Tag: MAGA

  • De misvorming van MAGA’s Republikeinse partij

    De misvorming van MAGA’s Republikeinse partij

    De aanhangers van de beweging die onder leiding van hun president Amerika weer groot willen maken, richten zich vooral op het aanwakkeren van woede en wrok.

    De ‘Make America Great Again’-beweging is het kloppende hart van de Grand Old Party [bijnaam van de Republikeinse Partij], de dominante politieke partij in de Verenigde Staten. Daarmee is MAGA de belangrijkste politieke beweging ter wereld, en dat maakt bepaalde recente ontwikkelingen binnen die beweging zo zorgwekkend.

    In maart stelden de College Republicans of America (CRA), een van de oudste jeugdorganisaties die gelieerd zijn aan de Republikeinse Partij, Kai Schwemmer aan als politiek directeur. Schwemmer had in het verleden banden met Nick Fuentes, antisemiet en aanhanger van witte suprematie, en diens beweging Groyper, een los netwerk van wit-nationalistische activisten en internettrollen die zich verzamelen rond online-influencers, met name Fuentes.

    ‘WOKE meute’

    Martin Bertao, de voorzitter van de CRA, verdedigde de aanstelling op X door te schrijven dat hij over de beslissing had nagedacht en ervoor koos ‘aan NIEMAND excuses aan te bieden’, om eraan toe te voegen: ‘CRA zal nooit zwichten voor de WOKE meute!’ Schwemmer vertelde op zijn beurt aan Fox News Digital dat CRA en hij ‘het zat zijn om mee te werken aan de cancelcultuur die verdeeldheid zaait en alleen maar linkse mensen bevoordeelt’.

    Het geval van Schwemmer staat nauwelijks op zichzelf. Afgelopen jaar berichtte Politico over gelekte Telegram-chats tussen leiders van Republikeinse jeugdafdelingen in meerdere staten gedurende een periode van zeven maanden. Het ging om voorzitters, vicevoorzitters en commissieleden die racistische en antisemitische berichten met elkaar uitwisselden.

    Terwijl sommige figuren binnen de Republikeinse Partij kritiek hadden op die uitingen, nam vicepresident JD Vance het voor de jeugdafdelingen op door te zeggen dat ‘kinderen nu eenmaal stomme dingen doen, vooral jongens’. Hij vervolgde: ‘Ze vertellen elkaar grappen die op het randje zijn, of net erover. Dat doen kinderen.’ Maar de grofste opmerkingen waren meer dan eens afkomstig van dertigers.

    Een paar maanden later onthulde The Miami Herald dat gelekte chats van een Republikeinse groepering aan Florida International University lieten zien hoe deelnemers racistische beledigingen hadden geuit. Zo hadden ze meerdere malen hun wens kenbaar gemaakt om gewelddadige aanvallen te plegen op zwarte mensen en hadden ze vrouwen ‘hoeren’ genoemd. In de chatberichten stonden grappen over gaskamers, slavernij en verkrachting. In talloze berichten werd Adolf Hitler geprezen. Dat gebeurde zo vaak dat de groep op een bepaald moment werd omgedoopt tot ‘Nazi Heaven’.

    Normalisering

    Dergelijke incidenten geven blijk van de normalisering van suprematistische en neonazistische retoriek onder jonge Republikeinse activisten.

    Onder de oudere generaties binnen de MAGA-beweging woedt een felle strijd tussen vooraanstaande media en politieke persoonlijkheden, onder wie enerzijds mensen als Tucker Carlson, Candace Owens en Matt Walsh en anderzijds Ben Shapiro en Mark Levin. Er is ook een strijd gaande tussen Laura Loomer en Elon Musk, Musk en Steve Bannon, Bannon en Dinesh D’Souza, en D’Souza en Carlson. Het gaat maar door, zonder dat er een einde in zicht is. De MAGA-beweging is, net als eerdere radicale politieke bewegingen, bezig zichzelf te verslinden.

    In januari 2016 was ik nog een trouwe Republikein die had gediend in de regeringen van Reagan, George H.W. Bush en George W. Bush. Die maand schreef ik in The New York Times dat Republikeinen onder geen beding voor Trump moesten stemmen, zelfs niet als Hillary Clinton zijn tegenstander was. Ik omschreef hem als een ‘kwaadaardige combinatie van onkunde, emotionele instabiliteit, demagogie, solipsisme en rancune’. Maar ik ging nog een stapje verder. Trumps nominatie, schreef ik, zal een bedreiging vormen voor de toekomst van de Republikeinse Partij, want hoewel Clinton de partij bij de verkiezingen kon verslaan, zou alleen Trump haar kunnen herdefiniëren. Ik voegde eraan toe: ‘De aanwezigheid van Trump bij de verkiezingen van 2016 heeft al schadelijke effecten gehad, maar dat is niets bij wat er gebeurt als hij de vaandeldrager van de Republikeinen zou worden. De genomineerde is immers de leider van de partij, hij geeft haar vorm en inhoud. Als Trump de Republikeinse Partij aanvoert, zal ze niet langer een conservatieve partij zijn, maar een boze, bevooroordeelde, populistische partij. Trump zou een dramatische breuk met en een fundamentele aanval op de beste tradities van de partij betekenen.’

    de ranzigheid van de MAGA-beweging valt niet alleen Trump te verwijten

    In de afgelopen tien jaar hebben we gezien dat die grootste angsten zijn uitgekomen. Voor de duidelijkheid: de ranzigheid van de MAGA-beweging valt niet alleen Trump te verwijten. De ideeën die we nu naar buiten zien komen bestonden al lang voordat hij de politiek inging. Maar die ideeën waren voor het grootste deel beperkt tot de marge. Republikeinse presidenten en andere politieke leiders deden wat ze konden om dat zo te houden.

    Maar vanaf het moment dat Trump in de zomer van 2015 zijn kandidaatschap aankondigde, heeft hij zijn best gedaan om de lelijkste hartstochten binnen de Republikeinse Partij aan te wakkeren en aan te moedigen door de smeulende haat met kerosine te overgieten. Een van de ingrijpendste gevolgen daarvan is dat hij het temperament en het karakter van vrijwel de hele Republikeinse Partij heeft misvormd. Het was opvallend om te zien: juist die kanten van Trump waarbij Republikeinen, onder wie evangelische en fundamentalistische christenen, zich voorheen ongemakkelijk voelden, zijn sindsdien door hen geaccepteerd en omarmd. Trump heeft hun morele kompas opnieuw afgesteld.

    Ik wil niet suggereren dat de Republikeinse Partij vóór het Trump-tijdperk ook maar in de buurt van perfectie kwam. Net als elke andere politieke partij had ze haar gebreken en beschikte ze over een wisselvallige staat van dienst. Maar onder Trump is ze een totaal andere partij geworden, met veel meer kwaad in de zin. In alle gelederen van de partij heeft Trump wreedheid en grensoverschrijdend gedrag acceptabel gemaakt. En ondertussen heeft hij ook het Amerikaanse conservatisme de das omgedaan.

    DOS Trump poster compressed edited
    Trump in een SS-uniform op een muur in Margate. Hij is een van de internationale politici en zakenlieden in een reeks satirische posters met de titel ‘The Turd Reich’. – © Getty Images

    Trump heeft veel aloude conservatieve beleidsprincipes overboord gegooid: steun voor vrijhandel, hervorming van sociale voorzieningen, steun aan buitenlandse hulp om levens te redden en Amerikaanse belangen te behartigen, steun aan de NAVO, verzet tegen Russische onderdrukking in eigen land en agressie in het buitenland. Maar de diepere en langdurigere schade die hij heeft aangericht, betreft het conservatisme als ideologie.

    Een van de belangrijkste figuren uit de geschiedenis van het conservatisme is Edmund Burke, een Ierse staatsman en filosoof uit de achttiende eeuw. In zijn beroemdste werk, Reflections on the French Revolution (Bespiegelingen over de revolutie in Frankrijk), waarschuwt hij voor de gevaren van een revolutionair enthousiasme dat een beschaving totaal op de schop wil nemen. Terecht was Burke bang dat dit destructieve driften en gruwelijk geweld zou ontketenen. Hij geloofde dat de rede alleen niet verheffend was. Hij waarschuwde dat wanneer de ‘decent drapery of life’ zou worden afgerukt, barbaarsheid het gevolg zou zijn.

    Een paar jaar later, in Letters on a Regicide Peace, schreef Burke: ‘Omgangsvormen zijn belangrijker dan wetten. Daarvan zijn wetten voor een groot deel afhankelijk. Met de wet hebben we slechts hier en daar en zo nu en dan te maken. Het zijn de omgangsvormen die ons irriteren of kalmeren, bederven of zuiveren, verheffen of verlagen, barbaars maken of beschaven, met een constante, gestage, onmerkbare werking, zoals die van de lucht die we inademen.’

    Terecht was Burke bang dat een revolutie destructieve driften en gruwelijk geweld zou ontketenen

    Burke geloofde dat omgangsvormen en zeden, gewoonten en normen, gedragscodes en schoonheid zelf het leven menselijker maakten. Hij had zijn critici, zoals Mary Wollstonecraft, die meende dat zijn pleidooi voor de schoonheid van traditie erop gericht was om onderdrukking en ongelijkheid draaglijk te maken. Maar Burkes belangrijkste inzicht was dat wanneer je beschavingen van hun schoonheid en gevoel voor eerbied beroofde, dit zou leiden tot geestelijke verarming en uiteindelijk tot terreur. En net als zijn tijdgenoot Adam Smith geloofde hij dat het cultiveren van menselijke empathie, inclusief het vermogen om het lijden van anderen te voelen, essentieel was voor een goede samenleving.

    Zo’n anderhalve eeuw na Burke betoogde de invloedrijke Britse filosoof Michael Oakeshott in zijn essay On Being Conservative dat conservatisme ‘geen geloofsovertuiging of doctrine is, maar een gezindheid’. Voor Oakeshott betekent conservatief zijn dat je geneigd bent op een bepaalde manier te denken en handelen. De conservatieve gezindheid, zo schreef hij, ‘wekt verbondenheid en genegenheid op’.
    ‘De mens met deze gezindheid,’ aldus Oakeshott, ‘begrijpt dat het de taak van een regering is om hartstochten niet aan te wakkeren en van nieuwe voeding te voorzien, maar om in de activiteiten van reeds al te hartstochtelijke mensen een element van gematigdheid aan te brengen; om te beteugelen, te temperen, te kalmeren en te verzoenen; niet om het vuur van verlangens op te stoken, maar om het te dempen. En dit alles niet omdat hartstocht een ondeugd is en gematigdheid een deugd, maar omdat gematigdheid onmisbaar is als gepassioneerde mensen willen voorkomen dat zij verstrikt raken in wederzijdse frustratie.’

    Brits conservatisme

    Het Britse conservatisme verschilt enigszins van het Amerikaanse. Dat laatste is van oudsher iets vooruitstrevender, iets meer gericht op rechten en ideologie, en meer gefocust op het individu dan op de gemeenschap. Maar er zijn veel overeenkomsten, zoals respect voor traditie en orde, het belang van instituties, de rechtsstaat en de complexiteit van de menselijke samenleving, samen met een wantrouwen tegen radicale verandering. En beide erkennen het belang van karaktervorming, het cultiveren van fatsoen en het beteugelen van duistere hartstochten. MAGA staat niet alleen haaks op het conservatisme; het is ermee in oorlog.

    Het is belangrijk te erkennen dat veel gewone MAGA-stemmers niet bewust het conservatisme dat ik beschrijf hebben verworpen. Zij stemden op Trump en hebben zich om uiteenlopende redenen, waaronder economische ontwrichting en gevoelens van culturele vervreemding, aangesloten bij de MAGA-beweging. Maar al lang geleden werd duidelijk waar zij zich bij aansloten. In de kern van het MAGA-project en het trumpisme liggen ontwrichting en vernietiging, het delegitimeren en afbreken van instituties, en een gewelddadige houding tegen opponenten. De leider ervan, de president, misbruikt zijn macht, doet onschuldigen kwaad aan en bespot de doden nog voordat hun familie is begonnen met rouwen.

    Direct nadat het overlijden van Robert Mueller was bekendgemaakt, schreef Trump op Truth Social: ‘Mooi, ik ben blij dat hij dood is. Nu kan hij geen onschuldige mensen meer kwaad doen!’ Enkele maanden daarvoor had Trump uitgehaald naar Hollywoodacteur en -regisseur Rob Reiner – ‘Ik was helemaal geen fan van hem. Hij was gestoord’ – nadat Reiner en zijn vrouw in hun huis waren doodgestoken.

    Ontmenselijking

    De MAGA-ethiek verheerlijkt ontmenselijking. Ze is wetteloos, grof en strijdlustig. Het hele ecosysteem – sociale media, podcasts en radio – is gericht op het verspreiden van leugens en complottheorieën, op het aanwakkeren van woede en wrok. De aanhangers van de beweging kenmerken zichzelf veel meer door wat ze haten dan door wat ze liefhebben. Met revolutionair fanatisme voeren zij een cultuurstrijd, terwijl ze tegelijkertijd onze maatschappelijke cultuur vernielen.

    Als een publieke figuur vandaag de dag zou spreken zoals conservatieven dat ooit deden – over de deugd van mededogen, het belang van een goed karakter bij onze leiders en het weerstaan van onze oerdriften, over de noodzaak om beleefdheid en fatsoen aan te moedigen en omgangsvormen en moraal te verfijnen – zou hij worden bespot, en ‘woke’ worden genoemd, of een zwakkeling, een cuck [slapjanus, vaak gebruikt voor mensen met gematigde of progressieve denkbeelden].

    De MAGA-beweging vertegenwoordigt het verraad aan de temperamentvolle traditie van het conservatisme. En als gevolg van de misvorming van de Republikeinse Partij is het conservatisme politiek dakloos geworden. Dat is een groot verlies voor de Republikeinen, en een nog groter verlies voor Amerika.

    Zelfs mensen die zich niet als conservatief identificeren en blinde vlekken zien binnen die traditie, kunnen volgens mij de bijdragen van het conservatisme in zijn beste vorm erkennen: de omarming van bescheidenheid als het gaat om de eigen waarneming en scepsis tegenover utopisch denken; het belang dat het hecht aan instituties en het maatschappelijk middenveld; de prioriteit die het geeft aan karaktervorming en het instinct om datgene te behouden wat anderen radicaal willen veranderen. De conservatieve denker Yuval Levin zegt dat conservatisme begint met een visie op wat we liefhebben in de wereld, en wordt gedreven door de verdediging van wat het beste is aan die wereld.

    Trump en de sleutelfiguren binnen de MAGA-beweging hebben het conservatisme niet verworpen omdat ze het niet goed genoeg begrepen, maar omdat ze het juist maar al te goed begrepen. Als het conservatisme ooit weer een thuis vindt binnen de Republikeinse Partij, zal dat komen doordat de partij besluit dat het ware, het goede en het schone inderdaad het behouden waard zijn. Op dit moment is ze daar lichtjaren van verwijderd, en wie het conservatisme koestert zou dat ook moeten uitspreken.

  • Gaan de VS het Hongarije van Orbán achterna?

    Gaan de VS het Hongarije van Orbán achterna?

    MAGA-conservatievelingen zijn dol op Viktor Orbán. Maar dankzij hem is Hongarije inmiddels corrupt en verarmd en is de economie gestagneerd. Als Orbáns autoritaire overname als voorbeeld wordt genomen, ziet Anne Applebaum de toekomst van Amerika somber in.

    Sjieke hotels en dure restaurants bepalen tegenwoordig het aanzien van het centrum van Boedapest, een stad die ooit bekendstond om haar vervallen gevels. In het centrum van de stad zijn ook nieuwe monumenten verrezen. Een daarvan, een imitatie van het Vietnammonument in Washington D.C., is een eerbetoon aan het verloren gegane, negentiende-eeuwse Hongaarse Rijk. In plaats van namen van oorlogsslachtoffers staan er namen op van voormalige ‘Hongaarse’ plaatsen – dorpen en steden die nu in Roemenië, Slowakije, Oekraïne of Polen liggen. De in lange granieten muren gegraveerde namen vormen een plechtig eerbetoon met een eeuwig brandende vlam.

    Maar achter de nationalistische kitsch en de toeristische attracties gaat een heel andere realiteit schuil. Hongarije, dat ooit werd gezien als het rijkste land van Centraal-Europa (‘de gelukkigste barak in het socialistische kamp’ zoals het land tijdens de Koude Oorlog werd genoemd), en dat later het Centraal-Europese land was waar investeerders het meeste heil in zagen, is tegenwoordig een van de armste landen, om niet te zeggen hét armste land, van de Europese Unie.

    Orbán in Amerika

    De industriële productie neemt jaar na jaar af. De productiviteit is de laagste in de wijde omtrek. De werkloosheid neemt steeds meer toe. Ondanks alle grote woorden van de regeringspartij over traditionele waarden, krimpt de bevolking. Misschien komt dat doordat jonge mensen geen kinderen willen krijgen in een land waar twee derde van de inwoners het landelijke onderwijssysteem als ‘slecht’ betitelt en waar afdelingen van ziekenhuizen sluiten omdat er zo veel artsen zijn uitgeweken naar het buitenland. Misschien dat getalenteerde mensen niet in een land willen blijven dat al drie jaar op rij als het meest corrupte land binnen de EU wordt gezien. Zelfs de Index van Economische Vrijheid – die wordt gepubliceerd door de Heritage Foundation, de aan MAGA-gelieerde denktank achter Project 2025 – plaatst Hongarije helemaal onderaan de EU-lijst waar het de integriteit van de overheid betreft.

    Toeristen in het centrum van Boedapest merken niets van deze neergang. Net zo min als rechts Amerika, kennelijk. Want hoewel de premier van Hongarije, Viktor Orbán, geen minerale rijkdommen heeft weg te geven en niet over een noemenswaardig leger beschikt, speelt hij een buitenproportionele rol in het politieke debat in Amerika. Tijdens de presidentiële campagne van 2024 had Orbán diverse ontmoetingen met Donald Trump.

    Een Republikeins Congreslid omschreef het land als ‘een van de succesvolste modellen van conservatief bestuur’

    In mei 2022 organiseerde een pro-Orbán-denktank de rechtse Conservative Political Action Conference (CPAC) in Boedapest, en drie maanden later ging Orbán naar Texas om te spreken op de CPAC-conferentie in Dallas. Tijdens de derde editie van CPAC-Hongarije, vorig jaar, omschreef een Republikeins Congreslid het land als ‘een van de succesvolste modellen van toonaangevende conservatieve opvattingen en bestuur’. In een videoboodschap noemde Steve Bannon Hongarije ‘een inspiratiebron voor de hele wereld’. Kevin Roberts van de Heritage Foundation heeft, in weerwil van de analyse die zijn eigen instituut heeft gemaakt van de manier waarop Hongarije wordt bestuurd, het moderne Hongarije geprezen als ‘niet zomaar een model voor moderne staatskunde, maar hét model’.

    Orbáns autocratische overname

    Wat is dit dan voor model, dat zo veel bewondering oogst? Op de eerste plaats heeft het niets van doen met moderne staatskunde. Het is een zeer oude, zeer bekende blauwdruk voor een autocratische machtsovername, die is gehanteerd door zowel rechtse als linkse leiders, van Recep Tayyip Erdoğan tot Hugo Chávez.

    Na Orbáns herverkiezing in 2010 heeft hij stelselmatig ambtenaren vervangen door loyalisten; economische drukmiddelen en regelgeving ingezet om de vrije pers de mond te snoeren; universiteiten hun onafhankelijkheid ontnomen en zelfs een universiteit gesloten; het rechtssysteem gepolitiseerd; en meer dan eens de grondwet aangepast voor zijn eigen electorale gewin. 

    Orbáns autocratische overname is precies waar ze in Amerika zo’n bewondering voor koesteren

    Tijdens de coronaepidemie verleende hij zichzelf noodbevoegdheden, die hij tot op de dag van vandaag heeft gehouden. Hij is openlijk banden aangegaan met Rusland en China, heeft zich op EU-vergaderingen doen gelden als spreekbuis van het Russische buitenlandsbeleid en heeft schimmige Chinese investeerders toegang geboden tot zijn land.

    Deze autocratische overname is precies waar onder meer Bannon en Roberts zo’n bewondering voor koesteren, en het is precies wat ze nu zelf proberen te bewerkstelligen in Amerika. De uitholling van het ambtenarenapparaat is al gaande, de druk op de pers en de universiteiten wordt opgevoerd en er wordt ook al gesproken over grondwetswijzigingen. Maar we horen de pleitbezorgers van deze ideeën zelden over hoe het de Hongaarse economie is vergaan, of de gewone Hongaar, toen die wijzigingen eenmaal waren doorgevoerd. Evenmin kijken ze naar de tegenstellingen tussen Orbáns retoriek en de realiteit van zijn beleid. Orbán heeft het bijvoorbeeld heel veel over het weren van emigranten, maar op zeker moment heeft zijn regering visa verstrekt aan willekeurig welke inwoner van een land buiten de EU, als diegene voor 300.000 euro aan staatsobligaties kocht van geheimzinnige offshorebedrijven.

    Orbán en de oligarchie

    Orbán heeft de mond vol van familiewaarden, al geeft zijn regering per hoofd van de bevolking minder uit aan gezondheidszorg dan welk ander EU-land ook. Hij heeft ook de toegang tot IVF aan banden gelegd. En dan is er nog het beruchte geval van een man die seksueel misbruik van kinderen in tehuizen bleek te hebben toegedekt, maar die Orbán evengoed gratie verleende. 

    Orbán praat ook graag over ‘het volk’, terwijl hij zijn vrijwel absolute macht niet gebruikt om de Hongaarse welvaart te bevorderen maar om nog meer geld toe te spelen aan een klein groepje rijke zakenlieden, van wie sommige familie van hem zijn. In Boedapest worden deze oligarchen soms NER genoemd, of NER-mensen, of NERistani – bijnamen die zijn afgeleid van Nemzeti Együttműködés Rendszere, ofwel het Systeem van landelijke samenwerking, de Orwelliaanse naam die Orbán zijn politieke systeem heeft gegeven – en deze NERistani profiteren direct van hun nauwe banden met de leider.

    Direkt36, een van de weinige overgebleven teams van onderzoeksjournalisten in Hongarije, heeft onlangs een documentaire gemaakt, The Dynasty, waarin onder meer is te zien hoe aanbestedingen voor staats- en EU-contracten vanaf ongeveer 2010 bewust zo zijn opgezet dat Elios Innovatív, een energiebedrijf dat deels in handen is van Orbáns schoonzoon István Tiborcz, de opdrachten in de wacht zou slepen. De EU heeft uiteindelijk 35 contracten onderzocht en in vele daarvan onrechtmatigheden aangetroffen, naast bewijzen van belangenverstrengeling. (In een verklaring uit 2018 zei Elios dat hij alle wet- en regelgeving had nageleefd, wat ongetwijfeld waar is; het punt van dit systeem is nu juist dat het allemaal legaal is gemaakt.)

    Lőrinc Mészáros, ooit de rijkste man van Hongarije, heeft zijn rijkdom toegeschreven aan ‘God, geluk en Viktor Orbán’

    Dit is slechts een van de vele verhalen die Hongaren elkaar vertellen, maar niet in het openbaar. The Dynasty gaat ook over het Kisfaludy Tourism Development Programme, dat het toerisme diende te bevorderen en daartoe 316 miljard Hongaarse forinten (860 miljoen dollar) aan subsidies mocht verdelen. Twee derde daarvan ging naar 0,5 procent van de aanvragers; bijna een vijfde ging naar projecten waar Tiborcz iets mee van doen had, of mee van doen zou krijgen.

    Niet dat Tiborcz de enige is die zich mag verheugen in de vrijgevigheid van de overheid. Lőrinc Mészáros, ooit de rijkste man van Hongarije, een gasinstallateur die later ondernemer is geworden, en tevens een oude vriend van de premier, heeft zijn rijkdom ooit toegeschreven aan ‘God, geluk en Viktor Orbán.’ Andere gunstelingen komen en gaan, al naar gelang Orbáns grillige voor- en afkeuren. Een Hongaarse zakenman zei ooit tegen me dat ‘je kunt merken wie in de gunst is en wie niet door te kijken welke ondernemingen floreren. Als je in de gunst bent, groeit je bedrijf. Als je eruit ligt, zal je bedrijf krimpen. Dat is binnen een jaar of twee merkbaar.’

    Orbán en de ‘onvoorstelbare successen’

    Dergelijke vormen van corruptie zijn, zoals gezegd, meestal legaal omdat de wetten, contracten en aanbestedingsregels zo zijn opgesteld dat die ruimte er is. En zelfs als bepaalde activiteiten illegaal zouden zijn, zouden door de overheid gecontroleerde aanklagers geen onderzoek instellen. De corruptie vindt plaats op een dermate grote schaal dat de rest van de economie erdoor wordt verstoord. De Hongaarse zakenman en een Hongaarse econoom met wie ik heb gesproken – en die beiden absoluut anoniem wilden blijven, uit angst voor represailles – hadden onafhankelijk van elkaar berekend dat NERistan zo’n twintig procent van de Hongaarse economie uitmaakt.

    Dat wil zeggen, zo legde de econoom me uit, dat twintig procent van de Hongaarse bedrijven niet draait ‘op basis van marktwerking, niet op basis van verdiensten, maar feitelijk op basis van loyaliteit.’ De bedrijven hebben geen normaal personeelsbeleid en ze gebruiken geen echte businessmodellen, omdat ze niet zijn opgezet om efficiënt te zijn en winst te maken, maar om de kleptocratie te faciliteren – het doorsluizen van overheidsgeld naar de eigenaars van de bedrijven.

    Het Sovereignty Protection Office is een sinister orgaan dat onafhankelijke Hongaarse organisaties intimideert en zwartmaakt

    Niet dat het regime ooit zal toegeven dat de oligarchie een rol speelt binnen het systeem, of zelfs maar zal onderkennen dat Hongarije mogelijk aan de vooravond staat van een structurele crisis. Een andere Hongaarse econoom vertelde me dat Orbán altijd ‘een stralende toekomst’ voorspelt, met ‘successen, onvoorstelbare successen.’

    ‘Schenk ons alstublieft uw vertrouwen,’ zei Orbán begin 2023 tijdens zijn jaarlijkse toespraak. ‘Gelooft u mij: Tegen het einde van dit jaar zal de inflatie niet langer dubbele cijfers bedragen.’ Maar in 2023 bedroeg de jaarlijkse inflatie maar liefst dik 17 procent. In 2024 voorspelde de regering een groei van 4 procent; de werkelijkheid was 0,6 procent. Wie met tegengeluiden komt, zal vermoedelijk nauwelijks gehoord worden. Onafhankelijke economen worden zelden gevraagd in televisieprogramma’s en ze komen ook nauwelijks aan bod in de verschillende door de regeringspartij gecontroleerde media.

    Orbáns onderdrukking

    In februari 2024 heeft het regime het Sovereignty Protection Office in het leven geroepen, een sinister orgaan dat onafhankelijke Hongaarse organisaties intimideert en zwartmaakt. Sinds de Amerikaanse verkiezingen en de aanval op USAID heeft deze dienst haar inspanningen verdubbeld. De dienst richt zijn pijlen onder meer op de Hongaarse tak van Transparency International, de anticorruptieonderzoeksgroep, en op het portal voor onderzoeksjournalistiek Atlatszo.hu – en op willekeurig welke instelling die de waarheid zou kunnen vertellen over hoe het land werkelijk functioneert.

    Maar voor wie bereid is te kijken is die waarheid overal zichtbaar, aangezien de gunstelingen van dit corrupte systeem er geen enkel probleem mee hebben om te pronken met hun rijkdom. Toen ik tegen een Hongaarse vriend begon over alle glimmende hotelgevels in de binnenstad van Boedapest, snoof hij: ‘Ja, wat wil je, daar wonen al die NER-lui. Die willen dat alles blinkt.’ Bovendien hebben ze zelf een groot deel van die hotels in bezit. In The Dynasty, de documentaire, zitten ook beelden van de Hongaarse elite die feest in clubs en paleizen. De film is binnen een maand meer dan 3 miljoen keer bekeken, wat veel is voor een land met 9,6 miljoen inwoners. In de duizenden reacties op YouTube worden de Direkt36-journalisten bedankt dat ze de ‘echte waarheid’ hebben getoond, die nergens anders te zien is.

    Hongarije is in veel opzichten haast het tegenovergestelde van Amerika: het land is klein, arm en homogeen. Maar de film riep bij mij een angstig voorgevoel op. Terwijl Elon Musk, die door de overheid is ingehuurd, ons ambtenarenapparaat ontmantelt en beslissingen neemt over de ministeries die hem reguleren; terwijl de FBI en het ministerie van Justitie worden overgenomen door partizanen die nooit hun collega’s zullen vervolgen voor corruptie; terwijl inspecteurs-generaal worden ontslagen en wetgeving over belangenverstrengeling aan de laars wordt gelapt, tolt Amerika in sneltreinvaart richting Hongaars populisme, Hongaarse politiek en een Hongaars rechtssysteem. Dat betekent ook dat ons Hongaarse stagnatie, Hongaarse corruptie en Hongaarse armoede staan te wachten.