Tag: Qatar

  • Qatar roept de internationale gemeenschap op om Israël sancties op te leggen

    Qatar roept de internationale gemeenschap op om Israël sancties op te leggen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » NAVO lanceert operatie om oostflank te versterken na drone-inval in Polen

    » Spanje: laatste etappe Vuelta voortijdig afgelast wegens pro-Palestinaprotesten

    Arabische landen komen maandag bijeen om maatregelen te bespreken

    ‘Het is tijd dat de internationale gemeenschap (…) Israël straft voor alle misdaden die het heeft begaan.’ Tijdens een voorbereidende bijeenkomst op zondag voor de top in Doha, die maandag begint, drong de Qatarese premier Mohammed bin Abdulrahman Al-Thani er bij de wereldleiders op aan om ‘een einde te maken aan de dubbele maatstaven’ ten opzichte van de Joodse staat. De bijeenkomst van Arabische en moslimleiders werd met spoed bijeengeroepen na de Israëlische aanvallen in Qatar vorige week, gericht tegen Palestijnse Hamas-leiders.

    Analisten verwachten dat de bijeenkomst van maandag ‘een eensgezind en krachtig antwoord zal bieden op de Israëlische aanval’, merkt Al-Jazeera op. Leden van de Arabische Liga en de Organisatie voor Islamitische Samenwerking ‘komen bijeen om hun eenheid te tonen en besluiten te nemen over gecoördineerde maatregelen’, legt L’Orient-Le Jour uit. Ze zouden bijvoorbeeld kunnen stemmen voor ‘het verminderen van hun vertegenwoordiging in Israël, het beperken van de handel of het benutten van hun financiële invloed via staatsinvesteringsfondsen’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    The New York Times wijst erop dat ‘de staatsinvesteringsfondsen van de Golfstaten wereldwijd ongeveer 4 biljoen dollar aan activa beheren, wat hun financiële en economische invloed geeft die ze kunnen inzetten tegen Israël of zijn Amerikaanse bondgenoot, die het land van wapens voorziet’. Arabische en moslimleiders zouden ook ‘kunnen besluiten de Abraham-akkoorden te downgraden of op te heffen’, een overeenkomst uit 2020 die werd gesteund door de Verenigde Staten en waarbij de Verenigde Arabische Emiraten, Bahrein en Marokko diplomatieke betrekkingen aangingen met de Joodse staat.

    Analisten zijn echter van mening dat ‘een militaire reactie van de Golfstaten uitgesloten is, omdat een verdere escalatie de nationale belangen van de Golfleiders zou kunnen schaden en omdat zij afhankelijk blijven van Amerikaanse militaire steun’, analyseert de NYT.

  • Qatar heroverweegt rol als bemiddelaar in Gaza-oorlog na aanvallen in Doha

    Qatar heroverweegt rol als bemiddelaar in Gaza-oorlog na aanvallen in Doha

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Verenigde Staten in shock na moord op Trump-activist Charlie Kirk

    » Israëlische aanval op militaire doelen in Jemen eist tientallen slachtoffers

    De Israëlische aanvallen waren gericht op Hamasleiders

    De premier van de Golfstaat Qatar, Mohammed bin Abdulrahman Al-Thani, zei woensdag dat zijn Israëlische ambtgenoot Benjamin Netanyahu voor de rechter moet worden gebracht na de Israëlische aanval op Hamasleiders in de Qatarese hoofdstad Doha afgelopen dinsdag.

    Hij zei dat de aanval ‘alle hoop’ op vrijlating van de gijzelaars in Gaza de bodem heeft ingeslagen. Hij zei ook dat Qatar zijn bemiddeling heroverweegt in de tot nu toe mislukte gesprekken die gericht zijn op een staakt-het-vuren in het conflict dat is ontstaan ​​door de Hamas-aanval op 7 oktober.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Ik heb de afgelopen weken over het hele proces nagedacht en ik ben tot de conclusie gekomen dat Netanyahu onze tijd gewoon verspilt’, zei hij volgens de liveblog van CNN, na een interview met het Amerikaanse netwerk. De Israëlische premier riep de Qatari woensdag, een dag na de Israëlische aanvallen in Doha, op om ‘terroristen’ op zijn grondgebied uit te wijzen of te vervolgen. Qatar noemde deze opmerkingen ‘onverantwoord’.

  • Qatar: gesprekken in Doha over een bestand in Gaza ‘nog steeds niet afgerond’

    Qatar: gesprekken in Doha over een bestand in Gaza ‘nog steeds niet afgerond’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Europese Unie heft alle economische sancties tegen Syrië op

    » Roemenië: verliezer Simion wil dat uitslag verkiezingen nietig wordt verklaard

    Israël en Hamas zijn het fundamenteel oneens

    Recente onderhandelingen in Qatar over een staakt-het-vuren in Gaza ‘hebben nog steeds geen resultaat opgeleverd’, zeiden Qatarese bemiddelaars op dinsdag. Volgens hen is er sprake van een ‘fundamenteel meningsverschil’ tussen de twee partijen, Israël en Hamas, meldt ABC News.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Hamas zei dinsdag dat Israël ‘de onderhandelingen niet serieus neemt’ en beweerde dat de Israëlische premier Benjamin Netanyahu ‘het verblijf van zijn delegatie in Doha dag na dag verlengt zonder serieuze onderhandelingen aan te gaan, en dat er sinds afgelopen zaterdag geen echte besprekingen [hebben] plaatsgevonden’.

    Het kantoor van Netanyahu zei dat Hamas ‘het Amerikaanse voorstel om de gijzelaars vrij te laten’ had geweigerd. Dinsdag riep de Hebreeuwse staat zijn hoge ambtenaren terug uit Doha ‘voor overleg’, waardoor alleen zijn ‘werkteams’ in de Qatarese hoofdstad achterbleven.

  • Onderhandelingen Iran-VS: Trump gelooft dat nucleaire deal ‘dichtbij’ is

    Onderhandelingen Iran-VS: Trump gelooft dat nucleaire deal ‘dichtbij’ is

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Oekraïne: Zelensky stuurt delegatie naar Istanboel voor vredesgesprekken

    » Bewijsstukken suggereren dat Iran samenwerkt met criminele organisaties

    Iran is bereid tot beperkingen in ruil voor opheffing van sancties

    Kort voordat hij naar de Verenigde Arabische Emiraten vloog, zei de Amerikaanse president Donald Trump donderdag in Qatar dat hij ‘in zeer serieuze onderhandelingen is met Iran voor een langdurige vrede’, meldt Al-Jazeera. ‘Ik denk dat we dichter bij het sluiten van een overeenkomst komen’ over het nucleaire programma van Iran, zei hij. Hij voegde eraan toe dat de Iraanse autoriteiten ‘tot op zekere hoogte de voorwaarden’ van het akkoord hadden geaccepteerd.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Qatarese zender herinnert eraan dat Teheran deze week zei dat het bereid was om ‘vergaande beperkingen van zijn nucleaire programma te accepteren’, zonder te specificeren welke, in ruil voor de onmiddellijke opheffing van sancties. De meest recente onderhandelingen tussen Amerikaanse en Iraanse functionarissen vonden plaats in Oman op 11 mei.

  • Presidenten van de DRC en Rwanda ontmoeten elkaar in Doha om vrede te bespreken

    Presidenten van de DRC en Rwanda ontmoeten elkaar in Doha om vrede te bespreken

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Duitsland: Bondsdag neemt grootschalig investeringsplan voor herbewapening aan

    » Telefoongesprek Trump en Poetin resulteert in zeer beperkt staakt-het-vuren

    Er is gedeelde toewijding tot een onmiddellijk staakt-het-vuren

    Op dinsdag 18 maart was er een ontmoeting tussen de Congolese president Félix Tshisekedi en de Rwandese president Paul Kagame in Doha, de hoofdstad van Qatar. De bijeenkomst werd geleid door de Qatarese emir sjeik Tamim bin Hamad Al Thani. Dit is de eerste ontmoeting tussen Tshisekedi en Kagame sinds de escalatie van het geweld in het oosten van de DRC met de inname van de steden Goma en Bukavu door de M23-rebellen, die gesteund worden door Rwanda.

    De gesprekken tussen de twee Afrikaanse staatshoofden en de emir gingen over pacificatie in het oosten van de DRC. Ze bevestigden hun toewijding aan een onmiddellijk en onvoorwaardelijk staakt-het-vuren en kwamen overeen de gestarte gesprekken voort te zetten om een basis te leggen voor duurzame vrede. De twee Afrikaanse presidenten spraken ook hun dank uit richting de staat Qatar en zijn emir voor het organiseren van deze bijeenkomst, meldt Radio Okapi.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    In tegenstelling tot Doha zijn de gesprekken in de Angolese hoofdstad Luanda vorige dinsdag niet doorgegaan. De delegatie uit Kinshasa was maandag al ter plaatse, maar M23 maakte dezelfde maandag bekend dat zij zich terugtrok uit de gesprekken in Luanda. De door Rwanda gesteunde rebellenbeweging veroordeelde de Europese sancties die aan haar leiders waren opgelegd. Deze sancties zouden ‘de directe dialoog ernstig in gevaar brengen en elke vooruitgang verhinderden’, volgens de M23-rebellen.

  • Gaza: Hamas zegt bereid te zijn gijzelaars vrij te laten

    Gaza: Hamas zegt bereid te zijn gijzelaars vrij te laten

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Canada: premier Justin Trudeau zou deze week al kunnen aftreden

    » Oekraïne lanceert nieuw offensief in de Russische regio Koersk

    Hamas en Israël hebben dit weekend onderhandelingen hervat

    De Palestijnse beweging zei zondag dat het had ingestemd met de vrijlating van vierendertig Israëliërs. Ze stonden op een lijst die was verstrekt door Israël in de eerste fase van een overeenkomst voor de uitwisseling van gevangenen. Volgens een Hamas-functionaris bevat deze lijst ‘alle vrouwen, zieken, kinderen en ouderen’ onder de gegijzelden. De Islamitische groepering ‘heeft ongeveer een week rust nodig om met de ontvoerders te communiceren en de dode of levende (gijzelaars) te identificeren’, voegde de man, die om anonimiteit vroeg, eraan toe.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Israël van zijn kant benadrukte dat het nog steeds geen lijst had ontvangen van de Palestijnse beweging. Indirecte onderhandelingen tussen Hamas en de Joodse staat werden dit weekend hervat in Qatar met het oog op een akkoord over een staakt-het-vuren en de vrijlating van de gijzelaars. ‘We boeken langzaam vooruitgang,’ vertelde een bron die dicht bij de zaak staat zondag aan The Jerusalem Post.

  • Israël stuurt delegatie naar Qatar om met Hamas te onderhandelen

    Israël stuurt delegatie naar Qatar om met Hamas te onderhandelen

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Labour behaalt verpletterende overwinning bij Britse verkiezingen

    » EU bezorgd over mogelijk bezoek van Orbán aan Moskou

    De gesprekken beginnen vrijdag in Doha

    ‘Ondanks sterke tegenstand van verschillende leden van zijn kabinet’, zo schrijft Haaretz, gaf de Israëlische premier Benjamin Netanyahu donderdag toestemming voor ‘het sturen van een team van onderhandelaars om te praten over een staakt-het-vuren en de vrijlating van gijzelaars’ in het conflict tussen hem en Hamas in Gaza.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Deze beslissing komt een dag nadat Hamas nieuwe voorstellen stuurde naar de Qatarese, Egyptische en Amerikaanse bemiddelaars. De gesprekken, geleid door Mossad-chef David Barnea, beginnen vrijdag in de Qatarese hoofdstad Doha. De Amerikaanse president Joe Biden juichte de Israëlische beslissing toe en hoopt dat die zou kunnen leiden tot ‘het sluiten van een overeenkomst’. Maar een hoge Amerikaanse functionaris benadrukte dat er nog veel werk verzet moet worden voordat de partijen het eens kunnen worden over de voorwaarden van een staakt-het-vuren.

  • Qatar promoot aardgas als ‘groener’ alternatief voor steenkool

    Qatar promoot aardgas als ‘groener’ alternatief voor steenkool

    Qatar probeert van de energietransitie te profiteren door de productie van ‘transitiebrandstof’ aardgas op te voeren. ‘Elk brokje steenkool dat door gasmoleculen wordt vervangen is winst voor het klimaat’, aldus columnist Javier Blas.

    De energietransitie is een wedstrijd met winnaars en verliezers, dus tegenover elke energiebron die wint zal er uiteindelijk ook een zijn die verliest. De belangrijkste strijd is die tussen hernieuwbare energie en fossiele brandstoffen. Maar binnen het kamp van de fossiele brandstoffen woedt tussen aardgas en steenkool ook een strijd om de eerste plaats. En één land probeert die strijd in het voordeel van aardgas te beslissen. 

    Voorstanders van aardgas noemen het een ‘transitiebrandstof’, een stapsteen waarmee de wereld de stroomproductie kan vergroenen door steenkoolcentrales te verruilen voor aardgascentrales. 

    Nog afgezien van het probleem van methaanlekken zijn er twee obstakels die het moeilijk maken om koning steenkool van de troon te stoten: de prijs en de verkrijgbaarheid. Steenkool is spotgoedkoop en in veel ontwikkelingslanden in overvloed aanwezig. Gas moet in vloeibare vorm geïmporteerd worden en is de afgelopen twee jaar, sinds de Russische inval in Oekraïne, schrikbarend duur geworden. Het is dan ook geen verrassing dat Aziatische landen zoals Bangladesh, Pakistan en Thailand, die in lng (liquefied natural gas, oftewel vloeibaar aardgas) ooit een niet al te moeilijke en niet al te dure manier zagen om te vergroenen, daar nu twijfels over beginnen te krijgen. China en India, samen goed voor ongeveer een derde van de wereldbevolking, hebben de laatste jaren weer zwaarder ingezet op steenkool en hechten vooral aan de energiezekerheid die dat biedt. Het steenkoolverbruik blijft dus hoog en bereikte vorig jaar zelfs een recordhoogte.

    Overschot

    Maar dan komt Qatar, dat kleine emiraatje in het Midden-Oosten met een van de grootste fossiele brandstofschatten ter wereld in zijn bodem: voor biljoenen dollar aan aardgasreserves. Al is het nog zo rijk aan fossiele brandstoffen, Qatar heeft paradoxaal genoeg belang bij een succesvolle energietransitie – afhankelijk van hoe je ‘succes’ definieert. Voor Qatar, en voor veel andere spelers van Team Realpolitik in het energie- en klimaatdebat, betekent succes eerst en vooral dat steenkool verruild wordt voor aardgas. Vanuit dat oogpunt is het niet moeilijk te begrijpen waarom Qatar, als de op twee na grootste lng-exporteur ter wereld, haast maakt met een enorme uitbreiding van zijn productiecapaciteit, ook al zal daarmee volgens velen de productie straks de vraag overtreffen. De Qatarese minister van Energie Saad Al-Kaabi heeft een simpele verklaring voor die snelle uitbreiding. ‘Het enige wat ons van nieuwe projecten kan weerhouden, is de gedachte dat er geen markt voor is,’ zei hij op 25 februari.

    Al is het nog zo rijk aan fossiele brandstoffen, Qatar heeft paradoxaal genoeg belang bij een succesvolle energietransitie

    De aankondiging van Qatar kwam net een maand nadat het Witte Huis had besloten voorlopig geen toestemming meer te geven voor nieuwe lng-projecten in eigen land – wat door sommige complotdenkers werd opgevat als een teken dat Doha van Washington wil profiteren. Maar dat denk ik niet. De werkelijkheid is dat Qatar goed let op wat er in Azië gebeurt en daarop inspringt. Wat het emiraat niet openlijk zegt, maar wat elke gasconsument zelf kan bedenken, is dat het land de markt met aanbod overspoelt in de hoop dat aardgas dan zo goedkoop en makkelijk verkrijgbaar wordt dat het de vraag zal aanjagen. Simpel gezegd: Qatar probeert Aziatische landen gerust te stellen dat gas een betrouwbare transitiebrandstof is, waarmee ze van steenkool kunnen afstappen zonder hun financiën of energiezekerheid in gevaar te brengen. 

    Momenteel kan Qatar ongeveer 77 miljoen ton lng per jaar exporteren, waarmee het land na de VS en Australië de grootste mondiale leverancier is. Tot een paar dagen geleden streefde het naar een uitbreiding van zijn productiecapaciteit met 60 procent tot 126 miljoen ton. Samen met de verwachte aanboduitbreiding van de VS was dat al genoeg om tot een overschot op de lng-markt te leiden. Maar op 25 februari kwam Qatar met plannen voor een nog agressievere uitbreiding: een verhoging met 85 procent naar 142 miljoen ton vóór 2030. ‘Dat is een enorme hoop’, is mijn eufemistische samenvatting van de reactie van andere marktpartijen.

    Belang

    Niet alleen wil Qatar de markt overspoelen, het trekt zich ook niets aan van de gebruikelijke manier waarop exportfaciliteiten voor lng worden gebouwd. Normaliter laten de exporterende landen hun afnemers eerst langetermijncontracten tekenen en gebruiken ze die toezeggingen dan om het project te financieren en te bouwen. Qatar gaat gewoon aan de slag nog voor het afnemers heeft, het betaalt de faciliteiten uit eigen zak en zoekt er later wel kopers bij. Het helpt dat Qatar van alle gasproducerende landen waarschijnlijk de laagste kosten heeft. En voor een soeverein land is het makkelijker dan voor een commercieel bedrijf om voor zo’n langetermijnstrategie te kiezen.

    Qatar overspoelt de markt met aardgas in de hoop dat het dan zo goedkoop en makkelijk verkrijgbaar wordt dat het de vraag zal aanjagen

    Gaat het Qatar lukken? Voor de mate van succes zullen niet de gasprijzen maar de volumes bepalend zijn. Qatar is in 2019 uit de OPEC gestapt en is er duidelijk op gebrand de gasmarkt te vergroten, ook al leidt dat tot lagere prijzen. In Azië zijn de lng-prijzen al tot onder de tien dollar per miljoen BTU [BTU is een Amerikaanse eenheid voor energie. 1 BTU is de hoeveelheid energie die er nodig is om de temperatuur van een pond water te verhogen met 1 graad Fahrenheit en staat ongeveer gelijk aan 1060 joule] gezakt, van de recordprijs van ruim zeventig dollar in 2022. Het ergste wat een gasrijk land kan overkomen, is dat de herinnering aan de schaarste en de hoge prijzen van de afgelopen jaren de groei van het lng-gebruik van twee kanten afknijpt: doordat landen steenkool blijven gebruiken als primaire fossiele brandstof voor stroomproductie, terwijl ze bovendien werken aan de uitbouw van hun zonne- en windenergiecapaciteit. 

    Niet iedereen ziet in lng een ideale transitiebrandstof in de strijd tegen de klimaatcrisis. Maar elk brokje steenkool dat door gasmoleculen wordt vervangen is winst voor het klimaat, dus hebben we er allemaal belang bij dat het plan van Qatar slaagt.

  • Qatar wil onmisbaar worden

    Qatar wil onmisbaar worden

    Na de slachting op 7 oktober in Israël vroegen westerse leiders die Qatar als betrouwbare partner beschouwen zich af wat het emiraat wist, en hoelang al.

    Dankzij zijn talent om meerdere kanten te kiezen heeft het kleine koninkrijk Qatar (2,6 miljoen inwoners) aan de Perzische Golf zichzelf kunnen opwerpen als de enige nog beschikbare bemiddelaar voor het Westen in de regio, een rol die het ook speelt in de voortdurende pogingen om de vrijlating te bewerkstelligen van Israëlische gijzelaars die worden vastgehouden door Hamas. Westerse inlichtingenfunctionarissen, die anoniem wilden blijven vanwege de gevoeligheid van de kwestie, zeggen dat ze geen harde bewijzen hebben, maar genoeg aanwijzingen om ervan uit te gaan dat het emiraat mogelijk meer wist van de aanval op Israël van 7 oktober dan het heeft laten doorschemeren.

    AIs het gaat om de vraag wie er voordeel had bij de aanval van 7 oktober, richten westerse analisten hun blik onwillekeurig op Doha. De belangrijkste motivatie voor Qatar om te zwijgen als het lucht zou krijgen van de aanval, was volgens de inlichtingenofficieren het belang dat het land heeft bij de ontsporing van de gesprekken tussen Israël en Saoedi-Arabië, een regionale rivaal, over het normaliseren van de betrekkingen. Een overeenkomst tussen de twee grootste economieën in de regio had de deur kunnen openen naar strategische samenwerking op een groot aantal gebieden, waaronder aardgas, de levensader van Qatar.

    Gezien de directe toegang van Israël tot de Middellandse Zee en de Europese markten zou elke vorm van samenwerking met Saoedi-Arabië op het gebied van energie een revolutie betekenen. Een dergelijke overeenkomst zou bijvoorbeeld de weg kunnen vrijmaken voor een pijpleiding van India naar Israël via Saoedi-Arabië, in het kader van een ambitieus project dat op de G20-top in september door de grootmachten werd voorgesteld: de India-Midden-Oosten-Europa Economische Corridor, oftewel IMEC.

    Eén land ontbreekt opvallend genoeg op de lijst van ondertekenaars van de IMEC: Qatar. ‘Het is in het belang van Qatar om obstakels op te werpen voor het normalisatieproces tussen Saoedi-Arabië en Israël,’ aldus een ambtenaar. ‘Elke aanpassing van het machtsevenwicht zal de positie van Qatar ondermijnen als de almachtige, diplomatieke topspeler.

    De vooruitziende blik van het plooibare buitenlandbeleid van Qatar is sinds 7 oktober duidelijk merkbaar geweest

    Door gebruik te maken van zijn geografie en zijn enorme rijkdom heeft Qatar een formidabel netwerk van onwaarschijnlijke partners opgebouwd, van Washington tot Moskou, Berlijn, Jeruzalem en zelfs Teheran. De vooruitziende blik van het plooibare buitenlandbeleid van Qatar is sinds 7 oktober duidelijk merkbaar geweest. Het emiraat heeft laten zien dat het opmerkelijk gemakkelijk laveert tussen diverse rollen: die van vertrouwde weldoener en vriend van Hamas, van thuishaven van de grootste Amerikaanse militaire basis in de regio en van belangrijke partner van Israël achter de schermen. Qatar is ook een steeds belangrijkere partner voor Europa geworden, vooral voor Duitsland, dat het land heeft ingeschakeld als gasleverancier om het wegvallen van de gasleveringen uit Rusland te compenseren.

    Het geheim waardoor Qatar deze schijnbaar tegenstrijdige rollen weet te vervullen, is het resultaat van een decennialange inspanning om zichzelf te ontpoppen tot onmisbare partner voor alle partijen in het Midden-Oosten. Dat geldt in het bijzonder voor de VS, die ondanks hun problematische verleden, waarin ze meerdere regionale autocratische leiders – van de sjah van Iran tot Saddam Hoessein in Irak – met open armen hebben ontvangen, de emir van Qatar, sjeik Tamim bin Hamad Al Thani, tot hun nieuwe beste vriend hebben gemaakt.

    Strategische prestatie

    Twee jaar geleden bestempelde de Amerikaanse president Joe Biden Qatar zelfs als een ‘belangrijke niet-NAVO-bondgenoot’, waarmee het zich bij Australië en Nieuw-Zeeland mocht scharen op een exclusieve lijst van achttien landen. De VS wendden zich vorig jaar tot Qatar voor de delicate taak om de controversiële overdracht van 6 miljard dollar van Zuid-Korea naar Iran af te handelen, in ruil voor de vrijlating van verschillende Amerikaanse gijzelaars die door Teheran werden vastgehouden.

    Toch bevinden de vermeende meesterbreinen van 7 oktober zich niet in Qatar

    De grootste strategische prestatie van Qatar is echter dat de leiders erin zijn geslaagd om belangrijke internationale spelers van hen afhankelijk te maken zonder dat die het zelf in de gaten hebben, als bemiddelaar, energieleverancier, financieel centrum of alle drie. Een van de redenen waarom westerse inlichtingenfunctionarissen zeiden te twijfelen aan de bewering van Qatar dat het niets wist van de aanvallen op Israël, is dat de veiligheidsdienst van het land elke beweging van de Hamas-leiders die in het land wonen in de gaten houdt, inclusief die van Ismail Haniyeh, de de facto leider van de groep. Zowel hij als andere topambtenaren uit Qatar zitten nog altijd in toevluchtsoord Doha, waar ze in grote weelde leven.

    Toch bevinden de vermeende meesterbreinen van 7 oktober, onder wie Yahya Sinwar, de leider van Hamas in Gaza, zich niet in Qatar. Sterker nog, gezien de gespannen verhouding tussen Sinwar en Haniyeh is het waarschijnlijker dat de Gazaanse leider zijn landgenoten in Qatar in het ongewisse heeft gelaten, volgens een van de inlichtingenofficieren die met Politico heeft gesproken.

    Koffers vol geld

    De antwoorden op vragen over de rol die Qatar al dan niet speelde op 7 oktober worden verder bemoeilijkt door het feit dat Israël het emiraat jarenlang aanmoedigde om Gaza te steunen met humanitaire hulp. De Israëlische premier Benjamin Netanyahu liet de hulp inderdaad binnenkomen, soms zelfs in de vorm van koffers vol geld, zelfs nadat hij gedetailleerde informatie had ontvangen dat Hamas een aanval aan het beramen was. Hoge functionarissen van de Israëlische inlichtingendienst hielden geen rekening met deze waarschuwingen, omdat ze niet geloofden dat Hamas in staat was om zo’n ambitieuze aanval uit te voeren.

    Ondertussen zorgde de Qatarese steun (geschat op ongeveer 2 miljard dollar sinds 2007) ervoor dat Hamas een levensvatbare politieke kracht bleef die Gaza draaiende kon houden. Sinds Hamas in 2007 de controle over Gaza overnam, heeft Qatar de bouw van allerlei zaken gefinancierd, van moskeeën tot wegen en huizen, terwijl het ook geld gaf om de belangrijkste elektriciteitscentrale van Gaza van brandstof te voorzien en de salarissen van ambtenaren te betalen.

    Een van de meest in het oog springende projecten van Qatar was Hamad City, een complex van meer dan tweeduizend appartementen in het zuiden van Gaza dat in 2016 werd voltooid. Het complex, vernoemd naar de voormalige emir van Qatar, sjeik Hamad bin Khalifa Al-Thani, werd in december vernietigd bij een Israëlische luchtaanval.

    Tunnelsysteem

    Israëlische functionarissen hebben lang vermoed dat Hamas cement en geld uit Qatar gebruikte voor de bouw van het uitgebreide tunnelsysteem onder Gaza, een pijler van het terreurnetwerk van de groep. Ondanks deze zorgen deed de Israëlische leiding niets om het te stoppen. Dat komt doordat de financiële levensstroom van Qatar naar Gaza centraal stond in Netanyahu’s verdeel-en-heersstrategie jegens de Palestijnen. Netanyahu geloofde dat Israël een tweestatenoplossing voor onbepaalde tijd in de ijskast kon zetten door de rivaliteit tussen de Palestijnse Autoriteit op de Westelijke Jordaanoever en Hamas in Gaza aan te wakkeren.

    De trouw van Qatar aan Hamas komt voort uit hun gedeelde passie voor de leer van de Moslimbroederschap, een soennitische beweging die haar wortels heeft in Egypte en gelooft dat politiek gebaseerd moet zijn op de conservatieve interpretatie van de islam. Qatar steunt de groep al lange tijd, wat sommige van zijn buurlanden, die de Moslimbroederschap als een terroristische organisatie beschouwen, een doorn in het oog is.

    In 2017 verbrak een door Saoedi-Arabië geleide groep moslimlanden, waaronder Egypte, de Verenigde Arabische Emiraten en Bahrein, de diplomatieke betrekkingen met Qatar vanwege de vermeende steun voor terrorisme. Qatar ontkende de beschuldigingen. Hoewel het geschil uiteindelijk werd opgelost, bleef het wantrouwen bestaan.

    ‘Nu is het duidelijk dat de relatie slechts een doekje voor het bloeden was’

    Qatar heeft 2,6 miljoen inwoners, van wie slechts driehonderdduizend Qatarese burgers zijn, waardoor het land blootgesteld is aan bedreigingen van buitenaf in een gevaarlijke regio. De netelige veiligheidspositie van het emiraat is een van de redenen waarom het heeft geprobeerd de rol van regionale bemiddelaar te spelen, wat heeft geholpen om zich te verzekeren van de voortdurende steun van belangrijke wereldmachten, met name de VS.

    Die rol kwam duidelijk naar voren uit de betrokkenheid van Qatar bij de onderhandelingen over de vrijlating van Israëlische gijzelaars, van wie velen ook een Amerikaans of Europees paspoort hebben. Tegelijkertijd vragen sommige westerse functionarissen zich af waarom het emiraat, gezien zijn banden met Hamas, niet meer succes heeft gehad bij de onderhandelingen over de vrijlating van meer gijzelaars. ‘De Qatari’s zouden belang kunnen hebben bij lange onderhandelingen, omdat de positieve rol die ze spelen daardoor onder de aandacht wordt gebracht,’ aldus een inlichtingenofficier. ‘Het is voor hen heel duidelijk dat bijna niemand hun rol zal bekritiseren zolang ze worden gezien als een positieve speler in de onderhandelingen over de gijzelaars.’

    Hoe dan ook, de tijd staat aan de kant van Qatar. Gezien de precaire situatie in de regio kunnen de VS het zich niet veroorloven om hun ‘grote’ bondgenoot te laten vallen, ongeacht het lot van de gijzelaars. Nu Russisch gas in de nabije toekomst voor het grootste deel van de EU onbereikbaar is door de oorlog in Oekraïne, is het emiraat ook een onmisbare partner voor Europa geworden. ‘Het was verleidelijk om de banden met Qatar aan te halen en het land te gebruiken als tussenpersoon in de regio, zodat wij ons kunnen concentreren op de grotere problemen in de wereld,’ zei een westerse ambtenaar over de open houding van het Westen tegenover Qatar.

    ‘Maar nu is het duidelijk dat de relatie slechts een doekje voor het bloeden was.’ Maar zelfs al zijn de VS, Europa en Israël zich bewust geworden van de zwakte van hun positie ten opzichte van het emiraat, toch wil geen van hen nieuwe vijanden maken in een regio waar ze toch al weinig betrouwbare vrienden hebben.

  • Wapenstilstand Gaza later ingegaan vanwege nieuwe eisen van Hamas

    Wapenstilstand Gaza later ingegaan vanwege nieuwe eisen van Hamas

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zuid-Koreaans hof: Japan moet compensatie voor troostmeisjes betalen

    » Na Polen ook Hongarije: EU geeft bevroren fondsen vrij

    De eerste groep gijzelaars wordt die dag vrijgelaten

    De tijdelijke wapenstilstand tussen Israël en Hamas is vandaag om 7 uur ’s ochtends lokale tijd ingegaan. Een eerste groep van dertien Israëlische gijzelaars zal vandaag om 16 uur worden vrijgelaten, aldus een woordvoerder van het Ministerie van Buitenlandse Zaken van Qatar donderdag, meldt Al Jazeera. Het staakt-het-vuren duurt vier dagen en in die periode moeten vijftig gijzelaars worden vrijgelaten.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens Hamas worden er voor elke gijzelaar drie Palestijnen vrijgelaten. Het zijn vrijwel allemaal om vrouwen en minderjarigen. Ook worden brandstof en humanitaire hulp in Gaza toegelaten. Dat het akkoord pas op vandaag ingaat, is opmerkelijk. Eerder leek het erop dat het op donderdag zou ingaan.

    Buitenlandse media schreven over nieuwe eisen van Hamas die het proces hebben vertraagd. The Wall Street Journal dat Hamas op het laatste moment onder andere eiste dat de gijzelaars die uit Gaza worden vrijgelaten direct aan Egypte worden overgedragen, in plaats van aan het Rode Kruis. De reden hiervoor werd niet gegeven. Over deze eisen is niets bevestigd.

    Lees ook:

  • Akkoord over vrijlating gijzelaars Hamas lijkt steeds dichterbij

    Akkoord over vrijlating gijzelaars Hamas lijkt steeds dichterbij

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Grote crisis bij belangrijkste AI-bedrijf ter wereld

    » ‘Mogelijk 18 doden bij ongeluk goudmijn in Suriname’

    Israël zou honderden Palestijnse gevangenen moeten vrijlaten

    Israël en Hamas lijken af te stevenen op een akkoord waarbij een aanzienlijk aantal gijzelaars door Hamas zal worden vrijgelaten. Israël zou op zijn beurt een tijdelijk staakt-het-vuren invoeren en een aantal Palestijnse gevangenen uit Israëlische gevangenissen vrijlaten. Dat meldt Al Jazeera op basis van Amerikaanse, Israëlische en Qatarese bronnen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Qatar heeft een belangrijke rol gespeeld als bemiddelaar tussen de partijen. Volgens het akkoord zouden met name kinderen en vrouwen moeten worden vrijgelaten door Hamas. Er zou daarnaast een gevechtspauze van maar liefst vijf dagen worden ingevoerd om het vervoer van de gijzelaars en toevoer van humanitaire hulp naar Gaza mogelijk te maken.

    Als het daadwerkelijk tot een akkoord komt tussen de twee partijen dan zou dat de eerste deëscalatie in Gaza sinds 7 oktober zijn. Tot nu toe heeft Hamas slechts vier gijzelaars vrijgelaten. Naar schatting worden er nog 239 mensen uit 26 verschillende landen vastgehouden, waaronder een aantal met dubbele nationaliteit. Sommige van deze gijzelaars worden vastgehouden door andere strijdende partijen in Palestina.

    Lees ook:

  • Hamas laat twee gegijzelde vrouwen vrij na Egyptisch-Qataarse diplomatie

    Hamas laat twee gegijzelde vrouwen vrij na Egyptisch-Qataarse diplomatie

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Rechts-populisten consolideren macht in Zwitserland

    » Peronist Massa wint verrassend bij Argentijnse verkiezingen

    Het zou gaan om ‘humanitaire redenen en slechte gezondheidsredenen’

    Hamas heeft twee gegijzelde vrouwen vrijgelaten. Dat melden de groepering en het Internationale Comité van het Rode Kruis (ICRC). Een woordvoerder van Hamas laat weten dat de vrijlating werd bemiddeld door Qatar en Egypte en dat het zou gaan om ‘humanitaire en gezondheidsredenen’, zo schrijft Al Jazeera. Volgens Israël worden nog minstens 199 mensen vastgehouden door Hamas.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het gaat om de 85-jarige Yocheved Lifshitz en de 79-jarige Nurit Cooper. Afgelopen vrijdag werden er al twee vrouwen met Amerikaanse nationaliteit, Judith Raanan en haar dochter Nathalie Raanan, vrijgelaten na bemiddeling van Qatar.

    Volgens een bericht in The New York Times dringen de VS er bij Israël op aan om een grondaanval uit te stellen zodat er meer tijd is om de overige gevangenen vrij te krijgen.

    ‘We moeten met Hamas praten. We kunnen niet altijd onze toevlucht nemen tot oorlog. We hebben zoveel Palestijnse gevangenen die we kunnen ruilen voor onze mensen,’ vertelde Carmel Gorni, een politiek activist wiens neef Yiftah Gorni werd gedood tijdens de aanval op 7 oktober, aan persbureau Reuters. ‘Als onze soldaten naar binnen gaan, zullen veel mensen sterven, inclusief de gijzelaars.’

  • Marokko accepteert hulp van vier landen na aardbeving

    Marokko accepteert hulp van vier landen na aardbeving

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Italiaanse regering voldoet openstaande rekening van toeristen in Albanië

    » Miljoenen volgers van Musk op X lijken nep

    Het dodental is inmiddels opgelopen tot meer dan 2100

    Drie dagen na de zwaarste aardbeving ooit in Marokko hebben buitenlandse hulp- en reddingsteams zich maandag gevoegd bij de zoektocht naar overlevenden tussen het puin van verwoeste dorpen in het Atlasgebergte. De aardbeving, met een kracht van 6,8 op de schaal van Richter, vond plaats op vrijdag en had zijn epicentrum onder een afgelegen cluster van bergdorpjes 70 kilometer ten zuiden van Marrakech. De beving deed de infrastructuur tot aan de noordkust van het land schudden.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De regering meldt dat minstens 2122 mensen zijn omgekomen en meer dan 2421 gewond zijn geraakt, van wie velen zich in kritieke toestand bevinden. In Marrakech sliepen veel mensen buiten op trottoirs en pleinen uit angst om terug te keren naar hun huizen.

    Verschillende landen hebben aangeboden om het zwaar getroffen Noord-Afrikaanse land te hulp te schieten, maar de Marokkaanse autoriteiten zijn tot nu toe alleen ingegaan op het aanbod van Spanje, het VK, Qatar en de Verenigde Arabische Emiraten. Hulp wordt mondjesmaat geaccepteerd omdat het Marokkaanse ministerie van Buitenlandse Zaken vreest dat ‘een gebrek aan coördinatie contraproductief zou kunnen zijn. Volgens het Marokkaanse tijdschrift TelQuel hebben de Marokkaanse autoriteiten ‘niet uitgesloten dat ze indien nodig een beroep doen op andere landen’.

    Lees ook:

  • Waarom heeft het Europees Parlement een corruptieprobleem?

    Waarom heeft het Europees Parlement een corruptieprobleem?

    Elke week pluist de redactie van 360 een nieuwsgebeurtenis uit de internationale pers voor je uit. Deze week gaan we dieper in op het recente corruptieschandaal in het Europees Parlement dat bekendstaat als ‘Qatargate’. Zo zou onder andere de Griekse vicevoorzitter van het EP, Eva Kaili, steekpenningen hebben aangenomen afkomstig uit Qatar en Marokko.

    Dit artikel verscheen woensdag in de tweede editie van de nieuwsbrief Buiten de grenzen, exclusief voor abonnees. Wil je elke week op de hoogte blijven? Neem dan een (proef)abonnement – al vanaf €4 per maand – op 360 Magazine en abonneer je op de nieuwsbrieven.

    Wat is er gebeurd? 

    9 december 2022. Het WK in Qatar nadert de beslissende fase met de kwartfinales. De meeste westerse landen kijken de andere kant op. Het WK wordt gehouden in een land dat de mensenrechten schendt, maar waarvan zij voor hun energie afhankelijk zijn. Hoe sneller de toernooi voorbij is, hoe sneller de controverse verdwijnt, is de gedachte. Maar het tegendeel gebeurt: de Belgische autoriteiten slaan een gerechtelijke slag in het politieke hart van de EU door verscheidene personen te arresteren die betrokken zijn bij een corruptieregeling die rechtstreeks verband houdt met Qatar, aldus de Spaanse onlinekrant El Diario

    Een maandenlang onderzoek van de Belgische positie naar omkoping van Europarlementariërs door Qatar en Marokko resulteerde die dag in een inval in twintig woningen in en nabij Brussel. Daarbij werden zo’n 150.00 euro in contanten gevonden in de Brusselse woning van een van de vicevoorzitters van het Europees Parlement, de Griekse socialiste Eva Kaili. Ook haar vader werd met honderdduizenden euro’s in een koffer opgepakt. Haar daaropvolgende arrestatie onder verdenking van omkoping en witwassen ‘heeft een aardbeving in Brussel veroorzaakt’, aldus de Spaanse krant El País

    Naast Kaili zijn ook haar partner, Francesco Giorgi, en voormalig Europarlementariër Pier Antonio Panzeri gearresteerd – in zijn woning werd 600.000 euro aan cash gevonden. Giorgi was voorheen de assistent van Panzeri en samen werken ze nu voor de ngo Fight Impunity. Zowel Kaili als Panzeri maakt deel uit van De Progressieve Alliantie van Socialisten en Democraten (S&D), waartoe ook de PvdA behoort. Door verschillende media wordt Panzeri en zijn ngo beschreven als de spin in het web van het omkopingsschandaal. 

    Marokko en Qatar zouden via Panzeri invloed hebben willen krijgen in het Europees Parlement. ‘De belangrijkste kwesties waarop Marokko invloed wilde uitoefenen waren de rol van Rabat in de Westelijke Sahara [een gebied dat door het koninkrijk wordt opgeëist] en het beheer van de migratiestromen’, onthult La Repubblica. Om deze doelstellingen te bereiken zouden leden van de buitenlandse inlichtingendienst van het land, de DGED, in contact zijn gekomen met enkele van de personen die vanwege hun betrekkingen met Qatar werden gearresteerd.

    Afbeelding met tekst, binnen

Automatisch gegenereerde beschrijving
    Het geld dat op 8 december in beslag is genomen. Het totale bedrag is zo’n 1,5 miljoen. – © Federale Gerechtelijke Politie van België

    Hoe heeft het kunnen gebeuren? 

    Volgens El País zijn de onthullingen in Qatargate slechts ‘het puntje van de ijsberg’. Zowel internationale organisaties als veel leden van het Europees Parlement waarschuwen dat verschillende landen al jaren de grenzen van legitiem lobbyen overschrijden en roepen op tot duidelijkere transparantieregels voor alle partijen, bericht de Spaanse krant. ‘Soms gaat het om een duur geschenk, dat niet altijd binnen de grens van 150 euro valt die een Europese ambtenaar mag ontvangen zonder het te hoeven aangeven. Andere keren is het een reis, misschien vermomd als een zakelijk bezoek – een tripje naar een centrum, een conferentie –, maar met betaalde uitgaven voor luxe verblijven van meerdere dagen, soms zelfs met het gezin of meerdere gasten.’

    Wat niemand in Brussel heeft verbaasd, is het feit dat buitenlandse staten hebben geprobeerd de leden van het Europees Parlement te beïnvloeden om – in dit geval – een beleid te bereiken dat gunstig is voor hun belangen. In andere gevallen gaat het er bijvoorbeeld om kwesties als mensenrechtenschendingen niet aan bod te laten komen tijdens de vele debatten in het Europees Parlement, vervolgt El País.

    Zo verklaart voormalig socialistisch Europarlementariër Ana Gomes tegen de krant dat ze zich altijd bewust was van een sterke lobby van Marokko als het aankwam op de Westelijke Sahara, waarmee het land een grensconflict heeft. Zo zou Panzeri volgens Gomes altijd resoluties die de Westelijke Sahara steunen, hebben tegengehouden. ‘Ik heb altijd al vermoedens gehad dat Rabat Europarlementariërs omkocht,’ aldus een anoniem parlementslid tegen El País. Een ander parlementslid twijfelt er niet aan dat Qatar ook leden van andere organisaties en instituties van de EU heeft benaderd. ‘Deze zaak is een doos van Pandora.’

    Volgens Politico heeft het Europees Parlement dit schandaal aan zichzelf te danken. ‘Keer op keer hebben de leden van het Parlement zich verzet tegen voorstellen om meer licht op hun werk te werpen en hun schouders opgehaald over het gebrek aan handhaving van de bestaande regels. Ondertussen profiteren ze allemaal van extraatjes en privileges.’

    ‘Europarlementariërs verdienen een brutosalaris van ongeveer 9400 euro per maand, maar ze mogen ook een tweede (en derde en vierde et cetera) baan hebben. En ongeveer een kwart van de parlementsleden maakt daar gebruik van, volgens een EU-analyse van Transparency International uit 2021. Eén parlementslid – de Italiaanse Sandro Gozi – had twintig bijbaantjes, waarmee hij volgens zijn vrijwillige financiële verklaringen minstens 360.000 euro per jaar binnenhaalde (en misschien wel het dubbele)’, vervolgt Politico. Ook treedt de commissie die belast is met de naleving van de eigen gedragscode niet altijd op bij overtredingen.

    Afbeelding met persoon, person, binnen, kostuum

Automatisch gegenereerde beschrijving
    Het voormalige Italiaanse parlementslid Pier Antonio Panzeri, die sinds 9 december wordt vastgehouden, heeft op 17 januari toegezegd om samen te werken met de Belgische justitie en alles te zeggen wat hij weet over het schandaal. – © IPA / ABACAPRESS.COM

    Wat gaat het EP doen om corruptie in de toekomst te voorkomen? 

    In een interview met El País deed parlementsvoorzitter Roberta Metsola veertien voorstellen om ‘de integriteit, onafhankelijkheid en verantwoordingsplicht’ van de instelling te waarborgen. Hierover moet nog wel worden gestemd. Zo moet er volgens haar een nieuw ‘ethisch orgaan’ komen voor alle EU-instituties. Daarnaast moet er een afkoelingsperiode komen voor vertrekkende Europarlementariërs, zodat ze zich niet meteen kunnen inzetten voor een lobbyorganisatie en moeten zogenaamde ‘vriendschapsgroepen’ met landen buiten de EU verboden worden. Verder moet elk parlementslid potentiële belangenconflicten registreren als het lid wordt van een van de vele Europese commissies. 

    Of al deze maatregelen worden doorgevoerd is nog maar de vraag. Bij haar aantreden was Ursula von der Leyen al van plan om een onafhankelijk orgaan voor ethische kwesties op te richten, maar dit plan heeft vooralsnog op veel tegenstand kunnen rekenen. Ook veel voorgestelde transparantiemaatregelen zijn niet nieuw en werden tot nu toe altijd tegengehouden door het parlement zelf. Wellicht komt daar verandering in nu Qatargate de kwetsbaarheden wat betreft omkoping en beïnvloeding van de Europese instellingen heeft aangetoond.  

    Lees ook:

  • ‘Qatargate’ in Europees Parlement dijt verder uit

    ‘Qatargate’ in Europees Parlement dijt verder uit

    » Prominente journalisten geschorst van Twitter

    » Rusland bereidt groot offensief tegen Oekraïne voor

    De ex-vicevoorzitter van het EP wordt verdacht van gesjoemel

    Het omkoopschandaal in het Europees Parlement blijft zich uitdijen. Een van de kopstukken van het schandaal, dat ‘Qatargate’ wordt genoemd vanwege de prominente rol van Qatarees geld in de affaire, wordt verdacht van fraude met personeelsvergoedingen. Het gaat om Eva Kaili, een van de vicevoorzitters in het EP, die inmiddels vastzit in een Belgische cel.

    Bij Kaili en haar vader thuis zijn honderdduizenden euro’s aan cash geld ontdekt, die volgens autoriteiten afkomstig waren uit Qatar en Marokko, die er invloed in het EP mee wilden kopen. De Belgische politie, schrijft de site van Eppo, wil dat de politieke onschendbaarheid van Kaili wordt opgeheven, om haar zo te kunnen vervolgen. Zelf ontkent Kaili alle betrokkenheid, zowel bij ‘Qatargate’ als bij het gesjoemel met de vergoedingen.

    Om te voorkomen dat dergelijke schandalen zich weer voordoen, gaat het Europees Parlement vriendschapscommissies met andere landen verbieden en klokkenluiders beter beschermen. Daarnaast mogen vertegenwoordigers van Qatar niet langer het EP in en worden visumverdragen voorlopig opgeschort.

    Lees ook: