Tag: wielrennen

  • Spaans crosswielrennen en een Noorse handballegende

    Spaans crosswielrennen en een Noorse handballegende

    360 kiest een door de buitenlandse pers beschreven sportevent, van voetbal tot Grieks-Romeins worstelen. Deze keer de Spaanse wielrensport en handbal in Noorwegen.

    Felipe Orts, de Spanjaard die het veldrijden openbreekt

    Spanje en veldrijden: een combinatie die lange tijd ondenkbaar leek. De cross is immers het domein van België, en goed, ook een beetje van Nederland. Toch strijdt Felipe Orts de laatste jaren mee in de wereldtop. De dertigjarige renner uit Villajoyosa is uitgegroeid tot hét gezicht van het Spaanse veldrijden, en tot een vaste waarde in de internationale cross. Afgelopen oktober won hij De Nacht van Woerden, meldt Eurosport.

    Het klinkt eenvoudig, maar de realiteit is dat Orts bijna elke week van Spanje naar België vliegt om aan wedstrijden deel te nemen. De internationale wielerunie UCI pleit al langer voor de deelname van andere landen, maar de meeste buitenlandse renners hebben daar simpelweg de middelen niet voor, aangezien de meeste wedstrijden plaatsvinden in de Lage Landen.

    Terwijl Belgische en Nederlandse renners na de training vaak naar huis rijden, vliegt Orts terug naar de zon van de Costa Blanca. De twee werelden verschillen sterk. In Spanje is veldrijden een niche sport en zijn de parcoursen heel anders. ‘Zeker in de regio van Alicante gaat het vaak over enorm droge weides. Je kan dat bijna niet vergelijken met de modder,’ vertelde Orts in een interview met WielerFlits.

    SPO Felipe Orts compressed
    © ANP

    Toch komt sinds 2023 de internationale crosswereld eens per jaar naar hem toe, nu Benidorm ook een wedstrijd organiseert, nauwelijks 10 kilometer van zijn geboorteplaats. Voorafgaand aan de eerste editie zei Orts tegen El País: ‘Wat er in Benidorm gebeurt, zal bepalen of het een grote sport wordt of dat het bij vier fans blijft.’ Het bleek een succes. Ook dit jaar staat er op 18 januari een cross op de kalender.

    Daarnaast is het Orts gelukt om een Spaanse sponsor te vinden voor zijn eenmansteam. Hij zocht naar ‘Spaanse bedrijven die op zoek waren naar naamsbekendheid en productpromotie in België en Nederland’, vertelt de crosser aan Wielerflits. Villajoyosa, Orts’ geboorte- en woonplaats aan de Costa Blanca, besloot hoofdsponsor te worden. ‘De gemeenteraad vond het een uitstekend idee om via sponsoring van mijn team, het dorp te promoten in België, Nederland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk,’ aldus de Spaanse veldrijder. ‘Het is een erg gedurfde stap, maar ik ben er zeker van dat mensen ons dorp straks kennen en weten waar het ligt.’


    Afscheid van een Noorse handballegende

    Half december won het Noorse vrouwenhandbalteam in Rotterdam voor de vijfde keer de wereldtitel na een 23-20 overwinning op Duitsland. In de finale deden beide teams volgens Marca nauwelijks voor elkaar onder en ‘was het de Noorse doelvrouw Katrine Lunde die met de vijftien beslissende reddingen het verschil maakte’.

    ‘Een zeldzaam zenuwslopende wedstrijd’, schrijft de Noorse krant NRK. Handbalexpert Kenneth Gabrielsen kon Lundes fantastische reflexen in de tweede helft nauwelijks bijhouden: ‘Iemand van vijfenveertig jaar oud die dit soort dingen doet. Het is een beetje absurd.’

    Na afloop ging de meeste aandacht dan ook uit naar de keepster die haar 388e en laatste interland speelde en het lopende seizoen afmaakt bij haar club Kristiansand in Zuid-Noorwegen. ‘Fantastisch. Veel emoties, maar nu ben ik moe,’ verklaarde ze tegenover NRK.

    SPO Handbal compressed
    © ANP

    In haar ruim vijfentwintigjarige carrière pakte Lunde medailles op vijf achtereenvolgende Olympische Spelen (drie gouden en twee bronzen), won ze zeven keer de Champions League en grossierde ze in nationale kampioenschappen: niet alleen in Noorwegen, maar ook in Duitsland en Hongarije.

    In een uitgebreid interview met het EHF-magazine kijkt Lunde terug op haar sportieve prestaties en haar persoonlijke leven. Ze vertelt dat ze zonder haar tweelingzus Katrine, die als aanvalster 181 interlands voor Noorwegen speelde, nooit zo ver was gekomen. ‘In de jeugd waren we zo competitief dat we altijd in hetzelfde team speelden, anders zouden we elkaar nog iets aandoen. Pas bij de senioren zijn we wat rustiger geworden.’

    Lunde stelt dat het voor een handbalkeeper aankomt op mentale sterkte. Omdat ze in internationale wedstrijden vaak tegenover dezelfde speelsters stond, deed ze zich dan anders voor dan ze was: ‘Vanuit mijn positie in het doel probeer ik mijn team op alle mogelijke manieren extra energie te geven. Ik ben een goed mens, denk ik, maar zonder onsportief te zijn, doe ik er alles aan om een wedstrijd te winnen. Tussen de doelpalen speel ik een spel door emoties te laten zien die er helemaal niet zijn. Zo wil ik mijn opponenten angst aanjagen en in hun hoofd kruipen. Zodat ze op een gegeven moment geen idee meer hebben waartoe ik allemaal in staat ben.’

  • Spanje: laatste etappe Vuelta voortijdig afgelast wegens pro-Palestinaprotesten

    Spanje: laatste etappe Vuelta voortijdig afgelast wegens pro-Palestinaprotesten

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Qatar roept de internationale gemeenschap op om Israël sancties op te leggen

    » NAVO lanceert operatie om oostflank te versterken na drone-inval in Polen

    De demonstranten vielen onder meer journalisten en agenten aan

    Meer dan honderdduizend pro-Palestijnse demonstranten hebben de organisatoren genoodzaakt de laatste etappe van de Spaanse wielerronde af te gelasten. De demonstranten, die zich verzetten tegen de deelname van het wielerteam Israel-Premier Tech, ‘gooiden hekken omver, gingen journalisten te lijf, gebruikten wapenstokken en vielen de politie en de organisatoren van de race aan’, waardoor laatstgenoemden gedwongen werden het definitieve einde van de Vuelta a España aan te kondigen voordat de renners de finish bereikten, meldde de Spaanse krant ABC zondag.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Een zeer triest einde (…) dat een betreurenswaardig beeld van het land neerzet’, benadrukte het conservatieve dagblad, dat ‘de nederlaag van de sport ten opzichte van het brute geweld van activisten’ aan de kaak stelde. ‘Er was ook geen podiumceremonie vanwege de demonstranten die de straat op gingen. Jonas Vingegaard werd zijn gloriemoment als winnaar van de Vuelta ontnomen’, concludeert de krant.

    ‘s Avonds ontaardde het chaotische einde van de race in een politieke afrekening tussen de regering en de rechtse oppositie. ‘De Spaanse samenleving tolereert niet dat de genocide in Gaza wordt genormaliseerd in sport- of culturele evenementen’, aldus minister van Arbeid Yolanda Díaz op sociale media. Alberto Nunez Feijoo, leider van de conservatieve Volkspartij (PP), bestempelde de gewelddadige protesten als ‘een internationale schande die de hele wereld overgaat’.

  • Als ‘Bini’ een Touretappe wint, zijn alle Afrikanen trots  

    Als ‘Bini’ een Touretappe wint, zijn alle Afrikanen trots  

    360 kiest een door de buitenlandse pers beschreven sportevenement, van voetbal tot Grieks-Romeins worstelen. Deze keer de Tour de France, met de Eritreeër Biniam Girmay en de Russen Pavel Sivakov en Aleksandr Vlasov.

    ‘Wielrennen is sport nummer één in Eritrea’

    tour de france – ‘Bini’, zoals de Eritreeër Biniam Girmay vaak wordt genoemd, schreef al op jonge leeftijd wielergeschiedenis. Zijn zilveren medaille in de wegwedstrijd onder 23 op het WK in 2021 betekende ‘een mijlpaal voor Eritrea en heel Afrika’, schreef Patrick Fletcher in Cycling News. 

    In 2022 werd Girmay met zijn overwinning in Gent-Wevelgem de eerste zwarte Afrikaan die een wielerklassieker wist te winnen. Twee maanden later won hij ook als eerste zwarte Afrikaan een etappe in de Giro d’Italia. Een etappeoverwinning in de Tour zat er vorig jaar, tijdens zijn eerste deelname, nog niet in. In juli probeert de Eritreeër het opnieuw. 

    ‘Girmay is al overal in Afrika erg populair. Iedereen die van wielrennen houdt, zal naar de Tour kijken’

    ‘Girmay is al overal in Afrika erg populair. Iedereen die van wielrennen houdt, zal naar de Tour kijken en als hij wint, denk ik dat alle Afrikanen trots zijn,’ zei zijn coach Jean-Jacques Henry afgelopen jaar tegen BBC News Africa, voor Girmays eerste deelname aan de Tour [en ja, heel Afrika mag trots zijn: op 1 juli won Girmay de derde etappe]. Dat zal dit jaar niet anders zijn. ‘Wielrennen is sport nummer één in Eritrea,’ aldus Henry. ‘Ze hebben daar hetzelfde potentieel als Kenianen die kampioen atletiek zijn.’

    Het WK wielrennen wordt in 2025 voor het eerst in Afrika gehouden: in Kagali, de hoofdstad van Rwanda. ‘Zowel het Oost-Afrikaanse evenement als Girmays bekendheid markeert de opkomst van de sport op het continent,’ schrijft BBC News Africa.

    Opgegroeid in een wielergekke familie – in een stad op 2400 meter hoogte – won Girmay in eigen land de ene na de andere wielerwedstrijd. Het leverde hem een uitnodiging van de UCI op om in het World Cycling Centre (WCC) te komen trainen, schrijft het Belgische Sporza. Het WCC is een initiatief om renners te ontwikkelen met een achtergrond die normaal gesproken een belemmering zou kunnen vormen voor het starten van een prof­carrière. Sinds 2021 komt Girmay uit voor de Belgische ploeg Intermarché-Wanty. Ze zullen dit jaar dus niet alleen in Afrika maar ook in België een feestje vieren als het Bini lukt om zijn eerste ritzege in de Tour te pakken. 

    Maud Wiersma


    Russische renners vierkant tegen oorlog in Oekraïne

    tour de france – Sinds de inval in Oekraïne, in februari 2022, mogen sporters met de Russische nationaliteit niet meedoen aan internationale wedstrijden. Toch verschijnen op 29 juni in Florence – onder voorbehoud van blessures – twee van oorsprong Russische renners aan de start van de Tour de France.

    Pavel Sivakov werd in 1997 in Italië geboren uit Russische ouders en verhuisde een jaar later naar Frankrijk. Als een van de grootste wielertalenten reed hij in internationale wegwedstrijden onder de Russische vlag, zonder ooit in het land te hebben gewoond. Een maand na het begin van de oorlog in Oekraïne vroeg Sivakov met succes de Franse nationaliteit aan. Dat was hij al langer van plan, verklaarde hij in Libération: ‘Gezien de oorlog in Oekraïne wilde ik dat versnellen. Nu kan ik meedoen aan de Franse kampioenschappen en wie weet deze zomer een Olympische medaille voor Frankrijk winnen.’

    ‘Ik ben geen politicus en aan gewone mensen als ik wordt niet gevraagd of ze oorlog willen voeren’

    Op Twitter en in een profiel op Cycling Weekly benadrukte Sivakov dat hij ‘vierkant tegen de oorlog in Oekraïne is’. Volgens hem wil het merendeel van de Russen dat er ‘zo snel mogelijk vrede wordt gesloten. Die boodschap hoop ik aan de rest van de wereld over te brengen.’ De klimmer rijdt de Tour voor UAE Team Emirates, de ploeg met kopman Tadej Pogačar, de grote favoriet voor de eindzege. 

    Na de naturalisatie van zijn collega Sivakov is Aleksandr Vlasov de enige Russische renner die op 29 juni in Florence aan de start verschijnt. Vlasov sprak zich in Le Soir uit tegen de invasie in Oekraïne: ‘Ik ben geen politicus en aan gewone mensen als ik wordt niet gevraagd of ze oorlog willen voeren. Maar ik hoop dat er zo snel mogelijk een eind aan komt. Deze situatie brengt de hele wereld in problemen.’

    Vlasov geldt als meesterknecht van Primož Roglič, de kopman van het Duitse team BORA-hansgrohe. Of de Sloveen van start gaat in de Tour is nog wel even de vraag: momenteel herstelt hij van een zware valpartij in de Dauphiné Liberé, begin juni.  

    Diederik Samwel 

  • Wereldnieuws: Groenland legt olie-exploratie aan banden & Meer

    Wereldnieuws: Groenland legt olie-exploratie aan banden & Meer

    Wielrennen voor vrouwen in Afghanistan

    Halverwege juni stonden zo’n vijftig vrouwen aan de start voor de Ronde van Bamiyan, ondanks dat er een zwaar taboe rust op het vrouwenfietsen in Afghanistan, schrijft Al Araby. Officieel werd in 1986 een Afghaans wielerteam voor vrouwen opgericht, maar het werd eigenlijk pas een sport in het post-talibantijdperk. De Amerikaanse Shannon Gilpin speelde daarbij een belangrijke rol.

    In 2009 was ze de eerste vrouw die mountainbikend door Afghanistan trok. Ze ontdekte dat een kleine
    groep vrouwen een eigen nationale wielerploeg had gevormd, met een slechte uitrusting maar met groot enthousiasme. Veel van die vrouwen hadden als vluchteling leren fietsen in Iran en Pakistan. Gilpins liefdadigheidsinstelling Mountain2Mountain zorgde voor beter materieel en betaalde het team om deel te kunnen nemen aan internationale toernooien.

    Door de opkomst van de taliban is het de vraag of het Afghaanse vrouwenfietsen nog toekomst heeft

    Nu de taliban sinds het vertrek van de Amerikanen claimen dat ze 85 procent van het land in handen hebben en berichten over strenge beperkingen voor vrouwen weer aanzwellen, is het de vraag of het Afghaanse vrouwenfietsen nog toekomst heeft.


    Vaccinatieplicht in Azerbeidzjan

    Inwoners van Azerbeidzjan zullen binnenkort een vaccinatiebewijs moeten kunnen overleggen om de meeste openbare gebouwen te mogen betreden, bericht Eurasianet. Deze maatregel werd eind juli aangekondigd en komt feitelijk neer op een nationale vaccinatieplicht. Vanaf 1 september moeten mensen vanaf achttien jaar een vaccinatiebewijs in een ‘covidpaspoort’ kunnen tonen om onder meer restaurants, cafés, winkelcentra en hotels te mogen betreden. In onderwijsinstellingen moeten leerlingen en studenten vanaf achttien kunnen bewijzen dat ze zijn ingeënt.

    Tot nu toe is 26 procent van de Azerbeidzjanen minstens één keer gevaccineerd. 80 procent van de werknemers van overheidsinstanties, medische en farmaceutische bedrijven en wetenschappelijke en onderwijs-instellingen zal vanaf 1 september een eerste inenting moeten hebben en een tweede in oktober. De vaccinatieplicht leidt nu al tot een zwarte markt in valse covidpaspoorten.


    Edelstenen, hoe groter hoe beter

    Een troon van amethist met een gewicht van één ton à 45.000 dollar: Crystalarium, een edelstenenwinkel in West-Hollywood, verkocht er recentelijk vier stuks van. Kristallen en mineralen zijn enorm populair geworden bij de meer vermogenden der aarde en het motto is: hoe groter hoe beter, zo signaleert The Los Angeles Times.

    De wereldwijde markt van (half)edelstenen wordt nu geschat op ruim 1 miljard dollar. Zangeres Adele houdt ze vast tijdens optredens om plankenkoorts te overwinnen en model Naomi Campbell reist er mee. Er is zelfs een Kim Kardashian-lijn van parfums met kristalthema in kristalvormige flessen. Het fenomeen werd verder aangejaagd door de pandemie: veel rijken zagen minder mogelijkheden voor opzichtige uitgaven en kozen ervoor om hun huizen te bezielen met de ‘genezende’ energie van stenen.


    Groenland legt olie-exploratie aan banden

    Naalakkersuisut, zoals de regering van Groenland wordt genoemd, stopt met nieuwe olie- en gasexploraties. In een verklaring die half juli werd uitgegeven, noemt de regering de ‘prijs voor oliewinning te hoog’, verwijzend naar zowel economische overwegingen als de strijd tegen klimaatverandering, schrijft CBS News. Het besluit is genomen ‘in het belang van onze natuur, van onze visserij, van onze toeristenindustrie en om de aandacht te richten op duurzamere mogelijkheden’. Aangenomen wordt dat Groenland over enorme hoeveelheden onontgonnen olievoorraden beschikt. Volgens onderzoek is het equivalent van miljarden vaten olie te vinden langs de westkust. Ook wordt gesproken van grote afzettingen onder de zeebodem aan de oostkust, aldus CBS.

    ‘We willen bijdragen aan wereldwijde oplossingen om klimaatverandering tegen te gaan’

    Met het huidige besluit is exploratie overigens nog niet volledig van de baan, want twee kleine bedrijven beschikken nog over vier eerder gegunde exploratievergunningen, die Groenland zal moeten respecteren. Maar volgens Kalistat Lund, de Groenlandse minister van Landbouw, Zelfvoorziening, Energie en Milieu, neemt de regering klimaatverandering serieus. ‘In ons land zien we elke dag de gevolgen ervan en we willen bijdragen aan wereldwijde oplossingen om klimaatverandering tegen te gaan’, zei Lund. ‘Naalakkersuisut werkt aan het aantrekken van nieuwe investeringen voor het grote potentieel aan waterkracht dat we niet zelf kunnen exploiteren. Het besluit om te stoppen met nieuwe exploraties naar olie draagt ertoe bij dat Groenland wordt gezien als een land waar duurzame investeringen serieus worden genomen.’

    Het kabinet werkt ook aan een conceptwetsvoorstel dat vooronderzoek, opsporing en winning van uranium verbiedt, schrijft CBS. De winning van uranium, dat voornamelijk wordt gebruikt voor de opwekking van kernenergie, gaat gepaard met de productie van radioactief afval. ‘Groenland leeft al eeuwenlang van aanwezige natuurlijke hulpbronnen en het verbod op uraniumwinning rust op de diepe overtuiging dat de economie rekening moet houden met de natuur en het milieu’, aldus Naalakkersuisut.


    Migranten brengen het Spaanse platteland tot leven

    Dankzij een programma dat ontvolkte plattelandsgebieden in Spanje probeert nieuw leven in te blazen, leidt een gevlucht Colombiaans gezin met twee kinderen nu een rustig leven in een dorpje in de Noord-Spaanse provincie León. Het gezin verruilde de Colombiaanse stad Cali, met een bevolking van drie miljoen, voor het dorp Brañuelas, dat tweehonderd inwoners telt.

    Het project Nuevo Comienzo beoogt migranten naar leeglopende gebieden te trekken

    Ze arriveerden in december 2019 in Spanje en vroegen asiel aan om te voorkomen dat ze terug moesten naar Colombia, waar de FARC hun land opeiste. Aanvankelijk liepen ze tegen een bureaucratische muur op, schrijft El País. Totdat ze hoorden van Nuevo Comienzo (‘Nieuw Begin’), een project van de provinciale overheid en verschillende instanties, dat beoogt migranten naar leeglopende gebieden te trekken. Als de Colombianen naar het afgelegen dorp verhuisden, zouden ze werk krijgen, hulp bij huisvesting en zouden hun kinderen worden toegelaten tot het Spaanse schoolsysteem. In ruil daarvoor zou Brañuelas nieuwe inwoners krijgen en genoeg leerlingen om een nieuwe schoolklas te kunnen samenstellen.

    Burgemeester Carolina López van de sociaal-democratische PSOE hoopt dat de aanwas leidt tot beter vervoer en betere telefoon- en internetverbindingen. Astorga, de dichtstbijzijnde grote gemeente waar wordt gevaccineerd en waar medische zorg is, is slecht bereikbaar vanuit Brañuelas. Met de auto is het veertig minuten rijden, maar met het openbaar vervoer duurt het vanwege belabberde busverbindingen een hele dag.

    Andere leeglopende regio’s in Spanje beginnen nu ook met soortgelijke programma’s.


    Marble Arch Mound

    Het is het zoveelste project van Nederlandse makelij dat niet geapprecieerd wordt in het buitenland. Parijs haalde de Domestikator van Joep van Lieshout weg en nu is er van alles aan te merken op de installatie van Het Rotterdamse architectenbureau MVRDV in het Londense Hyde Park. Zo veel dat de ‘heuvel’ Marble Arch Hill, ontworpen in opdracht van de Londense deelgemeente Westminster om het winkelend publiek weer terug Oxford Street in te krijgen, tijdelijk gesloten werd om kinderziekten te genezen.

    Volgens MVRDV past de kunstmatige heuvel, door de vileine Britse pers nu al met een drol vergeleken, in de Engelse traditie van de folly, de aristocratische gewoonte om even malle als nutteloze bouwwerken neer te zetten.

    marble arch mound has a serious message says mvrdv in defence of attraction dezeen 2364 col 4 1536x1152 kopie 1 1
    © Dezeen

  • Braziliaans kiestribunaal start onderzoek naar Bolsonaro | 6,5 miljard verlies voor Activision

    Braziliaans kiestribunaal start onderzoek naar Bolsonaro | 6,5 miljard verlies voor Activision

    Braziliaans kiestribunaal opent onderzoek naar Bolsonaro

    Het Braziliaanse kiestribunaal heeft maandag besloten een onderzoek in te stellen naar president Jair Bolsonaro vanwege zijn ongefundeerde aanvallen op de legitimiteit van het elektronische stemsysteem, dat sinds 1996 wordt gebruikt. Het dagblad Folha de São Paulo sprak van ‘de meest energieke actie’ tegen de extreemrechtse leider ‘sinds hij de verkiezingen van 2022 in twijfel begon te trekken’.

    Het kiestribunaal stemde er ook mee in het hoogste federale gerechtshof te vragen een onderzoek in te stellen naar het staatshoofd wegens het verspreiden van nepnieuws over de verkiezingen tijdens een live-uitzending op Facebook op 29 juli.

    Lees ook:


    6,5 miljard dollar

    Aandelen van game-uitgever Activision Blizzard daalden afgelopen week met 9 procent vanwege een rechtszaak die tegen het bedrijf is aangespannen voor ongelijke beloning van mannen en vrouwen, discriminatie op grond van geslacht en seksuele intimidatie. Sinds de rechtszaak vorige week vrijdag werd aangekondigd, verloor Activision Blizzard maar liefst 6,5 miljard dollar van zijn marktwaarde, schrijft Business Insider.


    Wielrennen voor vrouwen in Afghanistan

    Halverwege juni stonden zo’n 50 vrouwen aan de start voor de Ronde van Bamiyan, ondanks dat er een zwaar taboe rust op het vrouwenfietsen in Afghanistan, schrijft Al Araby. Officieel werd in 1986 een Afghaans wielerteam voor vrouwen opgericht, maar het werd eigenlijk pas een sport in het post-talibantijdperk.

    Veel vrouwen uit de nationale wielerploeg hadden als vluchteling leren fietsen in Iran en Pakistan

    De Amerikaanse Shannon Gilpin speelde daarbij een belangrijke rol. In 2009 was ze de eerste vrouw die mountainbikend door Afghanistan trok. Ze ontdekte dat een kleine groep vrouwen een eigen nationale wielerploeg had gevormd, met een slechte uitrusting maar met groot enthousiasme. Veel van die vrouwen hadden als vluchteling leren fietsen in Iran en Pakistan. Gilpins liefdadigheidsinstelling Mountain2Mountain zorgde voor beter materieel en betaalde het team om deel te kunnen nemen aan internationale toernooien.

    Nu de Taliban sinds het vertrek van de Amerikanen claimen dat ze 85 procent van het land in handen hebben en berichten over strenge beperkingen voor vrouwen weer aanzwellen, is het de vraag of het Afghaanse vrouwenfietsen nog toekomst heeft.

    Lees ook:

  • Doping: 
zijn sancties de oplossing?

    Doping: 
zijn sancties de oplossing?

    Door de schorsing van Rusland voor de Olympische Winterspelen staat sportdoping weer bovenaan de agenda. Maar over de bestrijding ervan blijven de meningen verschillen.

    JA

    De laatste tijd zijn er meerdere onderzoeken geweest naar sportdoping, zoals dat van de Onafhankelijke Commissie van het World Anti-Doping Agency (WADA). Deze commissie onderzocht de moedwillige ontduiking van het dopingbeleid door Rusland. Het land had een grootschalig dopingprogramma en vervalste systematisch urinetests.

    Maar het ontbreekt de antidopingautoriteiten aan macht en middelen, zodat zij vaak niet alle aanwijzingen die zij binnenkrijgen, kunnen onderzoeken. In Groot-Brittannië zijn maar weinig voltijdse antidopingonderzoekers. Bovendien hebben 
zij niet de juridische volmachten om medische dossiers op te vragen, of ander vertrouwelijk materiaal dat bij het onderzoek behulpzaam zou kunnen zijn.

    De dopingzondaars weten dit. Ze weten ook dat de kans om gepakt worden gering is, zolang ze maar voorzichtig zijn. 
Er bestaan methodes die vrijwel niet via tests aan te tonen zijn – zoals het gebruik van EPO, een truc om het aantal rode bloedcellen in de bloedbaan kunstmatig te op te peppen.

    Alle medicijnen moeten dus nader bekeken worden. Wanneer een sporter bijvoorbeeld lijdt aan zware astma en daarvoor een krachtig medicijn neemt dat in potentie zijn prestaties verbetert, dan zou hij niet mee moeten kunnen doen zolang het in zijn lichaam actief is

    We moeten er ernstig over denken of doping geen strafrechtelijk vergrijp zou moeten zijn. Dat zou de autoriteiten de juridische macht geven om al het bewijs te vergaren dat zij voor hun 
onderzoek nodig denken te hebben. Een overtreding zou dan, behalve tot uitsluiting van atleten en artsen, ook tot vervolging van alle betrokkenen kunnen leiden.

    In veel landen werkt het al zo. Bij een recent onderzoek legde de Britse olympisch wielerkampioene Nicole Cooke een verklaring af. Over de veroordeling van haar voormalige teamchef William Dazzani zei zij: ‘Als hij niet in Italië maar in Engeland had gewerkt, zou hij nog steeds doping verstrekken. Maar in Italië is het een misdrijf om sporters zulke middelen te geven.’

    Het gaat er ook om een ethische grens in de sport te bewaken, zodat toegestane medicijnen die sportprestaties gunstig beïnvloeden alleen met een medische noodzaak gebruikt worden. 
De voormalige Britse wielercoach Shane Sutton vertelde in een interview met BBC Panorama hoe wielrenners speciale certificaten hebben om legale middelen te gebruiken die bij wedstrijden verboden zijn omdat ze sportprestaties kunnen verbeteren.

    Alle medicijnen moeten dus nader bekeken worden. Wanneer een sporter bijvoorbeeld lijdt aan zware astma en daarvoor een krachtig medicijn neemt dat in potentie zijn prestaties verbetert, dan zou hij niet mee moeten kunnen doen zolang het in zijn lichaam actief is. Ook zijn er strengere regels nodig voor hoe sportartsen medische gegevens bijhouden. Zij zouden verplicht moeten worden om niet alleen verslag aan coaches uit te brengen, maar ook aan officieel aangewezen onafhankelijke artsen, die hun methoden en verslaglegging aan een peer review kunnen onderwerpen. Want zoals het nu gaat, kan het niet doorgaan.

    Damian CollinsThe Daily Telegraph

    Damian Collins is Brits parlementslid voor de Conservatieven. Hij is voorzitter van de commissie Cultuur, Media en Sport van het Lagerhuis.

    1. Damien Collins; 2. Simon Barnes.
    1. Damien Collins; 2. Simon Barnes.

    NEE

    Sport leeft van tegenstellingen: wij tegen jullie, onze jongens tegen de rest, leiders en volgers. Net als elke andere mythologie heeft de sport dus ook helden en boeven nodig. Daarom is er 
zo veel aandacht voor doping: het gaat over de boeven.

    Bij de Olympische Winterspelen in Pyeongchang is de boef een heel land. Rusland werd uitgesloten van deelname, na onderzoek naar dopinggebruik bij de vorige winterspelen in Sotsji in 2014. Het gastland bleek zijn sporters systematisch van doping te hebben voorzien en hun urinetests te hebben vervalst.

    Het toch al geplaagde Internationaal Olympisch Comité weigerde om Rusland uit te sluiten van deelname aan de Olympische Zomerspelen van 2016 in Rio. De organisatie besloot het opleggen van sancties aan de individuele sportfederaties over te laten (alleen de atletiekfederatie deed dat). Maar na verder onderzoek werd uitsluiting toch onvermijdelijk. Wel mochten Russische sporters die nooit doping hadden gebruikt op individuele titel meedoen in Zuid-Korea.

    Zijn zij boeven? Slechte mensen, die wij moeten haten?

    Elke dag brengt het sportnieuws wel een verhaal over doping. Soms vallen helden daarbij van hun voetstuk: Chris Froome, 
de Britse wielrenner die viermaal de Tour de France won, was 
zo iemand. Vorig jaar testte hij positief. Een andere Britse wielerheld, Bradley Wiggins, is ook in een dopingaffaire verwikkeld. 
Zijn zij daarom boeven? Slechte mensen, die wij moeten haten? Froome had een positieve testuitslag voor een astmamedicijn. Wiggins had geheel legaal toestemming gekregen om bepaalde medicijnen te gebruiken. Ging hij daarmee zijn boekje te buiten? Profiteerde hij van een lacune in de regels? Wist hij een klein voordeeltje optimaal te benutten?

    Geen van beiden haalt het bij de Amerikaanse wielrenner Lance Armstrong. Van deze voormalige held werden zeven Tour de France-zeges afgepakt nadat onderzoek uitwees dat zijn team jarenlang ‘het meest geavanceerde, professionele en succesvolle dopingprogramma runde dat de sport ooit heeft gezien’.

    Elke sporter die in verband wordt gebracht met doping wordt automatisch als een tweede Armstrong gezien. De binaire moraal van de sport verklaart waarom onderzoeksjournalisten zo gebrand zijn op doping: één aantijging kan iemands reputatie vernietigen en een boef van hem maken. Sportsterren moeten ofwel wanhopige junkies zijn, ofwel brandschone blauwogige helden. Daartussenin zit niets.

    Wanneer is doping geen doping meer? Als het een voedingssupplement heet? Als je officieel toestemming hebt om een middel te gebruiken? Sommige medicijnen zijn tot een bepaalde dosis legaal. Het is verboden om één keertje te veel van een astmamedicijn te gebruiken, maar ook om zoals Armstrong je hele carrière lang menselijk groeihormoon te slikken. De wereld ziet de dingen graag zwart-wit, maar krijgt in feite vijftig tinten aspirine.

    Simon BarnesNew Statesman

    Simon Barnes is een Engelse journalist. Hij was tot 2014 chef sport van The Times. Barnes staat bekend om zijn stevige uitspraken. Zo noemde hij tennisser Maria Sjarapova een bimbokampioene.

    Vertaler: Valentijn van Dijk