Tag: narco

  • Mexicaanse tiktokkers gebruiken codetaal om narcogeweld aan te kaarten

    Mexicaanse tiktokkers gebruiken codetaal om narcogeweld aan te kaarten

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: kunsthandelaar verdacht van fraude met 1700 gestolen kunstwerken

    » VN-rapport: meer dan twintig landen lopen groot risico op acute hongersnood

    Gewelddadige taal wordt van het het platform geweerd

    Mexicaanse tiktokkers die filmpjes maken om het drugsgeweld in hun land aan te kaarten hebben een manier gevonden om de strenge richtlijnen van het sociale medium als het gaat om gewelddadige taal te omzeilen: codewoorden. Dat schrijft Rest of World. Volgens de techsite gebruiken Mexicaanse contentmakers woorden als desvividos (onlevenden) en bom bom (voor schietpartijen) om te voorkomen om van het platform geweerd te worden.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De communityrichtlijnen van TikTok staan geen bloederige, gruwelijke, verontrustende of extreem gewelddadige inhoud toe, maar specifieke beelden en woorden die worden gebruikt om te praten over drugsgerelateerd geweld worden niet geblokkeerd of verboden, vertelde een woordvoerder van TikTok aan Rest of World. Toch zeggen veel gebruikers van het platform dat hun filmpjes offline zijn gehaald nadat ze woorden als balacera (schietpartij) of tortura (marteling) hadden gebruikt. Ook video’s waarin de naam van El Chapo wordt genoemd zou volgens de tiktokkers van het platform zijn verwijderd.

    Het is niet de bedoeling om drugsbazen te verheerlijken, maar om ze ter verantwoording te roepen, aldus Héctor Frank, een contentmaker uit Culiacán – een van de zwaarst getroffen steden door drugsgeweld –, op de website van Rest of World. ‘Ze hebben zoveel macht en invloed binnen en buiten Mexico, en ze zijn een grote reden waarom de mensen in Culiacán het zo moeilijk hebben.’

  • Ecuador gaat nieuwe gevangenissen bouwen om misdaad aan te pakken

    Ecuador gaat nieuwe gevangenissen bouwen om misdaad aan te pakken

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Suriname bereidt zich voor op arrestatie Bouterse

    » Zuid-Afrika beticht Israël van genocide voor het Internationaal Gerechtshof

    180 gevangenisbewakers worden momenteel nog gegijzeld

    De Ecuadoraanse president Daniel Noboa heeft donderdag aangekondigd twee nieuwe streng beveiligde gevangenissen te bouwen, als onderdeel van zijn belofte om de strijd aan te binden met drugsbendes. Dat meldt El Universo. Noboa heeft eerder al de noodtoestand voor zestig dagen uitgeroepen, het leger de straat op gestuurd en 22 bendes als terroristische groeperingen bestempeld.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Noboa zei dat hij gevangen bendeleiders wil opsluiten in de nieuwe gevangenissen. De faciliteiten moeten plaats bieden aan 736 gevangenen, met onder meer maximale beveiliging. In de gevangenis zullen alle mobiele en satellietsignalen geblokkeerd worden, wordt de elektriciteit zelf opgewekt en het water zelf gezuiverd. De huidige machtige bendes in Ecuador opereren veelvuldig vanuit de gevangenis, waar ze meer macht hebben dan bewakers.

    Sinds de nieuwe geweldsuitbarsting in Ecuador zijn zo’n 170 gevangenismedewerkers gegijzeld in ten minste zeven gevangenissen. ‘De situatie is zeer zorgwekkend. We weten nog steeds niet hoe de omstandigheden binnen zijn’, zei een voorzitter van de vereniging van gevangenismedewerkers daarover. ‘Niemand gaat naar binnen, niemand komt naar buiten; we hebben geen exacte informatie.’

    Lees ook: