Tag: Nord Stream 2

  • Kan Europa echt zonder fossiele brandstoffen uit Rusland?

    Kan Europa echt zonder fossiele brandstoffen uit Rusland?

    De Verenigde Staten namen dinsdag het besluit om import van Russische energie te verbieden. Europa, dat voor energie zeer afhankelijk is van Moskou, aarzelt. ‘In recordtijd is het idee van een energie-embargo veranderd van onzinnig in zeer waarschijnlijk.’

    ‘Wat een week geleden nog bijna ondenkbaar was, lijkt nu bijna onvermijdelijk’, schreef columnist Ambrose Evans-Pritchard van The Daily Telegraph afgelopen dinsdag, naar aanleiding van stemmen die sinds het weekeinde in het Westen opgaan om een embargo in te stellen op Russische fossiele brandstoffen, met als doel om Moskou te dwingen een einde te maken aan de oorlog in Oekraïne.

    Alleen olie is al goed voor 40 procent van de Russische staatsbegroting. Een embargo ‘zou voorkomen dat het Kremlin langer dan een paar weken kan doorgaan met een serieus offensief in Oekraïne’, en zou ‘de interne desintegratie van het regime van Vladimir Poetin op gang kunnen brengen’, aldus de columnist van het Britse conservatieve dagblad.

    ‘Het extreme idee van een energie-embargo is in recordtijd veranderd van onzinnig in zeer waarschijnlijk’

    Ook de Spaanse krant El País bevestigt dat het ‘extreme’ idee van een energie-embargo ‘in recordtijd is veranderd van onzinnig in zeer waarschijnlijk’. De krant wijst erop dat ‘energie voorzichtigheidshalve van de eerste economische sancties tegen Moskou was uitgesloten.’

    Het dagblad uit Madrid benadrukte maandag dat de Verenigde Staten tot nu toe het meest gemotiveerd zijn voor een boycot, ‘met een regering die bereid is om alleen te handelen, als Europa niet zou volgen’. En daar kreeg de krant gelijk in.

    Afgelopen zondag zei de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Antony Blinken nog te hopen met de Europeanen één front te kunnen vormen. Hij benadrukte dat de Verenigde Staten ‘zeer actief’ waren in besprekingen met de Europese Unie over een olie-embargo. Evans-Pritchard van The Telegraph bevestigde dat Washington de leiding had en naar oplossingen voor een embargo zocht:

    ‘Het Witte Huis stuurt missies naar Saoedi-Arabië en Venezuela om extra vaten olie te halen en dringt aan op een snelle overeenkomst in het nucleair overleg met Teheran om Iraanse olie weer op de markt te kunnen brengen. Alle gebruikelijke diplomatieke voorbehouden worden terzijde geschoven.’

    ‘De VS importeren slechts 3 procent van de benodigde aardolie en minder dan 1 procent kolen uit Rusland’

    The Wall Street Journal schreef afgelopen maandag nog dat het embargo ook kan worden opgelegd door middel van een ‘presidentieel decreet’, in de woorden van Bidens woordvoerster Jen Psaki, maar dat de Amerikaanse president de voors en tegens nog aan het afwegen was. ‘De president en zijn adviseurs willen vermijden een beslissing te nemen die de benzineprijzen voor Amerikanen verder zou kunnen doen stijgen’, aldus het Amerikaanse dagblad.

    Een dag later, op dinsdag, was de kogel door de kerk en had Joe Biden besloten tot een embargo op alle fossiele brandstoffen uit Rusland. Volkomen terecht, schreef The Wall Street Journal die dag in een hoofdredactioneel commentaar, ook al stelt de stap niet al te veel voor: ‘Het verbieden van de invoer van Russische energie gaat niet heel erg ver. De VS importeren slechts 3 procent van de benodigde aardolie en minder dan 1 procent kolen uit Rusland.’

    Europa

    In Europa liggen de zaken heel anders, merkte Deutsche Welle op: ‘Duitse, Britse en Nederlandse regeringsleiders zeiden maandag dat Europa te afhankelijk is van Russische energieleveranties om de import van de ene op de andere dag stop te kunnen zetten.’ De Duitse bondskanselier Olaf Scholz, die tijdens de eerste sanctieronde al heel wat moest slikken vanwege de blokkering van de Nord Stream 2-pijpleiding, benadrukte dat olie en gas uit Rusland ‘essentieel’ blijven voor Europa.

    ‘De Europese energievoorziening voor verwarming, vervoer, elektriciteit en industrie kan momenteel niet anders worden gewaarborgd’ dan door de invoer van Russische fossiele brandstoffen, aldus Scholz.

    De Britse premier Boris Johnson beveelt een ‘stapsgewijze’ aanpak aan, maar erkent dat de situatie ‘zeer, zeer snel’ verandert en dat opties die een paar weken geleden nog ondenkbaar waren, nu ‘op tafel’ liggen.

    ‘Het is onmogelijk om snel vervanging te vinden voor het volume Russische olie op de Europese markt’

    Joe Biden, Olaf Scholz en Emmanuel Macron zijn volgens BBC in ieder geval wel eensgezind en vastbesloten om de kosten van de invasie van Oekraïne voor Rusland te blijven opdrijven.

    Dat het Russische persagentschap Tass uit een heel ander vaatje tapt was te verwachten: ‘Het besluit van het Westen om de invoer van Russische olie te verbieden zal catastrofale gevolgen hebben voor de wereldmarkt, aldus de Russische vicepremier Alexander Novak tegen verslaggevers.’

    ‘Het is onmogelijk om snel vervanging te vinden voor het volume Russische olie op de Europese markt. Dat zal meer dan een jaar duren’, voegde hij eraan toe. Een verbod op Russische olie zal leiden tot een stijging van de prijzen voor brandstof, elektriciteit en verwarming in Europa en de Verenigde Staten, aldus Novak.

    ‘Volgens Novak is de hoogte van prijsstijgingen onvoorspelbaar, maar bedragen van “meer dan 300 dollar per vat” sluit hij niet uit’, aldus Tass.

    Dat lijkt rijkelijk overdreven, want de bank JP Morgan schat dat de prijs van een vat zich zal stabiliseren rond 185 dollar als Russische olie van de markt verdwijnt, aldus El País. Maandagavond lag de prijs van een vat rond de 120 dollar.

    Lees ook:

  • VS blijven mogelijk langer in Afghanistan | Oekraïne niet gerust over Nord Stream 2

    VS blijven mogelijk langer in Afghanistan | Oekraïne niet gerust over Nord Stream 2

    Biden overweegt langer te blijven in Afghanistan

    De Amerikaanse president Joe Biden heeft zondag (22 augustus) ‘de mogelijkheid geopperd om Amerikaanse troepen in Afghanistan te houden na de deadline van 31 augustus, indien nodig om de evacuatie van Amerikaans personeel en Afghaanse bondgenoten te faciliteren’, meldde nieuwssite The Hill.

    De Verenigde Staten zijn ‘vastberaden’ om alle Amerikaanse burgers, Afghanen die gevaar lopen en burgers van geallieerde landen uit Afghanistan te evacueren, vertelde Biden aan verslaggevers in het Witte Huis. De Democraat zei er vertrouwen in te hebben dat alle noodzakelijke evacuaties kunnen worden voltooid tegen 31 augustus, de uiterste datum die zijn regering heeft vastgesteld voor de volledige terugtrekking van de Amerikaanse troepen uit Afghanistan.

    ‘Biden had eerder gezegd dat de troepen in Afghanistan zouden blijven tot alle Amerikanen het land hadden verlaten, maar zijn opmerkingen op zondag waren de duidelijkste aanwijzing tot nu toe dat een langer verblijf binnen de regering wordt besproken’, aldus het commentaar van The Hill.

    Lees ook:


    Merkel kan Oekraïne niet geruststellen over Nord Stream 2

    In een ‘afscheidsbezoek’ heeft de Duitse kanselier ‘halfslachtig’ geprobeerd Oekraïne gerust te stellen de Russisch-Duitse Nord Stream 2-gaspijpleiding, schrijft Kyiv Post. Angela Merkel bracht zondag (22 augustus) een laatste bezoek aan Oekraïne voordat ze in september aftreed als kanselier.

    Tijdens een gezamenlijke persconferentie in Kiev bestempelde de Oekraïnse president Zelensky Nord Stream 2 als een ‘gevaarlijk geopolitiek wapen van het Kremlin’, bericht Kyiv Post. Op haar beurt verzekerde Merkel: ‘Duitsland zal de invoering van nieuwe Europese sancties (tegen Rusland) steunen als Rusland Nord Stream 2 als wapen probeert te gebruiken.’

    ’Merkels afscheidsbezoek aan Kiev heeft geen veiligheidsgaranties opgeleverd, aangezien Nord Stream 2 bijna klaar is’, schrijft Kyiv Post. De Russisch-Duitse gaspijpleiding, die gas zal transporteren naar Europa via Oekraïne, is nog maar enkele dagen verwijderd van voltooiing, aldus het artikel.

    Lees ook:


    VS bevriezen tegoeden Afghaanse centrale bank

    De VS hebben bijna 9,5 miljard dollar aan activa van de Afghaanse centrale bank bevroren en zendingen van contant geld naar het land geblokkeerd. De activa van de centrale bank die de Afghaanse regering in de VS heeft, zijn zo niet beschikbaar voor de Taliban, die op de Amerikaanse sanctielijst blijven staan, bericht Bloomberg.