Tag: ruimtemissie

  • Artemis 2-missie met vier astronauten naar de maan vertrokken

    Artemis 2-missie met vier astronauten naar de maan vertrokken

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Venezuela: de VS heffen sancties tegen interim-president Delcy Rodríguez op

    » Aardbeving van 7,4 treft Indonesië: één dode en één gewonde

    Het is de eerste maanmissie sinds 1972

    ‘Voor het eerst in meer dan vijftig jaar zijn astronauten vanaf de aarde naar de maan gelanceerd‘, jubelt Space.com. De SLS-raket (Space Launch System), NASA‘s krachtigste raket, ‘verlichtte de nachtelijke hemel boven Florida‘ toen hij om 18:35 uur lokale tijd zonder incidenten opsteeg vanaf het Kennedy Space Center. Aan boord bevinden zich vier astronauten voor een tien dagen durende reis rond de maan. Dit is de ‘eerste bemande reis naar de maan sinds de Apollo 17-missie in 1972,‘ meldt de website enthousiast.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Orion-capsule, met de astronauten aan boord, scheidde zich acht minuten na de lancering af van de eerste trap van de raket en kwam in een baan om de aarde. De capsule zal 25 uur rond de aarde cirkelen voordat hij zijn reis naar de maan voortzet, waar hij naar verwachting maandag zal aankomen. De leden van de Artemis 2-missie – waaronder een vrouw, een zwarte man en een Canadees, drie primeurs voor een maanvlucht – zullen alleen ‘langs‘ de satelliet vliegen, aldus Space.com.

    Maar ‘hoewel ze niet in een baan om de maan zullen komen of erop zullen landen, is deze missie niettemin een cruciale stap in NASA‘s hernieuwde inspanningen om de menselijke aanwezigheid buiten de lage aardbaan uit te breiden,‘ voegt de site eraan toe. De terugkeer van aardbewoners naar het maanoppervlak staat gepland voor 2028, mits de maanlanders, die nog in ontwikkeling zijn bij SpaceX en Blue Origin, op tijd klaar zijn.

  • NASA-sonde gaat onderzoek doen naar leven op een maan van Jupiter

    NASA-sonde gaat onderzoek doen naar leven op een maan van Jupiter

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Crisis India-Canada: Ottawa en New Delhi zetten verschillende diplomaten uit

    » Nobelprijs voor Economie gaat naar onderzoek over ongelijkheid tussen landen

    De sonde komt pas in april 2030 terug

    De sonde Europa Clipper steeg maandag op aan boord van SpaceX’s krachtige Falcon Heavy-raket vanaf het Kennedy Space Center in Florida. De sonde zal een lange reis maken en pas in april 2030 in Europa aankomen. Het ruimtevaartuig werd ontwikkeld om de maan Europa te bestuderen door middel van een reeks flyby’s terwijl het in een baan om Jupiter draait.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De missie gaat niet direct op zoek naar tekenen van leven op deze ijzige maan van Jupiter, maar moet antwoord geven op de vraag naar bewoonbaarheid: bevat de maan Europa, die ongeveer net zo groot is als onze maan maar mogelijk twee keer zoveel water bevat als de aarde, de ingrediënten waardoor er leven zou kunnen bestaan? Als dat zo is, zal een andere missie erheen moeten om het te detecteren.

    ‘Europa Clipper is een van de spannendste en meest ambitieuze missies die NASA ooit heeft ondernomen’, zegt de gespecialiseerde nieuwswebsite Space.com. ‘Dit is een kans voor ons om niet een wereld te verkennen die miljarden jaren geleden bewoonbaar was’, zoals Mars, ‘maar een wereld die vandaag de dag bewoonbaar zou kunnen zijn’, vertelt Curt Niebur, het hoofd van de missie, enthousiast.

  • VK: historische ruimtemissie mislukt

    VK: historische ruimtemissie mislukt

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Peru: ten minste 17 doden bij demonstraties

    » Maduro steunt vredesonderhandelingen in Colombia

    Eerste satellietlancering vanaf Britse bodem mislukt

    ‘De eerste satellietmissie ooit gelanceerd vanaf Britse bodem is mislukt’, meldt de BBC. De Boeing 747 van Virgin Orbit met de 21 meter lange raket is maandagavond opgestegen in Newquay nabij Cornwall. ‘De raket (…) leek correct op te stijgen. Maar het bedrijf kondigde toen aan dat de raket een “anomalie” had gehad.’ De satellieten die het vervoerde konden niet worden losgelaten en gingen verloren. Het vliegtuig kon veilig terugkeren naar de basis.

    ‘Het Virgin Orbit-systeem is relatief nieuw. Het is pas sinds 2020 in gebruik’, aldus de Britse omroep. ‘Bij de eerste vlucht ging het mis, maar daarna volgden vier succesvolle vluchten.’

    Matt Archer, de directeur van het lanceerprogramma van het ruimtevaartagentschap van het Verenigd Koninkrijk, zei dat het probleem zich voordeed in het bovenste segment van de raket. ‘De motor van de tweede trap had een technische afwijking en bereikte niet de vereiste baan,’ vertelde hij de BBC. Archer kon niet bevestigen of de raket naar de aarde was teruggevallen, maar zei dat als dat zo was, deze boven onbevolkte gebieden zou zijn neergekomen.

    Lees ook: