Tag: verrijkt uranium

  • Rapport IAEA: Iraanse voorraden verrijkt uranium blijven stijgen

    Rapport IAEA: Iraanse voorraden verrijkt uranium blijven stijgen

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Gaza: humanitaire pauzes ingelast om kinderen in te enten tegen polio

    » Oekraïne: F-16 neergestort bij afslaan Russische aanval

    Iran heeft genoeg uranium voor handvol kernwapens

    De Iraanse voorraden hoogverrijkt uranium zijn tussen mei en augustus met 16 procent gestegen, dat blijkt uit een rapport van het Internationaal Atoomagentschap (IAEA) dat Bloomberg donderdag heeft ingezien. ‘Dit zou genoeg zijn om een handvol kernkoppen van brandstof te voorzien als Iran de politieke beslissing zou nemen om zich met kernwapens uit te rusten’, aldus het zakenmedium.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens het rapport bedroegen de Iraanse reserves van tot 60 procent verrijkt materiaal op 17 augustus 164,7 kilogram (vergeleken met 142,1 kilogram in mei). De directeur-generaal van het IAEA, Rafael Grossi, sprak de hoop uit dat hij de nieuwe president, Massoud Pezeshkian, ‘in de nabije toekomst’ zou kunnen ontmoeten om over het atoomprogramma van Iran te praten.

  • Iran gaat meer uranium verrijken met ultramoderne centrifuges

    Iran gaat meer uranium verrijken met ultramoderne centrifuges

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Schotland: premier Sturgeon belooft miljardeninvestering na onafhankelijkheid

    » VS: websites luchthavens gehackt na oproep pro-Russische hackers

    Iran voert productie verrijkt uranium op

    Iran is bezig de productie van verrijkt uranium op te voeren, bericht Haaretz. Teheran wil dit doel bereiken met ultramoderne centrifuges in zijn ondergrondse faciliteit in Natanz en is nu van plan om nog verder te gaan, aldus het Internationaal Atoomenergieagentschap (IAEA) maandag in een vertrouwelijk rapport dat door Reuters is ingezien.

    Een derde van de drie clusters van geavanceerde IR-6 centrifuges die onlangs in Natanz zijn geïnstalleerd, is nu operationeel, aldus de kernwaakhond in het aan de lidstaten toegezonden document. Het VN-agentschap voegde eraan toe dat het door Iran op de hoogte was gebracht van een project voor drie extra IR-2m centrifugeclusters op dezelfde locatie, naast de twaalf die daar al zouden worden geïnstalleerd. De nieuwe centrifuges zijn in staat om uranium te verrijken tot veel hogere concentraties dan nodig is voor het opwekken van energie.

    Sinds de indirecte besprekingen tussen Iran en de Verenigde Staten om de Iraanse nucleaire overeenkomst van 2015 nieuw leven in te blazen zijn vastgelopen, heeft Teheran een steeds groter aantal geavanceerde centrifuges in gebruik genomen. Volgens de overeenkomst mag Iran deze niet aanwenden om verrijkt uranium te produceren, schrijft Haaretz.

    Lees ook:

    https://360magazine.nl/nucleaire-apocalyps-weer-op-de-agenda/