Tag: Wat zij zeggen over

  • Wat zij zeggen over de wereldwijde bosbranden deze zomer

    Wat zij zeggen over de wereldwijde bosbranden deze zomer

    Internationale commentatoren en opiniemakers over de bosbranden die deze zomer woeden in Noord-Amerika, Europa en Azië. ‘Dit nieuwe normaal is abnormaal – en het is dodelijk.’

    Marsha Lederman – columnist, Toronto 

    The Globe and Mail

    ‘Als je een klimaatscepticus kent, kijk je misschien uit naar een volgende ontmoeting, zodat je al het bewijs kunt presenteren dat deze vreselijke zomer te bieden heeft. Op veel plekken is dit het ergste seizoen ooit als het gaat om natuurbranden. Ongekende hittegolven en bosbranden in Noord-Amerika, Europa en Azië hebben mensen gedood, huizen verwoest en de levensomstandigheden ondraaglijk gemaakt. Deze verhalen mogen op geen enkel moment alledaags worden. Dit nieuwe normaal is abnormaal – en het is dodelijk.’


    Helena Smith – correspondent Griekenland, Turkije en Cyprus

    The Guardian

    ‘In een land dat gehard is door de realiteit van het omgaan met verzengende hittes en met een bijpassend lexicon – wetenschappers in Athene, de zuidelijkste metropool van Europa, waren de eersten ter wereld die hittegolven namen gaven – lijken er plotseling geen woorden te zijn voor temperaturen die records breken en zo langdurig zijn. “Zonder einde en krachtig”, zo drukte een weerman het uit; “ongekend”, zo zei een andere weerman. Maar steeds vaker hoor ik ook een andere zin: “Griekenland is het nieuwe Dubai.”’


    Marine Rafenberg – correspondent Griekenland

    Le Monde

    ‘Een studie uit 2021 van het onafhankelijke onderzoekscentrum Dianeosis schat dat tegen 2050 het aantal dagen dat Griekenland door hittegolven zal worden getroffen per jaar met 15 à 20 zal toenemen; het aantal dagen met een hoog brandrisico zal met 15 tot 70 procent stijgen en extreme weersverschijnselen zullen veel vaker voorkomen. Maar volgens veel milieuactivisten is ook het gebrek aan preventie en ­gecoördineerd overheidsbeleid verantwoordelijk voor deze terugkerende branden.’


    Peter Yeung – klimaatjournalist

    The Telegraph

    ‘De vooruitgang van Bangladesh bij het omgaan met natuurrampen staat in schril contrast met de situatie in Europa, waar de afgelopen jaren 180 Duitsers omkwamen door plotselinge overstromingen, talloze doden vielen als gevolg van ongekende bosbranden in Frankrijk, Spanje en Griekenland, en een historische hittegolf op het continent vorig jaar meer dan 61.000 levens eiste. De Europese autoriteiten haasten zich nu om rampenbestrijdingssystemen op te zetten – en ze kijken daarbij naar Bangladesh voor advies.’

  • Wat zij zeggen over de presidentskandidatuur van Ron DeSantis

    Wat zij zeggen over de presidentskandidatuur van Ron DeSantis

    Internationale commentatoren en opiniemakers over de kansen van de Republikeinse kandidaat Ron DeSantis om president van de VS te worden.

    James Oliphant – politiek redacteur Reuters

    Reuters

    ‘Volgens Democraten heeft het feit dat DeSantis tijdens de pandemie bleef aandringen op het openhouden van bedrijven en scholen en zich verzette tegen de vaccinatieplicht, hem waarschijnlijk populair gemaakt bij latinokiezers uit de midden- en arbeidersklasse die het zich niet konden veroorloven om thuis te blijven en ook hun kinderen thuis te houden. Deze kiezers zouden anders misschien niet op een Republikeinse kandidaat stemmen. Volgens Republikeinen vindt het felle verzet van DeSantis tegen progressief onderwijsbeleid met betrekking tot afkomst en geslacht weerklank bij veel cultureel conservatieve latinokiezers.


    Anthony Zurcher – Amerika-correspondent, BBC

    BBC

    ‘DeSantis is een formidabele kandidaat – althans op papier. Maar campagnes worden niet op papier gevoerd, ze worden gevoerd voor levende kiezers en onder het scherpe oog van de nationale media. Sinds hij een niet te stoppen kracht leek te zijn in de nasleep van zijn indrukwekkende herverkiezing in november, is de steun voor hem afgenomen. Uit peilingen van vorig jaar bleek dat DeSantis nek-aan-nek ging of zelfs zou winnen van Trump. Maar Trump krijgt nu in veel peilingen meer dan 50 procent terwijl DeSantis met dubbele cijfers achterloopt.’


    Liz Peek – columnist Fox News en The Hill

    The Hill

    ‘Er is waarschijnlijk nog nooit een presidentskandidaat geweest die al zo bont en blauw was voordat hij zelfs maar in de ring stapte. DeSantis kreeg het niet alleen van Trump maar ook van de Democraten te verduren. Waarom? Omdat alle partijen weten dat DeSantis een formidabele, jonge en talentvolle kandidaat is met een uitstekende staat van dienst die president Biden absoluut kan verslaan. Peilingen laten het zien en het gezond verstand zegt het. Eind april bleek uit een peiling dat Biden Trump in een onderlinge strijd zou verslaan, maar zou verliezen van DeSantis.’


    Richard Luscombe – correspondent VS voor The Guardian

    The Guardian

    ‘Minderheidsgroepen en anderen die slachtoffer werden van Ron DeSantis tijdens zijn opmars naar het Witte Huis, waarschuwen dat de democratie op nationaal niveau in gevaar is. Zijn aankondiging leidde tot woede en een hernieuwde belofte tot verzet bij voorvechters van transgenderrechten, organisaties voor immigranten en burgerrechten. ‘Het wordt alleen maar erger als DeSantis in de buurt van het Witte Huis komt,’ zegt Democratisch congreslid Anna Eskamani. “We zijn hier niet alleen om terug te vechten, maar ook om mensen in dit geweldige land eraan te herinneren hoe gevaarlijk DeSantis echt is.”‘

    Lees ook:

  • Wat zij zeggen over de historische marathonwinst van Sifan Hassan in Londen

    Wat zij zeggen over de historische marathonwinst van Sifan Hassan in Londen

    Internationale commentatoren en opiniemakers over de marathonwinst van de Nederlandse atlete Sifan Hassan op zondag 23 april in Londen. Wat maakt haar overwinning zo uitzonderlijk?

    Sportredactie France 24

    France 24

    ‘De een won de eerste marathon in haar carrière, de ander zette de tweede snelste tijd ooit neer en beiden drukten hun stempel: de Nederlandse Sifan Hassan en de Keniaan Kelvin Kiptum wonnen zondag de sterk bezette marathon van Londen. Hassan, Olympisch kampioen op de 5000 en 10.000 meter in Tokio in 2021 (plus een bronzen medaille op de 1500 meter), had deze afstand vóór Londen nog nooit gelopen. Ze testte zichzelf voor de start van het buitenseizoen met het oog op de Spelen van Parijs volgend jaar.


    Michael Reinsch – sportcorrespondent

    Frankfurter Allgemeine Zeitung

    ‘“Sifan Hassan wilde vooral de marathon lopen om ermee kennis te maken.” Dat werd zondagochtend in Londen een indrukwekkende ontmoeting. De Nederlandse, Olympisch kampioen op de 5000 en 10.000 meter, won de eerste wedstrijd van haar leven op de 42,195 kilometer en blijft iedereen verbazen. Op het rechte stuk net buiten Buckingham Palace versloeg de koningin van de lange afstand de Ethiopische Alemu Megertu en Kenia’s olympische marathonkampioen Peres Jepchirchir in slechts 2:18:34 uur.


    Andrew Das – sportverslaggever

    The New York Times

    ‘Hassan toonde haar verbluffende bereik als hardloper, maar ook haar onervarenheid als marathonloper. Na ongeveer een uur verloor ze tempo, stopte ze minstens één keer om haar pijnlijke linkerheup te strekken en bood ze een van haar rivalen drinken aan tijdens het hardlopen nadat ze zelf een waterstop had gemist – het resultaat, zei ze later, van daar nooit op geoefend te hebben. En dit alles deed ze op basis van trainingen tijdens de ramadan, toen ze geen lange runs kon maken omdat ze overdag niet mocht eten of drinken.’


    Sein Ingle – sportverslaggever

    The Guardian

    ‘Niet sinds Pheidippides naar Athene rende, was er een uitzonderlijker marathondebuut dan dat van Sifan Hassan in de straten van Londen waar ze een blessure trotseerde – en bijna werd uitgeschakeld door een motor – om vervolgens een verbluffende zege op te eisen. “Ik ben geboren voor drama,” grapte de Nederlandse atleet na een spannende finish en deze verbazingwekkende prestatie. De Ethiopische kwam in 2008 als vijftienjarige vluchtelinge in een Nederlands opvanghuis voor asielzoekers terecht.’

  • Wat zij zeggen over de massale stakingen in Duitsland

    Wat zij zeggen over de massale stakingen in Duitsland

    Internationale commentatoren en opiniemakers over de ongekende stakingen van maandag 27 maart bij het openbaar vervoer in Duitsland.

    Birgit Baumann – correspondent in Berlijn voor Der Standard

    Der Standard

    ‘Een megastaking legt het land lam. Met een ongekende actie hebben Verdi – de vakbond voor de dienstensector – en de vakbond voor spoorwegen en vervoer (EVG) de handen ineengeslagen en opgeroepen tot werkonderbrekingen. Deutsche Bahn heeft zijn langeafstandsdiensten volledig stilgelegd en ook de regionale diensten werken bijna niets. In de regio Berlijn/Brandenburg was men aanvankelijk blij dat de ODEG (Ostdeutsche Eisenbahn Gmbh) zou rijden. Maar ook de particuliere spoorwegen moeten hun treinen in de remises laten staan want zij maken gebruik van de infrastructuur van Deutsche Bahn.’


    Prof. Dr. Thorsten Schulten – politicoloog gespecialiseerd in arbeidsverhoudingen

    Rundfunk Berlin-Brandenburg

    ‘Op de vraag of er in Duitsland meer wordt gestaakt dan in andere Europese landen is het antwoord: ja, Duitsland is een stakingsland, maar bevindt zich ergens onderin de middenmoot. Het verschil met Frankrijk is dat werknemers daar individueel stakingsrecht hebben en dat bestaat hier niet. Maar dit is een uitzonderlijke historische situatie. Met deze hoge inflatiecijfers is de vraag: wie draagt eigenlijk de kosten? Worden ze bij de werknemers of bij de bedrijven neergelegd? En hoe kom je tot een redelijk compromis om die kosten te verdelen?’


    Simon Zeise – redacteur economie

    Der Berliner Zeitung

    ‘In het verleden viel weinig te verwachten van collectieve onderhandelingen in de overheidssector. De vakbonden zijn zwak, de organisatiegraad in veel sectoren is laag. En hoe breng je de belangen van goed betaalde ambtenaren en onzekere onderwijzers samen onder één noemer? Een gevolg hiervan is reëel loonverlies voor een grote groep. Verpleegkundigen, onderwijzers en buschauffeurs die tijdens de pandemie de voorzieningen op gang hielden, werden in de kou gezet. Ondertussen maakt de inflatie het leven voor veel werknemers steeds onbetaalbaarder, vooral in de lagere loonklassen.’


    Sebastian Engelbrecht – correspondent in Berlijn voor Deutschlandfunk

    Deutschlandfunk

    ‘Wij betalen niet betalen voor jullie crisis.’ Dat is het motto waarmee dienstenvakbond Verdi, spoorweg- en transportbond EVG en de Berlijnse huurdersvereniging oproepen tot acties. Op het eerste gezicht is het motto een provocatie, want de crisis raakt tenslotte iedereen: politici, bedrijven en werknemers. Maar op het tweede gezicht is het een gerechtvaardigd devies, zeker aan het adres van de Bondsregering. Want de crisis – oftewel: het koopkrachtverlies van werkenden – die is veroorzaakt door een inflatie van bijna tien procent vorig jaar, is vooral het product van een falend energiebeleid.’

    Lees ook: