Tag: Nieuws uit Italië

  • Italië: provincie en gemeente zijn op zoek naar ‘ruikexperts’

    Italië: provincie en gemeente zijn op zoek naar ‘ruikexperts’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VK: regering wil Andrew zijn recht op troonopvolging ontnemen

    » Mexico: chaos breekt uit nadat het leger een voorname drugsbaron doodt

    De plaatsen hebben te kampen met luchtverontreiniging

    De provincie Vicenza en de gemeente Brendola in Italië zijn op zoek naar ‘geuronderzoekers’. Deze vacature werd geplaatst na meerdere meldingen van onaangename geuren afkomstig uit het industrieterrein van Brendola. Behalve de afwezigheid van ademhalingsproblemen zijn er geen specifieke kwalificaties voor deze functie vereist.

    Gezocht wordt naar meerderjarige personen met een mobiel met werkende internetverbinding die nabij de gemeente Brendola wonen en bereid zijn zelfstandig te reizen, aldus de Italiaanse krant Il Gazzettino.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De geselecteerde kandidaten zullen reukinspecties uitvoeren in het gemeentelijk gebied. Ze volgen vooraf vastgestelde routes en stoppen bij aangewezen stations. Daar moeten ze met regelmatige tussenpozen de lucht ruiken en hun reukervaringen vastleggen in een digitale vragenlijst. Ze krijgen een vast salaris per inspectie en een toeslag voor inspecties ‘s avonds, ‘s nachts of op feestdagen. Het project zal begin 2026 van start gaan en maximaal een jaar duren.

  • Italië: musea bieden gratis hondenoppas aan om bezoekersaantal te verhogen

    Italië: musea bieden gratis hondenoppas aan om bezoekersaantal te verhogen

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Thailand erkent als eerste land in Zuidoost-Azië het homohuwelijk

    » Duitsland: ministerie van Defensie stopt met het actieve gebruik van X

    Een op de drie Italianen bezoekt weleens een museum

    Italiaanse musea bieden sinds kort gratis hondenoppas aan om het aantal bezoekers te verhogen en hondenbezitters de gelegenheid te bieden om musea te bezoeken. Dat meldt het Britse dagblad The Times. Mensen kunnen hun hond achterlaten bij getrainde hondengeleiders, die de harige viervoeters bij de ingang ophalen. De honden worden uitgelaten en krijgen eten en drinken terwijl hun baasjes ongestoord de museumstukken kunnen bewonderen.

    Het is de bedoeling dat vijftien geselecteerde culturele instellingen de service in heel Italië gaan invoeren. Musea in Rome waren de eerste die met de oppasservice begonnen. In de komende vijftien maanden willen de Galleria degli Uffizi in Florence en het Nationaal Archeologisch Museum in Napels dezelfde service gaan aanbieden.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Dankzij dit project kunnen hondeneigenaren genieten van een cultureel uitstapje zonder lang van hun hond gescheiden te zijn. De honden zullen ook minder gestrest zijn dan wanneer hun baasje ze thuis had gelaten,’ aldus Dino Gasperini, hoofd van de organisatie Bauadvisor, die de hondenoppas regelt.

    Deskundigen verwelkomen het initiatief. Ze zeggen dat het een goede manier is om mensen aan te moedigen culturele instellingen te bezoeken. In Italië bezoekt ongeveer een derde van de bevolking weleens een museum of tentoonstelling, volgens gegevens voor 2023 van het Italiaanse bureau van statistiek.

  • Europese migratiecrisis: waarom Italië de noodtoestand uitriep

    Europese migratiecrisis: waarom Italië de noodtoestand uitriep

    Elke week pluist de redactie van 360 een actuele gebeurtenis voor je uit aan de hand van de internationale pers. Deze week kijken we naar Italië, waar premier Giorgia Meloni onlangs de noodtoestand uitriep vanwege het hoge aantal migranten. Kunnen we een herhaling van de vluchtelingencrisis 2015-2016 verwachten?

    Dit artikel verscheen woensdag in de nieuwsbrief Buiten de grenzen, exclusief voor abonnees. Wil je elke week op de hoogte blijven? Neem dan een (proef)abonnement – al vanaf €4 per maand – op 360 Magazine en abonneer je op de nieuwsbrieven.

    Wat is er aan de hand in Italië?

    Nog nooit kwamen er in de eerste drie maanden van het jaar zo veel migranten aan in Italië als nu. Een indrukwekkende 31.292 personen bereikten de Italiaanse kust in het eerste kwartaal van 2023. Een stijging van 300 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en meer dan tijdens de hoogtijdagen van de Europese vluchtelingencrisis in 2015-2016. 

    Voornamelijk via Tunesië en Libië, en recent ook Turkije, steken migranten de Middellandse Zee over naar het Zuid-Europese land. Ten minste 492 mensen zijn gestorven voordat ze Italië bereikten volgens de Internationale Organisatie voor Migratie (IOM), die erop wijst dat deze cijfers in werkelijkheid veel hoger liggen, bericht Le Monde.

    Die cijfers heeft de Italiaanse premier Giorgia Meloni aangegrepen om op 11 april de noodtoestand uit te roepen in Italië vanwege het hoge aantal migranten. De ‘noodtoestand voor migranten’ is de komende zes maanden van kracht en stelt de regering in staat om extra middelen vrij te maken en de uitvoerende macht speciale bevoegdheden te geven, buiten de geldende wetten om, schrijft Il Post.

    ‘Er komen steeds meer mensen via Tunesië. Alles wat gered kan worden, wordt tegenwoordig op zee gered. Maar honderden, zo niet duizenden, sterven zonder dat de wereld zich iets van hen aantrekt’, schrijft Marc Beise in Süddeutsche Zeitung

    ANP 454795585
    Reddingswerkers van de Spaanse ngo Open Arms redden migranten op de Middellandse Zee, 15 september 2022. – © Petros Karadjias / AP Photo

    ‘Daarbij past dat de Italiaanse regering nu de noodtoestand heeft uitgeroepen’, vervolgt Beise. ‘Dit klinkt op het eerste gezicht dramatisch, omdat het zelden gebeurt, meestal na natuurrampen of recentelijk bij de coronapandemie. Maar het is allereerst een maatregel met een nogal administratief doel, waarbij in eerste instantie enkele miljoenen euro’s worden vrijgemaakt en de regering extra bevoegdheden krijgt voor de behandeling en verdeling van de vluchtelingen.’

    ‘Het aantal aankomsten blijft laag voor een land met 60 miljoen inwoners of in vergelijking met de 120.000 Oekraïners die begin 2022 in drie maanden tijd naar Italië vluchtten’, zegt Flavio Di Giacomo, IOM-woordvoerder voor het Middellandse Zeegebied, tegen Le Monde. ‘Feit blijft dat het opvangsysteem voor migranten – waarin momenteel meer dan 110.000 mensen zijn ondergebracht – niet opgewassen is tegen een hoge instroom’, vervolgt de Franse krant.

    De aankomsten van migranten over zee zullen de komende weken naar verwachting toenemen nu de weersomstandigheden voor een oversteek gunstiger worden. ‘Italië heeft in 2018 toegezegd het opvangsysteem te ontmantelen en moet nu tenten opzetten in Catania [Sicilië] of Roccella Ionica [Calabrië]’, aldus Marco Bertotto, directeur van Artsen zonder Grenzen (AZG) in Italië in Le Monde. ‘We behandelen de komst van vluchtelingen nog steeds als een crisis, terwijl we weten dat de aantallen structureel zijn.’

    Wat zijn de gevolgen van de noodtoestand?

    Concreet betekent de noodtoestand, aldus La Repubblica, dat de regering een speciale commissaris kan benoemen ‘die verantwoordelijk is voor het vinden van extra plaatsen voor de opvang van migranten via vereenvoudigde procedures. Zo kan hij gebouwen kopen of huren om nieuwe opvangcentra te openen, maar ook boten en bussen om asielzoekers die in Lampedusa van boord zijn gegaan [waar meer dan twee derde van de mensen aankomen] overbrengen naar andere steden.’

    Vanuit financieel oogpunt wordt met het uitroepen van de noodtoestand een fonds van 5 miljoen euro vrijgemaakt, een bedrag dat in de loop van de tijd zou kunnen worden verhoogd. 

    Echt revolutionair is dit niet, de Italiaanse media zijn dan ook niet zozeer kritisch op de concrete maatregelen die uit de noodtoestand voortvloeien, als wel op het feit dat deze maatregel meestal in een heel andere context wordt gebruikt. ‘De komst van migranten wordt behandeld als ware het een aardbeving’, schrijft het progressieve La Repubblica, verwijzend naar het feit dat de noodtoestand vaak in werking wordt gesteld na een natuurramp. 

    ANP 467966990
    Op 27 april arriveerden tweehonderdvijftig migranten van Lampedusa op Sicilië. – © Roberto Viglianisi / IPA / ABACAPRESS.COM

    Het is niet ongebruikelijk een wet in te zetten die oorspronkelijk niet bedoeld was om langetermijnverschijnselen, zoals immigratie, aan te pakken, aldus Il Sole 24 Ore: ‘Momenteel is in Italië een twintigtal noodtoestanden van kracht, maar wat migranten betreft [afgezien van een procedure die in gang is gezet voor Oekraïense vluchtelingen], dateert het enige precedent uit 2011, toen Silvio Berlusconi een plan presenteerde voor de herverdeling van asielzoekers uit Noord-Afrika.’

    De regering-Berlusconi was de laatste volledig rechtse regering die Italië leidde vóór de huidige, wat suggereert dat het uitroepen van de noodtoestand voor migranten ook een symbolische politieke waarde heeft. Dit is althans wat La Repubblica suggereert, door te stellen: ‘Waarom werd in 2016 de noodtoestand niet uitgeroepen, toen Italië een recordaantal registreerde van 181.000 migranten die aankwamen via de Middellandse Zee,?’

    In die zin lijkt het uitroepen van de noodtoestand haast een mediastunt, aldus het centristische dagblad Il Riformista. ‘Als het gaat om migratie wordt, bij gebrek aan concrete ideeën, liever de noodklok geluid.’

    Kortom, deze maatregel is geen wonderoplossing voor het probleem. De regering zelf beaamt dit, zoals blijkt uit de verklaringen van de minister van Burgerbescherming en Maritiem Beleid, Nello Musumeci, opgetekend door het katholieke dagblad Avvenire: ‘We moeten duidelijk zijn: dit zal het probleem niet oplossen. De oplossing is uiteindelijk afhankelijk van een interventie van de Europese Unie.’

    Wat zijn de oplossingen voor de migratiecrisis in Italië?

    ‘Het decreet van Meloni is een signaal aan Europa dat Italië hulp nodig heeft’, schrijft ook Marc Beise van SZ. ‘De Europese Commissie gaat nu het noodplan van Italië onderzoeken. Dat is een goede zaak, want Brussel kan niet anders dan zich intensiever dan voorheen met de situatie bezighouden. Er zijn nu massale gezamenlijke inspanningen nodig om te voorkomen dat de situatie escaleert: in Brussel, in Italië, in Tunesië, waar honderdduizenden wachten om de grens over te steken, en ook in de vele andere landen waar de vluchtelingen vandaan komen. De tijd dringt.’

    Italië zelf zoekt naast de noodtoestand ook voor oplossingen op het internationale toneel. Zo probeert de regering-Meloni Tunesië politiek te steunen, met name in de pogingen van het Noord-Afrikaanse land om een lening van 1,9 miljard dollar los te krijgen bij het Internationaal Monetair Fonds, dat wil dat president Kais Saied en zijn regering eerst instemmen met economische hervormingen.

    000 33DE976
    Leden van een vereniging voor migrantenrechten protesteren tegen het migratiebeleid van de Italiaanse regering op 18 april in Rome. – © Filippo Monteforte / AFP

    De Italiaanse minister van Buitenlandse Zaken, Antonio Tajani, heeft op woensdag 12 april in Rome zijn Tunesische ambtgenoot, Nabil Ammar, ontmoet. In een interview met het dagblad La Repubblica van 4 april juichte de heer Ammar de steun van Rome toe en riep hij op tot meer Europese hulp om de migratiestromen onder controle te krijgen.

    ‘Laten we de voorwaarden scheppen voor echte ontwikkeling hier [in Tunesië] en in de landen ten zuiden van de Sahara. Laten we verder gaan dan de logica: we geven jullie geld en in ruil daarvoor stoppen jullie de illegale immigratie’, drong hij aan.

    Lees ook:

  • Inflatie in Italië: trouwen op het balkon van Romeo en Julia wordt twee keer zo duur

    Inflatie in Italië: trouwen op het balkon van Romeo en Julia wordt twee keer zo duur

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Turkije levert extreemrechtse complotdenker niet uit aan Duitsland

    » Australië geeft de 350.000 Nieuw-Zeelanders in het land de kans op staatsburgerschap

    Ja-woord op het iconische balkon in Verona wordt prijzig

    De inflatie heeft inmiddels ook de prijs voor het beloven van de eeuwige liefde bereikt. Althans, als je van plan bent dat te doen vanaf een gewilde romantische plek in de Italiaanse stad Verona. Het bedrag om aldaar gebruik te mogen maken van het balkon van Julia (van Romeo), wordt verdubbeld van 50 naar 100 euro. Daarvoor mag je – net als jaarlijks duizenden andere geliefden – tien minuten vertoeven op het balkon. Dat zou voldoende moeten zijn om ringen uit te wisselen en elkaar de eeuwige liefde te beloven, aldus Corriere della Sera.

    Verder biedt de stad van Shakespeares Romeo en Julia al sinds jaar en dag de mogelijkheid om een burgerlijk huwelijk te sluiten op enkele fraaie locaties: in Palazzo Barbieri bijvoorbeeld, het neoklassieke stadhuis, of in het Museo degli Affreschi, dicht bij ‘het graf’ van Julia, of in ‘het huis van Julia’ zelf. Alles tussen aanhalingstekens uiteraard, want de scheidslijn tussen feit en fictie is er dun.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Lees ook:

  • Rome krijgt eindelijk een Holocaustmuseum

    Rome krijgt eindelijk een Holocaustmuseum

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Montenegro: veteraan Djukanovic verslagen in de presidentsverkiezingen

    » Middelbare school op afgelegen Japans eiland houdt diploma-uitreiking voor enige leerling

    Plannen liggen er al sinds de jaren negentig

    De Italiaanse regering heeft de financiering goedgekeurd voor een langverwacht Holocaustmuseum in Rome, bericht The Local. In de Italiaanse hoofdstad werden tijdens de Tweede Wereldoorlog bijna tweeduizend Joden opgepakt en naar concentratiekampen gestuurd. Een nationaal museum in de hoofdstad zal bijdragen ‘aan het levend houden van de herinnering aan de Holocaust’, aldus een regeringsverklaring, nadat ministers eerder deze maand instemden met de financiering van het project.

    Volgens de Italiaanse minister van Cultuur Gennaro Sangiuliano wordt 10 miljoen euro apart gezet voor de bouw van het museum. Ruth Dureghello, hoofd van de Joodse gemeenschap van Rome, verwelkomde het nieuws maar riep wel op tot het vaststellen van ‘definitieve tijdschema’s’. Die oproep is niet zo verwonderlijk, want al sinds de jaren negentig wordt er gesproken over plannen voor de bouw van het museum. Volgens Luca Zevi, de architect die verantwoordelijk is voor het project, zou het museum binnen drie jaar klaar moeten zijn.

    Lees ook:

  • Napels eert ‘favoriete zoon’ en acteur Massimo Troisi met postuum eredoctoraat

    Napels eert ‘favoriete zoon’ en acteur Massimo Troisi met postuum eredoctoraat

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Privéklinieken voor ultrarijken in opkomst met maar één cliënt tegelijk

    » Xi Jinping begint aan derde ambstermijn – als eerste Chinese president

    ‘Napolitaanse Chaplin’ overleed op 41-jarige leeftijd

    Een van de geliefdste acteurs van Italië en een ‘favoriete zoon’ van Napels, acteur en filmregisseur Massimo Troisi, kreeg op 20 februari postuum een eredoctoraat van de Napolitaanse Federico II-universiteit, meldt ANSA. Troisi zou een dag voor de uitreiking zeventig jaar geworden zijn. Hij overleed in 1994 op eenenveertigjarige leeftijd aan een hartafwijking, één dag na het afronden van zijn laatste film Il postino

    Zijn hoofdrol als postbode tegenover Philippe Noiret als de Chileense dichter Pablo Neruda maakte hem postuum internationaal beroemd. Hij kreeg twee Oscarnominaties voor Il postino – een als acteur en een als scenarist.

    De Napolitaanse filmregisseur Mario Martone, die Troisi bij de uitreiking van het eredoctoraat ‘een Napolitaanse Chaplin’ noemde, bracht eind februari de persoonlijke documentaire Laggiù qualcuno mi ama [Ergens is er iemand die van me houdt] over Troisi uit.

    Lees ook:

  • Italië verzet zich tegen Ierse waarschuwingen op wijn

    Italië verzet zich tegen Ierse waarschuwingen op wijn

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Meer dan 4300 doden bij aardbeving in Turkije en Syrië

    » Zelensky mogelijk deze week op bezoek in Brussel

    Italië tegen stigmatisering van wijn

    De wens van Ierland om het vermelden van de gevaren van alcoholmisbruik verplicht te stellen op wijn, bier en gedistilleerd is prima, maar het mag niet leiden tot stigmatisering van het drinken van wijn, want dat is gezond als het met mate gebeurt. Aldus de Italiaanse minister van Landbouw en Voedsel, Francesco Lollobrigida – inderdaad familie van de onlangs overleden actrice Gina – na een ontmoeting met zijn Ierse collega Charlie McConalogue op een bijeenkomst van Europese landbouwministers. Italië protesteert tegen de voorgestelde etikettering op wijn – naar voorbeeld van die op pakjes sigaretten – en wil dat de EU de zaak zo nodig voorlegt aan de Wereldhandelsorganisatie, aldus ANSA.

    Italiaanse wijnproducenten vrezen dat de export, jaarlijks 60 miljard euro, door de etikettering zal worden getroffen. Ze werken daarom met collega’s in Frankrijk, Spanje en andere belangrijke wijnproducerende landen aan een gezamenlijke verklaring.

    Lollobrigida zei na zijn gesprekken met McConalogue: ‘Er mag geen stigma komen op producten die, mits met mate geconsumeerd, in feite bijdragen aan het welzijn, en dat is wat wijn volgens ons doet.’

    Lees ook:

  • Italië weigert alle migranten van schip te halen

    Italië weigert alle migranten van schip te halen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Verenigde Staten maken zich op voor midterms

    » Klimaattop COP27 van start in Egypte

    Italië is met premier Meloni strenger tegenover migranten

    De meerderheid van de migranten op het reddingschip Humanity 1 is dit weekend van boord gegaan in de haven van het Italiaanse Catania, zo meldt de BBC. Het schip, met daarop veel minderjarigen die in slechte gezondheid verkeerde, lag ruim een week voor anker voor de Italiaanse kust, aangezien de autoriteiten weigerden de migranten aan land te laten.

    De Humanity 1 vaart onder Duitse vlag. Volgens Italië, waar sinds enkele weken de radicaal rechtse Giorgia Meloni premier is, moesten de migranten daarom door Duitsland opgenomen worden. Duitsland zei bereid te zijn migranten op te nemen, zolang Italië ze aan land kon laten. Op zondag werden 144 van de 179 opvarenden eindelijk toegelaten, maar 35 mannelijke migranten mochten niet van het schip. De kapitein van de Humanity 1 weigerde daarop de haven te verlaten.

    Een van de campagnebeloften van Meloni was een strenger migratiebeleid. De afgelopen jaren maken migranten met grote regelmaat de oversteek over de Middellandse Zee vanuit Noord-Afrika. Meestal komen ze aan land in Italië of worden ze onderweg opgepikt door reddingsboten of schepen van mensenrechtenorganisaties.

    Lees ook:

  • Italië: Giorgia Meloni belooft EU niet te ‘saboteren’ in eerste toespraak parlement

    Italië: Giorgia Meloni belooft EU niet te ‘saboteren’ in eerste toespraak parlement

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Negen doden bij terroristische aanslag van Al-Shabaab in Somalië

    » Joe Biden en Rishi Sunak beloven Oekraïne te steunen in eerste gesprek

    Meloni benadrukt geen fascist te zijn

    In haar eerste toespraak tot het parlement op dinsdag heeft de nieuwe Italiaanse premier ‘geprobeerd haar partners in de Europese Unie gerust te stellen’, analyseert Financial Times. Ten overstaan van de afgevaardigden, die vervolgens hun vertrouwen in haar regering uitspraken, verzekerde Giorgia Meloni (45) dat zij de EU niet wil ‘saboteren’, maar dat het instituut volgens haar effectiever moet worden.

    Verder zei Meloni dat de regerende rechtse coalitie zich niet zou verzetten tegen verdere Europese integratie, op een ‘pragmatische en niet-ideologische’ manier met andere lidstaten zou samenwerken en ‘vrijheid en democratie’ zou beschermen. Ze beloofde de gemeenschappelijke regels te respecteren en Oekraïne te steunen tegen ‘chantage’ van de Russische president Vladimir Poetin.

    ‘Giorgia Meloni, voorheen een euroscepticus, heeft een geruststellende toon aangeslagen over economische kwesties en buitenlands beleid’, merkt ook The Guardian op. Het hoofd van de meest rechtse regering van het schiereiland sinds de Tweede Wereldoorlog gebruikte te toespraak om te benadrukken dat ze geen fascist is, aldus de Britse krant. ‘Ik heb nooit enige sympathie voor ondemocratische regimes gevoeld, inclusief fascisme,’ verklaarde Meloni.

    Lees ook:

  • Wat zij zeggen over de verkiezingswinst van Giorgia Meloni in Italië

    Wat zij zeggen over de verkiezingswinst van Giorgia Meloni in Italië

    Internationale commentatoren en opiniemakers over de verkiezingswinst van de postfacistische Fratelli d’Italia en hun leider Giorgia Meloni.

    Alfredo Izquierdo – econoom en commentator

    El Economista

    ‘Ook Italië kent het collectieve vermogen om van afgod te wisselen; de duur van de aanbidding wordt geschat op ongeveer anderhalf jaar. De socioloog Massimiliano Pananari wees erop dat Italiaanse verkiezingen worden gekenmerkt door “meeloperij”: de stem van zwevende kiezers gaat vaak naar de partij die in de peilingen favoriet lijkt te zijn. Het is ook waar dat in een crisissituatie de neiging bestaat om te radicaliseren. Dit zijn slechts enkele verklaringen voor de eclatante overwinning van Meloni.’


    Pierre Haski – commentator internationale politiek

    France Inter

    ‘De overwinning van Meloni en haar extreemrechtse coalitie verandert het politieke evenwicht in Europa, ook al zal de nieuwe Italiaanse leider het waarschijnlijk voorzichtig aan doen. Men weet nog steeds niet hoe we Meloni moeten definiëren. De geschiedenis van Fratelli d’Italia is geworteld in het fascistische verleden van Italië, iets wat Meloni heeft geprobeerd te verdoezelen. In Italië heet haar coalitie officieel “centrumrechts”; deze bizarre opvatting over het politieke centrum laat zien hoezeer ze die sporen heeft weten uit te wissen.’


    Mattia Ferraresi – journalist gespecialiseerd in Italië

    The New York Times

    ‘Het wispelturige politieke klimaat in Italië wordt in evenwicht gehouden door democratische instellingen die een terugval naar autoritarisme moeten voorkomen. Het gedecentraliseerde systeem bestaat uit 20 semiautonome regio’s en bijna 8000 gemeenten: verdedigingslinies die de centrale macht beteugelen. Het Constitutionele Hof is redelijk onafhankelijk en het rechtsstelsel heeft een grote hervorming ondergaan. Elke poging van Meloni om zichzelf bevoegdheden toe te eigenen zal dus krachtig worden bestreden.’


    Cas Mudde – hoogleraar internationale betrekkingen en columnist

    The Guardian

    ‘Speculaties dat de nieuwe Italiaanse regering de EU aanzienlijk zal beïnvloeden en een overwinning is voor Poetin, zijn overdreven en onjuist. Het is waar dat zowel Meloni als Salvini Poetin lang heeft verdedigd, maar beiden hebben dat flink afgezwakt na de Russische invasie in Oekraïne. Belangrijker is dat deze coalitie wordt gedomineerd door Fratelli d’Italia, die zijn aangesloten bij de Europese Conservatieven en Hervormers. Die wordt gedomineerd door de Poolse PiS-partij, de meest uitgesproken criticus van Poetin.’

  • Italië: Nogmaals 14 miljard euro steun om stijgende energieprijzen hoofd te bieden

    Italië: Nogmaals 14 miljard euro steun om stijgende energieprijzen hoofd te bieden

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Expansieplannen van Erdogan in Afrika

    » Kunstenaars halen werk weg uit Russisch museum

    Concreet zullen 28 miljoen Italianen 200 euro ontvangen

    De Italiaanse Premier Mario Draghi maakte bekend dat de regering, na de reeds 15,5 miljard euro, nogmaals 14 miljard euro uittrekt om de stijgende energieprijzen het hoofd te bieden, aldus Corriere della Sera. ‘Het doel is om de productiecapaciteit van bedrijven en de koopkracht van gezinnen en zwaksten te verdedigen’, verklaarde premier Mario Draghi. De regering moet de meest kwetsbaren steunen en de vertraging van het economisch herstel binnen de perken houden.

    Concreet zullen 28 miljoen Italianen die minder dan 35.000 euro per jaar verdienen, 200 euro ontvangen. Premier Draghi vreest dat zonder deze ‘uitzonderlijke actie’ de economie verzwakt zal worden en dat de armoede zal toenemen. Ook zal de belasting op de winsten van energiebedrijven worden verhoogd van 10% tot 25%, aldus het dagblad.

    Lees ook:

  • Reserveren voor Venetië wordt verplicht

    Reserveren voor Venetië wordt verplicht

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Vuurwapens belangrijkste doodsoorzaak voor Amerikaanse jongeren

    » Arbeidsmigranten in China vinden werk in groeiende coronasector

    Vanaf 2023 moeten bezoekers entreegeld betalen

    Reizigers naar Venetië zullen hun bezoek aan het historische centrum vanaf deze zomer moeten gaan reserveren, aldus burgemeester Luigi Brugnaro, meldt The Local. Tegen het einde van de zomer wordt het verplicht om te reserveren en vanaf volgend jaar moeten bezoekers entreegeld betalen.

    Brugnaro deed zijn uitspraken nadat op paaszondag zo’n 140.000 mensen Venetië binnenstroomden en op paasmaandag nog eens bijna 100.000. ‘Vandaag hebben velen de kans gehad om in te zien dat een boekingssysteem de meest geschikte manier is om het massatoerisme te beheersen,’ zei hij. Brugnaro wil beginnen met een ‘experimentele’ fase waarin dagjesmensen worden aangemoedigd om hun bezoek via een website te boeken. Dagjesmensen zullen tussen de drie en tien euro entree moeten gaan betalen, afhankelijk van het seizoen.

    Lees ook:

  • Aantal vrouwen in Italiaanse bestuurskamers is nog nooit zo hoog geweest

    Aantal vrouwen in Italiaanse bestuurskamers is nog nooit zo hoog geweest

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Ontbossing bereikt recordhoogte in de Braziliaanse Amazone

    » Tientallen doden door overstromingen in Zuid-Afrika

    Italiaanse vrouwen in topfuncties

    Volgens de Italiaanse beurstoezichthouder CONSOB is het aantal vrouwen in Italiaanse bestuurskamers nog nooit zo hoog is geweest. ‘Eind 2021 werd 41 procent van de bestuursfuncties in beursgenoteerde ondernemingen bekleed door een vrouw’, aldus CONSOB in een rapport, ‘mede dankzij regelgeving voor genderquota’, bericht persbureau ANSA.

    De intrede van vrouwen in raden van bestuur heeft volgens CONSOB voor wezenlijke veranderingen gezorgd. Zo is ‘de gemiddelde leeftijd van de bestuursleden gedaald, het aandeel afgestudeerden toegenomen en de diversificatie van beroepsprofielen vergroot’. Het rapport tekent wel aan dat slechts zestien Italiaanse beursgenoteerde bedrijven vrouwelijke CEO’s hebben, iets meer dan 2 procent van het totaal.

    Lees ook:

  • Italië: ernstige droogte in het Po-gebied

    Italië: ernstige droogte in het Po-gebied

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Abramovitsj en Oekraïense onderhandelaars mogelijk vergiftigd

    » Taliban: Afghaanse vrouwen mogen niet meer alleen vliegen

    Laagste niveau sinds 1972

    De Italiaanse rivier de Po en het gebied eromheen worden getroffen door ernstige droogte, nu het al meer dan honderd dagen niet heeft geregend, aldus autoriteiten die toezien op het stroomgebied. De zijrivieren Trebbia, Secchia en Reno hebben inmiddels het laagste niveau sinds 1972 bereikt en het niveau van de Dora Baltea, Adda en Ticino is met 75 procent afgenomen, bericht ANSA.

    Volgens de autoriteiten kunnen er problemen ontstaan nu het irrigatieseizoen begint in de provincie Piemonte, een belangrijk agrarisch gebied. Daarom hebben ze gevraagd om bijzondere vrijstellingen voor het onttrekken van water aan de rivier ten gunste van de landbouw en waterkrachtcentrales.

    Lees ook:

  • ‘Deze generatie meisjes pikt het niet langer’: Italiaanse school bezet vanwege seksueel geweld

    ‘Deze generatie meisjes pikt het niet langer’: Italiaanse school bezet vanwege seksueel geweld

    Terwijl in Nederland kranten en praatprogramma’s worden beheerst door nieuws over #MeToo-schandalen, is Italië in de ban van een aanrandingsschandaal op een middelbare school in Cosenza. Boze leerlingen hebben de school sinds 3 februari bezet.

    ‘Sinds een paar dagen bezetten leerlingen in Castrolibero, bij Cosenza, het Valentini-Majorana Lyceum, nadat de school niet reageerde op klachten van studenten over seksuele intimidatie, met name door één bepaalde docent.’ Zo begint nieuwszender 24 Sky Italia zijn berichtgeving ‘over een delicate kwestie waar de onderwijsinspectie en het parket van Cosenza nu onderzoek naar doen.’

    De studenten houden de school al sinds 3 februari bezet terwijl de regionale onderwijsinspectie van Calabrië een onderzoek is gestart om vast te stellen wat er precies is gebeurd. ‘Op de ochtend van 7 februari ging een ambtenaar naar het lyceum’, aldus 24 Sky Italia, ‘voor een onderzoek op basis van een rapport dat door het hoofd van de middelbare school naar de onderwijsinspectie is gestuurd. Daar was ook om gevraagd door de ouders van de leerlingen.’

    Instagram

    De journalistieke onderzoekssite Fanpage.it begint zijn artikel over het schandaal specifieker: ‘Vrouwelijke leerlingen die het doelwit zijn van seksueel getinte grappen. Leraren die intieme delen van meisjes betasten en onfatsoenlijke voorstellen doen. Zomaar een greep uit “Castrolibero-gate”, de zaak die door de leerlingen van het Valentini-Majorana Lyceum aanhangig is gemaakt, die nu al een week speelt en die er alle schijn van heeft nog lang niet afgelopen te zijn.’ 

    ‘Het begon allemaal eind januari’, vervolgt Fanpage, ‘toen een oud-leerlinge van het instituut het Instagram-profiel “Call out Valentini-Majorana” aanmaakte waarin ze vermeende wandaden, ook van een paar jaar geleden, onverbloemd aan de kaak stelde. “Moe van de fysieke en verbale intimidatie door het onderwijzend personeel dat werd getolereerd door het schoolhoofd”, schreef de leerlinge bij het profiel. Haar eerste bericht luidde: “Weg met de pedofielen van het Valentini-Majorana”.’ 

    De leerlingen van het lyceum, die nu tot het bittere einde protesteren om schorsing te eisen van de leraren die bij het schandaal betrokken zijn, zeggen dat ze herhaaldelijk voorvallen van seksuele intimidatie hebben gemeld aan het hoofd van de school, Iolanda Maletta, maar tot nog toe heeft zij alles in de doofpot gestopt of er althans niets mee gedaan heeft. En dat terwijl ze volgens de regels verplicht is dergelijke meldingen door te geven aan de onderwijsinspectie.

    ‘De veertienjarige leerlinge kreeg het aanbod om een ​​naaktfoto te sturen in ruil voor een goed cijfer’

    ‘Volgens getuigen gaat het in het bijzonder om één ​​docent die jarenlang onafgebroken meisjes zou hebben lastiggevallen’, schrijft Fanpage. De docent zou grensoverschrijdende opmerkingen hebben gemaakt over het meisje dat de zaak aan de kaak heeft gesteld. Hij zou ‘haar voor de klas hebben geroepen en opmerkingen hebben gemaakt over haar grote borsten. Bij een andere gelegenheid kreeg de toen veertienjarige leerlinge naar verluidt het aanbod om een ​​naaktfoto te sturen in ruil voor een goed cijfer.’

    Fanpage schrijft dat het meisje alles eerst thuis heeft gemeld en vervolgens bij de directeur. Maar die zou de klachten hebben genegeerd, zelfs toen, volgens de leerlingen, ‘een video van het meisje binnen de school was gaan circuleren die leraren zouden hebben bekeken waarna ze anderen aanmoedigden om deze te delen in chats.’ 

    Na de berichten van het Instagram-account, waarvan de identiteit van de eigenaar om privacyredenen anoniem wordt gehouden, maar waarachter een meisje schuilgaat waarvan de naam bij de carabinieri bekend is, volgden er tientallen klachten van andere leerlingen. Veel meisjes zouden zichzelf in het verhaal hebben herkend en op hun beurt misstanden, in sommige gevallen fysieke seksuele intimidatie, aan de kaak hebben gesteld. Een leerlinge zegt bijvoorbeeld dat een andere leraar naast haar kwam zitten en zijn hand eerst op haar rug en daarna op haar billen legde.

    E-mail

    Voor de onderzoekers is het lastige van de zaak, zoals zo vaak in dit soort gevallen, dat directe bewijzen ontbreken. Er is, zoals Fanpage het omschrijft, ‘zelfs geen klein detail dat een smoking gun kan worden.’ De broer van een van de meisjes is zich daarvan bewust, zo liet hij in een openbare brief weten, maar hij heeft in ieder geval bewijs in handen dat de school gefaald heeft: ‘Er kan niet worden gezegd dat de school er niets van wist, gezien een e-mail in mijn bezit, die de afspraak bevestigt die ik met de grootste spoed had aangevraagd vanwege de precaire psychische toestand van mijn zus.’ De mail bevestigt een afspraak met de school op 28 juni 2018. ‘Een afspraak waarbij mijn moeder en ik ons ​​prompt presenteerden voor een confrontatie met de betreffende leraar, en die, zoals blijkt, niets waard bleek te zijn.’

    In gesprek met Fanpage zei de broer: ‘De lont ging een paar weken geleden in het kruitvat toen mijn zus de leraar in kwestie tegenkwam terwijl ze door de gang van de school liep. Hij zou tegen haar hebben gezegd “Ik had je harder moeten aanpakken”. Volgens de broer van de jonge vrouw die aangifte deed van het incident, “heeft dat de wond weer opengemaakt die nooit echt geheeld was en die ontstond in de laatste dagen van juni 2018, toen zij als weerloze veertienjarige haar eerste traumatische gebeurtenis met deze leraar beleefde”.’

    ‘Ik juich de moed van deze meisjes uit Cosenza toe’

    ‘Ik juich de moed van deze meisjes uit Cosenza toe, en applaudisseer voor hun kracht om dit geweld aan de kaak te stellen.’ Dat zegt Elena Bonetti, minister voor Gelijke Kansen en Familie in de regering van Mario Draghi, in gesprek met La Repubblica. ‘Ze laten zien dat ze de weerbaarheid hebben die nodig is om intimidatie en seksisme te herkennen en af te wijzen. Nu is het aan de minister van Onderwijs Bianchi, die al een inspectie is begonnen, en aan de rechterlijke macht, om de feiten te verifiëren en ernaar te handelen. Het onderzoek moet duchtig zijn en ik weet zeker dat Bianchi tot de bodem zal gaan. Maar één ding is zeker: deze generatie meisjes pikt het niet langer’.

    Bonetti zegt geraakt te zijn door de gebeurtenissen op de school in Cosenza. ‘Ik werd getroffen door de woorden van een meisje dat zei: “Ik kon geen onderscheid maken tussen smerigheid en galanterie”. Maar uiteindelijk viel het kwartje. Daar moeten we op scholen aan werken: meisjes maar ook jongens helpen om gendergerelateerd en andere vormen van geweld te leren herkennen.’ 

    Seksistische cultuur

    In een interview dat Corrado Zunino van La Repubblica eerder deed, zegt Diana, het meisje dat als eerste een klacht indiende: ‘Van het tweede tot het vierde jaar was er constant sprake van seksueel geweld van de betreffende docent tegen mij en mijn klasgenoten. Niemand van ons, ondergedompeld als we waren in de seksistische cultuur van de school, bedacht echter dat het geweld zou kunnen zijn.’ Maar zelfs toen de meisjes zich realiseerden wat er daadwerkelijk aan de hand was en dat vervolgens aan de kaak stelden, werden hun klachten door volwassenen verworpen. 

    Als het aan Bonetti ligt is dat voor het laatst: ‘Instituten zijn er om burgers te dienen en niet om zichzelf te verdedigen.’ Dat geldt ook voor onderwijsinstellingen: ‘Studenten moeten gehoord worden.’ 

    Vooralsnog blijft het lyceum in Cosenza in ieder geval nog bezet door boze studenten.