2500 troepen die nog in Afghanistan zijn. Zij benadrukken dat het land geen ‘thuisbasis’ mag worden voor terroristische organisaties als ISIS of Al Qaida.

    Ook zijn er nog zo’n honderdvijftig Nederlandse militairen in het land. Zij nemen deel aan de NAVO-missie Resolute Support, die zich richt op het trainen en adviseren van Afghaanse veiligheidsdiensten. Op 4 februari liet defensieminister Ank Bijleveld de Tweede Kamer weten dat Nederland nog zo’n tachtig extra militairen achter de hand houdt voor de missie in Noord-Afghanistan. Zij kunnen bijspringen als de veiligheid van eigen troepen en NAVO-bondgenoten verslechtert.

    Nu de Amerikaanse en NAVO-troepen zich haast overal hebben teruggetrokken, zijn er wegversperringen, prikkeldraad en gewapende controleposten verrezen om een schijn van veiligheid te bieden, schrijft The New Yorker. ‘’s Nachts is het stil op straat. Twintig jaar na de door de Amerikanen geleide oorlog voelt Kaboel opnieuw aan als de hoofdstad van een arm en onrustig land.’

    Op eigen benen

    Afghanistan stelt Joe Biden voor een van de meest dringende en lastige problemen van zijn presidentschap, stelt het New Yorkse weekblad. ‘Als hij de militaire terugtrekking voltooit, zal hij een einde maken aan een schijnbaar eindeloze interventie en duizenden troepen naar huis halen. Maar als hij wil dat de oorlog ook maar enigszins als een succes wordt beschouwd, zal de Afghaanse staat eerst op eigen benen moeten kunnen staan.’

    Voordat de VS en zijn bondgenoten in 2001 – waaronder Nederland vanaf 2002 – tussenbeide kwamen, legde de taliban het land een draconische versie van de islam op, waarbij de handen van dieven werden afgehakt en vrouwen voor overspel ter dood werden gebracht. Na de nederlaag van de taliban maakte een nieuwe grondwet de weg vrij voor democratische verkiezingen, een vrije pers en meer rechten voor vrouwen, schrijft The New Yorker.

    ‘Ik wil dat ze mij met eigen ogen zien, dat ze gewend raken aan wat een Afghaanse vrouw vandaag de dag is’

    The New Yorker sprak met een van de onderhandelaars van de Afghaanse regering, Fawzia Koofi, tevens een van de belangrijkste voorvechters van vrouwenrechten in het land. ‘Voor Koofi en haar mede-onderhandelaars is de belangrijkste vraag: Hoeveel van het door de Amerikanen gesteunde democratische project, dat duizenden levens en meer dan twee biljoen dollar heeft gekost, zal overleven?’

    Onderhandelaar Koofi vreest dat de talibanleiders, van wie velen jarenlang in Guantánamo gevangen hebben gezeten, niet beseffen hoezeer het land is veranderd – of dat zij die veranderingen zien als fouten die gecorrigeerd moeten worden, verklaart ze tegenover The New Yorker. ‘Ik wil dat ze mij met eigen ogen zien, dat ze gewend raken aan wat een Afghaanse vrouw vandaag de dag is. Veel van hen hebben de afgelopen twintig jaar in een tijdscapsule gezeten.’

    Koofi hoopt dat er een deal kan worden gesloten om de Amerikanen in het land te houden totdat een alomvattend vredesakkoord is bereikt. Maar ze vreest dat de gesprekken niet genoeg zullen zijn om de Afghaanse staat te redden: ‘Zelfs nu zijn er mensen onder de taliban die denken dat ze zich een weg naar de macht kunnen schieten.’

    Golf van geweld

    Het vredesakkoord van februari 2020 moest een einde maken aan het geweld, maar sindsdien is het land het doelwit van ‘een nieuwe golf van gerichte moordaanslagen op rechters, vrouwelijke activisten en maatschappelijk werkers, en zelfs journalisten’. In 2020 zijn ‘meer dan drieduizend mensen’ gedood, en het geweld is alleen maar toegenomen sinds het begin van de vredesbesprekingen in september, schrijft de Afghanistan Times in een redactioneel commentaar.

    Toen de VS met de taliban over hun terugtrekking onderhandelden, maakten de Amerikaanse functionarissen duidelijk dat zij verwachtten dat er een eind zou komen aan de zelfmoordaanslagen en andere aanslagen met massale slachtoffers, schrijft The New Yorker. ‘In plaats daarvan lijken de taliban een campagne te hebben gelanceerd om de hoogopgeleide elite te terroriseren, juist toen de Afghaanse regering met haar eigen besprekingen begon. Meer dan vijfhonderd Afghanen zijn het afgelopen jaar gedood bij gerichte aanvallen. Velen van hen zijn neergeschoten of getroffen door “kleefbommen”, explosieven die onder auto’s worden geplaatst. Onder hen zijn Malala Maiwand, een journaliste uit Jalalabad; Pamir Faizan, een militair aanklager; en Zakia Herawi, een van de twee vrouwelijke rechters van het Hooggerechtshof die werden gedood.’

    Een groeiend aantal Afghanen gelooft dat mensen binnen de regering verantwoordelijk zijn voor sommige van de moorden. In augustus schreef een groep prominente voormalig ambtenaren, van wie velen dicht bij voormalig president Hamid Karzai staan, aan Ghani dat er ‘hooggeplaatste ambtenaren waren die ervan worden verdacht betrokken te zijn bij gerichte moordaanslagen’.

    In het licht van dit alles is het waarschijnlijk dat de deadline van 1 mei wordt uitgesteld. Het Pentagon heeft de taliban er donderdag 28 januari van beschuldigd dat zij zich niet hebben gehouden aan de afspraken die zijn gemaakt in het vredesakkoord dat in februari 2020 met de Verenigde Staten is ondertekend. De volledige terugtrekking van de Amerikaanse troepen zou daarom niet verantwoord zijn.

    ‘Gezien de onzekerheid waarmee de terugtrekking van de Amerikaanse troepen, die een jaar geleden is overeengekomen, thans is omgeven, is er reden om verdere acties van de taliban tegen de belangen van de VS en de NAVO te vrezen’, meent The Guardian. In de afgelopen maanden zijn de gevechten hervat in de provincie Kandahar, een voormalige basis van de taliban, ‘waardoor in januari tienduizend gezinnen in Zuid-Afghanistan hun huizen moesten ontvluchten’.

    ‘De mensen zullen de taliban niet accepteren. Ze zullen zich niet rustig houden. Het wordt weer een burgeroorlog’

    Onderhandelaars van beide zijden verklaarden tegenover The New Yorker dat zij een zware verantwoordelijkheid voelen om het conflict te beëindigen. ‘De meesten geloven dat de taliban onder de juiste omstandigheden een overeenkomst zouden aanvaarden – dat zij net zo moe zijn van de oorlog als iedereen’, schrijft het weekblad. Maar veel waarnemers in Kaboel vermoeden dat de taliban de besprekingen gebruiken om tijd te winnen tot de Amerikanen vertrekken.

    Volgens vicepresident Amrullah Saleh, waarmee The New Yorker eveneens sprak, zal de vrede mislukken als de Afghaanse regering gedwongen wordt een overeenkomst met de taliban te sluiten voordat de groep het geweld afzweert, en zal de groep proberen haar middeleeuwse visie weer op te leggen. ‘De samenleving is veranderd,’ aldus Saleh. ‘Vrouwen zijn opgeleid, jongeren staan in contact met de buitenwereld, Engels is gemeengoed geworden in de steden. (…) De mensen zullen de taliban niet accepteren. Ze zullen zich niet rustig houden. We hebben veertigduizend commandotroepen. Denk je dat ze zich door de taliban een voor een laten afslachten? Het wordt weer een burgeroorlog.’

    Een Afghaanse regering die zelfs maar gedeeltelijk door de taliban wordt gecontroleerd, zal niet goed zijn voor de vrouwen- of mensenrechten, stelt James Traub in Foreign Policy . ‘Maar de Verenigde Staten kunnen dat niet tegenhouden zonder voor altijd in Afghanistan te blijven. Wel kunnen ze helpen de brokstukken op te ruimen door de honderdduizenden onvermijdelijke vluchtelingen op te nemen, zoals zij ook in het geval van Vietnam hebben gedaan.’

    ‘In ieder geval zal een gezamenlijke regering misschien niet veel slechter zijn dan de huidige, die weinig heeft gedaan tegen de gerichte moorden op activisten, journalisten, leraren en anderen’, vervolgt Traub. ‘Een Afghanistan in vrede zal misschien eindelijk zijn economisch potentieel kunnen ontwikkelen en ten minste zijn bevolking kunnen voeden.’