Tag: Amnesty

  • Amnesty: Iran heeft gevangenissen veranderd in ‘killings fields’

    Amnesty: Iran heeft gevangenissen veranderd in ‘killings fields’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Franse oud-premier en mogelijke presidentskandidaat onderzocht voor corruptie

    » Na protesten mag pro-Koerdische kandidaat toch burgemeester in Turkije worden

    Volgens de organisatie zijn vorig jaar 853 mensen geëxecuteerd

    Iran heeft zijn gevangenissen veranderd in ‘killing fields’. Dat schrijft mensenrechtenorganisatie Amnesty International donderdag, zo citeert Voice of America. Volgens Amnesty zijn in 2023 minstens 853 mensen geëxecuteerd, waarvan meer dan de helft op grond van drugsgerelateerde aanklachten.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Amnesty riep op tot sterkere internationale druk, om de stijging van het aantal executies een halt toe te roepen, anders zouden ‘duizenden’ mensen de komende jaren kunnen worden opgehangen. Het cijfer voor 2023 lag 48 procent hoger dan het jaar. Twee andere NGO’s, Iran Human Rights (IHR) en Together Against the Death Penalty (ECPM), publiceerden vorige maand een rapport waarin het iets lagere aantal van 834 geëxecuteerde mensen in 2023 werd vermeld.

    De stijging van het aantal executies volgt op de protesten die in september 2022 uitbraken in Iran. Negen mensen zijn ter dood gebracht in zaken die verband houden met de protesten. Amnesty zei dat dit jaar niets is veranderd: tot 20 maart zijn er al minstens 95 executies geregistreerd.

  • ‘Bestrijd armoede, niet de armen’

    ‘Bestrijd armoede, niet de armen’

    Activist Thapelo Mohapi slaakt een hartekreet over de criminalisering van arme mensen in Zuid-Afrika en de noodzaak het vertrouwen te herwinnen in een toekomst voor iedereen. ‘Wij worden kennelijk als uitschot gezien, niet als menselijke wezens. We tellen simpelweg niet mee.’

    Een samenleving waarin mensen steeds wanhopiger worden, steeds meer honger lijden en de hoop voor hun land opgeven, wordt allicht gewelddadiger. Dé manier om onze samenleving veiliger te maken, is het vertrouwen in het heden en de hoop voor de toekomst te herwinnen. Overal ter wereld worden armen gecriminaliseerd en, in landen als Brazilië, de VS en Zuid-Afrika, met geweld geregeerd. In Zuid-Afrika, waar de gewelddadige samenleving terecht een punt van grote zorg is, vormt de toenemende criminalisering van de armen een risico voor onze veiligheid.

    In de misdaadstatistieken van het laatste kwartaal, vrijgegeven door minister van Politie, Bheki Cele, telt Emfuleni [Kaapse township] het hoogste aantal geregistreerde moorden. Zoals altijd worden de zogenaamde ‘wildgroei aan sloppenwijken’ en zelfs het oude koloniale idee van ‘overbevolking’ als boosdoener bestempeld.

    Wij worden kennelijk als uitschot gezien, niet als menselijke wezens

    Dit zijn de narratieven waar de media en de rijken mee schermen. Volgens dit narratief horen arme mensen niet in de stad thuis, en wie zijn weg vindt naar de stad en de mogelijkheden die ze biedt, vormt een bedreiging voor de samenleving. Wij worden kennelijk als uitschot gezien, niet als menselijke wezens. We tellen simpelweg niet mee. Er zijn talloze voorbeelden waaruit dit blijkt.

    Sloppenwijkbewoners

    Zamekile Shangase, die op zoek naar betere kansen vanuit Umzimkhulu naar Durban was getrokken, werd bij operatie ‘laat-je-bonnetje-zien’ [willekeurige huiszoekingen zonder bevelschrift] op 29 juli 2021 in de Durbanse sloppenwijk Lamontville door de politie doodgeschoten. Haar naam werd in de eerste mediaberichten niet eens genoemd. Sowieso kwamen sloppenwijkbewoners in geen enkel nieuwsbericht zelf aan het woord. De politie was onder schot genomen door lokale bendeleden, zo luidde de officiële versie, en in het daaropvolgende vuurgevecht was een naamloze vrouw dodelijk gewond geraakt.

    Uiteindelijk bleek de politie helemaal niet te zijn beschoten. Zo werd duidelijk dat het leven van Shangase geen cent waard was, en tevens dat de hele gemeenschap was gecriminaliseerd om een politiedode te rechtvaardigen.

    Dit is een wrang voorbeeld van hoe armen als uitschot worden behandeld en gecriminaliseerd. Het gebeurt aan de lopende band. Als we in gelijkheid geloven en in de noodzaak om de waardigheid van alle mensen te respecteren, dan moeten we geen woorden als ‘wildgroei’ gebruiken voor plekken waar mensen neerstrijken in de hoop op een beter bestaan. In dit land wonen miljoenen mensen in sloppenwijken – wereldwijd zelfs meer dan een miljard. Mensen worden er verliefd, er worden kinderen grootgebracht, men scharrelt er zijn kostje bij elkaar, er wordt geleefd.

    Zelfs de fatsoenlijke agenten op het bureau kunnen weinig voor ons doen, want het hele systeem werkt tegen ons

    Sloppenwijkbewoners moeten gezien worden als mensen die steun verdienen bij de ontwikkeling van hun gemeenschap, niet als een bedreiging. We zijn onderdeel van de samenleving, doen vaak het werk waar de bovenlaag van afhankelijk is, zoals huishoudelijk werk, beveiligingswerk, werk in de bouw. We bouwen de steden en houden ze schoon en veilig. We verdienen evenveel respect als ieder ander. Wanneer we de straat op gaan om gezien en gehoord te worden, worden we nóg erger gecriminaliseerd. We worden in elkaar geslagen en met rubberen kogels beschoten. We worden regelmatig gearresteerd en beschuldigd van ‘publiek geweld’ als we simpelweg naar buiten treden als georganiseerde kracht. Soms worden we in politiecellen gemarteld, om zeep geholpen zelfs. De politie stelt zelden een onderzoek in als onze leiders worden vermoord, en ze komen ook niet in actie als onze onderkomens illegaal van de kaart worden geveegd.

    Natuurlijk is geweld en gewelddadige criminaliteit een serieus probleem in Zuid-Afrika. En net als bij alle andere problemen in deze nationale crisis, worden de armen het zwaarst getroffen. Wij hebben geen stenen huizen, hoge muren, alarmsystemen of particuliere beveiliging. Wij zijn altijd kwetsbaar. Maar we krijgen geen steun van de politie. Wanneer we voor onszelf opkomen, worden we juist in de boeien geslagen, en soms mishandeld.

    Zelfs de fatsoenlijke agenten op het bureau kunnen weinig voor ons doen, want het hele systeem werkt tegen ons. We hebben aangedrongen op democratisch toezicht op de politie, maar dat komt met de huidige regering natuurlijk nooit van de grond. Het geweld in de samenleving en het inhakken op de onderlaag zal pas verminderen als we de manier waarop de samenleving in elkaar steekt grondig aanpakken.

    Respect

    Er moet massaal worden geïnvesteerd in de onderkant van de maatschappij, er moet een duidelijk commitment komen om een samenleving te creëren waarin iedereen wordt gerespecteerd, waar kansen worden geschapen voor de miljoenen jongeren die werkloos thuiszitten, en er moet stevig worden opgetreden tegen corruptie. Mensen die zich gerespecteerd voelen en hun geloof in de samenleving en in de toekomst terugvinden, zullen zich minder snel laten meesleuren in een destructieve levensstijl. Het waren de gewone mensen die de apartheid in dit land omverwierpen, niet het ANC in ballingschap.

    Toch werden onze ouders, die in 1994 hun leven hadden gewaagd in de strijd, naar huis gestuurd omdat het ANC nu de leiding zou nemen. Ook ngo’s drongen zich naar voren. Toen de armen zich begonnen te roeren en te organiseren, werden ze steevast weggezet als criminelen, of als de ‘derde macht’ die eropuit was de democratie te ondermijnen.

    Arm zijn betekent niet dat je brein niet functioneert

    Abahlali baseMjondolo, de organisatie waar ik al tien jaar voor werk, was opgezet om dit narratief te veranderen. Vanaf het begin stelt de beweging, die nu meer dan 115.000 leden in vier provincies telt, dat sloppenwijkbewoners voor zichzelf kunnen denken en deel moeten kunnen nemen aan alle besluitvorming die hen aangaat. Arm zijn betekent niet dat je brein niet functioneert. Het betekent alleen dat je geen geld hebt. En we hebben geen geld omdat we de armoede in zijn gejaagd door het kolonialisme en de apartheid, en arm zijn gehouden door het ANC.

    Politieke oplossing

    Er moet dus een politieke oplossing komen: we moeten de sociale structuren die de armoede in stand houden veranderen, een einde maken aan de onderdrukking door het ANC en de corruptie binnen de partij aanpakken. Een samenleving waarin mensen steeds wanhopiger worden, steeds meer honger lijden en de hoop voor hun land opgeven, waarin mensen nóg cynischer worden over de politie, de regering en de politieke partijen, wordt allicht gewelddadiger. Dehumaniserende taal gebruiken en de politie nog harder op de armen laten inhakken maakt de zaak alleen maar erger.

    Dé manier om onze samenleving veiliger te maken, is het vertrouwen in het heden en de hoop voor de toekomst te herwinnen. We hebben een nieuwe politieke visie nodig voor een samenleving die menselijke waardigheid hoog in het vaandel heeft, waar iedereen wordt gewaardeerd en mee mag doen, een samenleving waarin helder is dat armoede het probleem is, niet de armen. Met andere woorden: laten we de strijd aanbinden tegen armoede, dat is dé manier om een samenleving te creëren waarin we allemaal veilig zijn. We zullen blijven vechten voor onze waardigheid, ook al worden we door onze eigen overheid niet als volwaardig beschouwd en ook al worden onze leiders regelmatig opgesloten en vermoord.

    We nodigen alle goedgezinde mensen uit zich aan te sluiten bij onze zoektocht naar een uitweg uit de huidige crisis, naar een toekomst waarin ieder mens meetelt en niemand als uitschot wordt behandeld.

  • Een eind aan het verbod op abortus?

    Een eind aan het verbod op abortus?

    Ondanks de winst van de democratische oppositie tijdens de recente parlementsverkiezingen blijft abortus een brandende kwestie in Polen. De ngo’s willen dat er een eind komt aan de strafbaarheid.

    JUSTYNA WYDRYŃSKA, WIE IS ZIJ?

    Justyna Wydrzyńska is een van de oprichters van het Abortion Dream Team, een collectief dat zich ervoor inzet dat alle vrouwen die een abortus willen daartoe de mogelijkheid krijgen. In maart 2023 werd ze tot acht maanden taakstraf veroordeeld omdat ze een zwangere vrouw had geholpen bij het verkrijgen van een abortuspil, iets wat verboden is in Polen. Ze is in beroep gegaan tegen het vonnis.

    Wat eist Amnesty?
    Intrekking van de aanklacht. Een eind aan de vervolging van en repressiemaatregelen jegens Justyna Wydrzyńska.

    In Polen dreigt het een kwestie van lange adem te worden om abortus te legaliseren tot de twaalfde zwangerschapsweek, ook al bestaat daarvoor een meerderheid bij de drie democratische oppositiepartijen die half december een regering hopen te kunnen vormen. De conservatieve PiSpartij die de afgelopen acht jaar aan de macht is geweest heeft, met hulp van het sterk gepolitiseerde constitutionele hof, kans gezien om met ingang van januari 2021 ook abortus te verbieden wanneer er sprake is van ernstige misvorming van de foetus. Toen dit voornemen in oktober 2020 bekendgemaakt werd, gingen tienduizend Polen wekenlang de straat op.

    Compromis

    De partij Nieuw Links en de Burgercoalitie onder leiding van voormalig premier Donald Tusk hadden van de legalisering van abortus een campagnebelofte gemaakt, maar dat was buiten het onverwachte succes gerekend van de Derde Weg, een coalitie van de Boerenpartij en de christendemocraten, die beide voorstander zijn van het sinds 1993 gangbare ‘compromis’ dat alleen zwangerschapsonderbreking toestaat wanneer er sprake is van verkrachting, gevaar voor het leven van de zwangere vrouw of een ernstige en onomkeerbare misvorming van de foetus.

    Het coalitieakkoord van 10 november jongstleden, dat is ondertekend door de drie oppositiepartijen, volstaat met een algemene verklaring over het herroepen van het besluit van het constitutionele hof uit 2020, constateert de linkse informatiesite Oko.press spijtig. De peilingen zijn desondanks duidelijk: bij een onderzoek van bureau Ipsos afgelopen maart verklaarde 75 procent van de ondervraagden ja te zullen stemmen in het geval van een referendum over legalisering. Bij een enquête afgelopen november verklaarde 35 procent van de ondervraagden vóór legalisering van abortus tot de twaalfde week te zijn, terwijl maar 21 procent voor een terugkeer naar het compromis van 1993 was.

    ‘Er zal ongetwijfeld druk op onze coalitiepartners worden uitgeoefend door vrouwenorganisaties en een deel van de media’

    Nieuw Links heeft daarom op 14 november twee wetsvoorstellen ingediend: het eerste behelst legalisering van abortus tot de twaalfde week van de zwangerschap, het tweede het niet langer strafbaar stellen van hulp bij abortus, waarop krachtens artikel 152 van het Poolse wetboek van strafrecht maximaal drie jaar gevangenisstraf staat.

    Dit artikel heeft er in maart 2023 toe geleid dat activiste Justyna Wydrzyńska tot een taakstraf van acht maanden werd veroordeeld wegens het verlenen van hulp bij een abortus. ‘Dit is een test (…). Er zal ongetwijfeld enorme druk op onze coalitiepartners worden uitgeoefend door vrouwenorganisaties en een deel van de media,’ zegt een linksgeoriënteerde woordvoerder in het Poolse economische dagblad Gazeta Prawna. Maar er is hoop, benadrukt het liberale dagblad Gazeta Wyborcza, omdat de Derde Weg niet van plan is fractiedwang uit te oefenen bij een stemming over het wetsvoorstel.

    Decriminalisering

    Toch blijft moeilijk te voorspellen of president Andrzej Duda, die tot de PiSpartij behoort, zo’n wetsvoorstel niet met een veto zal blokkeren. Wel is het mogelijk dat hij zal instemmen met een ‘volledige decriminalisering’ van abortus. Reden voor kamerlid Katarzyna Kotula van Nieuw Links om in Gazeta Wyborcza van ‘een nieuw compromis’ te spreken in afwachting van de presidentsverkiezing van 2025.

    GOED NIEUWS

    De hiervoor beschreven campagnes hebben hun vruchten afgeworpen.

    Een van de heuglijke nieuwtjes is de vrijlating van Yasaman Aryani in Iran. Deze jonge activist had haar sluier afgedaan terwijl ze witte bloemen uitdeelde in een voor vrouwen gereserveerde treinwagon. Een filmopname daarvan ging in maart 2019 viral. Een maand later werd ze gearresteerd en tot zestien jaar gevangenisstraf veroordeeld wegens ‘het aanzetten tot zedenbederf en prostitutie’. Afgelopen februari en maart zijn Yasaman, haar moeder en andere vrouwelijke verdedigers van de mensenrechten vrijgelaten.

    Ook Mohamed El-Baqer is vrijgelaten. Deze Egyptische mensenrechtenadvocaat was in 2019 het slachtoffer van valse beschuldigingen van terrorisme. Daarna werd hij in 2021 veroordeeld tot vier jaar gevangenisstraf wegens ‘het verspreiden van nepnieuws’. Hij is in juli 2023 vrijgelaten nadat hij bijna vier jaar in een optimaal beveiligde gevangenis had gezeten.

  • De dodelijke doeltreffendheid van de politie

    De dodelijke doeltreffendheid van de politie

    De Braziliaanse politie doodt vaak mensen die zwart zijn of in volksbuurten wonen, maar justitie maakt nauwelijks werk van de vervolging van de betrokken agenten.

    ANA MARIA SANTOS CRUZ, WIE IS ZIJ?

    Ana Maria Santos Cruz, een zwarte vrouw en verdediger van de mensenrechten, heeft haar zoon Pedro Henrique verloren. Deze werd volgens haar partner, die getuige was van het misdrijf, vermoord door de politie. Hij had ‘vredesmarsen’ georganiseerd om te protesteren tegen het politiegeweld. Op 27 december 2018 werd hij vermoord. De agenten die van de moord worden verdacht zijn in 2019 in staat van beschuldiging gesteld maar nog altijd in actieve dienst. Het onderzoek naar deze moord is nog niet afgerond. Ana Maria Santos Cruz zet zich ervoor in dat de betrokkenen verantwoordelijk worden gesteld.

    Wat eist Amnesty?
    Een onafhankelijk, onpartijdig en diepgaand onderzoek naar de dood van Pedro Henrique, gevolgd door gerechtelijke actie.

    Dat de politiemensen die de zoon van Ana Maria Santos Cruz hebben gedood zes jaar na dato nog altijd niet zijn berecht, illustreert hoe dramatisch de situatie is in de Braziliaanse deelstaat Bahia, waar de meeste doden vallen door toedoen van de politie: volgens gegevens van het Braziliaanse forum voor openbare veiligheid, die zijn overgenomen door de Braziliaanse redactie van het meertalige tv nieuwsnetwerk Deutsche Welle, heeft de politie in 2022 in Bahia 1464 slachtoffers gemaakt, vier keer zoveel als in 2015; het overgrote merendeel was van Afro-Braziliaanse afkomst.

    Terwijl minstens tien criminele bendes om de controle over de regio vechten, kiest de deelstaatregering, die al bijna twee decennia wordt gevormd door de Arbeiderspartij (PT) van de linkse president Lula, voor een gewapende confrontatie als voornaamste middel om de openbare veiligheid te beschermen, wat vooralsnog niet tot een afname van de drugshandel heeft geleid, aldus BBC News Brasil.

    Politie

    In deze context worden dodelijke interventies ‘als een criterium voor de doeltreffendheid van de politie beschouwd’, zegt Samuel Vidal, hoogleraar aan de Federale Universiteit van Bahia. Deze voormalige plaatselijke PTleider legt uit dat hij in 2015 de partij heeft verlaten na een politieoperatie in een buitenwijk van Salvador, de hoofdstad van Bahia, waarbij twaalf jongeren werden gedood. Negen agenten werden verantwoordelijk gesteld voor de dood van de slachtoffers, maar een proces heeft nog altijd niet plaatsgevonden. De deelstaatregering bestempelde de interventie destijds als ‘doortastend’.

    Er zijn vorig jaar in het hele land 6430 mensen door politiehanden gedood en was 83 procent van hen zwart

    Volgens een telling van het Braziliaanse forum voor de openbare veiligheid zijn er vorig jaar in het hele land 6430 mensen door politiehanden gedood en was 83 procent van hen zwart. Een woordvoerder van het forum sprak in de krant O Tempo van ‘selectief geweld’: volgens hem zijn agenten geneigd agressief op te treden wanneer ze denken dat ze daarvoor niet zullen worden bestraft.

    Deze straffeloosheid houdt volgens hem rechtstreeks verband met het profiel van de slachtoffers, die over het algemeen zwart zijn en afkomstig uit volksbuurten, en die voor hun verdediging meestal zijn aangewezen op openbare instanties. Maar er bestaat volgens hem een heel netwerk van medeplichtigheid dat begint bij de politie en eindigt bij de rechtbanken, omdat de officieren van justitie, die zich over dit soort gebeurtenissen zouden moeten buigen, maar zelden aanklachten in behandeling nemen en daar bovendien nauwelijks vervolg aan geven.

    Bodycams

    Zeven Braziliaanse deelstaten hebben inmiddels besloten hun politiemensen uit te rusten met bodycams, en tien andere regio’s experimenteren daarmee. Daarnaast bereidt het Braziliaanse ministerie van Justitie een nationaal protocol voor dat volgens het dagblad Correio Braziliense zo snel mogelijk in het hele land moet worden uitgerold. ‘De tijd dringt,’ besluit de krant.

  • Het is noodzakelijk de dialoog te hervatten

    Het is noodzakelijk de dialoog te hervatten

    Chaïma Issa zit gevangen omdat ze zou hebben deelgenomen aan ‘een complot tegen de staatsveiligheid’. De dichter en journalist strijdt tegen het beleid van president Kaïs Saïed, dat volgens haar haat en verdeeldheid zaait.

    1783 Chaima Issa petiton desktop banner
    © Amnesty

    CHAÏMA ISSA, WIE IS ZIJ?

    Deze activist behoort tot het Front de salut national, een van de partijen die oppositie voeren tegen de Tunesische regering. In juli 2021 kwam ze als een van de eersten in opstand tegen president Kaïs Saïed toen deze zijn besluit meedeelde om het parlement buitenspel te zetten, de premier te ontslaan en de uitvoerende macht in eigen hand te nemen. Ze werd in februari 2023 gearresteerd wegens deelname aan een ‘complot’. Ook wordt ze vervolgd vanwege uitspraken op de radio.

    Wat eist Amnesty?
    Onmiddellijke opheffing van alle beperkingen waaraan Chaïma Issa is blootgesteld en alle aanklachten die tegen haar zijn ingediend. Het afzien van nieuwe maatregelen die haar vrijheid van meningsuiting beperken.

    De dichter en journalist Chaïma Issa is een onafhankelijk lid van de belangrijkste Tunesische oppositiebeweging, het Front de salut national (FSN). Ze was de enige vrouw die op 25 februari 2023 werd vastgezet in het kader van het zogeheten ‘complot tegen de staatsveiligheid’, waaraan politieke activisten, zakenmensen, de voormalige leider van de islamistische Ennahda-partij en ambtenaren zich zouden hebben schuldig gemaakt.

    Op 13 juli jongstleden heeft de rechter-commissaris het verzoek om invrijheidstelling ingewilligd dat ze samen met een andere politieke activist, de advocaat en voormalig minister Lazhar Akremi, had ingediend. Toch blijven de twee onder justitieel toezicht staan en is het hun verboden te reizen en zich in het openbaar te vertonen. Ook al is dit besluit juridisch onverklaarbaar, het vloeit voort uit dezelfde logica op grond waarvan Chaïma is gevangengenomen. Er blijkt uit op welke manier autoritaire regimes politieke tegenstanders vaak laten boeten.

    Vernederingen

    Chaïma Issa’s verhaal laat zien hoe agressief de Tunesische staat is geworden en hoe absurd en willekeurig de getroffen maatregelen zijn. Op de vraag hoe haar leven eruitzag sinds haar vrijlating uit de gevangenis beschreef de activiste haar situatie als ‘tweeslachtig’. Ze zei dat ze zich niet helemaal vrij voelde, omdat haar medestanders nog altijd vastzitten. Dit toont aan hoe ingewikkeld het is om na een periode van langdurige gevangenschap te re-integreren. Tijdens het interview kwamen ook de beproevingen ter sprake die Chaïma en haar familie tijdens haar gevangenschap hebben moeten doorstaan.

    De vernederingen, de agressie en de leugens die over haar werden verteld hebben diepe littekens achtergelaten. Chaïma werd met een brute werkelijkheid geconfronteerd die in niets leek op de vrijheid die ze altijd had gekend. Ze herinnert zich met name twee momenten die diepe indruk op haar hebben gemaakt. Het eerste was toen ze haar bril afpakten, een symbolische handeling die haar deed beseffen dat ze geen controle meer had over haar eigen leven. Het tweede moment was tijdens een fouillering, toen ze zich onder dwang moest uitkleden en haar, onder andere, bevolen werd te hoesten.

    Ze houdt vol dat zij en veel van haar collega’s gevangen werden gezet omdat ze opkwamen voor de vrijheid

    In Tunesië, waar veel families een dierbare achter de tralies hebben zitten, is Chaïma Issa vastbesloten de onrechtvaardigheden van het gevangenissysteem aan te vechten. Ze is ervan overtuigd dat de gevangenis geen oplossing kan zijn, omdat ze met eigen ogen heeft gezien dat de mensenrechten met voeten worden getreden. Daarnaast blijft Chaïma zich hardnekkig verzetten tegen de afkondiging van de uitzonderingstoestand die plaatsvond op 25 juli 2023, iets wat ze onveranderlijk als een ‘staatsgreep’ bestempelt. Ze heeft geen goed woord over voor het polariserende beleid van de staat en van president Kaïs Saïed, dat volgens haar verdeeldheid en haat zaait, zowel jegens buitenlanders als jegens landgenoten.

    In een politieke context waarin de oppositie zwaar op de proef wordt gesteld, blijft Chaïma hameren op de noodzaak om de dialoog te hervatten, ook al wordt de democratie gedemoniseerd, en benadrukt ze dat het staken van de strijd tegen de politieke islam tot de huidige situatie heeft geleid. Verder werpt ze de beschuldiging dat ze zou samenzweren met buitenlandse mogendheden verre van zich en wijst ze op de flagrante tegenstrijdigheden daarin; ze houdt vol dat zij en veel van haar collega’s gevangen werden gezet omdat ze opkwamen voor de vrijheid en gezamenlijk oppositie voerden tegen Kaïs Saïed, een president die verdeeldheid boven verzoening heeft verkozen

  • Zeggen wat je vindt, koste wat het kost

    Zeggen wat je vindt, koste wat het kost

    Ahmed Mansoor, een van de bekendste verdedigers van mensenrechten, zit een straf van tien jaar uit op 60 kilometer van waar COP28 plaatsvond. Bij de vorige klimaattop in Egypte werden activisten zoals hij grotendeels monddood gemaakt.

    AHMED MANSOOR, WIE IS HIJ?

    De dichter en blogger Ahmed Mansoor documenteert sinds 2006 hoe het met de mensenrechten in de VAE is gesteld. In maart 2017 werd hij door de veiligheidsdienst van de Emiraten gearresteerd. Meer dan een jaar lang wist niemand, ook zijn familie niet, waar hij werd vastgehouden. In mei 2018 werd Ahmed Mansoor veroordeeld tot tien jaar gevangenisstraf, met name wegens ‘grove belediging van de Verenigde Arabische Emiraten en hun symbolen’. Sindsdien zit hij in isolement en heeft niet het recht om te lezen, televisie te kijken of buitenruimtes te betreden. Hij zit opgesloten in een cel zonder bed of matras, heeft geen toegang tot medische zorg en mag zijn familie niet zien.

    Wat eist Amnesty?
    Zijn onvoorwaardelijke vrijlating en het annuleren van zijn straf. En in afwachting van zijn vrijlating: garanties over de omstandigheden van zijn detentie, die moeten voldoen aan de internationale normen, zonder marteling of mishandeling.

    Afgevaardigden uit de hele wereld komen samen in Dubai, in de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) voor de 28e VN-top over het klimaat, COP28 (van 30 november tot 13 december). Het gastland gaat er prat op ‘een van de meest tolerante en inclusieve landen ter wereld’ te zijn en beweert dat zijn grondwet de mensenrechten verdedigt. Maar de behandeling die een van de gedetineerden in de Al Sadr gevangenis krijgt (op nauwelijks 60 kilometer van Expo City, waar de top wordt gehouden) getuigt van een heel andere werkelijkheid.

    Deze man is Ahmed Mansoor, en hij zit er gevangen sinds 2017, vrijwel zonder contact met de buitenwereld; hij zit een onrechtvaardige straf van tien jaar uit voor zijn vreedzame oppositie tegen het regime. Hij is de bekendste verdediger van de mensenrechten in de VAE, een federatie van zeven semiautonome emiraten waar de burgermaatschappij tot zwijgen gebracht wordt en de burgers geen enkele invloed hebben op de benoeming van hun leiders.

    Tragisch lot

    Bepaalde gezagsdragers in de Emiraten zijn er duidelijk op uit elke poging om tijdens de top de aandacht te vestigen op het tragische lot van Ahmed Mansoor – en de andere politiek gevangenen – in de kiem te smoren. Het National Climate Information Center, een in Londen gevestigde non-profitorganisatie, heeft in september de inhoud openbaar gemaakt van een vergadering van hoge lokale functionarissen ter voorbereiding op COP28.

    Volgens het artikel suggereerde een van de deelnemers met name om de debatten over mensenrechten die geen verband houden met klimaatverandering af te kappen, om te voorkomen dat de top ‘een podium wordt om (hun) van alles en nog wat te verwijten’.

    De staat voerde een campagne van repressie tegen iedereen die zijn mening durfde te uiten

    Voor de internationale gemeenschap blijft de top niettemin een uitstekende gelegenheid om aandacht te vragen voor de deplorabele situatie van de mensenrechten in de VAE en in de eerste plaats de vrijlating te eisen van Ahmed Mansoor. Deze 53-jarige ingenieur en dichter, vader van vier kinderen, heeft gestudeerd in Boulder, aan de universiteit van Colorado, waar hij in 1999 afstudeerde om vervolgens naar zijn geboorteland terug te keren.

    Volgens Human Rights Watch begon hij zich in 2006 in te zetten voor de mensenrechten door de vrijlating te eisen van twee landgenoten die gevangenzaten wegens op internet gepubliceerde commentaren. Vervolgens voerde hij actie tegen een wetsvoorstel dat beoogde de vrijheid van meningsuiting in de media te beperken – en het voorstel werd opgeschort.

    Publieke belediging

    In 2011 zat hij zes maanden vast omdat hij een petitie had opgesteld waarin om democratische hervormingen werd gevraagd. De rechter veroordeelde hem tot drie jaar gevangenisstraf wegens
    ‘publieke belediging’ van het regime, maar dankzij internationale druk werd hij eerder vrijgelaten. In de loop van de daarop volgende jaren presenteerde hij zich als ‘de laatste verdediger van de mensenrechten die nog actief is’ in de VAE, aangezien alle anderen gearresteerd en gevangengezet zijn. De staat voerde inderdaad een campagne van repressie tegen iedereen die zijn mening durfde te uiten: activisten, rechters, advocaten, universitair docenten, journalisten, en niet te vergeten studenten.

    Hij heeft meer dan een jaar moeten wachten voordat hij een advocaat kon spreken

    Ahmed Mansoor werd opnieuw gearresteerd in 2017. Zijn naasten wisten niet waar hij gevangenzat en hij heeft meer dan een jaar moeten wachten voordat hij een advocaat kon spreken. De eerste artikelen over zijn arrestatie meldden dat hij beschuldigd werd van het publiceren van ‘foute informatie’ om ‘haat en sektarische rellen aan te wakkeren’ en ‘de reputatie van de staat’ te ‘besmeuren’. Maar een officiële aanklacht is nooit bekendgemaakt.

    Volgens een bron dicht bij het door Human Rights Watch onderzochte dossier zou Ahmed Mansoor in maart 2018 berecht zijn op basis van een uit zes punten bestaande aanklacht. Op vijf punten werd hij schuldig bevonden, allemaal in verband met zijn inzet voor de mensenrechten, met name zijn tweets waarin hij onrechtvaardigheden aan de kaak stelde, zijn daaropvolgende deelname aan internationale conferenties over dit onderwerp en zijn e-mailwisselingen en whatsappberichten met vertegenwoordigers van Human Rights Watch en het Gulf Center for Human Rights.

    Hongerstaking

    Zijn veroordeling in eerste instantie en zijn beroep daartegen zijn achter gesloten deuren behandeld. Hij heeft herhaaldelijk geklaagd dat eerste levensbehoeften hem werden onthouden, dat hij in isolatie werd gezet en slechts heel zelden familiebezoek mocht ontvangen. In 2019 is hij tweemaal in hongerstaking gegaan.

    Tijdens COP27, vorig jaar in Sharm ElSheik, in Egypte, werden de activisten voor burgerrechten grotendeels monddood gemaakt. En de VAE lijken dezelfde weg te willen volgen. De beste manier om verzet te bieden tegen deze repressie blijft het aangrijpen van elke gelegenheid om aandacht te vragen voor ‘de laatste verdediger van de mensenrechten in de Emiraten’.