Tag: Nieuws uit Saoedi-Arabië

  • Middelbare scholiere in Saoedi-Arabië krijgt 18 jaar vanwege tweets

    Middelbare scholiere in Saoedi-Arabië krijgt 18 jaar vanwege tweets

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Akkoord bereikt in Hollywood: staking scriptschrijvers waarschijnlijk voorbij

    » Minder spoor en meer snelwegen in Europa ondanks klimaatdoelen

    Saoedi-Arabië deelt zware straffen uit voor kritiek op sociale media

    Saoedi-Arabië heeft een middelbare scholiere veroordeeld tot achttien jaar gevangenisstraf en een reisverbod voor het plaatsen van tweets waarin ze steun betuigt aan politiek gevangenen. Dat onthulde de mensenrechtengroep ALQST, die mensenrechtenschendingen in Saoedi-Arabië documenteert. Het Saoedische Strafhof heeft de straf in augustus uitgesproken tegen de achttienjarige Manal al-Gafiri, die slechts zeventien jaar was ten tijde van haar arrestatie, schrijft Middle East Eye.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Saoedische rechterlijke macht, de facto onder het bewind van kroonprins Mohammed bin Salman, heeft verschillende zware gevangenisstraffen uitgesproken wegens onlineactivisme en het gebruik van sociale media voor het bekritiseren van de regering, aldus MEE. Zo werd Mohammed al-Ghamdi, een gepensioneerde leraar, recent ter dood veroordeeld voor uitlatingen op Twitter en YouTube, en werd Salma al-Shebab, promovenda aan de Universiteit van Leids, veroordeeld tot 34 jaar vanwege kritische tweets.

    De kroonprins bevestigde de veroordeling van Ghamdi tijdens een uitgebreid interview met Fox News op woensdag. Hij gaf de schuld aan ‘slechte wetten’ die hij niet kan veranderen. Saoedische mensenrechtenactivisten betwisten echter Mohammed bin Salmans woorden en zeggen dat het hardhandig optreden tegen socialemediagebruikers is toegenomen sinds zijn machtsovername.

    Lees ook:

  • Saoedi-Arabië: twee doden bij vuurgevecht voor Amerikaans consulaat in Jeddah

    Saoedi-Arabië: twee doden bij vuurgevecht voor Amerikaans consulaat in Jeddah

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Oekraïne: 11 doden bij Russische raketaanval op pizzeria in Kramatorsk

    » Vermoedelijk menselijke resten gevonden in brokstukken van onderzeeër Titan

    Het consulaat was al eerder het doelwit van aanslagen

    Op woensdag vielen bij een vuurgevecht voor het Amerikaanse consulaat in de Saoedische stad Jeddah twee doden, bericht The Jerusalem Post. De schutter en een particuliere beveiliger van het consulaat, een Nepalees staatsburger, kwamen om bij de aanval, zo maakten de Saoedische autoriteiten bekend.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het Amerikaanse consulaat in de Saoedische kuststad Jeddah, aan de Rode Zee, is in het verleden ook al het doelwit geweest van aanslagen. Op 4 juli 2016 blies een individu zichzelf op op de Amerikaanse Onafhankelijkheidsdag. En in 2004 bestormden vijf mensen het Amerikaanse consulaat met bommen en geweren, waarbij negen slachtoffers vielen. Drie van de aanvallers werden gedood tijdens de aanval en twee werden gevangen genomen.

    The Jerusalem Post wijst erop dat de betrekkingen tussen Washington en Riyad onlangs onder spanning zijn komen te staan. Saoedi-Arabië heeft ‘geprofiteerd van zijn groeiende relaties met Rusland en China, terwijl de regering-Biden bepaalde Saoedische eisen heeft afgewezen, met name het opheffen van beperkingen op wapenverkopen‘, aldus het Israëlische dagblad.

    Lees ook: