Tag: noorwegen

  • Kan een land te rijk worden?

    Kan een land te rijk worden?

    Dankzij zijn oliereserves heeft Noorwegen een economie opgebouwd die zijn bevolking op elk vlak steun kan bieden. Toch beginnen de valkuilen van uitzonderlijke welvaart aan de oppervlakte te komen.

    Noorwegens eerbetoon aan Edvard Munch, de beroemdste schilder van Scandinavië, is een indrukwekkend dertien verdiepingen tellend blok van gerecycled aluminium en glas aan de haven van Oslo. Het museum, dat in 2021 werd voltooid voor 350 miljoen dollar, liep tien jaar vertraging op en ging fors over budget – er kwam nog eens 200 miljoen dollar bij. Op een winterse middag, oprijzend uit de dichte zeemist, belichaamt het museum het land dat ervoor betaalde: verfijnd en zo rijk dat geld geen rol meer speelt.

    Noorse olie heeft een economie voortgebracht waar andere rijke landen jaloers op zijn – laat staan armere landen. Het bbp per hoofd bedraagt zo’n 90.000 dollar en wordt alleen overtroffen door dat van stadstaten, belastingparadijzen en Zwitserland. Sinds 1991 heeft de overheid een staatsinvesteringsfonds opgebouwd ter waarde van 2,2 biljoen dollar, oftewel 400.000 dollar per inwoner van de 5,6 miljoen tellende bevolking. De opbrengsten financieren een van de gulste verzorgingsstaten ter wereld.

    Vervormd gedrag

    Maar niet iedereen is daar even blij mee. In 2025 was de bestverkochte non-fictietitel van het land The Country that Became Too Rich, een aanval op het economische model van econoom en voormalig McKinsey-consultant Martin Bech Holte. Hij beschreef hiermee een groeiend sentiment. Bij de verkiezingen van afgelopen september ging de grootste winst naar de centrumrechtse Vooruitgangspartij, die stelde dat Noorwegen ‘problemen probeert op te lossen door er simpelweg meer geld tegenaan te gooien’. De zorg is dat de rijkdom ieders gedrag vervormt – van politici tot kantoormedewerkers en scholieren. Wie kan rekenen op een royale uitkering, maakt zich minder zorgen over de toekomst. Kan de welvaart van een land zijn vooruitzichten ondermijnen?

    Volgens Bech Holte heeft de groei van het staatsfonds – dat door olie-inkomsten en beleggingsrendementen in het afgelopen decennium is verdubbeld – Noorse politici spilzuchtig gemaakt. Hoewel het fonds alleen in het buitenland investeert om de binnenlandse economie niet te verdringen, vloeit er geld terug naar de overheid, die daarmee het gat tussen uitgaven en belastinginkomsten dicht. In 2008 bedroeg die bijdrage nog een bescheiden 36 miljard Noorse kronen (toen 6,4 miljard dollar), minder dan 5 procent van de overheidsuitgaven. In 2025 kwam een vijfde van de uitgaven – 414 miljard kronen (40 miljard dollar) – uit het oliefonds.

    Dat heeft ongewenste gevolgen. Politici kunnen moeilijke beslissingen uitstellen. Kiezers zien weinig reden om hun eisen te matigen. Neem de gezondheidszorg, de grootste uitgavenpost van de overheid. Medische zorg is in Noorwegen gemiddeld 30 procent duurder dan in de Europese Unie. Maar waarom ziekenhuizen hervormen als je er gewoon meer geld tegenaan kunt gooien? Denemarken, dat ongeveer evenveel per hoofd uitgeeft, heeft de wachttijden voor routineoperaties twee keer zo snel weten te verkorten als Noorwegen.

    Politici kunnen moeilijke beslissingen uitstellen. Kiezers zien weinig reden om hun eisen te matigen

    Weinig politici nemen nog de moeite om de kosten en baten van beleid zorgvuldig af te wegen, aldus een parlementariër. Dat probleem bestaat elders ook, maar Noorwegen lijkt er bijzonder gevoelig voor. Net als bij het Munchmuseum duurde de renovatie van het parlementsgebouw in Oslo vier jaar in plaats van één en waren de kosten zes keer zo hoog als begroot. In 2023 besteedde de regering 250 miljard kronen – de helft van haar belastinginkomsten op arbeid en kapitaal – aan buitenlandse hulp en binnenlandse liefdadigheidsorganisaties. Dat is een hoge prijs om goodwill in het buitenland te kopen en zorgen over het klimaat thuis te temperen. In Groot-Brittannië ligt dat aandeel onder de 10 procent.

    Noorse burgers zijn nauwelijks minder spilzuchtig dan hun vertegenwoordigers. De gemiddelde huishoudschuld bedraagt 250 procent van het jaarinkomen – het hoogste niveau in Europa. Als je erop kunt rekenen dat de nationale rijkdom je uit de brand helpt, voelt sparen voor slechtere tijden minder urgent.

    Ook de noodzaak om überhaupt inkomen te genereren neemt af. Bijna een op de tien Noren in de twintig is werkloos, tegenover een op de twintig Denen. Het percentage school- en universiteitsuitval behoort tot de hoogste in Europa. Het hoger onderwijs biedt onbeperkt gratis opleidingen en genereuze studieleningen. Dat moedigt studenten aan om hun studie uit te stellen, te wisselen en langer te blijven studeren. Het resultaat is een hoogopgeleide bevolking: meer dan 70 procent van de werknemers in laaggeschoolde dienstverlenende banen (zoals barista’s en callcentermedewerkers) heeft een masterdiploma. Mensen met een migratieachtergrond vervullen 100.000 onderzoeksbanen in wetenschap en techniek – de helft van het totaal. Nog eens 100.000 vacatures moeten tegen 2030 worden ingevuld.

    Houdbaarheid

    Deze financiële losbandigheid begint de economie al te schaden. De centrale bank aarzelt om de rente te verhogen ondanks hoge schulden, wat de kroon verzwakt en buitenlandse investeerders afschrikt. De arbeidsproductiviteit groeit niet meer. De reële lonen beginnen te dalen.

    Je zou kunnen stellen dat dit alles niet uitmaakt zolang het land voor zijn bevolking kan blijven zorgen. Economische groei is politiek gezien belangrijk omdat ze het welzijn van burgers garandeert: direct via werk en indirect via uitkeringen. In theorie kan dat welzijn ook worden gefinancierd uit vermogensopbrengsten in plaats van productie. Zolang het nationale vermogen sneller groeit dan de overheidsuitgaven, kan dat model blijven bestaan.

    Tot nu toe is dat het geval in Noorwegen. Hoewel de staat in 2025 tien keer zo veel geld uit het fonds haalde als in 2008, was dat relatief gezien een kleiner aandeel van het totale vermogen. Zolang de reële rendementen boven de 6 procent blijven, kan de overheid mogelijk nog lang na het opdrogen van de olie – over zo’n vijftig jaar – de belastingen verlagen en de uitgaven blijven verhogen.

    Zo’n redenering is echter zelfgenoegzaam, om twee redenen. Ten eerste is een rendement van 6 procent in de praktijk onzeker, tenzij kunstmatige intelligentie de wereldproductiviteit sterk verhoogt. Ten tweede – en belangrijker – heeft een bloeiende economie voordelen die verder gaan dan louter bestaanszekerheid. Politici zijn beter controleerbaar als ze belasting moeten heffen. Buitenlandse investeerders brengen kennis mee. Veel mensen halen voldoening uit werk. Dat alles draagt bij aan menselijk welzijn. Niemand hoeft Noorwegen zijn rijkdom te misgunnen – behalve, als ze verstandig zijn, de Noren zelf.

  • De wankele wereldvrede op Spitsbergen

    De wankele wereldvrede op Spitsbergen

    Mineralen en de strategische ligging van de Noorse archipel wekken wereldwijde interesse. Waar internationale samenwerking altijd de norm was, probeert Oslo nu zijn greep op deze eilanden te versterken.

    Onder de hoge breedtegraden van het Noordpoolgebied, niet ver van de Noordpool, is Spitsbergen (Svalbard) een soort geopolitieke eenhoorn. Deze geïsoleerde archipel is Noors grondgebied, maar wordt ook bestuurd door een uitzonderlijk verdrag dat teruggaat tot de Eerste Wereldoorlog en het mogelijk maakt dat iedereen zich er zonder visum kan vestigen. Al decennialang trekken wetenschappers uit de hele wereld naar het internationale Arctische onderzoeksstation in Ny-Ålesund, gelegen aan de rand van een imposante fjord, omringd door bergtoppen. Chinese studenten scheuren op sneeuwscooters rond met hun Europese medestudenten. Noren en Russen organiseren schaaktoernooien en slurpen samen borsjtsj naar binnen.

    Toch probeert Noorwegen vandaag zijn soevereiniteit over Spitsbergen te consolideren en buitenlandse invloeden terug te dringen. De Scandinavische staat heeft buitenlanders die op de archipel wonen het stemrecht ontnomen. De verkoop van lokale grond aan buitenlandse kopers is verboden. Buitenlandse onderzoekers worden strakker in het gareel gehouden; Noorwegen claimt zeggenschap over honderden kilometers zeebodem. De campagne die hiermee is ingezet, gooit jarenlang internationale samenwerking overhoop en werkt door in het leven van Chinese wetenschappers, Russen die in de steenkoolmijnen werken, rijke Noorse grondeigenaren en immigranten die al lange tijd op de archipel wonen. Onder hen zijn twee Thaise broers die bijna hun hele leven op Spitsbergen hebben doorgebracht en zich nu zorgen maken over hun toekomst.

    Springplank

    ‘Het houdt me voortdurend bezig,’ zegt de oudste, Nathapol Nanthawisit (30). De maatregelen passen in een nieuwe geopolitieke conjunctuur, die oorlogszuchtiger wordt naarmate de opwarming van de aarde en de strijd om toegang tot grondstoffen toenemen, en de rivaliteit tussen grootmachten het Noordpoolgebied bereikt. Donald Trump heeft gedreigd Groenland in te lijven. Op Spitsbergen, dat ten oosten ligt van dat ‘eilandcontinent’, wekken Noorse beslissingen eveneens ongerustheid. Ze hebben felle bezwaren opgeroepen, ook bij bondgenoten binnen de Europese Unie en de NAVO, voor wie het verdrag (uit de tijd van de Eerste Wereldoorlog) de Noorse soevereiniteit over de archipel begrenst. Noorwegen houdt vol dat het geen andere keuze heeft dan zijn kleine stukje van het gebied te beschermen, zodat Spitsbergen geen springplank wordt voor vijandige machten.

    De archipel is een van de beste plekken ter wereld om satellietgegevens te downloaden en rakettrajecten te volgen. Gewilde afzettingen van zeldzame aardmetalen liggen op de zeebodem eromheen. Het is, om zo te zeggen, de noordelijkste plek waar mensen kunnen wonen. Wie Spitsbergen controleert, verwerft een dominante positie in het Arctische gebied. Amerikaanse regeringsvertegenwoordigers beschuldigen Chinese onderzoekers van illegaal militair onderzoek in het gebied. Rusland maakt aanspraak op de archipel vanuit dezelfde argumenten die bij de invasie van Oekraïne werden opgevoerd.

    ‘Noorwegen heeft sinds 1945 niet met zo’n ernstige veiligheidssituatie te maken gehad,’ zegt Eivind Vad Petersson, hoge functionaris op het Noorse ministerie van Buitenlandse Zaken. ‘Wanneer Groenland een politieke storm te verduren krijgt, spat die onvermijdelijk ook op Spitsbergen uiteen.’ Volgens hem hebben andere landen Spitsbergen al veel te lang beschouwd als ‘een soort vrijplaats, waar iedereen kan aanmeren en min of meer kan doen wat men wil’. Hij voegt eraan toe: ‘Het is soeverein Noors grondgebied, daarom brengen we de situatie nu duidelijk in kaart.’

    ‘Het Noordpoolgebied is de boreale versie van Congo’

    Marzio G. Mian is ‘een van de beste experts op het gebied van het Noordpoolgebied’, schrijft El País. De Italiaanse journalist en ontdekkingsreiziger richtte zelfs The Arctic Times Project op, ‘een vereniging van internationale journalisten die de klimaatverandering in dit uitgestrekte gebied documenteren’, aldus de Spaanse krant, die hem thuis sprak in Milaan.
    Volgens Mian is ‘het Noordpoolgebied de boreale versie van Congo’. Daarmee bedoelt hij: een betwist gebied dat door grootmachten wordt gekoloniseerd, onder meer met het oog op de winning van zeldzame aardmetalen, ten koste van de lokale bevolking.
    De voorbeelden die zijn standpunt onderbouwen zijn legio, aldus Mian. Vladimir Poetin verklaarde ooit: ‘Er is geen Rusland zonder het Noordpoolgebied, en er is geen Noordpoolgebied zonder Rusland.’ In 2016 onthulden hij en zijn collega’s dat de Chinese staat ‘een uranium- en zeldzame-aardmetalenmijn in Narsaq’ op Groenland financierde. Wat de Verenigde Staten betreft, wijst hij niet alleen op Trumps wens om dit autonome, aan Denemarken verbonden gebied te annexeren, maar ook op ‘een sterke Amerikaanse inmenging in Groenland onder het presidentschap van Biden’.
    Daar komt nog bij dat het eiland tot de verbeelding spreekt van Silicon Valley, benadrukt Mian, en dat er in het verleden sprake was van ‘een brutaal kolonialisme van de Verenigde Staten, Canada en Denemarken in Groenland, met medeplichtigheid van de katholieke en anglicaanse kerken, waar nauwelijks over wordt gesproken’.

    Weinigen zouden Noorwegen omschrijven als een doordauwer. Dit rijke Scandinavische land roept eerder associaties op met internationale diplomatie en de Nobelprijs voor de Vrede. Maar de tijden veranderen. Dat zegt ook Leif Terje Aunevik, burgemeester van Longyearbyen, de belangrijkste plaats op Spitsbergen, dat iets weg heeft van een kruising tussen een skidorp en een militaire basis. De achtenvijftigjarige werd in zijn jeugd aangetrokken door de reputatie van het pool gebied als ‘exotische plek’. ‘Ik dacht altijd: Hoe verder naar het noorden, hoe excentrieker de mensen.’ De burgemeester geeft toe dat dat tegenwoordig meevalt. Longyearbyen heeft chique restaurants en hotels, dagelijkse vluchten naar het Noorse vasteland en vijfentwintighonderd inwoners – meer dan het dubbele van het aantal toen Aunevik er aankwam. Die bevolking komt uit zo’n vijftig verschillende landen.

    Eeuwen geleden was Spitsbergen zo afgelegen en angstaanjagend dat de Noren het als terra nullius beschouwden: niemandsland. De naam (uit het Oud- noors) is opvallend eenduidig: sval (‘koud’) en bard (‘rand/bergrug/klif’). Noorse mijnwerkers en Russische pelsjagers waren ongeveer de enigen die de winters trotseerden.

    Na de Eerste Wereldoorlog erkenden de overwinnaars de Noorse claim op het gebied – maar niet zonder kanttekeningen. Het Spitsbergenverdrag van 9 februari 1920 bepaalt dat de betreffende gebieden ‘nooit voor oorlogsdoeleinden mogen worden gebruikt’ en kent alle ondertekenaars gelijke toegang toe tot jacht, visserij, mijnbouw en grondbezit – bepalingen die vrijwel nergens ter wereld voorkomen. Een aantal landen tekende meteen, waaronder Denemarken, Frankrijk, Italië, de Verenigde Staten en Japan. De Sovjet-Unie sloot zich kort daarna aan, evenals China. Sindsdien hebben bijna vijftig staten, waaronder Afghanistan en Noord-Korea, zich bij de lijst gevoegd, wat hun dezelfde toegang geeft als alle anderen.

    ‘Kijk zelf maar,’ zegt Aunevik over Spitsbergen. ‘Het is een unieke infrastructuur, een open samenleving, een lokale democratie.’ Hij ziet een piek in investeringen, officiële bezoeken en strategische aandacht. Ieder- een denkt tegenwoordig: ‘We moeten daar aanwezig zijn.’

    Spitsbergenverdrag

    De concurrerende landen worden op Spitsbergen ook verleid door wat de oceaan verbergt. Recente studies tonen aan dat de oceaanbodem aanzienlijke hoeveelheden koper, zink, kobalt, lithium en zeldzame aardmetalen bevat, soms op meer dan drie kilometer onder zeeniveau. Het zijn precies deze mineralen die nieuwe technologieën aandrijven, zoals batterijen voor elektrische auto’s en windturbines. Noorwegen bewaakt die buit nauwgezet.

    Al bijna een eeuw gaan vrijwel alle landen ervan uit dat het Spitsbergenverdrag de verdragsstaten niet alleen rechten geeft op de archipel zelf, maar ook op de omliggende wateren en de zeebodem.

    In januari 2024 kondigde de regeringspartij in Noorwegen aan dat het land diepzeeprospecties zou gaan uitvoeren om mineralen te zoeken op een immens oppervlak – ter grootte van Duitsland –, ook rond Spitsbergen. Die aankondiging wekte bezorgdheid. In Noorwegen verzetten milieuorganisaties en linkse partijen zich ertegen, en wezen ze op het gevaar voor kwetsbare mariene ecosystemen.

    Buiten het land werd de aankondiging opgevat als een landjepik die het toepassingsgebied van het verdrag ver overschreed. ‘We willen Noorwegen er opnieuw aan herinneren dat het geen onvoorwaardelijke soevereiniteit uitoefent’ over Spitsbergen, verklaarde het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken, dat de beslissing ‘illegaal’ noemde.

    Jeff Landry, de ‘spookgezant’

    Hij heeft er nog geen voet aan wal gezet, maar de thermische schok belooft aanzienlijk te worden. De gouverneur van Louisiana, Jeff Landry, werd eind december door Donald Trump naar voren geschoven als zijn vertegenwoordiger in het Groenland-dossier.
    In een spottend portret vraagt The Washington Post zich af hoe juist deze voormalige Republikeinse advocaat en zakenman, zonder noemenswaardige dossierkennis, op die post is beland. Landry was bovendien niet eens uitgenodigd voor de bijeenkomsten over Groenland in het Witte Huis.
    De Amerikaanse krant citeert enkele van zijn merkwaardigste uitspraken: ‘[De Groenlanders] vertellen me dat ze graag jagen, vissen en plezier maken. Mijn antwoord luidt: “Dan horen jullie thuis in Louisiana.”’ Volgens The Washington Post dankt Landry zijn benoeming vooral aan zijn Cajun-afkomst – en aan het feit dat Louisiana ooit door Frankrijk aan de Verenigde Staten werd verkocht. Precies het soort deal dat Trump ook met Groenland voor ogen zou hebben.

  • Noorwegen: politie stelt onderzoek in naar ex-premier wegens Epstein-affaire 

    Noorwegen: politie stelt onderzoek in naar ex-premier wegens Epstein-affaire 

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Venezuela is op weg naar een historische amnestiewet 

    » Uber moet 8,5 miljoen dollar betalen wegens seksueel wangedrag 

    De oud-premier wordt verdacht van ‘ernstige corruptie’

    De voormalige regeringsleider en oud-voorzitter van het Nobelcomité Thorbjørn Jagland wordt verdacht van ‘ernstige corruptie’, zo maakte de Noorse recherche donderdag bekend. Volgens de Noorse krant Verdens Gang, die zich baseert op documenten die vrijdag door het Amerikaanse ministerie van Justitie zijn vrijgegeven, vroeg Jagland Epstein om een ​​garantie voor de aankoop van een appartement, hoewel de uitkomst van dit verzoek onbekend is. 

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Verschillende andere prominente Noren worden onderzocht vanwege hun banden met de Amerikaanse financier, waaronder kroonprinses Mette-Marit en de voorzitter van het World Economic Forum, Børge Brende. 

    ‘In Oslo ondermijnt de affaire een nationale mythe: de ingetogenheid van de elite’, merkt Le Soir op.

    In Frankrijk neemt de druk toe op voormalig socialistisch minister Jack Lang, die wordt opgeroepen om uitleg te geven over zijn banden met de veroordeelde zedendelinquent. 

    ‘Het Élysée-paleis en Matignon hebben de minister van Buitenlandse Zaken verzocht hem te dagvaarden’ om vragen te beantwoorden die zijn ontstaan ​​door de publicatie van miljoenen documenten met betrekking tot de Epstein-affaire, aldus bronnen dicht bij Emmanuel Macron.

  • Spaans crosswielrennen en een Noorse handballegende

    Spaans crosswielrennen en een Noorse handballegende

    360 kiest een door de buitenlandse pers beschreven sportevent, van voetbal tot Grieks-Romeins worstelen. Deze keer de Spaanse wielrensport en handbal in Noorwegen.

    Felipe Orts, de Spanjaard die het veldrijden openbreekt

    Spanje en veldrijden: een combinatie die lange tijd ondenkbaar leek. De cross is immers het domein van België, en goed, ook een beetje van Nederland. Toch strijdt Felipe Orts de laatste jaren mee in de wereldtop. De dertigjarige renner uit Villajoyosa is uitgegroeid tot hét gezicht van het Spaanse veldrijden, en tot een vaste waarde in de internationale cross. Afgelopen oktober won hij De Nacht van Woerden, meldt Eurosport.

    Het klinkt eenvoudig, maar de realiteit is dat Orts bijna elke week van Spanje naar België vliegt om aan wedstrijden deel te nemen. De internationale wielerunie UCI pleit al langer voor de deelname van andere landen, maar de meeste buitenlandse renners hebben daar simpelweg de middelen niet voor, aangezien de meeste wedstrijden plaatsvinden in de Lage Landen.

    Terwijl Belgische en Nederlandse renners na de training vaak naar huis rijden, vliegt Orts terug naar de zon van de Costa Blanca. De twee werelden verschillen sterk. In Spanje is veldrijden een niche sport en zijn de parcoursen heel anders. ‘Zeker in de regio van Alicante gaat het vaak over enorm droge weides. Je kan dat bijna niet vergelijken met de modder,’ vertelde Orts in een interview met WielerFlits.

    SPO Felipe Orts compressed
    © ANP

    Toch komt sinds 2023 de internationale crosswereld eens per jaar naar hem toe, nu Benidorm ook een wedstrijd organiseert, nauwelijks 10 kilometer van zijn geboorteplaats. Voorafgaand aan de eerste editie zei Orts tegen El País: ‘Wat er in Benidorm gebeurt, zal bepalen of het een grote sport wordt of dat het bij vier fans blijft.’ Het bleek een succes. Ook dit jaar staat er op 18 januari een cross op de kalender.

    Daarnaast is het Orts gelukt om een Spaanse sponsor te vinden voor zijn eenmansteam. Hij zocht naar ‘Spaanse bedrijven die op zoek waren naar naamsbekendheid en productpromotie in België en Nederland’, vertelt de crosser aan Wielerflits. Villajoyosa, Orts’ geboorte- en woonplaats aan de Costa Blanca, besloot hoofdsponsor te worden. ‘De gemeenteraad vond het een uitstekend idee om via sponsoring van mijn team, het dorp te promoten in België, Nederland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk,’ aldus de Spaanse veldrijder. ‘Het is een erg gedurfde stap, maar ik ben er zeker van dat mensen ons dorp straks kennen en weten waar het ligt.’


    Afscheid van een Noorse handballegende

    Half december won het Noorse vrouwenhandbalteam in Rotterdam voor de vijfde keer de wereldtitel na een 23-20 overwinning op Duitsland. In de finale deden beide teams volgens Marca nauwelijks voor elkaar onder en ‘was het de Noorse doelvrouw Katrine Lunde die met de vijftien beslissende reddingen het verschil maakte’.

    ‘Een zeldzaam zenuwslopende wedstrijd’, schrijft de Noorse krant NRK. Handbalexpert Kenneth Gabrielsen kon Lundes fantastische reflexen in de tweede helft nauwelijks bijhouden: ‘Iemand van vijfenveertig jaar oud die dit soort dingen doet. Het is een beetje absurd.’

    Na afloop ging de meeste aandacht dan ook uit naar de keepster die haar 388e en laatste interland speelde en het lopende seizoen afmaakt bij haar club Kristiansand in Zuid-Noorwegen. ‘Fantastisch. Veel emoties, maar nu ben ik moe,’ verklaarde ze tegenover NRK.

    SPO Handbal compressed
    © ANP

    In haar ruim vijfentwintigjarige carrière pakte Lunde medailles op vijf achtereenvolgende Olympische Spelen (drie gouden en twee bronzen), won ze zeven keer de Champions League en grossierde ze in nationale kampioenschappen: niet alleen in Noorwegen, maar ook in Duitsland en Hongarije.

    In een uitgebreid interview met het EHF-magazine kijkt Lunde terug op haar sportieve prestaties en haar persoonlijke leven. Ze vertelt dat ze zonder haar tweelingzus Katrine, die als aanvalster 181 interlands voor Noorwegen speelde, nooit zo ver was gekomen. ‘In de jeugd waren we zo competitief dat we altijd in hetzelfde team speelden, anders zouden we elkaar nog iets aandoen. Pas bij de senioren zijn we wat rustiger geworden.’

    Lunde stelt dat het voor een handbalkeeper aankomt op mentale sterkte. Omdat ze in internationale wedstrijden vaak tegenover dezelfde speelsters stond, deed ze zich dan anders voor dan ze was: ‘Vanuit mijn positie in het doel probeer ik mijn team op alle mogelijke manieren extra energie te geven. Ik ben een goed mens, denk ik, maar zonder onsportief te zijn, doe ik er alles aan om een wedstrijd te winnen. Tussen de doelpalen speel ik een spel door emoties te laten zien die er helemaal niet zijn. Zo wil ik mijn opponenten angst aanjagen en in hun hoofd kruipen. Zodat ze op een gegeven moment geen idee meer hebben waartoe ik allemaal in staat ben.’

  • Venezuela sluit zijn ambassade in Noorwegen

    Venezuela sluit zijn ambassade in Noorwegen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Trump dreigt Oekraïne Tomahawks te leveren als Poetin niet inzet op vrede

    » Frankrijk: oud-president Sarkozy krijgt cel in Parijs toegewezen

    Het is mogelijk een reactie op de uitreiking van de Nobelprijs voor de Vrede

    Venezuela heeft maandag bevestigd dat het zijn ambassade in de Noorse hoofdstad Oslo heeft gesloten, drie dagen nadat de Nobelprijs voor de Vrede werd toegekend aan de Venezolaanse oppositieleider María Corina Machado. Deze prijs wordt uitgereikt door het Nobelcomité, dat bestaat uit vijf leden van het Noorse parlement.

    De regering van Nicolás Maduro, die nog niet heeft gereageerd op de toekenning van de prestigieuze prijs aan de oppositieleider, heeft in een verklaring aangegeven dat zij haar diensten voor buitenlandse betrekkingen ‘volledig gaat herstructureren’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens het Noorse tabloid Verdens Gang, dat het nieuws maandag bekendmaakte, nam de ambassade in Oslo ‘s middags geen telefoontjes meer aan. ‘Enkele uren later was de lijn volledig afgesloten’, meldt de krant.

    Machado kreeg de Nobelprijs voor de Vrede vanwege haar tomeloze inzet voor de democratie in haar land. Ze is een fel tegenstander van president Nicolás Maduro. Volgens het comité staat ze voor ‘een rechtvaardige en vreedzame overgang van een dictatuur naar een democratie’. Voor haar werk kreeg ze ook al de belangrijkste mensenrechtenprijs van de Europese Unie.

  • Linkse coalitie behoudt macht in Noorwegen

    Linkse coalitie behoudt macht in Noorwegen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Nieuw onderzoek: wegwerpmondkapjes vormen ‘chemische tijdbom’

    » Negentien doden en honderden gewonden bij protesten in Nepal

    De Conservatieven zijn de grootste verliezers

    De Noorse Arbeiderspartij blijft de grootste partij met 28,2 procent van de stemmen. Dat meldt Aftenposten. De partij van Jonas Gahr Støre behaalde samen met vier andere kleine linkse partijen 87 zetels, twee meer dan de vereiste meerderheid. 

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Opvallend was de sterke opkomst van de populistische en anti-immigratiepartij Vooruitgangspartij, die met 24 procent van de stemmen haar beste resultaat ooit behaalde. De partij verdubbelde daarmee haar zetelaantal naar 48 ten opzichte van de verkiezingen in 2021.

    De Conservatieven beleefden hun slechtste verkiezingen in twintig jaar. Zij zakten naar 14 procent, vergeleken met 20 procent in 2021. 

    De verkiezingen behaalden de hoogste opkomst in decennia: 78,9 procent van de Noren bracht hun stem uit. Dat is het hoogste percentage sinds 1989.

  • Wat staat er op het spel in de Noorse verkiezingen?

    Wat staat er op het spel in de Noorse verkiezingen?

    Elke week pluist de redactie van 360 een actuele gebeurtenis voor je uit aan de hand van de internationale pers. Deze week bespreken we de verkiezingen in Noorwegen, waar ze op 7 en 8 september een nieuwe regering zullen kiezen. Wie zijn de kanshebbers en wat zijn de belangrijke thema’s?

    In welke context vinden de verkiezingen plaats?

    Sinds 2021 wordt Noorwegen geregeerd door een sociaaldemocratische minderheidsregering van de Arbeiderspartij (Arbeiderpartiet) onder leiding van premier Jonas Gahr Støre. In februari van dit jaar viel het kabinet toen de Centrumpartij (Senterpartiet) de coalitie verliet wegens een geschil over de implementatie van EER-richtlijnen over het energiebeleid. Hoewel Noorwegen geen lid is van de Europese Unie, maakt het namelijk wel deel uit van de Europese Economische Ruimte. De regering was in de aanloop naar de val al zeer impopulair. Een peiling van de Noorse omroep NRK in december plaatste de Arbeiderspartij op slechts 16,8 procent in de peilingen.

    Sinds het vertrek van de Centrumpartij regeert de Arbeiderspartij alleen, ondanks dat ze slechts 28,4 procent van de parlementszetels in handen heeft. Omdat Noorwegen een parlement met een vaste zittingsduur heeft, konden er geen vervroegde verkiezingen worden uitgeschreven. Partijleider Støre probeert bij de komende verkiezingen zijn ambtstermijn te verlengen.

    Het Noorse parlement, de Storting, bestaat uit 169 wetgevers die gekozen worden uit 19 districten voor een termijn van vier jaar, legt persbureau Reuters uit. Er geldt een kiesdrempel van 4 procent, wat in de praktijk een meerpartijenstelsel betekent waarin kleinere partijen samenwerken. Het centrumlinkse blok bestaat uit de Arbeiderspartij, de Linkse Partij, de Groenen en de Rode Partij. Het rechtse blok omvat de Conservatieven, de Liberale Partij, de Christendemocraten en de Vooruitgangspartij. Daartussenin bevindt zich de Centrumpartij, die de afgelopen 25 jaar coalities heeft gevormd met links. Peilingen voorspellen een spannende strijd tussen de twee blokken, aldus Politico.

    ANP 526426440 1
    Minister van Energie Terje Aasland (Ap) tijdens een debat in de Storting, het Noorse parlement. – © Fredrik Varfjell / NTB

    Volgens Der Standard zouden de verkiezingen mogelijk een historisch jonge Storting opleveren met een gemiddelde leeftijd van onder de 45 jaar. Dit zou Noorwegen een van de jongste parlementen ter wereld opleveren.

    Wie zitten er in de race?

    De Arbeiderspartij staat bovenaan in de peilingen op 28 procent. Dat is enigszins verrassend omdat Støre helemaal niet zo populair was afgelopen jaren. De voornaamste reden hiervoor lijkt de invloed van Jens Stoltenberg. Nadat het vorige kabinet in februari viel, kwamen er nieuwe ministerposten vrij. Jens Stoltenberg, de voormalige secretaris-generaal van de NAVO die eerder al twee keer premier was geweest, werd benoemd tot nieuwe minister van Financiën. ‘De Jens-factor heeft ertoe bijgedragen dat de Arbeiderspartij opnieuw is uitgegroeid tot de populairste partij. Jonas Gahr Støre voorkwam een interne opstand en de partij kon na het vertrek van de Centrumpartij ook meer zijn eigen lijn trekken’, schrijft het Zweedse dablad Svenska Dagebladet. Elisabeth Ivarsflaten, hoogleraar politieke wetenschappen aan de Universiteit van Bergen, legt uit dat Jens Stoltenberg werd gezien als ‘een soort redder die orde op zaken kwam stellen in Noorwegen – en dat met groot succes’, wat een impuls gaf aan links.

    ‘Het is niet overdreven om te stellen dat deze regering en haar premier buitengewoon impopulair waren,’ vertelt politicoloog en verkiezingsonderzoeker Johannes Bergh aan Süddeutsche Zeitung. ‘Velen vonden dat hij geen uitstraling had. Dezelfde mensen vinden deze ietwat academische stijl plotseling prettig en betrouwbaar,’ aldus Bergh. Echter is Støre nog altijd afhankelijk van andere linkse partijen om te kunnen regeren.

    Op de tweede plek in de peilingen staat de Vooruitgangspartij (FrP) met 20 procent. Dat zou een verdubbeling betekenen ten opzichte van de vorige verkiezingen. De partij heeft een rechts-populistisch profiel en is kritisch op immigratie en belastingverhoging. Dit maakt haar de meest ‘rechtse’ partij in het Noorse partijenspectrum, zonder echter buitengesloten of geïsoleerd te worden door andere partijen zoals in het geval van de Duitse AfD, analyseert Apollo News. Van 2013 tot 2020 maakte de Vooruitgangspartij al deel uit van de Noorse regering onder leiding van de Conservatieve Partij, maar ze verliet de coalitie, deels naar aanleiding van de repatriëring van een moeder met vermoedelijke banden met ISIS uit Syrië. 

    De partij wordt geleid door de 47-jarige voormalig lerares Sylvi Listhaug. Ze bekleedde diverse ministersposten tijdens de laatste regeringsdeelname van de Vooruitgangspartij.

    ANP 517361279 2
    De Noorse premier Jonas Gahr Støre (Ap) en partijleider Sylvi Listhaug (Frp). – © Carina Johansen / NTB

    Op de derde plek staat de Conservatieve Partij (Høyre, letterlijk vertaald naar ‘rechts’) met 15 procent. Het lijkt erop dat de partij de grote verliezer van deze verkiezingen wordt. De publieke steun voor de voormalige 30-procentpartij is gehalveerd. Volgens Svenska Dagebladet heeft de partij veel stemmen verloren aan de FrP. 

    De leider van de partij is Erna Solberg. Ze was van 2013 tot 2021 premier. ‘Solbergs ster is vervaagd, ondanks een uitstekende prestatie in de debatten en publiciteitsstunts op TikTok’, schrijft het Zweedse dagblad.

    Wat zijn de belangrijkste thema’s?

    De verkiezingen in Noorwegen spelen zich af tegen een achtergrond van mondiale vraagstukken, zoals het presidentschap van Trump, nepnieuws en klimaatverandering. Toch lijken deze grote thema’s nauwelijks door te klinken in de campagne, analyseert Süddeutsche Zeitung. In werkelijkheid gaat de aandacht van de partijen en de kiezers vooral uit naar binnenlandse onderwerpen: werkgelegenheid, gezondheidszorg en de vraag of de vermogensbelasting verlaagd of zelfs helemaal afgeschaft moet worden. 

    Hoewel Noorwegen internationaal vaak wordt geprezen om zijn waterkracht en hoge aantal elektrische auto’s, blijft de kern van de welvaart de export van olie en gas. ‘Het klimaatbeleid speelt een nauwelijks merkbare rol in deze verkiezingscampagne, ondanks de temperaturen die op sommige plekken in juli boven de 30 graden Celsius uitkwamen. Het feit dat hun hele welvaart gebaseerd is op de export van klimaatschadelijke olie en gas, wordt tijdens de verkiezingscampagne systematisch genegeerd,’ laakt het Duitse dagblad. 

    ‘Dat de verkiezingscampagne zo opvallend kalm lijkt, komt ook doordat sommige belangrijke kwesties onbetwist blijven’, legt Süddeutsche Zeitung verder uit. Het doelt hiermee onder andere op de Oekraïne-kwestie. Alle 169 parlementariërs stemden onlangs in met een pakket van 85 miljard Noorse kronen (7,2 miljard euro) steun. Premier Støre kondigde bovendien tijdens een bezoek aan Kyiv aan dat Noorwegen ook in 2026 hetzelfde bedrag aan steun voor Oekraïne zal uitgeven. Daarmee lijkt de regering tegemoet te komen aan kritiek van onder meer Denemarken, dat Noorwegen beschuldigde van buitensporige winsten op olie en gas zonder evenredige steun te bieden.

    Wat de kiezers wél bezighoudt, zijn de stijgende prijzen en inkomensverschillen. Uit een peiling van Respons Analyse voor Aftenposten blijkt dat ongelijkheid inmiddels de belangrijkste zorg van de bevolking is, nog voor defensie en nationale veiligheid. Vooral de inflatie – voedselprijzen stegen het afgelopen jaar met 5,9 procent – drukt zwaar op huishoudens, aldus Reuters.

    Daarbij speelt de vraag hoe het belastingstelsel moet worden ingericht. De Arbeiderspartij wil de huidige belastingdruk grotendeels behouden, terwijl linkse bondgenoten pleiten voor hogere tarieven voor de rijksten om gezinnen met lage inkomens te ontlasten. De rechterflank – de Conservatieven en de Vooruitgangspartij (FrP) – wil juist forse belastingverlagingen. ‘Belastingheffing is een van de grote twistpunten tussen links en rechts,’ zei Solberg er eerder over, geciteerd door Financial Times. Het blad voegt eraan toe dat honderden rijke Noren de afgelopen jaren naar Zwitserland zijn verhuisd om aan de hoge belastingtarieven te ontkomen. 

    ANP 534091134 1
    De Oekraïense president Volodymyr Zelensky en de Noorse premier Jonas Gahr Støre arriveren voor een persconferentie na hun overleg in het Mariinsky-paleis in Kyiv op 25 augustus 2025. – © Genya Savilov / AFP

    Toch verdedigt de huidige regering de vermogensbelasting. Zij wijst erop dat een afschaffing ertoe zou leiden dat sommige van de rijkste Noren helemaal geen belasting meer betalen. Uit gegevens over 2023 blijkt dat drie van de tien grootste belastingbetalers in Noorwegen geen enkel inkomen hadden, maar enkel via de vermogensheffing bijdroegen, aldus Financial Times.

    Een ander centraal thema is het Noorse staatsfonds van ruim 2 biljoen dollar, opgebouwd uit olie-inkomsten. Dat fonds maakt hoge publieke uitgaven mogelijk, maar roept ook discussie op over de besteding ervan. Zo ontstond aan het begin van de campagne een fel debat over investeringen in Israël. De Linkse partij eist dat de Arbeiderspartij zich terugtrekt uit bedrijven die betrokken zijn bij ‘Israëls illegale oorlogvoering in Gaza’, maar de Arbeiderspartij wees dat volgens Reuters af. Volgens Al Jazeera heeft het grootste staatsinvesteringsfonds ter wereld inmiddels zijn aandelen in 11 van de 61 Israëlische bedrijven verkocht.

    Mondiale thema’s als klimaat en oorlog zijn aanwezig in de Noorse verkiezingen, maar lijken niet doorslaggevend. Wat de stemming uiteindelijk zal bepalen zijn de portemonnee en de verdeling van welvaart.

    Hoewel de officiële uitslagen nog even op zich laten wachten, hebben de schoolverkiezingen al een duidelijke winnaar aangewezen. Bij elke verkiezing gaan leerlingen van middelbare scholen in het land naar de stembus om hun stem uit te brengen. Daar won de Vooruitgangspartij met 26 procent. De Conservatieve partij werd tweede met 19,7 procent. ‘Als dit de verkiezingsuitslag was geweest, hadden de Vooruitgangspartij en de Conservatieve Partij zelfstandig een meerderheid behaald’, concludeert de Noorse krant VG.

  • Tel Aviv: woning van de Noorse ambassadeur beschadigd door granaatinslag

    Tel Aviv: woning van de Noorse ambassadeur beschadigd door granaatinslag

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Spanje weigert te voldoen aan de 5-procentnorm van de NAVO

    » VS: gerechtshof kent Trump het recht toe om Nationale Garde in LA in te zetten

    Er zijn geen slachtoffers gevallen

    Donderdagavond werd in de tuin van de residentie van de Noorse ambassadeur in Tel Aviv een granaat geworpen die vervolgens ontplofte. Daarbij zijn geen slachtoffers gevallen, aldus het Noorse ministerie van Buitenlandse Zaken. Verschillende Israëlische media meldden dat het gebouw door de granaatinslag beschadigd is, schrijft de website The Times of Israel.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Noorwegen heeft samen met vier andere landen (het Verenigd Koninkrijk, Australië, Canada en Nieuw-Zeeland) in juni sancties aangekondigd tegen twee extreemrechtse Israëlische ministers, Itamar Ben Gvir (Nationale Veiligheid) en Bezalel Smotrich (Financiën), die worden beschuldigd van ‘aanzetten tot geweld’ tegen de Palestijnen op de Westelijke Jordaanoever en in Gaza.

    De Noorse premier Jonas Gahr Støre noemde de situatie in de Gazastrook, die verwoest en uitgehongerd is door meer dan twintig maanden oorlog tussen Israël en de Palestijnse islamitische beweging Hamas, ‘catastrofaal’.

  • Noorwegen: auto-industrie zit dicht tegen zero-emissiedoelstelling aan

    Noorwegen: auto-industrie zit dicht tegen zero-emissiedoelstelling aan

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Georgië: tientallen oppositieleden gearresteerd tijdens demonstraties

    » Soedan: ten minste 65 doden bij aanvallen op twee grote steden

    Het land wil vanaf 2025 alleen nog elektrische auto’s verkopen

    ‘Het is een veelbelovend beeld,’ schrijft het Colombiaanse tijdschrift Semana. In januari werden er in Noorwegen 9343 auto’s verkocht, waaronder 8954 emissievrije auto’s. Dat komt neer op 95,8 procent van alle verkochte auto’s, maakte de Noorse Raad voor Wegverkeersinformatie maandag bekend. Een niveau dat nergens anders ter wereld wordt geëvenaard.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het Scandinavische land – dat paradoxaal genoeg de grootste exporteur van koolwaterstoffen in West-Europa is – heeft zichzelf ten doel gesteld om vanaf 2025 alleen nog maar nieuwe elektrische auto’s te verkopen, tien jaar eerder dan de Europese Unie. In tegenstelling tot de andere zevenentwintig landen van de EU heeft het Scandinavische land niet gekozen voor een verbod op verbrandingsmotoren, maar voor een stimuleringsbeleid. Nieuwe elektrische auto’s zijn bijvoorbeeld grotendeels vrijgesteld van belasting, terwijl auto’s op fossiele brandstoffen zwaar worden belast.

  • Spanje, Noorwegen en Ierland erkennen de staat Palestina

    Spanje, Noorwegen en Ierland erkennen de staat Palestina

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Israël zet offensief in Rafah voort na dodelijke luchtaanval

    » Parlement Georgië schuift presidentieel veto omstreden wet opzij

    Israël heeft woedend gereageerd op de erkenning

    Spanje, Ierland en Noorwegen hebben dinsdag officieel de Palestijnse staat erkend. Dat meldt The Times of Israel. De erkenning leidde tot een woedende reactie van Israël, dat zich steeds meer isoleert vanwege de mogelijke genocide in Gaza. De stap betekent dat 146 van de 193 lidstaten van de Verenigde Naties nu een Palestijnse staat erkennen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De regeringen in Madrid, Dublin en Oslo zeiden dat ze met hun erkenning de inspanningen om een staakt-het-vuren te bereiken in Gaza wilden versnellen. De drie landen zeggen te hopen dat hun besluit andere landen van de Europese Unie zal aansporen om hun voorbeeld te volgen.

    ‘Het is de enige manier om verder te komen in de richting van wat iedereen erkent als de enige mogelijke oplossing om een vreedzame toekomst te bereiken, een toekomst van een Palestijnse staat die zij aan zij leeft met de Israëlische staat’, zei de Spaanse premier Pedro Sanchez in een televisietoespraak. Spanje erkent een verenigde Palestijnse staat, inclusief de Gazastrook en de Westelijke Jordaanoever, onder de Palestijnse Nationale Autoriteit met Oost-Jeruzalem als hoofdstad, zei hij.

    Het Ierse ministerie van Buitenlandse Zaken zei vorige week dat het zijn vertegenwoordiging in Ramallah op de Westelijke Jordaanoever zou opwaarderen tot een ambassade, daar een ambassadeur zou benoemen en de status van de Palestijnse missie in Ierland zou opwaarderen tot een ambassade. Israël heeft het besluit herhaaldelijk veroordeeld en gezegd dat de landen Hamas steunen.

  • In deze Noorse stad aan de grens met Rusland wemelt het van de spionnen

    In deze Noorse stad aan de grens met Rusland wemelt het van de spionnen

    Voor inwoners van Kirkenes, op de grens van Noorwegen en Rusland, is spionage een alledaags gegeven. ‘Iedereen heeft wel een buurman, een vriend, iemand van de sportclub of een ouder van de kleuterschool die bij de militaire inlichtingendienst werkt.’

    Frode Berg werkt bij de douane en staat op het punt met pensioen te gaan, als hij in 2014 voor het eerst wordt gerekruteerd door de Noorse inlichtingendienst (NIS). Berg is gestationeerd in Kirkenes, een stad met 3500 inwoners, gelegen tussen de dennenbossen en rotsachtige fjorden in het noorden van Noorwegen, op zo’n acht kilometer van de Russische grens. Kirkenes staat bekend om twee dingen: koningskrab en spionnen. Berg weet dan ook van de activiteiten van de NIS. Zijn baan brengt hem vaak naar Rusland en in de loop der jaren leerde hij een handjevol NIS-ambtenaren kennen, waaronder de functionaris die hem om zijn medewerking vraagt. Maar nooit eerder is hij gevraagd om namens de Noorse overheid risico’s te nemen. Nu wil de functionaris dat hij een envelop met 3000 euro in contanten over de grens brengt en vandaar naar een adres in Moskou verzendt. Een kort uitstapje naar Rusland is voor hem niet ongewoon, dus stemt Berg ermee in. ‘Ik zeg overal ja op,’ vertelt hij me.

    In de daaropvolgende maanden reist Berg zes keer naar Rusland met enveloppen vol geld, die hij volgens de instructies op de post doet. In elke envelop zit een briefje waarop staat dat het geld gewonnen is met pokeren. Na verloop van tijd krijgt Berg een nieuw contactpersoon en worden de verzoeken veeleisender. Het gaat niet meer alleen om het vervoeren en opsturen van geld, maar hij moet ook een keer een geheugenkaart smokkelen. Bij elke afspraak voelt Berg zich ongemakkelijker worden. Meer dan eens probeert hij ermee te stoppen, maar zijn nieuwe contactpersoon blijft aandringen. Uiteindelijk stemt hij in met een laatste opdracht.

    Tijdens die laatste opdracht, vlak voor Kerstmis 2017, wordt zijn ergste angst bewaarheid: hij wordt bij zijn hotel in Moskou opgepakt door de FSB, de Russische binnenlandse veiligheidsdienst. FSB-agenten brengen hem naar de beruchte Lefortovo-gevangenis.

    Afluisterposten

    Tijdens het proces maken de Russen duidelijk wat zijn opdrachtgevers hem niet hadden verteld: de geheugenkaart blijkt vragen te bevatten over onderzeese wapensystemen. En de ontvanger van het geld dat Berg postte – een werknemer op een scheepswerf van de staat – blijkt een dubbelagent te zijn. In 2019 wordt Berg schuldig bevonden aan spionage. Zeven maanden later keert hij bij een gevangenenruil naar huis. Als hij in Oslo landt, zijn de eerste woorden die hij zich herinnert afkomstig van een ambtenaar van het ministerie van Defensie. ‘Welkom thuis,’ zegt de ambtenaar. ‘We bieden je vier miljoen kronen [bijna 350.000 euro].’

    Bergs verwikkeling in de plaatselijke spionagescene – zo vernam ik tijdens mijn bezoek aan Kirkenes in mei – is een ervaring die, zij het in minder extreme mate, door veel inwoners wordt gedeeld. ‘Iedereen in Kirkenes heeft wel een buurman, een vriend, iemand van de sportclub of een ouder van de kleuterschool die bij de militaire inlichtingendienst werkt,’ zegt Thomas Nilsen, redacteur van de regionale krant Independent Barents Observer. Kirkenes en de omliggende regio zijn al tientallen jaren van strategische waarde voor de NAVO. Afluisterposten staan verspreid in het ruige landschap om het reilen en zeilen bij de buren in de gaten te houden. Rusland heeft verschillende militaire bases in het gebied, waaronder het hoofdkwartier van de Noordelijke Vloot. De oorlog in Oekraïne heeft de elektronische afluisterpraktijken dringender en, voor Rusland, ongewenster gemaakt. De stemming in de stad is sinds de invasie veranderd. Volgens burgemeester Lena Bergeng is spionage ‘nu meer een dagelijks thema in de gemeenschap. Voorheen dachten we er niet over na, nu is iedereen zich ervan bewust’.

    Inwoners die regelmatig de grens oversteken, worden al sinds mensenheugenis benaderd door Noorse inlichtingenofficieren (sinds het begin van de oorlog is het aantal mensen dat de grens oversteekt verminderd). Een debriefing – de vraag om informatie over Rusland aan inwoners die net Rusland hebben bezocht – komt het meest voor. Voor de meesten zijn dat onwelkome vragen. De potentieel beste bronnen zijn ook diegenen die het meest bedreigd kunnen worden door de samenwerking – mensen met zakelijke belangen of persoonlijke connecties in Rusland. Rune Rafaelsen, de voorganger van Bergeng als burgemeester, zegt dat inwoners van Kirkenes die in Rusland werkten vaak radeloos naar zijn kantoor kwamen na contact met Noorse inlichtingenofficieren. Verzoeken konden ingrijpend en riskant zijn. In één geval, herinnert Rafaelsen zich, vroegen agenten van de NIS – die weigerde commentaar te geven op dit verhaal – de eigenaar van een bedrijf met kantoren in Moermansk om een van hen in dienst te nemen, als dekmantel.

    Tot hun verbijstering en irritatie worden inwoners van Kirkenes soms benaderd door zowel de NIS als de PST, de binnenlandse veiligheidsdienst van Noorwegen. Agenten van de ene dienst komen langs, stellen vragen en vertrekken weer, en kort daarna arriveren agenten van de andere dienst en herhaalt het proces zich. ‘Het wordt vervelend om steeds dezelfde vragen te moeten beantwoorden,’ zegt journalist Bård Wormdal, wiens nieuwe boek Spionkrigen [Spionnenoorlog] spionage in arctisch Noorwegen beschrijft.

    Ook de Russen hebben hun agenten onder de inwoners van Kirkenes

    Bijna iedereen in Kirkenes weet wie de spionnen zijn. ‘Als iemand zegt dat ie in het leger werkt,’ zegt Torbjørn Brox Webber, een Lutherse priester die in Kirkenes woont, ‘en jij vraagt wat ie daar precies doet, en diegene begint over het weer te praten, dan weet je genoeg.’

    Ik bezocht Kirkenes aan het begin van de zomerzonnewende. De stad straalde geheimzinnigheid uit die past bij de clandestiene activiteiten die er plaatsvinden. Overdag was er weinig verkeer in de door de zon gebleekte straten; ’s nachts wierp het schemerige licht een griezelige sluier over de rode, blauwe en gele huisjes rond het fjord.

    Ik ontmoette Berg op een ochtend aan het fjord, voor mijn hotel, waar hij me over zijn ervaringen zou vertellen. Hij oogt oprecht en opa-achtig en kijkt met mededogen naar zijn medemensen, zelfs naar de Noorse inlichtingenofficieren die er verantwoordelijk voor zijn dat hij twee jaar in een gevangenis in Moskou zat.

    We zochten een plek in de verlaten hotelbar – Berg wilde uitzicht op de ingang, met de rug naar de muur –, en ik ging koffie voor ons halen. Tot mijn schrik trof ik zijn stoel leeg aan toen ik terugkwam. Ik dacht dat ik per ongeluk iets had aangeroerd wat zijn argwaan had gewekt. Was hij gedrogeerd? Waren onze drankjes vergiftigd, of zelfs bestraald? Dat zijn tenslotte allemaal zaken die niet uitsluitend in spionagefilms voorkomen. Ik stond nog met onze mokken in de hand de situatie te overdenken, toen ik Berg terug zag komen van zijn auto. Hij was vergeten zijn mobiele telefoon daarin achter te laten, zei hij. Het was een gewoonte die hij had ontwikkeld voor wanneer hij nieuwe mensen ontmoette, vanwege de vele veiligheidslekken in moderne smartphones. Het was niets persoonlijks.

    Ook de Russen hebben hun agenten onder de stedelingen. Toen ze Berg ondervroegen, vertelden FSB-officieren wat ze allemaal niet over Kirkenes wisten, tot aan het privéleven van individuele NIS-functionarissen toe. Tot Bergs verbazing wisten ze zelfs over alcoholproblemen in de familie van een van zijn opdrachtgevers, een detail dat de man zorgvuldig had stilgehouden. Andere Noren die door de FSB waren ondervraagd, hadden soortgelijke onthullingen gedaan. In één geval lieten Russische inlichtingenofficieren een Noor in hechtenis een foto zien van de woonkamer in een flat op de derde verdieping in Kirkenes – hij nam aan dat die door een drone gemaakt moest zijn.

    Paranoia

    Journalisten begonnen voor het eerst over deze gebeurtenissen te schrijven rond de tijd dat naar buiten kwam dat Berg voor de NIS had gewerkt. De inwoners van Kirkenes reageerden verbaasd. Hoe kon het dat de Russische inlichtingendienst zo vrij kon opereren? Paranoia begon de overhand te krijgen en belemmerde de bereidwilligheid om samen te werken met de Noorse autoriteiten. Eén inwoner, vertelde Rafaelsen, besloot na een debriefing door Noorse inlichtingenofficieren om helemaal geen zaken meer over de grens te doen, uit angst dat de FSB er anders achter zou komen en hem zou arresteren. Moskou heeft genoeg mogelijkheden om te rekruteren in de omgeving van Kirkenes, waar tegenwoordig meer dan driehonderdvijftig Russen wonen en een enkele Noorse informant.

    De spionnen hoeven niet eens aan de Noorse kant van de grens te wonen. In 2019 bezocht een delegatie van Russisch-orthodoxe priesters Kirkenes in het kader van een stedenband met Severomorsk, waar het hoofdkwartier van de Russische Noordelijke Vloot is gevestigd. Ze toonden belangstelling in een enigszins onverwacht onderwerp: het beheer van het lokale drinkwater. Hun bereidwillige gastheren toonden een pompstation bij de haven, aldus Nilsen, de redacteur van de krant. Twee van de priesters vroegen vervolgens of ze het waterreservoir mochten zien, dat een paar kilometer buiten de stad ligt. In eerste instantie stemden de plaatselijke ambtenaren toe. Maar de politiechef was minder enthousiast. Ze twijfelde of het wel een wijs plan was en uiteindelijk schrapten de begeleiders van de delegatie de excursie. (Ook de stedenband werd later verbroken.)

    Er waren genoeg redenen om sceptisch te zijn over de bedoelingen van de priesters: over banden tussen de orthodoxe kerk en de Russische veiligheidsdiensten bestaat veel informatie, en sommigen in Kirkenes veronderstelden dat de priesters de drinkwatervoorziening van de stad in kaart wilden brengen: nuttige informatie voor duistere scenario’s. Anderen dachten dat het verzoek minder snoodaardig bedoeld was. Volgens geestelijke Brox Webber was infrastructuur een centraal gespreksonderwerp toen hij een paar jaar geleden Russische grenssteden bezocht. Het barre Arctische klimaat bemoeilijkt de voorziening van de meest elementaire moderne gemakken, zoals stromend water en verwarming. ‘Ik zeg niet dat het er niet bedenkelijk uitzag,’ zegt hij over de priesters, ‘maar op een plek als deze zijn mensen per definitie erg geïnteresseerd in infrastructuur.’

    Gemeenschapsgevoel wordt ingeruild voor het schaduwen van vijanden die vaak niet blijken te bestaan

    Het incident illustreert de dubbelzinnigheid van de spionagespelletjes in dit grensgebied. Er bestaat genoeg echte spionage, en het bagatelliseren van de dreiging kan inlichtingendiensten van de tegenpartij in de kaart spelen. Toegeven aan paranoia brengt echter ook risico’s met zich mee: overbodige of abusievelijke waarschuwingen ondermijnen de inspanningen om het gevaar van echte spionnen te ontdekken. Sociaal vertrouwen en gemeenschapsgevoel worden ingeruild voor het schaduwen van vijanden die vaak niet blijken te bestaan. De lokale bevolking heeft zo zijn vermoedens over wie er met de FSB samenwerkt, maar de meesten proberen de gekte te voorkomen die kan ontstaan als dat soort gedachten wortel schiet.

    ‘Als je denkt dat elke Rus hier in Kirkenes een spion is, dan ben je een angsthaas,’ zegt Webber. Ook Gunnar Reinholdtsen, die twee decennia als hoofd van de NIS-vestiging werkte voordat hij drie jaar geleden met pensioen ging, maakt zich er niet al te veel zorgen over. ‘In de dienst wordt het wel gezien als een zorg,’ zegt hij. ‘Er wordt gezegd: “In Kirkenes, daar zijn veel te veel Russen.” Maar er zijn meer Russen in Oslo.’

    Russische vissersvloot

    Toen ik er arriveerde, was Kirkenes een van de weinige havens in Europa die na de invasie van Oekraïne open bleven voor de Russische vissersvloot. De haven domineert de waterkant: een betonnen strook van een kilometer lang vol met pakhuizen en bezaaid met hoge stapels fuiken voor de koningskrab. Een half dozijn gammele pieren steekt uit in het fjord. In normale tijden deden boten de haven zo’n achthonderd keer per jaar aan; ongeveer de helft daarvan betrof het Russische vissersschepen die aanmeerden voor wisseling van de bemanning, bevoorrading of reparaties. Nu de Russische dagjesmensen zijn verdwenen, is de lokale economie meer dan ooit afhankelijk van deze vissersboten. Een paar dagen voor mijn aankomst leek een verandering van het sanctiebeleid in Oslo erop te wijzen dat scheepswerven helemaal niet meer aan Russische trawlers zouden mogen sleutelen – een stap waardoor de dokken in Kirkenes vrijwel geheel dreigen te sluiten.

    De Russische boten brengen geld in het laatje, maar tegen de tijd dat ik er op bezoek was, was de relatie met hen verzuurd. Burgemeester Bergeng schrijft die verandering niet alleen toe aan de Russische invasie in Oekraïne, maar ook aan Skyggekrigen [De Schaduwoorlog], een driedelige documentaire geproduceerd door de nationale omroepen van Noorwegen, Zweden, Denemarken en Finland, waarin wordt beweerd dat veel Russische vissers- en onderzoeksschepen hetzij dubbelspel spelen als spion, hetzij de basis leggen voor toekomstige sabotage.

    ‘Ze testen de Noorse autoriteiten. Hoe ver kun je gaan voordat de politie ingrijpt?

    Russische vissers die Kirkenes aandoen, gedroegen zich de laatste tijd inderdaad vreemd. Afgelopen zomer werd een bootje van een trawler in het water gegooid en vervolgens op de motor naar de Strømmenbrug gevaren, een verboden militaire zone. In januari liepen twee vissers door de stad in kleding die veel leek op Russische militaire uniformen, wat de kapitein van het schip een standje opleverde van de plaatselijke politie. Kirkenes kan worden omschreven als een soort laboratorium, zegt Nilsen, de redacteur van de krant. ‘Ze testen de Noorse autoriteiten. Hoe ver kun je gaan voordat de politie ingrijpt? Wat zal Noorwegen accepteren?’

    Op 17 mei viert Noorwegen de Dag van de Grondwet. Noren halen dan hun bunads tevoorschijn – versierde wollen outfits waarin ze eruitzien als negentiende-eeuwse boeren die naar de kerk gaan – en daarin marcheren ze met de nationale vlag door de stad en begroeten elkaar met een vrolijke wens die normaal gesproken alleen wordt gebruikt om iemand een ‘gelukkige verjaardag’ te wensen. Het weer was die dag omgeslagen en in de regen zocht ik beschutting in een paviljoen in het park. Ik had gehoord dat Russische vandalen het paviljoen hadden beklad met pro-oorloggraffiti, maar tegen de tijd dat ik daar aankwam, was die al weg.

    Een paar minuten later strompelen twee vrouwen van middelbare leeftijd de trappen van het paviljoen op. Ze spreken Russisch op gedempte toon. De ene is tenger en springerig, de capuchon van haar jas strak over haar haar getrokken. Haar metgezel daarentegen ziet er bedaagd en deftig uit. Ze lijken me eerst niet op te merken, maar halverwege de trap geeft de eerste vrouw haar vriendin een por en ze lijkt in een rol te schieten. ‘Oh, gelukkige verjaardag,’ zei ze, in gebrekkig Noors. Het valt me op dat de vrouwen allebei een Noorse vlag vasthouden. Ik vraag hun of ze naar de ochtendoptocht van de kinderen zijn geweest. De eerste vrouw kijkt nerveus. Haar vriendin schudt het hoofd. Er blijft een stilte hangen. Uiteindelijk strekt de tweede vrouw haar handpalmen uit en zegt in gebroken Noors: ‘We zijn gewoon twee oude dames.’ Het klinkt een beetje raar, alsof ze m’n wantrouwen – dat ik overigens geenszins had getoond – wilden wegnemen.

    Stilaan houdt het op met regenen, en ik laat de twee vrouwen achter terwijl ze zachtjes met elkaar praten in het paviljoen. Als ik omkijk, staren ze in mijn richting en lijken ze te overleggen. De ontmoeting stelt me niet op mijn gemak, en ik besluit een rondje door de buurt te maken.

    Als ik terugkom, zijn de twee vrouwen verdwenen en hebben ze plaatsgemaakt voor een jongere vrouw met roestkleurig haar. Ze zit op een bankje en kijkt gebiologeerd naar haar telefoon, alsof ze met een belangrijke boodschap bezig is. Als ze merkt dat ik de trappen van het paviljoen beklim, stopt ze haastig haar telefoon in een hoesje en staart me aan. Ik besef dat ik iets belangrijks heb verstoord. Ik begroet haar in het Noors, maar het enige wat ik terugkrijg, is haar aanhoudende, onverstoorbare blik.

    Verdachte figuren

    Tijdens de wandeling terug naar mijn hotel krijg ik het gevoel dat ik een van de vrouwen – de deftige – al eens eerder heb gezien. Al snel vind ik haar in mijn dossier met informatie, op screenshots van de Twitter-tijdlijn van het Russische consulaat. Daar is ze te zien bij een controversiële herdenking van de rol van de Sovjet-Unie bij het verdrijven van de nazi’s uit Noorwegen, die een week eerder was gehouden bij een monument van een zegevierende Sovjetsoldaat op een heuveltop in het centrum van Kirkenes. De ceremonie was een wat rommelige en overdreven patriottistische aangelegenheid. Een paar Russen verwijderden een plaquette die de standrechtelijke executie van een Oekraïense krijgsgevangene memoreerde. Ik bekijk de tijdlijn van het consulaat nog eens en stuit op een ander bekend gezicht: de vrouw met het roestkleurige haar. Ze hield afgelopen herfst een boeket rozen vast bij een herdenking van de Tweede Wereldoorlog.

    Ik wist niet wat het allemaal betekende. Waarschijnlijk niets. Of toch wel? Zou het kunnen dat ik na een paar midzomerdagen en ondergedompeld in de spionageverhalen van Kirkenes ook was bezweken aan paranoia en wantrouwen? Er was niet veel tijd meer om verder onderzoek te doen – ik zou de volgende ochtend vertrekken – maar ik wilde weten of ik een van mijn paviljoengangers tegen zou komen bij de middagparade. Dat was niet het geval, maar de parade kreeg wel een mysterieus tintje. Volgens Rafaelsen, de voormalige burgemeester, waren agenten van de PST-contraspionage op pad, om in de gaten te houden wie van de lokale bevolking bevriend was met de Russen. ‘Ik ken ze heel goed,’ zei Rafaelsen over de agenten. ‘Het zijn echte familiemensen.’ 

    Maar op deze dag, een feestdag die de Noren traditioneel met familie doorbrengen, liepen de agenten moederziel alleen door de stad. Rafaelsen herkende een van hen als de agent die hem een jaar eerder had ondervraagd over zijn reizen naar het buitenland en zijn buitenlandse contacten, en realiseerde zich dat zij hem leek te volgen. Hij lachte haar uit en liep door.

    Voor de lokale bewoners horen dit soort ontmoetingen gewoon bij het leven. Maar als bezoeker vond ik de surveillance wel wat zenuwslopend. Tijdens mijn wandeling door de stad eerder op die dag, had ik een aantal individu’s zien rondlopen in donkere pakken – de standaard 17-meikleding voor degenen die niet in een bunad gekleed gaan. Waren dat agenten van de contraspionage? En wat zouden ze denken van mijn ontmoetingen in het paviljoen? Het was een bruikbare herinnering aan het belangrijkste obstakel om inlichtingen te kunnen verzamelen in een stadje zo klein als Kirkenes: op plekken als deze is het moeilijk om iets geheim te houden.

    Lees ook:

  • Noorwegen zet vijftien Russen uit op verdenking van spionage

    Noorwegen zet vijftien Russen uit op verdenking van spionage

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Iran gaat kledingregels strenger handhaven in aanloop naar extreem hete zomer

    » 21-jarige man in VS aangehouden voor lekken staatsgeheimen

    De Russen zouden voor de inlichtingendiensten werken

    Noorwegen heeft per direct vijftien medewerkers van de Russische ambassade uitgezet. Dat schrijft het Engelstalige Noorse nieuwsplatform The Local.no. Het is niet voor het eerst dat een Europees land Russische staatsburgers uitzet: zo heeft Nederland al tientallen Russische diplomaten de deur gewezen. Meestal worden zij beschuldigd van spionage.

    In het geval van Noorwegen was deze beschuldiging niet anders. De vijftien Russen zouden actief zijn geweest voor de inlichtingendiensten en hebben geprobeerd informatie te vergaren over onder meer kritieke infrastructuur en het functioneren van de overheid. De groep zou al langer op de radar staan van de Noorse veiligheidsdiensten.

    De Russische inlichtingendiensten worden door Noorwegen gezien als de grootste bedreiging voor de nationale veiligheid, zo zegt het Noorse ministerie van Defensie. Anniken Huitfeldt, de Noorse Defensieminister, zegt dat het misbruiken van diplomatieke posten onacceptabel is. Sinds het begin van de invasie in Oekraïne hebben westerse landen ruim tweehonderd Russische diplomaten en vermeende spionnen het land uitgezet.

    Lees ook:

    https://360magazine.nl/ondanks-een-nieuw-embargo-financiert-de-europese-oliehandel-de-russische-oorlog/
  • Winnaars Nobelprijs krijgen prijs uitgereikt

    Winnaars Nobelprijs krijgen prijs uitgereikt

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Onderzoek naar corruptie in Europees Parlement

    » Mediamagnaat Jimmy Lai krijgt bijna zes jaar

    De Nobelprijs voor de Vrede ging naar een drietal uit Sovjetlanden

    De winnaars van de Nobelprijs voor de Vrede hebben zaterdag bij een ceremonie in de Noorse hoofdstad Oslo hun prijs in ontvangst genomen, schrijft Deutsche Welle. De winnaars uit drie voormalige Sovjetlanden konden niet allemaal aanwezig zijn bij de uitreiking: de Belarussische mensenrechtenactivist Ales Bialiatski werd opgepakt in de nasleep van de protesten tegen de Belarussische leider Aleksandr Loekasjenko en zit in de gevangenis. Zijn vrouw verving hem tijdens de uitreiking.

    De twee andere winnaars kwamen uit Rusland en Oekraïne. De Russische mensenrechtenorganisatie Memorial zet zich in voor mensenrechten in meerdere voormalige Sovjetlanden, waar het Oekraïense Center for Civil Liberties (CCL) zich bezighoudt met het verdedigen van de democratische rechtstaat in Oekraïne. De oorlog tussen Rusland en Oekraïne speelde vanzelfsprekend een rol bij de uitreiking. Alle prijswinnaars refereerden aan de Russische agressie en riepen op om mensenrechtenschendingen door het land te vervolgen.

    De Nobelprijs wordt ieder jaar uitgereikt in Oslo, alleen in 2021 en 2020 vond er vanwege de pandemie geen ceremonie plaats. De prijswinnaars uit dit jaren waren er deze zaterdag ook bij. Ook de andere Nobelprijzen werden dit weekend uitgereikt. Alle winnaars ontvangen 900.000 euro aan prijzengeld, een medaille en een diploma.

    Lees ook:

  • Noors ‘oliefonds’ van 1,2 biljoen dollar gaat alleen investeren in CO2-neutrale bedrijven

    Noors ‘oliefonds’ van 1,2 biljoen dollar gaat alleen investeren in CO2-neutrale bedrijven

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Poetin geeft Russisch staatsburgerschap aan klokkenluider Edward Snowden

    » VK voert nieuwe sancties in tegen Rusland vanwege Oekraïense ‘schijnreferenda’

    Per 2050 moeten alle investeringen CO2-neutraal zijn

    Het Noorse staatspensioenfonds verklaarde vorige week dat het zijn belangen zal decarboniseren door bedrijven aan te sporen hun broeikasgasemissies tegen 2050 tot nul terug te brengen, in overeenstemming met het klimaatakkoord van Parijs, bericht CNN. Met een portefeuillewaarde van 1,2 biljoen dollar is het Statens pensjonsfond Utland het grootste pensioenfonds ter wereld.

    Het fonds investeert de aardolie-inkomsten van West-Europa’s grootste olie- en gasproducent voor toekomstige generaties in aandelen, obligaties, vastgoed en hernieuwbare projecten in het buitenland. Daarom werd het fonds ook wel het ‘oliefonds’ genoemd.

    ‘Ons langetermijnrendement zal volledig afhangen van hoe de bedrijven in onze portefeuille de overgang naar een emissieloze samenleving doorstaan,’ zei CEO Nicolai Tangen van Norges Bank Investment Management, die het fonds beheert, in een verklaring.

    Lees ook:

  • Noorse ‘Bibliotheek van de Toekomst’ bewaart publicaties honderd jaar lang

    Noorse ‘Bibliotheek van de Toekomst’ bewaart publicaties honderd jaar lang

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van deze week:

    » Bibliotheken Oklahoma verboden om informatie over abortus te verstrekken

    » Aanhoudende droogte leidt tot uitzonderlijk slechte oogsten in Italië

    Schrijvers van over de hele wereld nemen deel aan het project

    Onlangs kwamen ruim tweehonderd mensen bijeen voor een bijzondere ceremonie in een bos met duizend sparren ten noorden van Oslo. Dat bos is in 2014 aangeplant door de Schotse kunstenaar Katie Paterson. De boompjes zijn nu nog maar een meter hoog, maar in 2114 zijn ze groot genoeg om het papier te leveren voor een speciale collectie boeken: enkele van ’s werelds meest gerenommeerde auteurs hebben namelijk bij de Bibliotheek van de Toekomst in Oslo manuscripten ingeleverd die pas over een eeuw zullen worden gedrukt, met papier dat van de sparren komt, meldt BBC.

    De ceremonie in het bos voor deze Bibliotheek van de Toekomst – een honderdjarig kunstproject dat door Paterson is bedacht om onze ideeën over tijd te verruimen en het besef van onze verplichtingen aan het nageslacht te vergroten – vindt sinds 2014 elk jaar plaats. De kunstenaar nodigt jaarlijks samen met een kleine groep mensen een prominente schrijver uit om een manuscript te leveren. Die opdrachten lopen door tot 2113, waarna de boeken allemaal zullen worden gepubliceerd.

    Tot aan de publicatie worden de manuscripten honderd jaar lang bewaard in de grootste openbare bibliotheek van Oslo

    Margaret Atwood was de eerste auteur die een verhaal inleverde, met de titel Scribbler Moon; daarna ontving de Bibliotheek van de Toekomst inzendingen vanuit de hele wereld, van de Engelse romanschrijver David Mitchell en de IJslandse dichter Sjón tot de Turkse Elif Shafak, Han Kang uit Zuid-Korea en de Vietnamees-Amerikaanse dichteres Ocean Vuong. Dit jaar kwamen de Zimbabwaanse auteur Tsitsi Dangarembga en de Noorse schrijver Karl Ove Knausgård naar het bos om hun verhaal te overhandigen. De auteurs mogen niets over de inhoud van hun werk onthullen, maar alleen de titel prijsgeven: dat van Dangarembga heet Narini en haar ezel (narini is Zimbabwaans voor ‘oneindigheid’); dat van Knausgaard heet Blind boek.

    Tot aan de publicatie worden de manuscripten honderd jaar lang bewaard in de grootste openbare bibliotheek van Oslo, in afgesloten glazen laden in een kleine houten opslag die ‘De stille kamer’ wordt genoemd.

    Lees ook: