Tag: Dubai

  • Dubai: het paradijs van de narco’s

    Dubai: het paradijs van de narco’s

    Van de vijftig drugsbaronnen op de Franse opsporingslijsten, opereert 90 procent vanuit het buitenland. De helft van hen heeft zich in Dubai gevestigd, waar ze in alle rust hun dagen slijten, in het volle zicht van de plaatselijke autoriteiten.

    Christopher Vincent is een comfort-bewuste reiziger. Hij is in de zestig en altijd bereid om de plaatsen en mensen die hij bezoekt te prijzen, met name in Dubai, in de Verenigde Arabische Emiraten, waar meer dan honderd van zijn reviews, die sinds 2019 op internet zijn geplaatst, zijn geteld door onderzoekswebsite Bellingcat. Op een dag kent hij drie sterren toe aan een hamburgerrestaurant in een winkelcentrum in het centrum van de stad. Op een andere dag prijst hij Dubais Department of Tourism and Business en beschrijft hij de beveiligingsbeambten als ‘zeer behulpzaam’.

    Na controle blijkt dat Christopher Vincent eigenlijk Christopher Kinahan Sr. heet, in de Ierse onderwereld beter bekend als ‘Christy’. Hij is niet zomaar een toerist: de Amerikaanse overheid heeft een beloning van 5 miljoen dollar (4,66 miljoen euro) uitgeloofd voor iedereen die kan helpen hem te pakken te krijgen. Hetzelfde geldt voor zijn zoon Daniel, die bekendstaat om zijn nauwe banden met de bokswereld. 

    De jacht op de Kinahans, vader en zoon, wordt niet van het ene land naar het andere gevoerd, maar binnen de 35 vierkante kilometer van Dubai, een microstaat waar veel van de leidende figuren in de internationale drugshandel, waaronder verschillende Fransen, de politie tarten. Sinds het einde van de jaren 2000 is dit emiraat met 3,6 miljoen inwoners, waarvan 93 procent buitenlander, een ideaal toevluchtsoord voor hen geworden. Volgens een bron bij het ministerie van Binnenlandse Zaken verblijft ‘meer dan de helft van de vijftig meest gezochte drugshandelaren in Frankrijk momenteel in de Emiraten’. Dubai is hun uitwijkplaats als de rechercheurs te dichtbij komen. En in Dubai zoeken ze dekking als ze een vendetta hebben op Franse bodem. ‘Dub Dub’, zoals de Franstalige ballingen het noemen, is ook een financieel paradijs waar ze de winsten van hun deals kunnen onderbrengen.

    Pax mafiosa

    In 2021 zei influencer Maeva Ghennam in een gesprek dat door de Franse politie werd opgenomen tegen een jeugdvriendin die in Marseille een aan drugshandel gerelateerde represaille had overleefd: ‘Kom maar even naar Dubai!’ Net als verschillende andere reality-tv-sterren verhuisde ze in 2020 naar de Emiraten. ‘Ik zet nooit meer een voet in Marseille (…) Iedereen wil ons kaalplukken. (…) Het is niet duur, het is 400 euro per ticket. Broer, kom alsjeblieft naar Dubai! Kom alsjeblieft naar Dubai. Ik heb een huis van 1200 vierkante meter, weet je.’

    Wie voor Dubai kiest begraaft zich niet in de woestijn, maar gaat op in de massa. Als je een bedrijf opricht worden de zaken nog eenvoudiger, omdat je dan een verblijfsvisum kunt krijgen. Dat is ongeacht de aard van het bedrijf en de verifieerbaarheid van de activiteiten, of het nu gaat om een kapperszaak, een shishabar, een luxe autoverhuurbedrijf of een toeristische dienst. Narco’s kunnen er leven als expats, maar ook samenleven met andere drugshandelaars, soms concurrenten, soms gezworen vijanden, onder een soort stilzwijgende pax mafiosa.

    ‘Hier maken drugshandelaren hun handen niet vuil, ze zijn in “oasemodus”,’ bevestigt een advocaat die gespecialiseerd is in dit soort zaken. De Franse rechercheurs die hen volgen en hun telefoons afluisteren zien hoezeer hun ‘cliënten’ genieten van dit zorgeloze, belastingvrije leven. Een smokkelaar uit Le Havre neemt zijn gezin mee voor een wandeling in de Dubai Mall, een van de grootste winkelcentra ter wereld. Anderen trakteren zichzelf op excursies in de duinen, een must, zelfs als je onder arrest staat. De ‘gold souk’, waar de gouden vuilnisbakken net zo schitteren als de hangers in de etalages, staat bekend als een plek voor het recyclen van contant geld, dat door bepaalde winkeliers zonder limiet of ook maar enige verwondering wordt geaccepteerd.

    Een recent rapport van Europol over de belangrijkste georganiseerde misdaadgroepen in Europa geeft aan dat de stad ‘een coördinatiecentrum op afstand’ is geworden, waar de ‘leidinggevenden’ van de organisaties verblijven. Een zaak die van 11 tot 28 maart in Marseille wordt behandeld, bewijst dit: de zogenaamde ‘cité des Oliviers A’-zaak, die bijzonder emblematisch is voor het lokale narcogeweld.

    Amdjad A., vierendertig jaar oud, die zich als ‘iemand zonder beroep’ voordeed aan politieagenten in Marseille, zamelde door middel van regelmatige ‘missies’ geld in bij de drugshandelcentra in Dubai. Vervolgens verhuisde hij erheen om zijn bedrijf op afstand te beheren, met behulp van zijn met PGP [Pretty Good Privacy]-versleutelde telefoon, terwijl zijn familie in Marseille bleef. ‘In feite kijkt hij alleen maar naar de PGP, het begint op mijn zenuwen te werken,’ klaagt zijn vrouw tegen haar broer in een afgeluisterd gesprek uit 2021. In een ander gesprek suggereert de jonge vrouw dat het nu de vastgoedinvesteringen van haar man zijn die zijn levensstijl mogelijk maken – ze schat de waarde van zijn bezittingen op ongeveer 5 miljoen euro.

    Amdjad A. was toen een van die most wanted die ‘een droomleven leidden’ in de Golfstaten, zoals minister van Binnenlandse Zaken Gérald Darmanin het op 10 april verwoordde tijdens zijn hoorzitting voor de Senaatscommissie drugshandel. Geheel zonder zorgen zijn deze voortvluchtigen echter niet. De druk van internationale onderzoeken dwingt hen om alert te blijven, zoals blijkt uit een uitwisseling van sms-berichten tussen de vrouw van Amdjad A. en haar broer.

    ‘Ik zeg je, nu Dubai, dat is het, ze gaan doen wat Interpol heeft gedaan, mensen kunnen daar niet meer heen.’

    ‘Met andere woorden, over een paar jaar zullen ze vragen: “Meneer, wat doet u voor werk?” Je begrijpt wat ik bedoel.’

    ‘Hoe dan ook, het is echt vermoeiend.’

    ‘Inderdaad, het is vermoeiend, ja.’

    ‘Dat was het, het feest is voorbij, nu weten ze het.’ 

    ‘De politiesamenwerking gaat goed, maar justitie houdt de boel op’

    Het ‘feest’ is voor een handvol hooggeplaatste drugshandelaren inderdaad tot een abrupt einde gekomen. Het moet gezegd worden dat een vestiging in Dubai geen onschendbare immuniteit biedt. Ten eerste betekent het dat je je vrijheid om te reizen moet opgeven. Amdjad A. kwam er op de harde manier achter hoe belangrijk deze regel is. Op een terugreis naar Frankrijk in november 2021 werd hij bij zijn ouderlijk huis in Marseille opgepakt door de politie. Hij werd op 28 maart door de rechtbank van Marseille veroordeeld tot acht jaar gevangenisstraf en een boete van 100.000 euro.

    Maar ook door ruim binnen de grenzen van het emiraat te blijven sluit je niet alle risico’s uit. De ondergang van twee ‘ambassadeurs’ van de Franse expertise in drugshandel, ‘Marcassin’ en ‘Mouf’, is hiervan het bewijs. Hakim Berrebouh, bekend als ‘Marcassin’, vond een toevlucht in Dubai nadat hij de moorden in de Flamantswijk in Marseille, die zijn broer het leven kostten, overleefde. Van daaruit verkocht hij cannabis en importeerde hij cocaïne, daarbij rekenend op de mazen in de internationale samenwerking. Maar in februari 2021 werd hij heimelijk gearresteerd en uitgeleverd door de Emiraten. Sindsdien wordt hij vastgehouden in Frankrijk, in afwachting van de afronding van het onderzoek en de mogelijke verwijzing naar een speciaal strafhof.

    Moufide Bouchibi, ook bekend als ‘Mouf’ of ‘Ghost’ vanwege zijn vermogen om van de radar te verdwijnen, werd in plaats daarvan geëerd met een Hollywood-achtige productie door de politie van Dubai, ontworpen om zowel de efficiëntie als de bereidheid tot internationale samenwerking aan te tonen. In een prachtig gemonteerde video die op 1 april 2021 werd gepost, wordt de Franse drugshandelaar gearresteerd terwijl hij in zijn Bermuda-shorts met zijn koffer op wieltjes over een parkeerplaats slentert. Deze cannabisbaron was al tien jaar op de vlucht. In februari 2022 werd hij uiteindelijk in hoger beroep door de Franse rechtbank veroordeeld tot achttien jaar gevangenisstraf.

    Deze drie gevallen zijn echter uitzonderingen op de regel: terwijl arrestaties regelmatig plaatsvinden, zijn uitleveringen zeer ingewikkeld. In 2023 registreerde het parket van Parijs zes arrestaties na internationale aanhoudingsbevelen, zonder dat een van deze personen al is overgedragen aan de Franse autoriteiten. ‘De politiesamenwerking gaat goed, maar justitie houdt de boel op,’ vertelt Gérald Darmanin aan Le Monde. In feite maken verschillende belangrijke doelwitten van de Franse politie gebruik van deze diplomatieke grijze zone. Dit is het geval van Tariq K., bekend als ‘Bison’, wiens uitlevering vertraging heeft opgelopen.

    In Dubai was deze achtendertigjarige man, die met name achter de invoer van meer dan 3 ton cocaïne zou zitten die in Fos-sur-Mer (Bouches-du-Rhône) in beslag werd genomen, een high roller als ieder ander; liefhebber van Richard Mille-horloges en gerenommeerd autocoureur. Op foto’s staat hij triomfantelijk op het podium van de Gulf Radical Cup, een zeer populaire competitie, voordat de foto op zijn rode Interpol-formulier hem verraadt: op 25 juli 2022 wordt hij gearresteerd. De uitleveringsprocedure bevindt zich, net als andere procedures, nog steeds ‘in een impasse’, klagen ze bij het Paleis van Justitie van Marseille.

    Als bewijs van het strategische belang van Dubai op de handelskaart hebben magistraten in Marseille het emiraat sinds 2021 niet minder dan twaalf internationale rogatoire opdrachten gestuurd – waarvan er zeven nog lopen – voor witwaszaken en procedures om beslag te leggen op bankrekeningen en onroerend goed van drugshandelaars.

    El Dorado

    Op de hoogste verdiepingen van het Palais de Justice in Parijs, in de kantoren van de nationale jurisdictie voor de bestrijding van georganiseerde misdaad, wordt Dubai nog steeds omschreven als een ‘El Dorado’. ‘Uitlevering is een juridische kwestie, maar het gaat ook om diplomatieke onderhandelingen waarbij sprake kan zijn van culturele misverstanden,’ legt Laure Beccuau, officier van justitie in Parijs, uit. ‘We misten een hulpmiddel: de verbindingsmagistraat. We hebben hoge verwachtingen van hem.’ De verbindingsmagistraat is Philippe Salomon, ervaren in complexe drugshandelzaken, wiens installatie in Dubai eind april werd onthuld in Le Monde. Zijn missie is om uitwisselingen met de lokale gerechtelijke autoriteiten te vergemakkelijken.

    Drugshandelaars mogen dan bang zijn voor de diplomatieke inspanningen van de Franse gerechtelijke autoriteiten, ze moeten ook op hun hoede zijn… voor hun eigen onbetrouwbaarheid. Hun lot kan soms worden bezegeld door kleine overtredingen, die hen meeslepen in een onontwarbare spiraal. Quincy Promes, bijvoorbeeld, dreigt nu te worden uitgeleverd aan Nederland, zijn geboorteland, omdat hij is gevlucht voor een verkeersongeval. De tweeëndertigjarige heeft een van de meest verbazingwekkende cv’s onder de expats in Dubai. Hij is bij het grote publiek bekend door zijn voetbalcarrière en vijftig interlands voor het Nederlands elftal, en werd in februari in Amsterdam veroordeeld tot zes jaar gevangenisstraf voor het importeren van meer dan een ton cocaïne. Eind april zat hij nog steeds in Dubai, in een gezamenlijke cel met ongeveer twintig andere gevangenen.

    ‘Voorlopige hechtenis is hier vrijwel onbeperkt, vooral als de verdachte bij meerdere zaken betrokken is,’ zegt Romain Astruc, een advocaat die al meer dan tien jaar in de Emiraten werkt. Zijn kantoor, gevestigd op de begane grond van een hotel, heeft een klantenkring die varieert van bedrijven, ondernemers en families tot misdadigers. ‘De netwerken van influencers, voetballers en drugshandelaren lopen vaak door elkaar heen,’ legt Astruc uit.

    De gewoonten van de Franse ‘narco’s’ zijn een goede illustratie van deze vervlechting van de verschillende lagen van de kleine samenleving in Dubai. Hier worden ze vooral gezien als zakenmensen met een grote investeringscapaciteit. Hun werkdiners worden op dezelfde adressen gehouden als die van de leidinggevenden van de grote bedrijven, bijvoorbeeld in het Dubai International Financial Centre. Op de bovenste verdiepingen van dit zakencomplex zijn advocatenkantoren en trustmaatschappijen gevestigd, terwijl de begane grond is bezaaid met restaurants: chique etablissementen – elegante, nette kleding vereist – waar de gastenlijst veel weg heeft van een adressenlijst van de criminele crème de la crème.

    Deze bendeleiders schromen niet om de meest iconische toren van Dubai, de 828 meter hoge Burj Khalifa, als adres te gebruiken. Volgens Le Monde hebben verschillende vooraanstaande Franse smokkelaars er gewoond. Het was ook het bolwerk van Edin Gacanin, een Bosnische crimineel van internationale allure, lid van een cocaïne-importnetwerk dat door Europol het ‘superkartel’ wordt genoemd. Terwijl alle politiemachten van de wereld hem op het spoor waren, woonde deze man in een van de best beveiligde delen van de stad, waar elk gezicht wordt ‘gescreend’ als het door de portalen in de entreehal gaat. Hij werd in november 2022 gearresteerd, is sindsdien op borgtocht vrijgelaten en zou nog steeds voortvluchtig zijn.

    ‘De mate van voorzorg als het gaat om anonimiteit varieert sterk,’ zegt een Europese onderzoeker. Sommige van de grote jongens jongleren met valse identiteiten en veranderen voortdurend van huis en auto, terwijl andere soms duidelijke aanwijzingen achterlaten, al was het maar door hun kinderen in te schrijven op internationale scholen of door hun aanwezigheid bij sportevenementen op de presidentiële tribune, in de nabijheid van hooggeplaatste politici.

    Deze nabijheid tot bepaalde besluitvormers in de Emiraten kan een ontsnapping vergemakkelijken. De Franse autoriteiten hebben zich meermaals afgevraagd of er mogelijk informatie uitgelekt was in het voordeel van de handelaars. Verschillende bronnen hebben Le Monde verteld dat Reda Abakrim, een Frans-Marokkaanse drugshandelaar, was gewaarschuwd voor de komst van een team Franse politieagenten dat hem eind 2020 kwam arresteren, zodat hij naar Marokko kon vluchten. Het was een kortstondig respijt: hij moet binnenkort in dat land in hoger beroep terechtstaan wegens moord. 

    ‘Dubai is in de eerste plaats een hub waar je alles van over de hele wereld kunt vinden’

    Om niet op te vallen, maken de meest georganiseerde groepen een duidelijk onderscheid tussen hun criminele activiteiten in hun land van herkomst en het ‘commando- en controlecentrum’ in Dubai, legt David Caunter uit, adjunct-directeur van Interpols Organised Crime Networks. ‘Maar het is duidelijk dat landen die toestaan dat georganiseerde misdaadgroepen zich op hun grondgebied vestigen, ook lokaal geweld zullen zien oplaaien. De dag dat daar een drugshandelaar wordt vermoord, zal de noodklok luiden over criminele infiltratie.’

    Een voorbeeld dat ter sprake komt is het ‘bloedbad van Duisburg’, een zesvoudige moord gepleegd door de Calabrische ’ndrangheta buiten een pizzeria in deze Noord-Duitse stad op 15 augustus 2007, die de omvang van de maffia-infiltratie aan de overkant van de Rijn onthulde. Een Duisburg in de zon: dit is het soort gebeurtenis dat op een dag Dubai voor de narco’s kan doen veranderen van een paradijs in een hel.

    Op dit moment zijn de verhalen over de criminaliteit in de Emiraten van een andere soort: ze gaan over een lichte vorm van kosmopolitische criminaliteit, die vooral gebaseerd is op financiële zwendel en smokkel. Op deze witteboordencriminelen wordt gejaagd door Mazhar Farooqui, beter bekend als ‘Maz’, een onderzoeker voor de lokale krant, The Khaleej Times. Hij weet alles over politieoperaties en allerlei soorten drugsleveringen en heeft een goed begrip van de machtsverhoudingen in de Emiraten. ‘De Fransen vormen maar een klein deel van de internationale criminelen hier en hun zaken zijn geen prioriteit,’ zegt hij. ‘Wat de autoriteiten het meest zorgen baart, is het risico van politieke destabilisatie, met name door Chinese criminele organisaties.’

    Drugs

    Er is ook een onderwerp waar de politie van Dubai paradoxaal genoeg geen grapjes over maakt: drugs. Wat hun voorliefde ook is, de smokkelaars die van Dubai hun schuilplaats hebben gemaakt, weten dat het kleinste grammetje verdovende middelen dat in hun bezit wordt aangetroffen hun gouden ballingschap kan beëindigen. De Emiraten hebben een van de meest repressieve antidrugswetgevingen ter wereld. Mohammed Baqer, een luitenant gespecialiseerd in narcotica bij de politie van Dubai, legt uit: ‘Dubai is in de eerste plaats een hub waar je alles van over de hele wereld kunt vinden, en drugs zijn daarop geen uitzondering. In de strijd tegen narcotica is het, net als bij de ernstigste misdaden, de uitdaging om de tijd die nodig is om onderzoeken op te lossen tot een minimum te beperken door gebruik te maken van internationale samenwerking en de nieuwste technologie.’ 

    Door te streven naar een minimaal misdaadcijfer willen de autoriteiten het imago uitstralen van een veilige bestemming die bevorderlijk is voor ontspanning en consumptie. Als een ansichtkaart van het strand van Palm Jumeirah, zo rustgevend als de zon ondergaat, terwijl de torens van Dubai Marina in de verte staan te schitteren. Met een glas gin-tonic in de hand, in korte broek en overhemd, maakt een cryptocurrencyprofessional die in een paleis daarnaast verblijft zich weinig illusies over sommige van zijn zakenpartners. ‘Hier koop je auto’s of huizen gewoon door een crypto-overdracht, zonder dat het een spoor achterlaat en zonder dat je hoeft uit te leggen waar het geld vandaan komt,’ zegt hij. ‘Sommige makelaars gaan zelf voor je op zoek naar de persoon die de crypto’s voor je kan inwisselen.’

    Met bouwplaatsen en steigers die de stad voortdurend opnieuw vormgeven, blijkt de vastgoedsector het meest te worden ingezet om misdaadgeld te herinvesteren. In 2023 vonden meer dan 120.000 transacties plaats, vergeleken met 53.000 in 2018. Lokale marktexperts beschrijven deze zeer speciale investeerders op voorwaarde van anonimiteit en in voorzichtige bewoordingen; dodgy [gewiekst]: ‘Rijke klanten, ongeacht hun achtergrond, zijn allen op zoek naar hetzelfde: een zonnige, belastingvrije, drugsvrije omgeving.’ 

    Vanuit de ambitie van het emiraat om zijn bevolking te verdubbelen tegen 2040 zou deze zakelijke mogelijkheden worden aangemoedigd. Maar het betekent ook dat er dringend toezichthoudende autoriteiten moeten worden opgericht om de vastgoed- en financiële markten op te schonen, met het risico dat Dubai voor eens en altijd op een gangsterparadijs gaat lijken.

    In een interview met Le Monde erkende een lokale expert in de strijd tegen het witwassen van geld dat het in 2021 opgerichte Executive Office for the Fight against Money Laundering and the Financing of Terrorism zich bewust is van de omvang van de taak. ‘Traditioneel en cultureel gezien, zelfs toen Dubai een toevluchtsoord was voor parelhandelaren, is het gebruik van contant geld wijdverspreid, net als de Hawala [een informeel betalingssysteem waarbij gebruik wordt gemaakt van een methode om geld over te maken via tussenpersonen buiten het banksysteem om]. We moeten nu ons financiële systeem en de aantrekkelijkheid van onze economie beschermen door van de inbeslagname en confiscatie van criminele activa een absolute en noodzakelijke prioriteit te maken.’ 

    Volgens cijfers die Le Monde heeft verkregen, is er tussen december 2021 en juni 2023 in de Verenigde Arabische Emiraten 1,4 miljard dollar in beslag genomen in verband met witwaszaken en zijn er sinds 2020 899 criminelen uitgeleverd, waaronder 43 die betrokken waren bij witwaspraktijken. De autoriteiten, die niet graag communiceren over zaken die het imago van Dubai zouden kunnen schaden, hebben maar één prioriteit: voorkomen dat de situatie van 2022 zich herhaalt, toen het land op de ‘grijze lijst’ werd geplaatst van landen die ervan beschuldigd werden niet genoeg te doen om het witwassen van geld en de financiering van terrorisme te bestrijden. De plaatsing op de zwarte lijst van de FATF – de Financial Action Task Force, een intergouvernementeel orgaan dat veertig landen verenigt, waaronder alle G7, en waarmee de Golfstaten samenwerken – was een ‘trauma’. ‘De sectoren vastgoed, edelmetalen (met name goud) en cryptocurrency zijn van fundamenteel belang, omdat de FATF de Emiraten daarom op de “grijze lijst” plaatste,’ legt de geïnterviewde lokale expert uit. Het land werd in februari van de lijst gehaald. Als bewijs van zijn welwillendheid gaf het land de broer van de president, Mohammed Ben Zayed, de leiding in zaken met betrekking tot het witwassen van geld.

    Goudkoorts

    Is het mogelijk om van deze dubieuze zakenlieden af te komen die essentieel zijn voor de economie? ‘Onder druk zetten helpt niet veel, ze zijn veerkrachtig,’ waarschuwt een onderzoeker die gespecialiseerd is in georganiseerde misdaad. ‘Ze zullen naar landen gaan die een nieuw geldinfuus nodig hebben, naar plaatsen waar ze incognito hun winkel kunnen opzetten, waar ze hun geld en hun reputatie kunnen witwassen.’ Sommige drugshandelaren hebben al gekozen voor andere bestemmingen, na het maken van een risico-batenanalyse. Gespecialiseerde magistraten noemden Turkije, de Maghreblanden en een aantal afzetpunten in Zuidoost-Azië. Zelfs de Kinahans, zo wordt gezegd, hebben het verlangen om ergens anders heen te gaan en zouden naar verluidt de andere kant van de Perzische Golf, in Iran, op het oog hebben. 

    De concurrentie om deze expats met diepe zakken aan te trekken zou zich in de Verenigde Arabische Emiraten zelf kunnen afspelen. Dubai, dat veel uitgeeft, wekt de jaloezie op van sommige van de andere zes naburige emiraten, die tot nu toe discreter zijn geweest. Gebieden die klaarstaan om geld aan te trekken, waar het ook vandaan komt, waar alles nog gebouwd moet worden. Een van deze projecten zal zeker zowel koorts als argwaan opwekken: de geplande opening in 2027 van het eerste casino van het land, op een kunstmatig eiland dat is teruggewonnen uit de zee in Ras Al-Khaimah, ook al is gokken verboden volgens de islamitische wet. De naam van de ontwikkelaar van dit project, het Amerikaanse bedrijf Wynn, doet denken aan een al even verwerpelijke goudkoorts uit een andere tijd. Dat was meer dan een eeuw geleden, in Las Vegas, een uithoek van de woestijn waar smokkelaars en handelaars een paradijs voor hun zaken creëerden. 

  • Doorbraak op eerste dag klimaattop met goedkeuring nieuw herstelfonds

    Doorbraak op eerste dag klimaattop met goedkeuring nieuw herstelfonds

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » NYT: Israël was al een jaar op de hoogte van plannen Hamas

    » Russische Hooggerechtshof: lhbt-activisme is extremisme

    Arme landen moeten hulp krijgen bij klimaatrampen

    Op de COP28 is donderdag een onverwachte doorbraak geboekt met de goedkeuring van een nieuw herstelfonds waarmee arme landen moeten worden geholpen klimaatrampen te bestrijden. Dat meldt The Guardian. COP28-voorzitter Sultan Ahmed al-Jaber sprak van een ‘positief signaal naar de wereld’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Met de oprichting van het fonds, gelijk op de eerste dag van de twee weken durende COP28-conferentie, kregen landen de mogelijkheid om het fonds tijdens de conferentie nog te spekken. Zo werd 100 miljoen dollar toegezegd door de Verenigde Arabische Emiraten, zeker 51 miljoen dollar door Groot-Brittannië, 17,5 miljoen dollar door de Verenigde Staten en 10 miljoen dollar door Japan. Later zegde de Europese Unie 245,39 miljoen dollar toe, waaronder 100 miljoen dollar van Duitsland.

    Het schadefonds is iets waar armere landen al jaren op aandringen. Volgens experts kan de doorbraak helpen om andere compromissen te smeden tijdens de top. Toch zijn er bij sommige arme landen vragen, bijvoorbeeld over hoe het herstelfonds wordt gefinancierd als het geld op is en hoe het geld in het fonds verdeeld wordt.

    Lees ook:

  • Wat staat er op het spel bij de klimaattop COP28 in Dubai?

    Wat staat er op het spel bij de klimaattop COP28 in Dubai?

    Elke week pluist de redactie van 360 een actuele gebeurtenis voor je uit aan de hand van de internationale pers. Deze week kijken we naar de COP28, de klimaattop die plaatsvindt van 30 november tot en met 12 december. Waar draait deze internationale conferentie om?

    Dit artikel verscheen woensdag in de nieuwsbrief Buiten de grenzen, exclusief voor abonnees. Wil je elke week op de hoogte blijven? Neem dan een (proef)abonnement – al vanaf €5 per maand – op 360 Magazine en abonneer je op de nieuwsbrieven.

    Wat is COP28 en waarom is het belangrijk?

    Tienduizenden mensen van over de hele wereld komen deze week naar Dubai voor de jaarlijkse conferentie van de Verenigde Naties over klimaatverandering, die plaatsvindt van 30 november tot en met 12 december. De Verenigde Arabische Emiraten (VAE), een belangrijke olieproducent, is dit jaar gastheer van de top. 

    COP staat voor Conference of Parties, de algemene, besluitvormende vergadering van alle partijen die een internationale conventie bezoeken, in dit geval de 198 landen die het klimaatverdrag van 1992 hebben ondertekend. Diplomaten van deze landen komen sinds 1995 elk jaar bijeen. Het is dus de achtentwintigste keer dat de klimaattop wordt gehouden.

    Verscheidene wereldleiders, met een wisselende staat van dienst op het gebied van klimaat, hebben toegezegd aanwezig te zijn, schrijft The Washington Post. Onder andere de Braziliaanse president Luiz Inácio Lula da Silva, die beloofde de ontbossing van het Amazonewoud een halt toe te roepen, en de Britse premier Rishi Sunak, die onlangs de klimaatdoelstellingen van het Verenigd Koninkrijk heeft uitgesteld vanwege zorgen over de hoge kosten. Ook Paus Franciscus, die vorige maand waarschuwde dat ‘de wereld waarin we leven instort’, heeft bevestigd COP28 te zullen bijwonen. De Britse koning Charles III verzorgt de openingstoespraak. 

    ANP 457399202
    De Britse minister-president Rishi Sunak spreekt tijdens de COP27 in de Egyptische stad Sharm El-Sheikh op 7 November 2022. Sunak heeft onlangs de klimaatdoelstellingen van het Verenigd Koninkrijk uitgesteld vanwege zorgen over de hoge kosten. – © Khaled Elfiqi / EPA

    Van de Chinese president Xi Jinping wordt verwacht dat hij de top overslaat, hoewel vicepremier Ding Xuexiang en de Chinese klimaatonderhandelaar Xie Zhenhua wel van plan zullen zijn deel te nemen. Vanwege de aanhoudende oorlog in Oekraïne zal de Russische president Vladimir Poetin waarschijnlijk evenmin aanwezig zijn. De Amerikaanse president Joe Biden neemt niet deel aan de top.

    Wereldleiders moeten ‘ophouden met treuzelen en beginnen met handelen’ als het aankomt op het terugdringen van de CO2-uitstoot, waarschuwde Simon Stiell, de hoogste klimaatfunctionaris van de VN. Door de snel stijgende temperaturen dit jaar loopt iedereen het risico op een klimaatramp, aldus Stiell in een interview met The Guardian. Geen enkel land hoeft zich volgens hem immuun te wanen voor een catastrofe. 

    Voorafgaand aan de klimaattop waarschuwden de VN in een rapport dat de wereld op weg is naar een ‘helse’ opwarming van de aarde van 3 graden Celsius. ‘Temperatuurrecords zijn door het dak gegaan in 2023 en intensievere hittegolven, overstromingen en droogtes hebben over de hele wereld levens geëist en dorpen, steden en landbouwgrond verwoest. Dit als gevolg van een temperatuurstijging van 1,4 graden sinds eind negentiende eeuw. Wetenschappers zeggen dat er nog veel ergere dingen volgen als de temperatuur blijft stijgen’, schrijft de Britse krant in een ander artikel.

    Wat staat er deze keer op de agenda?

    Het belangrijkste agendapunt is het beoordelen of de wereld op schema ligt om de doelen van het Klimaatakkoord van Parijs uit 2015 te halen, de zogeheten ‘Global Stocktake’. De inventarisatie vindt om de vijf jaar plaats en ‘tot nu toe hebben diplomaten elke keer geconcludeerd dat de wereld er flink naast zit’, aldus The Washington Post

    ‘Het neteligste agendapunt wordt gevormd door de onderhandelingen over een nieuw fonds om arme landen te compenseren voor “verlies en schade” – VN-jargon voor de verwoestingen veroorzaakt door de opwarming van de aarde’, schrijft de Amerikaanse krant. Op de top van vorig jaar in het Egyptische Sharmel-Sheikh bereikten de rijke landen een historische overeenkomst om zo’n fonds op te richten. Maar sindsdien zijn ze er niet in geslaagd om het eens te worden over welke landen aan het fonds moeten bijdragen en hoeveel. Zo zeggen rijkere landen die zich pas later hebben ontwikkeld dan het Westen, zoals China, dat zij minder hebben bijgedragen aan de wereldwijde opwarming en dus minder hoeven bij te dragen. 

    De Zimbabwaanse klimaatactivist Sidney Chisi roept rijke landen in een ingezonden brief op de website van Al Jazeera dan ook op om hun verantwoordelijkheid te nemen. ‘In het Mondiale Zuiden maakt men zich voortdurend zorgen dat rijke landen en internationale bedrijven zullen aandringen op beleid dat hen in staat stelt om hun bedrijfsvoering onveranderd te laten, waardoor armere landen, die het minst verantwoordelijk zijn voor klimaatverandering, er het zwaarst door getroffen zullen worden.’ Grote vervuilers uit rijke landen moeten volgens Chisi niet de kans krijgen om op de klimaattop hun belangen voorop te stellen. 

    ANP 484930374
    Dubai is er klaar voor om de tienduizenden bezoekers van COP28 te ontvangen. Een van de prangende zaken die op de agenda staat, is een nieuw fonds voor arme landen die schade ondervinden van klimaatverandering. – © Peter Dejong / AP Photo

    Analisten verwachten ook dat de onderhandelaars het niet eens zullen worden over de vraag of de slotovereenkomst van COP28 moet oproepen tot het uitfaseren van fossiele brandstoffen, de belangrijkste veroorzaker van de opwarming van de aarde. Grote olieproducerende landen zullen zich hier waarschijnlijk tegen verzetten en aandringen op het belang van CO2-opslag, een technologie die koolstofdioxide uit vervuilende installaties opzuigt en diep onder de grond opslaat. ‘Veel klimaatactivisten zien deze technologie als een valse oplossing, die de levensduur van de infrastructuur voor fossiele brandstoffen nog tientallen jaren verlengt’, schrijft The Washington Post.

    Ook voedselproductie is een belangrijk punt. Volgens schattingen zou een derde van de wereldvoedselproductie in gevaar kunnen komen als de temperaturen blijven stijgen, schrijft The Observer. Landbouw draagt ook in grote mate bij aan de crisis: methaan – een krachtig broeikasgas – is afkomstig van vee; stikstof – een ander broeikasgas – is afkomstig van kunstmestgebruik, en er komen enorme hoeveelheden CO2 vrij wanneer bossen, moerasland en veengronden worden omgezet in landbouwgrond.

    Toch ontbrak het onderwerp voedsel grotendeels in eerdere COP’s, schrijft klimaatredacteur Fiona Harvey van de Britse zondagskrant. ‘Deze keer zal de leiders worden gevraagd een speciale voedselverklaring [over het streven naar duurzame voedselproductie] te ondertekenen, die aan het begin van de conferentie wordt uitgegeven. Een paar dagen later zal de Voedsel- en Landbouworganisatie van de VN uiteenzetten hoe de wereld een groeiende bevolking volgens haar kan voeden zonder buiten de temperatuurgrens van 1,5 graden te treden.’

    Waarom is er zo veel kritiek op organisator VAE?

    Waarom is een oliekoninkrijk gastheer van COP28?’ Die vraagt stelt ook The Washington Post. De Verenigde Naties roteert de locatie van de COP’s elk jaar tussen vijf regio’s: Afrika, Azië en de Stille Oceaan, Oost-Europa, Latijns-Amerika en het Caribisch gebied en West-Europa. Dit jaar was het de beurt aan de Aziatisch-Pacifische groep om te hosten. In 2021 werd door alle deelnemende landen ingestemd met de Verenigde Arabische Emiraten als gastheer voor COP28. Sultan Ahmed Al-Jaber – minister van Industrie en Geavanceerde Technologie van de VAE maar ook directeur van de Abu Dhabi National Oil Company – zal de besprekingen leiden.

    ANP 485006496
    Voorzitter van COP28 Sultan Ahmed Al-Jaber (rechts) en Sjeik Mohammed bin Zayed Al-Nahyan (midden), president van de Verenigde Arabische Emiraten, en Reem Al-Hashimy (links), staatssecretaris voor internationale samenwerking, ontmoeten elkaar woensdagochtend voordat COP28. – © Kamran Jebreili / AP Photo

    Deze dubbele rol wordt bekritiseerd als belangenverstrengeling, schrijft klimaatredacteur Damian Carrington van The Guardian. Temeer omdat uit gelekte documenten in handen van de Britse krant blijkt dat de gastheer van COP28 van plan is om tijdens klimaatbijeenkomsten met andere landen deals voor zijn nationale olie- en gasbedrijven te promoten.

    Ook mensenrechtenactivisten zijn kritisch op de rol van de Verenigde Arabische Emiraten als gastland. Zo schrijven advocaten Rhys Davies en Ben Keith in The Economist dat het slecht gesteld is met de mensenrechten in het olierijke koninkrijk. ‘De vrijheid van meningsuiting wordt ernstig beknot. Afwijkende meningen, of ze nu de vorm aannemen van online activisme of van vreedzame protesten, worden beantwoord met onverbloemde repressie. De zaak van Ahmed Mansoor, een blogger en mensenrechtenactivist uit de VAE die sinds 2017 gevangenzit voor zijn activisme, illustreert een groter, systemisch probleem: de intolerantie van de staat tegenover kritiek.’

    De Britse briefschrijvers vinden het dan ook ‘problematisch’ dat het land gastheer is van de klimaattop: ‘De essentie van COP28 is het aanpakken van de grootste problemen die klimaatverandering met zich meebrengt, en dit vereist een open dialoog, inclusiviteit en respect voor fundamentele rechten. Door de conferentie te houden in een land waar andersdenkenden vaak het zwijgen wordt opgelegd, wordt een tegenstrijdige boodschap uitgedragen, die de geloofwaardigheid en doeltreffendheid van de resultaten zeker zal ondermijnen.’

    Lees ook:

  • Dubais greenwashpraktijken

    Dubais greenwashpraktijken

    In november is Dubai gastheer van de VN-conferentie over klimaatverandering. Het Arabische land streeft naar een groen imago, maar blijft waarschijnlijk nog lang afhankelijk van fossiele brandstoffen.

    ‘Het spijt me heel erg, want dit is niet normaal voor de maand mei,’ zegt Joumana met verontwaardigde blik tegen een groepje journalisten. Joumana werkt voor de afdeling Toerisme- en Handelsmarketing van het ministerie van Economische Zaken van Dubai. Haar taak is om Dubai op het wereldtoneel een beter en groener imago te bezorgen in de aanloop naar de 28ste con­ferentie over klimaatverandering (COP28), die in november zal plaats­vinden.

    Alsof dat niet lastig genoeg is, zegt ze, regent het nu ook nog. Althans, het regent zachtjes en heel kort, zoals altijd in Dubai. Er slaan een paar druppels tegen de voorruit. Na drie minuten is het weer voorbij.

    Op deze maandagochtend is het uitzonderlijk warm in Dubai, vertelt Joumana. Vorige week was het weer nog heerlijk, tussen de 25 en 30 graden. Van de herfst tot de lente trekt de aangename temperatuur honderdduizenden toeristen. Maar nu nadert de thermometer de 40 graden, wat op zich niet vreemd is in de Arabische woestijn.

    Het zonnepark typeert de historische ontwikkeling van Dubai: in januari 2012 besloot de emir tot de bouw van een zonnepark in de woestijn

    We rijden naar het Mohammed bin Rashid Al Maktoum Solar Park, 50 kilometer van Dubai vandaan. Het park is vernoemd naar de doorgaans nogal nors ogende sjeik Maktoum. Deze absolutistische ‘heerser van Dubai’ is tevens vicepresident, premier en minister van Defensie van de Verenigde Arabische Emiraten (VAE). Van de zeven emiraten is behalve Dubai alleen Abu Dhabi, de hoofdstad van de VAE, in het Westen algemeen bekend.

    Het zonnepark typeert de historische ontwikkeling van Dubai: in januari 2012 besloot de emir tot de bouw van een zonnepark in de woestijn. Krap twee jaar later waren de eerste dertien megawatt aangesloten op het elektriciteitsnet; inmiddels is de zesde uitbreidingsfase in gang gezet. Het zonnepark beslaat nu een gebied van 127 vierkante kilometer en produceert 15 procent van de elektriciteit in Dubai. Aangezien de bevolking in de zomermaanden, van mei tot de herfst, eigenlijk alleen kan leven met constant draaiende airconditioning, is het elektriciteitsverbruik enorm.

    Waterstof

    Om ervoor te zorgen dat ook na zonsondergang elektriciteit kan worden opgewekt, hebben de ingenieurs centrales voor thermische zonne-energie en waterstofbatterijen gebouwd. Een thermische zonne-energiecentrale werkt als volgt: honderden spiegels sturen het zonlicht naar een toren waarin zout onder invloed van de hitte vloeibaar wordt. De hitte blijft daar lange tijd opgeslagen. Het vloeibare zout dient om water te verwarmen, en ’s nachts wordt in stoomturbines elektriciteit opgewekt. Waterstofbatterijen werken op een vergelijkbare manier. Met zonne-energie wordt water via elektrolyse gesplitst. De waterstof die daarbij vrijkomt, wordt opgeslagen in een enorme tank en na zonsondergang verbrand in de dieselmotor van een schip, waardoor elektriciteit ontstaat.

    Volgens een technicus zou een brandstofcel zinniger zijn, maar voorlopig is gekozen voor een verbrandingsmotor. Duitse technologie maakt het mogelijk om pure waterstof te verbranden zonder toevoeging van fossiel aardgas, zodat waterdamp de enige uitstoot is.

    Alle windturbines die op de testbasis zijn opgezet, zijn inmiddels ontmanteld en verkocht

    De exploitant van de centrale is de machtige DEWA (Dubai Electricity and Water Authority). Een vertegenwoordiger van DEWA wijst erop dat de pompcentrale in de bergen van Hatta, ten oosten van Dubai, binnenkort in gebruik wordt genomen. Tachtig procent van de centrale is al gereed. Hier wordt met groene energie het water naar het bovenste bassin gepompt. Via een turbine van 250 megawatt stroomt het water naargelang de behoefte weer naar beneden. Het enige waar DEWA-technici echt geen toekomst in zien, is windenergie: dat is domweg geen realistisch plan. Alle windturbines die op de testbasis zijn opgezet, zijn inmiddels ontmanteld en verkocht.

    Naar verwachting kondigt sjeik Maktoum binnenkort een groot nieuw project aan: de waterstofstrategie van Dubai. Het gerucht gaat dat Dubai tegen het midden van deze eeuw een van de grootste producenten van deze klimaatneutrale energiebron wil worden. Dat heeft ook gevolgen voor Europa. Het lijdt immers geen twijfel dat sommige economische sectoren in de toekomst niet meer zonder energie-import kunnen.

    Te weinig CO2

    Het is nog niet duidelijk hoe de waterstof vanuit het Midden-Oosten naar Europa en de rest van de wereld zal worden vervoerd. Waterstof kan in gasvorm namelijk niet in grote hoeveelheden worden verplaatst en moet eerst worden gekoeld tot bijna het absolute nulpunt om vloeibaar te blijven: min 252 °C. Hoogstwaarschijnlijk zal de waterstof worden omgezet in (zeer giftig) ammoniak, methanol of e-brandstoffen. Maar voor die laatste optie is veel CO2 nodig, waarvan de oliestaat VAE vreemd genoeg veel te weinig heeft.

    Fossiele brandstoffen

    Oostenrijkse bedrijven zijn betrokken bij een project van de Italiaanse gasnetbeheerder SNAM, dat tegen 2030 waterstof uit Tunesië en Algerije via pijpleidingen naar Oostenrijk en Beieren wil brengen. Maar om Arabische waterstof te kunnen vervoeren, is in de havens van de exportlanden een geheel nieuwe infrastructuur nodig, bijvoorbeeld om het in ammoniak verpakte waterstof weer ‘vrij te maken’. Het feit dat dergelijke fundamentele vraagstukken in 2023 nog niet zijn opgelost, verkleint de kans op een snelle energietransformatie. Zo’n infrastructuur kan immers niet van de ene op de andere dag worden gerealiseerd.

    Om Arabische waterstof te kunnen vervoeren, is een geheel nieuwe infrastructuur nodig

    Dubais beweegredenen om de energieproductie te vergroenen zijn niet altruïstisch; dat het land zich richt op alternatieve energiebronnen is vooral uit noodzaak. Het emiraat heeft altijd geld verdiend met fossiele brandstoffen. Maar terwijl bijna alle buurstaten aan de Perzische Golf, en vooral de naburige stad Abu Dhabi, grote olie- en gasvoorraden hebben, bestaat slechts zo’n 5 procent van de economische output van Dubai uit olie en gas. Dat verklaart ook waarom Dubai een supermacht is op het gebied van vastgoed, gespecialiseerd in hoogbouw en gigantische hotelcomplexen. Het is een paradijs voor miljonairs van over de hele wereld die lage belastingen en een nieuwe thuisbasis zoeken. Er wonen tegenwoordig ongeveer 3,5 miljoen mensen in Dubai, waarvan maar liefst 85 procent buitenlanders; voornamelijk Indiërs, Pakistanen en Arabieren uit buurlanden. Het land is door en door  internationaal. Daarnaast heeft het zo’n honderdduizend hotelkamers, vooral te vinden aan de kust, waar de hotelresorts zo groot zijn dat het lijkt alsof het geld er uit de lucht kwam vallen.

    Het is weinig verrassend dat Dubai architectonische records najaagt: in 2010 werd de Burj Khalifa gebouwd, dat met een duizelingwekkende hoogte van 828 meter de hoogste wolkenkrabber ter wereld is. In Dubai vind je tevens het grootste winkelcentrum ter wereld, het grootste reuzenrad, het hotel met de meeste verdiepingen, het grootste waterpark, de snelste politieauto’s en ga zo maar door.

    Maar op het gebied van voedselproductie loopt Dubai achter. De Emiraten behoren tot de groep landen met de kleinste voedselautonomie en de grootste voedselimport. De heerser van Dubai was daar kennelijk ontevreden over: in 2021 lanceerde hij de Food Tech Valley, een tamelijk uniek project dat zich richt op het onderzoeken en produceren van voedsel. En dat in een gebied waar conventionele landbouwtechnieken nagenoeg onmogelijk zijn door gebrek aan grond en water en de hitte in de zomermaanden.

    Vlak naast de enorme luchthaven van Dubai staat een groot, rechthoekig blok waarop boven de ingang ‘Bustanica’ staat. Weer zo’n recordbouwproject: het is de grootste verticale ‘boerderij’ ter wereld. Aron Moore begroet de bezoekers vriendelijk en legt uit wat er gebeurt in de hal van dertigduizend vierkante meter. De Australische Moore komt uit de industriële landbouwsector. Voordat hij naar Dubai vertrok, verdiende hij zijn geld in Australië en Zuidoost-Azië. Zijn bedrijf is gespecialiseerd in allerlei soorten sla en kruiden. Nu wordt er onderzoek gedaan naar aardbeien. Volgens Aron is dat de ultieme test voor een verticale boerderij, want niets bederft sneller dan verse, zoete aardbeien.

    ‘Data meets delicious’

    De fabriek staat vlak naast de voedselfaciliteit van luchtvaartmaatschappij Emirates, die een veilige bron van verse groenten wil. De luchtvaartmaatschappij, vervolgt Aron, is slechts een van de vele klanten; de groenten van Bustanica worden ook verkocht in lokale supermarkten en het zijn niet eens de duurste producten in de schappen.

    Aron legt uit dat elk gewas onder specifieke omstandigheden gedijt, die tot voor kort nog nooit zo precies konden worden nagebootst. Duizenden sensoren houden toezicht op het groeiproces van de planten, en technici kunnen alle factoren reguleren: temperatuur, golflengte van het licht, duur van de dag-en-nachtcyclus, de toevoer van water en voedingsstoffen, luchtvochtigheid en zelfs de CO2-concentratie, die hier ongeveer twee keer zo hoog is als in de natuur. De toepasselijke slogan luidt: ‘Data meets delicious’. Momenteel kan er ongeveer 1,3 ton sla per dag worden geoogst en tegen het einde van het jaar moet dat zelfs drie ton per dag zijn. Dan moet het ook mogelijk zijn om aardbeien aan te bieden.

    De planten hebben zelfs geen aarde nodig; een oplossing met voedingsstoffen is toereikend

    Tegen verwachting in smaken de bladgroenten knapperig en vers en ze kunnen zo uit de rekken geproefd worden, want er zijn bij deze manier van telen geen pesticiden nodig. De planten hebben zelfs geen aarde nodig; een oplossing met voedingsstoffen is toereikend. Werknemers en bezoekers moeten beschermende kleding dragen, zoals haarnetjes en chirurgische maskers. Omdat de meststof de stekjes direct via het water bereikt, worden er geen broeikasgassen uitgestoten. Er is maar een kleine hoeveelheid water nodig, dat volledig wordt gerecycled, onder andere uit vocht in de lucht. Het doel is om zo jaarlijks 250 miljoen liter water te besparen. De fabriek heeft ongeveer 40 miljoen dollar gekost, vertelt Aron. Bij het volledige proces – van de kweek tot het handmatige verpakken – zijn ongeveer zeventig werknemers betrokken. Dit systeem kan natuurlijk geen voedselzekerheid bieden, want, zoals we weten, barsten salades niet van de calorieën.

    Veel verse sla

    Naar alle waarschijnlijkheid gaan we dus veel verse sla zien op de 28ste conferentie over klimaatverandering (COP28), die dit jaar plaatsvindt op het enorme Expo-terrein in het centrum van Dubai. De stad beroemt zich er overigens op dat ongeveer 80 procent van dat terrein, dat gebouwd werd voor de wereldtentoonstelling van 2020, nog steeds in gebruik is.

    Toch moeten we ervan uitgaan dat deze COP niet zonder grote meningsverschillen zal verlopen. Het hoofd van de nationale oliemaatschappij ADNOC, Sultan Ahmed al-Jaber, heeft ook het COP-voorzitterschap op zich genomen. Bij de Petersberg Klimaatdialoog in Berlijn in mei maakte hij al duidelijk dat de traditionele energiebronnen voorlopig nog deel uit zullen maken van onze energievoorziening. Klaarblijkelijk gaat het hem niet zozeer om het uitbannen van fossiele brandstoffen als wel om het beperken van de uitstoot van broeikasgassen – bijvoorbeeld door CO2 te filteren en in de grond te injecteren. Die opvatting brengt het risico met zich mee dat industrieën hun ‘brandstofswitch’ onmiddellijk weer zullen afblazen, terwijl bijvoorbeeld voor personenauto’s het filteren van CO2 nooit een realistische optie zal zijn; technisch gezien niet, en economisch al helemaal niet.

    Zes maanden voor de eigenlijke start van de conferentie hebben veel klimaatactivisten, na de eerste officiële berichten over Al-Jaber als kandidaat-voorzitter van de COP, de hoop op spannende nieuwe compromissen dan ook al opgegeven. Hoewel de voorzitter een neutrale bemiddelaar zou moeten zijn op het gebied van versnelde klimaatbescherming, is de verwachting nu al dat fossiele energie tijdens de 28ste VN-klimaatconferentie nauwelijks aan bod zal komen. 

  • Worden de Verenigde Arabische Emiraten na vijftig jaar een mondiale soft power?

    Worden de Verenigde Arabische Emiraten na vijftig jaar een mondiale soft power?

    Het doel van Expo 2020, het mega-evenement dat onlangs de deuren weer sloot in Dubai, was om bij ‘de groten’ te gaan horen. Deze journalist toont zich enthousiast over het resultaat.

    Expo 2020 bood baanbrekende innovaties, onderzocht de grootste uitdagingen waarvoor de mensheid zich geplaatst ziet en vermaakte zijn bezoekers met meer dan zestig live-evenementen per dag. De expositie bood landen de gelegenheid hun cultuur, keukens, kunst en reismogelijkheden te tonen. Ze had ten doel mensen te inspireren, te boeien, te vermaken en samen te brengen in het grootste publieksevenement sinds het uitbreken van de covid-19-pandemie. Expo 2020 gaf de wereld het teken dat het ergste definitief achter de rug is. Het was een baken van hoop.

    Expo 2020 was echter niet alleen ’s werelds grootste voorstelling; het toonde en bekrachtigde ook de rol van de VAE als mondiale soft power.

    De afgelopen jaren hebben de VAE een strategische koerswijziging in hun buitenlands beleid doorgevoerd. Die heeft zich snel vertaald in meer soft power. Er is geen beter voorbeeld dan Expo 2020. Expo 2020, die naties verbindt en bruggen bouwt door innovatie en inspiratie, is het toonbeeld van soft power – een model dat aanspreekt en aantrekt; een symbool van alles waar de VAE voor staan.

    Waar anderen muziek, lokale kookkunst en soapseries exporteren, exporteren de VAE ideeën, innovaties en best practices

    Internationale betrekkingen hebben ons – met dank aan de Amerikaanse politicoloog Joseph Nye – geleerd dat landen soft power gebruiken om anderen over te halen te doen wat zij willen, zonder geweld of dwang, en om hun standpunten en voorkeuren op lange termijn vorm te geven. Zo hebben de VS – succesvolle voorvechters van soft power – deze uitgeoefend via hun commerciële bedrijven, universiteiten, Hollywood, cultuur en waarden.

    Voor een land als de VAE, door analisten vaak een opkomende regionale macht of Klein Sparta genoemd, gaat de term soft power nog iets verder. Decennialang was internationale buitenlandse hulp de belangrijkste soft power-beleidsstrategie, maar vandaag de dag zijn er diverse andere, even belangrijke instrumenten. De VAE zijn al lang een toeristisch en commercieel knooppunt, en tevens de thuishaven van internationale merken als Emirates Airlines en de Jumeirah-groep. Nu heeft het land zich ook ontpopt als een leider in technologie, wetenschap en start-ups. Waar anderen muziek, lokale kookkunst en soapseries exporteren, exporteren de VAE ideeën, innovaties en best practices.

    Verenigde Arabische Emiraten

    MO kaartje NL

    Oppervlakte: 82.880 km² (≈ Oostenrijk) 

    Bevolking: 9,8 miljoen, waarvan een derde in Abu Dhabi woont en een derde in Dubai. Slechts 10,5 procent van de bevolking zijn Emiratis, lokale Arabieren. De economie van de Verenigde Arabische Emiraten (of de VAE ) is de op drie na grootste in het Midden-Oosten (na Turkije, Saoedi-Arabië en Iran), met een bbp van 421 miljard dollar in 2020.

    Belangrijkste handel wordt gedreven met: India, Japan, China 
    Voornaamste leveranciers: China, India en de Verenigde Staten. 

    Op de HDI-ranglijst, de index van menselijke ontwikkeling, staat de VAE op nummer 31 van de 189 landen

    Vijftigste verjaardag

    Als jonge natie aan de vooravond van haar vijftigste verjaardag, is het de VAE gelukt een belangrijke mondiale soft power te worden. Volgens de 12e Arab Youth Survey zijn de VAE voor Arabische jongeren al negen jaar op rij het favoriete land om te wonen – meer nog dan de VS en Canada. Het land heeft zich bovendien ontwikkeld tot modelland voor expats van alle leeftijden en nationaliteiten, die ervoor kiezen hier te werken of gewoon te wonen. Het heeft zijn verblijfswetten en -programma’s gemoderniseerd en is een internationale campagne begonnen om buitenlands talent aan te trekken, zoals artsen, ingenieurs, studenten, kunstenaars en wetenschappers, samen met hun gezinnen. Het voert een langetermijnvisie uit om van de VAE een welvarend en gastvrij tehuis voor zijn inwoners te maken.

    World Wealth Report schat dat meer dan 35.000 vermogende particulieren tussen 2000 en 2020 naar de VAE zijn verhuisd

    De VAE blijven ook een van de favoriete bestemmingen voor migrerende vermogende particulieren, terwijl velen tijdens de pandemie een uittocht hadden verwacht. Het laatste World Wealth Report schat dat meer dan 35.000 vermogende particulieren tussen 2000 en 2020 naar de VAE zijn verhuisd. Veel van deze mensen zijn afkomstig uit India, het Midden-Oosten en Afrika.

    De wereld in een stad

    Expo 2020 is de wereld in een stad – ze laat zien hoe de VAE hun soft power vormgeven door middel van allianties, partnerschappen en creativiteit. Expo 2020 neemt een centrale plaats in bij het oplossen van de grootste wereldproblemen op het gebied van klimaatverandering, energie en duurzame ontwikkeling. Ze belichaamt de kernwaarden van de VAE: tolerantie en co-existentie. Expo 2020 toont talloze technologische ontwikkelingen en levensveranderende innovaties. Aan bod komen de toekomst van de luchtvaart, uitdagingen in de gezondheidszorg, de inzet van kunstmatige intelligentie ten dienste van de mensheid, en er komt een paviljoen geïnspireerd door de grote Stephen Hawking.

    Het evenement is gegrondvest op de visie van een betere wereld door verbinding en door het bouwen aan een toekomst. En dat is dan weer, in een notendop, waar het om draait in de dynamische kijk van de VAE op soft power.

    Disclaimer: De meningen van de auteurs in deze rubriek zijn uitsluitend de hunne en geven niet noodzakelijkerwijs het standpunt van Arab News weer.

  • Dubai verkoopt aandelen in belangrijkste nutsbedrijf

    Dubai verkoopt aandelen in belangrijkste nutsbedrijf

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Adverteerders roepen op tot boycot van Facebook

    » Zeven hackers gearresteerd die betrokken waren bij grote ransomeware-aanvallen

    De eerste in een reeks staatsverkopen

    Dubai is van plan om aandelen in zijn belangrijkste nutsbedrijf DEWA, Dubai Electricity and Water Authority, te verkopen, waardoor het bedrijf wordt gewaardeerd op ruim 25 miljard dollar, circa 21,56 miljard euro. Na deze stap volgen waarschijnlijk nog meer staatsverkopen, aangezien de regering maatregelen wil nemen om de lokale beurs een impuls te geven, schrijft Al Jazeera.

    Lees ook:

  • Berichtenapp Telegram is flink gegroeid door Facebook-storing

    Berichtenapp Telegram is flink gegroeid door Facebook-storing

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Peru vervangt premier en gaat gematigdere koers varen

    » Hongarije: Oppositie kiest conservatief om Orbán van de troon te stoten

    Telegram kreeg er 70 miljoen gebruikers bij toen WhatsApp stillag

    Berichtenapp Telegram registreerde 70 miljoen nieuwe gebruikers gedurende de Facebook-storing van 4 oktober, schrijft The Guardian. ‘De groei van Telegram overschreed de gebruikelijke dagelijkse toename en we verwelkomden op één dag meer dan 70 miljoen vluchtelingen van andere platforms’, zo schreef oprichter Pavel Doerov op zijn Telegram-kanaal. Volgens Sensor Tower, een bedrijf dat ontwikkelingen rond apps bijhoudt, steeg Telegram daardoor met 55 plaatsen naar de top van de Amerikaanse lijst van meest gedownloade iPhone-apps.

    Telegram, dat zegt prioriteit te geven aan de privacy en veiligheid van gebruikers, werd in 2013 opgericht door Doerov. Eerder richtte hij met zijn broer Nikola Vkontakte op, dat uitgroeide tot het grootste sociale netwerk van Rusland, maar onder druk van de Russische regering vertrokken ze naar Dubai, waar ze Telegram oprichtten. De broers uitten herhaaldelijk kritiek op de veiligheid van WhatsApp, dat eigendom is van Facebook, en sporen aan om die app niet langer te gebruiken.

    Lees ook: