Tag: Reform UK

  • Nog niet bang voor een Britse dictatuur? Toch is daar alle reden toe

    Nog niet bang voor een Britse dictatuur? Toch is daar alle reden toe

    Onheilspellende uitspraken van Reform-politici worden nog onheilspellender als je denkt aan de slagkracht waarmee de gecentraliseerde Britse overheid veranderingen kan doorvoeren.

    Groot-Brittannië staat veel dichter bij het randje van de dictatuur dan je denkt. Neem een recent bericht op de socials van Zia Yusuf, een van de kopstukken van Reform UK. ‘De recente gebeurtenissen laten goed zien waarom ik de Tory- en Labour-politici die verantwoordelijk zijn voor het schrijnende onrecht in ons huidige Groot-Brittannië als landverraders beschouw,’ schreef hij. ‘De dag van de afrekening komt eraan.’ Hij specificeerde niet welke ‘recente gebeurtenissen’ hij bedoelde of wat die ‘afrekening’ zou behelzen, maar het loopt in de geschiedenis zelden goed af met mensen die als ‘landverraders’ worden bestempeld.

    Misschien vind je ons zo’n uitzonderlijk land dat je denkt dat een autoritair bewind hier gewoon nooit kans van slagen heeft. Nou, Amerika waande zich ook zo uitzonderlijk dat het dacht dat er nooit iemand als Donald Trump president zou kunnen worden, laat staan dat hij de Amerikaanse democratie zou kunnen afbreken in een tempo dat ‘zijn weerga in de moderne geschiedenis niet heeft’, volgens een recent rapport van een rechtenwaakhond. In amper meer dan zestien maanden tijd heeft hij zo veel mogelijk macht naar zich toe getrokken, de media aan banden gelegd, het kiesrecht ondermijnd, federale instanties gepolitiseerd, justitie als wapen ingezet tegen opponenten, en de nationale garde afgestuurd op steden met een Democratisch bestuur.

    In hoog tempo

    In Groot-Brittannië zou een autoritaire leider in nog hoger tempo nog veel verder kunnen gaan. Wij hebben geen geschreven grondwet, geen grondwettelijke bescherming van het recht op vrije meningsuiting, geen deelstaatregeringen, geen federale gerechtshoven. In ons parlementaire stelsel kan elke partij met een meerderheid in het Lagerhuis vrijwel ongehinderd haar agenda uitvoeren. Ons niet-gekozen Hogerhuis kan makkelijk worden uitgeschakeld. Reform wil het Hogerhuis vervangen door ‘een veel kleiner, democratischer tweede orgaan’, en hoewel dat aantrekkelijk kan klinken, zeggen ze er niet bij hoe ze het precies ‘democratischer’ willen maken. ‘Structuur nader in te vullen’ stond in hun verkiezingsprogramma voor 2024.

    Opeenvolgende regeringen hebben al een autoritair bouwsel opgetrokken dat Reform zo kan overnemen en verder uitbouwen. De regering beknot al decennialang onze democratische vrijheid met inperkingen van het demonstratierecht en ‘antiterreurwetgeving’. De regering-Starmer bestempelde Palestine Action tot terroristische organisatie en liet massaal mensen oppakken, veelal ouderen, die met een protestbordje hun steun betuigden aan deze actiegroep tegen genocide. Of kijk hoe de pro-Palestijnse linkse opiniemakers Hasan Piker en Cenk Uygur de toegang tot het land is ontzegd omdat hun aanwezigheid volgens Binnenlandse Zaken ‘niet bevorderlijk is voor het algemeen belang’.

    Reform wil dat Groot-Brittannië zich terugtrekt uit het Europese Hof en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, waarmee de rechtsbescherming van burgers tegen de staat zou worden uitgekleed. Ook wil de partij een Britse versie optuigen van de Amerikaanse deportatiedienst ICE die migranten thuis, op hun werk en op straat arresteert. Zo’n dienst zou hier opereren onder een veel meer gecentraliseerde overheid. En zou een massadeportatieprogramma uitvoeren dat niet alleen gericht is op illegalen, maar ook op mensen met een tijdelijke verblijfsvergunning. Bewoners van sociale huurwoningen met een andere nationaliteit zouden worden uitgezet. ‘Met onze wetgeving kunnen advocaten en rechters daar geen stokje meer voor steken,’ snoeft Yusuf. ‘Wordt lachen om het gezicht van die verderfelijke advocaten te zien als dat indaalt.’

    Ook wil [Reform] een Britse versie optuigen van de Amerikaanse deportatiedienst ICE die migranten thuis, op hun werk en op straat arresteert

    Reform zou het ambtenarenapparaat politiek willen maken door leidinggevende posities in te vullen ‘met mensen die hun strepen hebben verdiend in het bedrijfsleven, benoemd door de partij’, zoals in hun programma staat, en wil ministers de bevoegdheid geven om ambtenaren te ontslaan. De regering zou de politie direct aansturen en zou de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht op de schop nemen onder het mom van de strijd tegen ‘activistische rechters’. Reform eist dat er een eind komt aan het ‘meten met twee maten’, want ze beweren zonder enige grond dat minderheden en linkse groeperingen met fluwelen handschoenen worden aangepakt, terwijl radicaal-rechtse relschoppers en ‘witte Britten’ het moeten ontgelden.

    In de praktijk zullen minderheden en linkse betogers onder Reform keihard worden aangepakt. De partij wil pro-Palestijnse protesten verbieden, want die betichten ze van het ‘aanzetten tot haat en geweld’. Diezelfde reden zal ook worden aangevoerd voor de harde aanpak van andere demonstraties, niet in de laatste plaats betogingen tegen Reform zelf. Farage heeft al geëist dat ‘Antifa’ wordt verboden als ‘organisatie die tot haat aanzet’. Er bestaat helemaal geen organisatie met de naam ‘Antifa’. Het is gewoon een makkelijk etiket om op alle vormen van linkse kritiek te plakken.

    Met het intrekken van de Equality Act zouden belangrijke wettelijke bescherming tegen discriminatie verdwijnen. Volgens Farage is er een groeiend aantal jonge moslims die de Britse normen en waarden niet delen. Het zou naïef zijn om te denken dat een islamofoob regeringsbeleid van Reform beperkt zou blijven tot een verbod op ‘alle gezichtsbedekking in het openbaar’ en op massale islamitische gebedsbijeenkomsten in de buurt van historische locaties.

    Farage heeft al geëist dat ‘Antifa’ wordt verboden als ‘organisatie die tot haat aanzet’

    Yusuf dreigde al eens de geldkraan dicht te draaien voor Bangor University, nadat het verzoek van een Reform-politicus om er te komen spreken door de debatclub van die universiteit was afgewezen. In het verkiezingsprogramma belooft de partij ‘te bezuinigen op de financiering van universiteiten die de vrije meningsuiting ondermijnen’, een eufemisme voor instellingen die niet meegaan in hun radicaal-rechtse ideeën. Reform wil op verschillende manieren aan het kiesrecht tornen, variërend van het beperken van het recht om per brief te stemmen tot ontzegging van het kiesrecht aan ingezetenen uit Gemenebestlanden, maar daar zal het niet bij blijven. Denk maar aan hoe Reform zijn nederlaag bij de tussentijdse verkiezingen in het district Gorton and Denton toeschreef aan ‘het ronselen van stemmen en stembusfraude’, ook al vond de politie daar geen enkele aanwijzing voor.

    Ons land zou in een fatale neerwaartse spiraal van autoritarisme terechtkomen. Mensen zullen zich ongetwijfeld verzetten tegen deze onduldbare aanvallen op de democratische rechtsstaat, en dat verzet zal stuiten op verdere beknotting van de burgerrechten. Linkse actievoerders zouden bij demonstraties voor Palestijnen of tegen Britse ICE-invallen in de cel belanden vanwege het aanzetten tot geweld. Ze komen dan voor een moeilijke keuze te staan: hier blijven om te vechten, of de strijd voortzetten vanuit ballingschap.

    En denk maar niet dat een minderheidsregering van Farage zal worden ingetoomd door de Tory’s onder Kemi Badenoch: die willen zelf ook uit het mensenrechtenverdrag stappen, een Britse ICE instellen, de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht aanpakken en demonstraties verbieden. Overal in het Westen is het zogenaamde ‘centrum-rechts’ de weg kwijt. Het naoorlogse cordon sanitair, het principe dat je geen zaken doet met extreemrechts, is verbroken. Kijk maar hoe weinig Republikeinen zich uiteindelijk tegen Trump hebben verzet in de VS.

    Onze rechtse kranten zouden dit allemaal toejuichen. De BBC kan gemakkelijk onschadelijk worden gemaakt, aangezien de regering beslist over de financiering en de verlenging van de zendmachtiging, en een dikke vinger in de pap heeft bij de benoeming van de bestuurders.

    De ondergang van de Britse democratie is geen dystopische sciencefiction. Dit is geen bangmakerij, het is een redelijke inschatting van de feiten. U bent gewaarschuwd.

  • Nog niet bang voor een Britse dictatuur? Toch is daar alle reden toe

    Nog niet bang voor een Britse dictatuur? Toch is daar alle reden toe

    Onheilspellende uitspraken van Reform-politici worden nog onheilspellender als je denkt aan de slagkracht waarmee de gecentraliseerde Britse overheid veranderingen kan doorvoeren.

    Groot-Brittannië staat veel dichter bij het randje van de dictatuur dan je denkt. Neem een recent bericht op de socials van Zia Yusuf, een van de kopstukken van Reform UK. ‘De recente gebeurtenissen laten goed zien waarom ik de Tory- en Labour-politici die verantwoordelijk zijn voor het schrijnende onrecht in ons huidige Groot-Brittannië als landverraders beschouw,’ schreef hij. ‘De dag van de afrekening komt eraan.’ Hij specificeerde niet welke ‘recente gebeurtenissen’ hij bedoelde of wat die ‘afrekening’ zou behelzen, maar het loopt in de geschiedenis zelden goed af met mensen die als ‘landverraders’ worden bestempeld.

    Misschien vind je ons zo’n uitzonderlijk land dat je denkt dat een autoritair bewind hier gewoon nooit kans van slagen heeft. Nou, Amerika waande zich ook zo uitzonderlijk dat het dacht dat er nooit iemand als Donald Trump president zou kunnen worden, laat staan dat hij de Amerikaanse democratie zou kunnen afbreken in een tempo dat ‘zijn weerga in de moderne geschiedenis niet heeft’, volgens een recent rapport van een rechtenwaakhond. In amper meer dan zestien maanden tijd heeft hij zo veel mogelijk macht naar zich toe getrokken, de media aan banden gelegd, het kiesrecht ondermijnd, federale instanties gepolitiseerd, justitie als wapen ingezet tegen opponenten, en de nationale garde afgestuurd op steden met een Democratisch bestuur.

    In hoog tempo

    In Groot-Brittannië zou een autoritaire leider in nog hoger tempo nog veel verder kunnen gaan. Wij hebben geen geschreven grondwet, geen grondwettelijke bescherming van het recht op vrije meningsuiting, geen deelstaatregeringen, geen federale gerechtshoven. In ons parlementaire stelsel kan elke partij met een meerderheid in het Lagerhuis vrijwel ongehinderd haar agenda uitvoeren. Ons niet-gekozen Hogerhuis kan makkelijk worden uitgeschakeld. Reform wil het Hogerhuis vervangen door ‘een veel kleiner, democratischer tweede orgaan’, en hoewel dat aantrekkelijk kan klinken, zeggen ze er niet bij hoe ze het precies ‘democratischer’ willen maken. ‘Structuur nader in te vullen’ stond in hun verkiezingsprogramma voor 2024.

    Opeenvolgende regeringen hebben al een autoritair bouwsel opgetrokken dat Reform zo kan overnemen en verder uitbouwen. De regering beknot al decennialang onze democratische vrijheid met inperkingen van het demonstratierecht en ‘antiterreurwetgeving’. De regering-Starmer bestempelde Palestine Action tot terroristische organisatie en liet massaal mensen oppakken, veelal ouderen, die met een protestbordje hun steun betuigden aan deze actiegroep tegen genocide. Of kijk hoe de pro-Palestijnse linkse opiniemakers Hasan Piker en Cenk Uygur de toegang tot het land is ontzegd omdat hun aanwezigheid volgens Binnenlandse Zaken ‘niet bevorderlijk is voor het algemeen belang’.

    Reform wil dat Groot-Brittannië zich terugtrekt uit het Europese Hof en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, waarmee de rechtsbescherming van burgers tegen de staat zou worden uitgekleed. Ook wil de partij een Britse versie optuigen van de Amerikaanse deportatiedienst ICE die migranten thuis, op hun werk en op straat arresteert. Zo’n dienst zou hier opereren onder een veel meer gecentraliseerde overheid. En zou een massadeportatieprogramma uitvoeren dat niet alleen gericht is op illegalen, maar ook op mensen met een tijdelijke verblijfsvergunning. Bewoners van sociale huurwoningen met een andere nationaliteit zouden worden uitgezet. ‘Met onze wetgeving kunnen advocaten en rechters daar geen stokje meer voor steken,’ snoeft Yusuf. ‘Wordt lachen om het gezicht van die verderfelijke advocaten te zien als dat indaalt.’

    Ook wil [Reform] een Britse versie optuigen van de Amerikaanse deportatiedienst ICE die migranten thuis, op hun werk en op straat arresteert

    Reform zou het ambtenarenapparaat politiek willen maken door leidinggevende posities in te vullen ‘met mensen die hun strepen hebben verdiend in het bedrijfsleven, benoemd door de partij’, zoals in hun programma staat, en wil ministers de bevoegdheid geven om ambtenaren te ontslaan. De regering zou de politie direct aansturen en zou de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht op de schop nemen onder het mom van de strijd tegen ‘activistische rechters’. Reform eist dat er een eind komt aan het ‘meten met twee maten’, want ze beweren zonder enige grond dat minderheden en linkse groeperingen met fluwelen handschoenen worden aangepakt, terwijl radicaal-rechtse relschoppers en ‘witte Britten’ het moeten ontgelden.

    In de praktijk zullen minderheden en linkse betogers onder Reform keihard worden aangepakt. De partij wil pro-Palestijnse protesten verbieden, want die betichten ze van het ‘aanzetten tot haat en geweld’. Diezelfde reden zal ook worden aangevoerd voor de harde aanpak van andere demonstraties, niet in de laatste plaats betogingen tegen Reform zelf. Farage heeft al geëist dat ‘Antifa’ wordt verboden als ‘organisatie die tot haat aanzet’. Er bestaat helemaal geen organisatie met de naam ‘Antifa’. Het is gewoon een makkelijk etiket om op alle vormen van linkse kritiek te plakken.

    Met het intrekken van de Equality Act zouden belangrijke wettelijke bescherming tegen discriminatie verdwijnen. Volgens Farage is er een groeiend aantal jonge moslims die de Britse normen en waarden niet delen. Het zou naïef zijn om te denken dat een islamofoob regeringsbeleid van Reform beperkt zou blijven tot een verbod op ‘alle gezichtsbedekking in het openbaar’ en op massale islamitische gebedsbijeenkomsten in de buurt van historische locaties.

    Farage heeft al geëist dat ‘Antifa’ wordt verboden als ‘organisatie die tot haat aanzet’

    Yusuf dreigde al eens de geldkraan dicht te draaien voor Bangor University, nadat het verzoek van een Reform-politicus om er te komen spreken door de debatclub van die universiteit was afgewezen. In het verkiezingsprogramma belooft de partij ‘te bezuinigen op de financiering van universiteiten die de vrije meningsuiting ondermijnen’, een eufemisme voor instellingen die niet meegaan in hun radicaal-rechtse ideeën. Reform wil op verschillende manieren aan het kiesrecht tornen, variërend van het beperken van het recht om per brief te stemmen tot ontzegging van het kiesrecht aan ingezetenen uit Gemenebestlanden, maar daar zal het niet bij blijven. Denk maar aan hoe Reform zijn nederlaag bij de tussentijdse verkiezingen in het district Gorton and Denton toeschreef aan ‘het ronselen van stemmen en stembusfraude’, ook al vond de politie daar geen enkele aanwijzing voor.

    Ons land zou in een fatale neerwaartse spiraal van autoritarisme terechtkomen. Mensen zullen zich ongetwijfeld verzetten tegen deze onduldbare aanvallen op de democratische rechtsstaat, en dat verzet zal stuiten op verdere beknotting van de burgerrechten. Linkse actievoerders zouden bij demonstraties voor Palestijnen of tegen Britse ICE-invallen in de cel belanden vanwege het aanzetten tot geweld. Ze komen dan voor een moeilijke keuze te staan: hier blijven om te vechten, of de strijd voortzetten vanuit ballingschap.

    En denk maar niet dat een minderheidsregering van Farage zal worden ingetoomd door de Tory’s onder Kemi Badenoch: die willen zelf ook uit het mensenrechtenverdrag stappen, een Britse ICE instellen, de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht aanpakken en demonstraties verbieden. Overal in het Westen is het zogenaamde ‘centrum-rechts’ de weg kwijt. Het naoorlogse cordon sanitair, het principe dat je geen zaken doet met extreemrechts, is verbroken. Kijk maar hoe weinig Republikeinen zich uiteindelijk tegen Trump hebben verzet in de VS.

    Onze rechtse kranten zouden dit allemaal toejuichen. De BBC kan gemakkelijk onschadelijk worden gemaakt, aangezien de regering beslist over de financiering en de verlenging van de zendmachtiging, en een dikke vinger in de pap heeft bij de benoeming van de bestuurders.

    De ondergang van de Britse democratie is geen dystopische sciencefiction. Dit is geen bangmakerij, het is een redelijke inschatting van de feiten. U bent gewaarschuwd.

  • VK: Starmer herschikt zijn regering na het aftreden van zijn nummer twee

    VK: Starmer herschikt zijn regering na het aftreden van zijn nummer twee

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: immigratiedienst arresteert zo’n 500 mensen in een fabriek in Georgia

    » Israël voert opnieuw bombardementen uit boven Gaza-stad

    Met de wissels wil hij Reform UK een stok in het wiel steken

    De Britse premier Keir Starmer begon vrijdag aan een spelletje stoelendans na het vertrek van Angela Rayner, een figuur uit de linkervleugel van Labour, die moest aftreden vanwege een fiscale fout. Op de belangrijkste posten werd de Britse minister van Binnenlandse Zaken Yvette Cooper benoemd tot minister van Buitenlandse Zaken, als opvolger van David Lammy, die naar Justitie verhuist en vicepremier wordt ter vervanging van Angela Rayner.

    Het zeer gevoelige migratiedossier komt in handen van Shabana Mahmood, die van het ministerie van Justitie overstapt naar het ministerie van Binnenlandse Zaken, waar ze Yvette Cooper vervangt.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Deze ‘trouwe aanhanger van Starmer’ ‘zou een hardere lijn moeten volgen ten aanzien van illegale immigratie’, aldus The Daily Telegraph, die van mening is dat deze herschikking van het kabinet bedoeld is om ‘de dreiging’ van de anti-immigratiepartij van Nigel Farage, Reform UK, die in de nationale peilingen aan kop gaat, tegen te gaan.

    Deze herverdeling van de ministerportefeuilles heeft ‘het jaarlijkse congres’ van de eurosceptische leider in Birmingham overschaduwd, waar deze laatste ‘zijn partij heeft aangespoord zich voor te bereiden op mogelijke vervroegde parlementsverkiezingen in 2027’, aldus de conservatieve krant.

  • VK: Reform UK wint zetel met een marge van zes stemmen

    VK: Reform UK wint zetel met een marge van zes stemmen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: Donald Trump ontslaat veiligheidsadviseur Michael Waltz

    » VS: westernfilm Rust na lange tijd nu eindelijk uitgekomen

    De partij van Nigel Farage heeft de wind in de zeilen

    De tussentijdse verkiezingen in het Verenigd Koninkrijk beloven een behoorlijke inhaalslag door de rechts-populistische partij Reform UK, melden de BBC en The New York Times. Tijdens deze verkiezingen zijn er naast verscheidene burgemeesterschappen ruim 1600 gemeenteraadszetels beschikbaar. Hoewel de stemmen nog steeds worden geteld, is het duidelijk dat dit een grote overwinning kan worden voor de partij van Nigel Farage. ‘Vandaag klinkt het verhaal van Reform UK’, schrijft de BBC.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    In Runcorn and Helsby, een gemeente dicht bij Liverpool, heeft Reform-kandidaat Sarah Pochin een parlementszetel bemachtigd met een marge van slechts zes stemmen. Deze speciale verkiezing werd gehouden nadat het vorige parlementslid, Mike Amesbury van de Labour Party, een kiezer had aangevallen.

    De verwachte overwinning voor Reform UK toont aan dat deze relatief nieuwe partij een geduchte tegenstander kan zijn voor de historische Britse Labour en Conservative Party. Hoewel gemeenteraadszetels over het algemeen weinig invloed hebben op de grootschalige politiek, is deze verkiezing wel van belang. ‘Deze lokale ambtenaren regelen eigenlijk vooral alledaagse zaken zoals het afval of bouwvergunningen. Toch werken deze verkiezingen als een referendum voor de regerende partij,’ aldus The New York Times.

  • VK: Elon Musk is van plan om aan partij Nigel Farage doneren

    VK: Elon Musk is van plan om aan partij Nigel Farage doneren

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Spanje wil alle kolencentrales sluiten in 2025

    » Mexico gebruikt een AI-app om zelfdoding te voorkomen

    Farage en Musk delen veel standpunten

    Nick Candy, de nieuwe penningmeester van de rechtse Reformpartij van Nigel Farage, zei tegen Financial Times dat Elon Musk van plan is om een donatie te doen aan zijn partij, net als enkele andere miljardairs. ‘We hebben een aantal miljardairs die bereid zijn om aan de partij te doneren, niet alleen Elon,’ zei Candy, die zelf miljardair is geworden door te investeren in vastgoed.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Velen in Westminster vrezen dat een financiële tussenkomst van Musk een significante en blijvende impact zou kunnen hebben op de Britse politiek, door Reform de middelen te geven om zichzelf om te vormen tot een gevestigde macht’, schrijft de Britse zakenkrant. Reform UK heeft op dit moment slechts vijf zetels in het 650 leden tellende Britse Lagerhuis, maar werd tweede bij 98 zetels in de algemene verkiezingen van juli, waarvan 89 werden gewonnen door Labour.

    Farage en Candy hadden begin december een ontmoeting met Musk in het resort Mar-a-Lago van de gekozen president Donald Trump in Florida. Buitenlanders mogen geld geven aan politieke partijen in het Verenigd Koninkrijk via Britse bedrijven die ze bezitten, maar mogen niet rechtstreeks doneren.

    Immigratie, cultuurstrijd en inkrimping van de publieke sector zijn onderwerpen waarop van Farage en Musk elkaar kunnen vinden. ‘We hebben nog maar één kans om het Westen te redden en we kunnen samen geweldige dingen doen,’ zei Farage na afloop van zijn samenzijn met Musk.

    Reform-penningmeester Candy, die deze maand overliep van de Tories naar Reform, heeft beloofd minstens 1 miljoen pond van zijn eigen geld aan de partij te geven. Volgens Candy, die eerst een belangrijke donateur was van de Conservatieven, heeft Reform ‘meer conservatieve waarden in haar pink dan de Conservatieve Partij’. De projectontwikkelaar vertelde Financial Times dat hij ‘meer geld zou inzamelen dan enige andere politieke partij’ en dat Reform binnen drie maanden meer leden zou hebben dan de Conservatieve partij, omdat het gedesillusioneerde Tory- en Labour-kiezers zou aantrekken. In november zei Reform dat het de grens van 100.000 leden had overschreden. De Conservatieve Partij heeft ongeveer 130.000 leden.