Tag: Corona

  • Australië laat na bijna twee jaar weer toeristen toe

    Australië laat na bijna twee jaar weer toeristen toe

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » ‘Historisch besluit’: Colombia legaliseert abortus tot 24 weken

    » Burkina Faso: ten minste 59 doden bij een explosie in een goudmijn

    Feest op Australische luchthavens

    ‘Er waren tranen, dj’s, Vegemite en drag queens toen families, vrienden en geliefden herenigd werden op de luchthaven van Sydney na de hervatting van alle internationale reizen naar Australië’, schrijft The Guardian over de eerste dag dat de grenzen open gingen.

    Na bijna twee jaar gesloten te zijn geweest door covid-19, heeft Australië maandag de eerste – volledig gevaccineerde – toeristen verwelkomd, meldt The Canberra Times. ‘Het wachten is voorbij, de toeristen zijn terug’, zei de Australische premier Scott Morrison.

    Maar het herstel van de toeristische sector, ‘die nog steeds te kampen heeft met de vele uitdagingen van de pandemie’, zal ’een zaak van lange adem’ zijn, waarschuwt The Canberra Times.

    Lees ook:

  • GoFundMe stopt campagne voor Canadese truckers na berichten van geweld

    GoFundMe stopt campagne voor Canadese truckers na berichten van geweld

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » In Singapore zijn vooral kinderen besmet met omikron

    » Italië schaft mondkapjesplicht buiten af

    ‘Vreedzaam protest werd bezetting’

    GoFundMe, het Amerikaanse crowdfundplatform waarmee geld kan worden opgehaald voor allerlei projecten en doeleinden, gaat automatisch alle donaties terugbetalen die zijn gedaan aan de protestcampagne van Canadese vrachtwagenchauffeurs, berichtte Buzzfeed vorige week. De truckers protesteren tegen coronabeperkingen en verplichte vaccinaties voor truckers die tussen Canada en de Verenigde Staten rijden, en houden al dagenlang het centrum van Ottawa bezet. De teruggave gaat om miljoenen dollars.

    Het besluit om de campagnepagina van het platform te verwijderen werd vorige week vrijdag genomen nadat GoFundMe vaststelde dat de demonstraties die door de campagne werden gefinancierd uit de hand zijn gelopen.

    ‘We hebben nu bewijs in handen, afkomstig van de autoriteiten, dat de voorheen vreedzame demonstratie een bezetting is geworden; politierapporten spreken van geweld en andere illegale activiteiten’, aldus het bedrijf. GoFundMe had al 1 miljoen dollar van het gedoneerde geld aan de organisatoren overgemaakt, maar stort de rest van het bedrag, naar verluidt zo’n 9 miljoen dollar, terug aan de donateurs.

    Lees ook:

  • In Singapore zijn vooral kinderen besmet met omikron

    In Singapore zijn vooral kinderen besmet met omikron

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » GoFundMe stopt campagne voor Canadese truckers na berichten van geweld

    » Italië schaft mondkapjesplicht buiten af

    Meeste besmettingen onder kinderen

    ‘Kinderen van vijf tot elf jaar hebben momenteel het hoogste percentage covid-19-infecties’, aldus de Singaporese minister van Volksgezondheid, Ong Ye Kung, afgelopen dinsdag. Volgens Ong zorgt de omikronvariant voor meer besmettingen bij kinderen dan de deltavariant, schrijft AsiaOne.

    Het infectiepercentage voor kinderen van vijf tot elf jaar is momenteel ongeveer 67 per 100.000 inwoners; de daaropvolgende groep, van twaalf tot negentien jaar, heeft het op een na hoogste infectiepercentage, ongeveer 55 per 100.000. ‘Dit is wezenlijk anders dan tijdens de deltagolf, die vooral oudere volwassenen besmette’, zei Ong. Hij voegde eraan toe dat het besmettingspercentage onder oudere leeftijdsgroepen nu lager ligt dan tijdens delta.

    Lees ook:

  • Nederlandse CEO Brisbane Airport: ‘Australië met 1-0 achter’

    Nederlandse CEO Brisbane Airport: ‘Australië met 1-0 achter’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zuid-Afrikaanse president belooft actieplan tegen corruptie

    » WHO: Afrika is klaar om te leren leven met het virus

    Gert-Jan de Graaff roept op tot versoepeling

    Gert-Jan de Graaff, de Nederlandse CEO van Brisbane Airport, de op twee na drukste luchthaven van Australië, verwacht dat het binnenlandse vliegverkeer dit jaar terugkeert op precoronaniveau, maar is vooralsnog somber over het internationale vliegverkeer. In zijn thuisstaat Queensland ging normaal gesproken zo’n 28 miljard Australische dollar, circa 17,6 miljard euro, om in de toeristenindustrie. De Graaff rekent erop dat het drie tot vijf jaar zal duren voordat het internationale verkeer naar Brisbane volledig is hersteld.

    ‘Luchtvaartmaatschappijen moesten noodgedwongen inkrimpen en moeten nu weer opbouwen. De meeste andere landen zijn al open; wij lopen één-nul achter,’ zei hij tegen Sydney Morning Herald. Momenteel mogen alleen Australiërs en inwoners van Singapore, Zuid-Korea, Japan en Nieuw-Zeeland, naast een handvol overige visumhouders, Australië in. De Graaff pleit ervoor dat het land de komende weken opengaat voor gevaccineerde en geteste bezoekers. ‘We zijn hier voorbij de omikronpiek. Ik denk niet dat er veel extra risico’s zijn.’

    Lees ook:

  • WHO: Afrika is klaar om te leren leven met het virus

    WHO: Afrika is klaar om te leren leven met het virus

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zuid-Afrikaanse president belooft actieplan tegen corruptie

    » Nederlandse CEO Brisbane Airport: ‘Australië met 1-0 achter’

    Toegang tot vaccins blijft probleem

    ’Bijna twee jaar nadat Afrika zijn eerste coronabesmetting registreerde, zei een topambtenaar van de Wereldgezondheidsorganisatie dat het agentschap erop vertrouwt dat het continent de volgende fase van de pandemie aankan: leren leven met het coronavirus, ondanks het feit dat het de laagste vaccinatiegraad heeft van alle continenten’, schrijft The New York Times. De ongelijke wereldwijde distributie van coronavaccins is voor veel landen een probleem.

    Matshidiso Moeti, regiodirecteur van de WHO voor Afrika, verklaarde dat het continent ervaren is in het beheersen van grote virusuitbraken.

    Tijdens de pandemie heeft Afrika minder gevallen per hoofd van de bevolking gemeld dan andere regio’s, volgens cijfers van de Johns Hopkins University. Volgens deskundigen wordt er in Afrika veel te weinig getest, dus is het aantal tot nu toe gemelde coronagevallen een onderrapportage, aldus NYT. Daarnaast is slechts ongeveer 10 procent van de Afrikaanse bevolking volledig gevaccineerd.

    Lees ook:

  • VN: extreme armoede in Latijns-Amerika gestegen als gevolg van corona

    VN: extreme armoede in Latijns-Amerika gestegen als gevolg van corona

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Europese Commissie gaat Polen korten wegens onbetaalde boete

    » Macron, Scholz en Duda zetten zich samen in om ‘een oorlog in Europa te voorkomen’

    Latijns-Amerika nog kwetsbaarder

    Het aantal inwoners dat in Latijns-Amerika en het Caribisch gebied in extreme armoede leeft is tussen 2020 en 2021 met ongeveer 5 miljoen mensen is gestegen, meldt de Economische Commissie voor deze gebieden (ECLAC) in haar jaarverslag Social Panorama of Latin America, gepubliceerd door MercoPress. De VN-organisatie pleit voor een steviger stelsel van sociale zekerheid voor deze kwetsbare groep mensen.

    De pandemie woedt nog steeds en Latijns-Amerika en het Caribisch gebied vormen ’s werelds meest kwetsbare regio. Door de langdurige gezondheids- en sociale crisis als gevolg van corona, steeg het extreme armoedecijfer in Latijns-Amerika van 13,1 procent van de bevolking in 2020 naar 13,8 procent in 2021.

    Lees ook:

  • Burgermeester van Ottowa vraagt Trudeau om hulp bij truckersprotest

    Burgermeester van Ottowa vraagt Trudeau om hulp bij truckersprotest

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Damien Hirst heeft diamanten schedel van 50 miljoen nog

    » Voor het eerst sinds 2008 kampt Zuid-Korea met een handelstekort

    Burgermeester heeft protest niet meer onder controle

    De burgemeester van Ottowa heeft maandag een brief gestuurd naar de federale regering van Canada en naar de regering van Ontario waarin hij vraagt om onmiddellijke hulp van meer dan 1700 politieagenten en 100 burgeragenten om ‘het oproer de kop in te drukken’, meldt Radio-Canada. Sinds 5 februari blokkeren minstens 500 vrachtwagens de wegen rond het Canadese parlement uit protest tegen de coronamaatregelen.

    Burgemeester Jim Watson ‘is van mening dat de huidige situatie neerkomt op psychologische oorlogsvoering’, verklaart de radiozender. ‘Daarom’, zegt Watson, ‘moeten wij alle mogelijke middelen aanwenden om een einde te maken aan de criminele en vandalistische activiteiten die nu al bijna twee weken aan de gang zijn in het centrum van Ottawa.’

    Lees ook:

  • Zuid-Afrikanen hebben hun vertrouwen in de overheid verloren

    Zuid-Afrikanen hebben hun vertrouwen in de overheid verloren

    Zuid-Afrikaanse gemeenschappen die het vóór corona al zwaar hadden, nemen het heft in eigen handen omdat de overheid verstek laat gaan. Initiatieven worden opgezet door particulieren, ngo’s of welvarende bedrijven, die grote sommen geld reserveren voor filantropisch werk.

    Eén avond per week, als ze gaan patrouilleren in de straten van Thembokwezi, laten Natasha Msweswe en Zanele Madasi hun kinderen alleen. Pas om middernacht zijn ze weer thuis. Het is potentieel gevaarlijk, maar ze hebben weinig keus. ‘We knijpen ‘m soms wel, maar we willen onze gemeenschap beschermen,’ zegt Madasi (31). ‘We willen het verschil maken.’

    Thembokwezi is een wijk in Khayelitsha, het grootste, overbevolkte township van Kaapstad, waar bendegeweld, drugsmisbruik en werkloosheid welig tieren. De Zuid-Afrikaanse politie laat zich hier nauwelijks zien en daarom speelt een netwerk van buurtwachten een cruciale rol in de misdaadbestrijding. Thembokwezi is welvarender en veiliger dan de rest van het township, en dat willen de inwoners graag zo houden. ‘Natuurlijk werken we met de politie samen,’ zegt Phindile George, het hoofd van de buurtwacht, die vijftig vrijwilligers telt, onder wie Msweswe en Madasi. ‘Maar als we met de armen over elkaar gaan zitten wachten, krijgen bendes hier de vrije hand.’

    ‘De mensen hebben het idee van een beschermende overheid opgegeven’

    Zo nemen tienduizenden Zuid-Afrikanen, verspreid over het hele land, het heft in eigen handen. Sommigen geven les of zorgen voor een betrouwbare elektriciteitsvoorziening, anderen organiseren inentingscampagnes, repareren wegen, delen water uit of leveren beschermende kleding aan ziekenhuizen. Het zijn initiatieven die zijn opgezet door particulieren, ngo’s of welvarende bedrijven, die nu grote sommen geld reserveren voor filantropisch werk. De gemene deler is een vrijwel volslagen gebrek aan vertrouwen in de Zuid-Afrikaanse overheid als probleemoplosser. ‘De mensen hebben het idee van een beschermende overheid opgegeven. Het vertrouwen is tot het nulpunt gedaald. Het is een tragedie,’ zegt William Gumede, een gerespecteerd analist, gevestigd in Johannesburg.

    Dat de overheid van het meest ontwikkelde land van het continent zich uit het dagelijkse leven heeft teruggetrokken, heeft verstrekkende gevolgen: het beïnvloedt de manier waarop mensen denken, zich gedragen en met elkaar omgaan, vooral in tijden van crisis. De dood van de alom gerespecteerde Desmond Tutu zorgde voor een moment van zowel rouw als paradoxale hoop. Na maandenlang door hachelijke omstandigheden uit elkaar te zijn gedreven, werden Zuid-Afrikanen weer even herinnerd aan wat hen onderling bindt. 

    Ontevredenheid

    De meeste Zuid-Afrikanen hadden het al zwaar voor de pandemie losbrak. De ontevredenheid over het regerende ANC, de partij die sinds de val van het racistische, repressieve apartheidsregime aan de macht is, neemt al jaren toe. De economische groei was al aan het stagneren vóór het negenjarige bewind van Jacob Zuma, de populistische president die in 2018 werd ontslagen na talloze beschuldigingen van corruptie. Ondanks de goede bedoelingen van de huidige president, oud-vakbondsleider en mijnmagnaat Cyril Ramaphosa, is er sinds diens installatie weinig te vieren geweest. De economie liep tijdens de pandemie zware klappen op. Stroomonderbrekingen hebben fabrieken en bedrijven wekenlang lamgelegd en de openbare gezondheidszorg is door wanbeheer en corruptie ernstig uitgehold. Volgens de regering zijn er negentigduizend Zuid-Afrikanen overleden aan corona, maar uit betrouwbare oversterftecijfers komt een dodental naar voren dat twee tot drie keer zo hoog ligt. Het werkloosheidspercentage ligt op een schrikbarende 46 procent. 

    Tijdens de ergste verstoring van de openbare orde in decennia werden in juli 2021 in een groot deel van Zuid-Afrika winkelcentra geplunderd, warenhuizen in brand gestoken en cruciale infrastructuur aangevallen. Het geweld leek bewust aangewakkerd door afvallige facties binnen de regerende partij, die woedend waren dat Zuma wegens minachting van de rechtbank een gevangenisstraf opgelegd had gekregen, waardoor het vertrouwen in de overheid een verdere deuk opliep en een aantal Zuid-Afrikanen hun frustratie botvierden op straat.

    Buurtwacht

    De buurtwacht in Thembokwezi is bedoeld als aanvulling op de politie, maar in een ruiger deel van Khayelitsha is een gemeenschap de confrontatie met de plaatselijke autoriteiten aangegaan. Toen een strenge lockdown aan het begin van de pandemie in 2020 leidde tot grootschalige illegale ontruimingen, bezetten honderden daklozen een stuk braakliggend terrein om er houten en golfplaten huisjes te bouwen. ‘Politici houden ons al jaren voor dat ze hier huizen voor ons zullen neerzetten,’ vertelt gemeenschapsleider Mabhelandile Twani (40). ‘Ze houden zich niet aan hun beloftes, dus nu hebben we het heft in eigen handen genomen.’ 

    Ondanks pogingen om deze mensen opnieuw te verdrijven, is hun buurt tot bloei gekomen. Er wonen inmiddels meer dan vijftienduizend mensen in de rijen met krotten op de zanderige grond. Elektriciteit wordt van beter voorziene straten in de buurt afgetapt. Twani noemt het ‘volksstroom’. De wijk staat bekend als Lockdown Village. En er zijn veel meer van dit soort nederzettingen, ontstaan uit de ellende die corona heeft veroorzaakt in een land dat zich geen steunmaatregelen kan permitteren zoals in Europa of de VS. 

    In de townships stelen drugsdealers watertanks van scholen

    In Khayelitsha zijn er nu nederzettingen met namen als Sanitiser, Quarantine en Social Distance. ‘Het leven is nu zo zwaar. We krijgen geen overheidshulp. We proberen het zelf te rooien,’ zegt Nondwebi Kasba (73), die helpt bij het beheer van een gemeenschappelijke moestuin die buurtbewoners in het Illitha Park in Khayelitsha hebben opgezet om de allerarmsten te helpen. Ook Graaff-Reinet, een conservatief stadje in de Karoo-woestijn, duizend kilometer oostwaarts, kampt met tekorten aan voorzieningen die de overheid ooit bood. In de townships aan de rand van Graaff-Reinet stelen drugsdealers watertanks van scholen om de inhoud ervan naast cannabis en metamfetamine (crystal meth) te verkopen. Niemand meldt het bij de politie, ervan uitgaande dat die toch niet komt. 

    Banen zijn schaars. Opleidingsmogelijkheden waarmee jongeren aan hun situatie kunnen ontsnappen ook. Khanya Mbaile, een 31-jarige administrateur, hoopt een koffietent annex internetcafé te beginnen om de jongeren in het township waar ze woont een veilige ontmoetingsplek te bieden. Ze heeft met hulp van een ngo al zes computers aangeschaft. ‘We zijn allemaal doodop, maar er gloort een sprankje hoop,’ zegt Mbaile. De 58-jarige Louisa Masimela, een van de vele Zuid-Afrikaanse probleemoplossers, runt in een township ten zuiden van Graaff-Reinet een gemeenschapsschool voor jonge kinderen. De voormalige journaliste heeft geen vaste lokalen voor haar leerlingen, geen geld om de onderwijzers te betalen en drinkwater is ook een probleem. ‘Het valt allemaal niet mee, maar we willen onze kinderen een opleiding geven waarmee ze later kunnen uitvliegen,’ zegt Masimela. Dus heeft ze zelf oplossingen gevonden: een kerk biedt het schooltje doordeweeks ruimte aan en er zijn zeven vrijwilligers die lesgeven. 

    Water ontvangen ze van The Gift of Givers, een van de grootste ngo’s van Afrika. Die organisatie, volledig gefinancierd door particuliere donateurs, voornamelijk bedrijven, verdeelt jaarlijks 400 miljoen rand, circa 23 miljoen euro, aan hulp. In de provincie Oost-Kaap helpt de ngo ziekenhuizen door het verstrekken van broodnodige persoonlijke beschermingsmiddelen, medicijnen, zuurstofapparatuur, 
    voedsel voor de patiënten en zelfs goodiebags om het personeel te motiveren. Elders in de provincie, een van de armste van Zuid-Afrika, heeft de ngo water naar arme gemeenschappen getransporteerd, waterputten gegraven, en zaden, veevoer en voedsel voor weeshuizen geregeld. 

    ‘Dat zijn hoopgevende ontwikkelingen. Hier spreekt de wens uit voor een nieuw, inclusief project’ 

    ‘Er zitten een hoop goede mensen in de regering die het juiste willen doen, en ik zie dingen veranderen. Het zijn geen enorme veranderingen, maar mensen willen de problemen aanpakken,’ zegt Imtiaz Sooliman, oprichter van The Gift of Givers. ‘We moeten de gaten opvullen, maar dat neemt de spanningen niet weg. De mensen vragen waarom wij het werk van de overheid doen.’

    De recente gemeenteraadsverkiezingen zijn voor veel analisten een reden voor optimisme. Het ANC werd door de kiezers afgestraft: het verloor 8,3 procent aan stemmen en bijna duizend raadszetels. In veel kleine steden, waaronder Graaff-Reinet, werd de partij gedwongen de macht te delen en ook in steden als Johannesburg en Pretoria brokkelde haar positie verder af. In verschillende steden sloegen lokale gemeenschappen de handen ineen om politieke alternatieven te creëren die op aardig wat aanhang konden rekenen. ‘Dat zijn hoopgevende ontwikkelingen,’ zegt William Gumede. ‘Hier spreekt de wens uit voor een nieuw, inclusief project.’ 

    Politieke opties

    Er is een duidelijke behoefte aan politieke opties die een authentiek alternatief bieden voor het ANC, maar die ontsnappen aan de giftige erfenis van het traumatische verleden van Zuid-Afrika. Dat het ANC de nationale politiek domineert, betekent dat de belangrijkste politieke gevechten binnen de organisatie plaatsvinden. Analist Judith Februari schreef in december voor Daily Maverick: ‘Van de onlusten in juli tot de falende inlichtingendiensten, van het groeiende antivax-sentiment tot het vasthouden aan kolenbelangen: de spanningen binnen de partij komen het land niet ten goede. Ramaphosa’s greep op de macht lijkt zwak en onvast.’

    De langverwachte regen die een einde maakte aan de vijf jaar durende droogte heeft de landbouwsector geholpen om de elders geleden verliezen te compenseren, zeggen de boeren, maar de belangrijkste industrie, het toerisme, is door enorme verliezen aan omzet en werkgelegenheid zwaar getroffen door de pandemie.  ‘Het is een regelrechte ramp,’ zegt de 59-jarige Kobus Potgieter, die een bed and breakfast runt op zijn boerderij even buiten Oudtshoorn, gelegen aan de spectaculaire Route 62, de beroemde, ooit drukbezochte toeristische autoweg. Na zestien jaar overweegt hij de handdoek in de ring te gooien, of op zijn minst af te slanken.

    ‘Mijn angst is dat we hier in Zuid-Afrika op een tijdbom leven’

    Om potentiële bezoekers ervan te overtuigen dat het dorp veilig is, zette het toeristenbureau van Franschhoek met behulp van crowdfunding en financiële steun van grote bedrijven en de plaatselijke overheid een vaccinatiecampagne op poten. In november was 85 procent van de horecamedewerkers gevaccineerd. Maar net toen de toeristen begonnen terug te keren, gooide de omikron-variant met nieuwe reisverboden roet in het eten. 

    ‘Het was een zware klap,’ zegt marketingmanager Ruth McCourt. In een van de landen met de meeste ongelijkheid ter wereld doorstaan sommigen de economische en politieke storm beter dan anderen. De inwoners van Franschhoek geven toe dat ze in een soort ‘bubbel’ leven. Dat geldt niet voor de half miljoen inwoners van Khayelitsha, die weinig bescherming genieten tegen de nieuwe coronagolf die door het land raast. ‘Het wordt een zwarte Kerst,’ zei Twani, de gemeenschapsleider in Lockdown Village, in december. ‘Mijn angst is dat we hier in Zuid-Afrika op een tijdbom leven. De mensen zijn boos. God weet wat er nog staat te gebeuren. Het kan alle kanten opgaan.’

  • Daten in IJsland: eerst even checken met de ‘anti-incestapp’ of iemand geen bloedverwant is

    Daten in IJsland: eerst even checken met de ‘anti-incestapp’ of iemand geen bloedverwant is

    Op het eiland met slechts 368.000 inwoners is er altijd een kans dat je date een verre neef of nicht van je is. Een app met genealogische gegevens van alle IJslanders moet dat voorkomen. Bijkomend voordeel is dat al die genetische kennis tijdens de pandemie uiterst nuttig is gebleken.

    Een avond in Laugavegur, het uitgaanscentrum van de IJslandse hoofdstad Reykjavik. In een van de vele bars hebben twee jongeren elkaar zojuist leren kennen. Ze hebben een fijn gesprek, de avond ontwikkelt zich veelbelovend. Als het steeds duidelijker wordt dat hun plannen wel eens verder zouden kunnen reiken dan het sluitingsuur toestaat, trekken ze hun smartphones en tikken die kort tegen elkaar. Ze hebben geluk – ze zijn geen nauwe verwanten.

    IJsland is een land met een kleine bevolking: het eiland telt maar 368.000 inwoners. Eeuwenlang leefde men geïsoleerd en de IJslandse genenpool kreeg slechts zelden impulsen van buitenaf. Iedereen is dan eigenlijk op de een of andere manier met elkaar verwant. De hierboven beschreven scène is weliswaar verzonnen, maar zou zich heel goed zo hebben kunnen afspelen. Want die app bestaat echt. Hoogleraar neurologie Kári Stefánsson, oprichter en directeur van Decode Genetics, is sinds 1996 gepassioneerd bezig met de vraag wie IJslanders eigenlijk zijn. En de weg naar het antwoord loopt voor hem via genealogie en genetica.

    Als twee personen informatie willen over hun verwantschapsgraad, dan kunnen ze eenvoudig hun smartphones tegen elkaar tikken

    Daarom heeft zijn onderneming het tot haar missie gemaakt een digitale genealogische databank op te zetten. Daartoe werden veel verschillende bronnen geraadpleegd, openbare en private, van volksvertellingen, bevolkingsregisters en kerkboeken tot familiegeschiedenissen en door particulieren opgestelde stambomen. Zo ontstond Islendingabok, het ‘Boek der IJslanders’, een databank op internet. Wie beschikt over een IJslands burgerservicenummer, heeft er toegang toe. Om de tiende verjaardag van de lancering van het ‘Boek der IJslanders’ te vieren werd een wedstrijd uitgeschreven voor een app die de databank toegankelijk zou maken op de smartphone.

    Het programmeertrio dat de wedstrijd won, kwam op de proppen met een bijzondere specialiteit: als twee personen informatie willen over hun verwantschapsgraad, dan kunnen ze, in plaats van namen op te geven, ook eenvoudig hun smartphones kort tegen elkaar tikken. Bij dit elektronisch tête-à-tête worden relevante gegevens over de bezitters van de burgerservicenummers uitgewisseld en als er geen verwantschappelijke hindernis is die deze wederzijdse toenadering in de weg staat, meldt het beeldscherm opgewekt: ‘Ga je gang!’

    ‘Anti-incestapp’

    Het duurde niet lang of het nieuws over deze curieuze ‘anti-incestapp’ ging de hele wereld over. Van tech-tijdschriften tot wereldwijde mainstreammedia: allemaal berichtten ze erover. Sommigen beweren dat ze erbij zweren als ze daten. Anderen zeggen dat de app meer bedoeld was als een grap en nu door de wereldwijde weerklank een eigen leven is gaan leiden als grappig verhaal.

    De populariteit van de databank waarop de app is gebaseerd, is daarentegen onbetwist. Die bestaat intussen niet alleen uit gedigitaliseerde schriftelijke bronnen, maar ook uit biomedische informatie. Want tegelijk met de compilatie van historische bronnen verzamelde Decode Genetics ook bloedmonsters die door IJslandse burgers vrijwillig werden afgestaan voor genetische analyse. In een diepvriesfaciliteit in de kelder liggen inmiddels monsters opgeslagen van ongeveer de helft van de bevolking.

    ‘Om de menselijke diversiteit in de breedste zin te bestuderen en iets bijvoorbeeld wil kwalificeren als ‘‘pathologisch’’ moet je eerst kunnen definiëren wat ‘‘normaal’’ is

    En het gaat om meer dan alleen stambomen. Een uitgebreide genetische analyse legt wetmatigheden en mechanismen bloot en maakt daarmee gevolgtrekkingen mogelijk die van belang kunnen zijn voor de volksgezondheid, aldus Kári Stefánsson. Dat je van een patiënt het individuele risicoprofiel voor erfelijke ziektes kunt vaststellen, is van belang als de gezondheidszorg meer op preventie ingericht moet worden. ‘Om de menselijke diversiteit in de breedste zin te bestuderen en iets bijvoorbeeld wil kwalificeren als ‘‘pathologisch’’ moet je eerst kunnen definiëren wat ‘‘normaal’’ is,’ zegt hij. 

    Maar hoe verhoudt zich dat met bezwaren inzake de beveiliging van data? Genetische informatie is buitengewoon persoonlijk en ligt gevoelig. De huidige samenleving, zegt hij, beschouwt de aanspraak op een ultramodern gezondheidssysteem bijna als een mensenrecht. Maar die claim brengt ook de plicht met zich mee om het onderzoek mogelijk te maken. Dat vergeet men vaak. Hij heeft soms de indruk dat de moderne samenleving de veiligheid van de patiëntendata belangrijker acht dan de veiligheid van de patiënten zelf, zegt hij. Niet dat Stefánsson het aspect van de databeveiliging onbelangrijk vindt. De bescherming van gegevens is van groot belang, en daarom werden de data bij het biomedisch onderzoek geanonimiseerd. 

    Gericht reageren

    Toen de coronacrisis bijna twee jaar geleden uitbrak, toonde de onderneming zich van meet af aan betrokken en stelde haar laboratoria ter beschikking aan de nationale gezondheidszorg voor coronatests en analyse van de virusvarianten. Van elk afzonderlijk gediagnosticeerd coronageval hebben ze het erfelijk materiaal van het virus onderzocht, zegt Stefánsson. Zo had men heel goed in beeld van waar welke variant binnengekomen was en hoe de circulatie in de samenleving had plaatsgevonden. Daardoor konden de autoriteiten er heel gericht op reageren.

    IJsland is benijdenswaardig goed de crisis doorgekomen. Decode Genetics, een BV onder de paraplu van het biotechconcern Amgen, werkte nauw samen met de officiële instanties. ‘Het was alle hens aan dek,’ zegt Stefánsson, ‘en het was verheugend om te zien hoe de in het algemeen recalcitrante IJslandse samenleving de rijen wist te sluiten tegenover de dreiging.’ Voor hem, zo maakt hij de balans op, is de pandemie daarom niet alleen maar iets negatiefs geweest.

  • Patent coronapil vrijgegeven voor ontwikkelingslanden

    Patent coronapil vrijgegeven voor ontwikkelingslanden

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Tien leden van Moslimbroederschap ter dood veroordeeld in Egypte

    » Google ziet winst verdubbelen in 2021

    Coronapil voor arme landen

    Medicines Patent Pool (MPP), een door de Verenigde Naties gesteunde organisatie, heeft vorige week aangekondigd dat het overeenkomsten heeft getekend met ruim twintig producenten van generieke geneesmiddelen. Deze bedrijven kunnen zodoende versies van Mercks covid-19-pil gaan produceren en die vervolgens in 105 ontwikkelingslanden aanbieden, bericht South China Morning Post.

    MPP zei dat de afspraken farmaceutische bedrijven in staat stellen om niet alleen de grondstoffen voor molnupiravir zelf te maken, maar ook het eindproduct. Molnupiravir, ontwikkeld door Merck en Ridgeback Therapeutics, zou, indien in een vroeg stadium toegediend, het aantal ziekenhuisopnames halveren van patiënten met corona. Groot-Brittannië, de EU en de VS hebben het gebruik ervan recentelijk goedgekeurd.

    ‘Dit is een cruciale stap in de richting van mondiale toegang tot dringend noodzakelijke behandelingen tegen covid-19’, aldus MPP-CEO Charles Gore. Volgens MPP zullen zevenentwintig fabrikanten van generieke geneesmiddelen in elf landen – waaronder Bangladesh, China, Egypte, Vietnam, Kenia en Zuid-Afrika – de pil van Merck binnenkort gaan produceren.

    Lees ook:

  • Rapport: corruptie wereldwijd gegroeid tijdens corona

    Rapport: corruptie wereldwijd gegroeid tijdens corona

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Australië belooft 1 miljard dollar om het Groot Barrièrerif te beschermen

    » Noordwest-Arkansas lokt techpersoneel met bitcoin en gratis fiets

    Regeringen grijpen corona aan om mensenrechten te schenden

    ‘Regeringen wereldwijd gebruikten covid-19 om de mensenrechten uit te hollen’, kopt The Guardian naar aanleiding van een onthutsend rapport van de anticorruptie-organisatie Transparency International.

    De wereldwijde strijd tegen corruptie ligt al tien jaar stil. Wereldwijd is 86 procent van de landen of achteruitgegaan of heeft geen vooruitgang geboekt bij de aanpak van het probleem. Talrijke regeringen worden ervan beschuldigd de pandemie te gebruiken om de mensenrechten en de democratie uit te hollen, zo blijkt uit het rapport dat dinsdag werd gepubliceerd.

    Nederland handhaaft zijn achtste plaats in de top-10 minst corruptie landen

    Uit de jaarlijkse corruptieranglijst bleek ook dat landen die burgerlijke vrijheden schenden consequent lage scores halen. Dit toont aan dat een gebrek aan aanpak van corruptie de schendingen van mensenrechten verergert en de democratie ondermijnt, schrijft The Guardian.

    Nederland handhaaft zijn achtste plaats in de top-10 minst corruptie landen, net als vorig jaar. Denemarken is het minst corruptie land, volgens Transparency International. Het door geweld en honger geplaagde Zuid-Soedan staat onder aan de lijst.

    Lees ook:

  • Hongkong besluit hamsters te ruimen vanwege nieuwe coronavariant

    Hongkong besluit hamsters te ruimen vanwege nieuwe coronavariant

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Hongkong besluit hamsters te ruimen vanwege nieuwe coronavariant

    » Rusland en Iran vinden elkaar in hun afkeer van de VS

    Bijna tweeduizend huisdieren zijn afgemaakt

    De Hongkongse autoriteiten hebben dinsdag bijna tweeduizend kleine huisdieren (chinchilla’s, konijnen, cavia’s) geruimd nadat een handvol hamsters in een dierenwinkel in de stad positief op covid-19 was bevonden. Mogelijk betreft het een nieuwe, besmettelijkere of ziekmakendere variant. Het besluit heeft tot verontwaardiging geleid bij huisdiereigenaren en dierenrechtenorganisaties, die zich afvragen of de maatregel wel noodzakelijk is, schrijft South China Morning Post.

    ‘Als dit gemuteerde virus niet wordt gestopt, kan het zich verspreiden over heel Hongkong, het Chinese vasteland en overzee’

    De vermaarde microbioloog Yuen Kwok-yung, die ook adviseur van de regering is, noemde de maatregel ‘verstandig’. ‘Het virus werd waarschijnlijk overgedragen van mensen op hamsters en vice versa, of tussen knaagdieren onderling’, vertelde hij aan South China Morning Post. ‘We weten niet hoe besmettelijk of ziekmakend deze mutatie is. Maar als dit gemuteerde virus niet wordt gestopt, kan het zich verspreiden over heel Hongkong, het Chinese vasteland en overzee, wat tot een nieuwe ramp kan leiden.’

    Lees ook:

  • Willekeurige testen voor reizigers naar Italië

    Willekeurige testen voor reizigers naar Italië

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Japan wil eerste niet-Amerikaan op de maan zetten

    » 2750 Miljardairs bezitten 3,5 procent van ’s werelds rijkdom

    Maatregel moet stijgende cijfers vanwege omikron beteugelen

    Italië gaat willekeurig testen afnemen bij iedereen die het land binnenkomt voor toerisme, werk of om een andere reden, los van de reeds bestaande test- en vaccinatievereisten. Sinds 25 december zijn coronacontroles verscherpt in havens, luchthavens, op stations en aan grenzen en worden willekeurige antigene of moleculaire tests afgenomen bij aankomende reizigers, schrijft The Local.

    Het besluit is onderdeel van nieuwe regelgeving om de stijgende infecties veroorzaakt door de omikronvariant te beteugelen, zo kondigde minister van Volksgezondheid Roberto Speranza kort voor Kerstmis aan. Mensen die bij binnenkomst in Italië positief worden getest, moeten gedurende een periode van tien dagen in quarantaine.

    Lees ook:

  • Ook in Duitsland is vuurwerk dit jaar weer verboden

    Ook in Duitsland is vuurwerk dit jaar weer verboden

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Airbnb en Expedia delen data over louche verhuurders

    » Europa steunt wapenembargo tegen Myanmar na bloedbad

    Rechter bevestigt verkoopverbod vuurwerken

    Het landelijke verkoopverbod op oudejaarsvuurwerk in Duitsland is bevestigd door de administratieve rechtbank in Berlijn, bericht Frei Presse. Daar diende een kort geding van vuurwerkverkopers omdat de zetel van het federale ministerie van Binnenlandse Zaken zich er bevindt.

    Het doel van het verbod is om het aantal gewonden door oneigenlijk gebruik van oudejaarsvuurwerk te verminderen

    Net als vorig jaar beoordeelden de rechters het verbod op vuurwerk tijdens de coronapandemie als proportioneel. Met het oog op de coronasituatie is het doel van het verbod om het aantal gewonden door oneigenlijk gebruik van oudejaarsvuurwerk te verminderen en zo de situatie in ziekenhuizen niet verder te verslechteren, aldus de rechters. Volgens hen tonen cijfers uit Berlijn van eind vorig jaar aan dat het verbod hiervoor geschikt is. Normaal gesproken worden op oudejaarsavond vijftig tot vijfenzeventig mensen opgenomen in het Marzahn-ziekenhuis in Berlijn, vorig jaar waren dat er slechts tien. Gezien de huidige zware last voor ziekenhuizen was snel handelen geboden, aldus de rechtbank, en daardoor was een wet voor het verbod niet vereist.

    Lees ook:

  • Wat zij zeggen over… 2022

    Wat zij zeggen over… 2022

    Internationale commentatoren en opiniemakers over het kersverse jaar.

    Sheila Leslie – Columnist

    Reno Gazette Journal

    ‘Eind vorig jaar waren velen van ons blij om 2020 uit de geschiedenisboeken te laten verdwijnen, vooruitlopend op een veel beter 2021. Die illusie verdween op 6 januari met de op televisie uitgezonden gewapende opstand in het Amerikaanse Capitool, een scène die door een Republikeinse Congreslid nog steeds wordt afgeschilderd als een “gewoon toeristisch bezoek”. Na twaalf maanden van Alice in Wonderland-politiek, vernietigende bosbranden, dodelijke tornado’s en overstromingen, schietpartijen op scholen, delta en omikron, is het moeilijk voor te stellen dat 2022 niet nog erger zal worden.


    Torsten Riecke – Internationaal correspondent politiek en financiën

    Handelsblatt

    ‘Geopolitiek gezien zitten we nog steeds in een recessie, vooral doordat de twee machtigste landen ter wereld worstelen met operationele storingen. Amerika heeft zich voorlopig van het Trump-trauma bevrijd, maar blijft een diep verdeelde natie. Tussentijdse verkiezingen voor het Congres in november kunnen het land opnieuw polariseren en blokkeren – waaronder de rest van de wereld nog harder zal lijden. Ook China is niet het stabiele toevluchtsoord zoals de autoritaire heersers in Beijing het graag afschilderen. Op de financiële markten is China eerder een risicofactor dan een wondermiddel voor de wereldeconomie.’


    Dana Toppel – COO San Diego Jewish Family Service

    San Diego Union Tribune

    ‘We kunnen niet doorgaan met of teruggaan naar wat niet werkte, vooral niet als er betere mogelijkheden zijn. We moeten werkplekken en gemeenschappen creëren die inclusief zijn en voor iedereen werken. Ik had het voorrecht om vanuit huis te werken, en kreeg vervolgens een flexibeler werkschema toen we corona onder controle leken te krijgen, maar voor veel werknemers — waaronder degenen die tijdens de pandemie als “essentieel” worden aangemerkt – gold dat niet en dat blijft waarschijnlijk zo, tenzij er grote veranderingen worden aangebracht nadat de pandemie is geëindigd.’


    Jill Ettinger – Oprichter en hoofd van duurzaamheidsplatform Ethos

    Plantbased News

    De grootste duurzaamheidstrend van 2022 wordt veganistische luxeproducten. Topontwerpers hebben bont al vervangen door milieuvriendelijke faux-opties die er net zo luxe uitzien en net zo aanvoelen als dierenbont, zonder de wreedheid.

    Dezelfde verschuiving vindt ook plaats met leer, dat nu nog afkomstig is van koeien, maar ook van honden, geiten en kangoeroes, of van andere dieren. Veganistisch leer is al populair bij luxe labels als Stella McCartney, Karl Lagerfeld en Hermès – en het wordt zonder twijfel de grootste trend in luxemode in 2022.’