Tag: Pete Hegseth

  • AI-bedrijf Anthropic weigert zich te schikken naar de regering-Trump

    AI-bedrijf Anthropic weigert zich te schikken naar de regering-Trump

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Pakistan verklaart de oorlog aan de Afghaanse taliban

    » Denemarken: premier Frederiksen kondigt vervroegde verkiezingen aan

    Het Pentagon wil AI gebruiken voor massasurveillance en wapens

    De Amerikaanse startup Anthropic heeft donderdag het verzoek van het Pentagon om het contract aan te passen afgewezen. Volgens CNN stelt het bedrijf dat de voorgestelde wijzigingen geen antwoord bieden op de zorgen over het potentiële gebruik van AI voor massasurveillance of volledig autonome wapens.

    Het Amerikaanse ministerie van Defensie en Anthropic verschillen van mening over de beperkingen die het bedrijf oplegt aan het gebruik van Claude, het eerste AI-systeem dat is ingezet binnen het geheime militaire netwerk.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Dinsdag waarschuwde minister van Defensie Pete Hegseth CEO Dario Amodei van Anthropic dat het Pentagon het contract van 200 miljoen dollar zou beëindigen als het bedrijf het gebruik van zijn AI-model niet zou goedkeuren ‘voor alle wettige doeleinden’. Anthropic zou ook op een zwarte lijst komen te staan ​​die ‘doorgaans is gereserveerd voor bedrijven die banden hebben met buitenlandse tegenstanders’, aldus CNN.

    Anthropic gaf echter niet toe. ‘Deze dreigingen veranderen niets aan ons standpunt: we kunnen in alle eerlijkheid niet aan hun verzoek voldoen’, zei Amodei donderdag. ‘Het gebruik van deze systemen voor binnenlandse massasurveillance is onverenigbaar met democratische waarden’, benadrukte hij.

  • VS: onthullingen over aanvallen op schepen drijven Hegseth in het nauw

    VS: onthullingen over aanvallen op schepen drijven Hegseth in het nauw

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Oxford Dictionary roept rage bait uit tot woord van 2025

    » Macron: ‘Geen vrede in Oekraïne zonder inspraak van Europa’

    De defensieminister zou misdaden hebben begaan

    The Washington Post heeft vrijdag een affaire onthuld die het Pentagon en het Witte Huis in grote verlegenheid brengt. Volgens het dagblad zou defensieminister Pete Hegseth op 2 september bevel hebben gegeven tot de aanval op een Venezolaans drugsschip en het doden van alle passagiers.

    Een eerste luchtaanval zou het schip ernstig hebben beschadigd en negen mensen hebben gedood, voordat een tweede aanval werd bevolen om twee overlevenden te doden die zich aan het wrak hadden vastgeklampt. In het Congres klinkt steeds luider de roep om te onderzoeken of deze tweede aanval een misdaad vormt.

    Donald Trump had afgelopen weekend al zijn steun uitgesproken voor Hegseth, maar het Witte Huis ging maandag nog een stap verder ‘door een groot deel van de schuld [voor de aanvallen] te leggen bij de marinecommandant die de missie leidde’, admiraal Frank Bradley, meldt Politico.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De opmerkingen van het Witte Huis ‘lokten een heftige reactie uit binnen het Ministerie van Defensie’, merkt The Washington Post op. ‘Ambtenaren uitten hun woede over de onduidelijkheid rond Hegseths verantwoordelijkheid voor de operatie: zal ​​hij de verantwoordelijkheid nemen voor zijn vermeende rol of zal hij de militairen en burgers onder zijn bevel de gevolgen laten dragen?’

    Afgevaardigde Adam Smith, de hoogste Democraat in de Commissie voor Defensie van het Huis van Afgevaardigden, verklaarde maandag dat het Congres het incident onderzoekt en dat admiraal Bradley zich deze week voor de defensiecommissie moet verantwoorden voor de aanval, meldt The Wall Street Journal.

    ‘We willen weten wat er is gebeurd, wat de bevelen waren, wat de regels voor de inzet waren, hoe dit past binnen het juridische kader en we willen de commandostructuur in kaart brengen,’ zei hij. Maar Pete Hegseth ‘hield vol dat hij de leiding had over deze operaties; dus het is uiteindelijk aan hem om het ons uit te leggen’, benadrukte hij.

  • VS: Trump roept het leger op om ‘de vijand van binnen’ te bestrijden

    VS: Trump roept het leger op om ‘de vijand van binnen’ te bestrijden

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Paus Leo XIV levert openlijk kritiek op de regering-Trump

    » Primatoloog Jane Goodall op 91-jarige leeftijd overleden

    Experts vrezen dat de grens tussen leger en politiek vervaagt

    Donald Trump verklaarde dinsdag tegenover een groep Amerikaanse generaals en admiraals, die op ‘zeer ongebruikelijke’ wijze waren bijeengeroepen door minister van Defensie Pete Hegseth, dat zij ‘essentieel zijn in zijn strijd tegen de vijand van binnenuit’ en het land zouden kunnen gebruiken als ‘oefenterrein’, meldt CNN. Het doel van de Amerikaanse president, die al in verschillende democratische steden de nationale garde heeft ingezet, was om het leger ‘achter zijn politieke programma te scharen door hen op te zetten tegen de democraten, de academische wereld, vermeende linkse radicalen en de media’, aldus de Amerikaanse zender.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘We worden van binnenuit belaagd,’ verklaarde Donald Trump. ‘Het is niet anders dan een buitenlandse vijand, maar in veel opzichten is het moeilijker omdat ze geen uniform dragen,’ vervolgde hij. Deze toespraak, gehouden voor ‘een publiek dat apolitiek zou moeten zijn’, vormt ‘een opmerkelijke aantasting van de grens tussen het leger en de politiek en is een verontrustend voorbeeld voor degenen die bang zijn voor Trumps pogingen om het leger te politiseren en wat dat zou kunnen betekenen’, aldus CNN. De zender benadrukt dat de hoge officieren, trouw aan het protocol, tijdens de hele toespraak van de Amerikaanse president stil waren.

  • Is het hernoemen van het Department of Defense meer dan een politieke stunt?

    Is het hernoemen van het Department of Defense meer dan een politieke stunt?

    Donald Trump tekende vorige week een decreet waarmee het Department of Defense zijn oorspronkelijke naam terugkreeg. Levert dit de VS echt iets op?

    Dit artikel verscheen woensdag in de nieuwsbrief, exclusief voor abonnees. Wil je elke week op de hoogte blijven? Neem dan een (proef)abonnement op 360 Magazine.

    Ja: ‘De nieuwe naam zou kunnen leiden tot een meer toegespitst debat over hoe deze macht gebruikt moet worden’

    ‘Eufemismen vervormen het denken, en geen enkele instantie is beter in het produceren van eufemismen dan de overheid’, schrijft The Washington Post in een redactioneel. ‘De hernoeming van het Department of Defense naar het Department of War is wat dat betreft een stap in de juiste richting. Misschien kunnen we hierna het hoognodige gesprek voeren over de rol van het leger in binnen- en buitenland.’

    President George Washington richtte in 1789 het War Department op als een ministerie om toezicht te houden op het leger. In 1798 werd daar een Navy Department aan toegevoegd. In 1947 werden de krijgsmachtonderdelen samengevoegd onder het National Military Establishment, onder leiding van een minister van Defensie. Twee jaar later creëerde het Congres het Department of Defense, met het Pentagon als hoofdkwartier.

    Het klinkt wat subtieler om te zeggen dat defensie de missie van het ministerie is in plaats van oorlog. Maar het eerste hangt volgens de Post af van het laatste. ‘Hoe goed het Pentagon de belangen van de VS wereldwijd kan verdedigen, is afhankelijk van het vertrouwen dat de VS oorlogen kunnen voeren én winnen.’

    Met woorden als ‘defensie’ en ‘veiligheid’ legitimeert men de uitbreiding van het eigen takenpakket.. ‘In de National Defense Strategy van de Biden-regering uit 2022 werd “klimaat” negentien keer genoemd. Klimaatverandering is een groot probleem, maar het bestrijden ervan is niet de taak van het leger.’

    ‘Als deze troepen onder bevel staan van het War Department, kan dat tot meer weerstand leiden’

    De krant benadrukt dat de wijziging niet noodzakelijk de politieke effecten zal hebben die Trump zelf wenst. Bijvoorbeeld als hij gebruik wil maken van de Nationale Garde voor binnenlandse doeleinden, zoals in D.C. Als deze troepen onder bevel staan van het Department of War in plaats van het Department of Defense,kan dat tot meer weerstand leiden. ‘Door het eufemisme weg te nemen, is het voor de burgers duidelijk welke macht deze troepen vertegenwoordigen: ze zijn geen politieagenten, maar soldaten.’

    Tegenstanders van Trump klagen over de agressieve connotaties van de nieuwe naam, maar volgens The Washington Post verandert de naamswijziging niet veel aan de realiteit. ‘De VS worden beschermd door de meest dodelijke en waakzame strijdmacht ooit samengesteld, ongeacht hoe die heet. De nieuwe naam zou kunnen leiden tot een meer toegespitst debat over hoe deze macht moet worden ingezet.’

    De Washington Post bewees zich met het publiceren van de Pentagon Papers. Eerste krant die zeven dagen per week verscheen (sinds 1980). Een van de meest invloedrijke kranten ter wereld. Centrum-rechts georiënteerd met een grote focus op de Amerikaanse politiek.  


    Nee: ‘Een nieuwe naam lost de complexiteit van het leger besturen niet op’

    ‘Ik heb er geen probleem mee als het Department of Defense wordt hernoemd tot het Department of War. Het militaire label was immers goed genoeg van George Washington tot Harry Truman’, schrijft Andreas Kluth in Bloomberg. ‘En “oorlog” is eerlijker dan het enigszins eufemistische “defensie”. Maar daar houdt mijn instemming met deze belachelijke stunt dan ook op.’

    Kluth herinnert ons eraan dat Trump vaker de neiging heeft om dingen te hernoemen. Denk aan de Golf van Amerika. ‘Het is onderdeel van het omvormen van zijn presidentschap tot reality-tv. Maar een nieuwe naam lost de complexiteit van het leger besturen niet op. Evenmin zegt het iets, positief dan wel negatief, over de gekozen strategie.’

    Trump zou met deze naamswijziging willen terugkeren naar het voormalige ‘krijgersethos’ van de VS, dat volgens Kluth verdwenen is onder toezicht van ‘woke’ leiders en elites. Maar ‘zelfs en vooral wanneer een land het machtigste leger in de wereldgeschiedenis heeft, hebben zijn leiders nederigheid en wijsheid nodig bij het inzetten van die macht’, aldus de columnist.

    Trump geeft geen enkel blijk van strategisch inzicht – elk plausibel plan om America Great Again te maken ontbreekt’

    Volgens Kluth verwart Trump, die zichzelf de president van de vrede noemt, systematisch de agressor en het slachtoffer in de oorlog tussen Rusland en Oekraïne. Hij vervreemdt bondgenoten, bijvoorbeeld door trainingsprogramma’s in Litouwen, Letland en Estland te beëindigen. Drijft India in de armen van Amerika’s meest geduchte tegenstander, China. ‘Trump geeft geen enkel blijk van strategisch inzicht – elk plausibel plan om America Great Again te maken ontbreekt.’

    Dus ga je gang. Hernoem dat ministerie. Bereid je voor op oorlog,’ waarschuwt hij. ‘Maar doe dat met het doel oorlog te voorkomen, zoals Harry Truman deed toen hij koos voor het label “defensie”. Hij en Amerikaanse leiders van zijn tijd hadden een glimp van de hel gezien en wilden de mensheid daarvoor behoeden. Ze hadden een te grote hekel aan oorlog om het woord te bezigen.’

    Andreas Kluth is columnist bij Bloomberg Opinion en schrijft over Amerikaanse diplomatie, nationale veiligheid en geopolitiek. Voorheen was hij hoofdredacteur van Handelsblatt Global en redacteur voor The Economist.

  • Pentagon: ‘Een Chinese aanval op Taiwan zou ophanden kunnen zijn’

    Pentagon: ‘Een Chinese aanval op Taiwan zou ophanden kunnen zijn’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Rechts-populistische Karol Nawrocki wint Poolse presidentsverkiezingen

    » Oekraïne lanceert ongekende aanval op Russische luchtmacht

    Volgens de Pentagon-chef is ‘de dreiging die China vormt reëel’

    De Amerikaanse minister van Defensie, Pete Hegseth, waarschuwde zaterdag dat een Chinese militaire aanval op Taiwan ‘ophanden zou kunnen zijn’ en riep ‘de bondgenoten van de Verenigde Staten in de Indo-Pacifische regio op om hun defensie-uitgaven te verhogen om Peking verder af te schrikken’, schrijft de Financial Times.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Tijdens de Shangri-La Dialogue in Singapore, het grootste forum over veiligheid en defensie in Azië, verklaarde Hegseth dat ‘China een hegemonie in Azië wil worden en dat zijn acties een alarmsignaal zouden moeten zijn’. Volgens de chef van het Pentagon is ‘de dreiging die China vormt reëel’ en ‘zou elke poging van communistisch China om Taiwan te veroveren verwoestende gevolgen hebben voor de Indo-Pacifische regio en de wereld’.

  • Donald Trump zou defensieminister Pete Hegseth willen vervangen

    Donald Trump zou defensieminister Pete Hegseth willen vervangen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Oekraïne staat open voor directe onderhandelingen met Rusland

    » Elon Musk gaat afstand nemen van DOGE om zich meer op Tesla te richten

    Hegseth is een oud-presentator zonder ervaring in defensie

    Volgens berichten zou Donald Trump op zoek zijn naar een nieuwe kandidaat voor de post van defensieminister en de huidige minister Pete Hegseth willen vervangen. De informatie werd door de Amerikaanse publieke radiozender NPR verkregen van een ‘functionaris die niet bevoegd was om in het openbaar te spreken’.

    Volgens de functionaris gebruikte de minister van Defensie opnieuw de Signal-berichtenapp op zijn persoonlijke smartphone om vertrouwelijke informatie over luchtaanvallen op Houthi-doelen in Jemen door te geven aan een groep waar onder anderen zijn vrouw, zijn broer en zijn advocaat in zaten.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    In maart deelde Hegseth vergelijkbare informatie met hoge regeringsfunctionarissen in een andere groepsapp van Signal, waar per ongeluk ook een verslaggever van The Atlantic aan toegevoegd was. ‘President Trump steunt hem volledig,’ aldus zijn woordvoerster Karoline Leavitt. Hegseth heeft het op zijn beurt over een kliek die georkestreerd wordt door ‘wraakzuchtige voormalige werknemers’.

    Vier adviseurs moesten vorige week het Pentagon verlaten, onder wie voormalig woordvoerder John Ullyot, die in een opiniestuk op de nieuwswebsite Politico sprak van een ‘totale chaos’ binnen het ministerie. Drie andere collega’s, die zonder opgaaf van reden werden ontslagen, beweren ‘niets te hebben bekendgemaakt’ en spreken van een ‘onterecht’ ontslag. Volgens de Democratische senator Jeanne Shaheen is Trump de echte schuldige. Hij heeft namelijk ‘een voormalige presentator zonder ervaring’ op zo’n cruciale functie benoemd.

  • Hillary Clinton over de regering-Trump. ‘Hoe dom wil je het hebben?’

    Hillary Clinton over de regering-Trump. ‘Hoe dom wil je het hebben?’

    De recent gelekte berichten uit een Signal-groepschat tussen hooggeplaatste Amerikaanse functionarissen hebben velen verstomd achtergelaten, waaronder Hillary Clinton. In deze column uit The New York Times deelt de voormalige minister van Buitenlandse Zaken en First Lady haar ergernissen en zorgen over het beleid van de regering-Trump.

    Het is niet eens de hypocrisie die me zo stoort, maar de domheid. We zijn allemaal geschokt – geschokt! – dat president Trump en zijn team zich niets gelegen laten liggen aan het beschermen van geheime informatie of het naleven van federale dataretentiewetten. Maar dat is niets nieuws. Wat veel erger is, is dat hooggeplaatste functionarissen binnen de regering-Trump onze troepen in gevaar hebben gebracht door militaire aanvalsplannen te delen op een commerciële berichtendienst en per ongeluk een journalist hebben uitgenodigd voor de groepschat. Dat is gevaarlijk. En het is oerstom.

    Dit is het nieuwste incident in een hele reeks zelf aangebrachte wonden die de kracht van Amerika ondermijnen en onze nationale veiligheid in gevaar brengen. Honderden mensen ontslaan die zijn belast met de bescherming van onze kernwapens is ook dom. Net als het stopzetten van alle inspanningen om pandemieën te bestrijden, net nu in Afrika een dodelijke ebola-uitbraak om zich heen grijpt. Het is gespeend van elke logica om zuiveringsacties uit te voeren onder getalenteerde generaals, diplomaten en spionnen in een tijd waarin rivalen als China en Rusland hun mondiale invloedssfeer proberen te vergroten.

    In een gevaarlijke en complexe wereld voldoet het niet om sterk te zijn. Je moet ook slim zijn. Als minister van Buitenlandse Zaken in de regering-Obama heb ik me sterk gemaakt voor slimme kracht, voor het samenbrengen van de harde kracht van ons leger en de zachte krachten van onze diplomatie, ontwikkelingshulp, economische macht en culturele invloed. Geen van deze elementen afzonderlijk is in staat de klus te klaren. Samen maken ze het Amerika van nu tot een supermacht. De Trumpaanpak is die van de domme kracht. In plaats van een sterk Amerika dat al onze krachten gebruikt om een wereldleider te zijn en onze vijanden het hoofd te bieden, zal het Amerika van Trump in toenemende mate blind en blunderend te werk gaan, ontdaan van macht en vrienden.

    Massaontslagen

    Laten we beginnen met het leger, waarvan Trump beweert dat hij het hoog in het vaandel heeft staan. Laat u niet misleiden door zijn bravoure. Trump en zijn minister van Defensie, Pete Hegseth (bekend van de groepschat), hebben duidelijk meer affiniteit met hun strijd voor de bühne tegen woke dan met de voorbereidingen voor de echte strijd met Amerika’s tegenstanders. Is er werkelijk iemand die gelooft dat ons land veiliger wordt door elk eerbetoon aan de Tuskegee Airmen [een groep voornamelijk Afro-Amerikaanse piloten uit de tweede Wereldoorlog] te verwijderen? Het Trump-Pentagon heeft beelden verwijderd van het vliegtuig dat de atoombom afwierp, waarmee een einde werd gemaakt aan de Tweede Wereldoorlog, enkel en alleen omdat het vliegtuig Enola Gay heette. Dom.

    In plaats van samen te werken met het Congres om het defensiebudget te moderniseren zodat het aansluit op de veranderende dreigingen, ontslaat de president zonder geloofwaardige argumentatie hooggeplaatste generaals. Vijf voormalige ministers van Defensie, zowel Republikeinen als Democraten, hebben terecht gewaarschuwd dat dit onze ‘geheel vrijwillige krijgsmacht ondermijnt en onze nationale veiligheid in gevaar brengt’. Ook inlichtingendiensten hebben te maken gekregen met massaontslagen. Om de woorden van een voormalig spion te gebruiken: ‘We schieten onszelf door het hoofd, niet in de voet.’ Ook niet slim.

    ‘We schieten onszelf door het hoofd, niet in de voet’

    Als er al zo roekeloos wordt omgegaan met Amerika’s hard power, zal het geen verbazing wekken dat ook onze soft power het moet ontgelden. Als voormalig minister van Buitenlandse Zaken maak ik me met name zorgen over de plannen van de regering om ambassades en consulaten te sluiten, diplomaten te ontslaan en USAID te ontmantelen. Ik zal uitleggen waarom dat ertoe doet, want het belang hiervan wordt vaak minder goed begrepen dan dat van tanks en straaljagers.

    Als Amerikaanse topdiplomaat heb ik 112 landen bezocht en bijna anderhalf miljoen kilometer gereisd, en ik heb gezien hoe belangrijk het voor ons land is om in afgelegen gebieden te worden vertegenwoordigd. Het Amerikaanse leger is zich er al heel lang van bewust dat onze troepen proactief moeten worden ingezet om de Amerikaanse macht te beschermen en om snel te kunnen reageren in het geval van een crisis. Hetzelfde geldt voor onze diplomaten. Onze ambassades zijn onze ogen en oren, en ze leveren informatie voor de beleidsbeslissingen die in Washington worden genomen. Ze fungeren als uitvalsbases voor de operaties die onze veiligheid en welvaart borgen, variërend van het trainen van buitenlandse antiterrorisme-eenheden tot het helpen van Amerikaanse bedrijven bij het aanboren van nieuwe markten.

    China begrijpt de waarde van diplomatie ter plaatse en heeft dan ook overal ter wereld nieuwe ambassades en consulaten geopend, waardoor het er inmiddels meer heeft dan Amerika. Als de regering-Trump zich terugtrekt, laat ze het speelveld open voor Beijing, dat ongehinderd haar invloedssfeer verder kan uitbreiden.

    Diplomatie

    Diplomaten sluiten vriendschappen waardoor Amerika er niet alleen voor staat in deze competitieve wereld. Zo waren mijn collega’s en ik in staat om zware sancties op te leggen aan het nucleaire programma van Iran, waardoor we Teheran uiteindelijk wisten te dwingen de ontwikkeling van een bom te staken – iets wat Trump met zijn stoere praat niet is gelukt. (Sterker nog, hij heeft de financiering stopgezet van de inspecteurs die toezicht hielden op Iraanse onderzoeksfaciliteiten. Dom.)

    Diplomatie is betrekkelijk goedkoop, zeker in vergelijking met militair ingrijpen. Het is goedkoper om oorlogen te voorkomen dan om ze uit te vechten. Trumps eigen voormalige minister van Defensie, Jim Mattis, een gepensioneerde viersterrengeneraal van het Korps Mariniers, heeft tegen het Congres gezegd: ‘Als u het ministerie van Buitenlandse Zaken niet volledig financiert, zal ik meer munitie moeten kopen.’

    Onze ontwikkelingshulp, die nooit meer dan een klein deel heeft uitgemaakt van het federale budget, heeft een ongekende invloed gehad op de internationale stabiliteit, zeker in combinatie met effectieve diplomatie. Wanneer Amerikaanse hulpgelden een hongersnood of een uitbraak weten te voorkomen, wanneer we te hulp schieten bij een natuurramp of wanneer we scholen openen, winnen we de hearts and minds van de bevolking, van wie de loyaliteit anders misschien zou uitgaan naar terroristen of rivalen als China. We zorgen voor een vermindering van het aantal migranten en vluchtelingen. We versterken bevriende regeringen die anders wellicht omvergeworpen zouden worden.

    We zouden moeten investeren in de patriotten die ons land dienen, in plaats van hen te beledigen

    Ik zal niet beweren dat het allemaal makkelijk is, of dat het Amerikaanse buitenlandbeleid niet gebukt is gegaan onder verkeerde inschattingen. Leiderschap is bepaald niet eenvoudig. Maar we maken de meeste kans om het goed te doen, en om ons land sterker te maken, door onze overheid te versterken in plaats van te verzwakken. We zouden moeten investeren in de patriotten die ons land dienen, in plaats van hen te beledigen.

    Door slimme hervormingen kunnen federale instanties, waaronder het Ministerie van Buitenlandse Zaken en USAID, efficiënter en effectiever worden. Tijdens de regering-Clinton is met het Reinventing Government Initiative van mijn man, onder leiding van vicepresident Al Gore, in samenwerking met het Congres op doordachte wijze de bureaucratie gestroomlijnd en het personeelsbestand gemoderniseerd, waardoor er miljarden dollars zijn bespaard. In meerdere opzichten was dit het tegenovergestelde van de sloophameraanpak van de regering-Trump. Het overheidsapparaat wordt nu niet hervormd; het wordt met de grond gelijk gemaakt.

    Politiek gokspelletje

    Dit alles is zowel dom als gevaarlijk. En dan heb ik het nog niet eens over de schade die Trump aanricht door aan te pappen met dictators zoals de Russische Vladimir Poetin, door onze bondgenootschappen op te blazen – samenwerkingsverbanden die onze invloedsfeer vergroten en onze lasten verlichten – en door met het ondergraven van de Amerikaanse rechtsstaat onze morele invloed te verkwanselen. Of kijk hoe hij onze economie ondermijnt en onze staatsschuld laat oplopen. Propagandisten in Beijing en Moskou weten dat er wereldwijd een debat op gang is gekomen over verschillende staatsvormen.

    Over de hele wereld kijken mensen en leiders toe, benieuwd of democratie nog altijd vrede en voorspoed kan garanderen, of überhaupt nog kan functioneren. Als Amerika wordt bestuurd als een bananenrepubliek, met een stuitende corruptie en een leider die zichzelf boven de wet plaatst, verliezen we die discussie. Dan verliezen we ook de kwaliteiten die Amerika uniek en onmisbaar maken.

    Als er al sprake mocht zijn van een alomvattende strategie, dan zou ik niet weten wat die is. Misschien hoopt Trump terug te keren naar negentiende-eeuwse invloedssferen. Misschien wordt hij enkel gedreven door persoonlijke rancune en groeit het hem allemaal boven het hoofd. Als zakenman heeft hij zijn casino’s in Atlantic City failliet laten gaan. Nu heeft hij de veiligheid van de Verenigde Staten als inzet genomen. Als dit zo doorgaat, is een stommiteit met een groepschat wel het minste wat ons zorgen moet baren en zullen alle vuist- en vlagemoji’s ter wereld ons niet kunnen redden.

  • China lanceert nieuwe militaire manoeuvres in de Straat van Taiwan

    China lanceert nieuwe militaire manoeuvres in de Straat van Taiwan

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Hezbollah-functionaris gedood bij Israëlische aanval op Beiroet

    » Zimbabwe: demonstraties tegen de regering lopen uit op rellen

    China schaalt zijn oefeningen rond Taiwan de laatste jaren op

    China is woensdag begonnen met een nieuwe militaire oefening rondom Taiwan. De dag daarvoor lanceerde het land grote manoeuvres waarbij een blokkade van het eiland dat China opeist werd gesimuleerd, meldt de South China Morning Post. De onaangekondigde oefeningen komen slechts enkele dagen na een rondreis door Azië van de Amerikaanse minister van Defensie Pete Hegseth, die zei dat Washington zou zorgen voor ‘afschrikking’ in de Straat van Taiwan.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De militaire operatie, met de codenaam ‘Thunder in the Straits – 2025A’, is bedoeld om de capaciteiten van de troepen op het vlak van ‘gebiedscontrole’ en ‘blokkades’ te testen, aldus Shi Yi, woordvoerder van het Oostelijke Theatre Command van het Chinese leger. De operatie omvat ‘langeafstandsoefeningen met precisieschoten’ en simulaties van ‘aanvallen op havens en belangrijke energie-infrastructuren’, vertelt Shi Yi.

    China heeft het aantal grootschalige oefeningen rond Taiwan de afgelopen jaren opgevoerd en gevechtsvliegtuigen en oorlogsschepen ingezet ter ondersteuning van zijn aanspraak op soevereiniteit, die door Taipei wordt afgewezen.

  • Zelensky gaat niet akkoord met deal Washington over mineralen

    Zelensky gaat niet akkoord met deal Washington over mineralen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: Trump-regering ontmantelt agentschap USAID

    » Duitsland: conservatieve CDU/CSU van Friedrich Merz wint de verkiezingen

    De VS willen Oekraïense mineralen in ruil voor financiële hulp

    Maandag is het drie jaar geleden dat Rusland Oekraïne binnenviel. De regering-Trump maakt er haast mee om een einde te maken aan het conflict, maar haar voorstel om financiële steun aan Kyiv te verlenen in ruil voor rechten op lithium en andere schaarse grondstoffen in het land zint president Volodymyr Zelensky niet. ‘Ik wil niet iets aannemen wat tien generaties Oekraïners zullen moeten terugbetalen,’ verklaarde Zelensky op een persconferentie. Ook wil hij dat de VS Oekraïne voldoende veiligheidsgaranties bieden, aldus The Wall Street Journal.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    WSJ merkt op dat op hetzelfde moment, in de Amerikaanse media, ‘de Trump-regering een aanvallende toon aanslaat’ over deze kwestie. Nationaal Veiligheidsadviseur Mike Walz en minister van Defensie Pete Hegseth herhaalden zondagochtend op Fox News dat een economisch partnerschap tussen de Verenigde Staten en Oekraïne welkom zou zijn vanwege de ‘enorme’ financiële hulp die de Amerikanen al hebben gegeven.

  • VS: ministerie van Defensie wil bezuinigingen op het leger doorvoeren

    VS: ministerie van Defensie wil bezuinigingen op het leger doorvoeren

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Egypte: archeologen ontdekken oude koninklijke graftombe in Luxor

    » Israël: gijzelaarsforum bevestigt dood van gezin Bibas

    Het gaat om 8 procent van het budget van het Pentagon

    Het Amerikaanse ministerie van Defensie zei woensdag dat het aan het Pentagon een herziening van de uitgaven had bevolen. Het wil zo’n 50 miljard dollar die nu naar het leger gaan, besteden aan programma’s die meer in lijn liggen met de ‘prioriteiten’ van Donald Trump. Dit bevel kwam na de publicatie van een artikel in The Washington Post waarin grote bezuinigingen op het leger werden aangekondigd. Volgens de krant had minister van Defensie Pete Hegseth zijn teams aangespoord om zich in te stellen op een bezuiniging van 8 procent op het budget van het Pentagon, oftewel tientallen miljarden dollars per jaar, gedurende vijf jaar.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Dit verbazingwekkende voorstel zal zeker op interne weerstand en op hevige oppositie bij beide partijen in het Congres stuiten,’ aldus The Washington Post. Als de bezuinigingen die de krant voorstelt worden bevestigd, kan het budget van het Amerikaanse leger, ’s werelds grootste militaire macht, binnen vijf jaar met bijna 300 miljard dollar worden verminderd.

  • VS: defensiekandidaat Pete Hegseth stevig aan de tand gevoeld tijdens hoorzitting

    VS: defensiekandidaat Pete Hegseth stevig aan de tand gevoeld tijdens hoorzitting

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zuid-Korea: president Yoon Suk Yeol door politie gearresteerd

    » Elon Musk aangeklaagd door Amerikaanse beurswaakhond SEC

    Hij zou onder andere een alcoholverslaving hebben

    Pete Hegseth, die voorheen soldaat was en daarna Fox News-presentator is geworden, stond dinsdag tegenover senatoren die zijn nominatie voor de post van minister van Defensie moeten goedkeuren. Zijn staat van dienst wordt overschaduwd door beschuldigingen van incompetentie en alcoholisme. Zo zou hij een minnelijke schikking hebben getroffen voor een geval van aanranding in een hotel in 2017.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Hegseth gebruikte een combinatie van ‘ontkenningen, hiaten in zijn geheugen en aanvallen op de linkse media’ om vragen van Senaatsleden te beantwoorden, aldus Politico. Hij antwoordde bijvoorbeeld aan Mark Kelly, een Democraat uit Arizona, dat zijn vermeende alcoholproblemen slechts valse geruchten waren die afkomstig waren van anonieme bronnen. ‘Onze linkse media geven tegenwoordig helaas niets om de waarheid,’ zei Hegseth.

    Volgens Politico hebben de hoorzittingen van dinsdag mogelijk ‘de koers uitgezet’ voor andere controversiële figuren die door Donald Trump zijn gekozen, zoals Robert Kennedy Jr. bij het ministerie van Volksgezondheid, Kash Patel bij de FBI en Tulsi Gabbard bij het directoraat van de nationale inlichtingendienst.