Tag: overeenkomsten

  • Oekraïne en de VS ondertekenen partnerschapsovereenkomst

    Oekraïne en de VS ondertekenen partnerschapsovereenkomst

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Israël: regio rond Jeruzalem kampt met grote branden

    » India sluit zijn luchtruim voor Pakistaanse vliegtuigen

    Er komt een wederopbouwfonds en de VS krijgen toegang tot aardmetalen

    Op woensdag 30 april hebben Oekraïne en de Verenigde Staten in Washington een uitgebreide economische partnerschapsovereenkomst ondertekend. Onderdeel van het akkoord is dat er een fonds wordt opgericht om te investeren in de wederopbouw van Oekraïne en dat de Amerikanen toegang krijgen tot de Oekraïense natuurlijke hulpbronnen, aldus The Wall Street Journal. Oekraïne beschikt over grote voorraden zeldzame aardmetalen, die zeer gewild zijn vanwege hun toepassing in elektronica, en over voorraden grafiet, lithium, titanium, uranium en andere mineralen.

    De overeenkomst met de Verenigde Staten voorziet in de financiering van ‘projecten voor de winning van mineralen, olie en gas’, aldus de Oekraïense minister van Economie Yulia Svyrydenko, die naar Washington reisde om het document te ondertekenen. Maar Oekraïne ‘behoudt de volledige eigendom van en controle over deze hulpbronnen’, met inbegrip van de bodem, en ‘de Oekraïense staat bepaalt waar en wat er wordt ontgonnen’, benadrukte ze.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘De laatste versie van de overeenkomst (…) biedt geen concrete veiligheidsgaranties voor Oekraïne’, schrijft The Washington Post. Maar de tekst geeft aan dat Kyiv en Washington het erover eens zijn dat de overeenkomst een ‘strategische afstemming op lange termijn’ tussen de twee landen uitdrukt, evenals Amerikaanse steun ‘voor de veiligheid, welvaart, wederopbouw en integratie van Oekraïne in de mondiale economische structuren’.

    De BBC, die een videoboodschap van de Amerikaanse minister van Financiën Scott Bessent onderzocht waarin het akkoord tussen Kyiv en Washington wordt bekendgemaakt, merkt op dat ‘het taalgebruik’ van dit lid van de Trump-regering ook ‘meer solidariteit met Oekraïne dan gewoonlijk’ uitdrukt. Bessent heeft het in het bijzonder over de ‘grootschalige invasie van Rusland’, een uitdrukking die zeer zelden wordt gebruikt door Washington sinds de Republikeinse president weer aan de macht is.

    De mineralenovereenkomst is een echte ‘opkikker’ voor de Oekraïners in een tijd waarin ze ‘dagelijks worden geconfronteerd met bombardementen vanuit Rusland’, aldus The Wall Street Journal. Een paar uur voordat het Amerikaans-Oekraïense partnerschap werd ondertekend, werden twee mensen gedood en raakten vijf mensen gewond bij een andere Russische drone-aanval op een woonwijk in Odessa, meldt The Kyiv Independent.

  • Defensieovereenkomst tussen Moskou en Pyongyang treedt in werking

    Defensieovereenkomst tussen Moskou en Pyongyang treedt in werking

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Syrië: rebellen zetten alles op alles om Hama in te nemen

    » Zuid-Korea: minister van Defensie dient ontslag in

    Als een van beide wordt aangevallen, schiet de ander te hulp

    De defensieovereenkomst tussen Rusland en Noord-Korea ‘is op woensdag 4 december in werking getreden’, met de ‘uitwisseling van documenten om het verdrag te ratificeren’, meldt The Korea Times. De overeenkomst, die afgelopen juni werd ondertekend door de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-un en de Russische president Vladimir Poetin, voorziet in ‘onmiddellijke’ militaire bijstand in het geval van een aanval tegen een van de twee partijen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens het Noord-Koreaanse persbureau KCNA, geciteerd door The Korea Times, zal de overeenkomst ‘dienen als een krachtige aanjager om de vestiging van een onafhankelijke en rechtvaardige multipolaire wereldorde, vrij van overheersing, onderwerping en hegemonie, te versnellen’.

  • Zweden: parlement keurt omstreden defensieakkoord met VS goed

    Zweden: parlement keurt omstreden defensieakkoord met VS goed

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Poetin prijst Pyongyang voor steun aan Rusland tijdens staatsbezoek in Noord-Korea

    » Branden in New Mexico: gouverneur roept noodtoestand uit

    Tegenstanders zien het besluit als een ‘historische omwenteling’

    Op dinsdag heeft het Zweedse parlement met grote meerderheid een tekst aangenomen die in december door Stockholm en Washington is ondertekend. Het akkoord geeft de Amerikaanse strijdkrachten toegang tot zeventien Zweedse defensiebases en hun toestaat militaire uitrusting, wapens en munitie in het land op te slaan.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De overeenkomst betekent een belangrijke verschuiving in het defensiebeleid van Zweden, dat in maart afzag van twee eeuwen militaire ongebondenheid door toe te treden tot de NAVO. Tegenstanders van het besluit zien het als een ‘historische omwenteling’, schrijft Svenska Dagbladet. Ze vrezen dat de overeenkomst de weg vrijmaakt voor de inzet van kernwapens en de installatie van permanente Amerikaanse bases in Zweden.

    De centrumrechtse regering van premier Ulf Kristersson, gesteund door de extreemrechtse Zweden Democraten (SD), verzekerde dinsdag dat de overeenkomst de Zweedse soevereiniteit respecteert. ‘Geen enkel land zal Zweden kunnen dwingen om kernwapens op zijn grondgebied op te slaan’, reageerde minister van Defensie Pal Jonson.

  • Webdocumentaire: Ondergronds leven

    Webdocumentaire: Ondergronds leven

    Bent u ooit benieuwd geweest naar het verhaal van de persoon tegenover u in de metro? De interactieve documentaire Life Underground van filmmaker Hervé Cohen biedt kijkers de kans om kennis te maken met metropassagiers uit dertien steden over de hele wereld.

    Als kijker kiest u eerst een station en daarna een reiziger die vervolgens zijn gedachten, zorgen, herinneringen en dromen met u deelt. Op deze manier wil Cohen de overeenkomsten laten zien tussen metroreizigers over de hele wereld en tegelijkertijd benadrukken dat ieder individu interessant is.

    Cohen, die zelf afwisselend in Frankrijk en de VS woont, won met Life Underground een prijs van La Société des Auteurs en van de National Center for Cinema in France. Het project, gefinancierd door San Francisco Film Society, loopt ondertussen door: nog steeds maakt Cohen ondergrondse treinreizen om te filmen en te interviewen. Een tentoonstelling, een multimediainstallatie en een boek met tekst en fotoillustraties zijn in de maak.

    Hieronder kunt u de trailer bekijken. Klik hier om de interactieve documentaire te starten.