Tag: Transnistrië

  • Transnistrië mogelijk nieuwe brandhaard in oosten Europa

    Transnistrië mogelijk nieuwe brandhaard in oosten Europa

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Mitch McConnell gaat na twee decennia afzwaaien als Senaatsleider

    » Parlement Ghana neemt verstrekkende anti-LGBT-wetten aan

    De regio kan worden gebruikt om Oekraïne aan te vallen

    Het Westen houdt de situatie in de afgescheiden Moldavische regio Transnistrië nauwlettend in de gaten, meldt Politico, nadat pro-Russische functionarissen in het gebied een beroep op het Kremlin deden voor ‘bescherming’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Transnistrië, dat in het oosten grenst aan Oekraïne, heeft drie decennia lang autonomie behouden ten opzichte van Moldavië met steun van Rusland, dat er sinds een korte oorlog in 1992 meer dan duizend troepen heeft gestationeerd. Sinds Moskou is begonnen met zijn grootschalige aanval op Oekraïne, is men bezorgd dat het Kremlin Transnistrië zou kunnen gebruiken om een nieuw front te openen in het zuidwesten, in de richting van Odessa.

    Het verzoek aan Rusland om de economie van Transnistrië te helpen de Moldavische ‘druk’ te weerstaan, werd gedaan na een bijeenkomst van honderden ambtenaren in de niet-erkende regio. De pro-Europese regering van Moldavië deed de oproep af als een propaganda-evenement om de krantenkoppen te halen.

  • Het pro-Russische Transnistrië is nerveus. ‘We willen niet bij het conflict betrokken raken’

    Het pro-Russische Transnistrië is nerveus. ‘We willen niet bij het conflict betrokken raken’

    Het lijkt erop dat de zelfverklaarde republiek Transnistrië, in Moldavië, een strategie is overeengekomen met Rusland om ‘paniek te zaaien’ onder de bevolking, de regio te destabiliseren en aan te dringen op erkenning van de onafhankelijkheid van de enclave.

    Keuze uit het archief

    Afgelopen week won de pro-Europese Partij voor Actie en Solidariteit (PAS) van zittend premier Maia Sandu met een absolute meerderheid de Moldavische parlementsverkiezingen. Daarmee heeft Moldavië duidelijk aangegeven dat het liever met de Europese Unie in zee gaat dan met Rusland, dat een grote desinformatiecampagne had opgezet om de uitslag van de verkiezingen in zijn eigen voordeel te beslechten.
    Deze reportage van El Diario van drie jaar geleden legt uit waarom Rusland belang heeft bij de verkiezingsuitslagen in Moldavië: het wil via de grensregio Transnistrië voet aan de grond krijgen in het Europese binnenland.

    Bij een controlepost tussen Moldavië en de afgescheiden regio Transnistrië controleren grensbeambten buitenlandse paspoorten en visa. Een stel Russische soldaten houdt elk voertuig scherp in de gaten. Op de oostelijke oever van de Dnjestr wappert de tweekleurige vlag met hamer en sikkel naast de driekleur van Rusland. In de hoofdstad waakt een enorm standbeeld van Lenin over de ‘Opperste Sovjet’, het regerings- en parlementsgebouw van de zelfverklaarde republiek die op een strook land tussen Moldavië en Oekraïne ligt, en die internationaal nauwelijks wordt erkend.

    We lijken ons in een communistisch gebied te bevinden dat in het Sovjetverleden is blijven steken. Maar in Transnistrië is niet alles wat het lijkt. 

    Inwoners vrezen dat het gebied weleens bij het conflict in buurland Oekraïne betrokken zou kunnen raken

    In de 25 Oktoberstraat rijden dure auto’s langs het imposante Lenin-beeld en op elke straathoek bevinden zich winkels van het Sheriff-conglomeraat, dat eigendom is van oligarch en voormalig KGB-agent Viktor Goesjan, tevens eigenaar van voetbalclub FC Sheriff. Verder barst het van de hipstercafés in Tiraspol, de hoofdstad van het onafhankelijke gebied, dat sinds het begin van de jaren negentig een eigen regering, parlement, politie, leger en munteenheid heeft. Na de oorlog tussen Moldavië en Transnistrië heeft het Kremlin er ongeveer vijftienhonderd ‘vredeshandhavers’ gestationeerd.

    Toen El Diario het gebied begin april bezocht, contrasteerde de kalmte in het schone en ongerepte centrum nog scherp met berichten in internationale kranten over de angst die de bevolking van de pro-Russische enclave heimelijk zou hebben geuit sinds het begin van de oorlog in Oekraïne. Maar onlangs hebben explosies in de regio de vrees bij inwoners doen toenemen dat het separatistische gebied weleens bij het conflict in het buurland betrokken zou kunnen raken. 

    Verschillende explosies

    Maandag 25 april klonken verschillende explosies bij het hoofdkwartier van het Transnistrische staatsministerie van Veiligheid, dat leeg was wegens de viering van orthodox Pasen. Dinsdag deden andere ontploffingen twee zendmasten in de regio schudden. De aanvallen, die door geen enkele groep of staat zijn opgeëist, hebben geleid tot beschuldigingen over en weer tussen Rusland, Oekraïne, Transnistrië en Moldavië.

    De regering van Transnistrië houdt de Oekraïense autoriteiten verantwoordelijk voor een schietpartij in de buurt van de stad Kobasna, waar zich een belangrijk wapendepot uit het Sovjettijdperk bevindt. De Oekraïense inlichtingendienst beweert dat de explosies in Transnistrië ‘een geplande provocatie door Russische speciale eenheden’ zijn om ‘paniek te zaaien en anti-Oekraïense sentimenten te creëren’.

    Sinds begin april beschuldigt de Oekraïense generale staf Rusland van een ‘herschikking’ van de Russische troepen, die sinds het staakt-het-vuren van 1992 in Transnistrië zijn gelegerd. De Transnistrische en de Moldavische regering ontkennen dit en zeggen dat ze de rust in het gebied handhaven.

    ‘We overwegen nu om weer te vertrekken, maar we weten niet waarheen’

    Maar na verklaringen van een hoge Russische commandant, vorige week, gingen overal de alarmbellen af. Voor het eerst bevestigde Rusland dat het huidige Russische offensief is bedoeld om controle over het zuiden van Oekraïne te krijgen en zo de toegang tot Transnistrië te vergemakkelijken, waar, zo beweerde de commandant, ‘sprake is van onderdrukking van de Russischtalige bevolking’. Amper vier dagen later klonken de eerste explosies, die door niemand werden opgeëist. 

    ‘Ik was in het centrum van Tiraspol, hoorde een explosie en rende naar huis,’ vertelt Yoan (niet zijn echte naam) in een bericht. Hij is een Oekraïner die na het uitbreken van de oorlog in zijn land van Odessa naar de pro-Russische separatistische regio vluchtte. De jongeman heeft familie in Transnistrië en was ervan overtuigd dat het er veilig was. Tot maandag kon hij niet geloven dat het conflict Moldavië zou bereiken. ‘We overwegen nu om weer te vertrekken. Maar we weten niet waarheen. We denken dat het gevaarlijk is om in Transnistrië te blijven.’

    Bij toegangswegen tot de steden in de regio hebben de Transnistrische autoriteiten nu militaire controleposten neergezet. Vanuit zijn huis in Tiraspol reageert de Moldavische zakenman Marc (niet zijn echte naam) die in de enclave woont, kalm maar bezorgd: ‘We zijn op onze hoede. Op veel plaatsen worden auto’s doorzocht door gewapende politie. Mensen zijn nerveus.’

    Nieuwe soldaten

    Op 10 april lieten Britse inlichtingendiensten weten dat de Russische strijdkrachten waren begonnen met het werven van nieuwe soldaten in Transnistrië. Al eerder, in maart, waarschuwde Alex Gutsaga, een reisleider en activist die in de pro-Russische enclave is geboren maar in Moldavië woont, voor ‘activiteiten’ in de regio door Transnistrische autoriteiten en Russische troepen.

    In een video die hij op Facebook zette en die bijna zevenhonderdduizend keer werd bekeken, somt hij een reeks feiten op die volgens hem aantonen dat de regering van Transnistrië bezig is met voorbereidingen om de regio bij het conflict te betrekken. Zijn broer kreeg een oproep om bij het leger te gaan, vertelt hij aan El Diario. ‘Maar hij besloot Transnistrië te verlaten. Hij is met zijn hele gezin vertrokken, want hij wilde het risico niet lopen.’

    ‘Transnistrië is een vreedzame plek. De mensen proberen neutraal te zijn en zich verre te houden van politiek’

    Na de explosies van maandag is Gutsaga ervan overtuigd dat Transnistrië en Rusland een strategie zijn overeengekomen om ‘paniek te zaaien’ onder de bevolking, de regio te destabiliseren en aan te dringen op erkenning van de onafhankelijkheid van de enclave.

    Toen alles nog rustig leek in Pridnestrovische Moldavische Republiek, de officiële naam van Transnistrië, uitte Marc al zijn vrees vanwege de nabijheid van het conflict in Oekraïne. ‘Transnistrië is een vreedzame plek. De mensen proberen neutraal te zijn en zich verre te houden van politiek. Ik probeer er geen deel van uit te maken.’ Marc is in Moldavië geboren en zijn moedertaal is Moldavisch, maar hij groeide op in Tiraspol. ‘Transnistrië ligt tussen verschillende beschavingen met tegengestelde belangen in: Rusland, Oekraïne en Moldavië. De meningen van de Transnistriërs doen er niet toe.’

    Gespannen situatie

    ‘Eerlijk gezegd ben ik bang,’ vervolgt hij. ‘En toen ik op 24 februari wakker werd, was ik écht bang. Ik heb in het Transnistrische leger gediend, ik weet wat wapens zijn en wat de gevolgen ervan kunnen zijn.’ Zijn leven gaat verder, maar hij noemt de situatie ‘gespannen’. 

    Na deze uitspraak werpen enkele oudere mannen hem verontruste blikken toe. ‘Ja, het is gespannen… De huidige situatie in Oekraïne is een oorlog; we moeten de dingen bij de naam noemen. Mensen in Transnistrië, vooral jongeren, moeten dat begrijpen. Niet iedereen denkt er hetzelfde over, maar gelukkig begrijpen veel jongeren dat deze oorlog ook over ons gaat, omdat wij elk moment bij dit conflict betrokken kunnen raken.’

    ‘Terwijl ik dit allemaal zeg, ben ik me ervan bewust dat die oudere meneer daar me vreemd aankijkt’

    Voelt hij zich vrij? Marc lacht. ‘Nee. Nee, ik kan niet vrijuit spreken. Terwijl ik dit allemaal zeg, ben ik me ervan bewust dat die oudere meneer daar me vreemd aankijkt. Er is sprake van een zwijgende meerderheid van mensen die weet wat er aan de hand is, maar er niet in het openbaar over durft te praten.’

    Het is niet gemakkelijk om vrijuit over politiek te spreken in Transnistrië, zeker als het om ideeën gaat die afwijken van een pro-Russisch standpunt of die niet vallen onder het vaandel van neutraliteit.

    Op een mooie stenen promenade die langs de Dnjestr en een grote tuin voert, lopen twee dames van in de zeventig arm in arm. Ze dragen elegante jassen en wollen hoeden. Zij zijn niet bang om zich uit te spreken. Ze verdedigen het Russische standpunt en herhalen de argumenten van het Kremlin. Ze zeggen op televisie te hebben gezien dat de Oekraïense regering Russischtaligen sinds het begin van de oorlog in de Donbas in 2014 ‘discrimineert’, wat in hun ogen de huidige gevechten in het land rechtvaardigt. Ze geven ook toe bang te zijn. Een van de vrouwen barst in tranen uit als ze aan de oorlog van 1992 terugdenkt en zegt dat ze dat niet nog eens wil meemaken.

    Jonge inwoners

    De Russische staatsmedia hebben een sterke invloed op Transnistrië. Sinds het land zich onafhankelijk verklaarde, gaven zij jarenlang de aanzet tot een wijdverbreide pro-Russische houding in de regio. Maar veel jonge inwoners van de enclave, vooral in de hoofdstad, hebben meningen die niet pro-Russisch zijn. Als ze die verkondigen, gaan ze meestal wat zachter praten.

    Drie weken geleden zaten twee negentienjarige geneeskundestudenten op een bankje aan de rivier. ‘Rusland is schuldig aan de oorlog in Oekraïne, maar ik kan mijn mening alleen verkondigen in vertrouwde kring, want die levert nogal wat discussie op. Het is gevaarlijk om dit in het openbaar te zeggen, want het zou consequenties kunnen hebben,’ zei Elena (niet haar echte naam), doelend op de maatschappelijke gevolgen. Haar vriend is minder uitgesproken: ‘Ik weet niet wat ik moet geloven over de oorlog. Er is zo veel informatie dat het me niet lukt mijn eigen mening te vormen.’

    ‘Er is zo veel informatie dat het me niet lukt mijn eigen mening te vormen’

    In de Transnistrische stad Pervomaisk, op de grens met Oekraïne, was de oorlog al op 6 maart van zeer dichtbij hoorbaar. Uit angst voor een mogelijke invasie van Russische troepen via Transnistrië blies het Oekraïense leger de spoorlijn op die Oekraïne met de pro-Russische enclave verbindt. Het huis van Nadejda schudde en haar ramen vlogen open. Haar eigen ruiten bleven heel, maar die van verschillende buren werden door de impact van de drukgolf verbrijzeld. 

    ‘Het was schrikken,’ zegt de vrouw, een kunstenares die in een cultureel centrum werkt. ‘Ik was eerst bang, totdat duidelijk werd dat het niet op ons grondgebied was en dat Oekraïne het had gedaan uit veiligheidsoverwegingen. Daardoor kalmeerde ik.’

    Haar kleine groene huis, het eerste van een rijtje huizen dat het dichtst bij de Oekraïense grens ligt, biedt vanaf de binnenplaats zicht op een vernielde spoorweg; over dat spoor vluchtte Nadejda in 1992 zelf naar het buurland, tijdens de burgeroorlog tussen Moldavië en de separatistische enclave Transnistrië. ‘En nu komen ze hierheen,’ zegt ze, verwijzend naar de Oekraïense vluchtelingen.

    De oorsprong van de onafhankelijkheidsverklaring van Transnistrië gaat terug tot 1989, toen Moldavië het Moldavisch-Roemeens uitriep tot officiële taal van het land. Het land maakte in die tijd weliswaar nog deel uit van de Sovjet-Unie, maar de toenadering tot Roemenië verontrustte een deel van de Slavische bevolking in de regio. Ze waren bang het Russisch als officiële taal te verliezen en vreesden voor marginalisering van Russischtaligen.

    Sindsdien is het conflict bevroren, met een de facto onafhankelijk gebied dat niet internationaal wordt erkend

    Na de onafhankelijkheidsverklaring van Transnistrië in 1990 begonnen er gevechten in de regio. De oorlog brak uit op 2 maart 1992, op dezelfde dag dat Moldavië werd toegelaten als lid van de Verenigde Naties. Een staakt-het-vuren in juli van dat jaar leidde niet tot een oplossing; sindsdien is het conflict bevroren, met een de facto onafhankelijk gebied dat niet internationaal wordt erkend. 

    Russische steun

    De enclave van 470.000 inwoners met een Russischtalige meerderheid krijgt Russische steun op verschillende niveaus, ook al erkent Rusland de republiek zelf niet. Behalve de vijftienhonderd soldaten in de regio, die de status quo handhaven en Moldavië neutraal houden in de voortdurende angst voor een conflict, financiert het Kremlin pensioenen, verstrekt het gemakkelijk paspoorten en betaalt het voor de universitaire opleiding van duizenden Transnistriërs. Maar als zij in Transnistrië studeren, wordt hun diploma niet internationaal erkend.

    Op het grondgebied van Transnistrië staat ook een Russische elektriciteitscentrale die tegen lage kosten de pro-Russische enclave en Moldavië bevoorraadt. De regering heeft al gewaarschuwd dat het land niet zonder Russisch gas kan.

    In Tiraspol, op twintig minuten lopen van het enorme Lenin-beeld voor het regeringsgebouw, toont een klein krakkemikkig gebouwtje hoe weinig er nog over is van het echte communisme in de Pridnestrovische Moldavische Republiek. In dit hoofdkwartier van de Transnistrische Communistische Partij, volgestouwd met foto’s en standbeelden van communistische leiders en andere Sovjetmemorabilia, werken slechts twee mensen. Een van hen is Nadezjda Bondarenko, de huidige waarnemend voorzitter en redacteur van de communistische krant PCPDe vrouw kende de partijleider goed, en slaat haar armen strak over elkaar heen terwijl ze benadrukt dat hij al sinds 2018 in de gevangenis zit.

  • FC Sheriff, een voetbalclub in de Champions League uit een niet-bestaand land

    FC Sheriff, een voetbalclub in de Champions League uit een niet-bestaand land

    Ontstaan uit een mix van corruptie, sigarettensmokkel, geopolitiek en voetbal, strijdt FC Sheriff dit seizoen mee in de Champions League. De club is gevestigd in Tiraspol, de hoofdstad van Transnistrië, een strook land tussen Moldavië en Oekraïne, dat zich in 1990 onafhankelijk verklaarde maar sindsdien door vrijwel niemand is erkend.

    ‘Een kleine club uit een piepklein land weet zich voor het eerst te kwalificeren voor het belangrijkste voetbaltoernooi van Europa: de Champions League’, begint Fabian Held zijn relaas over de voetbalclub FC Sheriff Tiraspol in de Duitse Krant Die Zeit. ‘Deze club, afkomstig uit een voor het voetbal onbeduidend gebied, gaat het opnemen tegen grote Europese clubs uit Milaan en Madrid, en het verhaal zou wel eens hét sprookje kunnen zijn van het nieuwe Champions League-seizoen.’

    Voor het eerst neemt een club uit de Republiek Moldavië deel aan de hoogste clubcompetitie van het continent. En daarmee wordt het ingewikkeld, aldus Held. FC Sheriff Tiraspol is namelijk kampioen van Moldavië, maar speelt in de hoofdstad van Transnistrië. En Transnistrië is een staat die niet echt bestaat. De kleine strook land ligt ingeklemd tussen de rivier de Dnjestr en de grens met Oekraïne in het oosten van de Republiek Moldavië. Het is volledig in handen van een bedrijf met de naam Sheriff, dat werd opgericht door twee voormalige politieagenten.

    Rusland

    Marcel Röthig, is werkzaam in Oekraïne en de Republiek Moldavië voor de Friedrich Ebert Stichting, een aan de Duitse SPD gelieerde stichting ter bevordering van democratie, politieke en maatschappelijke vorming. Hij is zodoende bekend met de situatie in Transnistrië. Volgens Röthig gaat het om ‘een land in een land dat door niemand anders wordt erkend, met een eigen munteenheid, een eigen leger, eigen politie-eenheden, eigen economisch systeem, en eigen bestuur’.

    Terwijl de rest van de Republiek Moldavië voornamelijk een agrarische geschiedenis heeft, werd in opdracht van Moskou in de jaren vijftig zware industrie ten oosten van de Dnjestr gebouwd. Vooral Russen vestigden zich er. Na de ineenstorting van de Sovjet-Unie hoopten velen in Moldavië zich bij Roemenië aan te sluiten, maar dat mislukte voornamelijk vanwege economische factoren. De regio Transnistrië daarentegen voelde zich meer een deel van Rusland. Na wat korte schermutselingen in 2004, waarbij Rusland Transnistrië actief steunde, zijn er nu naar schatting 1300 tot 1400 Russische soldaten gestationeerd in Transnistrië.

    jacques bopp MpYI91GTKWI unsplash 1 1
    Vlag van Transnistrië met communistische symbolen langs de boulevard in Tiraspol. – © Jacques Bopp / Unsplash

    Gedurende de periode van onrust richtten twee voormalige politieagenten, Victor Gusan en Ilja Kasmaly, het Sheriff-concern op. Het bedrijf bezit alle benzinestations van het landje, een supermarktketen, en tal van andere ondernemingen, waaronder media- en telecombedrijven. Sheriff genereert ongeveer 60 procent van het bruto binnenlands product van Transnistrië. In 1996 werd de FC Sheriff Tiraspol opgericht, met als president: Victor Gusan.

    FC Sheriff begon in de derde divisie van de Republiek Moldavië en promoveerde in 1998 naar de eerste divisie, de Divizia Națională. Van 2001 tot 2010 werd FC Sheriff tien keer op rij kampioen van Moldavië. ‘Als je kijkt naar de marktwaarde van de ploeg’, zegt Marcel Röthig tegen Die Zeit, ‘dan beslaat die de helft van de marktwaarde van de gehele competitie.’

    Van de dertig spelers van FC Sheriff komen er 23 niet uit de Republiek Moldavië

    Van de dertig spelers van FC Sheriff komen er 23 niet uit de Republiek Moldavië, maar uit Brazilië, Griekenland, Trinidad-Tobago, Senegal en Luxemburg. De Moldavische voetbalbond maakte dit mogelijk door vorig seizoen een beperking voor buitenlandse spelers op te heffen, legt Röthig uit. ‘Natuurlijk heeft alleen FC Sheriff daar baat bij gehad.’

    Een van die buitenlandse spelers die bij FC Sheriff speelt is Luxemburger Sebastien Thill. Hij speelde lange tijd in zijn thuisland bij FC Progrès Niederkorn, verhuisde daarna naar een Russische club die failliet ging en belandde in januari van dit jaar in Tiraspol. In een telefoongesprek met Die Zeit reageert Thill lacherig als hem wordt gevraagd hoe hij daar terecht is gekomen. ‘Ik wilde heel graag een keer een titel winnen’, zegt hij.

    In plaats van onbekende clubs met exotische namen als FC Petrocub Hînceşti of FK Sfîntul Gheorghe Suruceni, zijn de tegenstanders van Thill in de Champions League nu Real Madrid, Inter Milan en Sjachtar Donetsk. ‘Een superzware groep’, zegt Thill, maar zijn team hoopt desondanks ‘voor één of twee verrassingen te kunnen zorgen’. Dapper voegt hij eraan toe: ‘Misschien kunnen we mikken op de derde plaats.’ Dat zou betekenen dat FC Sheriff in ieder geval in de Europa League kan blijven spelen.

    Levenloos en liefdeloos

    Op 15 september werd een eerste stap gezet op weg naar dat droomscenario: tot ieders verrassing won FC Sheriff op 15 september met 2-0 van Sjachtar Donetsk, de sterke ploeg uit Oekraïne. Op 28 september staat de uitwedstrijd tegen grootmacht Real Madrid op het programma en op 19 oktober volgt in Milaan de wedstrijd tegen de Italiaanse kampioen Inter Milan.

    Thill kan of wil niet veel vertellen over het dagelijkse leven in Transnistrië. Veel is er niet te beleven, hij gaat elke dag uit eten en dat is het zo’n beetje. De meeste lokale mensen spreken geen Engels, hetgeen de communicatie bemoeilijkt. Maar het personeel van de club is erg vriendelijk, zegt de 27-jarige Luxemburger.

    Marcel Röthig van de Friedrich Ebert Stichting weet iets meer te vertellen: ‘Het voelt een beetje alsof de Sovjet-Unie er bewaard is gebleven. Je staat er versteld van hoe leeg de straten zijn, hoe levenloos en liefdeloos het leven in Transnistrië is.’ Officieel wonen er een half miljoen mensen in de regio. Waarnemers schatten echter dat slechts de helft van hen nog aanwezig is. De rest is naar het buitenland verhuisd om te werken. Niemand kan het precies zeggen omdat Transnistrische paspoorten door niemand worden erkend. Daarom hebben de meeste burgers een tweede paspoort.

    Over de politieke situatie wordt binnen de ploeg niet gesproken en ook hijzelf heeft zich nauwelijks met de situatie in Transnistrië beziggehouden, zegt profvoetballer Thill. Voor zijn overstap naar de club sprak hij vooral met een vriend die eerder onder contract stond bij FC Sheriff.

    Voor spelers uit Zuid-Amerika of Afrika is Sheriff een tussenstap om voet aan de grond te krijgen elders in Europa

    Thill is onder de indruk van het sportcomplex dat de club voor 200 miljoen euro heeft laten bouwen. Er zijn drie stadions, waarvan één overdekt. Er zijn twee kantines en negen trainingsvelden. In een aangrenzend luxehotel hebben alle spelers een kamer en de meesten hebben daarnaast ook nog een eigen appartement, aldus Thill.

    Wat hem vooral zal bijblijven is het team. ‘Een echte multicultigroep’, lacht Thill en hij bedoelt dat absoluut positief. ‘Ik heb nog nooit met zoveel spelers uit zoveel verschillende landen gespeeld.’ De middenvelder beschouwt FC Sheriff als een springplank. Hij hoopt zich op het podium van de Champions League te kunnen bewijzen en zo misschien de aandacht van een grotere club te trekken.

    Dat is dan ook het economische model van FC Sheriff, legt Marcel Röthig uit. De club betaalt zelden transfersommen, maar de salarissen zijn hoog. Voor spelers uit Zuid-Amerika of Afrika is Sheriff een tussenstap om voet aan de grond te krijgen elders in Europa. De fluctuatie in het spelersbestand is dan ook navenant hoog. Ook de coach, Yuriy Vernydub, komt uit het buitenland, uit buurland Oekraïne.

    ‘Elke oligarch in het Oosten die zichzelf iets vindt, bezit een voetbalclub’

    Met de kwalificatie voor de Champions League zou het businessmodel van de club wel eens kunnen gaan werken. Voor het eerst dit seizoen zou het stadion met een capaciteit van 13.000 bijna uitverkocht kunnen raken; in de eerste CL-wedstrijd mag echter slechts de helft van het stadion bezet zijn vanwege coronamaatregelen. De club krijgt in ieder geval minimaal 15,6 miljoen euro voor deelname aan de groepsfase.

    Voor Victor Gusan, de president, bedrijfseigenaar en mecenas, vervult de club nog een andere functie. ‘Elke oligarch in het Oosten die zichzelf iets vindt, bezit een voetbalclub’, aldus Röthig. Het gaat tenslotte om aanzien. ‘Velen, ook degenen die kritisch staan tegenover Transnistrië, duimen natuurlijk voor Tiraspol’, voegde Röthig eraan toe. Ook veel voetbalfans uit Moldavië proberen kaartjes voor de wedstrijden te bemachtigen. ‘Het is voor het eerst dat het land vertegenwoordigd is in de Champions League. De club zelf presenteert zich niet als Transnistrisch, maar omschrijft zichzelf trots als kampioen van Moldavië.’

    Mensenrechten

    Maar er bestaat ook angst onder politieke waarnemers, die Röthig deelt: ‘De zogenaamde voetbaldiplomatie om Transnistrië op de Europese kaart te zetten wekt zorgen die zeker terecht zijn. De wedstrijden kunnen worden gebruikt om mensen af te leiden van misstanden.’ Want in Transnistrië zijn er grote problemen met de mensenrechten, de democratie is door het Sheriff-concern uitgehold en corruptie viert hoogtij. ‘Mensenrechtenactivisten hebben het heel moeilijk. Er is oppositie, maar die zit meestal in de gevangenis’, volgens Röthig.

    Ook zijn er hardnekkige geruchten dat de club wordt gebruikt voor het witwassen van geld. Transnistrië wordt ervan verdacht een belangrijk knooppunt voor sigaretten te zijn. Het land importeert 35 keer meer sigaretten dan dat de bevolking consumeert. Het is onvoorstelbaar dat handel van zo’n omvang Victor Gusan en zijn Sheriff-concern volledig zou ontgaan. Bewijzen zijn er echter niet. Evenmin voor de volgende anekdote: Omdat Gusan ooit kwaad was over de prestatie van het team, zou hij vanaf de tribune een handgranaatdummy op het veld hebben gegooid.

    ‘Afsluitend blijft de vraag aller vragen: kun je duimen voor FC Sheriff Tiraspol?’, vraagt Die Zeit-journalist Fabian Held zich af, ‘ook al is de club gefabriceerd door een oligarch die weinig geeft om democratie en mensenrechten? Ook al bestaat het team in zekere zin uit een groep huursoldaten?’

    Op zijn vraag krijgt Held een volmondig ‘ja’ van Marcel Röthig: ‘Natuurlijk is het geen klassieke underdog, maar een oligarchenclub. Maar als we Qatar het WK gunnen, dan kunnen we ook van Champions League-wedstrijden in Transnistrië genieten.’ Röthig is blij dat FC Sheriff zo ver is gekomen en hoopt dat er daardoor iets meer aandacht ontstaat voor een conflict dat door Europa inmiddels vergeten lijkt.

  • Maia Sandu, kersverse president van Moldavië, stelt eisen aan Poetin

    Maia Sandu, kersverse president van Moldavië, stelt eisen aan Poetin

    Nee, het Kremlin was er niet blij mee dat Maia Sandu, voormalig bankier bij de Wereldbank, twee weken geleden de presidentsverkiezingen in Moldavië won. De 48-jarige Sandu is tenslotte voorstander van nauwere banden met de Europese Unie in plaats van met Moskou.

    Dat ze wat dat betreft niet de enige in Moldavië is, bleek wel uit de verkiezingsuitslag: ze kreeg ruim 57 procent van de stemmen, tegenover 42 procent voor zittend president Igor Dodon, die door Moskou werd gesteund.

    Nadat de definitieve uitslag bekend was geworden zei Kremlin-woordvoerder Dmitry Peskov dat Rusland ‘de keuze van het Moldavische volk’ respecteert en hoopt ‘een werkbare relatie’ te kunnen opbouwen met de nieuwe president van het straatarme Moldavië, dat ligt ingeklemd tussen Roemenië en Oekraïne (Al Jazeera).

    Die mooie voornemens staan nu al op losse schroeven. Want ook al wordt Sandu naar verwachting pas op 24 december ingezworen als president, gisteravond maakte ze duidelijk dat ze niet van plan is om naar de pijpen van Rusland te dansen. Volgens The Moscow Times liet Sandu in een vraaggesprek met de Russische nieuwssite RBC weten dat Rusland zijn leger dient terug te trekken uit de zelfverklaarde republiek Transnistrië, een langgerekte strook land tussen Moldavië en Oekraïne.

    Na een korte burgeroorlog begin jaren negentig, die volgde op de val van de Sovjet-Unie, verklaarde Transnistrië zich onafhankelijk van Moldavië. Dat maakte weinig indruk, want geen enkel land erkent het staatje met ruim een half miljoen inwoners, waarvan een derde bestaat uit etnische Russen en een derde uit Moldaviërs. De feitelijke regering, die op gespannen voet staat met Moldavië, wordt wel economisch, politiek en militair gesteund door Rusland.

    ‘We zijn een onafhankelijk land dat niet wil dat er buitenlandse troepen op zijn grondgebied verblijven’

    Rusland heeft zo’n 1500 manschappen gestationeerd in Transnistrië en Sandu wil dat die troepen worden vervangen door civiele waarnemers van de OVSE, de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa, aldus The Moscow Times. ‘Rusland zegt dat de Operationele Groep van Russische Strijdkrachten (OGRF) er munitiedepots bewaakt, maar er zijn geen bilaterale overeenkomsten met betrekking tot de OGRF en de wapendepots’, zo zei Sandu in het vraaggesprek. Ze noemde de wapendepots een groot  probleem en een gevaar voor Moldavië. ‘De wapens moeten worden verwijderd en de OGRF moet worden teruggetrokken.’

    Collage of Moldovan women PMM 1 edited 1
    ‘Een collage van Moldavische vrouwen’. Rechts onderin Maia Sandu, die op 15 november 2020 werd gekozen tot president van Moldavië.
    – @ Wikimedia Comons

    Waarnemers schatten dat het gaat om ongeveer duizend Russische troepen die meer dan 20.000 ton munitie bewaken in een ontmanteld depot in Transnistrië. Daarnaast is er nog een klein contingent van ongeveer vierhonderd Russische vredeshandhavers die worden ingezet in een gedemilitariseerde zone, als onderdeel van een Moldavisch-Transnistrisch-Russische toezichtscommissie.

    Noodzaak

    ‘We zijn een onafhankelijk land dat niet wil dat er buitenlandse troepen op zijn grondgebied verblijven’, aldus een ferme Sandu. ‘Dit is niet zomaar een verklaring, het is een noodzaak’, voegde ze eraan toe, en ze liet weten dat ze ‘met Rusland zal samenwerken zo lang als nodig is om de kwestie van het verwijderen van de wapens en het terugtrekken van de troepen op te lossen’. Volgens BBC beschouwt Moldavië de OGRF als een overblijfsel van de Russische strijdkrachten die de kant van de Russisch sprekende separatisten in Transnistrië kozen na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie.

    Sandu weet zich in haar standpunt gesteund door de Verenigde Naties, die een aantal resoluties hebben aangenomen waarin de Russische troepen worden opgeroepen zich ‘onvoorwaardelijk’ terug te trekken uit het grondgebied, samen met de wapenvoorraad die ze daar bewaken, aldus de BBC.

    Het is de vraag of dat snel zal gebeuren, want kort na de uitspraken van Sandu kwam Peskov, de woordvoerder van de Russische president Vladimir Poetin, al met een reactie. Volgens Radio Free Europe liet Peskov aan verslaggevers weten dat Rusland ervan uitgaat dat de autoriteiten in Chisinau ‘constructief’ zullen blijven. Rusland speelt volgens hem een ‘zeer belangrijke rol’ in Transnistrië, en ‘een verandering in de status quo’ zou kunnen leiden tot ‘ernstige destabilisatie’.