Tag: ontslagen

  • VS: Trump-regering ontmantelt agentschap USAID

    VS: Trump-regering ontmantelt agentschap USAID

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Duitsland: conservatieve CDU/CSU van Friedrich Merz wint de verkiezingen

    » Zelensky gaat niet akkoord met deal Washington over mineralen

    Trump wil bijna alle werknemers ontslaan of op non-actief stellen

    Onder leiding van het Department of Government Efficiency van Elon Musk heeft de regering van Donald Trump maatregelen genomen om USAID (het agentschap voor internationale ontwikkeling van de Verenigde Staten) te ontmantelen, meldt Al Jazeera. De website van de humanitaire organisatie meldde dat op zondag 23 februari om 11:59 PM EST alle werknemers wereldwijd ‘in administratief verlof’ zullen gaan, met uitzondering van mensen in kritieke functies.

    De maatregel volgt nadat een Amerikaanse rechter de regering-Trump vrijdag de bevoegdheid gaf om een plan door te voeren om duizenden USAID-medewerkers binnen dertig dagen uit het buitenland terug te roepen. ‘Voor personeel in het buitenland heeft USAID een vrijwillig, door het agentschap gefinancierd terugkeerreisprogramma en andere voordelen in gedachten,’ meldde het agentschap. Voor de 1600 werknemers op Amerikaanse bodem volgde het ontslag per direct na de melding.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens Musk en andere Trump-aanhangers is het agentschap een frauduleuze organisatie en een ‘addersnest van radicaal-linkse marxisten die Amerika haten’. USAID-functionarissen en humanitaire hulpverleners hebben de beslissing bekritiseerd en gewaarschuwd dat het verdwijnen van de hulporganisatie miljoenen kwetsbare mensen wereldwijd zal schaden. Marcia Wong, voormalig adjunct-assistent-directeur van het Bureau voor Humanitaire Hulp van USAID, noemde het besluit ‘een kortzichtige, risicovolle en eerlijk gezegd domme daad’.

    USAID werd opgericht in 1961 door de toenmalige Amerikaanse president John F. Kennedy en is de grootste donor van humanitaire hulp ter wereld.

  • VS: regering-Trump probeert met ontslagpremie aantal ambtenaren te verlagen

    VS: regering-Trump probeert met ontslagpremie aantal ambtenaren te verlagen

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Frankrijk: Louvre zal renovatie ondergaan, Mona Lisa krijgt eigen zaal

    » Zelensky: ‘Poetin is bang voor onderhandelingen’

    Ze krijgen tot eind september doorbetaald als ze opstappen

    De regering-Trump heeft alle financiële overheidssteun voor geslachtsverandering voor mensen onder de 19 jaar geschrapt en Benjamin Netanyahu uitgenodigd om naar Washington te komen. Verder meldt Axios dat het Witte Huis dinsdag een e-mail heeft gestuurd aan ongeveer twee miljoen landelijke ambtenaren waarin ze het aanbod krijgen om tot 30 september doorbetaald te krijgen als ze hun ontslag indienen voor 6 februari. De regering verwacht 100 miljard dollar per jaar te besparen als, zoals ze hoopt, 5 tot 10 procent van de ambtenaren op dit aanbod ingaat.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Dit is weer een nieuwe stap in een ongekende poging om professionele ambtenaren eruit te schoppen en, zeggen waarnemers, te vervangen door loyalisten,’ aldus Axios. Politico wijst er ook op dat de door de regering opgelegde bevriezing van de uitgaven heeft geleid tot ‘verwarring en frustratie’ die tienduizenden projecten in het ongewisse laat. Een rechter heeft de bevriezing ’s avonds tijdelijk geblokkeerd.

  • VS: Trump ontslaat aanklagers die betrokken waren bij strafzaak tegen hem

    VS: Trump ontslaat aanklagers die betrokken waren bij strafzaak tegen hem

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Wereld herdenkt bevrijding Auschwitz, dit jaar tachtig jaar geleden

    » DRC: gevechten in Goma leiden tot 17 doden en bijna 370 gewonden

    De aanklagers kunnen nog in hoger beroep gaan

    De maatregel, die maandag werd aangekondigd, is gericht tegen ongeveer tien ambtenaren van het Amerikaanse ministerie van Justitie die samen met speciaal aanklager Jack Smith betrokken zijn geweest bij twee federale strafzaken tegen Donald Trump. Dat onthulde Fox News. Daarmee heeft Trump de revanche genomen die hij tijdens zijn campagne had aangekondigd.

    Jack Smith stond aan het hoofd van de twee federale procedures tegen Trump voor zijn pogingen om de uitslag van de presidentsverkiezingen van 2020 terug te draaien en voor het bewaren van geheime documenten aan het einde van zijn eerste ambtstermijn in januari 2021. Hij had het departement reeds op 10 januari verlaten, tien dagen voor de inauguratie van de Republikein.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het ministerie van Justitie vond dat ‘de trouwe uitvoering van de agenda van de president niet kon worden toevertrouwd aan de ambtenaren die maandag als doelwit werden gekozen, vanwege hun belangrijke rol in de vervolging van de president’, aldus een ambtenaar van het ministerie. De Trump-regering heeft de identiteit van de betrokkenen niet bekendgemaakt.

    Veteranen van het ministerie van Justitie die met The New York Times spraken, zeiden dat ‘de ontslagen flagrante schendingen zijn van gevestigde wetten die ontworpen zijn om de integriteit en professionaliteit van overheidsinstanties te behouden’. Wat de situatie volgens hen ‘bijzonder schokkend’ maakt, is dat ‘zo’n belangrijke en agressieve maatregel werd geïnitieerd door een schimmige waarnemend procureur-generaal, James McHenry, en dat hij handelde namens een president die openlijk te koop loopt met zijn verlangen om wraak te nemen, zonder dat een van zijn adviseurs (…) ook maar de intentie had om hem tegen te houden’. De ontslagen ambtenaren kunnen nog in hoger beroep gaan.

  • Trump lanceert ‘vergeldingscampagne’ tegen het Democratische kamp

    Trump lanceert ‘vergeldingscampagne’ tegen het Democratische kamp

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Turkije: 76 vakantiegangers omgekomen bij brand in een hotel

    » Israël: opperbevelhebber neemt ontslag na de ‘mislukking’ van 7 oktober

    Vier hoge ambtenaren zijn reeds ontslagen

    Daags na zijn inauguratie beloofde Trump wraak te nemen voor het ‘verraad’ dat volgens hem op de Verenigde Staten gepleegd is sinds de verkiezing van de Democraat Joe Biden in 2020. Hij zei vannacht dat hij zijn team had opgedragen om ‘actief meer dan duizend vertegenwoordigers van de vorige regering te identificeren en te verwijderen’. Mensen ‘die niet op één lijn staan met onze visie om Amerika weer groot te maken’, zei hij op zijn platform Truth Social.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Hij zei dat er al vier hoge ambtenaren waren ontslagen, waaronder de voormalige stafchef van het leger Mark Milley, die uit een adviserende rol is gezet. Admiraal Linda Fagan, door de voormalige Democratische president aangesteld als hoofd van de Amerikaanse kustwacht en de eerste vrouw aan het hoofd van een van de zes takken van het leger, is ook ontslagen.

    The New York Times meldt dinsdag dat Trump maandagavond een uitvoerend bevel heeft getekend om een onderzoek in te stellen naar de vraag of de regering-Biden inlichtingendiensten heeft gebruikt om hem schade toe te brengen. Dit document zou ‘de routekaart’ kunnen zijn voor zijn ‘represailles’ tegen het Democratische kamp, aldus het Amerikaanse dagblad.

  • Twitter-implosie neemt ongekende vormen aan

    Twitter-implosie neemt ongekende vormen aan

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Controversieel WK eindelijk van start gegaan

    » Meesteroplichter Elizabeth Holmes veroordeelt tot

    Een mail van Musk aan al het Twitter-personeel zorgde voor onrust

    De rappe ineenstorting van sociaal medium Twitter lijkt ongekende vormen aan te nemen. Eind vorige week was de hashtag #RIPTwitter trending, nadat bekend was geworden dat er nieuwe massaontslagen hadden plaatsgevonden en enkele sleutelmedewerkers afscheid hadden genomen van het door Elon Musk overgenomen bedrijf, meldt NPR.

    Aanleiding was een brief die op donderdag 17 november werd verstuurd door Musk naar alle nog overgebleven Twitter-medewerkers. Een ‘hardcore’ mentaliteit met extreem lange werkdagen zouden de norm worden en wie daartoe bereid was, moest onderaan in de mail op ‘ja’ klikken. Wie dat niet deed, kon vertrekken, met drie maanden aan ontslagvergoeding.

    Veel werknemers gingen niet mee in de werkethiek van Musk en zegden hun baan op deze onconventionele manier op. Steeds meer gebruikers zien het einde van Twitter naderen en melden zich bij alternatieven als Mastodon en Koo. Musk zelf reageerde op Twitter door een meme te plaatsen waarmee hij lijkt te zeggen ‘de dood van Twitter wordt op Twitter aangekondigd’.

    Lees ook:

  • Amazon schrapt circa 10.000 banen

    Amazon schrapt circa 10.000 banen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Trump gaat voor nieuw presidentschap

    » Zelensky bezoekt bevrijd Cherson

    In welke landen de ontslagen gaan vallen is nog niet bekend

    Het Amerikaanse bedrijf Amazon gaat circa tienduizend banen schrappen. Deze week zal bekend worden waar de meeste ontslagen vallen, maar volgens The New York Times gaat het vooral om kantoorpersoneel en de apparatenafdelingen, waar apparaten als Alexa worden ontwikkeld. In welke landen de ontslagen zullen vallen is nog niet bekend.

    De omzet van Amazon is sinds het einde van de pandemie gedaald doordat mensen niet meer zo veel online winkelen als voorheen. Andy Jassy, de nieuwe topman van het webwinkelbedrijf, is daardoor al enkele maanden bezig met bezuinigingen. In de geschiedenis van het bedrijf is het niet eerder voorgekomen dat er zoveel mensen in één keer werden ontslagen.

    De ontslagronde bij Amazon staat niet op zichzelf: meerdere grote techbedrijven in de VS zien zich de afgelopen weken genoodzaakt op grote schaal personeel te ontslaan. De nieuwe Twitter-topman Elon Musk ontsloeg de helft van zijn personeel, het moederbedrijf van Instagram en Facebook schrapte elfduizend banen en ook bij Tesla, Netflix en betaalverwerker Stripe werden veel banen geschrapt.

    Lees ook: