Tag: mondkapje

  • Mondkapjesplicht heringevoerd in Chili na golf besmettingen

    Mondkapjesplicht heringevoerd in Chili na golf besmettingen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Buitenlandse Zakenministers VS en China ontmoeten elkaar

    » BBC: Griekse kustwacht liegt over toedracht migrantenramp

    Ziekenhuizen liggen vol met kinderen met het RS-virus

    De Chileense regering heeft kinderen boven de vijf jaar verplicht mondkapjes te dragen op school. Op termijn wordt de mondkapjesplicht mogelijk uitgebreid naar alle openbare ruimtes in het Zuid-Amerikaanse land, schrijft Diario U.Chile. Reden is de golf aan luchtweginfecties waar kinderen in Chili mee kampen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Met name het RS-virus is dit jaar hard toegeslagen in Chili en heeft aan zeker zes baby’s het leven gekost. Bedden, met name in de publieke gezondheidszorg, zijn er amper nog te vinden en in sommige ziekenhuizen worden kinderen behandeld in de gangen. Artsen waarschuwen dat ze veel zieke kinderen, bijvoorbeeld met 40 graden koorts, niet kunnen opnemen als er geen sprake is van acuut levensgevaar.

    Volgens de oppositie in Chili had de regering zich beter kunnen voorbereiden op de komst van het virus. De staatssecretaris van Volksgezondheid heeft zijn ontslag ingediend vanwege de enorme druk op de gezondheidszorg. Voor de komende maanden, als de winterkou zich waarschijnlijk nog meer zal manifesteren, worden mensen met kinderen opgeroepen zoveel mogelijk thuis te werken en drukke plekken te vermijden.

    Lees ook:

  • Italië schaft mondkapjesplicht buiten af

    Italië schaft mondkapjesplicht buiten af

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » GoFundMe stopt campagne voor Canadese truckers na berichten van geweld

    » In Singapore zijn vooral kinderen besmet met omikron

    Italië versoepelt coronamaatregelen

    De Italiaanse regering heeft de verplichting voor mondkapjes op straat opgeheven, zo liet onderminister van Volksgezondheid Andrea Costa weten.

    De maatregel om buitenshuis ‘in heel Italië’ mondkapjes te dragen is geschrapt, ongeacht de risicostatus van de afzonderlijke regio’s, bericht Wanted in Rome. Costa noemde de stap ‘een teken van hoop voor alle Italianen’ en zei: ‘We willen een positief signaal geven, want onze burgers hebben zich twee jaar lang aan regels en beperkingen gehouden en hebben zich massaal bij de vaccinatiecampagne aangesloten.’ De beslissing ‘betekent overigens niet dat voorzichtigheid moet worden opgegeven’, waarschuwde hij.

    Vorige week versoepelde de regering al enkele beperkingen voor scholen, en mensen die zijn ingeënt tegen corona en een derde ‘booster’-injectie hebben gehad krijgen nu een vaccinatiebewijs met onbepaalde geldigheidsduur. Premier Mario Draghi heeft een ‘nog grotere heropening van het land’ in het vooruitzicht gesteld. Inmiddels is meer dan 88 procent van de Italiaanse bevolking ouder dan twaalf jaar gevaccineerd en hebben zo’n 35 miljoen mensen een derde vaccinatie gekregen.

    Lees ook:

  • Gevaccineerde Amerikanen mogen mondmasker afdoen | Israël is toch niet begonnen met grondaanval

    Gevaccineerde Amerikanen mogen mondmasker afdoen | Israël is toch niet begonnen met grondaanval

    In de VS mogen volledig gevaccineerden hun mondmasker afdoen

    Amerikanen die volledig zijn ingeënt tegen covid-19 mogen zich binnen en buiten zonder mondmasker begeven, dat maakte de Centers for Disease Control and Prevention (CDC) – de Amerikaanse RIVM – donderdag bekend.

    De aangepaste richtlijnen van ’s lands hoogste federale agentschap voor volksgezondheid betekenen dat de VS weer een stap dichter bij een normale situatie zijn, reageerde infectieziektespecialist Anthony Fauci. ‘Ik zou niet te vroeg willen juichen, maar ik zou zeggen dat dit duidelijk een stap is in de goede richting’, vertelde hij aan CNN. Het land heeft echter nog ‘een lange weg te gaan voordat we groepsimmuniteit hebben bereikt’, aldus de nieuwszender. Volgens gegevens van de CDC afgelopen woensdag (12 mei) was 35,4 procent van de Amerikanen volledig gevaccineerd.

    Lees ook:

    De nieuwe aanbevelingen verrasten ambtenaren op staatsniveau en bedrijven en zorgden voor verwarring over de wijze waarop de richtlijnen zouden moeten worden uitgevoerd, schrijft The New York Times. ‘Maar het advies kwam als geroepen voor veel Amerikanen die de beperkingen moe waren en getraumatiseerd door het afgelopen jaar.’

    ‘Met het afzetten van mondmaskers wordt niet alleen het begin van het einde van de pandemie ingeluid, maar ook de hoop op een terugkeer naar de normale gang van zaken’

    ‘We hebben allemaal naar dit moment verlangd’, zei Rochelle P. Walensky, de directeur van de CDC, op een persconferentie in het Witte Huis op donderdag (13 mei). ‘Als je volledig gevaccineerd bent, kun je de dingen gaan doen die je vanwege de pandemie niet meer deed.’

    ‘Mondmaskers zijn symbool komen te staan voor een bittere partijdige verdeeldheid’, schrijft NYT. ‘Door ze af te zetten in restaurants en op trottoirs, in musea en winkels, zou niet alleen het begin van het einde van de pandemie worden ingeluid, maar ook de hoop op een terugkeer naar de normale gang van zaken.’

    Het afzetten van mondkapjes moet ook als stimulans dienen voor de vele miljoenen die nog steeds aarzelen om zich te laten vaccineren, schrijft de krant uit New York. ‘Het vaccinatietempo is namelijk vertraagd: aanbieders dienen gemiddeld ongeveer 2,09 miljoen doses per dag toe, een daling van ongeveer 38 procent ten opzichte van de piek van 3,38 miljoen die medio april werd gemeld.’

    Lees ook:


    Het Israëlische leger is Gaza toch niet binnengevallen

    Het Israëlische leger zei donderdagavond dat het de Gazastrook was binnengedrongen, maar trok die bewering uiteindelijk terug, daarbij verwijzend naar een ‘intern communicatieprobleem’.

    ‘De Israëlische luchtmacht en grondtroepen voeren momenteel een aanval uit in de Gazastrook’, maakte het Israëlische leger donderdagavond rond 23.00 uur bekend in een kort bericht op Twitter.

    Deze ‘dubbelzinnige’ formulering, legt The Times of Israel uit, ‘lijkt de buitenlandse media [waaronder verschillende Nederlandse kranten] te hebben misleid met de veronderstelling dat het leger een grondinvasie in de Gazastrook was gestart tijdens de grootschalige bombardement van Noord-Gaza’. De krant voegde eraan toe dat Jonathan Conricus, de Engelstalige woordvoerder van het leger, op de vraag of er inderdaad een grondinvasie was begonnen, antwoordde: ‘Ja. Zoals in de verklaring staat. Inderdaad, de grondtroepen vallen aan in Gaza. Dat wil zeggen, ze zijn in de Gazastrook.’

    ‘De sirenes klonken bijna de hele nacht non-stop’

    ‘Hoewel dit technisch gezien correct is, aangezien sommige Israëlische troepen werden gepositioneerd in een enclave die binnen het grondgebied van Gaza ligt maar onder Israëlische controle staat, betekent dit redelijkerwijs geen “grondinvasie”’, stelt The Times of Israel.

    Hoe dan ook, het geweld woedt voort. Israëlische lucht- en grondaanvallen op het noorden van Gaza van donderdagavond waren ‘de zwaarste bombardementen’ sinds het geweld op maandag begon, schrijft The Times of Israel in een ander artikel. De krant meldde vannacht dat het antiraketschild ‘Iron Dome’ tientallen raketten heeft onderschept die voor de vierde nacht op rij door Hamas werden gelanceerd op de steden Asjdod, Beër Sjeva en gemeenschappen in Zuid-Israël. En volgens Haaretz ‘klonken de sirenes [in dat deel van het land] bijna de hele nacht non-stop’.

    Lees ook:

    Het Israëlische leger heeft donderdag tanks en pantservoertuigen opgesteld langs Palestijns grondgebied, waaruit de Israëlische troepen zich in 2005 eenzijdig hebben teruggetrokken. En het ministerie van Defensie heeft ’s avonds de mobilisatie van ‘tweeduizend extra reservisten goedgekeurd, waarmee het totaal op negenduizend komt’, aldus Haaretz.

    Netanyahu: ‘We gaan Hamas een hoge prijs laten betalen’

    De Israëlische premier Benjamin Netanyahu zei vannacht dat Israël Hamas zal blijven aanvallen. ‘Ik zei dat we Hamas een hoge prijs zouden laten betalen. Dat doen we en dat zullen we met grote intensiteit blijven doen (…) en deze operatie zal doorgaan zo lang als nodig is’, zei hij in een bericht dat in het Hebreeuws op Twitter werd geplaatst en dat door The Guardian werd overgenomen.

    Sinds maandag zijn 109 Palestijnen gedood, volgens het ministerie van Volksgezondheid van Gaza. Aan de Israëlische kant is het dodental zeven. Haaretz spreekt van ‘de grootste geweldsuitbraak sinds het conflict in Gaza van 2014’. ‘Israël heeft honderden luchtaanvallen uitgevoerd in Gaza, terwijl Palestijnse militanten sinds maandag meer dan duizend raketten hebben afgevuurd op centraal- en Zuid-Israël.’

    ’De aanvallen hebben onder de internationale gemeenschap de vrees gewekt dat de situatie uit de hand loopt’, vervolgt het dagblad. De VN-Veiligheidsraad zal zondag een virtuele openbare vergadering over het conflict houden.


    Duizenden betogers tegen racisme en politiegeweld in Brazilië

    Enkele duizenden Brazilianen hebben op donderdag 13 mei gedemonstreerd tegen racisme en politiegeweld, een week na een politieactie die 28 mensen het leven kostte in de favela van Jacarezinho, Rio de Janeiro, meldt Folha de S.Paulo. In Rio scandeerde de menigte slogans tegen president Jair Bolsonaro of leuzes als: ‘Geen kogel, geen honger, geen corona. De zwarte bevolking wil leven!’

    De demonstratie werd gemarkeerd door de getuigenis van moeders van slachtoffers van politiegeweld in de favela’s, aldus Folha de S.Paulo. In verschillende grote steden van het land, waaronder São Paulo, vonden ook marsen plaatst. Deze grootschalige demonstraties tegen de ‘valse vrijheid’ van de zwarte bevolking in Brazilië vonden plaats op de dag dat in het land het einde van de slavernij wordt herdacht, 13 mei 1888, zo meldt Jornal do Brasil.


    Armenië beschuldigt Azerbeidzjan van landjepik

    De premier van Armenië, Nikol Pasjinian, heeft het Azerbeidzjaanse leger er donderdag [13 mei] van beschuldigd de Armeense grens te schenden en nieuwe gebieden te willen veroveren, meldt Armenpress. Pasjinian heeft tijdens een buitengewone vergadering van zijn veiligheidsraad de ‘provocatie’ aan de kaak gesteld.

    Pasjinian en Emmanuel Macron bespraken donderdag telefonisch de ‘alarmerende situatie’, schrijft het Armeense persbureau in een ander artikel, en de Franse president ‘benadrukte de noodzaak van de onmiddellijke terugtrekking van Azerbeidzjaanse strijdkrachten uit het soevereine grondgebied van Armenië’.

  • Scholiere klaagt Oostenrijkse staat aan

    Scholiere klaagt Oostenrijkse staat aan

    Een middelbare scholiere uit het Oostenrijkse Stiermarken bestrijdt dat er bewijs is dat mondkapjes besmetting met het coronavirus voorkomen. Ze klaagt daarom de staat aan omdat het verplichte gezichtsmasker ‘ernstige gevolgen kan hebben voor de psyche’.

    De coronacijfers in Oostenrijk ontwikkelden zich dusdanig dat de overheid de teugels enigszins heeft laten vieren. Zo zijn sinds een week de scholen weer open, maar wel met de verplichting voor leerlingen om in de klas een mondkapje te dragen. De Oostenrijkse krant Die Presse schreef op maandag dat een vijftienjarige gymnasiaste een rechtszaak heeft aangespannen tegen de staat vanwege die mondkapjesplicht.

    De scholiere wordt in haar zaak gesteund door het coronasceptische ‘Initiatief voor op bewijs gebaseerde corona-informatie’ (ICI). ICI heeft in Oostenrijk al meerdere demonstraties georganiseerd met coronasceptici die ageren tegen beperkende maatregelen door de overheid. De groep is tevens initiatiefnemer van een referendum over een ‘Wiedergutmachungsgesetz zu den Covid-19-Maßnahmen’, waarin herstelbetalingen worden geëist voor de gevolgen van alle coronamaatregelen door de Oostenrijkse regering.

    In de aanklacht tegen de staat stelt de scholiere dat er geen bewijs bestaat dat het dragen van maskers besmetting met covid-19 kan voorkomen. Tegelijkertijd kunnen psychische en fysieke gevolgen niet worden uitgesloten wanneer mondkapjes permanent moeten worden gedragen, aldus de klacht. ICI heeft een video op YouTube gezet (zie boven) waarin Michaela Hämmerle, de advocaat van de studente, de maatregel strijdig met het proportionaliteitsbeginsel noemt. Ze noemt de mondkapjesplicht ‘een schending van rechtmatige belangen als leven en gezondheid, aangezien ernstige gevolgen voor de psyche van kinderen en jongeren niet kunnen worden uitgesloten’.

    Hämmerle verwijst naar een Deens onderzoek waaruit zou blijken dat het dragen van een mondkapje geen significante bescherming biedt tegen besmetting. De scholiere eist in haar zaak dan ook dat ze geen gezichtsbescherming hoeft te dragen. Blijft de staat daar toch aan vasthouden, dan wil ze de federale overheid aansprakelijk stellen voor alle gevolgschade die wordt veroorzaakt door het dragen van een mondkapje. Mocht de rechtszaak van de scholiere succesvol zijn, dan is ICI van plan een grote collectieve procedure tegen de staat aan te spannen.

    Popper suggereert vooral de ontwikkelingen in het grote buurland in de gaten te houden

    Der Standard, een andere Oostenrijkse krant, schreef maandagmiddag dat de coronacijfers in Oostenrijk zich ondertussen niet ontwikkelen zoals gehoopt. In plaats van substantieel verder te dalen, blijkt het aantal nieuwe besmettingen per 100.000 inwoners de afgelopen zeven dagen te zijn gestegen. Desondanks houdt de regering vooralsnog vast aan versoepeling van allerlei maatregelen. Zo is er van een eventuele hernieuwde schoolsluiting geen sprake, zo liet het ministerie van Onderwijs aan de krant weten. Volgens het ministerie is het reguliere onderwijs net weer hervat na een harde lockdown en het klassikale onderwijs zal zeker worden voortgezet tot 23 december. 

    De regering zegt ook vast te houden aan het plan om hotels en restaurants vanaf 7 januari onder bepaalde voorwaarden weer te openen. Simulatieonderzoeker Niki Popper vraagt zich af of dat voornemen wel zo verstandig is. ‘Als we in de kerstvakantie niet de waarde van minder dan 1000 nieuwe besmettingen per dag halen, moeten we goed nadenken of verdere versoepelingsstappen mogelijk zijn na de vakantie.’ Sterker nog: in plaats van heropening van hotels en restaurants vanaf 7 januari te overwegen, zouden besluitvormers beter kunnen gaan nadenken over hoe verder te gaan als het aantal besmettingen blijft stijgen. Met nieuwe beperkingen, of door beter en vaker te testen en te traceren, of door implementatie van isolatiestrategieën? Duitsland gaat woensdag over op een strikte lockdown en Popper suggereert dan ook vooral de ontwikkelingen in het grote buurland in de gaten te houden.