Tag: USAID

  • Niet iedereen in het Globale Zuiden is rouwig om de teloorgang van USAID

    Niet iedereen in het Globale Zuiden is rouwig om de teloorgang van USAID

    Volgens de Keniaanse opinieschrijver Patrick Gathara heeft ontwikkelingshulp altijd in dienst gestaan van een wereldwijd koloniaal systeem. De implosie van deze bedrijfstak, waar de ontmanteling van USAID een voorbeeld van is, biedt de kans om een ​​nieuwe wereldorde te scheppen met meer onafhankelijkheid en gelijkheid.

    De bliksemcampagne van Donald Trump tegen het US Agency for International Development (USAID) heeft deze organisatie, die als ‘grootste donor ter wereld’ te boek staat, te gronde gericht. Aan de betrokkenen de ondankbare taak het internationale systeem voor ontwikkelings- en humanitaire hulp van de totale ondergang te redden. Velen betreuren de ernstige gevolgen van dit ongeëvenaarde besluit van de Amerikaanse president, die hierin overigens niet helemaal alleen staat, want ook andere landen, zoals het Verenigd Koninkrijk, willen bezuinigen op ontwikkelingshulp.

    Ontwikkelingswerker Luca Crudeli, naar eigen zeggen sinds 2003 gepassioneerd bezig met zijn vak, schreef op LinkedIn dat hij gebukt gaat onder het gevoel ‘dat de morele kern van ons werk geruisloos uit onze handen glipt’ en onder het verontrustende besef ‘dat de humanistische essentie van ontwikkelingshulp zoek kan raken in een wirwar van contracten en strategische statistieken’.

    Maar die omschrijving van ontwikkelingshulp als iets essentieel humanistisch zal veel mensen in het Globale Zuiden nogal wrang in de oren klinken. Ongetwijfeld zijn veel ontwikkelingswerkers fatsoenlijke mensen met moreel besef die zich oprecht bekommeren om het welzijn van hun medemensen wereldwijd. Ook staat vast dat de hulpindustrie ervoor zorgt dat miljoenen mensen kunnen overleven.

    Desalniettemin is de essentie van ontwikkelingshulp altijd al veel minder humanistisch geweest dan de pleitbezorgers ervan beweren. In werkelijkheid is de hulpindustrie een instrument voor geopolitiek beheer geweest, een middel om wereldwijde ongelijkheid en de onttrekking van middelen die deze voedt in stand te houden in plaats van tegen te gaan. De afgelopen dagen, na de teloorgang van USAID, heeft deze realiteit steeds meer aandacht gekregen ​​– bewust of onbewust.

    Amerikaanse belangen

    Een verklaring van InterAction, een alliantie die ‘de stemmen van Amerika’s leidende humanitaire en ontwikkelingsorganisaties bundelt en versterkt’, maakte dat heel duidelijk. Deze organisaties, zo stond er vóór een haastige herschrijving, ‘werken onvermoeibaar om levens te redden en de Amerikaanse belangen wereldwijd te bevorderen’. Met de toevoeging dat de aanval op USAID ‘programma’s ter ondersteuning van Amerikaans mondiaal leiderschap’ heeft opgeschort en ‘gevaarlijke vacuüms heeft gecreëerd die China en onze tegenstanders snel zullen opvullen’. Klinkt dit ‘humanistisch’?

    Marina Kobzeva, die bijna twintig jaar als hulpverlener heeft gewerkt, schreef in een reactie hoe verschillend er op de verklaring is gereageerd. Collega’s uit het Globale Noorden repten van een ‘slechte formulering’ en ‘een oprechte vergissing’, terwijl die uit het Globale Zuiden een soort genoegdoening leken te voelen: ‘Eindelijk laten ze hun ware aard zien.’

    Goed beschouwd was de hulpindustrie een rechtstreeks vervolg op de ‘beschavingsmissie’ van het kolonialisme

    Het westerse humanitarisme is vanaf het begin nauw verbonden geweest met westers kolonialisme. Zo werd de Berlijnse Conferentie van 1884-1885, die de opmaat vormde voor de verovering van Afrika door Europa, als een humanitaire aangelegenheid gepresenteerd. En hoewel de eerste humanitaire organisaties werden opgericht om de gruwelijke gevolgen van conflicten in Europa aan te pakken toen wederopbouwprojecten na de Tweede Wereldoorlog op een lager pitje kwamen te staan, begonnen veel organisaties zich te roeren in het Globale Zuiden, waar ze het westerse hegemonisme actief ondersteunden.

    Goed beschouwd was de hulpindustrie een rechtstreeks vervolg op de ‘beschavingsmissie’ van het kolonialisme. Het weldoenersimago verdoezelt de uitbuitende natuur van het internationale systeem, en probeert de ergste excessen te verzachten zonder daadwerkelijk aan dat systeem te tornen. Feitelijk is er sprake van een symbiotische relatie. De hulpindustrie legitimeert wereldwijd op exploitatie gerichte handels- en bestuursstelsels, en wat die opleveren legitimeert weer het bestaan ​​van hulporganisaties.

    Structurele transformatie

    Hierdoor is de geracialiseerde wereldorde nauwelijks veranderd en blijft er diepe ongelijkheid bestaan, ondanks de groei van hulp- en ontwikkelingsorganisaties. Een onderzoek uit 1997 van het Amerikaanse Congressional Budget Office concludeerde dat buitenlandse hulp hooguit een marginale rol speelde in economische ontwikkeling en het menselijk welzijn, en die ontwikkeling zelfs kon belemmeren, afhankelijk van plaats en omstandigheden.

    Het is daarom niet verrassend dat nu de hulpsector bezig is om te vallen, sommige zogenaamde begunstigden daar niet zo rouwig om zijn. Heba Aly, voormalig directeur van het persbureau The New Humanitarian, merkte op dat tijdens een recente bijeenkomst ‘sommige activisten uit het Globale Zuiden zich minder zorgen maakten over bezuinigingen op hulp dan de donoren. Het zou hun eigen leiders misschien dwingen verantwoordelijkheid te nemen en niet langer afhankelijk te zijn van ondersteuning.’ Hieruit blijkt hoe hulpverlening fundamentele hervormingen van zowel mondiale als nationale systemen van koloniale exploitatie vervangt door liefdadigheid.

    ‘Als dit het begin is van het einde van hulp, moeten we ons richten op een structurele transformatie’

    De uitholling van westerse hulp zal ongetwijfeld tragisch en pijnlijk zijn. Sommige van ’s werelds meest kwetsbaren zullen lijden, velen zullen sterven. Dit aspect verdient een belangrijke plaats in discussies over de rechtvaardigheid of kwalijkheid van hulp in het algemeen. We moeten de wereld tegemoet treden zoals die is, niet zoals we willen dat die is, en al het mogelijke in het werk stellen om ongunstige effecten te verzachten.

    Maar dit is ook een kans om een wereld zonder ontwikkelingshulp op te bouwen. ‘Als dit het begin is van het einde van hulp,’ schrijft Aly, ‘moeten we ons richten op een structurele transformatie’: de hervorming van mondiale handels- en financiële systemen die ervoor hebben gezorgd dat de armsten hebben betaald voor de levensstijl van de rijken.

    Dat betekent niet dat we een Hobbesiaanse wereld krijgen zonder solidariteit. Wel een wereld waarin liefdadigheid geen dekmantel is voor onrechtvaardigheid. Het einde van hulp betekent idealiter ook het einde van ’ontwikkeling’, een verderfelijke ideologie die ervan uitgaat dat de ‘ontwikkelde wereld’, waarvan de welvaart stoelt op de ruïnering van andere samenlevingen en van de aarde, een voorbeeld is dat navolging verdient. We moeten werken aan een wereldorde die werkelijk humanistisch is.

  • VS: demonstraties tegen de regering verspreiden zich over het hele land

    VS: demonstraties tegen de regering verspreiden zich over het hele land

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Emmanuel Macron op bezoek in Egypte om een top over Gaza bij te wonen

    » São Paulo: Bolsonaro houdt demonstratie om amnestie voor coupplegers te eisen

    Allerlei mensen namen deel aan de ‘Hands Off’ -protesten

    Zaterdag waren er grote protesten tegen de huidige Amerikaanse regering en vooral tegen de acties van de Amerikaanse president Donald Trump en zijn adviseur Elon Musk. De demonstraties waren verspreid over ongeveer 1200 steden in alle vijftig staten van Amerika, van Alaska tot Florida. De demonstranten vormden de grootste oppositiebeweging sinds Trumps inhuldiging en er namen meer dan 150 groepen deel aan de protesten, van mensenrechtenorganisaties tot klimaatactivisten en van oorlogsveteranen tot lhbti-rechtenverdedigers, meldt Associated Press.

    De demonstranten stelden meerdere acties van de regering aan de kaak, zoals de duizenden federale werknemers die ontslagen werden, bijvoorbeeld bij de ontmanteling van USAID, de hevige bezuinigingen op sociale zekerheid, het onwettig deporteren van immigranten en het stopzetten van verschillende zorg- en gezondheidsinitiatieven. In de stad Boston riepen demonstranten ‘Hands off our democracy’ en ‘Hands off our social security’. Michelle Wu, de burgemeester van Boston, zei dat ze niet wil dat haar kinderen of anderen leven in een wereld waar waarden zoals diversiteit en gelijkheid onder vuur liggen, aldus AP.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens The New York Times waren er zelfs protesten in de overzeese Amerikaanse territoria en andere locaties buiten de VS. In Manhattan strekte de stoet zich uit over wel twintig huizenblokken en in de hoofdstad hadden duizenden zich verzameld rondom het Washington Monument. Velen, vooral werknemers van de federale overheid en studenten, wilden enkel anoniem bericht doen aan The New York Times omdat ze bang waren voor vergeldingsacties. Hoewel de demonstranten tegen Trump en zijn regering protesteerden, hadden velen ook kritiek op de oppositie, de Democratische partij, die volgens velen te oud en te passief is. De president gaf weinig commentaar op de protesten; hij was aan het golfen in Florida.

  • Biedt de ontmanteling van USAID behalve problemen ook nieuwe kansen voor arme landen?

    Biedt de ontmanteling van USAID behalve problemen ook nieuwe kansen voor arme landen?

    President Trumps recente besluit om USAID, de Amerikaanse organisatie voor internationale ontwikkelingshulp, drastisch af te bouwen heeft wereldwijd schokgolven veroorzaakt. Zijn de zorgen terecht of was de industrie van ontwikkelingshulp al fundamenteel gebrekkig? Twee opiniemakers gaan in debat.

    ‘Het schaadt Amerika en het zal ons uiteindelijk allemaal schaden’

    ‘Het terugdraaien van USAID heeft nu al een groot effect op een aantal van de armste plekken op de planeet. Het schaadt Amerika en het zal ons uiteindelijk allemaal schaden’, schrijft Gordon Brown, de speciale gezant van de VN voor wereldwijd onderwijs en voormalig premier van het VK, in The Guardian. ‘Net als het plan van president Trump om Gaza over te nemen, geeft het besluit van de Amerikaanse regering om haar internationale hulporganisatie te sluiten een duidelijk signaal af dat het tijdperk waarin Amerikaanse leiders hun soft power naar waarde schatten, ten einde loopt.’

    Maar terwijl het plan voor Gaza nog op de tekentafel ligt, zijn de bezuinigingen bij USAID al begonnen. Volgens The New York Times blijven slechts 290 van de meer dan tienduizend werknemers wereldwijd werkzaam. ‘Door de bezuinigingen is het opruimen van landmijnen in Azië gestopt, net als de steun voor oorlogsveteranen en onafhankelijke media in Oekraïne, en de hulp aan Rohingya-vluchtelingen aan de grens met Bangladesh. Ook is de levering van medicijnen tegen de huidige uitbraken van mpox en ebola in Afrika stopgezet en zijn er bezuinigingen op initiatieven die de handel in drugs, zoals fentanyl, moeten bestrijden.’

    De VS heeft hiermee volgens Brown tientallen jaren goodwill kweken in een paar dagen tenietgedaan. ‘Ook blijkt Trumps bewering dat Amerika te vrijgevig is geweest, overdreven.’ Noorwegen is met 1,09 procent de grootste donor van officiële ontwikkelingshulp (ODA) naar percentage van het bruto nationaal inkomen (bni); Groot-Brittannië zit op iets meer dan 0,5 procent en van alle rijke landen staan de VS onderaan de lijst met 0,24 procent – naast Slovenië en Tsjechië. ‘Het komt gewoon door de omvang van de Amerikaanse economie – 26 procent van de wereldproductie – dat 0,24 procent bij elkaar opgeteld meer hulp betekent dan welk ander land ook biedt.’ 

    ‘Deze nieuwe houding is niet America first maar America first and only’

    ‘Deze nieuwe houding is niet America first maar Amerika first and only – en dat is een geschenk voor Hamas, IS, de Houthi-rebellen en iedereen die wil laten zien dat samenleven met de VS onmogelijk is.’ Het besluit van Trump is volgens Brown ook goed nieuws voor China, wiens eigen wereldwijde ontwikkelingsinitiatief nu zal worden versterkt. ‘Wanhopige mensen zullen zich tot extremisten wenden die beweren dat de VS nooit meer te vertrouwen zijn. Dus in plaats van Amerika weer groot te maken, zal de annulering van ontwikkelingshulp Amerika enkel verzwakken.’

    De vrijgevigheid van de VS wordt vaak gezien als liefdadigheid, aldus Brown. ‘Maar we hebben er allemaal baat bij als USAID de verspreiding van besmettelijke ziekten kan beperken, ondervoeding in de Democratische Republiek Congo en Soedan kan voorkomen, de opleving van IS in Syrië een halt kan toeroepen en een eerlijke, humanitaire wederopbouw van Gaza en Oekraïne kan ondersteunen. Alleen de meest bekrompen kijk op wat America first is, kan de ramp rechtvaardigen die Amerika over de wereld heeft uitgestort.’


    ‘De ontmanteling van ontwikkelingshulp kan een kans zijn om een nieuwe orde te vormen’

    ‘De industrie van de ontwikkelingshulp heeft altijd de imperiale overheersing in stand gehouden. De ontmanteling ervan kan een kans zijn om een nieuwe orde te vormen’, schrijft Patrick Gathara, senior redacteur voor inclusieve verhalen bij The New Humanitarian, een onafhankelijk non-profit persbureau, in Al Jazeera. ‘In de afgelopen dagen, na het verdwijnen van USAID, is er meer openheid gekomen over deze praktijk – al dan niet bewust.’

    Hij doelt daarmee onder andere op de verklaring die is afgegeven door InterAction. ‘Deze organisatie, zo stond er voordat de verklaring werd herschreven, “werkt onvermoeibaar om levens te redden en de belangen van de VS wereldwijd te bevorderen”.’ InterAction voegde eraan toe dat de aanval op USAID-programma’s gevaarlijke leemtes creëert die China en andere tegenstanders snel zullen opvullen. ‘Dat klinkt niet erg humanistisch, of wel?’

    ‘Het westerse humanisme is vanaf het begin nauw verbonden geweest met het westerse kolonialisme’, vervolgt hij. ‘De Conferentie van Berlijn van 1884-’85 bijvoorbeeld, die de aanzet gaf tot Europa’s verovering van Afrika, werd gezien als een humanitaire gebeurtenis. En hoewel de eerste humanitaire organisaties werden opgericht om de barbaarse gevolgen van conflicten in Europa op te vangen toen de wederopbouwprojecten na de Tweede Wereldoorlog werden stopgezet, begonnen veel van deze organisaties ook een actieve rol te spelen in het Zuiden, waar ze de imperiale overheersing actief ondersteunden.’ Volgens Gathara erfde de industrie van de ontwikkelingshulp in feite de beschavingsmissie van het kolonialisme. 

    ‘Sommigen hopen dat de bezuinigingen hun eigen leiders zullen dwingen om verantwoordelijkheid te nemen’

    ‘Als gevolg hiervan is er vandaag de dag nauwelijks beweging gekomen in de geracialiseerde wereldorde en blijven de relaties tussen landen gekenmerkt door diepe ongelijkheid.’ Een studie van het US Congressional Budget Office uit 1997 stelde vast dat ontwikkelingshulp in het beste geval een marginale rol speelt in het bevorderen van economische ontwikkeling en het verbeteren van menselijk welzijn en in sommige gevallen zelfs ontwikkeling in de weg kan staan. ‘Het is dan ook niet verwonderlijk dat, nu de hulpsector aan de rand van de afgrond staat, niet iedereen er niet rouwig om zou zijn als het stopt. Sommigen hopen dat de bezuinigingen hun eigen leiders zullen dwingen om verantwoordelijkheid te nemen en niet langer afhankelijk te zijn van de hulp van andere landen.’

    Hij beaamt dat de uitholling van de westerse hulp ongetwijfeld tragische en pijnlijke gevolgen zal hebben. ‘Sommige van ‘s werelds meest kwetsbare mensen zullen hierdoor lijden en velen zullen sterven. Dit mag niet worden vergeten in discussies over rechtvaardigheid of de impact van ontwikkelingshulp in het algemeen.’ 

    Toch gelooft hij dat dit ook een kans is om een wereld zonder ontwikkelingshulp op te bouwen. ‘Als dit het begin is van het einde van ontwikkelingshulp, moeten we ons richten op structurele verandering’, schrijft Gathara. ‘Oftewel de hervorming van de wereldwijde handel en financiële systemen die ervoor hebben gezorgd dat de armsten betalen voor de levensstijl van de rijken.’ Het einde van ontwikkelingshulp zou volgens hem ook het einde moeten betekenen van de schadelijke overtuiging dat ‘de welvarende wereld die haar rijkdom heeft opgebouwd ten koste van andere samenlevingen en de planeet’ een voorbeeld is voor andere landen. ‘We moeten toewerken naar een wereldorde die echt een humanistische ziel heeft.’

  • VS: Trump-regering ontmantelt agentschap USAID

    VS: Trump-regering ontmantelt agentschap USAID

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Duitsland: conservatieve CDU/CSU van Friedrich Merz wint de verkiezingen

    » Zelensky gaat niet akkoord met deal Washington over mineralen

    Trump wil bijna alle werknemers ontslaan of op non-actief stellen

    Onder leiding van het Department of Government Efficiency van Elon Musk heeft de regering van Donald Trump maatregelen genomen om USAID (het agentschap voor internationale ontwikkeling van de Verenigde Staten) te ontmantelen, meldt Al Jazeera. De website van de humanitaire organisatie meldde dat op zondag 23 februari om 11:59 PM EST alle werknemers wereldwijd ‘in administratief verlof’ zullen gaan, met uitzondering van mensen in kritieke functies.

    De maatregel volgt nadat een Amerikaanse rechter de regering-Trump vrijdag de bevoegdheid gaf om een plan door te voeren om duizenden USAID-medewerkers binnen dertig dagen uit het buitenland terug te roepen. ‘Voor personeel in het buitenland heeft USAID een vrijwillig, door het agentschap gefinancierd terugkeerreisprogramma en andere voordelen in gedachten,’ meldde het agentschap. Voor de 1600 werknemers op Amerikaanse bodem volgde het ontslag per direct na de melding.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens Musk en andere Trump-aanhangers is het agentschap een frauduleuze organisatie en een ‘addersnest van radicaal-linkse marxisten die Amerika haten’. USAID-functionarissen en humanitaire hulpverleners hebben de beslissing bekritiseerd en gewaarschuwd dat het verdwijnen van de hulporganisatie miljoenen kwetsbare mensen wereldwijd zal schaden. Marcia Wong, voormalig adjunct-assistent-directeur van het Bureau voor Humanitaire Hulp van USAID, noemde het besluit ‘een kortzichtige, risicovolle en eerlijk gezegd domme daad’.

    USAID werd opgericht in 1961 door de toenmalige Amerikaanse president John F. Kennedy en is de grootste donor van humanitaire hulp ter wereld.