Tag: mineralen

  • Oekraïne en VS komen tot een akkoord over mineralen

    Oekraïne en VS komen tot een akkoord over mineralen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Bijna heel Chili platgelegd door gigantische stroomstoring

    » Israël: nieuw akkoord bereikt over uitwisseling van gijzelaars en gevangenen

    Zelensky zal het akkoord vrijdag in de VS paraferen

    Na weken van gespannen onderhandelingen bereikten Kyiv en Washington dinsdag een akkoord over de exploitatie van Oekraïense mineralen. Volgens een officiële bron die door CNN wordt geciteerd, werd het akkoord bereikt nadat ‘alles wat [voor Oekraïne] onaanvaardbaar was uit de tekst was verwijderd’. Bovendien ‘is nu duidelijker uitgelegd hoe dit akkoord zal bijdragen aan de veiligheid en vrede in Oekraïne’, aldus deze bron.

    De Oekraïense regering ‘zal naar verwachting woensdag groen licht geven voor de ondertekening van het akkoord’ en president Volodymyr Zelensky ‘is van plan om vrijdag naar de Verenigde Staten te reizen’ om het te paraferen, aldus Bloomberg.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Hoewel de precieze voorwaarden van het pact niet bekend zijn, wordt in de conceptovereenkomst die dinsdag werd besproken ‘niet langer geëist dat Oekraïne 500 miljard dollar bijdraagt aan een fonds dat in handen is van de Verenigde Staten’, zoals Donald Trump tijdens de onderhandelingen eiste, aldus The New York Times. ‘Er wordt ook niet van Oekraïne geëist dat het het dubbele van alle toekomstige Amerikaanse hulp aan de VS terugbetaalt, een eis die Zelensky had vergeleken met het opleggen van een langetermijnschuld aan Oekraïne,’ voegt het dagblad eraan toe.

    Volgens Financial Times voorziet de overeenkomst daarentegen in ‘de oprichting van een fonds waarin Oekraïne 50 procent van de toekomstige inkomsten uit de winning van mineralen, olie en gas zal storten. Het fonds zal worden gebruikt om te investeren in projecten in Oekraïne’. Maar ‘de activiteiten van het fonds zullen niet van toepassing zijn op middelen die al in de Oekraïense staatsbegroting zijn opgenomen, wat betekent dat ze geen invloed zullen hebben op de activiteiten van Naftogaz en Ukrnafta, de grootste olie- en gasproducenten van het land’, voegt het zakenblad toe.

  • Zelensky gaat niet akkoord met deal Washington over mineralen

    Zelensky gaat niet akkoord met deal Washington over mineralen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: Trump-regering ontmantelt agentschap USAID

    » Duitsland: conservatieve CDU/CSU van Friedrich Merz wint de verkiezingen

    De VS willen Oekraïense mineralen in ruil voor financiële hulp

    Maandag is het drie jaar geleden dat Rusland Oekraïne binnenviel. De regering-Trump maakt er haast mee om een einde te maken aan het conflict, maar haar voorstel om financiële steun aan Kyiv te verlenen in ruil voor rechten op lithium en andere schaarse grondstoffen in het land zint president Volodymyr Zelensky niet. ‘Ik wil niet iets aannemen wat tien generaties Oekraïners zullen moeten terugbetalen,’ verklaarde Zelensky op een persconferentie. Ook wil hij dat de VS Oekraïne voldoende veiligheidsgaranties bieden, aldus The Wall Street Journal.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    WSJ merkt op dat op hetzelfde moment, in de Amerikaanse media, ‘de Trump-regering een aanvallende toon aanslaat’ over deze kwestie. Nationaal Veiligheidsadviseur Mike Walz en minister van Defensie Pete Hegseth herhaalden zondagochtend op Fox News dat een economisch partnerschap tussen de Verenigde Staten en Oekraïne welkom zou zijn vanwege de ‘enorme’ financiële hulp die de Amerikanen al hebben gegeven.

  • Grote hoeveelheid zeldzame aardmetalen gevonden in Zweden

    Grote hoeveelheid zeldzame aardmetalen gevonden in Zweden

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Inflatie in Argentinië op hoogste punt in dertig jaar

    » Onderzoek naar president Biden na vondst documenten

    De mineralen kunnen worden gebruikt voor elektrische auto’s

    Het Zweedse staatsmijnbouwbedrijf LKAB heeft in het noorden van het land een grote hoeveelheid zeldzame aardmetalen gevonden, schrijft The Local. Het gaat naar eigen zeggen om de grootste hoeveelheid aardmetalen in Europa. De mineralen worden onder meer gebruikt bij de productie van elektrische auto’s.

    De vondst komt als geroepen voor de EU, dat vanaf 2035 alleen nog maar elektrische auto’s wil produceren en hard op zoek is naar materialen om deze klimaatdoelstellingen mee te behalen. De afgelopen maanden heeft de Europese Unie met meerdere landen die rijk zijn aan dergelijke materialen, zoals Chili, handelsakkoorden gesloten, mede om afhankelijkheid van China te verminderen. Desondanks zal het, mede door extra onderzoek en het verkrijgen van vergunningen, nog tot vijftien jaar kunnen duren voordat de mineralen daadwerkelijk uit de grond worden gehaald.

    Het staatsmijnbouwbedrijf zegt dat de ontdekking, die ruim 1 miljoen ton zeldzame mineralen betreft, goed nieuws betekent voor heel Europa. Het komt zelden voor de dergelijke metalen zich in zulke grote hoeveelheden op één plek bevinden. Met name in Europa zijn er weinig plekken waar deze mineralen gedolven worden, waardoor men nu nog kijkt naar China en Rusland voor samenwerkingen.

    Lees ook: