Tag: opioïden

  • VS: Frans reclamebureau moet 350 miljoen dollar betalen voor rol in opioïdencrisis

    VS: Frans reclamebureau moet 350 miljoen dollar betalen voor rol in opioïdencrisis

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » EU stemt in met pakket van 50 miljard euro voor Oekraïne nu Orbán zwicht voor druk

    » EU-leiders beloven meer concessies om boze boeren te sussen

    Publicis is het eerste reclamebureau dat een boete moet betalen

    De Franse reclamegigant Publicic moet 350 miljoen dollar betalen voor de vermeende rol van zijn reclamecampagnes in de opioïdencrisis, die tussen 1999 en 2022 meer dan 700.000 levens eiste in de Verenigde Staten. Publicis, dat de voordelen van de pijnstiller OxyContin van farmaceut Purdue Pharma promootte, ‘is het eerste reclamebureau dat verantwoordelijk wordt gehouden’ voor het overmatig voorschrijven van opioïden, aldus The Wall Street Journal.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Alle Amerikaanse staten en territoria zullen delen in de schadevergoeding, waarmee Publicis heeft ingestemd in een schikking. Californië ontvangt het grootste bedrag, zo’n 34 miljoen dollar. De schikkingsovereenkomst verbiedt Publicis om in de toekomst contracten of opdrachten te accepteren die verband houden met de marketing of verkoop van opioïden. De schikking is geen bekentenis van schuld, aldus het bedrijf in een verklaring.

    De schadevergoeding maakt deel uit van een landelijke juridische campagne om bedrijven te straffen die een rol zouden hebben gespeeld bij het aanwakkeren van de Amerikaanse opioïdencrisis. De verschillende rechtszaken hebben tot nu toe geresulteerd in schikkingen van in totaal miljarden dollars van bedrijven als Johnson & Johnson, CVS en Walmart. De boetes gaan naar de bestrijding, behandeling en preventie van opioïdenverslaving.

  • Amerikaanse apotheken verantwoordelijk gehouden voor opioïdencrisis

    Amerikaanse apotheken verantwoordelijk gehouden voor opioïdencrisis

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Geen WTA-toernooien meer in China vanwege affaire-Peng Shuai

    » Tekort aan groene waterstof in de EU belemmert energietransitie

    Historische uitspraak in opioïdenzaak

    Een federale jury in de VS heeft geoordeeld dat apotheekketens CVS, Walgreens en Walmart verantwoordelijk zijn voor onzorgvuldige distributie van opioïden in twee districten in Ohio, bericht The Daily Beast. Volgens de districten heeft de drieste hoeveelheid pillen die aan patiënten werd uitgedeeld, geleid tot honderden sterfgevallen door overdoses en bijgedragen aan de ongebreidelde opioïdencrisis die talloze families heeft verwoest. Advocaten zeggen dat het buitensporige aantal pillen en de daaropvolgende sterfgevallen elk district ongeveer 1 miljard dollar hebben gekost.

    Het is de eerste keer dat grote ketens verantwoordelijk worden gehouden voor hun rol in de crisis die de afgelopen twintig jaar aan minstens een half miljoen Amerikanen het leven heeft gekost. Woordvoerders van CVSHealth en Walgreens zeggen dat ze het vonnis zullen aanvechten en beweren dat ‘veel factoren hebben bijgedragen aan de zaak rond opioïdenmisbruik’. Een van hun advocaten legt de schuld bij ‘farmaceutische fabrikanten die artsen hebben misleid om veel te veel pillen voor te schrijven’.

    Lees ook: