Tag: X

  • Grok verwijdert functie voor afbeeldingen wegens seksuele manipulatie

    Grok verwijdert functie voor afbeeldingen wegens seksuele manipulatie

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Venezuela kondigt vrijlating aan van meerdere politieke gevangenen

    » VS: Witte Huis verdedigt ICE-agent die vrouw doodschoot

    Alleen betalende abonnees kunnen de functie nog gebruiken

    Grok, de AI-tool van Elon Musk, heeft de functie voor het maken van afbeeldingen voor het overgrote deel van de gebruikers uitgeschakeld. Aanleiding voor dit besluit is de wijdverspreide kritiek over het gebruik ervan voor het creëren van expliciete seksuele en gewelddadige beelden, schrijft The Guardian.

    De tool werd gebruikt om afbeeldingen van vrouwen te manipuleren, waarbij hun kleding werd verwijderd en ze in geseksualiseerde posities werden geplaatst. Deze functie is nu uitgeschakeld, behalve voor betalende abonnees.

    Aanbiedingen 360 artikel

    Dit betekent dat de overgrote meerderheid van de gebruikers van het platform geen afbeeldingen meer kan maken met Grok. Degenen die dat wel kunnen, hebben hun volledige gegevens en creditcardinformatie opgeslagen bij X, zodat ze kunnen worden geïdentificeerd als de functie wordt misbruikt.

    Onderzoek van The Guardian toonde aan dat de tool werd gebruikt om pornografische video’s van vrouwen te maken zonder hun toestemming, evenals afbeeldingen van vrouwen die werden neergeschoten en gedood.

    Duizenden geseksualiseerde afbeeldingen van vrouwen zijn de afgelopen twee weken zonder hun toestemming gemaakt, nadat de functie voor het maken van afbeeldingen van Grok eind december was bijgewerkt. Eigenaar Musk heeft herhaaldelijk te maken gehad met publieke oproepen om de functie te verwijderen of te beperken, maar tot nu toe heeft de sociale media-app hier geen actie tegen ondernomen.

  • Europese Unie dreigt met zware boete voor X

    Europese Unie dreigt met zware boete voor X

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Jair Bolsonaro stelt zijn zoon aan als opvolger bij de verkiezingen

    » Elfjarige jongen behaalt record als jongste mannelijke gameontwikkelaar

    Het platform zou niet transparant genoeg zijn

    Het sociale netwerk X riskeert een boete van 120 miljoen euro op grond van de European Digital Services Act (DSA). Het platform wordt ervan beschuldigd zijn transparantieverplichtingen niet na te komen, met name met betrekking tot wat als reclame wordt beschouwd. Deze beslissing van de Europese Unie ‘zal waarschijnlijk de spanningen met de Verenigde Staten aanwakkeren, ook al is het bedrag gematigd vergeleken met andere boetes’, aldus Politico Europe.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De betrekkingen tussen Washington en Brussel blijven delicaat op handelsgebied. Voor Marco Rubio, de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken, is dit niet ‘slechts een aanval op @X. Het is een aanval op alle Amerikaanse technologieplatforms en het Amerikaanse volk door buitenlandse overheden’. Hij gaf commentaar op de situatie in een tweet op X en stelde dat ‘het tijdperk van online censuur van Amerikanen voorbij is’.

  • India vraagt X om achtduizend accounts te blokkeren

    India vraagt X om achtduizend accounts te blokkeren

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Vaticaan: kardinaal Prevost verkozen tot nieuwe paus Leo XIV

    » VS: oud-president Joe Biden geeft voor het eerst sinds lange tijd een tv-interview

    Het gaat om accounts van publieke figuren en internationale media

    De redenen achter dit blokkeerverzoek zijn niet duidelijk, maar de Indiase overheid heeft het sociale netwerk gedreigd met hoge boetes en zelfs gevangenisstraffen voor zijn werknemers als het weigert deze achtduizend accounts te blokkeren. Het gaat om accounts van publieke figuren en internationale media, aldus Live Mint.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘We doen het, maar we zijn het er niet mee eens’, legt X uit, dat liever meewerkt dan het risico te nemen dat het platform wordt afgesloten, terwijl het ‘belangrijk is dat mensen in India toegang blijven houden tot informatie’. Live Mint wijst erop dat dit verzoek komt op een moment dat er grote spanningen zijn tussen India en Pakistan en er verschillende stroomstoringen in India plaatsvinden.

  • Wereldnieuws: Duitse Ministerie van Buitenlandse Zaken verlaat X & meer

    Wereldnieuws: Duitse Ministerie van Buitenlandse Zaken verlaat X & meer

    Belangrijke rol voor vrouwen in het neolithicum 

    In de ijzertijd waren er in Groot-Brittannië samenlevingen die rond vrouwen waren georganiseerd, zo is gebleken uit de analyse van tweeduizend jaar oud DNA. Onderzoek op een reeks begraafplaatsen in Zuid-Engeland wees uit dat de meeste personen die daar begraven liggen aan elkaar verwant waren via de moederlijn. Die lijn ging terug op één enkele vrouw die een paar eeuwen eerder had geleefd.

    Echtgenoten sloten zich na het huwelijk aan bij de gemeenschap van hun vrouw,

    Aan de andere kant waren er bijna geen relaties via de vaderlijke lijn, schrijft Nature. Daaruit blijkt dat echtgenoten zich na het huwelijk aansloten bij de gemeenschap van hun vrouw, waarbij land mogelijk werd doorgegeven via de vrouwelijke lijn. In de etnografie is dit maatschappelijke model zeldzaam; het is nooit eerder gedocumenteerd in het Europa van het neolithicum, de bronstijd en de ijzertijd. 

    Vrouw neolithium

    James Turrells ‘thingness of light’ in de Saoedische woestijn 

    De Amerikaanse lichtkunstenaar James Turrell heeft op het AlUla Arts Festival in Saoedi-Arabië ambitieuze plannen onthuld voor een grootschalige installatie in Wadi AlFann, de ‘Vallei der kunsten’, aldus Artnet. Turrell bouwt hierbij voort op wat hij eerder in Roden Crater in Arizona neerzette: een stelsel van tunnels en kapelachtige ruimtes, met de omvang van Azteekse tempel, gebouwd met slechts één doel, de ervaring van licht en lucht. Turrell noemt zijn werk een onderzoek naar de ‘materie van licht’; hij is al decennia bezig met licht ‘in de context van de menselijke perceptie’. In Wadi AlFann verbindt hij ruimten op de bodem van een groot, door erosie die uitgesleten rivierdal door middel van tunnels en trappen met elkaar. Bezoekers kunnen er ‘the thingness of light’ ervaren, zoals de kunstenaar het zelf omschrijft.

    render wadi alfann james turrell 1024x603 1

    Homohuwelijk nu ook in Zuidoost-Azië

    Thailand is op 23 januari begonnen met het uitgeven van huwelijksvergunningen aan lhbtq-paren, schrijft Nikkei Asia. Daarmee is het het eerste land in Zuidoost-Azië dat verbintenissen tussen mensen van hetzelfde geslacht erkent. Voor deze doorbraak hebben activisten bijna twintig jaar lang campagne moeten voeren. In juni keurde de Senaat een wetsvoorstel over het homohuwelijk goed dat in maart door het Huis van Afgevaardigden was aangenomen. Het voorstel werd in september een officiële wet en trad eind januari in werking. 

    De wet houdt in dat genderspecifieke woorden zoals ‘man’ en ‘vrouw’ in het wetboek worden veranderd in ‘echtgenoot’ en ‘individu’

    De wet houdt in dat genderspecifieke woorden zoals ‘man’ en ‘vrouw’ in het wetboek worden veranderd in ‘echtgenoot’ en ‘individu’. Op grond van de wet hebben nu alle gehuwden, ongeacht hun geslacht, recht op sociale uitkeringen, overheidspensioenen en belastingvoordelen. Religies zoals het christendom en de islam krijgen een vrijstelling en hoeven daarom geen huwelijksrituelen uit te voeren voor koppels van hetzelfde geslacht. 


    Ministerie van Buitenlandse Zaken verlaat X

    Sinds miljardair Elon Musk het sociale medium X in handen heeft, is de kritiek op het platform steeds luider geworden. Het Duitse ministerie van Defensie is het eerste federale ministerie van het land dat heeft besloten het gebruik van het kanaal tot nader order ‘op te schorten’. Dat houdt in dat het ministerie zijn account niet verwijdert, maar er ook geen actief gebruik meer van maakt. 

    ‘We hebben besloten deze stap te nemen omdat een objectieve uitwisseling hier steeds moeilijker wordt,’ aldus het ministerie in een recente post volgens Tagesschau. In de toekomst zal het een WhatsApp-kanaal als alternatief gebruiken om informatie te verstrekken over relevante beslissingen van de minister en nieuws van het ministerie. Dat behoudt zich echter het recht voor om in uitzonderlijke gevallen, bijvoorbeeld wanneer er sprake is van een desinformatiecampagne, te reageren op X.

    Begin januari kondigden ruim zestig Duitse en Oostenrijkse wetenschappelijke organisaties aan het platform te verlaten

    De van oorsprong Zuid-Afrikaanse Musk, sinds kort adviseur van de Amerikaanse president Donald Trump, heeft als eigenaar van X de afgelopen weken herhaaldelijk leden van de Duitse regering beledigd op zijn netwerk. Ook riep hij mensen op om op de AfD te stemmen. 

    X wordt er al lang van beschuldigd dat het niet doortastend genoeg optreedt tegen desinformatie en haatberichten. Begin januari kondigden ruim zestig Duitse en Oostenrijkse wetenschappelijke organisaties aan het platform te verlaten. Volgens hen was ‘de huidige koers van X onverenigbaar met de fundamentele waarden van de regering: openheid, wetenschappelijke integriteit, transparantie en een democratisch discours’.

    Niet veel later riep de federale commissaris voor discriminatiebestrijding, Ferda Ataman, de Duitse regering op om X te verlaten. Ze noemde het platform ‘een instrument waarmee de rijkste man ter wereld politieke invloed uitoefent’. Volgens Ataman zouden bondskanselier Olaf Scholz, ministers en ministeries door hun aanwezigheid op X het platform alleen maar versterken. 

    ANP 518309600
    © ANP

    Tijd om stereotypen te doorbreken

    In april 2022 trokken de Russische troepen zich terug uit de regio Tsjernihiv in Noord-Oekraïne, maar lieten daar wel duizenden verwoeste huizen en levens achter. Toen ze zich realiseerden dat hun poging om het gebied in te nemen was mislukt, probeerden ze het met de grond gelijk te maken door woonwijken vanaf Russisch grondgebied te beschieten en te bombarderen.

    Dat was voor een aantal Oekraïners het moment om het initiatief Repair Together op te zetten. Vandaag de dag telt de beweging meer dan vierduizend vrijwilligers die helpen met het opruimen van het puin en het herbouwen van huizen van de getroffenen in Tsjernihiv, aldus Reasons to be Cheerful.

    ‘Ze zeiden dat vrouwen op een bouwplaats overbodig zijn of grapten dat ze in de keuken thuishoren’

    Wat veel vrouwelijke vrijwilligers echter verbaasde, was dat sommige mensen hen nog steeds beoordeelden op basis van verouderde stereotypen.  ‘Ze zeiden dat vrouwen op een bouwplaats overbodig zijn of grapten dat ze in de keuken thuishoren. Vrouwen werden vaak weggehouden van taken die “te gevaarlijk” of “te moeilijk” zouden zijn,’ aldus Daria Kosiakova, medeoprichter van het initiatief.

    Kosiakova en een andere initiatiefnemer besloten daarop dat het tijd was om de stereotypen te doorbreken en te bewijzen dat ook vrouwen een plaats hebben op de bouwplaats. Uit dit idee ontstond het project Velyke Divnytstvo, met een volledig vrouwelijk team dat zelfstandig huizen bouwt. Het project is bedoeld als een veilige ruimte waar vrouwen desgewenst bouwvaardigheden ­kunnen leren en ontwikkelen. 


    Gratis hondenoppas voor museumbezoekers

    Italiaanse musea bieden sinds kort een gratis hondenoppas aan om het aantal bezoekers te verhogen, aldus The Times. Bij een museum­bezoek kunnen mensen hun hond achterlaten in de handen van getrainde hondengeleiders, die de viervoeters bij de ingang ophalen, ze te eten en drinken geven en uitlaten. 

    Deskundigen zeggen dat het een manier is om mensen aan te moedigen om culturele instellingen te bezoeken

    Musea in Rome waren de eerste die met de oppasservice begonnen. In de komende vijftien maanden willen de Galleria degli Uffizi in Florence en het Nationaal Archeologisch Museum in Napels dezelfde service gaan aanbieden.

    Deskundigen verwelkomen het initiatief. Ze zeggen dat het een manier is om mensen aan te moedigen om culturele instellingen te bezoeken. Volgens ­gegevens van het Italiaanse bureau van statistiek over 2023 bezoekt in Italië ongeveer een derde van de bevolking weleens een museum of tentoon­stelling. 

    methode times prod web bin c34d26b0 0a85 4d94 958f 5424152b7779 1
  • Duitsland: ministerie van Defensie stopt met het actieve gebruik van X

    Duitsland: ministerie van Defensie stopt met het actieve gebruik van X

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Italië: musea bieden gratis hondenoppas aan om bezoekersaantal te verhogen

    » Thailand erkent als eerste land in Zuidoost-Azië het homohuwelijk

    Het account blijft nog wel bestaan

    Sinds de Amerikaanse miljardair Elon Musk het sociale medium X in handen heeft, is de kritiek op het platform steeds luider geworden. Het Duitse ministerie van Defensie is het eerste federale ministerie in Duitsland dat besloten heeft zijn kanaal tot nader order ‘te laten rusten’. Dat houdt in dat het zijn account niet verwijdert, maar er geen actief gebruik meer van maakt. ‘We hebben besloten deze stap te nemen omdat een objectieve uitwisseling hier steeds moeilijker wordt,’ aldus het ministerie in een recente post.

    In de toekomst zal het een WhatsApp-kanaal als alternatief gebruiken om informatie te verstrekken over relevante data en beslissingen van de minister en nieuws van het ministerie. Het ministerie behoudt zich echter het recht voor om in uitzonderlijke gevallen – bijvoorbeeld in het geval van desinformatiecampagnes – te reageren op X, aldus Tagesschau.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Elon Musk heeft als eigenaar van X de afgelopen weken herhaaldelijk leden van de Duitse regering beledigd op zijn netwerk. Ook riep hij mensen op om op de extreemrechtse AfD te stemmen, mede naar aanleiding van de aanslag op de kerstmarkt in Maagdenburg. X wordt er ook al lange tijd van beschuldigd dat het niet doortastend genoeg optreedt tegen desinformatie en haatberichten.

    Begin januari kondigden meer dan zestig Duitse en Oostenrijkse wetenschappelijke organisaties aan X te verlaten. Volgens hen was ‘de huidige koers van het platform onverenigbaar met de fundamentele waarden van de regering: openheid naar de wereld, wetenschappelijke integriteit, transparantie en democratisch discours’. Diezelfde week riep de federale commissaris voor discriminatiebestrijding, Ferda Ataman, de Duitse regering ook op om X te verlaten. Ze hekelde X ‘als een instrument waarmee de rijkste man ter wereld politieke invloed uitoefent’. Kanselier Olaf Scholz, ministers en ministeries zouden X alleen maar versterken door hun aanwezigheid op het platform, aldus Ataman.

  • Elon Musk verandert zijn naam op X in Kekius Maximus

    Elon Musk verandert zijn naam op X in Kekius Maximus

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zuid-Korea: politie doorzoekt vliegveld Muan na vliegtuigcrash

    » Montenegro: man doodt tien mensen en pleegt daarna zelfmoord

    Kekius Maximus is de naam van een cryptomunt

    De rijkste man ter wereld veranderde dinsdag ‘bizar genoeg’ de naam van zijn X-profiel in Kekius Maximus, ‘wat een spervuur aan vragen opriep van zowel voor- als tegenstanders’, schrijft New York Post. Kekius Maximus is ook de naam van een cryptomunt. Als gevolg van de naamswijziging is de koers van deze cryptomunt flink omhooggeschoten.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Musk veranderde ook zijn profielfoto: op de afbeelding is nu de beroemde stripfiguur Pepe de Kikker te zien, gekleed in het harnas van een gladiator. Pepe werd naar verluidt online geassocieerd met witte supremacisten en de alt-right tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016, aldus het Amerikaanse dagblad.

  • Onderzoek: nepaccounts op X proberen verkiezingen in Ghana te beïnvloeden

    Onderzoek: nepaccounts op X proberen verkiezingen in Ghana te beïnvloeden

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » China opent controversiële megahaven in Peru

    » Zweedse minister verbergt haar bananenfobie niet langer

    Aantal bots op X is toegenomen onder Elon Musk

    Met de presidentsverkiezingen in Ghana op 7 december in aantocht, hebben onderzoekers een netwerk van 171 botaccounts op X ontdekt die ChatGPT gebruiken om berichten te schrijven die gunstig zijn voor de zittende, rechtse politieke partij, de New Patriotic Party (NPP). Dat bericht Rest of World.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens nieuw onderzoek uitgevoerd door NewsGuard, een website die tools biedt om de nauwkeurigheid en betrouwbaarheid van nieuwsbronnen te beoordelen, promoten de botaccounts NPP-kandidaat Mahamudu Bawumia, tevens de zittende president, en zijn rechtse standpunten, waarbij ze vaak de hashtags #Bawumia2024, #NPP en de NPP-slogan #ItIsPossible gebruiken. De accounts lijken actief te zijn sinds februari.

    ‘Het primaire doel van het netwerk lijkt te zijn om pro-NPP berichten te versterken, de regering Bawumia te promoten en de oppositie van het National Democratic Congress aan te vallen,’ vertelde McKenzie Sadeghi, redacteur AI en buitenlandse beïnvloeding bij NewsGuard die bijdroeg aan het onderzoek, aan Rest of World. Volgens NewsGuard is het aantal botaccounts op X die nepnieuws verspreiden toegenomen sinds de overname van Twitter door Elon Musk in 2022.

  • Moeten we X blijven gebruiken of is het beter ermee te stoppen? 

    Moeten we X blijven gebruiken of is het beter ermee te stoppen? 

    Twitter (nu X) was een revolutionair platform voor het verspreiden van informatie. Maar sinds Elon Musk het in 2022 kocht, is het een platform geworden voor het verspreiden van hoaxes en extremistische slogans. Is het de moeite waard om op dit sociale netwerk te blijven? Twee journalisten debatteren over het onderwerp.

    ‘Door te blijven erken je de relevantie van Musk’ 

    Thiage Ferrer Morini is een Spaanse journalist bij El País

    ‘Over Twitter spreken we in de verleden tijd’, en dat zegt volgens de Spaanse journalist Thiage Ferrer Morini erg veel. ‘Toen Elon Musk de naam veranderde van het platform dat hij voor 44 miljard dollar had gekocht, deed hij veel meer dan alleen de naam ervan veranderen. Hij veranderde het doel ervan.’ En daar is het volgens de Spaanse journalist misgegaan. 

    ‘Musk belooft dat zijn doel op de lange termijn is dat X “de app voor alles” wordt, net zoals hij Hyperloop of de kolonisatie van Mars heeft beloofd. Maar tot het zover is, is het doel van de app dat de eigenaar kan opscheppen dat hij het meest invloedrijke platform ter wereld heeft en er zijn ideeën op kan verspreiden.’ Morini gaat verder: ‘En zolang ministers, sporters en beroemdheden allemaal hun nieuws op het netwerk van Musk blijven posten, bevestigt ieder van hen de relevantie van de eigenaar.’ 

    ‘Maar wie leest er mee?’ vraagt Morini zich vervolgens af. ‘Nou, een publiek dat steeds gefrustreerder wordt over de tekortkomingen van het platform, talloze bots, gekwelde journalisten die, om het nieuws te vinden, met een kapmes naar binnen moeten gaan om de berichten tussen advertenties door te vinden, persoonlijkheden gemaakt met AI, en iedereen die verlangt naar de tirades van Musk zelf, die met de dag racistischer, seksistischer en Trumpistischer worden.’ 

    ‘Als je op X publiceert, dwing je iedereen die wil weten wat er gebeurt, al die zooi te slikken’

    ‘Dit is waar X tegenwoordig voor staat’, meent Morini. ‘En als je daarop publiceert, dwing je iedereen die wil weten wat er gebeurt, al die zooi te slikken, of ze het nu leuk vinden of niet. Elke instelling, medium, politicus of journalist zou zich moeten afvragen of dat is wat ze willen. Of ze willen dat hun vrienden, hun klanten, hun lezers, door een deepfake van Kamala Harris en een cryptocurrency advertentie heen moeten om te weten te komen wat ze willen zeggen.’

    Morini stelt dat het niet loont om nog aanwezig te blijven op X. Vervolgens noemt hij als voorbeeld de burgemeesters van Barcelona en Parijs, die zijn gestopt met posten op X. Ook bestaan er volgens Morini goede alternatieven. ‘Sommige, zoals Mastodon, hebben als bijkomend voordeel dat ze verzekerd zijn tegen de mogelijkheid dat er in de toekomst nog een Musk opduikt. Enkele instellingen, zoals de Europese Commissie, zitten er al op. De processen om gemeenschappen te creëren, verhalen te verspreiden, vriendschappen en interesses te vinden, bestaan al.’ 

    ‘Twitter bestaat niet meer’, eindigt Morini zijn artikel. ‘Degenen die het kenden, missen het. Maar we zijn nu op weg naar iets anders.’ 


    ‘Het is nog altijd dé plek waar dingen gebeuren’

    Roger Senserrich is een Amerikaanse politicoloog en essayist

    ‘Om te beginnen was Twitter een leuke plek. De beknoptheid die de karakterlimiet oplegde, stimuleerde vindingrijkheid en snelle, geestige gesprekken’, meent de Amerikaanse politicoloog Roger Senserrich. ‘Het was een plek voor luchtige, directe en botte uitwisselingen, anarchistische explosies van wilde ideeën en bijtende commentaren. Voor elk cultureel festival of sportevenement was het de beste plek om in realtime indrukken, beledigingen en sarcastische opmerkingen met duizenden vrienden te delen.’ 

    Volgens Senserrich is het diezelfde snelheid die Twitter ook tot een ‘ideale plek maakte om nieuws te volgen’. De pagina is immers ontworpen om snel informatie te verspreiden en ‘voor gebruikers was het heel makkelijk om snel meerdere perspectieven en analyses te vinden, zonder filters’. ‘Het was dan ook niet moeilijk om snel te ontdekken wie de beste bronnen waren. Vanaf het begin leek de pagina ontworpen door en voor verslaggevers,’ meent Senserrich.  

    En dus ‘stroomde Twitter al snel vol met journalisten, die de motor van de gemeenschap werden’. En dat is volgens de politicoloog niet vreemd: ‘Journalisten zijn niet alleen bekwame schrijvers, maar ook spraakzame, cynische en humeurige mensen die verslaafd zijn aan drama en grootspraak. Al snel sloten geleerden aan die context konden bieden. Voeg aan deze fauna clowns, komieken en applaudisserende mensen, en we hebben een perfecte pagina om de actualiteit te volgen.’ 

    ‘Niemand heeft de belangrijkste gebruikersgroep, de journalisten, in een vergelijkbaar volume’

    Toch moet Senserrich erkennen dat Twitter niet meer is wat het was. ‘De aandrang van de nieuwe eigenaar om mensen te laten zien die u niet volgt en om inhoud te promoten, is zeer irritant. Sterker nog, het geven van prioriteit aan de stemmen en inhoud van betalende gebruikers en het verzwakken van het verificatiesysteem is nog vervelender.’ Twitter is kapot, meent de Amerikaan. ‘De pagina staat vol met ongewenste advertenties, oplichters, bots en allerlei soorten spam. Debatteren wordt een nutteloze oefening waarbij de slechtste acteurs de luidste stem hebben.’ 

    Maar ondanks dat zal Senserrich X blijven gebruiken. ‘Twitter (nee, ik zal het nooit bij de nieuwe naam noemen) wordt steeds irritanter, maar het heeft nog steeds iets wat geen van zijn concurrenten heeft: het blijft de beste plek op internet om nieuws in realtime te verzamelen en te delen.’ 

    En dus zit er volgens hem niets anders op dan het te blijven gebruiken. ‘Zelfs met zijn gebreken, heeft niets anders hetzelfde niveau van directheid, en wat nog belangrijker is, niemand heeft de belangrijkste gebruikersgroep, de journalisten die verslaafd zijn aan het formaat, in een vergelijkbaar volume. Als je nieuws wilt genereren, moet je dat hier doen, en als je wilt volgen wat er gebeurt, is er geen betere plek. De pagina is een puinhoop, de idioten hebben elk debat geteisterd en niets is logisch, maar het vermogen om stemmen, commentaren, analyses, geschreeuw, gebral en internetabsurditeit te verzamelen blijft onovertroffen.’ 

  • Hooggerechtshof Brazilië: platform X mag activiteiten weer hervatten

    Hooggerechtshof Brazilië: platform X mag activiteiten weer hervatten

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Overstromingen in Bosnië eisen 22 levens, evacuatie afgekondigd

    » Rapport: ‘Klimaatcrisis gaat kritieke en onvoorspelbare nieuwe fase in’

    X kreeg een maand geleden een schorsing opgelegd

    In Brazilië heeft het Hooggerechtshof het sociale netwerk X dinsdag toestemming gegeven voor de hervatting van zijn activiteiten, meldt Folha de São Paulo. De rechter van het Hooggerechtshof, Alexandre de Moraes, gaf toestemming voor de reactivering, iets meer dan een maand nadat hij de schorsing had opgelegd wegens het niet naleven van gerechtelijke uitspraken.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Om weer operationeel te worden, moest het platform van Elon Musk zich houden aan de uitspraken, een vertegenwoordiger op nationaal grondgebied aanstellen en de boetes betalen die door de rechter waren vastgesteld’, legt de krant uit.

  • Sociaal netwerk X moet diensten in Brazilië opnieuw opschorten

    Sociaal netwerk X moet diensten in Brazilië opnieuw opschorten

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS beschuldigen sociale netwerken van ‘massasurveillance’

    » Libanon: Hezbollah belooft ‘verschrikkelijke’ reactie na ongekende aanval Israël

    Reden is onder meer dat X te weinig doet tegen desinformatie

    Het bedrijf van Elon Musk moest donderdag ‘zwichten voor de Braziliaanse justitie’, schrijft The Rio Times. X heeft zijn diensten ontoegankelijk moeten maken in Brazilië nadat het een dag eerder voor een verrassing had gezorgd door de blokkade te omzeilen. Sinds woensdag hadden sommige van de ongeveer 22 miljoen gebruikers van het platform in het grootste land van Latijns-Amerika weer toegang tot het platform via de applicatie op hun mobiele telefoon.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Op 30 augustus beval rechter Alexandre de Moraes van het Hooggerechtshof echter de blokkering van het sociale netwerk wegens, onder andere, het negeren van een reeks gerechtelijke uitspraken met betrekking tot de strijd tegen desinformatie. Op donderdag moest X stoppen met het gebruik van de diensten van het cyberbeveiligingsbedrijf Cloudflare, het bedrijf waarmee X het blokkadebevel wist te omzeilen, vertelt Basilio Rodriguez Perez van de Braziliaanse Vereniging van Internetproviders (Abrint) aan AFP.

  • X slaagt erin schorsing in Brazilië te omzeilen, service tijdelijk beschikbaar

    X slaagt erin schorsing in Brazilië te omzeilen, service tijdelijk beschikbaar

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: Harvey Weinstein pleit onschuldig in nieuwe aanrandingszaak

    » VS: centrale bank voert eerste renteverlaging in sinds 2020

    Het Hooggerechtshof had het platform geschorst

    Het platform van Elon Musk, dat sinds 30 augustus was geschorst door de Braziliaanse rechter, is ‘sinds woensdag weer toegankelijk voor sommige gebruikers in het land’, nadat het ‘gebruik had gemaakt van tussenliggende servers om de operators te omzeilen’, meldt Folha de São Paulo.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het Hooggerechtshof, dat X bekritiseerde omdat het desinformatie niet effectief bestreed, oordeelde dat het slechts een geval was van ‘instabiliteit in de blokkering van bepaalde netwerken’ en bevestigde opnieuw dat de opschorting nog steeds van kracht was.

    Volgens de Braziliaanse vereniging van internetproviders (Abrint) maakt X nu gebruik van Cloudflare, een Amerikaans cyberbeveiligingsbedrijf dat wisselende IP-adressen gebruikt, wat het blokkeren veel ingewikkelder maakt. ‘s Avonds verzekerde het platform echter dat het herstel van de service ‘onvrijwillig’ en ‘tijdelijk’ was.

  • Elon Musk maakt een einde aan activiteiten van X in Brazilië

    Elon Musk maakt een einde aan activiteiten van X in Brazilië

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Onderzoek: 47.000 doden door hitte in Europa in 2023

    » Duitsland gaat steun aan Oekraïne in 2025 halveren

    X sluit kantoren in Brazilië om rechtszaken te bemoeilijken

    X-eigenaar Elon Musk verklaarde zaterdag dat de kantoren van het sociale netwerk in Brazilië worden gesloten, bericht O Globo. De Amerikaanse miljardair heeft een geschil met een Braziliaanse rechter van het Hooggerechtshof, Alexandre de Moraes. Musk zei dat hij ‘de veiligheid’ van zijn personeel wilde beschermen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Musk beweerde dat de Braziliaanse rechter ‘onze wettelijke vertegenwoordiger in Brazilië had bedreigd met arrestatie’ in het geval van niet-naleving van wat hij ‘censuur’ noemde – volgens de Braziliaanse rechter moet X bepaalde uitingen van het sociale netwerk weren. In zijn strijd tegen desinformatie heeft Alexandre de Moraesde afgelopen jaren de accounts van invloedrijke figuren uit de ultraconservatieve bewegingen in Brazilië laten blokkeren.

    Specialist digitaal recht Larissa Pigão vertelde O Globo dat ‘X zelfs buiten Brazilië onderworpen zal blijven aan de Braziliaanse wetgeving, maar het moeilijker zal zijn om X te dwingen zich aan de wet te houden, vanwege communicatieproblemen of vanwege de traagheid van het internationale rechtssysteem’.

  • Threads werd gebouwd om X omver te werpen. Meta denkt dat het nog steeds kan

    Threads werd gebouwd om X omver te werpen. Meta denkt dat het nog steeds kan

    Ondanks de 175 miljoen actieve gebruikers en samenwerking met grote namen als Taylor Swift heeft Threads nog niet de verwachtingen ingelost om Elon Musks X te overtreffen. Toch blijft Meta optimistisch over de toekomst van het platform.

    Een jaar na de lancering lijkt Meta’s nieuwste sociale netwerk een geduchte rivaal te zijn van Elon Musk’s X. Het platform heeft 175 miljoen actieve gebruikers, werkt samen met beroemdheden als Taylor Swift en combineert de Twitter-achtige feed van tekst, afbeelding en video’s met de aanlokkelijke uitstraling van Instagram.

    Volgens Instagram-chef Adam Mosseri kan Threads X overtreffen zonder het soort inhoud te promoten dat laatstgenoemde app zo invloedrijk maakte: hard nieuws, politiek en actuele sociale kwesties.

    De komende vier maanden, in de aanloop naar de presidentsverkiezingen, zal die theorie worden getest.

    Threads, dat haastig werd gebouwd om mee te kunnen liften op de onrust rond de overname van Musk op Twitter, trok miljoenen gebruikers in één nacht. Beroemdheden, politici, Instagram-gebruikers en bedrijfsmerken stroomden massaal naar de eenvoudige, op tekst gebaseerde app. Een onstuimig moment leek het erop dat het het wereldberoemde vogeltjesplatform zou inhalen en zelfs omverwerpen.

    Threads groeit nog steeds. Meta-CEO Mark Zuckerberg maakte woensdagochtend bekend dat het de afgelopen drie maanden zo’n 25 miljoen actieve gebruikers heeft verwelkomd. Toch blijft het slechts een fractie van de grootte van X.

    Mosseri gokt erop dat mensen – en de adverteerders die Meta-producten sowieso al lucratief maken – hongerig zijn naar een platform dat actueel nieuws en commentaar biedt over beroemdheden, sportteams en modetrends, zonder zich in te laten met het politieke debat. Het doel, zei hij in een recent interview, is om ‘een minder boze plek te creëren waar mensen hun ideeën kunnen delen’.

    Feelgoodmentaliteit

    Die feelgoodmentaliteit was vorige week terug te vinden op VidCon, de jaarlijkse conventie voor makers van videocontent in Anaheim, Californië. Meta organiseerde een uitgestrekt ‘Creator Cafe’, met gratis koffie en gebak voor influencers die bereid waren naar hun pitch te luisteren voor het gebruik Threads. Donderdag hield het bedrijf een verjaardagsviering, waarbij een chocoladetaart werd aangesneden, versierd met zwarte linten en het Threads-logo erop.

    Tussen de happen door gaven gebruikers aan blij te zijn met het platform, niet als alternatief voor X – dat ze meestal toch niet gebruikten – maar als een simpeler alternatief voor Instagram.

    Sohee Carpenter, een fitnessinfluencer met meer dan 639.000 volgers op Instagram en minder dan 100.000 op Threads, vertelde bijvoorbeeld dat ze Threads ‘veel relaxter’ vindt.

    De aantrekkingskracht van influencers op Instagram is algemeen bekend. De vraag is of hun berichten even aantrekkelijk zijn voor gebruikers van een snel, tekstrijk platform als Threads.

    ‘Threads heeft geen volledig uitgedachte identiteit,’ zegt Jasmine Enberg, VP en hoofdanalist bij Emarketer, een marktonderzoeksbureau. Om op de lange termijn te kunnen gedijen, zegt ze, ‘zijn er een community en een doel nodig die losstaan van Instagram’.

    Toen Threads op 5 juli 2023 werd gelanceerd, was het een van de vele wannabe Twitter-vervangingen. Van Mastodon tot Bluesky, Twitter-vluchtelingen probeerden een reeks nieuwe alternatieven – meestal om ze weer te verwerpen.

    Maar Threads, gesteund door de machtigste socialemediagigant ter wereld, veroverde al snel terrein. In de eerste vijf dagen meldden zich meer dan 100 miljoen gebruikers aan, dankzij een ingebouwd netwerk van mensen die kunnen worden gevolgd via zusterapp Instagram, waaronder cabaretier Ellen DeGeneres, vertegenwoordiger Alexandria Ocasio-Cortez (D-N.Y.) en zangeres Selena Gomez. Maar naarmate de nieuwigheid eraf was, stagneerde de groei.

    Muskus zei in mei dat X 600 miljoen maandelijkse actieve gebruikers had, waarmee het ruim drie keer zo groot is als Threads. Maar sommige onafhankelijke analisten hebben ontdekt dat X aan het krimpen is in plaats aan het groeien sinds Musk het in oktober 2022 kocht. Emarketer schat dat X eind 2023 ongeveer 56 miljoen gebruikers had in de Verenigde Staten, vergeleken met 29 miljoen voor Threads – een gat dat Threads in 2024 verder verwacht te verkleinen.

    Volgens Mosseri is de groei van Threads niet het resultaat van een enkele gedurfde zet. Hij schreef deze eerder toe aan expansie in overzeese markten – vooral Japan, Taiwan en Vietnam –, een aanhoudend verlies van X en een gestage stroom nieuwe functies en updates van zijn snel evoluerende team. De app is ook uitgegroeid tot een volwaardig X-alternatief, met een chronologische ‘next’-feed, een bewerkingsknop, zoekfuncties, trending hashtags en een Desktopversie met aanpasbare feeds (maar geen privéberichten).

    Merken geven er de voorkeur aan hun producten naast minder controversiële onderwerpen te promoten

    Hoewel deze functies cruciaal waren om aan de behoeften van de ‘meest gepassioneerde gebruikers’ van Threads te voldoen, zijn deze niet verantwoordelijk voor de grootste groei. ‘De meest succesvolle zijn het minst sexy,’ zegt Mosseri. Het gaat bijvoorbeeld om verbeteringen achter de schermen van het algoritme dat Threads gebruikt voor de standaard ‘For You’-feed, die sommige gebruikers hebben bekritiseerd omdat berichten aangeboden kregen die ze niet leuk vinden. Volgens Mosseri wordt Threads steeds beter in ‘interessemodellering’ – uitzoeken wat voor soort berichten een gebruiker wil zien – hoewel ‘Instagram er nog steeds veel beter in is’.

    Meta heeft zijn redenen om zich af te keren van de politiek. Amerikanen besteden er minder aandacht aan volgens het Pew Research Center, en het vertrouwen in mediamerken is gekelderd. De meeste mensen gebruiken platforms als Facebook en Instagram meer om updates over hun leven te delen en anderen te volgen dan om op de hoogte te blijven van het nieuws.

    Twitter kreeg culturele relevantie door te profiteren van nieuws en commentaar, en de ‘burgerjournalistiek’ van zijn gebruikers aan te prijzen als een superieur alternatief voor kranten. Maar adverteerders hebben zich een tijd geleden al laten afschrikken vanwege de giftigheid en de laffe marketingtools. Grote merken vermijden vaak het plaatsen van advertenties in de buurt van politieke inhoud en geven er de voorkeur aan hun producten naast minder controversiële onderwerpen te promoten.

    Aanvankelijk beschouwde Meta Threads als een ‘Instagram voor woorden’: een plek voor influencers, beroemdheden en ‘gewone gebruikers’ van sociale media om op tekst gebaseerde updates te delen met vrienden en volgers. (Voordat het Threads heette, noemde het team het project gekscherend Textagram.)

    Maar het was onwaarschijnlijk dat Generatie Z – die zich aangetrokken voelde tot TikTok en Snapchat, waarop je kortstondig foto’s kan delen – het alleen bij tekst zou laten. Volgens Meta bevat een op de vier Threads-berichten minstens één foto.

    Mosseri zegt dat hij Threads nu niet alleen als een plek beschouwt ‘voor gesprekken’, maar ook om commentaar te geven op gebeurtenissen die zich in realtime afspelen, van sport tot tv-programma’s en natuurrampen – onderwerpen die hun relevantie verliezen als ze niet snel worden gezien. Dienovereenkomstig heeft Threads aan de knoppen van zijn ‘For You’-algoritme gedraaid – die oorspronkelijk zijn overgenomen van het langzamere systeem van Instagram – om actuele berichten voorrang te geven.

    ‘Het is nog steeds een beetje te langzaam,’ zegt Mosseri. ‘Maar het gaat de goede kant op.’

    Als voorbeeld noemt hij een aardbeving in april met een kracht van 4,8, die de oostkust in rep en roer bracht. ‘Je weet wel, als er een aardbeving is en iedereen post: “Was dat een aardbeving?’” zegt hij, verwijzend naar een fenomeen dat al lang met Twitter wordt geassocieerd. ‘De eerste keer dat dit daadwerkelijk in realtime gebeurde op Threads, dacht ik: Oké, we beginnen vooruitgang te boeken.’

    Threads heeft ook een aantal beperkte overwinningen behaald in de popcultuur, met regelmatige postst van beroemdheden als Serena Williams, Cardi B en Shonda Rhimes. Toch lijken de meeste sterren content met Instagram.

    In april maakte Taylor Swift, bekend om haar enorme impact op de economie, haar debuut op Threads met de promotie van haar nieuwste album. De app investeerde technische middelen in de promotie, wat resulteerde in een speciaal schittereffect en feestelijke harten bij reacties op of bij het delen van Swift-gerelateerde inhoud. Volgens het bedrijf stond het album gedurende de afgelopen drie maanden in de top vijf van meest gebruikte tags, samen met ‘PhotographyThreads’, ‘BookThreads’, ‘GymThreads’ en ‘ArtThreads’.

    Maar ondanks haar 10 miljoen volgers op Threads heeft Swift sinds april geen berichten meer geplaatst.

    Sociale kwesties

    Mosseri erkent dat het voor hem moeilijk was om het standpunt van het bedrijf met betrekking tot nieuws en politiek goed te verwoorden en te verdedigen. Socialemediaplatforms, waaronder die van Meta, hebben al lange tijd invloed op de politiek en sociale bewegingen, van het versterken van de Arabische Lente en #MeToo-bewegingen tot de politieke carrière van Donald Trump.

    ‘Het is niet zo dat we geen interesse hebben in nieuws,’ zegt Mosseri. ‘Wat we echter niet willen, is politiek versterken door berichten over verkiezingen, oorlogen of zelfs “maatschappelijke kwesties” te tonen aan gebruikers die hier geen interesse in hebben.’

    Een voorbeeld: het aanbevelen van een bericht met een ‘sterke mening’ over bijvoorbeeld pro-Palestina of pro-Israël kan op verschillende manieren problemen veroorzaken. Aanbevelingen aan gebruikers die het met het verkondigde eens zijn, zouden een ‘echokamereffect’ kunnen versterken, terwijl het aanbevelen aan gebruikers die het er niet mee eens zijn het risico met zich meebrengt dat de site verandert in een ‘giffabriek’.

    Politici lijken deze boodschap te hebben begrepen. Uit een analyse van Washington Post bleek dat nog geen honderd leden van het Congres een officieel Threads-accounts heeft. Onder hen bestaat grote partijdige verdeeldheid: ongeveer 1 op de 5 Democratische wetgevers heeft in juni minstens één keer op de app gepost, terwijl hetzelfde geldt voor slechts negen Republikeinen – oftewel 3 procent. Ongeveer 97 procent van de congresleden van beide partijen plaatste in juni een bericht op een ander platform.

    Meta laat weinig los over de manier waarop het bepaalt welke berichten en accounts als politiek worden beschouwd en hoe het sociale kwesties definieert. Woordvoerster Seine Kim zegt dat het bedrijf machine learning-algoritmen gebruikt om potentieel politieke berichten en accounts op Threads en Instagram te identificeren, zodat het kan voorkomen dat deze worden aanbevolen aan mensen die deze accounts nog niet volgen. Ze merkt op dat gebruikers op beide platforms hun instellingen kunnen wijzigen om politieke aanbevelingen te ontvangen.

    Voorlopig richt Threads zich vooral op het ondersteunen van influencers, makers en entertainers, en Mosseri verwacht niet dat het platform X volledig zal vervangen. Dat zou kunnen betekenen dat de socialemediamarkt meer gefragmenteerd raakt dan voorheen, doordat mensen gedwongen worden meerdere netwerken te gebruiken om hetzelfde publiek en dezelfde inhoud te vinden die ze voorheen allemaal op Twitter tegenkwamen.

    Anil Dash, een softwaremanager die tools ontwikkelt voor socialemediabedrijven, merkt op dat het ontbreken van één enkele ‘Twitter-killer’ misschien juist goed is voor ‘het bredere ecosysteem van sociale media’.

    ‘Je maakt iets niet gezonder dan McDonald’s door nog een fastfoodrestaurant te openen,’ aldus Dash. ‘Dat doe je door veel verschillende keuzes te bieden, inclusief enkele leuke lokale restaurants met goede ingrediënten. Hetzelfde geldt voor technologie: een mix van veel verschillende opties, sommige gezonder, sommige meer op maat gemaakt, kan ook op dit gebied bevorderlijk werken.’

  • Elon Musk verplaatst hoofdkantoor X en SpaceX wegens transgenderwet

    Elon Musk verplaatst hoofdkantoor X en SpaceX wegens transgenderwet

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Biden wil het type geweer verbieden dat werd gebruikt bij de aanslag op Trump

    » Oman: IS eist verantwoordelijkheid op voor aanslag Muscat

    Hij verhuist het hoofdkantoor van Californië naar Texas

    Uit protest tegen een wet over transgenderstudenten heeft Elon Musk besloten om het hoofdkantoor van X en SpaceX te verplaatsen. Deze wet was voor Musk ‘de laatste druppel’, aldus CBS News. De goedkeuring door Californië van een wet die schoolpersoneel verbiedt om de seksuele geaardheid of geslachtsverandering van leerlingen aan iedereen bekend te maken – zelfs aan hun ouders – was voor de miljardair de aanleiding om het hoofdkantoor van zijn sociale netwerk X en zijn ruimtevaartbedrijf SpaceX te verhuizen van Californië naar Texas.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Een jaar geleden heb ik de Californische gouverneur Gavin Newsom duidelijk gemaakt dat dit soort wetten gezinnen en bedrijven zou dwingen Californië te verlaten om hun kinderen te beschermen,’ verklaarde Musk, die Donald Trump steunt in de presidentsverkiezingen.

  • X staat voortaan pornografische inhoud toe

    X staat voortaan pornografische inhoud toe

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Damdoorbraken door hevige regenval in Zuid-Duitsland

    » G7 roept Hamas op om door Biden gepresenteerde plan te steunen

    Gebruikers mogen het bijvoorbeeld niet in hun profielfoto plaatsen

    Het sociale netwerk X, voorheen Twitter, heeft maandag officieel toestemming gegeven voor de publicatie van erotische en pornografische inhoud op het platform. Tot nu toe was dit niet expliciet verboden, merkt The Verge op. Nu is het ook echt officieel toegestaan.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De site wijst erop dat er beperkingen zijn wat betreft de plaatsen waar dergelijke inhoud kan worden gedeeld. Gebruikers kunnen het bijvoorbeeld niet in hun profielfoto of op de banner bovenaan hun account laten staan.