Tag: NASA

  • NASA onthult namen van deelnemers aan de Artemis III-maanmissie

    NASA onthult namen van deelnemers aan de Artemis III-maanmissie

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » De VS lanceren aanvallen op Iran als vergelding voor helikoptercrash

    » Paus Leo zegent kerktoren Sagrada Familia in op Gaudí’s honderdste sterfdag

    De missie staat gepland voor de tweede helft van 2027

    NASA onthulde dinsdag de namen van de vier bemanningsleden van de aanstaande Artemis III-maanmissie, waaronder de Italiaan Luca Parmitano, ‘de eerste astronaut van de European Space Agency (ESA) die is toegewezen aan een Artemis-missie’, meldt La Repubblica.

    image
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De missie, gepland voor de tweede helft van 2027, zal niet naar de maan gaan, maar in een lage baan om de aarde de mogelijkheden testen om de Orion-capsule te koppelen aan de commerciële bemande maanlandingssystemen die NASA heeft besteld bij de ruimtevaartbedrijven Blue Origin (eigendom van Jeff Bezos) en SpaceX (opgericht door Elon Musk).

    Dit is een ‘cruciale stap’ in aanloop naar de Artemis IV-missie, die naar verwachting op zijn vroegst in 2028 astronauten op de maan zal laten landen. Naast Parmitano zullen drie Amerikaanse astronauten deelnemen aan Artemis III: Randy Bresnik, die de missie zal leiden, André Douglas en Frank Rubio.

  • NASA gaat 20 miljard dollar investeren in een basis op de maan

    NASA gaat 20 miljard dollar investeren in een basis op de maan

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Meta aansprakelijk gesteld voor het in gevaar brengen van minderjarigen

    » Rusland schiet binnen één etmaal bijna duizend drones op Oekraïne af

    De bouw van de basis zal naar schatting in 2029 beginnen

    Het Amerikaanse ruimtevaartagentschap kondigde dinsdag aan dat het project voor de bouw van een ruimtestation in een baan rond het maanoppervlak, genaamd Gateway, wordt opgeschort om zich te concentreren op ‘het opzetten van een infrastructuur om een ​​duurzame aanwezigheid’ op het maanoppervlak te garanderen.

    ‘Hoewel NASA’s ambitie om weer mensen naar de maan te sturen en daar een operationele bemande basis te vestigen al langer bekend is, betekent de aankondiging van dinsdag een aanzienlijke versnelling van het tijdschema voor het bereiken van deze doelen’, aldus ABC News.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De ruimtevaartorganisatie heeft aangegeven dat de bouw van de maanbasis naar verwachting in 2029 van start gaat en dat de basis vanaf 2032 semipermanent in gebruik zal worden genomen.

    Het is de bedoeling om in 2028 de eerste astronauten naar het maanoppervlak te sturen, een mijlpaal die sterk afhankelijk is van het succes van de Artemis 2-missie, die naar verwachting niet eerder dan 1 april vanuit Florida zal worden gelanceerd.

  • Crew 11-missie om medische redenen van het ISS geëvacueerd

    Crew 11-missie om medische redenen van het ISS geëvacueerd

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Gaza: VS kondigen tweede fase van staakt-het-vuren aan

    » Protesten Iran: autoriteiten hebben de situatie ‘volledig onder controle’

    Dit is nooit eerder gebeurd in de geschiedenis van het ISS

    De vier astronauten van de Crew 11-missie verlieten woensdag het internationale ruimtestation ISS ‘enkele weken eerder dan gepland, vanwege een medisch probleem’. Deze evacuatie is ‘ongekend’ in de geschiedenis van het station, meldt NBC News. NASA heeft de aard van het medische probleem of de identiteit van het betreffende bemanningslid niet bekendgemaakt.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Hun landing in zee, voor de kust van Californië, vond plaats in de nacht van woensdag op donderdag. De Crew 11-bemanning bestaat uit commandant Zena Cardman, astronaut Mike Fincke, de Japanse astronaut Kimiya Yui en de Russische kosmonaut Oleg Platonov. Hun terugkeer stond oorspronkelijk gepland voor 20 februari.

  • NASA-onderzoek: intensiteit van weersextremen is de laatste vijf jaar hard gestegen

    NASA-onderzoek: intensiteit van weersextremen is de laatste vijf jaar hard gestegen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Minstens veertien doden in Russisch bombardement op Kyiv

    » Donald Trump verlaat voortijdig G7-top vanwege conflict Israël-Iran

    Weersextremen komen vaker voor, duren langer en zijn ernstiger

    Nieuwe gegevens van NASA hebben een dramatische toename van de intensiteit van weersomstandigheden zoals droogtes en overstromingen in de afgelopen vijf jaar aan het licht gebracht. Het onderzoek toont aan dat dergelijke extreme gebeurtenissen steeds vaker voorkomen, langer duren en ernstiger zijn, waarbij de cijfers van vorig jaar twee keer zo hoog waren als het gemiddelde van 2003-2020, schrijft The Guardian.

    Dat de stijging zo steil zou zijn, was niet voorzien. De onderzoekers zeggen dat ze verbaasd en gealarmeerd zijn door de laatste cijfers van de Grace-satelliet van NASA, die veranderingen in het milieu op aarde volgt. Ze zeggen dat klimaatverandering de meest waarschijnlijke oorzaak is van de duidelijke trend, ook al lijkt de intensiteit van extreme weersomstandigheden nog sneller te zijn gestegen dan de mondiale temperaturen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Een deskundige van het Met Office, de Britse weerdienst, zei dat de toename van extreme weersomstandigheden al lang werd voorspeld, maar nu ook in de praktijk wordt waargenomen. Hij waarschuwde dat mensen niet voorbereid zijn op dergelijke weersomstandigheden, die buiten hun eerdere ervaringen vallen.

    De gegevens zijn nog niet door vakgenoten beoordeeld en onderzoekers zeiden dat ze nog tien jaar of langer nodig hebben om te bevestigen dat er daadwerkelijk sprake is van een trend. De gegevens zijn mede geproduceerd door dr. Bailing Li van het Hydrological Sciences Laboratory van het Goddard Space Flight Center van NASA, dat is aangesloten bij het Earth System Science Interdisciplinary Center van de Universiteit van Maryland.

    Li vertelde aan The Guardian: ‘We kunnen het causale verband nog niet bewijzen – daarvoor hebben we een veel langere dataset nodig. Het is moeilijk om precies aan te geven wat er hier gebeurt, maar andere gebeurtenissen suggereren dat (wereldwijde) opwarming de drijvende factor is. We zien steeds meer extreme gebeurtenissen over de hele wereld, dus dit is zeker alarmerend.’

  • NASA-astronauten keren terug na negen maanden in de ruimte

    NASA-astronauten keren terug na negen maanden in de ruimte

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Trump in toespraak voor Congres: ‘Ik heb nu al meer bereikt dan anderen in vier jaar’

    » Caïro: Arabische Liga komt bij elkaar om plan over toekomst Gaza op te stellen

    Butch Wilmore en Suni Williams zitten al sinds juni 2024 vast

    De terugkeer van Wilmore en Williams zal deze maand nog plaatsvinden. NASA probeert al maanden de twee astronauten terug te brengen aan boord van de missie SpaceX Crew-9. Hun verblijf in het International Space Station (ISS) werd echter verder verlengd omdat de nieuwe SpaceX-capsule niet op tijd klaar was, meldt Australian Broadcasting Corporation (ABC).

    Vorige maand heeft NASA aangekondigd dat ze een oude capsule zullen hergebruiken, waardoor de lancering nu doorgaat op 12 maart. De gestrande astronauten zullen nog een week doorbrengen met astronauten Nick Hague van NASA en Alexander Gorbunov van het Russische Ruimteagentschap (ROSCOSMOS). Daarna zullen ze alle vier terugkeren, bericht de Australische omroep.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De twee NASA-astronauten zouden aanvankelijk een missie van acht dagen uitvoeren, maar nadat hun shuttle voor de terugreis als onveilig werd bestempeld, moesten ze in het internationaal ruimtestation (ISS) verblijven. Het lastigste aan het verlengde verblijf was het missen van haar familie en haar labradors, zei Williams. ‘Het was waarschijnlijk een grotere emotionele achtbaan voor hen [hun families] dan voor ons,’ voegde ze er aan toe.

  • NASA-sonde Parker gaat de zon van heel dichtbij bestuderen

    NASA-sonde Parker gaat de zon van heel dichtbij bestuderen

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Slowaakse premier Fico brengt een verrassingsbezoek aan Moskou

    » VS: Trump dreigt controle over het Panamakanaal naar zich toe te trekken

    Nooit eerder kwam een ruimtevaartuig zo dicht bij de zon

    ‘Dit is een van de moeilijkste en meest historische missies die de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie ooit heeft ondernomen,’ aldus astronoom Thomas Zurbuchen in een artikel op de website van The Washington Post. De sonde Parker is bezig aan haar reis en zal als alles goed gaat dinsdag, op kerstavond, binnen 6,2 miljoen kilometer van het oppervlak van de zon komen om de atmosfeer van de zon te bestuderen. Nooit eerder kwam een ruimtesonde zo dicht in de buurt van de zon.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het ruimtevaartuig Parker werd in augustus 2018 gelanceerd voor een missie van zeven jaar en heeft als doelstelling om de wetenschappelijke kennis van onze ster te verdiepen, in het bijzonder om het geheim van zonnestormen te ontrafelen, die een impact kunnen hebben op communicatielijnen op aarde. Het hitteschild van de sonde is bestand tegen extreme temperaturen van ongeveer 870 tot 930 graden Celsius.

  • Ruimteprogramma van Verenigde Staten loopt verdere vertraging op

    Ruimteprogramma van Verenigde Staten loopt verdere vertraging op

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zuid-Korea: president Yoon afgezet door zijn partij, die zijn vertrek eist

    » Bedrijven in Duitsland uiten zich minder terughoudend tegenover de AfD

    Het land wil weer astronauten naar de maan sturen

    De Verenigde Staten moeten de terugkeer van astronauten naar de maan voorlopig nog uitstellen. NASA’s Artemis-programma, het ‘vlaggenschip van de Amerikaanse ruimteverkenning’, kampt met verdere vertragingen, meldt The Wall Street Journal.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Terwijl het ruimteteam van Donald Trump vorm begint te krijgen’, heeft de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie aangekondigd dat de volgende maanmissie, Artemis 2, wordt uitgesteld tot april 2026, en de daaropvolgende missie, die astronauten voor het eerst sinds de laatste Apollo-missie in 1972 weer naar de maan moet sturen, tot medio 2027. NASA loopt dus enkele maanden achter op schema.

  • NASA volgt minimaan in haar weg naar de zon

    NASA volgt minimaan in haar weg naar de zon

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Australië verbiedt sociale netwerken voor jongeren onder de 16 jaar

    » Venezuela zet 25 tot 30 jaar gevangenisstraf op steun aan internationale sancties

    Het zou gaan om een afgebroken stuk van de maan

    Draaiend in de hemel op 3,2 miljoen km afstand van de aarde bevindt zich momenteel een asteroïde, ook wel bekend als 2024 PT5. ‘De asteroïde kwam niet dichtbij genoeg om door de zwaartekracht de baan van de aarde in getrokken te worden,’ schrijft The Guardian.

    Toen de Universiteit van Hawaï de minimaan in augustus had waargenomen met behulp van een Zuid-Afrikaanse telescoop, is NASA de asteroïde gaan volgen. Omdat de afstand tussen de aarde en de minimaan zo groot is – maar liefst negen keer de afstand tussen de maan en de aarde – en de asteroïde zo klein is, is deze enkel met sterke telescopen te volgen. ‘Sindsdien is het een verre metgezel van de aarde,’ aldus NASA.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Astronomen vermoeden dat de minimaan eeuwen geleden is afgestoten van de maan door een ruimtesteen: ‘Gezien de gelijkenis tussen de beweging van asteroïde 2024 PT5 en die van onze planeet, vermoeden wetenschappers dat het object een grote brok steen zou kunnen zijn die van het maanoppervlak werd geworpen na een inslag van een asteroïde lang geleden,’ aldus Josh Handal, programma-analist voor het PDCO [Planetary Defense Coordination Office] bij NASA.

    Sinds september hangt de kleine maan aan de hemel, maar maandag zal ze beginnen aan haar vertrek richting de zon. Verwacht is dat het rotsblok bijna 1,8 miljoen km van de aarde verreisd zal zijn in januari, vanwege de gravitatiekracht die de zon uitoefent op de asteroïde, meldt The Guardian.

  • NASA-sonde gaat onderzoek doen naar leven op een maan van Jupiter

    NASA-sonde gaat onderzoek doen naar leven op een maan van Jupiter

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Crisis India-Canada: Ottawa en New Delhi zetten verschillende diplomaten uit

    » Nobelprijs voor Economie gaat naar onderzoek over ongelijkheid tussen landen

    De sonde komt pas in april 2030 terug

    De sonde Europa Clipper steeg maandag op aan boord van SpaceX’s krachtige Falcon Heavy-raket vanaf het Kennedy Space Center in Florida. De sonde zal een lange reis maken en pas in april 2030 in Europa aankomen. Het ruimtevaartuig werd ontwikkeld om de maan Europa te bestuderen door middel van een reeks flyby’s terwijl het in een baan om Jupiter draait.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De missie gaat niet direct op zoek naar tekenen van leven op deze ijzige maan van Jupiter, maar moet antwoord geven op de vraag naar bewoonbaarheid: bevat de maan Europa, die ongeveer net zo groot is als onze maan maar mogelijk twee keer zoveel water bevat als de aarde, de ingrediënten waardoor er leven zou kunnen bestaan? Als dat zo is, zal een andere missie erheen moeten om het te detecteren.

    ‘Europa Clipper is een van de spannendste en meest ambitieuze missies die NASA ooit heeft ondernomen’, zegt de gespecialiseerde nieuwswebsite Space.com. ‘Dit is een kans voor ons om niet een wereld te verkennen die miljarden jaren geleden bewoonbaar was’, zoals Mars, ‘maar een wereld die vandaag de dag bewoonbaar zou kunnen zijn’, vertelt Curt Niebur, het hoofd van de missie, enthousiast.

  • NASA deelt beelden van oudste en verste sterrenstelsel ooit gezien

    NASA deelt beelden van oudste en verste sterrenstelsel ooit gezien

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » OpenAI zegt Chinese, Russische en Israëlische beïnvloedingscampagnes te hebben verstoord

    » Argentinië: Nora Cortiñas, gezicht van de Dwaze Moeders, overleden

    Sterrenstelsel JADES-GS-z14-0 is bijna 14 miljard jaar oud

    De James Webb-ruimtetelescoop van de NASA heeft het verste sterrenstelsel gevonden dat ooit is gezien, bericht The Guardian. Het sterrenstelsel dateert van toen de kosmos nog maar 290 miljoen jaar oud was. De vorige recordhouder die door de telescoop was waargenomen was een sterrenstelsel dat 325 miljoen jaar na de oerknal werd gezien, die bijna 14 miljard jaar geleden plaatsvond.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het sterrenstelsel, dat bekend staat als JADES-GS-z14-0, is verbazingwekkend helder en heeft een diameter van 1600 lichtjaar. Het is zo helder dat het honderden miljoenen keren de massa van onze zon zou hebben. Onderzoekers weten niet hoe zo’n ‘helder, massief en groot sterrenstelsel’ in minder dan 300 miljoen jaar kan zijn ontstaan.

    ‘Het heelal was in deze vroege stadia anders dan het nu is,’ zei Francesco D’Eugenio van de Universiteit van Cambridge, een van de teamleden achter de ontdekking tegen de Britse krant. ‘Vroege sterrenstelsels – dit is de verst verwijderde die is gevonden, maar er zijn er meer – lijken helderder te zijn dan verwacht op basis van de modellen.’ Het onderzoek naar deze sterrenstelsels zouden ons veel kunnen leren over hoe het heelal is ontstaan.

  • NASA stelt de terugkeer van astronauten naar de maan uit tot 2026

    NASA stelt de terugkeer van astronauten naar de maan uit tot 2026

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Republikein Chris Christie staakt strijd tegen Donald Trump

    » Hoorzitting genocidezaak tegen Israël begint vandaag in Den Haag

    Maanmissie stond gepland voor 2025

    De Artemis III-missie zal pas in september 2026 opstijgen, vertelden functionarissen van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA dinsdag op een persconferentie. De Artemis III-missie stond oorspronkelijk gepland voor 2025, om voor het eerst sinds het Apollo-programma mensen op de maan te zetten.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De vertraging is voornamelijk te wijten aan SpaceX’s Starship – het raket- en ruimtevaartsysteem dat is ontworpen om astronauten naar de zuidpool van de maan te brengen – waarvan de laatste twee testvluchten in 2023 eindigden in explosies, schrijft CNN.

    Ook de Artemis II-missie, die een bemanning van vier personen rond de maan wil laten vliegen, is uitgesteld tot september 2025. Problemen met het hitteschild moeten nog worden opgelost, aldus CNN, dat eraan toevoegt dat ‘NASA nog steeds mikt op 2028 voor Artemis IV, die astronauten naar een ruimtestation, genaamd Gateway, in een baan rond de maan moet brengen’.

    Het onderliggende doel van het Artemis-programma is om een permanente menselijke aanwezigheid op de maan te vestigen. Rivaliserende landen, waaronder China, streven soortgelijke ambities na. Ook India en Rusland werken aan ruimtemissies naar de maan.

  • Monster van asteroïde Bennu bevat water en koolstof

    Monster van asteroïde Bennu bevat water en koolstof

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Israël: waarschuwing voor luchtaanval uit Libanon blijkt vals alarm

    » De Amerikaanse belastingdienst eist 28,9 miljard dollar van Microsoft

    Asteroïde kan inzicht geven in ontstaan van leven op aarde

    Een monster van de asteroïde Bennu, in 2020 genomen door NASA tijdens de Osiris-Rex-missie, bevat water en koolstof in grote hoeveelheden, maakte de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie woensdag bekend. ‘Dit is een goed teken’, schrijft de BBC. Want ‘er is een theorie dat koolstof- en waterrijke asteroïden zoals Bennu betrokken kunnen zijn geweest bij het leveren van deze belangrijke componenten aan het jonge systeem op aarde, zo’n 4,5 miljard jaar geleden. Dit is mogelijk hoe we aan het water in onze oceanen zijn gekomen evenals aan sommige verbindingen die nodig waren om het leven op aarde mogelijk te maken. Deze monsters zullen worden gebruikt om deze theorieën te testen’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De capsule met de kostbare lading keerde iets meer dan twee weken geleden met succes terug naar de aarde en landde in de Amerikaanse woestijn. Sindsdien vindt het nauwgezette proces van het openen van de capsule plaats in een clean room in hetJohnson Space Centre van NASA in Houston.

    ‘We proberen uit te vinden wie we zijn, wat we zijn, waar we vandaan komen. Wat is onze plaats in deze uitgestrektheid die we het heelal noemen?’ zei NASA-bestuurder Bill Nelson tijdens een persconferentie.

    Lees ook:

  • Filmploeg vindt onderdelen spaceshuttle Challenger

    Filmploeg vindt onderdelen spaceshuttle Challenger

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Agent en dader om het leven gekomen bij aanslag Brussel

    » Dorp te koop in Spanje: 44 huizen voor €260.000

    De Challenger stortte 37 jaar geleden vlak na lancering neer

    Voor de kust van Florida heeft een filmploeg resten van de spaceshuttle Challenger gevonden, meldt persbureau Reuters. De spaceshuttle stortte 37 jaar geleden neer en alle zeven bemanningsleden kwamen om bij de ramp. De meeste onderdelen van het ruimteveer werden echter nooit teruggevonden.

    De onderdelen van de Challenger werden gevonden door een filmploeg van televisiezender History, die bezig waren met een documentaire over een in 1945 neergestort vliegtuig. Nadat duikers een zes meter lang, door mensen gemaakt object op de zeebodem vonden, werd ruimteorganisatie NASA ingeschakeld voor identificatie. NASA heeft inmiddels bevestigd dat het om de Challenger gaat.

    Er werd jarenlang gezocht naar de Challenger, maar van de zeven slachtoffers ontbrak ieder spoor. Het laatste onderdeel dat toebehoorde aan het ruimteveer werd vijfentwintig jaar geleden gevonden. De ramp, die zich al na ruim een minuut voltrok, werd door veel mensen live op televisie gezien, mede omdat er voor het eerst een burger meevloog.

    Lees ook:

  • Perseverance vindt mogelijk organisch materiaal op Mars

    Perseverance vindt mogelijk organisch materiaal op Mars

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » De wereldeconomie stevent af op recessie in 2023

    » Europees Parlement bestempelt Hongarije als ‘geen democratie meer’

    Uitsluitsel pas bij terugkeer naar de aarde in 2033

    Er is mogelijk organisch materiaal gevonden op Mars, maakt NASA bekend. ‘Dit is de hoogste concentratie organisch materiaal’ die tijdens de Perseverance-missie is gevonden, stelt de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie nadat de rover vier rotsmonsters had verzameld bij een oude rivier. ‘En natuurlijk zijn organische moleculen de basis van het leven,’ zei Ken Farley, de projectwetenschapper aan het California Institute of Technology in Pasadena, tijdens een persconferentie.

    De vindplaats, het binnenste van de Jezero-krater, werd gekozen vanwege de aanwezigheid van een meer miljarden jaren geleden, aldus Space.com. Het zal echter enig geduld vergen om te bepalen of deze monsters potentiële biosignaturen bevatten en dus daadwerkelijk organisch materiaal bevatten. Ze kunnen niet grondig geanalyseerd worden tot ze terugkeren naar de aarde in 2033.

    Lees ook:

  • Raketlancering Artemis I naar maan uitgesteld naar vrijdag

    Raketlancering Artemis I naar maan uitgesteld naar vrijdag

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Minstens 15 doden en 300 gewonden bij botsingen in Irak

    » Oekraïne: IAEA-deskundigen op weg om Zaporizja te inspecteren

    Problemen bij lancering onbemande maanmissie

    De lancering van NASA’s ‘historische’ maanmissie werd maandag geannuleerd nadat het team een probleem met een van de vier motoren van de raket niet kon oplossen, meldt CNN. De ‘volgende gelegenheid’ komt vrijdag, volgens de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie, ‘maar of we die dag nog een poging wagen, hangt af van hoe de tests verlopen’.

    Momenteel wijst het niet op een motorprobleem, maar eerder op een probleem in het ontluchtingssysteem dat wordt gebruikt om de motor te koelen, zei NASA in een persconferentie. Wanneer Artemis I gelanceerd wordt, zal de reis van het ruimteschip Orion tweeënveertig dagen duren, waarin het naar de maan reist, er een lus omheen maakt en terugkeert naar de aarde – in totaal een reis van 2,1 miljoen kilometer.

    Lees ook: