Ze willen de terugkeer van Orbán als premier voorkomen
Hongaarse parlementsleden hebben maandag een grondwetswijziging aangenomen die de ambtstermijn van de premier beperkt tot acht jaar, waarmee een mogelijke ‘terugkeer aan de macht van Viktor Orbán’ effectief wordt ‘voorkomen’, meldt Politico. De tekst was een van de verkiezingsbeloften van de huidige pro-Europese premier, Péter Magyar, die beloofde de rechtsstaat in Hongarije te herstellen.
360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.
‘Onbeperkte macht leidt in elk democratisch systeem altijd tot het verlies van elk gevoel van terughoudendheid,’ legde Magyar uit bij de presentatie van het wetsvoorstel. Het amendement, dat met 135 stemmen voor en 50 tegen werd aangenomen, is met terugwerkende kracht van toepassing, wat betekent dat Viktor Orbán, die twintig jaar premier was, ‘niet meer opnieuw aan de macht kan komen’, althans niet in die functie.
De twee landen vormden van 1867 tot 1918 één staat
De nieuwe leider van Hongarije wil de invloed van Centraal-Europa nieuw leven inblazen door gebruik te maken van het imperiale verleden. De verkozen premier Péter Magyar zegt dat hij de banden met buurlanden, met name Oostenrijk, wil verdiepen, voortbouwend op de sterke economische banden en een gedeelde geschiedenis die geworteld is in het Oostenrijks-Hongaarse Rijk van eind negentiende eeuw. Dat meldt Politico.
‘We deelden ooit een land en Oostenrijk is een belangrijke economische partner van Hongarije’, zei Magyar na zijn overwinning op Viktor Orbán bij de Hongaarse verkiezingen eerder deze maand. ‘Ik wil de relatie tussen Hongarije en Oostenrijk versterken, niet alleen om historische, maar ook om culturele en economische redenen.’
360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.
De aanstaande Hongaarse leider heeft al publiekelijk uiteengezet hoe hij zijn visie voor een Centraal-Europees blok wil verwezenlijken. Tijdens een persconferentie eerder deze maand stelde hij voor om de Visegrádgroep – een informeel bondgenootschap van Hongarije, Polen, Tsjechië en Slowakije – samen te voegen met het Slavkov-formaat, een samenwerkingsverband tussen Oostenrijk, Tsjechië en Slowakije.
‘Ik geloof dat dit in het belang is van elk land, inclusief Oostenrijk en Hongarije,’ aldus Magyar. ‘Ik hoop dan ook dat we hier vooruitgang kunnen boeken.’ Als duidelijk signaal van die strategie zei Magyar dat hij als nieuwe leider van Hongarije zijn eerste bezoeken begin mei aan Warschau en Wenen zal brengen.
Zijn oppositiepartij won 138 van de 199 parlementszetels
De pro-Europese conservatief Péter Magyar heeft zondag bij de Hongaarse parlementsverkiezingen een klinkende overwinning behaald op de nationalist Viktor Orbán, die zestien jaar aan de macht was geweest.
‘We hebben Hongarije bevrijd,’ verklaarde de leider van de oppositiepartij Tisza zondagavond laat, staand op een podium aan de oevers van de Donau, met het verlichte Hongaarse parlementsgebouw op de achtergrond, onder gejuich van tienduizenden mensen. ‘Samen hebben we het regime van Orbán ten val gebracht,’ verklaarde hij nadrukkelijk, nadat hij zich al zwaaiend met de Hongaarse vlag een weg had gebaand door de menigte.
De conservatief, die zelf lange tijd lid was van Fidesz voordat hij zich tegen de Hongaarse premier keerde, ‘slaagde in datgene waar geen enkele kandidaat vóór hem in was geslaagd’, merkt El País op. ‘Hij bracht een schijnbaar onneembaar systeem aan het wankelen en verdreef de langstzittende leider van de EU uit zijn bolwerk,’ aldus de Spaanse krant.
360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.
Volgens een officiële telling, die 98,15 procent van de stemlokalen omvatte, won Tisza 138 van de 199 zetels met 53,56 procent van de stemmen, tegenover 55 zetels en 37,86 procent voor Viktor Orbáns Fidesz-partij. De opkomst bereikte een recordhoogte van 79,50 procent.
‘Met zo’n duidelijke overwinning verkrijgt Magyar een supermeerderheid in het parlement, waardoor hij de grondwet kan wijzigen en de belangrijkste pijlers van Orbáns nalatenschap kan ontmantelen’, namelijk ‘de strakke controle die de voormalige premier uitoefende op de rechterlijke macht, staatsbedrijven en de media’, aldus Politico Europe.
‘Concreet had Hongarije de keuze tussen autoritarisme en democratie, tussen een focus op Moskou of op Brussel’, analyseert Valérie de Graffenried, correspondent van Le Temps in Boedapest. ‘De stembussen hebben gesproken: de meerderheid van de Hongaren wil de illiberale democratie die Viktor Orbán propageerde niet langer, noch de samenwerking met Rusland.’
Deze website gebruikt cookies. Door de site te gebruiken gaan we er vanuit dat je ze accepteert. OK
Manage consent
Over onze cookies
Deze website gebruiks cookies die de gebruikservaring verbeteren. De cookies die we als noodzakelijk categoriseren worden opgeslagen door je browser en zijn essentiëel voor een goede werking van de basisfuncties van deze website. We gebruiken ook third-party cookies die ons helpen te analyseren hoe deze website gebruikt wordt. Deze cookies kunnen ook voor marketingdoeleinden worden gebruikt. Ze worden alleen door je browser opgeslagen als je daar toestemming voor geeft.
Onze noodzakelijke cookies zijn essentiëel voor het goed functioneren van deze website. De basisfuncties en beveiliging van deze website zijn hiervan afhankelijk. Deze cookies slaan geen persoonlijke informatie op.