Tag: Viktor Orban

  • Gaan de VS het Hongarije van Orbán achterna?

    Gaan de VS het Hongarije van Orbán achterna?

    MAGA-conservatievelingen zijn dol op Viktor Orbán. Maar dankzij hem is Hongarije inmiddels corrupt en verarmd en is de economie gestagneerd. Als Orbáns autoritaire overname als voorbeeld wordt genomen, ziet Anne Applebaum de toekomst van Amerika somber in.

    Sjieke hotels en dure restaurants bepalen tegenwoordig het aanzien van het centrum van Boedapest, een stad die ooit bekendstond om haar vervallen gevels. In het centrum van de stad zijn ook nieuwe monumenten verrezen. Een daarvan, een imitatie van het Vietnammonument in Washington D.C., is een eerbetoon aan het verloren gegane, negentiende-eeuwse Hongaarse Rijk. In plaats van namen van oorlogsslachtoffers staan er namen op van voormalige ‘Hongaarse’ plaatsen – dorpen en steden die nu in Roemenië, Slowakije, Oekraïne of Polen liggen. De in lange granieten muren gegraveerde namen vormen een plechtig eerbetoon met een eeuwig brandende vlam.

    Maar achter de nationalistische kitsch en de toeristische attracties gaat een heel andere realiteit schuil. Hongarije, dat ooit werd gezien als het rijkste land van Centraal-Europa (‘de gelukkigste barak in het socialistische kamp’ zoals het land tijdens de Koude Oorlog werd genoemd), en dat later het Centraal-Europese land was waar investeerders het meeste heil in zagen, is tegenwoordig een van de armste landen, om niet te zeggen hét armste land, van de Europese Unie.

    Orbán in Amerika

    De industriële productie neemt jaar na jaar af. De productiviteit is de laagste in de wijde omtrek. De werkloosheid neemt steeds meer toe. Ondanks alle grote woorden van de regeringspartij over traditionele waarden, krimpt de bevolking. Misschien komt dat doordat jonge mensen geen kinderen willen krijgen in een land waar twee derde van de inwoners het landelijke onderwijssysteem als ‘slecht’ betitelt en waar afdelingen van ziekenhuizen sluiten omdat er zo veel artsen zijn uitgeweken naar het buitenland. Misschien dat getalenteerde mensen niet in een land willen blijven dat al drie jaar op rij als het meest corrupte land binnen de EU wordt gezien. Zelfs de Index van Economische Vrijheid – die wordt gepubliceerd door de Heritage Foundation, de aan MAGA-gelieerde denktank achter Project 2025 – plaatst Hongarije helemaal onderaan de EU-lijst waar het de integriteit van de overheid betreft.

    Toeristen in het centrum van Boedapest merken niets van deze neergang. Net zo min als rechts Amerika, kennelijk. Want hoewel de premier van Hongarije, Viktor Orbán, geen minerale rijkdommen heeft weg te geven en niet over een noemenswaardig leger beschikt, speelt hij een buitenproportionele rol in het politieke debat in Amerika. Tijdens de presidentiële campagne van 2024 had Orbán diverse ontmoetingen met Donald Trump.

    Een Republikeins Congreslid omschreef het land als ‘een van de succesvolste modellen van conservatief bestuur’

    In mei 2022 organiseerde een pro-Orbán-denktank de rechtse Conservative Political Action Conference (CPAC) in Boedapest, en drie maanden later ging Orbán naar Texas om te spreken op de CPAC-conferentie in Dallas. Tijdens de derde editie van CPAC-Hongarije, vorig jaar, omschreef een Republikeins Congreslid het land als ‘een van de succesvolste modellen van toonaangevende conservatieve opvattingen en bestuur’. In een videoboodschap noemde Steve Bannon Hongarije ‘een inspiratiebron voor de hele wereld’. Kevin Roberts van de Heritage Foundation heeft, in weerwil van de analyse die zijn eigen instituut heeft gemaakt van de manier waarop Hongarije wordt bestuurd, het moderne Hongarije geprezen als ‘niet zomaar een model voor moderne staatskunde, maar hét model’.

    Orbáns autocratische overname

    Wat is dit dan voor model, dat zo veel bewondering oogst? Op de eerste plaats heeft het niets van doen met moderne staatskunde. Het is een zeer oude, zeer bekende blauwdruk voor een autocratische machtsovername, die is gehanteerd door zowel rechtse als linkse leiders, van Recep Tayyip Erdoğan tot Hugo Chávez.

    Na Orbáns herverkiezing in 2010 heeft hij stelselmatig ambtenaren vervangen door loyalisten; economische drukmiddelen en regelgeving ingezet om de vrije pers de mond te snoeren; universiteiten hun onafhankelijkheid ontnomen en zelfs een universiteit gesloten; het rechtssysteem gepolitiseerd; en meer dan eens de grondwet aangepast voor zijn eigen electorale gewin. 

    Orbáns autocratische overname is precies waar ze in Amerika zo’n bewondering voor koesteren

    Tijdens de coronaepidemie verleende hij zichzelf noodbevoegdheden, die hij tot op de dag van vandaag heeft gehouden. Hij is openlijk banden aangegaan met Rusland en China, heeft zich op EU-vergaderingen doen gelden als spreekbuis van het Russische buitenlandsbeleid en heeft schimmige Chinese investeerders toegang geboden tot zijn land.

    Deze autocratische overname is precies waar onder meer Bannon en Roberts zo’n bewondering voor koesteren, en het is precies wat ze nu zelf proberen te bewerkstelligen in Amerika. De uitholling van het ambtenarenapparaat is al gaande, de druk op de pers en de universiteiten wordt opgevoerd en er wordt ook al gesproken over grondwetswijzigingen. Maar we horen de pleitbezorgers van deze ideeën zelden over hoe het de Hongaarse economie is vergaan, of de gewone Hongaar, toen die wijzigingen eenmaal waren doorgevoerd. Evenmin kijken ze naar de tegenstellingen tussen Orbáns retoriek en de realiteit van zijn beleid. Orbán heeft het bijvoorbeeld heel veel over het weren van emigranten, maar op zeker moment heeft zijn regering visa verstrekt aan willekeurig welke inwoner van een land buiten de EU, als diegene voor 300.000 euro aan staatsobligaties kocht van geheimzinnige offshorebedrijven.

    Orbán en de oligarchie

    Orbán heeft de mond vol van familiewaarden, al geeft zijn regering per hoofd van de bevolking minder uit aan gezondheidszorg dan welk ander EU-land ook. Hij heeft ook de toegang tot IVF aan banden gelegd. En dan is er nog het beruchte geval van een man die seksueel misbruik van kinderen in tehuizen bleek te hebben toegedekt, maar die Orbán evengoed gratie verleende. 

    Orbán praat ook graag over ‘het volk’, terwijl hij zijn vrijwel absolute macht niet gebruikt om de Hongaarse welvaart te bevorderen maar om nog meer geld toe te spelen aan een klein groepje rijke zakenlieden, van wie sommige familie van hem zijn. In Boedapest worden deze oligarchen soms NER genoemd, of NER-mensen, of NERistani – bijnamen die zijn afgeleid van Nemzeti Együttműködés Rendszere, ofwel het Systeem van landelijke samenwerking, de Orwelliaanse naam die Orbán zijn politieke systeem heeft gegeven – en deze NERistani profiteren direct van hun nauwe banden met de leider.

    Direkt36, een van de weinige overgebleven teams van onderzoeksjournalisten in Hongarije, heeft onlangs een documentaire gemaakt, The Dynasty, waarin onder meer is te zien hoe aanbestedingen voor staats- en EU-contracten vanaf ongeveer 2010 bewust zo zijn opgezet dat Elios Innovatív, een energiebedrijf dat deels in handen is van Orbáns schoonzoon István Tiborcz, de opdrachten in de wacht zou slepen. De EU heeft uiteindelijk 35 contracten onderzocht en in vele daarvan onrechtmatigheden aangetroffen, naast bewijzen van belangenverstrengeling. (In een verklaring uit 2018 zei Elios dat hij alle wet- en regelgeving had nageleefd, wat ongetwijfeld waar is; het punt van dit systeem is nu juist dat het allemaal legaal is gemaakt.)

    Lőrinc Mészáros, ooit de rijkste man van Hongarije, heeft zijn rijkdom toegeschreven aan ‘God, geluk en Viktor Orbán’

    Dit is slechts een van de vele verhalen die Hongaren elkaar vertellen, maar niet in het openbaar. The Dynasty gaat ook over het Kisfaludy Tourism Development Programme, dat het toerisme diende te bevorderen en daartoe 316 miljard Hongaarse forinten (860 miljoen dollar) aan subsidies mocht verdelen. Twee derde daarvan ging naar 0,5 procent van de aanvragers; bijna een vijfde ging naar projecten waar Tiborcz iets mee van doen had, of mee van doen zou krijgen.

    Niet dat Tiborcz de enige is die zich mag verheugen in de vrijgevigheid van de overheid. Lőrinc Mészáros, ooit de rijkste man van Hongarije, een gasinstallateur die later ondernemer is geworden, en tevens een oude vriend van de premier, heeft zijn rijkdom ooit toegeschreven aan ‘God, geluk en Viktor Orbán.’ Andere gunstelingen komen en gaan, al naar gelang Orbáns grillige voor- en afkeuren. Een Hongaarse zakenman zei ooit tegen me dat ‘je kunt merken wie in de gunst is en wie niet door te kijken welke ondernemingen floreren. Als je in de gunst bent, groeit je bedrijf. Als je eruit ligt, zal je bedrijf krimpen. Dat is binnen een jaar of twee merkbaar.’

    Orbán en de ‘onvoorstelbare successen’

    Dergelijke vormen van corruptie zijn, zoals gezegd, meestal legaal omdat de wetten, contracten en aanbestedingsregels zo zijn opgesteld dat die ruimte er is. En zelfs als bepaalde activiteiten illegaal zouden zijn, zouden door de overheid gecontroleerde aanklagers geen onderzoek instellen. De corruptie vindt plaats op een dermate grote schaal dat de rest van de economie erdoor wordt verstoord. De Hongaarse zakenman en een Hongaarse econoom met wie ik heb gesproken – en die beiden absoluut anoniem wilden blijven, uit angst voor represailles – hadden onafhankelijk van elkaar berekend dat NERistan zo’n twintig procent van de Hongaarse economie uitmaakt.

    Dat wil zeggen, zo legde de econoom me uit, dat twintig procent van de Hongaarse bedrijven niet draait ‘op basis van marktwerking, niet op basis van verdiensten, maar feitelijk op basis van loyaliteit.’ De bedrijven hebben geen normaal personeelsbeleid en ze gebruiken geen echte businessmodellen, omdat ze niet zijn opgezet om efficiënt te zijn en winst te maken, maar om de kleptocratie te faciliteren – het doorsluizen van overheidsgeld naar de eigenaars van de bedrijven.

    Het Sovereignty Protection Office is een sinister orgaan dat onafhankelijke Hongaarse organisaties intimideert en zwartmaakt

    Niet dat het regime ooit zal toegeven dat de oligarchie een rol speelt binnen het systeem, of zelfs maar zal onderkennen dat Hongarije mogelijk aan de vooravond staat van een structurele crisis. Een andere Hongaarse econoom vertelde me dat Orbán altijd ‘een stralende toekomst’ voorspelt, met ‘successen, onvoorstelbare successen.’

    ‘Schenk ons alstublieft uw vertrouwen,’ zei Orbán begin 2023 tijdens zijn jaarlijkse toespraak. ‘Gelooft u mij: Tegen het einde van dit jaar zal de inflatie niet langer dubbele cijfers bedragen.’ Maar in 2023 bedroeg de jaarlijkse inflatie maar liefst dik 17 procent. In 2024 voorspelde de regering een groei van 4 procent; de werkelijkheid was 0,6 procent. Wie met tegengeluiden komt, zal vermoedelijk nauwelijks gehoord worden. Onafhankelijke economen worden zelden gevraagd in televisieprogramma’s en ze komen ook nauwelijks aan bod in de verschillende door de regeringspartij gecontroleerde media.

    Orbáns onderdrukking

    In februari 2024 heeft het regime het Sovereignty Protection Office in het leven geroepen, een sinister orgaan dat onafhankelijke Hongaarse organisaties intimideert en zwartmaakt. Sinds de Amerikaanse verkiezingen en de aanval op USAID heeft deze dienst haar inspanningen verdubbeld. De dienst richt zijn pijlen onder meer op de Hongaarse tak van Transparency International, de anticorruptieonderzoeksgroep, en op het portal voor onderzoeksjournalistiek Atlatszo.hu – en op willekeurig welke instelling die de waarheid zou kunnen vertellen over hoe het land werkelijk functioneert.

    Maar voor wie bereid is te kijken is die waarheid overal zichtbaar, aangezien de gunstelingen van dit corrupte systeem er geen enkel probleem mee hebben om te pronken met hun rijkdom. Toen ik tegen een Hongaarse vriend begon over alle glimmende hotelgevels in de binnenstad van Boedapest, snoof hij: ‘Ja, wat wil je, daar wonen al die NER-lui. Die willen dat alles blinkt.’ Bovendien hebben ze zelf een groot deel van die hotels in bezit. In The Dynasty, de documentaire, zitten ook beelden van de Hongaarse elite die feest in clubs en paleizen. De film is binnen een maand meer dan 3 miljoen keer bekeken, wat veel is voor een land met 9,6 miljoen inwoners. In de duizenden reacties op YouTube worden de Direkt36-journalisten bedankt dat ze de ‘echte waarheid’ hebben getoond, die nergens anders te zien is.

    Hongarije is in veel opzichten haast het tegenovergestelde van Amerika: het land is klein, arm en homogeen. Maar de film riep bij mij een angstig voorgevoel op. Terwijl Elon Musk, die door de overheid is ingehuurd, ons ambtenarenapparaat ontmantelt en beslissingen neemt over de ministeries die hem reguleren; terwijl de FBI en het ministerie van Justitie worden overgenomen door partizanen die nooit hun collega’s zullen vervolgen voor corruptie; terwijl inspecteurs-generaal worden ontslagen en wetgeving over belangenverstrengeling aan de laars wordt gelapt, tolt Amerika in sneltreinvaart richting Hongaars populisme, Hongaarse politiek en een Hongaars rechtssysteem. Dat betekent ook dat ons Hongaarse stagnatie, Hongaarse corruptie en Hongaarse armoede staan te wachten.

  • Netanyahu bezoekt Hongarije ondanks arrestatiebevel van het Internationaal Strafhof

    Netanyahu bezoekt Hongarije ondanks arrestatiebevel van het Internationaal Strafhof

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Politico: Elon Musk verlaat mogelijk binnenkort de regering-Trump

    » India: minstens 21 doden bij een explosie in een clandestiene vuurwerkfabriek

    Hongarije kan zijn arrestatieplicht omzeilen via een juridische achterdeur

    Vanochtend vroeg landde het vliegtuig van de Israëlische premier Benjamin Netanyahu op het vliegveld van Boedapest, waar de Hongaarse minister van Defensie, Krzysztof Szalai-Bobrovnitzky, hem verwelkomde. ‘Welkom in Boedapest, Benjamin Netanyahu’, schreef Szalai-Bobrovnitzky op Facebook. Netanyahu zal tijdens zijn bezoek gesprekken voeren met de Hongaarse minister-president Viktor Orbán en andere functionarissen voordat hij op 6 april terugkeert naar Israël, meldt het Panarabische dagblad al-Sharq al-Awsat.

    Op 21 november vaardigde het Internationaal Strafhof een arrestatiebevel uit tegen Netanyahu op beschuldiging van misdaden tegen de mensheid. Hetzelfde arrestatiebevel werd uitgevaardigd tegen de voormalige Israëlische minister van Defensie, Yoav Gallant, en de voormalige militaire commandant van Hamas, Muhammad al-Dhaif, die in juli gedood werd bij een Israëlische luchtaanval op Gaza. Hoewel Hongarije in 1999 het Statuut van Rome heeft ondertekend, het internationale verdrag voor de oprichting van het Internationaal Strafhof, heeft Boedapest het arrestatiebevel niet opgevolgd, merkt de Saoedische krant op.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Viktor Orbán nodigde Netanyahu publiekelijk uit, kort nadat het Internationaal Strafhof het arrestatiebevel uitvaardigde. ‘Ik garandeer hem dat, als hij komt, de uitspraken van het Internationaal Strafhof geen effect zullen hebben in Hongarije,’ zei Orbán destijds. Het Internationaal Strafhof kan niemand arresteren, legt Radio Free Europe/Radio Liberty uit, maar de staten die het Statuut van Rome hebben ondertekend zijn wel verplicht dit te doen.

    Tamas Adany, een Hongaarse professor van het internationaal recht, zegt dat ‘de meeste landen die een internationaal verdrag ondertekenen, dit ook opnemen in hun nationale wetgeving’. Hongarije heeft dan wel het Statuut van Rome ondertekend, het heeft nooit de stap genomen om de regels in het verdrag in haar wetgeving te integreren. Dit is ook de uitleg die de Hongaarse autoriteiten voorleggen. Adany voegt echter toe dat Netanyahu ook beschuldigd wordt van oorlogsmisdaden onder het internationale gewoonrecht, dat uit de jaren veertig stamt. De professor is er echter van overtuigd ‘dat de arrestatie niet zal plaatsvinden’.

  • Spanje spreekt veto uit over Hongaarse investering in Spaanse spoorwegsector

    Spanje spreekt veto uit over Hongaarse investering in Spaanse spoorwegsector

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Soedan: tientallen doden na instorting dam

    » VS: aanklagers herzien aanklacht tegen Trump inzake verkiezingsuitslag

    Reden voor het veto was de ‘nationale veiligheid’

    Afgelopen dinsdag blokkeerde de Spaanse regering een poging van het aan de Hongaarse regering gelieerde bedrijf Ganz Mavag om de Spaanse treinfabrikant Talgo over te nemen. Ze nam dit besluit omwille van de ‘nationale veiligheid’ van het land. Talgo is de belangrijkste leverancier van de Spaanse nationale spoorwegmaatschappij Renfe. De Spaanse regering gaf geen uitleg over de exacte redenen voor de weigering en zei alleen dat de informatie waarop de beslissing was gebaseerd door de Ministerraad ‘geheim’ was verklaard.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Hongaarse premier Viktor Orbán, wiens land het roulerend voorzitterschap van de Raad van de EU bekleedt, heeft nooit een geheim gemaakt van zijn nauwe banden met Moskou. ‘De uitvoerende macht is van mening dat de technologie van Talgo te gevoelig is om in Hongaarse handen te laten’, aldus ABC.

    Volgens de Spaanse krant kan de beslissing van Madrid ‘een conflict veroorzaken met een partnerland van de Europese Unie zoals Hongarije. Terwijl de uitvoerende macht de nationale veiligheid aanvoert als reden om de operatie af te wijzen, heeft het tegelijkertijd andere buitenlandse biedingen aangemoedigd.’

  • Hongarije spreekt veto uit over steun Oekraïne

    Hongarije spreekt veto uit over steun Oekraïne

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Argentijnse vicepresident Kirchner krijgt zes jaar

    » Georgia stemt over laatste Senaatszetel

    Hongarije en de EU liggen al langer in de clinch over betalingen

    EU-lidstaten zijn dinsdag gebotst met Hongarije over een geplande lening voor Oekraïne, schrijft persbureau Reuters. Als enige lidstaat sprak het land zijn veto uit over een lening ter waarde van 18 miljard euro, waarmee het door de oorlog getroffen land door de winter geholpen moest worden. Daarnaast moet het bedrag gebruikt worden voor de wederopbouw van Oekraïne.

    Hongarije ligt al langer dwars als het gaat om steun aan Oekraïne, iets wat op ergernis van andere EU-lidstaten kan rekenen. Ondanks het veto en de starre houding van Hongarije hebben EU-lidstaten gezegd door te willen zetten met hun plan Oekraïne financieel te helpen en te kijken hoe dat kan zonder steun van Hongarije.

    Op de achtergrond speelt een conflict tussen Hongarije en de EU, aangezien de regering van premier Viktor Orban enkele belangrijke Europese rechten, waaronder vrijheden voor minderheden en de LGTBI-gemeenschap, behoorlijk heeft ingeperkt. Ook de macht van rechtbanken zou zijn ingeperkt en universiteiten en pers zouden minder vrijheid hebben. De EU weigert daarom fondsen vrij te geven aan het land, dat momenteel kampt met economisch zware tijden. Hongarije noemt de maatregelen van Europa chantage om financiële middelen voor Oekraïne vrij te krijgen.

    Lees ook: