Hij moet de bouw van de balzaal staken en een subsidieverbod opheffen
Twee federale rechters hebben Donald Trump dinsdag een tegenslag bezorgd. De eerste zaak betreft de bouw van een balzaal in het Witte Huis, ‘een belangrijk project van de president in zijn tweede ambtstermijn‘, aldus NBC News. De tweede zaak gaat over het presidentiële decreet waarmee de federale financiering voor NPR en PBS, twee publieke omroepen, werd stopgezet.
In de eerste zaak gaf een rechter – benoemd door George Bush – de National Trust for Historic Preservation gelijk, een organisatie die zich inzet voor de bescherming van erfgoed en die de bouw wilde tegenhouden. Hij oordeelde dat de president eerst toestemming van het Congres had moeten vragen voordat hij met het project begon. ‘Geen enkele wet geeft de president de bevoegdheid die hij claimt te hebben‘, benadrukte rechter Richard Leon volgens The Wall Street Journal. Hoewel de president momenteel de ‘beheerder‘ van het Witte Huis is, ‘is hij niet de eigenaar, voegde hij eraan toe. De regering-Trump heeft twee weken de tijd om in beroep te gaan.
360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.
De uitbreiding, waarvoor de oostvleugel van het Witte Huis moest worden gesloopt, zou een groter oppervlak beslaan dan de westvleugel. De zaal zou plaats bieden aan maximaal duizend mensen. De kosten worden geschat op 400 miljoen dollar. De financiering komt uit particuliere bronnen, waaronder donaties van Nvidia, Apple, Amazon en Meta.
In een andere zaak oordeelde rechter Randolph Moss, benoemd door Barack Obama, dat het verbieden van federale subsidies aan NPR en PBS in strijd was met de vrijheid van meningsuiting zoals vastgelegd in het Eerste Amendement. De Amerikaanse president had deze twee mediabedrijven al langer bedreigd en hen ervan beschuldigd hem ‘oneerlijk‘ te behandelen, aldus The Hill. Vorig jaar dwong Donald Trump het Congres, dat al had ingestemd met een subsidie van 1,1 miljard dollar, om die overeenkomst terug te draaien, legt NPR uit.
Ze mogen de VS niet meer in en hun have wordt in beslag genomen
De Verenigde Staten hebben donderdag sancties opgelegd aan vier rechters van het Internationaal Strafhof (ICC) die ‘betrokken zijn bij procedures tegen Israël en de Verenigde Staten’, meldt The Times of Israel. De rechters ‘nemen actief deel aan de onwettige en ongegronde acties van het ICC tegen de Verenigde Staten en onze naaste bondgenoot’, aldus het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken.
360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.
Twee van hen onderzoeken vermeende oorlogsmisdaden van Amerikaanse soldaten in Afghanistan, terwijl de andere twee het ICC toestemming hebben gegeven om arrestatiebevelen uit te vaardigen tegen de Israëlische premier Benjamin Netanyahu. Hun zal de toegang tot de Verenigde Staten worden ontzegd en hun bezittingen zullen in beslag worden genomen, ‘maatregelen die doorgaans worden genomen tegen leiders van landen die vijandig staan tegenover de Verenigde Staten’, benadrukt de Israëlische krant. Het ICC heeft dit veroordeeld als een ‘aantasting’ van zijn ‘onafhankelijkheid’.
De Tunesische president Kais Saied beschuldigde tijdens een ministerraad op woensdag rechters van corruptie en het beschermen van terroristen, meldt Kapitalis. Kais Saied uitte zijn verontwaardiging over de situatie van de rechterlijke macht in Tunesië en kondigde aan dat er maatregelen worden genomen tegen corrupte rechters.
Kais Saied stelde in de ministerraad de laksheid en de dubbele maatstaven in de rechtspraak aan de kaak. ‘Het is onaanvaardbaar dat de gerechtsgebouwen plaatsen zijn geworden waar geen recht geschiedt,’ zei hij. Waarna hij zijn besluit bekendmaakte dat hij een deel van de rechters zou ontslaan.
De massale ontslagen van rechters vindt plaats op een moment dat de Tunesische president het politieke systeem opnieuw wil vormgeven, na bijna alle macht te hebben overgenomen. In een televisietoespraak zei het Tunesische staatshoofd dat hij ‘waarschuwing na waarschuwing’ had gegeven aan de rechterlijke macht om ‘zichzelf te zuiveren’.
El Salvador van president Bukele ontslaat een derde van de rechters
De jonge Salvadoraanse president Nayib Bukele, veertig jaar, staat bekend om zijn steeds autoritairder wordende methoden. Recent heeft hij besloten een slag toe te brengen aan de rechterlijke macht en 249 rechters ontslagen.
Alle rechters ouder dan zestig jaar of met meer dan dertig dienstjaren zijn ontslagen wegens ‘corruptie’
‘De ochtend van 27 september 2021 is een keerpunt in de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht’, schrijft dagblad La Prensa Gráfica. Alle rechters ouder dan zestig jaar of met meer dan dertig dienstjaren zijn ontslagen wegens ‘corruptie’.
De hele zaak werd geregeld via een wetsdecreet van het parlement – waarvan de meerderheid lid is van de partij van Bukele – en bekrachtigd door de president van het Hooggerechtshof, die door de regering werd benoemd. Inmiddels zijn al 98 nieuwe rechters ingezworen.
De bekende rechter Jorge Guzmán, die een onderzoek instelt naar een bloedbad in het leger in 1981 (bijna duizend doden) en die de president ervan beschuldigt hem de toegang tot militaire archieven te hebben ontzegd, verklaarde tegenover El Faro:
‘Het woord “corrupt” komt niet voor in het decreet, maar als je kijkt naar de discussies in het parlement om het te rechtvaardigen, denk ik dat dat het bijvoeglijk naamwoord is dat het meest werd gehoord. “We gaan ons ontdoen van corrupte rechters”, “we gaan het rechtssysteem zuiveren”. En nog voordat deze plenaire vergadering het decreet goedkeurde, had de president van de republiek zelf in een tweet aangekondigd dat er een ware zuivering zou komen in het justitiële apparaat.’
‘Een effectieve zuivering kan niet worden bereikt door de rechtsstaat met voeten te treden’
In een hoofdredactioneel commentaar stelt La Prensa Gráfica: ‘De rechterlijke macht heeft haar werk niet naar behoren gedaan. Het hele land maakt zich hier zorgen over en wil het gebrekkig rechtssysteem hervormen, dat openstaat voor georganiseerde misdaad (…) en politieke druk. Maar een effectieve zuivering kan niet worden bereikt door procedures met voeten te treden, de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht met voeten te treden en de rechtsstaat met voeten te treden.’
Tijdens de klimaattop van de VN, die van 31 oktober tot 12 november in Glasgow plaatsvindt, wordt vuurwerk verwacht tussen de Schotse en Britse regeringen. COP26 wordt officieel georganiseerd door de Britten, maar met de grootste stad van Schotland als gastheer zal de pro-onafhankelijkheidspartij SNP van Nicola Sturgeon ongetwijfeld een prominente rol spelen, schrijft Politico EU.
De Schotse regering van Sturgeon is ambitieuzer op het gebied van klimaatverandering dan de Britse regering
De door de SNP geleide Schotse regering van Sturgeon is ambitieuzer op het gebied van klimaatverandering dan de Britse regering en heeft zich ten doel gesteld om tegen 2045 een nuluitstoot van CO2 te bereiken, tegenover het VK in 2050. Dat de SNP de macht deelt met de Schotse Groene Partij, de eerste keer dat een groene partij aan een regering in het VK deelneemt, is daarbij een factor van betekenis.
Milieuactivisten zijn bezorgd over steun van Britse ministers aan nieuwe olie- en gaswinning in de Noordzee, waaronder plannen voor exploratie van het Cambo-olieveld bij de Shetlandeilanden.
EY Ierland breidt uit
Dienstverlener EY creëert het komende jaar meer dan achthonderd banen in Ierland, bericht RTÉ, de Ierse publieke omroep. Het bedrijf is op zoek specialisten op het gebied van onder meer belastingen, audit, consulting, economie, recht, duurzaamheid, technologie en cyberbeveiliging. Met de uitbreiding zal het aantal medewerkers van het bedrijf in Ierland op 4200 komen.
‘De fundamentele veranderingen als gevolg van de pandemie, in combinatie met bredere macro-economische tegenwind en veranderende bedrijfsmodellen, hebben geleid tot een grotere vraag naar onze diensten om onze klanten te helpen de meest complexe zakelijke uitdagingen aan te gaan’, aldus Frank O’Keeffe, Managing Partner EY in Ierland. Hij voegde eraan toe dat het nieuwe hybride werkmodel van EY betekent dat het werk zal kunnen worden verricht door mensen overal op het eiland. ‘De medewerkers zullen de mogelijkheid hebben om te wisselen tussen werken op locatie bij de klant, vanuit een EY-kantoor of vanuit huis op een manier die het beste werkt voor onze klanten, onze mensen en voor ons bedrijf.’
Deze website gebruikt cookies. Door de site te gebruiken gaan we er vanuit dat je ze accepteert. OK
Manage consent
Over onze cookies
Deze website gebruiks cookies die de gebruikservaring verbeteren. De cookies die we als noodzakelijk categoriseren worden opgeslagen door je browser en zijn essentiëel voor een goede werking van de basisfuncties van deze website. We gebruiken ook third-party cookies die ons helpen te analyseren hoe deze website gebruikt wordt. Deze cookies kunnen ook voor marketingdoeleinden worden gebruikt. Ze worden alleen door je browser opgeslagen als je daar toestemming voor geeft.
Onze noodzakelijke cookies zijn essentiëel voor het goed functioneren van deze website. De basisfuncties en beveiliging van deze website zijn hiervan afhankelijk. Deze cookies slaan geen persoonlijke informatie op.