Tag: storm

  • Griekenland geteisterd door een uitzonderlijke storm

    Griekenland geteisterd door een uitzonderlijke storm

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Vier landen zien af van Songfestival 2026 wegens deelname van Israël

    » Rwanda en DR Congo ondertekenen vredesakkoord in Washington

    Het hoogtepunt van storm Byron wordt vrijdag verwacht

    Een storm van zeldzame hevigheid trof donderdag een groot deel van Griekenland, met overstromingen en aardverschuivingen tot gevolg. Dit leidde tot de sluiting van tientallen scholen in het hele land en de weerdienst gaf code rood af. Het hoogtepunt van de storm, genaamd Byron, wordt vrijdag verwacht.

    De autoriteiten hebben gewaarschuwd dat ‘tijdens deze kritieke uren sommige delen van het land tussen de 200 en 250 ton water per hectare kunnen ontvangen, volumes die waarschijnlijk aanzienlijke schade zullen veroorzaken in zowel stedelijke als landelijke gebieden’, schrijft The Sun.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Donderdag werden het oosten en zuiden van het land, met name de Cycladen, de Dodekanesos en Kreta, het zwaarst getroffen door de storm, die ‘s avonds Athene bereikte. Video’s op de website van de Britse tabloid tonen stortvloeden modderig water en half ondergelopen auto’s op het eiland Rhodos. Byron trekt vrijdag naar het noordoosten, ‘en brengt daarmee een nieuwe golf van zwaar weer met zich mee’.

  • Winterstorm in Verenigde Staten eist zeker vijf mensenlevens

    Winterstorm in Verenigde Staten eist zeker vijf mensenlevens

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Venezuela: het leger belooft trouw aan president Maduro

    » Krachtige aardbeving in Tibet veroorzaakt ten minste 53 doden

    De storm heeft geleid tot veel verkeersongelukken

    ‘Minstens vijf mensen zijn omgekomen in een winterstorm’ die sinds zondag over het midden en oosten van de Verenigde Staten raast, ‘met als gevolg sluitingen van scholen, chaos in het verkeer en stroomstoringen’, meldt de BBC. Meer dan tweeduizend vluchten zijn geannuleerd en zo’n 250.000 mensen zaten maandagavond nog steeds zonder stroom, aldus de Britse omroep.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De koude lucht die vanuit het noordpoolgebied naar beneden komt en gepaard gaat met sneeuwval en vriestemperaturen – tot wel -18 graden Celsius op maandagavond – zal naar verwachting nog enkele weken in een deel van het land aanhouden. Het slechte weer heeft ook geleid tot veel verkeersongelukken, vooral in de staat Kansas, een van de staten die het zwaarst getroffen zijn door de storm.

  • Afghanistan: minstens veertig mensen omgekomen door regen en storm

    Afghanistan: minstens veertig mensen omgekomen door regen en storm

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: rechtszaak tegen Trump inzake geheime documenten nietig verklaard

    » Oekraïne: Zelensky open voor onderhandelingen met Moskou over vrede

    Afghanistan heeft een extreem nat voorjaar achter de rug

    De Afghaanse autoriteiten hebben maandag bekendgemaakt dat door zware regenval en hevige wind meer dan veertig mensen zijn omgekomen in de provincies Nangarhar en Kunar, in het oosten van het land, meldt Radio Free Europe / Radio Liberty. De zware regens, die vooral de stad Jalalabad en de omliggende regio troffen, hebben ook ‘meer dan 230 gewonden’ gemaakt en ‘het dodental zal naar verwachting stijgen’, voegde de website eraan toe.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Tegen maandagavond waren ongeveer vierhonderd huizen beschadigd en had Jalalabad geen elektriciteit of telecommunicatienetwerken. Afghanistan heeft een bijzonder regenachtig voorjaar achter de rug, dat in mei werd gekenmerkt door een reeks catastrofale overstromingen waarbij meer dan 420 mensen om het leven kwamen.

  • Orkaan Beryl treft Jamaica en stevent af op Mexico

    Orkaan Beryl treft Jamaica en stevent af op Mexico

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Canada: leger krijgt voor het eerst een vrouw als hoofd

    » Hezbollah neemt Israëlische stellingen onder vuur als reactie op dood van commandant

    De orkaan heeft onder andere zeven slachtoffers gemaakt

    De hevige regens en winden van orkaan Beryl trokken woensdag over Jamaica en zullen naar verwachting donderdagavond Mexico bereiken. De storm heeft ten minste zeven dodelijke slachtoffers gemaakt en aanzienlijke verwoestingen aangericht in het zuidoosten van het Caribisch gebied en Venezuela.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Beryl, bijzonder krachtig voor het begin van het seizoen, is momenteel een orkaan van categorie 4 op een schaal van 5, met windsnelheden tot 215 km/u, volgens het Amerikaanse Orkaancentrum (NHC). Er wordt verwacht dat de orkaan in kracht zal afnemen en gedegradeerd zal worden tot categorie 2 wanneer hij donderdagavond aan land komt in Mexico, aldus het Mexicaanse dagblad Excélsior.

  • India: minstens 116 mensen komen om in stormloop

    India: minstens 116 mensen komen om in stormloop

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Orbán roept in Kyiv op tot een staakt-het-vuren in Oekraïne

    » VS: Joe Biden geeft toe dat hij stond te slapen tijdens debat met Trump

    Mensen raakten in paniek door een zware stofstorm

    In India zijn maandag ten minste 116 mensen, waaronder 7 kinderen, omgekomen bij een stormloop op een religieuze bijeenkomst in Hathras, zo’n 150 kilometer ten zuidoosten van New Delhi, meldt het Indiase NDTV. Volgens de autoriteiten werden de gelovigen bij het verlaten van de bijeenkomst getroffen door een zware stofstorm die paniek veroorzaakte, met het gevolg dat ze elkaar verdrukten en mensen in het massale gedrang om het leven kwamen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Duizenden mensen woonden de bijeenkomst bij, die ‘georganiseerd was ter ere van een lokale goeroe’, aldus een getuige die geciteerd wordt door de Indiase zender. Tragische gebeurtenissen tijdens religieuze evenementen komen vaak voor in India. In 2008 vielen er 224 doden en meer dan 400 gewonden bij een stormloop bij een tempel in Jodhpur, in het noorden van het land.

  • Tornado’s eisen minstens 22 levens in Verenigde Staten

    Tornado’s eisen minstens 22 levens in Verenigde Staten

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Kunsthaus Zürich heeft twee verdwenen schilderijen weer terug

    » Veiligheidsraad houdt spoedzitting om aanval op tentenkamp in Rafah

    Het orkaanseizoen in de Atlantische Oceaan lijkt dit jaar ‘uitzonderlijk’ te worden

    ‘Een golf van hevige tornado’s’ verwoestte afgelopen weekend een groot deel van het zuiden van het land, meldt USA Today. De verschillende tornado’s hebben in de Verenigde Staten al aan 22 mensen het leven gekost.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De krachtige, dodelijke tornado’s kwamen aan land in Arkansas, Texas, Kentucky en Oklahoma en trokken maandag verder oostwaarts, waarbij veel gebouwen en infrastructuur op hun pad werden weggeblazen. De National Weather Service voorspelt nog meer zwaar weer, vooral in Georgia en South Carolina.

    Het orkaanseizoen in de Atlantische Oceaan, dat theoretisch op 1 juni begint, lijkt dit jaar ‘uitzonderlijk’ te worden, zei de directeur van de Amerikaanse National Oceanic and Atmospheric Administration.

  • Ruim tweeduizend doden door storm in oosten van Libië

    Ruim tweeduizend doden door storm in oosten van Libië

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Chili herdenkt staatsgreep met grootschalige ceremonie

    »  Kim Jong-un onderweg naar Rusland voor ontmoeting met Poetin

    Door de storm Daniel zouden dijken zijn doorgebroken

    Noodweer in Libië, veroorzaakt door de storm Daniël, heeft gezorgd voor dijkdoorbraken en zware overstromingen. Dat schrijft The New York Times. Autoriteiten zeggen te vrezen voor meer dan tweeduizend dodelijke slachtoffers.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De zwaarst getroffen stad is Derna, waar twee stuwdammen zouden zijn doorgebroken en honderden inwoners door het stijgende water zouden zijn meegesleurd. Uit video’s blijkt dat hele woonwijken zijn weggevaagd en dat flatgebouwen gedeeltelijk zijn ingestort in de modder.

    Volgens autoriteiten zijn er daarnaast tot zeker zesduizend vermisten, waardoor men vreest dat het dodental nog kan oplopen. Door de spanningen in Libië tussen rivaliserende regeringen, verschillende jihadistische groeperingen en milities, is het de vraag of goed gecoördineerde noodhulp op touw gezet kan worden.

    Lees ook:

  • Canada: twee mensen omgekomen in ijsstorm

    Canada: twee mensen omgekomen in ijsstorm

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Rapport: VS lieten terugtrekking uit Afghanistan chaotisch verlopen

    » Israël vuurt raketten af op Gaza na aanval vanuit Libanon

    Op veel plaatsen viel de elektriciteit uit

    De hevige ijsstorm die woensdag het oosten van Canada trof en grote schade veroorzaakte in Montreal, heeft aan twee mensen het leven gekost, schrijft Radio Canada. Een inwoner van Oost-Ontario werd gedood door een vallende boom en een zestigjarige man werd dodelijk verwond door een tak toen hij zijn tuin probeerde op te ruimen in Quebec.

    Door de storm zat ook een groot deel van de Franstalige provincie en van het oosten van Ontario in het donker doordat de elektriciteit op veel plekken uitviel. Volgens de Canadese publieke radio zaten donderdagavond nog 800.000 huizen zonder stroom. De stad Montreal kondigde de opening van zes tijdelijke noodonderkomens aan, zodat de bevolking die zonder elektriciteit zat zich warm kon houden ‘totdat de situatie zou zijn hersteld’.

    Lees ook:

  • Malawi: ten minste 99 doden door orkaan Freddy

    Malawi: ten minste 99 doden door orkaan Freddy

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: aanslagpleger en IS-sympathisant, veroordeeld tot levenslang

    » Val Silicon Valley Bank: reddingsplan Washington neemt niet alle twijfels weg

    De regering heeft de regio uitgeroepen tot ‘rampgebied’

    Ten minste 99 mensen zijn maandag omgekomen nadat orkaan Freddy het zuiden van Malawi had getroffen. De meeste doden zouden gevallen zijn in Blantyre, de commerciële hoofdstad van Malawi, schrijft CNN. ‘We hebben 99 doden geregistreerd in ongeveer zeven gemeenten, met Blantyre als de zwaarst getroffen stad met 85 doden en ongeveer 134 ziekenhuisopnames,’ aldus Charles Kalemba, de commissaris voor rampenbestrijding van het land. Hij waarschuwde dat het aantal doden en gewonden nog kan stijgen.

    Freddy is op weg het record te breken van de langst aanhoudende orkaan

    De regering van Malawi heeft de zuidelijke regio van het land uitgeroepen tot ‘rampgebied’. Ook heeft ze in een verklaring laten weten dat ze ‘reageert op de noodsituatie, noodhulp verleent aan alle getroffen districten en een beroep doet op lokale en internationale steun voor alle gezinnen die door deze ramp zijn getroffen’. De minister van Onderwijs verklaarde zondag dat de scholen in de tien zwaarst getroffen districten tot en met woensdag gesloten zullen blijven.

    Door de zware regenval vinden er aardverschuivingen en overstromingen plaats en rollen er stenen van heuvels af, wat de reddingsoperatie bemoeilijkt. Veel plekken waar hulp verleend moet worden, zijn daardoor erg lastig te bereiken. De dodelijke orkaan is op weg het record te breken van de langst aanhoudende storm in zijn soort en heeft ook het naburige Mozambique en Madagaskar getroffen, waarbij meer dan twintig mensen zijn omgekomen en duizenden anderen zijn ontheemd, aldus CNN.

    Lees ook:

  • Vijf doden bij zware storm in Europa met Eunice op komst

    Vijf doden bij zware storm in Europa met Eunice op komst

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Colombia: inheemse gemeenschappen in juridisch gevecht met Coca-Cola om speciaal bier

    » Amazon verdubbelt salaris voor management en techmedewerkers

    Stormdoden in Polen en Duitsland

    Als gevolg van storm Dudley stierven er donderdag drie mensen in het Poolse Krakau, ook vielen er twee doden in Duitsland. De storm bereikte windsnelheden van 180 kilometer per uur, ontwrichtte trein- en luchtverkeer en zorgde ervoor dat honderdduizenden huizen zonder elektriciteit zaten. Deze incidenten komen aan de vooravond van de komst van een andere storm, Eunice.

    Terwijl voor Noord- en Noordwest-Frankrijk en vier provincies in het noordwesten van België en het grootste deel van Nederland code oranje geldt, heeft de Britse weerdienst donderdag een zeldzaam code rood afgekondigd. De Britse autoriteiten verwachten dat rukwinden een levensgevaarlijke snelheid van 160 kilometer per uur kunnen bereiken. De bosbeheerdiensten bereiden zich voor op de vernietiging van miljoenen bomen, aldus The Independent.

    Lees ook:

  • Hoe legt Zadie Smith straks aan haar kleindochter uit wat er misging?

    Hoe legt Zadie Smith straks aan haar kleindochter uit wat er misging?

    Met hoogzwangere buik stommelde Zadie Smith tijdens Superstorm Sandy in het donker vijftien trappen af om een vriend te mailen over dit nieuwe bewijs van klimaatverandering. Hij behoort tot de ontkenners van het fenomeen; nu de effecten nog te overzien zijn, hebben we de luxe een heimelijk verlangen te koesteren naar de apocalyps. Voor generaties na ons, geldt dit niet.

    Keuze uit ons archief

    In 2014 schreef Zadie Smith deze prachtige klaagzang over klimaatverandering en de achteloze manier waarop we daarmee omgaan. Hoewel het onderwerp een stuk hoger op de agenda is beland, is haar essay nog onverminderd relevant en aangrijpend.

    Dit artikel verscheen eerder op 10 april 2014 in nummer 55 van 360 Magazine.

    Er zijn wetenschappelijke en ideologische termen om te beschrijven wat er met het klimaat gebeurt, maar er zijn nauwelijks persoonlijke woorden voor. Is dat verrassend? Mensen die in de rouw zijn nemen vaak hun toevlucht tot eufemismen, net als wanneer mensen zich schuldig voelen of zich schamen. De mistroostigste van alle eufemismen: ‘Zo gaat dat tegenwoordig.’

    Een prachtige perelaar staat half onder water, verliest zijn greep op de aarde en valt om. De spoorlijn naar Cornwall spoelt weg; zo gaat dat tegenwoordig. We kunnen maar beter vergeten hoe het vroeger ging; de manier waarop de seizoenen elkaar opvolgden, met een ingetogen charme die alleen de dichters waardeerden. ‘Vroeger’ is een pijnlijke herinnering.

    Proberen het stokje van een nog niet aangestoken vuurpijl in de koude, droge grond steken. De rijp op de besjes van de hulst bewonderen, onderweg naar school. Op tweede kerstdag een lange, verkwikkende wandeling maken in de winterse pracht. Voetbalgras dat knispert onder je voeten. Een beetje zon op Pancake Day en nog wat meer zon bij de paardenrennen van de Grand National. Koude regenbuien in april, de warmte van Wimbledon. Bruiloften in juli omdat het dan mooi weer is. De kleine kans om op het Glastonbury Festival wat zon te vangen. Nou ja, zeggen we tegen elkaar, in ieder geval is het nu in augustus nog stralend weer. En het is fijn voor de Schotten dat ze wat warmer weer krijgen als ze in september [2014; uiteindelijk stemde 55,3% tegen] onafhankelijk worden.

    De Theems is al generaties lang niet meer dichtgevroren, en de droom van een witte kerst is een dickensiaanse hersenschim

    Misschien wennen we nog wel aan dat nieuwe Engeland en vinden we het net als de jongeren en de verse immigranten vanzelfsprekend dat het in april tijd is voor de korte broek en sandalen, of dat het nieuwe jaar zich aankondigt met een Bijbelse zondvloed. Vlinders verschijnen op voor hen nieuw terrein, vogels komen eerder en vertrekken later – dat is misschien juist wel interessant, en nieuw, niet noodzakelijkerwijs slecht.

    Misschien herinneren we ons het verleden verkeerd! De Theems is al generaties lang niet meer dichtgevroren, en de droom van een witte kerst is alleen maar een collectieve dickensiaanse hersenschim. En is dit trouwens niet altijd al een nat land geweest?

    Zijwegen

    Het is verbazingwekkend hoeveel zijwegen je in kunt slaan als je de vierbaanssnelweg wilt vermijden. Engeland is nooit zo nat geweest als onze beroemde romans suggereren of onze neven in Amerika denken. Het weer is veranderd, verandert nog steeds en daarmee raken allerlei ogenschijnlijk kleine dingetjes – los van treinsporen en huizen, bestaansmiddelen en mensenlevens – verloren. Het was makkelijk om ervan uit te gaan dat er in een hoekje van een of andere Londense tuin altijd wel een egel was die we konden oppakken zodat we onze kinderen konden laten zien hoe hij zich in onze handen ontrolde – of dat we als we gingen picknicken dikke hommels over de rand van een open jampotje konden zien kruipen.

    Ieder land heeft zo zijn eigen versie van deze lokale treurnis. (En ieder land heeft zijn eigen discussie over wat de oorzaken zijn van het verlies. Klimaatverandering of auto’s? Klimaatverandering of gsm­-masten?) Maar het is niet wenselijk dat je de kleine verliezen vermeldt, ze lijken eigenlijk het vermelden niet waard – niet wanneer je ze vergelijkt met de apocalyptische visioenen van klimaatwetenschappers en filmregisseurs. En dan zijn er aan de andere kant de mensen die vinden dat er helemaal niets aan de hand is.

    Het valt niet mee om voortdurend de apocalyps in het achterhoofd te houden, vooral als je ’s morgens ook nog je bed uit wilt komen

    Hoewel er vele bittere woorden zijn gevallen over de kinderlijke reactie van het publiek op de aanstaande noodsituatie, lijkt me die reactie niet erg verrassend. Het valt niet mee om voortdurend de apocalyps in het achterhoofd te houden, vooral als je ’s morgens ook nog je bed uit wilt komen.

    Het probleem is dat er geen rekening mee wordt gehouden dat onze reactie grotendeels emotioneel bepaald is. Als dat niet zo was, zou het hele debat er anders uitzien. We kunnen ons bijvoorbeeld heel makkelijk een wereld voorstellen waarin de ontkenners geen ontkenners zijn, maar gewoon meedogenloze pragmatici, het soort mensen dat zegt: ‘Ik begrijp heel goed wat er gaat gebeuren, maar ik maak me geen zorgen om mijn kleinkinderen; ik maak me zorgen om mezelf, mijn aandeelhouders en de Chinese concurrentie.’ Er zijn inderdaad enkele mensen die zoiets zeggen, maar niet zo veel als je zou verwachten. Een andere reactie die voor de hand zou liggen is een die voortkomt uit een religieus gevoed milieubewustzijn, want van diegenen die het land als een prachtig geschenk van de Heer zien, kun je verwachten dat ze dat cadeau het fanatiekst verdedigen. Er zitten er wel een paar tussen die inderdaad zo argumenteren, maar ook daarvoor geldt dat het er minder zijn dan ik had verwacht.

    Soortschaamte

    Hoe het nu gaat is dat het bewijsmateriaal ‘geloofd’ of ‘ontkend’ wordt, alsof de wetenschappelijke artikelen lutherse geloofsstellingen zijn die aan een deur zijn vastgespijkerd. In Amerika is er zelfs een merkwaardige uitweg gevonden in de hiërarchie van Gods schepping. De redenering is dat omdat Hij mensen plaatst boven ‘dingen’ (boven dieren en planten en de zee), we met een gerust geweten al die dingen naar de verdommenis kunnen laten gaan.

    Maar volgens mij is het niet alleen uit domheid dat we van een gewetenszaak een geloofszaak hebben gemaakt. Geloof heeft gewoonlijk een emotionele component; het is verhuld verlangen. Natuurlijk komt aan de kant van onze leiders veel van de politisering voort uit kwade trouw, cynisme en economische motieven, maar wij gewone burgers worden gedreven door het verlangen naar onschuld. Want beide partijen zijn vol schuld, vol zelfhaat – wat Martin Amis ooit ‘soortschaamte’ heeft genoemd –, en die projecteren we op de buitenwereld. Daardoor wordt het vuur in onze discussies aangewakkerd.

    Tijdens de Superstorm Sandy ben ik met mijn enkele maanden zwangere lijf in het donker vijftien trappen af gelopen, alleen omdat ik dan wifi­bereik had en een klimaatverandering ontkennende kennis kon e-­mailen over dit nieuwe bewijs van zijn stupiditeit.

    Er is alleen een ‘polaire vortex’ voor nodig – een ijskoude luchtstroom die zorgt voor lagere temperaturen – om je inbox vol te krijgen met vrolijke verhalen over rechts georiënteerde familieleden – alsof het maar een spel is, waarbij het er alleen om draait of je dwaze oom in Florida ‘paniekzaaier’ dan wel ‘realist’ is. Terwijl in Jamaica, waar Sandy voor het eerst aan land kwam, de steeds vaker voorkomende tropische depressies, stormen, orkanen, aardverschuivingen en droogte voor de inwoners geen aanleiding is voor een ontologisch debat.

    Weg, weg, weg. Maar nog niet helemaal

    Zing een klaaglied voor al het weggespoelde! Voor de levenscycli, voor de zoutwatermoerassen, de huizen, de mensen – hele eilanden vol mensen. Weg, weg, weg. Maar nog niet helemaal. De apocalyps wordt voor het gemak altijd in de toekomst gesitueerd tenzij je toevallig op Mauritius, Jamaica of op een van de vele andere gevaarlijke plekken woont. Volgens recente rapporten zou, ‘als de mondiale emissie van broeikasgassen onveranderd doorgaat’, de toestand rond 2050 echt ernstig worden, vlak voor de zevende verjaardag van mijn kleindochter. (Toekomstige kleinkinderen worden er in dergelijke klaagzangen vaak bijgehaald.)

    Soms is deze zich mondiaal herhalende klaagzang zo intens triest – en zo losstaand van elke poging tot zinnig handelen – dat je in die klaagzangers een fatalistisch links bewustzijn herkent, waarin, als je goed kijkt, een even pervers verlangen naar de apocalyps schuilt als in de door ons zogenaamd zo verachte godsdienstfanaten.

    De laatste tijd zag je beide kanten iets meer oor hebben voor de optimistische argumenten van de technocraten. Op de een of andere manier praten we minder over bestrijden en omkeren en discussiëren we vaker over CO₂­afvang en ­opslag, hogere zeeweringen, zonnecollectoren op het dak en andere maatregelen tegen naderend onheil. Beide kanten vinden elkaar in het falen. Ze zeggen tegen elkaar: ‘Ja, misschien hadden we enige tijd geleden het debat anders moeten voeren, maar nu is het te laat, nu moeten we roeien met de riemen die we nog hebben.’

    Kleindochter

    Dat zal mijn kleindochtertje van zeven vast heel eigenaardig vinden. Ik verwacht niet dat ze me vergeeft, maar het zou nuttig voor haar kunnen zijn om enig zicht te hebben in die manier van denken, om er iets van te kunnen begrijpen. Wat zal ik haar vertellen? Haar onderwijzers zullen haar al hebben uitgelegd dat wat er in 2014 met het weer gebeurde financieel en politiek gezien een ongemakkelijke waarheid was – maar dat is zelfs nu al overduidelijk. Als mensen mondiaal in beweging waren gekomen zou het misschien op de politieke agenda terecht zijn gekomen, ongeacht de kosten.

    Dus zal ze willen weten waarom het zo lang duurde voordat zo’n mondiale beweging van de grond kwam. Wellicht zal ik tegen haar zeggen: ‘Je moet goed begrijpen dat we net een eeuw van relativisme en deconstructie achter de rug hadden, waarin we te horen hadden gekregen dat onze dierbaarste principes ofwel twijfelachtig waren ofwel gewoonweg berusten op wensdenken, en op vele terreinen van ons leven werd al van ons gevraagd te accepteren dat niets van wezenlijk belang is en dat alles verandert. Dit had ons een beetje de vechtlust ontnomen.

    Daarbij is het ook belangrijk om te realiseren dat onze noodzakelijke levensvoorwaarden – de dingen die ons onvermijdelijk lijken – niet alleen door fysici en filosofen worden bediscussieerd, maar ook, irrationeel, bestaan in de hoofden van de rest van ons, op subintellectueel niveau misschien, maar we ervaren ze toch als vaststaande feiten.

    Het klimaat was een van die feiten. We dachten niet dat dat kon veranderen. Dat wil zeggen, we wisten altijd wel dat we onze planeet aardig wat schade konden toebrengen, maar zelfs degenen met de meeste hybris hadden niet gedacht dat we ooit in staat zouden zijn om het ritme en karakter ervan fundamenteel te kunnen beïnvloeden, zoals een kind dat de hele dag naar haar vader heeft gegild toch niet verwacht dat hij op de keukenvloer gaat liggen huilen.’

    Denkt u dat ik me daarmee vrijpleit bij mijn (ietwat irritante en kritische) toekomstige kleindochter? Ik maak me sterk.

    De verschrikkelijke waarheid is dat we ons van oudsher intens aangetrokken voelen tot de apocalyps

    Wat hebben we gedaan! Het is een Bijbelse vraag en we lijken niet in staat om te ontsnappen uit de vertrouwde – wezenlijk religieuze – cyclus van schaamte, ontkenning en zelfkastijding. Daarom (zo zal ik mijn kleindochter uitleggen) hielpen die apocalyptische scenario’s niet: de verschrikkelijke waarheid is dat we ons van oudsher intens aangetrokken voelen tot de apocalyps. Uiteindelijk kon ons denken pas echt op het juiste spoor worden gezet door het verlies van de vertrouwde dingen waar we zo van hielden.

    Zoals toen de seizoenen op ons geliefde eiland veranderden, of toen de lichten uitgingen op de vijftiende verdieping, of de dag waarop ik begin juli samen met de eigenaresse, een vrouw van over de tachtig, haar tuin in liep en bij het zien van de verschroeide gele aarde en de verwelkte rozen en het horen van wat alleen echt oude mensen durven te bekennen – ‘zoiets heb ik mijn hele leven nog niet gezien’ – eindelijk mijn klaagzangen staakte over ‘Wat hebben we gedaan?’ en overging tot het praktische ‘Wat kunnen we doen?’