Tag: streaming

  • Autoriteiten doen inval in Netflix-kantoren in Parijs en Amsterdam

    Autoriteiten doen inval in Netflix-kantoren in Parijs en Amsterdam

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Israël: duizenden mensen demonstreren tegen ontslag defensieminister

    » Donald Trump claimt overwinning van de presidentsverkiezing in speech

    Ze doen onderzoek naar belastingfraude bij Netflix

    De kantoren van Netflix in Parijs en Amsterdam de hoofdkantoren van het bedrijf dat gevestigd is in Europa, het Midden-Oosten en Afrika zijn doorzocht door de Franse en Nederlandse autoriteiten in het kader van een onderzoek naar belastingfraude.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Autoriteiten in beide landen hebben samengewerkt in de zaak sinds het onderzoek werd gestart in november 2022, meldt de BBC. De streaminggigant heeft nog geen specifiek commentaar gegeven op de huiszoekingen, maar houdt vol dat het de belastingwetten naleeft, aldus de Britse nieuwszender.

  • Zuid-Afrikaanse Showmax verdringt Netflix in Afrika

    Zuid-Afrikaanse Showmax verdringt Netflix in Afrika

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Prominente politici waarschuwen voor ‘dictatoriale tendens’ in Venezuela

    » VS, VK, Frankrijk en Duitsland spreken steun uit voor Rutte als NAVO-chef

    Afrikanen kiezen voor lokale content

    Het Zuid-Afrikaans streamingbedrijf Showmax is Netflix voorbijgestreefd in Afrika, aldus techwebsite Rest of World. Showmax – dat in 2015 ontstond uit MultiChoice, Afrika’s grootste entertainmentbedrijf – had eind november 2023 2,1 miljoen abonnees op het continent, tegenover 1,8 miljoen voor Netflix, volgens marktonderzoeksbureau Omdia. In dezelfde maand steeg het marktaandeel van Showmax naar bijna 39 procent, terwijl Netflix daalde naar 33,5 procent.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Showmax heeft Netflix ingehaald te midden van de hevige concurrentie in de Afrikaanse videostreamingindustrie, waar internationale bedrijven, grote telecombedrijven en verschillende landspecifieke apps vechten om het geld van de consument. Het bedrijf probeert zich te onderscheiden door een aanbod van series en films gericht op de Afrikaanse consument.

    Showmax werkt samen met HBO en Comcast om internationale Engelstalige content van hoge kwaliteit aan zijn kijkers te bieden en heeft sterke relaties ontwikkeld met lokale makers in Afrikaanse landen. Het platform heeft ook de streamingrechten voor de Engelse Premier League, waarvoor het een speciaal abonnement aanbiedt.

  • Netflix stopt na 25 jaar met dvd-verhuur

    Netflix stopt na 25 jaar met dvd-verhuur

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Soedan: gevechten gaan door, regeringsleger weigert staakt-het-vuren

    » Europese Unie gaat 43 miljard euro investeren in chipindustrie

    Streamingdienst begon ooit als postordervideotheek

    Voordat Netflix een van de grootste streamingdiensten voor films en tv-series werd, verstuurde de Californische firma dvd’s per post. Deze activiteit begon in 1998 met de film Beetlejuice en loopt vijfentwintig jaar later nog steeds, toch kondigde het bedrijf aan in september 2023 te stoppen met dvd-verhuur. In totaal heeft Netflix meer dan 5 miljard dvd’s verstuurd naar 40 miljoen klanten.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘De afnemende vraag naar fysieke verhuur’ maakt het moeilijk om dochteronderneming DVD.com overeind te houden, aldus Engadget. ‘Een triest moment voor thuisbioscoopfans’, schrijft de site. Dvd-fanaten kunnen nog steeds films huren via automaten van Redbox, die vaak in de buurt van supermarkten staan, maar het einde van DVD.com en het verdwijnen van de grote videotheekketen Blockbuster betekenen de teloorgang van de filmverhuurmarkt, aldus Engadget.

    Hoewel Netflix zich herstelt van tegenvallende resultaten in 2022, was de winst in het eerste kwartaal van 2023 nog steeds slechter dan een jaar geleden. De abonneegroei was ook relatief bescheiden, met 1,7 miljoen nieuwe gebruikers.

    Lees ook:

  • Netflix verliest abonnees en crasht op aandelenmarkt

    Netflix verliest abonnees en crasht op aandelenmarkt

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Huiskatten vormen grote bedreiging voor inheemse fauna Australië

    » Mumbai wil 20 jaar eerder dan de rest van India klimaatneutraal worden

    Netflix incasseert zware klap

    Na een decennium van enorme groei, die in het begin van de coronapandemie zelfs exponentieel was , verloor Netflix in de eerste drie maanden van het jaar 200.000 abonnees. New York Magazine meldt dat Netflix in maart ‘nog maar’ 221,64 miljoen abonnees had. Dit was een onverwachte klap in het gezicht van de streaminggigant, die onmiddellijk werd afgestraft met een daling van de aandelenkoers met 25 procent.

    De slechte cijfers zijn deels te wijten aan de beslissing van Netflix om zijn service in Rusland op te schorten vanwege de invasie in Oekraïne, nuanceert Hollywood Reporter. Maar volgens Los Angeles Times is de terugloop onvermijdelijk, en niet alleen doordat de pandemie op zijn retour is. Want hoewel Netflix nog steeds de dominante streamingdienst is, heeft het te maken met toenemende concurrentie van onder andere Disney+, Apple TV+, Amazon Prime, Paramount+, Peacock, Hulu en HBO Max, aldus Los Angeles Times.

    Netflix was altijd terughoudend om toe te geven dat het concurrenten had

    Netflix gaf dinsdag zelf toe dat het streaminglandschap de afgelopen maanden flink is veranderd. In een poging klanten terug te winnen, maakte Netflix-oprichter Reed Hastings dinsdag bekend dat zijn teams onder andere werken aan een goedkoper abonnementsaanbod, vergezeld van advertenties – een grote omwenteling voor het bedrijf.

    ‘Hieruit blijkt dat Netflix zijn toon verandert, wat opmerkelijk is voor de streamingdienst die altijd terughoudend was om toe te geven dat hij concurrenten had’, merkt columnist Andrew Uerkwitz op in Financial Times. Het lijkt er volgens hem op dat het bedrijf ‘in de wederopbouwmodus zit’.

    Lees ook:

  • 4. De muziekindustrie krabbelt weer op

    4. De muziekindustrie krabbelt weer op

    Dankzij streaming ziet de Amerikaanse muziekindustrie de inkomsten voor het eerst in jaren explosief stijgen. Beetje bij beetje past de hele keten zich aan. Hieronder de voornaamste ontwikkelingen voor 2018.

    De omslag deed zich voor in 2016. In dat jaar verschenen drie iconische albums: Anti van Rihanna, Lemonade van Beyoncé en Blonde van Frank Ocean. De producties werden feestelijk onthaald, alsof de platenindustrie weer een mooie toekomst tegemoetging. Maar de eerste twee waren uitsluitend te ontdekken en te beluisteren op Tidal, het streamingplatform van Jay-Z, en de derde alleen op Apple Music. Zo werd in 2016 duidelijk dat ‘streaming het voornaamste kanaal is geworden waarop Amerikanen naar muziek 
luisteren en tevens de belangrijkste bron van inkomsten voor de muziek-industrie’, aldus de gespecialiseerde website Pitchfork.

    Die tendens werd in 2017 bevestigd. 
De inkomsten van de muziekindustrie uit de streamingsdiensten groeiden exponentieel. Een rapper als Drake, een genie op het gebied van marketing, koos er met More Life voor een speellijst uit te brengen in plaats van een album. De plaat is dood, leve streaming! In 2018 zal de trend zich alleen nog maar voortzetten. Nooit meer zal muziek worden geproduceerd, gedistribueerd en beluisterd als voorheen, en de hele keten moet zich daaraan aanpassen. Hier volgen de voornaamste ontwikkelingen die in de komende maanden te verwachten zijn.


    Spotify en de rest

    Het Zweedse platform, met 70 miljoen betalende abonnees per januari 2018, heeft nog steeds het 
leeuwendeel van de markt in handen. Daarna volgen Apple Music (36 miljoen abonnees in januari), en Amazon en Deezer (respectievelijk 16 en 9 miljoen abonnees per september 2017). ‘Maar pas op: Apple Music zet alles op alles om in de VS de grootste te worden’, voorziet The Wall Street Journal. De dienst van Apple, gelanceerd in juni 2015, ziet het aantal abonnees in de VS met 5 procent per maand toenemen, tegenover 2 procent voor zijn Scandinavische concurrent. De kleinste platforms, zoals Soundcloud, vechten voor hun voortbestaan als ze al niet inmiddels failliet zijn: in december vorig jaar heeft Groove Music, ontwikkeld door Microsoft, de tent al moeten sluiten.

    Playlists: tophitmachines

    Of ze nu worden beheerd door computeralgoritmen of door menselijke wezens, playlists zijn onontbeerlijk voor het lanceren van muzikanten en nummers. En dat brengt een revolutie teweeg op de muziekmarkt: vorig jaar onthulde BuzzFeed dat artiesten 
als Drake en Future eerst keken hoe een bepaald nummer het deed op streaming, alvorens te besluiten of ze het als single in de markt zouden zetten. ‘Steeds vaker zijn het de luisteraars die beslissen 
wat er op de radio zal worden gedraaid’, aldus de Amerikaanse website.


    Hoed u voor ‘fake music’

    Bent u beducht voor fake news? Leer fake music 
herkennen, adviseert de website Pitchfork. In september vorig jaar bracht de Texaanse rapper Post Malone het nummer Rockstar uit. Op YouTube was op de officiële video alleen het refrein te beluisteren – voor de complete versie werd naar andere kanalen verwezen. Het gevolg: het ‘foute’ stuk werd 40 miljoen maal bekeken, en dat getal werd vervolgens gebruikt om het aantal malen dat het nummer in zijn geheel zou zijn beluisterd kunstmatig op te blazen.

    Vertaler: Lambiek Berends

    CONTEXT: 41 miljard

    41 miljard dollar is het bedrag dat de mondiale muziekindustrie in 2030 zou kunnen genereren volgens een onderzoek dat de Amerikaanse investeringsbank Goldman Sachs vorig jaar zomer publiceerde. Dat is vijf maal meer dan in de hoogtijdagen van de muzieksector, de jaren negentig van de vorige eeuw, toen de compact disc op zijn hoogtepunt was en online muziekdiensten als Napster nog niet bestonden. Van die verwachte 41 miljard zal 34 miljard afkomstig zijn uit streaming, meldt Billboard.

  • 3. Apple slaat terug, en trekt een blik grote namen open

    3. Apple slaat terug, en trekt een blik grote namen open

    De Californische technologiereus leek de streamingboot te hebben gemist, maar komt nu met een reeks eigen programma’s, van onder meer Steven Spielberg, 
Reese Witherspoon en Damien Chazelle .

    Apple wil dit jaar een miljard dollar besteden om films en series te produceren die exclusief beschikbaar zijn op het videoplatform van de onderneming. Dat is weinig als je bedenkt dat Netflix in 2017 zes miljard dollar uitgaf, en dit jaar nog eens twee miljard. Maar 
‘het geeft Apple in elk geval een kans om enigszins in te lopen op de grote spelers in de sector, zoals Netflix en Amazon’, schrijft The Wall Street Journal. ‘Om geloofwaardig te worden heeft Apple op z’n minst één groot 
succesnummer nodig.’

    Apples streamingbegroting wordt beheerd door ‘twee Hollywood-
veteranen’, Jamie Erlicht en Zack Van Amburg, die vorige zomer werden weggekocht bij de tv-productiemaatschappij Sony Pictures om een 
strategie uit te stippelen voor de videocontent van Apple. ‘De twee staan erom bekend dat ze in staat zijn om programma’s leven in te blazen, en beiden hebben een voorname rol gespeeld bij de ontwikkeling van de televisietak van Sony tot een van de meest indrukwekkende in Hollywood’, aldus opnieuw de WSJ.

    In de loop van dit jaar worden minimaal tien nieuwe programma’s in productie genomen

    Apple verdiende in 2016 ongeveer 
4,1 miljard dollar met iTunes, maar het aandeel van de verkoop van video’s daalt al jaren. Het werd vorig jaar geschat op 35 procent, terwijl het in 2012 nog 50 procent was. De strategie van Apple is eenvoudig, meent de website van de tv-zender CNBC. Terwijl het bedrijf een paar jaar geleden de boot miste toen het Netflix kon kopen ‘voor een kwart van de huidige prijs’, legt het zich nu toe op het produceren van eigen content. Het is nog niet bekend of die beschikbaar komt uitsluitend op iTunes, op Apple TV of op een nieuw platform. Maar in de loop van dit jaar worden minimaal tien nieuwe programma’s in productie genomen.

    Daaronder bevindt zich een serie die geheel geschreven en geregisseerd wordt door Damien Chazelle, winnaar van een Oscar voor zijn film La La Land. Volgens Variety bewijst dit jongste project van Apple ‘dat de multinational zich met volle kracht op de productie van oorspronkelijke series stort’. Een eerste aanwijzing daarvoor was de aankondiging dat men een nieuwe bewerking wilde maken van de serie Amazing Stories, die in de jaren tachtig werd geproduceerd door Steven Spielberg en waarvan nu tien afleveringen zullen worden geactualiseerd.

    Een ander krachtig signaal is volgens 
Variety de samenwerking van Apple met het productiehuis Hello Sunshine, dat wordt geleid door Reese Witherspoon en dat zeer in trek is sinds het doorslaande succes van de serie Big Little Lies (uitgezonden door de kabelaar HBO), winnaar van acht Emmy Awards en vier Golden Globes. De actrice zal 
dit jaar voor Apple een comedy, een thriller en een drama produceren, waarbij ze de hoofdrollen zal delen 
met Jennifer Aniston, die sinds Friends niet meer in een vaste rol op de 
Amerikaanse televisie te zien was.

    Vertaler: Lambiek Berends

  • 2. De transfermarkt

    2. De transfermarkt

    De grote streamingplatforms kapen overal talent weg. Zo stapten Shonda Rhimes (Grey’s Anatomy) en Matt Groening (The Simpsons) over naar Netflix. Tot wanhoop van de klassieke aanbieders.

    ‘Een schokgolf gaat door de bedrijfstak’, schreef Los Angeles Time_s vorig jaar augustus toen het nieuws bekend werd 
dat Shonda Rhimes en haar productiemaatschappij Shondaland voor Netflix zouden gaan werken. De ‘koningin’ van de Amerikaanse televisie, die onder meer de series _Grey’s Anatomy en Scandal op haar naam heeft staan, werkte meer dan vijftien jaar uitsluitend voor ABC, de algemene tv-zender van de Disney-groep. ‘Met het wegkapen van een van de grootste tv-producenten laat Netflix zien dat het koste wat kost grote namen wil aantrekken’, analyseerde de krant, waarin een andere filmproducent bekende: ‘Dit wordt een strijd zonder genade.’

    Netflix onderstreepte zijn ambities met de bekendmaking van het programma voor 2018: een praatprogramma met David Letterman, de voormalige ster van CBS, een nieuwe serie van Matt Groening, 
de schepper van The Simpsons (uitgezonden door Fox), twee vooruitbestelde seizoenen voor een nieuwe horrorserie van Ryan Murphy, producent van 
American Horror Story (op de zender FX) en dan ook nog de allereerste serie van de gebroeders Coen. De strategie is duidelijk: proberen zo veel mogelijk groepen liefhebbers binnen te halen om het aantal abonnees, nu 117 miljoen, te verhogen en vast te houden.


    Amazon Prime Video zit op dezelfde lijn en sloot een contract met Robert Kirkman, maker van The Walking Dead. De serie over zombies wordt sinds 2010 uitgezonden op het kabelnet van AMC en blijft, volgens The Verge, ‘een van de allergrootste televisiesuccessen’. De gespecialiseerde website legt uit dat Skybound Entertainment, het productiehuis van Kirkman, een meerjarig contract had gesloten met AMC, die daarmee ‘een van zijn meest rendabele producenten’ 
probeerde te behouden. Diens overstap naar Amazon maakt van dat nieuwe platform ‘een onvermijdelijke bestemming voor alle liefhebbers van het genre’.

    Vertaler: Lambiek Berends

  • 1. De jacht op Netflix is geopend

    1. De jacht op Netflix is geopend

    De studio’s in Hollywood en de techbedrijven in Silicon Valley hebben de achtervolging ingezet 
op Netflix, het platform met 117,8 miljoen abonnees. Wie te laat is gestart, zal de eindstreep wellicht niet halen.

    Plotseling wil iedereen Netflix zijn. Er zijn al streamingdiensten te over, denkt u misschien, zowel voor televisieprogramma’s als voor films. In de Verenigde Staten kun je jezelf vierkante ogen kijken op Amazon Prime, YouTube, HBO, starz, Showtime, Hulu, CBS en All Access. Andere landen beginnen hun eigen diensten te lanceren. Maar wie nu al van een tv-hausse (Peak TV) spreekt, heeft nog niets gezien. Want we staan nog maar aan het begin van de streamingrevolutie. In 2018 zullen alle grote spelers uit Hollywood en Silicon Valley hun best doen om u meer tv via internet te verkopen, of naar hartenlust content produceren om dat in 2019 te doen.

    Disney, Warner Bros, 21st Century Fox en AMC richten zich steeds meer op de verkoop van tv via internet. Apple heeft meer dan een miljard dollar opzijgezet om nieuwe programma’s te produceren. Facebook, dat al een continue stroom tv-programma’s aanbiedt (net als Twitter en Snapchat), zal meer inzetten op video. Er wordt een miljardenoorlog gevoerd om de tv-kijker te strikken. Waar de strijd zich vroeger op het grote en (vooral) kleine scherm afspeelde, gebeurt dat nu op de smartphone en de tablet. De nieuwe technologiereuzen met hun diepe zakken tasten flink in de buidel om de aandacht van de gebruikers van deze apparaten te trekken. Voor de traditionele Hollywoodstudio’s is het een strijd op leven en dood. In de Verenigde Staten verliezen ze abonnees aan betaalkanalen, nu de tv-kijker dure kabelpakketten verruilt voor video via internet.


    Vier vooraanstaande studio’s hebben al enkele miljarden dollars geïnvesteerd in Hulu, een streamingdienst waarvan ze mede-eigenaar zijn en die in 2017 zijn visitekaartje afgaf met The Handmaid’s Tale. CBS lanceerde een thuisservice en produceerde een nieuwe Star Trek om de abonnees 9,99 dollar per maand uit de zak te kloppen. HBO, eigendom van productie- en distributiemaatschappij Warner, produceert al enkele van de duurste tv-series ter wereld, zoals Game of Thrones en Westworld, die minstens tien miljoen dollar per uur kosten. Jeff Bezos van Amazon heeft de wens te kennen gegeven ook succesvolle series van het kaliber Game of Thrones te produceren. De series zullen steeds gedurfder worden… en steeds kostbaarder.

    Disney

    De streamingwedloop raakte in augustus 2017 in 
een stroomversnelling toen Bob Iger, de baas van Disney, bekendmaakte dat de groep in 2019 een streamingdienst ging lanceren, en dat hij voortaan minder films aan Netflix zou verkopen. Diezelfde week maakte John Landgraf, baas van Fox-kabelzender FX, die series als Fargo en The Americans produceert, 
de lancering bekend van een reclamevrije streamingdienst. Warner op zijn beurt mikt op nieuwe programma’s voor de lancering van zijn streamingdienst DC Entertainment, die voor dit 
jaar is voorzien. Rest de vraag wat tv-kijkers bereid zijn te betalen om dat alles te bekijken.

    FX-baas John Landgraf, die de term ‘Peak TV’ heeft gemunt, vreest dat de streamingmarkt verzadigd 
zal raken, zoals momenteel al het geval is bij de kabelzenders. Er valt dus een enorme afroming te verwachten, en daarbij zullen de techgiganten in het voordeel zijn. Waar Netflix en Amazon er warmpjes bij zitten en een grote voorsprong hebben op de streamingmarkt, zullen de studio’s moeite hebben hun achterstand in te lopen. De ironie, verzucht Landgraf, is dat studio’s en zenders als de zijne hebben geholpen Netflix groot te maken door ze 
hun beste films en series te verkopen.

    Even ironisch is dat Disney zich op de streaming werpt. Jaren geleden wilden sommigen bij Disney dat het bedrijf Netflix zou opkopen, wat toen heel wat betaalbaarder zou zijn geweest dan nu. Maar de grote bazen van de groep bleven in Netflix een partner en distributeur zien, en geen concurrent op het gebied van content. Momenteel is Disney een van de weinige wereldmerken die groot genoeg is om met een levensvatbaar alternatief te komen. The Mouse zou de komende schifting dus wel overleven.

    Auteur: Gady Epstein