Tag: daklozen

  • Mogen daklozen worden opgepakt?

    Mogen daklozen worden opgepakt?

    Een nieuwe wet in Hongarije verbiedt daklozen op straat te slapen, op straffe van een taakstraf of opsluiting. De VN is tegen en ook in Hongarije zelf is de wet niet onomstreden.

    JA

    Op zondag 14 oktober, de dag voordat de wet in werking trad die daklozen verbiedt om op straat te slapen, demonstreerde de liberale linkse intelligentsia er nog eenmaal tegen. Enkele 
honderden personen verzamelden zich voor het parlement in Boedapest om het Hongaarse volk hun grootmoedigheid te tonen. Maar bovenal verdedigden de demonstranten het onvervreemdbare recht van daklozen om op straat dood te vriezen. Oppositiemedia liepen te hoop tegen de criminalisering van een permanent verblijf in de publieke ruimte en de schaamteloze ‘jacht’ op daklozen.

    De realiteit is echter anders. De regering wil in de eerste plaats proberen om mensen die geen permanent woonadres hebben weer te integreren in de maatschappij. Nu 
al bestaan er opvangcentra voor daklozen, waar zij medisch onderzocht kunnen worden, in een goed bed slapen en een douche nemen. Sommigen vinden zelfs werk en hebben op den duur de opvang niet meer nodig. Uiteraard gelden er in deze centra elementaire regels die de bewoners moeten respecteren. Dronkaards wordt de toegang geweigerd en consumptie van alcohol is strikt verboden.

    Er zijn zo’n driehonderd individuen die de regels van de opvangcentra niet respecteren en dagelijks onze pleinen, straten en metrostations bevuilen. Ze urineren tegen de muren. We moeten met een boog om hen heen lopen en soms zelfs over hen heen stappen, wanneer ze weer eens dronken en agressief aanspraak maken op onze generositeit in plaats van zelf hun brood te 
verdienen. Onze kinderen moeten hen zien vechten, ze aarzelen niet om een van hun miserabele kameraden een knal te verkopen om hun territorium op het Jászai Mariplein bij de Donau te 
verdedigen.

    De zevenduizend personen voor wie nu al wordt gezorgd, bewijzen dat de overheid hen niet vervolgt

    Zij weigeren geschreven en ongeschreven wetten 
te respecteren die het maatschappelijk verkeer in goede banen leiden. De boze kunstenaars op het Kossuthplein demonstreren voor zwervers die het schamele inkomen dat zij met bedelarij weten te bemachtigen, onmiddellijk spenderen aan drank. De regering wil deze mensen vooral tegen zichzelf beschermen door hun weer een plek binnen het ‘systeem’ te geven. Ja, zelfs hun leven redden, door hun een warm onderdak te geven en ervoor te zorgen dat ze niet doodvriezen.

    De zevenduizend personen voor wie nu al wordt gezorgd, bewijzen dat de overheid hen niet vervolgt. Integendeel, daklozen worden juist zo goed en humaan als maar mogelijk is beschermd tegen de funeste consequenties van het verlies van hun woning. Deze zevenduizend personen bewijzen de driehonderd die nog in de marge verblijven, dat er een andere oplossing mogelijk is dan in de kou op straat te creperen of aan alcoholisme te bezwijken. De linkse intelligentsia mogen zoveel protesteren als ze willen voor het recht van daklozen om dood te vriezen op het trottoir. Van nu af aan zal de regering deze ongelukkigen echter behoeden voor een zekere dood.

    Auteur: Bence Apáti

    Bence Apáti is een Hongaarse balletdanser, die sinds 2000 als solist is verbonden aan de Hongaarse Staatsopera. Sinds kort is hij ook verslaggever, onder andere in een Hongaars tv-programma over politici en sterren.

    Magyar Idök | Hongarije | magyaridok.hu
    Opgericht in 2015, pro-Orbán en zelfbenoemde stem van conservatief Hongarije.

    1. Bence Apáti; 2. Bálint Misetics.
    1. Bence Apáti; 2. Bálint Misetics.

    NEE

    15 oktober zal altijd herinnerd worden als de dag waarop 
Hongarije besloot om dakloosheid te verbieden in naam van een grondwetswijziging die van bedelarij een misdaad maakt. De nieuwe wet verbiedt het om op straat te verblijven, zonder verder de vraag te stellen of een dakloze anderen in de openbare ruimte tot last is of normoverschrijdend gedrag vertoont.

    De praktische gevolgen van dit nationale verbod zijn nog 
onduidelijk. We kunnen ervan uitgaan dat veel politiemensen 
het met deze criminalisering oneens zijn en een oogje zullen dichtknijpen. Ook zij zullen begrijpen dat we beter ernstige en lang genegeerde sociale problemen kunnen oplossen dan 
ongelukkige slachtoffers van asociaal beleid straffen.

    De Hongaarse staat zou zich moeten schamen voor de manier waarop hij sinds 2010 met deze problematiek is omgegaan. 
De laatste acht jaar heeft de regering onophoudelijk wetten, decreten en amendementen uitgevaardigd die onevenredig streng zijn voor daklozen. De staat was zeer fanatiek in de 
vervolging van bedelarij. Wat zou er gebeurd zijn als de machthebbers zich even serieus van de taak hadden gekwijt dit 
fenomeen te voorkomen als het te bestraffen?

    Deze criminalisering van overheidswege is niet alleen onverantwoordelijk, maar ook diep immoreel en mensonwaardig. Bovendien vergt de handhaving van zo’n verbod enorm veel van de 
toch al overvraagde overheidsdiensten.

    Als de Hongaarse staat de afgelopen acht jaar een werkelijk sociaal beleid had gevoerd dat er vooral op was gericht mensen onderdak te bieden, was het aantal mensen dat op straat moet leven veel lager geweest

    Als de Hongaarse staat de afgelopen acht jaar een werkelijk sociaal beleid had gevoerd dat er vooral op was gericht mensen onderdak te bieden, in plaats van naar believen het strafrecht en de grondwet te wijzigen, zou het aantal mensen dat 
vandaag de dag in Hongarije op straat moet leven zonder 
twijfel veel lager zijn geweest. Alle partijen zouden tevreden 
zijn gesteld, in de eerste plaats de daklozen zelf. Veel van hen hadden zich in dat geval niet hoeven te verlagen tot bedelarij.

    Ook alle mensen die simpelweg medelijden hebben met dak-lozen, zich onwillekeurig afvragen of de bedelaar die zij op hun weg naar huis tegenkwamen morgenochtend nog wel in leven is, zouden dolblij zijn geweest met deze geste tegenover hulp-behoevende mensen. Hetzelfde geldt voor ouders die geen goed antwoord klaar hebben op de simpele vraag van hun kind: ‘Waarom heeft die mevrouw die daar op straat ligt geen huis?’ Idem voor al diegenen die zich niet thuis kunnen voelen in een stad waar niet iedereen een thuis heeft. En zelfs zij die niets anders willen dan dat ‘die luie zwervers eindelijk eens oprotten’, waren op hun wenken bediend.

    Auteur: Bálint Misetics

    Bálint Misetics studeerde sociologie aan Bard College (New York) en Berkeley (Californië) en behaalde zijn master aan Oxford. Momenteel promoveert hij in Hongarije op politieke wetenschappen en de welvaartstaat.

    Heti Világgazdaság | Hongarije | weekblad | oplage 110.000
    Economisch weekblad dat wordt gezien als de Hongaarse The Economist.

  • 1. De opkomst van de cashloze stad: 
‘Er is een reëel gevaar voor uitsluiting’

    1. De opkomst van de cashloze stad: 
‘Er is een reëel gevaar voor uitsluiting’

    Steden van Zweden tot India streven naar een volledig cashloze maatschappij. Maar als steeds meer winkels en vervoersmaatschappijen aandringen op elektronische betaling, hoe moet het dan met de kleinste zelfstandigen en de armste inwoners?

    Toen ik afgelopen Kerst door mijn onlinebankafschriften scrolde, merkte ik tot mijn verbazing dat ik al ruim vier maanden geen contant geld meer had gepind. Dankzij de alom aanwezige elektronische betalingssystemen is het steeds makkelijker geworden om je onder begeleiding van een koor van goedkeurende piepjes door Londen te bewegen.

    Naarmate meer winkels en vervoersmaatschappijen overstappen op contactloze kaarten en touch-and-gotechnologie, wordt contant geld in veel grote wereldsteden naar de tweede rang verdrongen. Velen van ons gebruiken graag hun kaartje of mobieltje om op een bus te stappen, een koffie te kopen of boodschappen te betalen, maar het spiegelt een toekomst voor waarin we helemaal geen contant geld meer op zak hebben. Geen kleingeld meer voor de straatmuzikant, de dakloze die snakt naar iets warms om te drinken, de marktkoopman, de collectebus.

    Sommige deskundigen vrezen inmiddels voor een tweedeling in de stedelijke maatschappij, waarbij 
de laagste inkomens worden buitengesloten van het gangbare commerciële verkeer door hun afhankelijkheid van traditionele betalingswijzen.

    Rechtstreeks en eenvoudig

    ‘Het mooie van contant geld is dat het een rechtstreekse en eenvoudige transactie tussen allerlei 
verschillende mensen mogelijk maakt, hoe arm of rijk ze ook zijn,’ zegt financieel schrijver Dominic Frisby. ‘Als je op cashloosheid begint aan te dringen, zet dat je onder druk om een bankrekening te nemen en je aan te sluiten bij een financieel systeem, en veel van de allerarmsten zullen waarschijnlijk buiten dat systeem blijven. Dus er is een reëel gevaar voor uitsluiting.’ Ajay Banga, CEO van Mastercard, heeft gesproken over het toenemende wereldwijde risico van ‘het creëren van eilandjes waar mensen zonder bankrekening alleen nog maar onderlinge transacties uitvoeren’.

    In India is de vraag hoe de allerarmsten aansluiting kunnen vinden bij de gedigitaliseerde wereld van de middenklasseconsument uiterst relevant geworden. Afgelopen november kondigde premier Narendra Modi aan dat de biljetten van 500 en 1000 roepie uit omloop zouden worden genomen, een van de pogingen om zijn land op te stoten in de cashloze vaart 
der volkeren. Modi’s regering gelooft dat het beperken van contant geld en het aandringen op elektronische betaling zullen helpen om de corruptie aan te pakken en India’s ‘zwarte’ economie te reguleren.

    Saurabh Shukla, de in Delhi gevestigde hoofdredacteur van NewsMobile Asia, zegt dat hij de afgelopen twee maanden veel kleine winkeliers heeft zien 
overstappen op kaartlezers en Paytm, een mobiel betalingsplatform. ‘Maar aan het eind van de werkdag of -week willen ze alles toch weer in contanten omzetten. Het zal een geleidelijke aanpassing vergen.’

    De regering-Modi moedigt steden aan om smart cities te worden door hun openbare dienstverlening te koppelen aan de nieuwste onlinetechnologie. 
Ambtenaren streven ernaar om van Chandigarh, 
ontworpen door de modernistische architect Le 
Corbusier, India’s eerste cashloze stad te maken door erop aan te dringen dat alle overheidsrekeningen elektronisch worden betaald. En de regering van Goa probeert haar hoofdstad Panjim cashvrij te maken door korting te geven op digitaal aangeschafte diensten als treinkaartjes, en door kleine zelfstandigen onderricht te geven in e-paymenttechnologie.

    Maar sommige arme straatverkopers kunnen zich geen kaartlezer permitteren en hebben moeite met Paytm-betalingen op hun mobiele telefoon.

     Een man in Johannesburg passeert een Vodacom-reclame voor mobiel betalen. – © Getty Images
    Een man in Johannesburg passeert een Vodacom-reclame voor mobiel betalen. – © Getty Images

    Aires Rodrigues, een mensenrechtenadvocaat in 
Goa, zegt dat de kleinste zelfstandigen zwaar onder de situatie lijden. Riksjabestuurders en visverkopers op de markt kunnen geen betalingen meer ontvangen van middenklasseconsumenten die inmiddels geneigd zijn alles digitaal te doen. ‘Het is zinloos 
om te proberen iedereen cashloos te laten worden,’ zegt Rodrigues. ‘De regering lijkt geen oog meer te hebben voor de situatie van de gewone man.’

    Waar de stedelingen in India gedwongen zijn een digitale shocktherapie te ondergaan, is dat bij veel van hun Europese evenknieën een stuk geleidelijker verlopen. Consumenten zijn op hun gemak gesteld. Overheden zijn op fiscale transparantie gesteld. 
En winkeliers zijn op de kostenbesparing gesteld 
die het afschaffen van cash met zich meebrengt.

    Volgens een recent rapport van Fung Global Retail 
& Technology bevinden negen van de vijftien meest gedigitaliseerde landen zich in Europa. Het voorspelt dat Zweden de eerste volstrekt cashloze maatschappij ter wereld zou kunnen worden. Niklas Arvidsson van het Koninklijk Technologisch Instituut KTH in Stockholm denkt dat dat in 2030 het geval kan zijn.

    Maar zelfs Zweden heeft een enthousiasmekloof zien ontstaan, die voornamelijk langs demografische lijnen loopt. Oudere mensen in het rurale noorden, die het minst op hebben met technologie, nemen aanstoot aan de economische macht van Stockholm en Göteborg, waar contant geld vrijwel geheel is afgeschaft. De Nationale Bond van Gepensioneerden is een belangrijke speler in de ‘Cashopstand-coalitie’ die campagne voert om ervoor te zorgen dat het 
voor oudere Zweden mogelijk blijft om bij hun bank contant geld te storten of op te nemen.

    ‘Ik ben een optimist, maar we hebben echt slimme mensen bij de techbedrijven nodig om met een 
eenvoudige, passende oplossing te komen die voor iedereen werkt’

    Maar welstand blijft de belangrijkste factor om te bepalen wie geheel achterop dreigt te raken in de zich ontwikkelende digitale economie. De allerarmsten in de rijkste Europese steden zijn soms al op 
een zijspoor beland.

    In Amsterdam hebben daklozen die de krant Z! verkopen moeite om klanten te vinden die nog contant geld op zak hebben. Z! deed in 2013 een proef met kaartbetalingen door een tiental verkopers een iZettle-lezer te geven, maar dat initiatief was tot mislukken gedoemd. ‘Na een paar weken zeiden onze verkopers: “Dit is me veel te ingewikkeld”,’ zegt hoofdredacteur Hans van Dalfsen. ‘Het was veel te onhandig en tijdrovend voor de verkoper om tegelijkertijd met zijn kranten, de kaartlezer en zijn met Bluetooth verbonden mobiele telefoon te hannesen – handelingen die allemaal nodig waren voor de transactie.’

    Van Dalfsen zegt inmiddels in gesprek te zijn met 
een grote telecommaatschappij om een eenvoudiger manier te vinden waarop dakloze verkopers betalingen kunnen accepteren met alleen hun mobiele 
telefoon, misschien in combinatie met de unieke 
QR-code op hun badge.

    ‘Net als in Scandinavië hebben we in Amsterdam bijna helemaal geen contant geld meer,’ zegt hij. 
‘Ik ben een optimist, maar we hebben echt slimme mensen bij de techbedrijven nodig om met een 
eenvoudige, passende oplossing te komen die voor iedereen werkt. We kunnen niet toestaan dat mensen van het stadsleven worden afgesneden.’

    Zoals veel van de allerarmsten hebben Amsterdamse daklozen veelal geen bankrekening. Dus zelfs als 
ze een mobiele telefoon bezitten, zijn de meesten aangewezen op contant geld. Kenia kan hier misschien als een lichtend voorbeeld fungeren, omdat het een manier heeft gevonden om burgers zonder bankrekening toegang te verschaffen tot de cashloze maatschappij via een goedkope mobiele telefoon. Het in 2007 gelanceerde M-Pesa is uitgegroeid tot het belangrijkste mobiele geldplatform ter wereld; het stelt miljoenen gebruikers in staat geld naar elkaar over te maken via een sms’je en tegoeden digitaal op te slaan zonder een conventionele bankrekening te openen.

    Uitdaging

    In Zimbabwe heeft de liquiditeitscrisis van vorig jaar tot hernieuwd wantrouwen jegens de banken geleid en mobiele geldplatforms uit de grond doen schieten als een alternatieve manier om zaken te doen – eerst in de hoofdstad Harare, daarna op het platteland. 
EcoCash, de populairste sms-gestuurde betalingsdienst van het land, heeft inmiddels meer dan zes miljoen gebruikers. ‘Er is een enorme explosie van cashloze betalingen geweest, tot de armste straatverkopers aan toe, die gebruikmaken van mobiele betaaloplossingen,’ zegt Nigel Gambanga, een 
technologieanalist uit Harare. ‘Iedereen is zich 
gaan realiseren: als ik dit niet oplos, ben ik morgen misschien brodeloos. Mensen passen zich aan.’

    Dave Birch, innovatiedirecteur van het Britse bedrijf Consult Hyperion, denkt dat het dwaas zou zijn om vast te houden aan het gebruik van contant geld 
ten behoeve van de armen. ‘Als je mensen gevangen houdt in een casheconomie, laat je ze voor alles hogere prijzen betalen, laat je ze moeite houden om krediet te krijgen en maak je ze kwetsbaarder voor diefstal,’ zegt hij. ‘We gaan cash vervangen door 
elektronische platforms. Ik geloof niet dat armoede 
of het niet hebben van een bankrekening een obstakel hoeft te zijn, omdat iedereen een telefoon heeft. 
Met de beschikbare technologie kunnen we nieuwe manieren ontwikkelen om digitaal geld rond te pompen, zelfs met de eenvoudigste telefoons.’

    Het is dus de uitdaging voor banken en techbedrijven om platforms te creëren die voor iedereen toegankelijk zijn. Als we geen gemeenschappelijk ecosysteem voor betalingen kunnen ontwikkelen, zullen we 
misschien door verdeelde steden dwalen, gescheiden door het geluid van piepjes en het schuiven met 
kille, harde contanten.

    Auteur: Adam Forest
    Vertaler: Peter Bergsma

    The Guardian
    Verenigd Koninkrijk | dagblad | oplage 332.000

    Onafhankelijke kwaliteitskrant van linkse signatuur. Sinds 1821 thuisbasis van de meest gerespecteerde columnisten en journalisten. Altijd zeer kritisch ten opzichte van de overheid en andere instituten.

    CONTACTLOOS BEDELEN

    Er is één bevolkingsgroep die rechtstreeks nadeel zou kunnen ondervinden van het 
toenemend gemak van het alledaags 
betalingsverkeer: de dak- en thuislozen in grote steden die voor een deel afhankelijk 
zijn van giften. Naarmate het kleingeld uit 
de circulatie verdwijnt, dreigt voor hen deze bron van inkomsten op te drogen.

    In Rotterdam en Amsterdam wordt op 
initiatief van een reclamebureau een proef genomen met een nieuwe manier van 
‘bedelen’. Een groepje dak- en thuislozen is uitgerust met een jas waarin een contactloze terminal is verwerkt. De goedgeefse voorbijganger kan die terminal met zijn contactloze pinpas activeren, waarbij hij één euro doneert.

    De ontvanger krijgt aan het eind van de dag evenwel nooit in ‘harde euro’s’ de beschikking over het bedrag dat hij of zij in de loop van de dag op deze wijze heeft vergaard. Het saldo is slechts inwisselbaar in erkende onderkomens voor dak- en thuislozen tegen een slaapplaats, een maaltijd of een douche. Ook bestaat de mogelijkheid om het bedrag te besteden aan een opleiding of een cursus door de dagelijkse opbrengst op een gecontroleerde spaarrekening te zetten.

    Volgens de initiatiefnemers zijn de eerste resultaten van de proef redelijk positief. Zo ervaren gevers en hulpverlening het als 
groot voordeel dat de gift louter aan ‘nuttige doeleinden’ kan worden besteed en niet onmiddellijk wordt uitgegeven aan drugs of drank.

    (NFC World, Machynlleth, VK)