Tag: nieuws uit Colombia

  • Colombia zet uitwisseling van inlichtingen met de VS tijdelijk stop

    Colombia zet uitwisseling van inlichtingen met de VS tijdelijk stop

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » COP30: inheemse demonstranten raken slaags met de veiligheidsdiensten

    » Verkiezingen in Irak: opkomst fors gestegen ten opzichte van vier jaar terug

    Reden is de Amerikaanse aanvallen op mogelijke drugsschepen

    De Colombiaanse president Gustavo Petro nam het besluit dinsdag naar aanleiding van de Amerikaanse bombardementen op schepen die verdacht worden van drugshandel in het Caribisch gebied en de Stille Oceaan. Bij deze aanvallen zijn minstens 76 mensen om het leven gekomen.

    ‘Op alle niveaus van de inlichtingendiensten is opdracht gegeven om het verzenden van communicatie en andere operaties naar Amerikaanse veiligheidsdiensten op te schorten’, maakte de leider bekend op X. Hij voegde eraan toe dat dit besluit ‘van kracht blijft zolang de raketaanvallen op schepen voortduren’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Samenwerking met de Verenigde Staten’ op het gebied van inlichtingen is echter ‘cruciaal voor Colombia, met name vanwege de wijdverbreide georganiseerde misdaad die het land teistert’, benadrukt El País. Het Amerikaanse vliegdekschip Gerald R. Ford is dinsdag aangekomen voor de kust van Latijns-Amerika. Dit markeert een aanzienlijke toename van de militaire middelen die Washington in de regio inzet en een toename van de spanningen met Venezuela, dat spreekt van een ‘imperialistische’ dreiging.

  • Colombia: drieëntwintig mijnwerkers levend uit een ingestorte mijn gehaald

    Colombia: drieëntwintig mijnwerkers levend uit een ingestorte mijn gehaald

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Aantal sterfgevallen door kanker zal wereldwijd sterk toenemen tegen 2050

    » Midden-Oosten: Trump komt met nieuw plan voor toekomst van Gaza

    De mijnwerkers zaten 80 meter onder de grond vast

    Op beelden die woensdag door het nationale Colombiaanse mijnagentschap zijn verspreid, is te zien hoe de met modder bedekte overlevenden met de hulp van reddingswerkers uit een tunnel komen in de mijn van La Reliquia, op ongeveer vier uur rijden van Medellín, de tweede stad van Colombia.

    De mijnwerkers zaten sinds maandagavond 80 meter onder de grond vast nadat een instorting de ingang van de mijn had geblokkeerd, aldus El Espectador. De mijn van La Reliquia wordt geëxploiteerd door een lokaal bedrijf in opdracht van het Canadese Aris Mining Corporation.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    In Colombia komen mijnongevallen vaak voor en zijn ze dikwijls dodelijk. Zondag werden zeven mijnwerkers dood aangetroffen in een illegale goudmijn in een regio in het zuidwesten van het land, waar guerrillastrijders naast cocaïnehandel ook illegaal goud delven om hun eigen activiteiten te financieren.

  • Colombia in rouw na twee moordaanslagen in Cali en Amalfi

    Colombia in rouw na twee moordaanslagen in Cali en Amalfi

    De aanslagen kostten minstens twaalf agenten het leven

    Colombia is op donderdag 21 augustus getroffen door ‘twee terroristische aanslagen’, meldt El Tiempo. Ten minste twaalf politieagenten kwamen om het leven bij een aanslag op een politiehelikopter die antidrugoperaties uitvoerde in Amalfi, in de regio Antioquia, in het noordwesten van het land. Volgens de autoriteiten werd het toestel ‘s ochtends neergeschoten door een drone van een afgescheiden factie van de FARC.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Enkele uren later’ vond er een explosie plaats op de luchtmachtbasis Marco Fidel Suárez in Cali, in het zuidwesten van het land, waarbij zes doden en tientallen gewonden vielen. President Gustavo Petro heeft opgeroepen tot een minuut stilte voor de slachtoffers.

  • Colombia: zeven doden bij gecoördineerde aanslagen in het zuidwesten

    Colombia: zeven doden bij gecoördineerde aanslagen in het zuidwesten

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Noord-Ierland: anti-immigratiedemonstranten raken slaags met politie

    » VS en China zeggen akkoord te hebben bereikt over een ‘algemeen handelskader’

    Ze zouden zijn gepleegd door dissidenten van de FARC

    In Colombia vonden er dinsdag in totaal vierentwintig aanslagen plaats, in de vorm van schietpartijen en explosies van drones of autobommen en motorbommen, die gericht waren tegen politiebureaus en gemeentelijke gebouwen in Cali, de derde stad van het land, en in verschillende naburige gemeenten. Daarbij zijn vijf burgers en twee politieagenten omgekomen en achtentwintig mensen gewond geraakt, volgens de laatste balans van de autoriteiten.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Een verantwoordelijke van de Colombiaanse politie verklaarde dat deze aanslagen waren gepleegd door dissidenten van de voormalige guerrillabeweging FARC, het Centraal Commando (EMC), ter herdenking van de derde verjaardag van de dood van een van hun leiders, bijgenaamd Mayimbú, die in 2022 werd vermoord, meldt El País. Zonder de verantwoordelijkheid voor de aanslagen op te eisen, hebben de guerrillastrijders van de EMC een verklaring gepubliceerd waarin ze burgers vragen om niet in de buurt van militaire bases en politiebureaus te komen.

  • Colombia: president kondigt noodtoestand af wegens guerrillageweld

    Colombia: president kondigt noodtoestand af wegens guerrillageweld

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: kersverse president Trump lanceert zijn grote anti-immigratieoffensief

    » Rode Kruis: ‘Gevechten in Democratische Republiek Congo worden heviger’

    De ELN en de FARC zijn weer in oorlog met elkaar

    Op maandag gaf de Colombiaanse president Gustavo Petro groen licht aan de regering om buitengewone maatregelen te nemen, zoals het vrijgeven van financiële middelen of het inperken van de mobiliteit. Sinds donderdag is Colombia in de greep van een bloedige aanval van guerrilla’s van de ELN (Nationaal Bevrijdingsleger) op FARC-dissidenten en de burgerbevolking in de regio Catatumbo, aan de grens met Venezuela, waarbij minstens tachtig mensen om het leven zijn gekomen en zo’n elfduizend mensen ontheemd zijn geraakt. In het zuiden vielen maandag in de regio Guaviare minstens twintig doden bij aanvaringen tussen rivaliserende facties van FARC-dissidenten.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De guerrilla’s vechten om de controle over het grondgebied en de drugssmokkelroutes in Colombia, dat de grootste producent van cocaïne ter wereld is. Toen hij aan de macht kwam, beloofde Gustavo Petro, die in zijn jeugd zelf lid van een extreemlinkse guerrillagroep was, een einde te maken aan zes decennia van gewapend conflict door middel van dialoog. Maar ‘vandaag heeft hij zijn vertrouwen in hen verloren. Hij ziet ze niet langer als guerrillastrijders’, schrijft El País, dat erop wijst dat het staatshoofd het ELN heeft beschuldigd van het plegen van ‘oorlogsmisdaden’ in de regio Catatumbo.

  • Maduro steunt vredesonderhandelingen in Colombia

    Maduro steunt vredesonderhandelingen in Colombia

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Peru: ten minste 17 doden bij demonstraties

    » VK: historische ruimtemissie mislukt

    Colombia en Venezuela zoeken toenadering

    De Colombiaanse president Gustavo Petro heeft zaterdag een verrassingsbezoek gebracht aan Caracas, waar zijn Venezolaanse ambtgenoot Nicolás Maduro hem verzekerde van zijn steun bij zijn vredesonderhandelingen met gewapende groepen. De ontmoeting – de derde tussen de twee mannen – komt enkele dagen na ‘de faux pas van Petro, die op oudejaarsavond een wapenstilstand met het Nationaal Bevrijdingsleger (ELN) aankondigde, die onmiddellijk door de rebellen werd ontkend’, merkte El País op. Eind januari vindt in Mexico een nieuwe onderhandelingsronde plaats tussen de Colombiaanse regering en de opstandelingen.

    Tijdens hun drie uur durende ontmoeting in het presidentieel paleis van Miraflores bespraken Maduro en Petro ook de volgende stappen in de normalisering van de betrekkingen tussen hun twee landen. Zo zijn de controle van hun gemeenschappelijke grens en grensoverschrijdende investeringen aan bod gekomen.

    ‘We hadden een brede en zeer vruchtbare bijeenkomst’, schreef Maduro, zonder in details te treden, in een bericht op Twitter. ‘Venezuela zal als garantstellend land de Colombiaanse regering steunen in haar doelstelling om het bilaterale staakt-het-vuren en de totale vrede te handhaven’, aldus de gezamenlijke verklaring.

    Lees ook:

  • Colombia: regering hervat dialoog met guerrillabeweging ELN

    Colombia: regering hervat dialoog met guerrillabeweging ELN

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Elon Musk wil koop Twitter toch doorzetten voor afgesproken bedrag

    » Slovenië legaliseert homohuwelijk als eerste Oost-Europees land

    Vredesbesprekingen zijn overwinning voor president Petro

    De sinds 2019 opgeschorte vredesonderhandelingen tussen de Colombiaanse guerrillagroep het Nationaal Bevrijdingsleger (ELN) en de regering zullen in november worden hervat, zo hebben de twee partijen dinsdag bekendgemaakt. De aankondiging is ‘belangrijk, want als de besprekingen succesvol zijn, kan het vredesbeleid dat president Gustavo Petro verdedigt, de oudste en machtigste gewapende groep van het land de wapens doen neerleggen’, schrijft El Tiempo.

    Het ELN is de laatste guerrillagroep die nog actief is in Colombia, terwijl de Revolutionaire Strijdkrachten van Colombia (FARC) in 2016 een vredesakkoord ondertekenden.

    ‘Het ELN is in de laatste jaren uitgebreid naar Venezuela’

    El Tiempo voorziet echter moeilijkheden: ‘Hoewel de partijen hebben aangekondigd dat de nieuwe fase zal beginnen op basis van wat tot dusver is overeengekomen, toont de realiteit een guerrillagroep die heel anders is dan die van januari 2019’, toen de regering de besprekingen stopzetten na een aanslag van het ELN op een militair opleidingscentrum in Bogotá, waarbij tweeëntwintig doden vielen.

    ‘Het ELN is sindsdien drastisch veranderd,’ zegt Armando Borrero, socioloog en veiligheidsexpert, tegen de Colombiaanse krant. ‘Van een gewapende beweging die slechts opereert in Colombia, is ze uitgebreid naar Venezuela, waar ze aanwezig is in acht staten. Met de bijzonderheid dat ELN niet de wapens opneemt tegen Nicolás Maduro, maar hem juist steunt,’ legt Borrero uit.

    Lees ook:

  • ¡Viva Francia! Colombia’s toekomstige vicepresident is zwart en feminist

    ¡Viva Francia! Colombia’s toekomstige vicepresident is zwart en feminist

    Alles wijst erop dat Francia Márquez binnenkort verkozen gaat worden. Haar leven als zwarte vrouw in een door geweld verscheurd land was allesbehalve gemakkelijk. Toch zijn haar ambities groot. ‘President, zeker, maar eerst vicepresident.’

    Op het podium spreekt de ene man na de andere zonder dat iemand er aandacht aan besteedt. De menigte op het centrale plein van Santander de Quilichao, in het Colombiaanse departement Cauca, kijkt afwezig toe hoe de zon ondergaat. Ze zijn niet voor deze mannen gekomen.

    Als de hoofdrolspeler op het podium arriveert, verandert de stemming. Het publiek brult: ‘Viva Francia Márquez, goddomme, het volk geeft niet op, goddomme!’ Ze lacht zonder haar tanden te ontbloten. Ze is gekleed in een gele jurk, over haar schouder hangt een gebreide tas. Als ze begint te spreken, slaat de sfeer in een keer om: ‘Ze zeggen dat mannen geen abortus plegen, maar ik zeg van wel. In Colombia plegen ze elke keer abortus als ze hun kinderen verlaten. Ze aborteren hun ouderlijke verantwoordelijkheid!’

    Op het podium trekt ze een pokerface, terwijl in de menigte het applaus losbarst. Haar gezicht verandert niet. Hier staat een veertigjarige zwarte vrouw die als kind met een witte man wilde trouwen. Die met de dood werd bedreigd en haar huis moest verlaten omdat ze opkwam voor haar gemeenschap. Die in haar eentje twee kinderen opvoedde omdat hun vaders verdwenen en die andermans huizen schoonmaakte om te kunnen eten. Een Colombiaanse vrouw die nooit had verwacht op daar op dat podium terecht te komen. Die de helft van haar leven in angst heeft geleefd. Die op zestienjarige leeftijd moeder werd. Daarom zegt ze nu wat ze wil en hoe ze het wil.

    ‘Hier staat je dochter. Hier staat je vicepresident‘

    ‘Ik heb er niet om gevraagd de politiek in te gaan. Maar de politiek bemoeide zich met mij en nu bemoeien wij ons met de politiek. Niet omdat we daarvoor worden betaald, maar omdat we het willen. Hier staat je dochter. Hier staat je vicepresident.’

    Francia Márquez heeft alle machtspatronen in Colombia doorbroken. Ze staat op het punt de eerste zwarte vrouwelijke vicepresident te worden. En dan ook nog als linkse Afro-Colombiaanse vrouw in een land waar links nog nooit geregeerd heeft. Bij de voorverkiezingen in maart verwierven slechts twee coalities die aan de verkiezingen deelnamen meer stemmen dan zij. Ze kreeg er bijna 800.000. Het resultaat dwong Gustavo Petro, die de meeste kans maakt om de volgende president te worden, haar als zijn nummer twee te kiezen. Het is geen geheim dat dit niet zijn bedoeling was. Hun relatie is nooit gemakkelijk geweest. Maar toch staat ze er.

    Had Petro de deur voor haar dichtgehouden, dan zou Lina Alegría aanstaande zondag niet op hem stemmen. Omdat niemand zich ooit om de mensen uit Cauca heeft bekommerd, zegt ze. En al helemaal niet om de vrouwen. ‘De alternatieven, allemaal mannen, waren net zo macho als die mannen van rechts. Zij vertegenwoordigt vrouwen, dat is haar territorium. Dat geeft ze door aan Petro. Daarom stemden wij voor Francia,’ zegt de jonge vrouw.

    Hoop op een waardig leven

    Ze is eenentwintig en maakt deel uit van de feministische groep Insurrectas. Die werd hier opgericht aan de Colombiaanse Stille Oceaan, in het departement dat het zwaarst getroffen is door geweld, wordt geteisterd door armoede, gebruikt als doorvoerhaven voor drugs, uitgebuit voor illegale mijnbouw. Een bakermat van ellende waar de staat net zo onvindbaar is als de duizenden kinderen waarnaar duizenden moeders in de dorpen naar zoeken. Er zijn veel vrouwen zoals zij, die mooi uitgedost onder een tentzeil als beschutting tegen de brandende zon staan te wachten op degene die zij niet alleen zien als een zwarte vrouw, maar als ’hun hoop op een waardig leven’. Het is misschien de eerste keer in hun leven dat ze hoop hebben. Iemand die ze begrijpen wanneer ze zegt: ’Het doet pijn om een kind te baren, borstvoeding te geven en het dan te moeten begraven. Omdat bepaalde groepen onze kinderen weghalen, vermoorden, of laten verdwijnen. Daar maken we een einde aan!’

    Márquez reisde dit weekend af naar haar regio, al zijn er ook bepaalde ‘no-gogebieden’. Zo kan ze niet in de buurt komen van La Toma, haar gemeenschap in het dorp Yolombó, in Suárez, waar ze vier decennia geleden werd geboren. Doodsbedreigingen dwongen haar in 2014 te verhuizen met haar twee jonge kinderen, nadat ze in haar gemeenschap de confrontatie met mijnbouwbedrijven was aangegaan. Haar status is sindsdien gegroeid, evenals het aantal bedreigingen.

    ‘Ook al vermoorden ze me, ik zal me blijven verzetten’

    Bij de circa tweehonderd vrouwen die in Santander op haar wachten, roept de activiste een mengeling op van angst en ontroering. Ze beschouwen haar als een wonder. ‘De beveiliging hier is niet erg goed, weet je. Maar we beschermen haar met z’n allen,’ lacht Yisel Carabali. Ze draagt een spectaculaire, kleurrijke jurk en heeft zelf ook een angstaanjagend verhaal. Carabali heeft sinds afgelopen december geen voet meer in haar streek gezet; ze is gevlucht vanwege bedreigingen en de moord op haar broer. Ze doet aan voorouderlijke geneeskunde. ‘Ik ben een heks met een verkeerde naam,’ zegt zij lachend. Maar dan wordt ze ernstig: ‘Ook al vermoorden ze me, ik zal me blijven verzetten.’

    De enige mannen die deze ochtend te zien zijn, doen hun best onopgemerkt te blijven. Deze dag is er niet voor hen; ze zijn onderdeel van beveiliging. Legersoldaten met zware wapens, politie met pistolen en bewakers met houten knuppels als symbool van hun gezag. Een politieagent houdt een zwaar schild voor Francia terwijl ze uit een van de zeven voertuigen in haar colonne stapt. Andere mannen vormen een beschermende corridor terwijl de aanwezige vrouwen zingen en dansen, omgeven door een sterke geur van wierook.

    Sommige critici zijn ronduit racistisch. Een zangeres noemde haar King Kong

    ‘Verzet je tegen de macht, totdat de waardigheid overwint,’ begint Francia. Haar directe, kritische en scherpe betoog slaat hier even goed aan als in andere delen van het land. Haar opkomst in de politiek veroorzaakte een golf van kritiek. In een sterk centralistisch land als Colombia is het moeilijk voor mensen buiten Bogotá om bij de macht te komen. Het is zo goed als onmogelijk om vanuit Cauca op dat vlak iets te kunnen bereiken. De meeste van Francia’s critici wijzen op haar ‘gebrek aan voorbereiding’. Sommige, de luidruchtigsten, zijn ronduit racistisch. Een zangeres noemde haar King Kong, waarop Márquez reageerde door haar ‘een voorouderlijke omhelzing te sturen zodat ze zal genezen’. Journalist Daniel Samper Pizano schreef over haar: ‘Ik bewonder haar als moedige vrouw, een volksleider, een voorvechter voor het milieu en een strijder die in staat is de hindernissen te beslechten die zwarten, armen en vrouwen in Colombia tegenwerken. Haar leven en haar strijd zijn inspirerend. Ze staat voor trouw, eer en moed, maar het ontbreekt haar aan voorbereiding, ervaring en wijsheid. Ze is niet in staat om een natie te leiden. Ze heeft niet wat nodig is om te regeren. Zeker niet in een land dat zo ingewikkeld is als Colombia.’

    ‘Al die opmerkingen over “Je weet het niet, je begrijpt het niet?” Jullie zijn mijn ouders niet. We vragen niet om toestemming. Jullie hebben de geschiedenis geschreven en nu hebben wij de kans om de grondslagen te leggen voor een nieuwe geschiedenis, die onze kinderen in staat stelt op een betere plek te leven.’

    Márquez studeerde rechten in Cali als voorbereiding op haar strijd als milieuactiviste. ‘Ik heb er zeven jaar over gedaan; niet omdat ik de capaciteit niet had, maar omdat ik de middelen niet had.’ In 2018 won ze de Goldman Environmental Prize, de meest prestigieuze prijs voor een milieuactivist. Twee jaar later kondigde ze aan dat ze president van Colombia wilde worden. Die intentie is er nog steeds en klinkt soms door in haar toespraken. ‘President, zeker, maar eerst vicepresident,’ geeft ze lachend toe.

    Het Cali van Márquez

    De tocht van Santander de Quilichao naar Cali duurt anderhalf uur. Deze route nam Márquez toen ze op een nacht met haar kinderen vluchtte. Buurt 21 van de salsahoofdstad van de wereld werd haar tweede thuis. Op deze plek, waar taxichauffeurs bezoekers voor de gevaren waarschuwen, arriveert de kandidaat op een zondag tussen honderden mensen die al uren op haar staan te wachten terwijl ze naar muziekgroepen en dansers op het podium kijken. ‘Zijn jullie klaar voor een heerlijk leven?’ is haar begroeting.

    ‘Politici komen hier naartoe om ons geweten te kopen. Maar ik hoefde hier niet naartoe te komen, want ik woon hier, dit is mijn tweede thuis.’

    ‘Dit is je thuis, Francia’, schreeuwt de menigte. Cali was vorig jaar het epicentrum van massale protesten die duizenden mensen in het hele land op de been brachten. Stakingen legden de op twee na grootste stad van Colombia meer dan twee maanden lang plat, en botsingen tussen betogers, inwoners en ordehandhavers kostten het leven aan meer dan veertig mensen, vooral jongeren. Via de loopgraven die de wijk Siloé in Cali afschermden, een gebied waar wekenlang noch de politie noch het leger binnen wist te komen, zocht Márquez er, zonder bewakers, de jongeren op. ‘Ik ben degene die hen moet verdedigen,’ legde ze uit.

    ‘We kregen te horen dat politiek niets voor ons is, dat onze taak als zwarte vrouw die van werkster is’

    In ditzelfde Cali moedigt de kandidaat de mensen nu aan om aanstaande zondag ‘het verzet naar de stembus te brengen’. Het was ook hier dat de jonge Márquez huizen schoonmaakte. Dat is de herinnering die ze het vaakst oproept als ze in het openbaar spreekt. Een herinnering die hier zorgt voor verbintenis met haar aanhang, en waar het publiek in Bogotá zich ongemakkelijk bij voelt.

    ‘We kregen te horen dat politiek niets voor ons is, dat onze taak als zwarte vrouw die van werkster is. Hun huizen schoon en mooi maken, hun kinderen opvoeden. Om vervolgens hier terug te keren om onze eigen mensen te begraven. Die ketenen van onderdrukking moeten we verbreken.’

    In alle peilingen gaan Petro en Márquez in de eerste ronde aan de leiding, en ze hebben een enorme voorsprong in de tweede ronde. Hij, een man die zijn hele leven al in de politiek zit; zij, een nieuwkomer die de volle pleinen trekt. Hun relatie is niet gemakkelijk geweest, maar ze hebben een manier gevonden om elkaar aan te vullen. Ze passen bij elkaar. Márquez verzoent Petro met het feminisme waarmee hij zo heeft geschipperd. Zij brengt hem dichter bij Cauca, Valle, Chocó en de andere regio’s waar de meerderheid van de Afro-Colombiaanse bevolking woont. Petro geeft Francia een boost met zijn nichekiezers. Ze surft mee op die golf, als eerste aanzet, en heeft aspiraties om het daarna in haar eentje te doen.

    Lees ook:

  • Colombia: drugshandelaar Otoniel aan Verenigde Staten uitgeleverd

    Colombia: drugshandelaar Otoniel aan Verenigde Staten uitgeleverd

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Infantino: FIFA heeft arbeidsmigranten WK Qatar ‘waardigheid en trots’ gegeven

    » Wapenstilstand afgekondigd in staalfabriek Marioepol om burgers te evacueren

    Voormalig hoofd Clan del Golfo aangekomen in New York

    Colombia heeft het voormalig hoofd van Clan del Golfo, drugshandelaar Otoniel, uitgeleverd aan de Verenigde Staten, aldus El Tiempo. Een vliegtuig van de Drug Enforcement Administration vloog op woensdag 4 mei naar New York met aan boord Dairo Antonio Úsuga, de echte naam van de drugsbaron. Er zouden ’ten minste 600 mensen de vlucht seconde voor seconde in de gaten gehouden hebben’.

    Otoniel was een van de meest gezochte criminelen door de Amerikaanse autoriteiten. Hij wordt in de Verenigde Staten aangeklaagd wegens ‘drugshandel, criminele samenzwering en het illegaal dragen van vuurwapens.’

    Lees ook:

    https://360magazine.nl/stad-van-pablo-escobar-is-nu-%E2%80%A8een-paradijs-voor-pensionados/