Tag: Travis King

  • De VS halen de door Noord-Korea vrijgelaten soldaat Travis King terug

    De VS halen de door Noord-Korea vrijgelaten soldaat Travis King terug

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Duitsland voert controles in aan grens met Polen en Tsjechië

    » Greenpeace waarschuwt voor veiligheid kerncentrale Zaporizja

    ‘Zeldzaam diplomatiek succes’

    De Amerikaanse soldaat Travis King zit op een vlucht terug naar de Verenigde Staten vanuit Zuid-Korea, zo meldt CNN. King werd woensdag door Noord-Korea het land uitgezet nadat hij in juli vanuit het zuiden illegaal het land was binnengekomen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Verenigde Staten hadden, althans niet publiekelijk, geen nieuws van hem gehad sinds de zomer. Eenmaal in de Verenigde Staten zal Travis King volgens naar een medisch centrum van het Amerikaanse leger in Texas gaan. Washington zal voorlopig geen juridische stappen tegen de gedeserteerde soldaat ondernemen.

    ‘De vrijlating van King is een zeldzaam diplomatiek succes in de betrekkingen tussen de Verenigde Staten en Noord-Korea’, schrijft CNN. De pogingen om de soldaat terug te halen kwamen op een bijzonder gespannen moment, omdat de VS Noord-Korea onlangs publiekelijk hebben verzocht geen wapens te leveren aan Rusland voor de strijd in Oekraïne. Kim Jong-un heeft tijdens een bezoek aan Poetin eerder deze maand verklaard volledig achter Ruslands oorlog in Oekraïne te staan.

    Lees ook:

  • Noord-Korea geeft meer duidelijkheid over gevluchte Amerikaan

    Noord-Korea geeft meer duidelijkheid over gevluchte Amerikaan

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zeker tienduizend Oekraïense burgerdoden door oorlog

    » Russische journalisten vergiftigd na hun vertrek uit thuisland

    De militair stak in juli de grens met Noord-Korea over

    Noord-Korea heeft woensdag voor het eerst publiekelijk gereageerd op de actie van de Amerikaanse militair Travis King, die in juli de grens met het land overstak vanuit Zuid-Korea. The Guardian citeert een verklaring van het staatspersbureau Korean Central News Agency (KCNA), dat verklaart dat King ‘een slecht gevoel koesterde tegen onmenselijke mishandeling en rassendiscriminatie binnen het Amerikaanse leger’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    King was als toerist in Zuid-Korea toen hij de gedemilitariseerde zone (DMZ) tussen de twee landen overstak. Hij volgde een militaire opleiding van de VS in Korea, maar zou vanwege geweldpleging uit het leger worden gezet en daarom terugkeren naar de VS. Eén dag voordat hij zou teruggaan, besloot hij naar Noord-Korea te gaan.

    Autoriteiten in de VS benadrukken bezig te zijn om de militair weg te halen uit Noord-Korea, al is de vraag of King dat wil. Volgens KCNA zou de Amerikaan juist asiel in het Aziatische land willen aanvragen. De familie van de man heeft hem opgeroepen van zich te laten horen en zegt te hopen dat hij goed wordt behandeld door het regime.

    Lees ook: