Tag: minister van Defensie

  • AI-bedrijf Anthropic weigert zich te schikken naar de regering-Trump

    AI-bedrijf Anthropic weigert zich te schikken naar de regering-Trump

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Pakistan verklaart de oorlog aan de Afghaanse taliban

    » Denemarken: premier Frederiksen kondigt vervroegde verkiezingen aan

    Het Pentagon wil AI gebruiken voor massasurveillance en wapens

    De Amerikaanse startup Anthropic heeft donderdag het verzoek van het Pentagon om het contract aan te passen afgewezen. Volgens CNN stelt het bedrijf dat de voorgestelde wijzigingen geen antwoord bieden op de zorgen over het potentiële gebruik van AI voor massasurveillance of volledig autonome wapens.

    Het Amerikaanse ministerie van Defensie en Anthropic verschillen van mening over de beperkingen die het bedrijf oplegt aan het gebruik van Claude, het eerste AI-systeem dat is ingezet binnen het geheime militaire netwerk.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Dinsdag waarschuwde minister van Defensie Pete Hegseth CEO Dario Amodei van Anthropic dat het Pentagon het contract van 200 miljoen dollar zou beëindigen als het bedrijf het gebruik van zijn AI-model niet zou goedkeuren ‘voor alle wettige doeleinden’. Anthropic zou ook op een zwarte lijst komen te staan ​​die ‘doorgaans is gereserveerd voor bedrijven die banden hebben met buitenlandse tegenstanders’, aldus CNN.

    Anthropic gaf echter niet toe. ‘Deze dreigingen veranderen niets aan ons standpunt: we kunnen in alle eerlijkheid niet aan hun verzoek voldoen’, zei Amodei donderdag. ‘Het gebruik van deze systemen voor binnenlandse massasurveillance is onverenigbaar met democratische waarden’, benadrukte hij.

  • VS: Trump roept het leger op om ‘de vijand van binnen’ te bestrijden

    VS: Trump roept het leger op om ‘de vijand van binnen’ te bestrijden

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Paus Leo XIV levert openlijk kritiek op de regering-Trump

    » Primatoloog Jane Goodall op 91-jarige leeftijd overleden

    Experts vrezen dat de grens tussen leger en politiek vervaagt

    Donald Trump verklaarde dinsdag tegenover een groep Amerikaanse generaals en admiraals, die op ‘zeer ongebruikelijke’ wijze waren bijeengeroepen door minister van Defensie Pete Hegseth, dat zij ‘essentieel zijn in zijn strijd tegen de vijand van binnenuit’ en het land zouden kunnen gebruiken als ‘oefenterrein’, meldt CNN. Het doel van de Amerikaanse president, die al in verschillende democratische steden de nationale garde heeft ingezet, was om het leger ‘achter zijn politieke programma te scharen door hen op te zetten tegen de democraten, de academische wereld, vermeende linkse radicalen en de media’, aldus de Amerikaanse zender.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘We worden van binnenuit belaagd,’ verklaarde Donald Trump. ‘Het is niet anders dan een buitenlandse vijand, maar in veel opzichten is het moeilijker omdat ze geen uniform dragen,’ vervolgde hij. Deze toespraak, gehouden voor ‘een publiek dat apolitiek zou moeten zijn’, vormt ‘een opmerkelijke aantasting van de grens tussen het leger en de politiek en is een verontrustend voorbeeld voor degenen die bang zijn voor Trumps pogingen om het leger te politiseren en wat dat zou kunnen betekenen’, aldus CNN. De zender benadrukt dat de hoge officieren, trouw aan het protocol, tijdens de hele toespraak van de Amerikaanse president stil waren.

  • Donald Trump zou defensieminister Pete Hegseth willen vervangen

    Donald Trump zou defensieminister Pete Hegseth willen vervangen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Oekraïne staat open voor directe onderhandelingen met Rusland

    » Elon Musk gaat afstand nemen van DOGE om zich meer op Tesla te richten

    Hegseth is een oud-presentator zonder ervaring in defensie

    Volgens berichten zou Donald Trump op zoek zijn naar een nieuwe kandidaat voor de post van defensieminister en de huidige minister Pete Hegseth willen vervangen. De informatie werd door de Amerikaanse publieke radiozender NPR verkregen van een ‘functionaris die niet bevoegd was om in het openbaar te spreken’.

    Volgens de functionaris gebruikte de minister van Defensie opnieuw de Signal-berichtenapp op zijn persoonlijke smartphone om vertrouwelijke informatie over luchtaanvallen op Houthi-doelen in Jemen door te geven aan een groep waar onder anderen zijn vrouw, zijn broer en zijn advocaat in zaten.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    In maart deelde Hegseth vergelijkbare informatie met hoge regeringsfunctionarissen in een andere groepsapp van Signal, waar per ongeluk ook een verslaggever van The Atlantic aan toegevoegd was. ‘President Trump steunt hem volledig,’ aldus zijn woordvoerster Karoline Leavitt. Hegseth heeft het op zijn beurt over een kliek die georkestreerd wordt door ‘wraakzuchtige voormalige werknemers’.

    Vier adviseurs moesten vorige week het Pentagon verlaten, onder wie voormalig woordvoerder John Ullyot, die in een opiniestuk op de nieuwswebsite Politico sprak van een ‘totale chaos’ binnen het ministerie. Drie andere collega’s, die zonder opgaaf van reden werden ontslagen, beweren ‘niets te hebben bekendgemaakt’ en spreken van een ‘onterecht’ ontslag. Volgens de Democratische senator Jeanne Shaheen is Trump de echte schuldige. Hij heeft namelijk ‘een voormalige presentator zonder ervaring’ op zo’n cruciale functie benoemd.

  • VS: ministerie van Defensie wil bezuinigingen op het leger doorvoeren

    VS: ministerie van Defensie wil bezuinigingen op het leger doorvoeren

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Egypte: archeologen ontdekken oude koninklijke graftombe in Luxor

    » Israël: gijzelaarsforum bevestigt dood van gezin Bibas

    Het gaat om 8 procent van het budget van het Pentagon

    Het Amerikaanse ministerie van Defensie zei woensdag dat het aan het Pentagon een herziening van de uitgaven had bevolen. Het wil zo’n 50 miljard dollar die nu naar het leger gaan, besteden aan programma’s die meer in lijn liggen met de ‘prioriteiten’ van Donald Trump. Dit bevel kwam na de publicatie van een artikel in The Washington Post waarin grote bezuinigingen op het leger werden aangekondigd. Volgens de krant had minister van Defensie Pete Hegseth zijn teams aangespoord om zich in te stellen op een bezuiniging van 8 procent op het budget van het Pentagon, oftewel tientallen miljarden dollars per jaar, gedurende vijf jaar.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Dit verbazingwekkende voorstel zal zeker op interne weerstand en op hevige oppositie bij beide partijen in het Congres stuiten,’ aldus The Washington Post. Als de bezuinigingen die de krant voorstelt worden bevestigd, kan het budget van het Amerikaanse leger, ’s werelds grootste militaire macht, binnen vijf jaar met bijna 300 miljard dollar worden verminderd.

  • Israël wil agentschap opzetten om ‘vrijwillig vertrek’ van Gazanen te coördineren

    Israël wil agentschap opzetten om ‘vrijwillig vertrek’ van Gazanen te coördineren

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Spoedberaad in Parijs legt breuklijnen binnen Europa bloot

    » Canada: achttien gewonden bij een vliegtuigongeluk in Toronto

    Netanyahu wil het plan van Trump ten uitvoer brengen

    Een eerste plan dat maandag tijdens een vergadering werd gepresenteerd ‘omvat een uitgebreid steunpakket waarvan elke inwoner [van Gaza] (…) die vrijwillig naar een derde land wil emigreren, kan profiteren. Zo bevat het pakket speciale regelingen voor reizen over zee, door de lucht en over land’, verklaart het Israëlische ministerie van Defensie.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Hoewel dit een complex initiatief is, waren de nieuwe stafchef van het Israëlische leger, Eyal Zamir, zijn inlichtingenchef Shlomi Binder en andere hoge legerfunctionarissen (…) vreemd genoeg niet aanwezig bij de vergadering,’ merkt The Jerusalem Post verbaasd op. Eerder op de dag verklaarde premier Benjamin Netanyahu dat hij ‘het naoorlogse plan van Donald Trump voor Gaza moest respecteren’.

    Begin februari opperde de Amerikaanse president het idee dat de Verenigde Staten de controle over de Gazastrook zouden overnemen om het te herbouwen en om te toveren tot de ‘Côte d’Azur van het Midden-Oosten’. Hij herhaalde dat de inwoners van Gaza konden worden verplaatst naar Egypte en Jordanië. De twee landen hebben deze optie echter van de hand gewezen.

  • Duitsland: ministerie van Defensie stopt met het actieve gebruik van X

    Duitsland: ministerie van Defensie stopt met het actieve gebruik van X

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Italië: musea bieden gratis hondenoppas aan om bezoekersaantal te verhogen

    » Thailand erkent als eerste land in Zuidoost-Azië het homohuwelijk

    Het account blijft nog wel bestaan

    Sinds de Amerikaanse miljardair Elon Musk het sociale medium X in handen heeft, is de kritiek op het platform steeds luider geworden. Het Duitse ministerie van Defensie is het eerste federale ministerie in Duitsland dat besloten heeft zijn kanaal tot nader order ‘te laten rusten’. Dat houdt in dat het zijn account niet verwijdert, maar er geen actief gebruik meer van maakt. ‘We hebben besloten deze stap te nemen omdat een objectieve uitwisseling hier steeds moeilijker wordt,’ aldus het ministerie in een recente post.

    In de toekomst zal het een WhatsApp-kanaal als alternatief gebruiken om informatie te verstrekken over relevante data en beslissingen van de minister en nieuws van het ministerie. Het ministerie behoudt zich echter het recht voor om in uitzonderlijke gevallen – bijvoorbeeld in het geval van desinformatiecampagnes – te reageren op X, aldus Tagesschau.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Elon Musk heeft als eigenaar van X de afgelopen weken herhaaldelijk leden van de Duitse regering beledigd op zijn netwerk. Ook riep hij mensen op om op de extreemrechtse AfD te stemmen, mede naar aanleiding van de aanslag op de kerstmarkt in Maagdenburg. X wordt er ook al lange tijd van beschuldigd dat het niet doortastend genoeg optreedt tegen desinformatie en haatberichten.

    Begin januari kondigden meer dan zestig Duitse en Oostenrijkse wetenschappelijke organisaties aan X te verlaten. Volgens hen was ‘de huidige koers van het platform onverenigbaar met de fundamentele waarden van de regering: openheid naar de wereld, wetenschappelijke integriteit, transparantie en democratisch discours’. Diezelfde week riep de federale commissaris voor discriminatiebestrijding, Ferda Ataman, de Duitse regering ook op om X te verlaten. Ze hekelde X ‘als een instrument waarmee de rijkste man ter wereld politieke invloed uitoefent’. Kanselier Olaf Scholz, ministers en ministeries zouden X alleen maar versterken door hun aanwezigheid op het platform, aldus Ataman.

  • VS: defensiekandidaat Pete Hegseth stevig aan de tand gevoeld tijdens hoorzitting

    VS: defensiekandidaat Pete Hegseth stevig aan de tand gevoeld tijdens hoorzitting

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zuid-Korea: president Yoon Suk Yeol door politie gearresteerd

    » Elon Musk aangeklaagd door Amerikaanse beurswaakhond SEC

    Hij zou onder andere een alcoholverslaving hebben

    Pete Hegseth, die voorheen soldaat was en daarna Fox News-presentator is geworden, stond dinsdag tegenover senatoren die zijn nominatie voor de post van minister van Defensie moeten goedkeuren. Zijn staat van dienst wordt overschaduwd door beschuldigingen van incompetentie en alcoholisme. Zo zou hij een minnelijke schikking hebben getroffen voor een geval van aanranding in een hotel in 2017.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Hegseth gebruikte een combinatie van ‘ontkenningen, hiaten in zijn geheugen en aanvallen op de linkse media’ om vragen van Senaatsleden te beantwoorden, aldus Politico. Hij antwoordde bijvoorbeeld aan Mark Kelly, een Democraat uit Arizona, dat zijn vermeende alcoholproblemen slechts valse geruchten waren die afkomstig waren van anonieme bronnen. ‘Onze linkse media geven tegenwoordig helaas niets om de waarheid,’ zei Hegseth.

    Volgens Politico hebben de hoorzittingen van dinsdag mogelijk ‘de koers uitgezet’ voor andere controversiële figuren die door Donald Trump zijn gekozen, zoals Robert Kennedy Jr. bij het ministerie van Volksgezondheid, Kash Patel bij de FBI en Tulsi Gabbard bij het directoraat van de nationale inlichtingendienst.

  • Zuid-Korea: ex-Defensieminister doet zelfmoordpoging in gevangenis

    Zuid-Korea: ex-Defensieminister doet zelfmoordpoging in gevangenis

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » FIFA wijst organisatie WK voetbal 2034 toe aan Saoedi-Arabië

    » Georgië: opnieuw demonstraties in Tbilisi tegen de regeringspartij

    Zijn toestand is momenteel stabiel

    De voormalige Zuid-Koreaanse minister van Defensie Kim Yong-hyun, die een week geleden nog in functie was tijdens de kortstondige staat van beleg, probeerde dinsdag laat in zijn cel een einde aan zijn leven te maken, meldt The Korea Times. Hij probeerde zichzelf op te hangen, aldus het ministerie van Justitie in een verklaring aan AFP.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Zuid-Korea verkeert in grote politieke chaos sinds de mislukte poging van president Yoon Suk-yeol om in de nacht van 3 op 4 december de staat van beleg af te kondigen. Onder druk van het parlement, dat was overgenomen door soldaten, en van de straat werd hij gedwongen om de wet amper zes uur later weer in te trekken.

  • Zuid-Korea: minister van Defensie dient ontslag in

    Zuid-Korea: minister van Defensie dient ontslag in

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Defensieovereenkomst tussen Moskou en Pyongyang treedt in werking

    » Syrië: rebellen zetten alles op alles om Hama in te nemen

    Het was zijn idee om de staat van beleg af te kondigen

    De Zuid-Koreaanse president Yoon Suk-yeol, tegen wie een aanklachtprocedure loopt, heeft woensdag het ontslag aanvaard van zijn minister van Defensie, Kim Yong-hyun. Volgens The Korea Herald was het Yong-hyun die ‘de president adviseerde de staat van beleg af te kondigen’ op dinsdagavond, een beslissing die een paar uur later werd teruggedraaid na verzet van het parlement.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De oppositiepartijen – die president Yoon wilde ‘uitroeien’ door middel van de staat van beleg – dienden woensdag een motie in voor de afzetting van het staatshoofd, die zaterdag in stemming zal worden gebracht. Ze hebben de steun nodig van acht parlementsleden van de partij van de president, de People’s Power Party, om hun motie aangenomen te krijgen.

    Dit belooft een moeilijke taak te worden, aangezien de leider van de partij, Han Dong-hoon, donderdag verzekerde dat alle parlementsleden van de partij zich zouden verenigen om de motie te verwerpen. Toch eiste Han dat het staatshoofd zou opstappen uit de partij.

  • Israël: duizenden mensen demonstreren tegen ontslag defensieminister

    Israël: duizenden mensen demonstreren tegen ontslag defensieminister

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Donald Trump claimt overwinning van de presidentsverkiezing in speech

    » Autoriteiten doen inval in Netflix-kantoren in Parijs en Amsterdam

    Oppositiegroepen roepen op tot massademonstraties

    Op de avond van dinsdag 5 november vonden er in Israël demonstraties plaats in Tel Aviv en voor het huis van premier Benjamin Netanyahu in Jeruzalem. Reden voor de protesten was het ontslag eerder op de dag, midden in de oorlog, van de minister van Defensie Yoav Gallant, meldt Ha’Aretz.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    In Tel Aviv probeerden politieagenten dinsdagavond de demonstranten uiteen te drijven, waarbij ze voor het eerst waterkanonnen gebruikten in de stad en probeerden brandjes te blussen die door de demonstranten op de weg werden aangestoken. Benjamin Netanyahu ’heeft een risico genomen‘ met dit ontslag, analyseert de krant, die opmerkt dat ’oppositiegroepen oproepen tot massademonstraties‘.

  • Londen en Berlijn ondertekenen defensieovereenkomst

    Londen en Berlijn ondertekenen defensieovereenkomst

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Bangladesh: vrouwelijke studenten demonstreren tegen geweld tegen vrouwen

    » Poetin verwelkomt wereldleiders op BRICS-top in Kazan

    Het doel is versterking van de nationale veiligheid

    De Britse minister van Defensie, John Healey, en zijn Duitse collega, Boris Pistorius, zullen woensdag in Londen het Trinity House-akkoord ondertekenen, waardoor Duitse vliegtuigen kunnen opereren vanaf de Schotse militaire basis in Lossiemouth.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het doel van deze ’historische‘ defensieovereenkomst is om ’de nationale veiligheid en economische groei te versterken in het licht van toenemende Russische agressie en verhoogde dreigingen‘, aldus een dinsdag gepubliceerde verklaring van het Britse Ministerie van Defensie.

    De twee legers zullen vaker samen trainen om de oostflank van de NAVO te versterken. Deze militaire toenadering is ’onderdeel van een breder initiatief‘ van de Britse Labourregering ’om de relaties met belangrijke Europese bondgenoten na Brexit weer op te bouwen‘, aldus de BBC.

  • Israël: Netanyahu draait ontslag minister van Defensie terug

    Israël: Netanyahu draait ontslag minister van Defensie terug

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Noord-Ierland: jubileum Goedevrijdagakkoord verstoord door geweld

    » Spaanse regering vraagt bouwbedrijf Ferrovial om niet naar Nederland te vertrekken

    De minister sprak zich uit tegen de justitiële hervormingen

    De Israëlische premier Benjamin Netanyahu, die in politieke problemen verkeert, heeft maandag zijn besluit om defensieminister Yoav Gallant te ontslaan teruggedraaid. Netanyahu verwijst daarbij naar de escalerende veiligheidscrisis in het land. De premier had in maart aangekondigd dat hij de minister zou ontslaan, maar dit besluit is nooit in werking getreden, schrijft Haaretz.

    Twee weken geleden drong de minister van Defensie er bij de regering op aan haar controversiële justitiële hervormingsproject op te schorten, wat voor Netanyahu de aanleiding was om zijn ontslag aan te kondigen. Maandagavond beschuldigde de premier tegenstanders van de hervorming ervan verantwoordelijk te zijn voor de verslechtering van de veiligheidssituatie en de golf van terreur die Israël op dit moment overspoelt.

    Reservisten hadden gedreigd niet in het leger te zullen dienen indien de hervormingen worden aangenomen

    De premier richtte zich in het bijzonder tot de reservisten die hadden gedreigd niet in het leger te zullen dienen indien de justitiële hervorming wordt aangenomen. Hij zei dat hun besluit de vijanden van Israël ‘een kans bood’ om het land aan te vallen. Netanyahu hield zijn toespraak nadat peilingen hadden uitgewezen dat de conservatieve regeringscoalitie niet aan de macht zou kunnen blijven als er vandaag verkiezingen zouden worden gehouden, merkt Haaretz op.

    Na de toespraak van gisteravond braken opnieuw protesten uit. Honderden mensen gingen de straat op om hun ongenoegen over Netanyahu’s verwijten te laten merken. Acht mensen werden gearresteerd nadat demonstranten een centraal gelegen knooppunt en een snelweg geblokkeerd hadden.  

    Lees ook: