Volgens de VS vormt Cuba ‘een buitengewone bedreiging’ voor hun veiligheid
‘De Cubaanse revolutionaire leider Raúl Castro kreeg woensdag op zijn vijfennegentigste verjaardag slecht nieuws: nieuwe bedrijven verlaten het Caribische land onder Amerikaanse druk’, meldt het bureau Bloomberg.
Havana maakte woensdag bekend dat er vanaf dit weekend geen betalingen met Visa en Mastercard meer mogelijk zijn op het eiland, na de verbreking van de relatie tussen een buitenlandse bank en Fincimex, de financiële tak van het Cubaanse economisch-militaire conglomeraat Gaesa.
360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.
Sinds januari voert de regering-Trump een beleid van maximale druk tegen Cuba, waarbij ze beweert dat het communistische eiland, gelegen op 150 km van de kust van Florida, ‘een buitengewone bedreiging’ vormt voor de nationale veiligheid van de Verenigde Staten.
Cuba maakte zaterdag zijn tweede landelijke stroomstoring in minder dan een week mee. ‘Herstelprotocollen worden al uitgevoerd’, meldde het ministerie van Energie en Mijnbouw zaterdagmiddag laat op sociale media. ‘Dit is de zevende totale stroomstoring in anderhalf jaar’, schreef El País América. ‘Dit betekent dat het hele eiland zonder elektriciteit zit, met een volledige ontkoppeling van het nationale elektriciteitsnet (SEN) tot gevolg.’
360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.
De laatste stroomstoring vond afgelopen maandag plaats. ‘De eindeloze stroomonderbrekingen, die tot wel twintig uur kunnen duren, hebben de onvrede onder de bevolking vergroot en geleid tot zo’n honderd demonstraties en kleinschalige protesten in het hele land’, schrijft de Spaanse krant.
‘De Cubaanse president Miguel Díaz-Canel heeft onlangs verklaard dat hij de frustratie die door deze problemen wordt veroorzaakt begrijpt en verzekerde dat de autoriteiten werken aan oplossingen’, voegde het bericht eraan toe. Het Cubaanse elektriciteitsnet wordt getroffen door het olie-embargo dat door de Verenigde Staten is ingesteld, en daarnaast profiteert het land niet langer van leveringen uit Venezuela.
De president wil ‘het westelijk halfrond van communisten bevrijden’
Het Centraal-Amerikaanse land kondigde woensdag de sluiting van zijn kantoren in Havana aan en verzocht het Cubaanse ministerie van Buitenlandse Zaken om zijn diplomatiek personeel, met uitzondering van consulaire medewerkers, terug te trekken uit de ambassade in San José, meldt La Nación.
De regering noemde mensenrechtenschendingen door het Cubaanse regime en het gebrek aan legitimiteit als redenen voor de sluiting. ‘We moeten het westelijk halfrond van communisten bevrijden’, zei de rechtse president Rodrigo Cháves tegen de pers.
360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.
Dit is een ‘abrupte en onverwachte stap’ die ‘samenvalt met de toenemende pogingen van de regering-Trump om de regering in Havana diplomatiek te isoleren’, aldus de Miami Herald.
Cháves is een bondgenoot van de Amerikaanse president, die de afgelopen weken zijn dreigementen om de controle over het Caribische eiland over te nemen heeft opgevoerd. ‘Dit is de eerste keer in decennia dat een Latijns-Amerikaans land zijn ambassade in Cuba sluit’, merkt de krant uit Florida op.
Het Cubaanse ministerie van Binnenlandse Zaken verklaarde woensdag dat vier opvarenden van een in Florida geregistreerde boot om het leven waren gekomen en zes anderen gewond raakten in Cubaanse territoriale wateren tijdens een vuurwisseling met kustwachten. Later verduidelijkte het ministerie dat de ‘uitgeschakelde speedboot (…) tien gewapende personen vervoerde die van plan waren een infiltratie met terroristische bedoelingen uit te voeren’.
360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.
Volgens het ministerie werden ‘aanvalsgeweren, pistolen, zelfgemaakte explosieven (molotovcocktails), kogelwerende vesten, richtkijkers en camouflage-uniformen in beslag genomen’. ‘Dit incident dreigt een nieuwe escalatie tussen Washington en Havana uit te lokken,’ aldus Axios, aangezien de regering-Trump er geen geheim van maakt dat ze een regimewissel in Cuba wil zien.
De Iraanse president bezocht Cuba, Venezuela en Nicaragua
Tijdens een officieel bezoek aan Havana op donderdag ondertekende de Iraanse president Ebrahim Raisi zes overeenkomsten met zijn Cubaanse ambtgenoot Miguel Díaz-Canel ‘over wereldwijde politieke samenwerking, douane en telecommunicatie’, meldt The Tehran Times. Raisi was in Cuba na een bezoek aan Venezuela en Nicaragua. Zowel Iran als de drie Latijns-Amerikaanse landen vallen onder sancties van Washington en zijn bondgenoten van Moskou.
360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.
Voordat hij maandagochtend aan zijn tournee door Latijns-Amerika begon, verklaarde Raisi ‘dat Iran, Venezuela, Nicaragua en Cuba zich verzetten tegen hegemonie en unilateralisme in de wereld’, aldus de Iraanse krant. Tijdens het bezoek van de Venezolaanse president Nicolas Maduro aan Teheran in juni 2022 ondertekende Iran een partnerschapsovereenkomst met een looptijd van twintig jaar met Venezuela.
We associëren de indrukwekkende oldtimers in het Cubaanse straatbeeld graag met allure, stijl en vakmanschap. Maar de zogenaamde ‘almendrones’ zijn duur, bewerkelijk en nieuwe onderdelen zijn ver te zoeken.
Ze lijken thuis te horen in een Hollywoodfilm uit de jaren vijftig, maar ze zijn lawaaiig en smerig en roepen vaak de woorden van Galileo in gedachten: ‘En toch beweegt ze.’ De almendrones, auto’s van voor 1959 waar het in de straten van Havanna van wemelt, hebben hun oorspronkelijk carrosserie behouden maar het mechaniek is bijna altijd modern. Zo kan het gebeuren dat een Ford uit 1954 een motor heeft van een Hyundai-busje, een versnellingsbak van een Mitsubishi, een differentieel van een Toyota, een stuurinrichting van een Suzuki Vitara, een dashboard van een Peugeot, remblokken van een Moskovic uit de Sovjet-tijd, een rempomp van een Mercedes Benz en chassis, buitenspiegels en radiatorgril van het oorspronkelijke merk.
Met al die kuilen in het wegdek van Havanna heeft zo’n allegaartje tot gevolg dat de stuurbekrachtiging na drie maanden kapot is en de handrem niet goed werkt. Doordat de wetten van de natuurkunde en de techniek met voeten zijn getreden, past het gewicht van de auto niet bij het remsysteem. Het lijkt erop dat dit het euvel is bij vrijwel alle oude auto’s die in de Cubaanse hoofdstad rijden. De oldtimers gaan van hand tot hand. De meeste Cubanen die in een vintage auto rijden, hebben die op de kop getikt met financiële hulp van familie in het buitenland. Op de vrije markt liggen de prijzen boven de negenduizend euro. De boteros, taxi’s met een vast tarief tussen de 10 en 20 euro, hebben vaste routes van het stadscentrum naar diverse punten in de periferie.
Keuring
Voor je in zo’n Amerikaanse bak mag rijden, moet hij worden onderworpen aan een keuring bij de Empresa de Revisión Técnica Automotor, in de volksmond ‘somatón’ (dreun). En of het nu is omdat ze altijd wel een technisch mankement hebben of simpelweg omdat ze oud zijn, voor het ‘verkrijgen’ van het fiat moet tussen de 20 en 40 euro worden betaald.
Maykel Perdomo is 32 en rijdt in een Plymouth uit ’54. ‘Zulke controles zijn begrijpelijk en nodig,’ zegt hij, nadat hij de reggaeton uit de versterker boven de achterbank zachter heeft gedraaid. ‘Iets anders is de corruptie en de hoge eisen, terwijl er geen echte markt is waar je reserveonderdelen kunt kopen.’
Cubanen mochten tot twee jaar geleden alleen auto’s kopen en verkopen die in het tijdperk voor de revolutie waren gemaakt. Sindsdien is het toegestaan ook nieuwe en tweedehands auto’s aan te schaffen, op voorwaarde dat dit gebeurt via door de overheid ge
Onderhoud en vervanging van onderdelen vindt helemaal plaats op de vrije markt. De staatswinkels hebben geen goed aanbod van reserveonderdelen en om eraan te komen moet je een voet tussen deur hebben bij staatsbedrijven als Rent a Car, waar een deel onderhands wordt verkocht. ‘De lui bij Rent a Car kunnen niet van hun loon leven. Ze drukken zoveel mogelijk achterover en verkopen het dan. Daar vind je normaal gesproken onderdelen voor de huurauto’s voor toeristen,’ aldus Perdomo.
Maar er zijn ook monteurs die in clandestiene garages hun best doen om genoemde antiquiteiten op te lappen. ‘Als een origineel onderdeel stukgaat moet het nieuw worden gemaakt, vervangen gaat niet. Je moet naar een monteur die het voor je kan doen. Dat kost bakken geld en vaak past het niet goed en moet je weer terug.’
De wetten van natuurkunde en techniek zijn met voeten getreden, het gewicht van de auto past niet bij het remsysteem
Met de brandstof is het al net zo. Het overgrote deel van de ouwe brikken die als huurauto fungeren hebben een nieuwe motor om op diesel te kunnen rijden. Ze worden door de staat aangeboden en kunnen 6500 euro kosten, maar garantie is er niet bij. Van een groothandel waar brandstof tegen een lagere prijs kan worden gekocht is evenmin sprake. Bij de benzinestations van de CUPET, ook van de staat, kost een liter een euro. De chauffeurs kopen liever bij vrachtwagenchauffeurs of buschauffeurs, die illegaal doorverkopen voor de helft van die prijs. ‘Als je bij de CUPET koopt, moet de prijs van je ritten omhoog.’ Als gevolg van al dat gesjacher is de balans tussen inkomsten en uitgaven in de administratie scheef. De chauffeurs kunnen moeilijk aangeven dat ze iets in het illegale circuit hebben gekocht, dus laten ze de plekken waar ze hun uitgaven zouden moeten opvoeren open. Perdomo: ‘Je krijgt op de zwarte markt nooit een bon én het is verboden. Begin je erover, dan beken je in feite een overtreding. Je bent wel gedwongen je inkomsten omlaag te schroeven door de onkosten die je niet kan opvoeren in mindering te brengen.’
Bij de nationale belastingdienst (ONAT) wordt een schatting gemaakt van wat iedere vervoerder moet hebben verdiend. Bestaat het vermoeden dat een kleine zelfstandige met de gegevens heeft gesjoemeld, dan kunnen op basis van zo’n schatting torenhoge boetes worden opgelegd. ‘Het is je reinste willekeur, want er zijn genoeg dagen dat je niet kunt werken omdat de auto stuk is, of omdat je een persoonlijk probleem hebt, of gewoon omdat je een slechte dag hebt gehad. Dat je de ene dag 900 euro binnenhaalt, zegt niks over de andere werkdagen,’ verzucht Perdomo. De almendrón van Tomás Quintana, eveneens chauffeur, was vaker stuk dan dat hij het deed, wat niet betekende dat hij dan geen belasting betaalde. Op een dag zag hij in dat hij het niet langer bolwerkte en leverde zijn vergunning in. Na anderhalf jaar niet-werken als chauffeur in een huurauto, legde de ONAT hem een boete op van rond de 60.000 peso [bijna 2,5 duizend euro] omdat hij met zijn inkomsten zou hebben gesjoemeld. ‘Ze zeiden dat ze daar vijf jaar lang het recht toe hadden. Als je je vergunning inlevert, moet je al die jaren alle papieren bewaren van toen je wel werkte,’ zegt Quintana, die een advocaat in de arm heeft moeten nemen om onder de boete uit te komen; het proces loopt nog.
En er is nog een ander probleem. Een kleine zelfstandige die meer dan 1800 euro per jaar verdient, komt in de hoogste belastingschijf en moet 50 procent aan de staat afstaan. De chauffeurs ontvangen maandelijks nog drie aanslagen: een maandelijkse van 10 procent over de aangifte van hun inkomsten, een driemaandelijkse voor sociale zekerheid en een fixum. Dat laatste is door de gemeente op de Plaza de la Revolución tussen mei 2013 en maart 2014 verhoogd van 400 naar 730 euro. ‘Als je vraagt waarom dat fixum omhoog is gegaan, komt er geen logisch antwoord. Feit is dat wij, kleine zelfstandigen, ondanks die verhoging, geen verbetering bij de publieke diensten of de sociale zekerheid bespeuren. Ook is er nog geen spoor van een groothandel waar je onderdelen of brandstof kunt kopen, en de conditie van de wegen en het zicht op een investeringskrediet is nog even beroerd,’ aldus Quintana.
9 euro en een short
De chauffeurs moeten hun werkvergunning jaarlijks vernieuwen, wat ze per keer op 460 euro komt te staan. Daarbij komen nog de bedragen waar velen aan moeten geloven: die voor corrupte politiemannen. Maykel Perdomo herinnert zich dat hij eens werd aangehouden omdat hij te snel reed. Hij kon de boete afkopen voor 9 euro plus zijn short. ‘Als zij zich al zo gedragen, waar kunnen we dan nog heen? Je kunt naar een andere afdeling gaan, maar ze houden elkaar de hand boven het hoofd.’ Je almendrón binnen twee, drie jaar terugverdienen gaat niet, en dan is er ook nog eens het risico om alles kwijt te raken. ‘Stel je auto heeft 15.000 euro gekost en er knalt iemand tegen je aan; dan heb je een jaar lang belasting betaald, plus al die andere kosten, en de staatsverzekering kan niet alles dekken; dan ben je failliet,’ besluit Perdomo zijn relaas.
Lilianne Ruiz
Een kleine zelfstandige moet 50 procent aan de staat afstaan
Deze website gebruikt cookies. Door de site te gebruiken gaan we er vanuit dat je ze accepteert. OK
Manage consent
Over onze cookies
Deze website gebruiks cookies die de gebruikservaring verbeteren. De cookies die we als noodzakelijk categoriseren worden opgeslagen door je browser en zijn essentiëel voor een goede werking van de basisfuncties van deze website. We gebruiken ook third-party cookies die ons helpen te analyseren hoe deze website gebruikt wordt. Deze cookies kunnen ook voor marketingdoeleinden worden gebruikt. Ze worden alleen door je browser opgeslagen als je daar toestemming voor geeft.
Onze noodzakelijke cookies zijn essentiëel voor het goed functioneren van deze website. De basisfuncties en beveiliging van deze website zijn hiervan afhankelijk. Deze cookies slaan geen persoonlijke informatie op.