Tag: Ecuador

  • Verkiezingen in Ecuador gaan door ondanks moord op kandidaat

    Verkiezingen in Ecuador gaan door ondanks moord op kandidaat

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Biden zet relatie met China op scherp met nieuwe sancties

    » Tientallen doden door bosbranden op Hawaï

    Villavicencio werd deze week doodgeschoten

    De presidentsverkiezingen in Ecuador, inclusief het presidentieel debat van zondag, zullen ondanks de moord op presidentskandidaat Fernando Villavicencio gewoon doorgaan. Dat schrijft El País. De verkiezingen in het Zuid-Amerikaanse land vinden 20 augustus plaats.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Na de moord op Villavicencio is de noodtoestand uitgeroepen. Tienduizenden agenten zullen meehelpen de stemhokjes te bewaken. De partij van Villavicencio zal op korte termijn een vervanger aanwijzen. Ook het leger is gemobiliseerd na de moord op de presidentskandidaat, die na een rally in zijn hoofd werd geschoten.

    Er zijn na het incident zes Colombianen opgepakt. De Verenigde Staten hebben gezegd een FBI-team naar het land te sturen om te helpen met het onderzoek. Villavicencio was een bekende corruptiebestrijder en stond derde in de peilingen. Hij kreeg al langer doodsbedreigingen, met name uit de hoek van de georganiseerde misdaad.

    Lees ook:

  • Presidentskandidaat in Ecuador doodgeschoten

    Presidentskandidaat in Ecuador doodgeschoten

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Niger: VS en VN maken zich zorgen over de gezondheid van president Bazoum

    » Amazone-top: Lula zegt dat rijke landen moeten betalen om regenwouden te beschermen

    Fernando Villavicencio stond tweede in de peilingen

    Fernando Villavicencio, presidentskandidaat in Ecuador, is woensdagavond doodgeschoten aan het einde van een verkiezingsbijeenkomst in Quito. De negenenvijftigjarige journalist en het voormalig parlementslid werd ‘drie keer in het hoofd’ geschoten toen hij een theater verliet waar hij net zijn aanhangers had toegesproken, aldus El Universal. Villavicencio had al eerder doodsbedreigingen ontvangen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De president van Ecuador, Guillermo Lasso, zei dat hij ‘woedend en ontzet’ was over de moord. ‘In zijn nagedachtenis, en in de naam van zijn strijd, verzeker ik u dat deze misdaad niet ongestraft zal blijven,’ voegde hij eraan toe op X (voorheen Twitter). De centristische Villavicencio stond in de laatste peilingen op de tweede plaats, met ongeveer 13 procent van de stemmen.

    Vanwege Villavicencio’s strijd tegen de georganiseerde misdaad wordt vermoed dat de opdrachtgevers van de aanslag in die hoek gezocht moeten worden. Het Ecuadoraans Openbaar Ministerie maakte woensdagnacht bekend dat het zes personen heeft gearresteerd in verband met de aanslag.

    Lees ook:

  • Ecuador: 31 doden bij geweldsuitbarsting in gevangenis

    Ecuador: 31 doden bij geweldsuitbarsting in gevangenis

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Soldaten plegen coup in Niger en houden president vast

    » VS: Federal Reserve verhoogt de rente tot hoogste niveau in 22 jaar tijd

    Het leger moest ingrijpen om de rust te doen wederkeren

    In Ecuador heeft een nieuwe uitbarsting van geweld in een gevangenis eenendertig mensen het leven gekost, bericht El Telégrafo. Van zaterdag tot dinsdag vonden er botsingen plaats tussen verschillende criminele bendes in de gevangenis Litoral in de havenstad Guayaquil. Het aantal gewonden is opgelopen tot veertien, waaronder een politieagent.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De nationale politie en het leger namen dinsdagochtend de controle over de gevangenis over. Op die dag kondigde president Guillermo Lasso de noodtoestand af, waardoor de nationale strijdkrachten konden worden ingezet.

    ‘Sinds 2020 zijn de gevangenissen in Ecuador het toneel van een reeks bloedbaden waarbij meer dan vierhonderdvijftig gevangenen zijn gedood in botsingen tussen rivaliserende bendes die vechten om de interne controle over de gevangenissen’, schrijft de Ecuadoraanse onlinekrant.

    Lees ook:

  • In de Ecuadoraanse Amazone voeren de bewoners een lange strijd tegen oliewinning

    In de Ecuadoraanse Amazone voeren de bewoners een lange strijd tegen oliewinning

    Een referendum moet uitsluitsel geven over de vraag of de Ecuadoraanse regering ruwe olie mag exploiteren in een gebied van ruim 1 miljoen hectare met de grootste biodiversiteit ter wereld. De oorspronkelijke bewoners, de Waorani, doen er alles aan om hun leefomgeving te beschermen.

    Op 15 augustus 2013 maakte de president van Ecuador, Rafael Correa, de stopzetting van het Yasuní ITT-initiatief bekend. Het betrof een project dat was opgezet om de aanwezige aardolie in blok 43 van Nationaal Park Yasuní in de grond te houden. Dit park, het grootste beschermde gebied van Ecuador, beslaat meer dan een miljoen hectare verdeeld over de provincies Orellana en Pastaza, in het noordoosten van het Amazoneregenwoud.

    De annulering van het project liep vooruit op de plannen van de regering om genoemd blok te exploiteren, ook al bevond het zich in een van de gebieden met de grootste biodiversiteit ter wereld; dit gebied is door de Unesco uitgeroepen tot biosfeerreservaat en is domicilie van de Tagaeri en de Taromenane, de laatste inheemse groepen die in Ecuador in vrijwillig isolement leven. Vanwege de stopzetting vroeg het milieucollectief Yasu­nidos om een referendum, met de bedoeling de burgers zelf te laten beslissen. Tien jaar later, na talloze juridische obstakels, gaf het Constitutioneel Hof toestemming; het referendum zal nu op 20 augustus worden gehouden.

    Een dag na de gunstige beschikking om een referendum uit te schrijven begon de minister van Energie, Fernando Santos, over de te verwachten verliezen voor de staat als de exploitatie van blok ITT zou worden geblokkeerd: ‘Het gaat om 1,2 miljard dollar aan (jaarlijkse) inkomsten in een land met enorme problemen,’ zei hij. De regering gaf te kennen dat er irrationele verlangens ten grondslag lagen aan het verzet tegen het genereren van inkomsten die overduidelijk hard nodig waren. Ze liet welbewust de schaduwkanten van haar eigen pleidooi buiten beschouwing.

    Koolstofdioxide

    Het Yasuní ITT-initiatief hield in dat Ecuador zich verplichtte 846 miljoen vaten in de grond te houden, wat de uitstoot van 400 miljoen ton koolstofdioxide moest tegenhouden. In ruil daarvoor zou het land een financiële compensatie van de internationale gemeenschap krijgen van 3600 miljoen dollar, 50 procent van wat, heette het, de baten zouden zijn als de olie wel werd geëxploiteerd. Toen het initiatief, zes jaar nadat het was gelanceerd, werd afgeblazen, was er 13 miljoen dollar binnengekomen, amper 0,37 procent van het verwachte bedrag.

    Het Nationaal Park Yasuní, dat in 1989 door de Unesco tot biosfeerreservaat werd verklaard, en het aangrenzende Voorouderlijk Leefgebied van de Waorani behoren tot de gebieden met de hoogste biodiversiteit ter wereld. In het park wees de Ecuadoraanse staat in 1999 een zona intangible aan, een ‘onaantastbare zone’ (ongeveer 74 procent van het totale oppervlak), die eeuwig moest worden gevrijwaard van oliewinning. Het aardolieblok ITT grenst aan een deel van de onaantastbare zone, waar de Tagaeri en Taromenane wonen; zij zijn verwant zijn met de Waorani, een van de veertien oorspronkelijke inheemse groeperingen van het land.

    Tot halverwege de jaren vijftig leefden alle stammen met een Waorani-origine in vrijwillig isolement. Ze kregen met gedwongen verhuizing te maken toen zendelingen van het Linguïstisch Zomerinstituut hen, met toestemming van de staat, uit hun gebied weghaalden en verplaatsten naar een bepaald stuk grond met de bedoeling hen te ‘kerstenen’. Een deel van het territorium dat ze achterlieten werd prompt ingepikt door Texaco, waarmee het begin van de ecologische verwoesting door aardoliewinning een feit was.

    Toen in 2008 de huidige grondwet werd opgesteld, werd revolutionair genoeg gedecreteerd dat de natuur moest worden erkend als rechtspersoon en dat de inheemse dorpen moest worden gegarandeerd dat ze tevoren zouden worden geraadpleegd over eventuele exploitatieplannen van hun territorium. Niettemin verzocht de toenmalige president Correa het parlement met een beroep op dezelfde grondwet, na de mislukking van het Yasuní ITT-initiatief te hebben afgekondigd, om de exploitatie van de aardolie in blok ITT van nationaal belang te verklaren.

    Jongeren

    Uit verontwaardiging over de teleurstellende beschikking vormden leden van mensenrechtenorganisaties, milieuactivisten en feministen, veelal jongeren tussen de zestien en dertig, het collectief Yasunidos, een onafhankelijk front dat inmiddels alle kritische geluiden tegen het grove verdienmodel bundelt en van de casus Yasuní ITT zijn speerpunt heeft gemaakt.

    Niet veel later later deponeerde Yasunidos een vraag bij het Constitutioneel Hof om het genoemde referendum uit te schrijven: ‘Bent u het ermee eens dat de regering van Ecuador de ruwe olie van het ITT, bekend als blok 43, voor onbepaalde tijd in de grond houdt?’

    Tegen april 2014 waren vrijwillige inzamelaars erin geslaagd 757.623 handtekeningen binnen te halen, veel meer dan het vereiste aantal. Ze werden diezelfde maand ter verificatie overhandigd aan de Nationale Kiesraad. Maar via een proces dat jaren later frauduleus zou worden bevonden schrapte dat instituut meer dan vierhonderdduizend handtekeningen en weigerde het toestemming tot het referendum. Er werden de idiootste redenen aangevoerd om de ongeldigverklaring van de handtekeningen te onderbouwen: dat er alleen met een blauwe balpen mocht worden ingevuld, dat de formulieren niet allemaal even groot waren of evenveel wogen, dat de kopie van de achterkant van het identiteitsdocument van de inzamelaars ontbraken, dat iemand die Batman heette niet mocht tekenen, al zijn er in Ecuador mensen die zo heten en had inderdaad een zekere Batman zich pro Yasuní uitgesproken.

    Er was een kronkelig proces begonnen, waarin vanuit vijf regeringsinstanties een onbeschrijfelijke wirwar aan juridische beletselen naar voren kwam om maar te verhinderen dat het referendum werd uitgeschreven. Het proces zou tien jaar duren en drie regeringen overleven. ‘Het is duidelijk dat de staat, onafhankelijk van het zittende staatshoofd, waakt over de belangen van de grondstofwinning die het levensbloed van het kapitaal zijn,’ zegt zegt Pedro Bermeo, juridisch adviseur en spreekbuis van Yasunidos.

    Uiteindelijk, in september 2022, toen het Constitutioneel Hof erkende dat de rechten van Yasuní en de ondertekenaars waren geschonden, gaf de Landelijke Kiesraad dan toch toestemming voor het uitschrijven van het referendum. Wel moest nog de vraag worden goedgekeurd die tien jaar eerder was voorgelegd.

    De grootste armoede heeft zich juist in het Amazonegebied geconcentreerd

    Als de uitslag ‘ja’ wordt, zou dat de geleidelijke ontmanteling moeten betekenen van de olievelden die daar al in werking zijn. Niets had kunnen verhinderen dat dat gebeurde. In 2016, zodra de verklaring over het vermeende nationaal belang van kracht werd, begon het staatsoliebedrijf Petroamazonas met de exploitatie van de velden Tiputini en Tambobocha, en in 2022 ging het een stap verder met het bodemonderzoek van het Ishpingo-veld.

    Alicia Cahuiya en haar voorouders werden geboren in de gemeenschap Ñuneno, in het hart van wat nu het huidige Nationaal Park Yasuní is, in de zona intangible. Halverwege de jaren zeventig, toen ze zes maanden oud was, werden zij en haar familie uit hun grondgebied gehaald en overgeplaatst naar wat door de zendelingen als een protectoraat werd betiteld. Meer dan tien jaar lang woonden ze ver van hun geboortegrond.

    Alicia, nu zevenenveertig en moeder van vijf kinderen, begon ze zich af te vragen hoe die ondernemingen hun land konden binnenkomen zonder de daar wonende gemeenschappen te hebben geraadpleegd. Op haar vijftiende kwam ze al met vrouwen van haar eigen stam samen te komen om het verzet te organiseren en begon een politieke loopbaan die ze tot nu toe vastberaden heeft volgehouden.

    Op een gegeven moment besefte ze dat het complot tussen de staat en de zendelingen uiteindelijk zijn beslag kreeg dankzij de medewerking van corrupte leiders van hun eigen mensen die, in ruil voor privileges, de plundering toestonden. Om het recht op financiële autonomie te verkrijgen en politieke bewegingsvrijheid af te dwingen richtte ze de Amwae op, het Verbond van Waorani-vrouwen uit het Ecuadoraans Amazonegebied; later werd ze de op een na belangrijkste persoon van de Nawe, de organisatie die de hele Waorani-gemeenschap van Ecuador omvat.

    Economisch profijt

    Sinds Ecuador in 1972 veranderde in een olie exporterend land, heeft in de collectieve verbeelding het argument postgevat van economisch profijt als gevolg van de oliewinning. Dat groeide langzaamaan uit tot een panacee van jewelste: het zou een einde maken aan honger en armoede. Dit is doel niet gehaald, sterker nog, de grootste armoede heeft zich juist in het Amazonegebied geconcentreerd.

    Wat betreft de bodemonderzoeken in het Ishipingo-veld, het kwetsbaarste omdat het grenst aan de zona intangible, zei minister Santos begin mei in een lokale krant dat ‘het een teleurstelling was, omdat er een heel dikke teer naar boven kwam’.

    Vanwege alle complicaties die samenhangen met het oppompen van ruwe olie in blok ITT heeft [de nationale oliemaatschappij] Petroecuador erop gewezen dat van de 846 miljoen vaten die in 2007 werden geacht nog als oliereserve aanwezig te zijn, er vandaag de dag nog maar 136 miljoen resteren. Ter verdediging voerde het bedrijf aan dat de winst de komende 33 jaar zo’n 4800 miljoen dollar zou bedragen, dat wil zeggen 148 miljoen per jaar, een bedrag dat hooguit 0,47 procent van de nationale begroting in 2023 bedraagt.

    ‘De plek met de meeste biodiversiteit ter wereld wordt vernietigd vanwege een verwaarloosbaar getal,’ zegt Pedro Bermeo. Fernando Benalcázar, de voormalige onderminister van Mijnbouw, verdedigt de exploitatie van blok ITT en houdt vol dat juist het deel van het Nationaal Park Yasuní dat aangetast zou worden te verwaarlozen is. ‘Voorkomen dat beslag wordt gelegd op 85 hectare ten behoeve van 18 miljoen Ecuadoranen lijkt mij niet op z’n plaats,’ zei hij.

    Als een van de alternatieven voor het oliewinningsmodel stelt Bermeo het schrappen van de belastingvrijstellingen voor de rijksten van het land voor. Volgens gegevens van de Dienst Interne Inkomsten liep Ecuador om die reden in 2021 6338 miljoen dollar mis, wat per jaar alleen al zo’n 30 procent meer is dan wat het in 33 jaar zou ontvangen met de exploitatie van blok ITT.

    Als de inkomsten door de aardolieverkoop niet ten goede komen aan ontwikkeling, als ze bijna gelijk zijn aan wat wordt besteed aan het importeren van derivaten, als de reserves afnemen, wie wordt er dan rijker van die handel? ‘Dat zijn de grote ondernemingen die de branche diensten verlenen,’ antwoordt Ramiro Ávila, een raadsman van Yasuní en universitair hoogleraar.

    Als de uitslag ‘ja’ is, zouden olievelden in werking ontmanteld moeten worden

    Ecuador zou in een ander land veranderen sinds het een aardolie-economie werd. ‘De staat werd pas corrupt doordat er veel geld in het geding was,’ zegt Ávila. ‘Het exploitatiemodel is aan alle kanten corrupt: er wordt gesjoemeld om een aanbesteding te bemachtigen, en de winst te verdelen. Het is een ramp.’ Minister Santos zelf deed er een schepje bovenop in zijn inaugurale toespraak in oktober 2022. ‘De olie heeft vooruitgang gebracht, maar ook de kanker van de corruptie.’

    Ondanks de bewijzen waaruit de huidige zwakte van de economie blijkt en ondanks de veelsoortige schade van ecologische aard die de exploitatie veroorzaakt, zal Ecuador in de nabije toekomst niet kiezen voor een verantwoordelijker en rechtvaardiger beleid. Toch kan het tegenhouden van de exploitatie van blok ITT wel degelijk symbolische betekenis hebben. ‘Het land stort niet in als blok 43 niet langer wordt geëxploiteerd,’ zegt Ávila. ‘Maar als we daarvoor kiezen, kiezen we voor een manier van leven die niet is gebaseerd op de exploitatie van de mens of de agressieve uitputting van de natuur. Dat is wat er op het spel staat.’

    Lees ook:

  • Ecuador krijgt schuld kwijtgescholden in ruil voor  natuurbescherming

    Ecuador krijgt schuld kwijtgescholden in ruil voor natuurbescherming

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Franse journalist komt om bij Russische raketaanval in Oekraïne

    » Tunesië: vier doden bij schietpartij voor synagoge van Djerba

    Ecuador moet 450 miljoen dollar investeren in behoud Galapagos

    Ecuador krijgt ongeveer een miljard dollar van zijn buitenlandse schuld kwijtgescholden, maar dan moet het land zich wel inzetten voor natuurbescherming, bericht de Ecuadoraanse onlinekrant La República. Als tegenprestatie voor de schuldkwijtschelding moet het land 450 miljoen dollar uittrekken voor natuurbehoud op de Galapagoseilanden, aldus een officiële bron op dinsdag. Concreet houdt de deal in dat een schuld van 1628 miljard dollar wordt omgezet in een lening van 656 miljoen dollar.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Een groep van elf particuliere verzekeraars ‘leverde meer dan 50 procent herverzekering om het project te vergemakkelijken’, aldus Credit Suisse, de bank die de deal regelde. De Inter-Amerikaanse Ontwikkelingsbank (IDB) heeft het land ook een garantie van 85 miljoen dollar verstrekt. Deze operatie is tot op heden de grootste schuldkwijtschelding in ruil voor natuurbeschermingsverplichtingen, merkt La República op.

    Lees ook:

  • Aardverschuiving in Ecuador eist minstens zeven levens

    Aardverschuiving in Ecuador eist minstens zeven levens

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zes doden bij schietpartij op school Nashville

    » Netanyahu zwicht en stelt hervormingen uit

    De ramp was het gevolg van een aardbeving en zware regenval

    Als gevolg van een aardverschuiving worden in Ecuador minstens zesenveertig mensen vermist. De ramp deed zich zondagnacht voor in Alausí, driehonderd kilometer ten zuiden van de hoofdstad Quito, na hevige regenval. De autoriteiten schatten het dodental aanvankelijk op zestien, schreef El Comercio maandag. Inmiddels is het dodental teruggebracht tot zeven, meldde de Spaanstalige website van CNN later die dag. De aardverschuiving ontstond als gevolg van een aardbeving met een kracht van 6,8 op de schaal van Richter.

    Politie, brandweer en andere reddingsteams zijn naar het kanton Alausí in de provincie Chimborazo afgereisd. Daarnaast heeft de gemeente Quito donatiepunten opgezet om de slachtoffers te helpen. Er zouden zo’n 500 inwoners en 163 woningen getroffen zijn.

    ‘De inwoners klagen dat men allang wist dat deze tragedie eraan zat te komen’

    Het leger heeft soldaten ingezet met materiaal en middelen om dringende steun te verlenen aan de slachtoffers. Daarnaast heeft het vrachtwagens gestuurd om goederen te vervoeren en tijdelijke onderkomens op te zetten, alsook twee helikopters voor luchtverkenning en noodtransport. Boven het kanton Alausí worden tevens verschillende vluchten uitgevoerd om te kijken of er nieuwe aardverschuivingen dreigen die de inwoners in gevaar kunnen brengen.  

    Al sinds 19 februari dit jaar gold code geel voor het kanton Alausí, wat betekent dat er nog geen acuut gevaar dreigt, maar dat voorzichtigheid en zorg geboden zijn. ‘In december begonnen zich scheuren in de grond te vormen. De inwoners klagen dat men allang wist dat deze tragedie eraan zat te komen’, schrijft La Hora.  

    Lees ook:

  • Ecuador: akkoord bereikt tussen regering en inheemse demonstranten

    Ecuador: akkoord bereikt tussen regering en inheemse demonstranten

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » President Xi prijst ‘één land, twee systemen’-principe tijdens jubileum Hongkong

    » Soedan: ten minste zeven mensen gedood bij protesten tegen militair bewind

    Einde aan achttien dagen van protest

    Na achttien dagen van demonstraties en geweld, waarbij zes doden en honderden gewonden vielen, werd op donderdag 30 juni een akkoord bereikt tussen de Ecuadoraanse regering van Guillermo Lasso en de inheemse leiders, van wie de eisen slechts gedeeltelijk werden ingewilligd. Inheemse groepen voerden actie tegen de gestegen kosten van levensonderhoud in het land.

    De bemiddeling van de katholieke kerk ‘was doorslaggevend voor het bereiken van een consensus en het sluiten van compromissen aan beide zijden’, meldt de website Qué! En ondanks ‘enkele meningsverschillen op het laatste ogenblik tussen sommige inheemse leiders vóór de ondertekening van de tekst’, konden de partijen uiteindelijk ‘verklaren dat de nationale staking is beëindigd’.

    ‘De meerderheid van de bevolking is niet tevreden over oud-bankier Lasso’

    De donderdag ondertekende overeenkomst voorziet in een verdere verlaging van de brandstofprijzen met 5 dollarcent, boven op de verlaging met 10 cent die al tijdens de protesten werd bereikt. Dit zorgt voor een totale verlaging met 15 cent – ver verwijderd van de 40 cent die door de demonstranten werd geëist.

    De regering van Guillermo Lasso heeft ook toegezegd twee decreten te herzien die oliewinning en mijnbouw reguleren, om de exploitatie ‘in beschermde gebieden en voorouderlijke gebieden’ van inheemse gemeenschappen, of in ‘archeologische zones’ te voorkomen, aldus El Mercurio.

    Maar de weg naar verzoening zal lang zijn, aldus Clarín, aangezien Guillermo Lasso, gered door verdeeldheid binnen de oppositie, eerder deze week aan afzetting ontsnapte. ‘De meerderheid van de bevolking is niet tevreden over oud-bankier Lasso’, schrijft het Argentijnse dagblad. ‘En niet omdat hij rechts-conservatief is, maar omdat ze vinden dat hij zijn belofte van een beter, minder corrupt land, met meer banen en betere inkomens, niet is nagekomen.’

    Lees ook:

  • Ecuador: inheemse demonstranten proberen parlement binnen te dringen

    Ecuador: inheemse demonstranten proberen parlement binnen te dringen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Onderzoek: coronavaccins hebben in 2021 bijna 20 miljoen levens gered

    » Vaticaan stelt archieven Pius XII over joden online beschikbaar voor publiek

    Dag 11 van grootschalige inheemse protesten in Ecuador

    De Ecuadoraanse politie heeft donderdag een grote groep demonstranten, aangevoerd door inheemse vrouwen, uiteengedreven die het parlement in Quito probeerde binnen te dringen. Het land bevindt zich momenteel op de elfde dag van grootschalige protesten tegen de stijgende kosten van levensonderhoud, die sinds het begin van de crisis vier mensen het leven hebben gekost.

    De demonstranten eisen een verlaging van de brandstofprijzen of het aftreden van president Guillermo Lasso en zijn regering. De protesten staan onder leiding van de CONAIE, een invloedrijke organisatie die opkomt voor de rechten van de inheemse bevolking.

    Politieagenten probeerden met traangas te voorkomen dat de demonstranten het gebouw binnenkwamen. Betogers reageerden met stenen, vuurwerk en molotovcocktails. Volgens het Ecuadoraanse dagblad El Universo wilden de demonstranten het parlement betreden om de voorzitter te vragen artikel 130 van de grondwet toe te passen, waarmee de president afgezet kan worden. Tussen 1997 en 2005 hebben drie Ecuadoraanse presidenten onder druk van de inheemse bevolking moeten aftreden.

    Lees ook:

  • Ecuador: 43 doden bij nieuwe gevangenisopstand

    Ecuador: 43 doden bij nieuwe gevangenisopstand

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Spanje wil abortuswetgeving verruimen en menstruatieverlof invoeren

    » Noord-Korea meldt eerst coronabesmetting sinds uitbraak pandemie

    Oorlog rivaliserende drugsbendes om macht in de gevangenissen

    Bij een nieuwe opstand in een gevangenis in Ecuador zijn drieënveertig mensen omgekomen, aldus El Mercurio. Het geweld vond maandag plaats in de gevangenis van Bellavista, zo’n 80 kilometer ten westen van Quito. Ongeveer honderd gevangenen ontsnapten tijdens botsingen tussen rivaliserende bendes. De politie voert momenteel controles uit in de andere gevangenissen van het land ‘om een uitbarsting van geweld te voorkomen’, meldt El Mercurio.

    Conflicten, vaak met extreem geweld, zijn aan de orde van de dag in Ecuadoraanse gevangenissen, waar sinds februari 2021 bijna 350 gedetineerden zijn omgekomen. Volgens de regering voeren rivaliserende drugsbendes, die opgegaan zijn in of gecontroleerd worden door Mexicaanse kartels, een meedogenloze oorlog om de overvolle gevangenissen in handen te krijgen, een oorlog die de autoriteiten tot dusver niet hebben kunnen bedwingen.

    Lees ook:

  • Ecuador laat 5000 gevangen vrij om overvolle gevangenissen te ontlasten

    Ecuador laat 5000 gevangen vrij om overvolle gevangenissen te ontlasten

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Russische miljardairs verliezen 32 miljard dollar door Oekraïnecrisis

    » Portugal lijdt onder golf van cyberaanvallen op strategische bedrijven

    Presidentieel pardon moet zorgen voor meer veiligheid

    Ecuador verleent gratie aan vijfduizend gevangenen om overbevolking in de gevangenissen te verminderen. De president van Ecuador, Guillermo Lasso, zei dinsdag in een interview met plaatselijke media dat hij tegen het einde van het jaar een einde wil maken aan de overbevolking in de gevangenissen om voor een veiliger omgeving te zorgen.

    Momenteel zitten in Ecuador ongeveer 39.000 gevangenen opgesloten, 30 procent meer dan de capaciteit van de gevangenissen, van wie er nog 15.000 hun proces afwachten.

    Volgens El Universo zullen gevangenen die zijn veroordeeld wegens diefstal, fraude of misbruik van vertrouwen in aanmerking komen voor een presidentieel pardon. De Ecuadoraanse gevangenissen waren in 2021 het toneel van dodelijke botsingen tussen rivaliserende drugsbendes, waarbij meer dan 320 doden vielen.

    Lees ook:

  • Tunesië krijgt vrouw als premier | Nieuwe longen voor Indiase corona-arts

    Tunesië krijgt vrouw als premier | Nieuwe longen voor Indiase corona-arts

    Najla Bouden, de eerste vrouwelijke minister-president van Tunesië

    De 63-jarige Najla Bouden heeft op woensdag 29 september van de Tunesische president Kais Saied de opdracht gekregen om zo snel mogelijk de regering te vormen. Het land zat al een tijdje zonder regeringsleider. President Saied had op 25 juli de voormalige minister-president ontslagen, alvorens het parlement te bevriezen en de rechterlijke macht over te nemen.

    Het Tunesische online radiostation Shemsfm meldt dat er een video is gepubliceerd op de Facebook-pagina van het presidentschap. Daarin zegt Kais Saied: ‘Wij zullen samenwerken in de strijd tegen de corruptie en de chaos die de verschillende instellingen hebben geteisterd.’

    ‘Najla Bouden is de eerste Tunesische en Arabische vrouw is die een regering leidt‘

    Het is het ‘einde van een gespannen periode die meer dan twee maanden heeft geduurd’, merkt de Tunesische nieuwssite Leaders op.

    Zij zal ‘de eerste vrouw in de geschiedenis van Tunesië zijn die dit ambt [van minister-president] bekleedt‘, citeert Shemsfm de Tunesische president. Het Tunesische onlinemedium Espace Manager merkt zelfs op dat Najla Bouden de ‘eerste Tunesische en Arabische vrouw is die een regering leidt‘.

    Maar, zo schrijft Espace Manager, de nieuwe minister-president is ‘weinig bekend in de politieke arena’. Bouden is momenteel hoogleraar geografie en werkte voorheen als hoge ambtenaar op het ministerie van Hoger Onderwijs en Wetenschappelijk Onderzoek.

    Lees ook:


    Ecuador: 116 doden bij bendeoorlog in gevangenis

    De Ecuadoraanse president Guillermo Lasso heeft woensdag de ‘noodtoestand’ afgekondigd in alle gevangenissen van het land, de dag na een ‘bloedbad’ tussen rivaliserende bendes in een gevangenis in Guayaquil, aldus de Ecuadoraanse krant El Comercio. ‘Er zijn 116 doden en bijna 80 gewonden gevallen. Het zijn allemaal gedetineerden‘, zei het staatshoofd op een persconferentie in de stad in het zuidwesten van Ecuador.

    Gruwelijke beelden van moordpartijen gaan rond op het internet

    ‘Om de omstandigheden in de gevangenissen te verbeteren, zal een hervorming worden doorgevoerd om te voldoen aan de internationale normen op het gebied van de mensenrechten, om zo de integriteit van de gedetineerden te beschermen’, aldus het dagblad.

    Gruwelijke beelden van moordpartijen gaan rond op het internet. De regering roept burgers op om geen gewelddadige beelden afkomstig uit de gevangenis te delen via sociale media.

    Lees ook:


    Nieuwe longen voor Indiase corona-arts

    Een arts die door corona werd getroffen, zegt dat hij een ‘tweede kans om te leven’ heeft gekregen nadat artsen in India een dubbele longtransplantatie bij hem hebben uitgevoerd, schrijft The National.

    Sanath Kumar, anesthesist in een privéziekenhuis in Bangalore, liep het virus op toen hij werkte met ernstig zieke coronapatiënten tijdens de tweede coronagolf in mei. Hij liep ernstige schade aan zijn longen op waardoor zijn zuurstofgehalte snel daalde en hij dringend een transplantatie moest ondergaan. Een team van intensivecare-experts, longartsen en longtransplantatiechirurgen verrichtte in juni de dubbele longtransplantatie, een primeur voor Bangalore.

    Kumar is sinds begin september thuis om te herstellen.

  • De Turkse variant op ‘I can’t breath’ | Aan eindexamen in Kenia doen veel zwangere meisjes mee

    De Turkse variant op ‘I can’t breath’ | Aan eindexamen in Kenia doen veel zwangere meisjes mee

    Electorale tegenslag voor Arauz in Ecuador  

    Ecuador koos zondag een nieuwe president. Guillermo Lasso, voormalig bankier en conservatieve kandidaat, won 52,52 procent van de stemmen uit 92,53 procent van de getelde stemmen, meldt El Comercio. Zijn tegenstander, de socialist Andrés Arauz, econoom en voormalig minister onder Rafael Correa, won in de tweede ronde 47,48 procent van de kiezers. 

    In zijn woorden werd de dag gekenmerkt door ‘een electorale tegenslag’, maar geen ‘politieke of morele nederlaag’. Zijn tegenstander Lasso gaf als commentaar: ‘Op 24 mei zullen we de verantwoordelijkheid nemen voor de uitdaging om het lot van ons vaderland te veranderen en voor heel Ecuador de kansen en welvaart te bereiken waarnaar we streven.’ 

    Het land kampt met een ernstige economische crisis.


    Een ongebruikelijk moment van transparantie?

    In wat Daily Beast een ‘ongebruikelijk moment van transparantie’ noemt, gaf China toe dat zijn vaccins een beperkte effectiviteit hebben: voor Sinovac is dat ongeveer 50 procent, voor Sinopharm 79,43 procent en 65 procent voor CanSino. Ter vergelijking: Pfizer en Moderna claimen dat de efficiëntie van hun product hoger ligt dan 93 procent. 

    Zaterdag zei directeur van het Chinese Centrum voor Ziekten Gao Fu op een medische conferentie dat de vaccins ‘geen erg hoge beschermingsgraad hebben’, alvorens te suggereren dat ze mogelijk moeten worden gecombineerd met andere vaccins. 

    Zondag kwam hij tegen de Chinese Global Times terug op deze woorden. De krant, die zich dicht bij de macht bevindt, publiceerde een interview met Fu waarin hij ‘de interpretatie weerlegt’ van zijn verklaring door buitenlandse media, en spreekt van een ‘compleet misverstand’. 

    Volgens South China Morning Post is China van plan om tegen het einde van het jaar 3 miljard doses van het vaccin te hebben geproduceerd.


    Aan eindexamen in Kenia doen veel zwangere meisjes mee

    Sinds het begin van de pandemie, toen de meeste scholen werden gesloten, is het aantal tienerzwangerschappen in Kenia naar verluidt ontploft. Volgens Daily Nation maken de eindexamens op de middelbare scholen, die op dit moment plaatsvinden, het mogelijk ‘de ernst van de crisis te onderzoeken’. Volgens het Keniaanse dagblad doen tientallen jonge meisjes dit jaar de KSCE-tests (het equivalent van het eindexamen) als moeder.

    Tien studenten leggen hun examens af in een ziekenhuiskamer in Kericho County, zes in Homa Bay, acht in West Pokot, vier in Nandi County… Officieel is het moeilijk om de algemene omvang van het fenomeen te overzien. Overheidsstatistieken ontbreken, maar ‘enquêtes in de provincies geven aan dat duizenden schoolmeisjes binnenkort moeder zullen zijn’, schat Daily Nation. ‘Een van de kandidaten uit Londiani, (…) is net bevallen van een tweeling. Ze doet haar examen in het ziekenhuis’, bevestigt bijvoorbeeld ook een ambtenaar uit de provincie Rift Valley in het westen van Kenia.

    Lees ook:

    De Standaard bezocht scholen om erachter te komen of deze zwangerschappen invloed hadden op de examens, en tekende enkele verhalen op van de meisjes. Op een school in Kakamega County vertelt bijvoorbeeld Joan (niet de echte naam): ‘Ik raakte maart vorig jaar zwanger, toen scholen sloten vanwege de pandemie. Ik was alleen thuis en mijn vriend, een student op een nabijgelegen school, was veel bij ons. Maar toen ik hem vertelde dat ik twee maanden zwanger was, gaf hij geen gehoor meer en werd hij overgeplaatst naar een andere school, ver hier vandaan.’

    Nadat ze haar zwangerschap aan haar naasten had aangekondigd werd ze weggestuurd van huis. In de slaapzaal waar ze nu woont en studeert verblijven tien andere jonge moeders met hun kinderen.

    Verband met covid-19

    Volgens Standard zou het aantal schoolmeisjes dat zwanger werd tijdens de pandemie verdrievoudigd zijn ten opzichte van 2019. In juni 2020 zei het in 2010 opgerichte Afrikaanse Instituut voor Ontwikkelingsbeleid (Afidep) echter in de overtuiging te zijn dat veel van de circulerende cijfers ‘overdreven’ waren. Volgens het instituut zouden de aantallen juist afnemen: in alle landen ter wereld is het aantal tienerzwangerschappen tussen januari en mei gedaald van 175.488 in 2019 tot 151.433 in 2020.

    Lees ook:

    Maar in een artikel uit de Keniaanse krant van voor de pandemie stelt de auteur dat bijna een kwart van de Keniaanse vrouwen op haar achttiende al is bevallen. Op twintigjarige leeftijd is dat bijna de helft.


    Ook Turkse studenten krijgen geen adem meer

    Protesten bij een van de bekendste instellingen van Turkije, de Boğaziçi-univeristeit, gaan hun vierde maand in. Ze zijn veroorzaakt door de benoeming van een nieuwe, niet-gekozen rector Melih Bulu.

    Bulu, die op 1 januari aantrad, heeft banden met de regerende Partij voor Rechtvaardigheid en Ontwikkeling (AKP) en werd benoemd door president Erdogan, dankzij een wetsdecreet uit 2016 dat de president machtigde om rechtstreeks rectoren aan universiteiten te benoemen, schrijft de Turkse krant Hurriyet

    Studenten van de Boğaziçi-universiteit hebben al sinds de eerste dag van de protesten tegen Bulu’s benoeming te maken met politiegeweld. Op 7 februari maakte het Boğaziçi Solidariteitsplatform bekend dat ten minste 560 studenten werden vastgehouden (en hoewel ze allemaal zijn vrijgelaten, is hun vervolging nog aan de gang), 25 werden veroordeeld tot huisarrest en 11 werden gearresteerd op beschuldiging van ‘het publiek uitlokken tot haat en vijandigheid’, ‘weerstand bieden aan het gezag’, ‘overtreding van de demonstratiewet’ en ‘verzet om publieke plicht na te komen’.

    Volgens de Turkse site van Deutsche Welle werden eind maart ten minste vijf studenten vastgehouden wegens het dragen van LGBT-vlaggen. Anderen kregen reisbeperkingen en gerechtelijke controles opgelegd, waarbij ze zich regelmatig bij het dichtstbijzijnde politiebureau moeten melden. 

    Lees ook: Demonstranten in Turkije gearresteerd na aanval Erdogan op LGBT-beweging

    Bulu blijft volhouden dat hij de rechten en vrijheden van LGBT-individuen verdedigt, en voegt daaraan toe dat hij er al lange tijd van droomde deze positie te bekleden en dat hij van Boğaziçi een van de honderd beste universiteiten ter wereld wil maken, aldus nieuwssite Bianet.

    Op 3 februari zei hij tegen verslaggevers van Haaretz: ‘We zullen de Boğaziçi-universiteit naar een hoger niveau tillen.’

    Tot dusverre voldoen zijn beslissingen niet aan zijn ambities, aldus de Turkse krant. In april stapte Bulu uit de Commissie voor de preventie van seksuele intimidatie en stuurde hij zijn coördinator Cemre Baytok met onbetaald verlof. In maart kondigde hij nieuwe kandidaten aan voor de belangrijkste posities van de universiteit, met inbegrip van de vicerectoren, enkel mannelijke, waarvan een aantal verantwoordelijk is voor meer dan één positie, schrijft Bianet.

    Volgens Human Rights Watch werden tientallen studenten tuchtrechtelijk onderzocht op grond van ‘het beledigen van campusbeveiligingspersoneel’ en ‘het organiseren van ongeautoriseerde protesten op de campus’, wat zou kunnen resulteren in tijdelijke of permanente schorsing van de universiteit, schrijft Evrensel

    Een groep studenten en academici in Turkije en in het buitenland heeft sinds januari solidariteit betuigd met de studenten van de Boğaziçi-universiteit. Sommigen per brief, andere hebben zich aangesloten bij de protesten. Faculteitsleden die zich tegen de aanstellingen keerden, stonden de afgelopen twee maanden uit protest buiten het rectoraatsgebouw, met hun rug naar het gebouw gekeerd.

    Uit rapporten blijkt dat de politie traangas en rubberen kogels heeft gebruikt in demonstraties, evenals buitensporig geweld, waarbij studenten op de grond werden gegooid en bij de keel gegrepen.

    Het bewijs dat op Twitter rondgaat van het politiegeweld herinnert velen aan de dood van George Floyd door toedoen van Amerikaanse politieagenten, waardoor de Turkse vertaling van ‘Ik kan niet ademen’, de woorden die Floyd uitsprak voor zijn dood, trending zijn in Turkije. Voorzien van hashtag #NefesAlamiyorum worden foto’s gedeeld die getuigen van de onverdraagzaamheid van de overheid ten opzichte van de studentendemonstraties.

    https://twitter.com/Serrrkany/status/1378031170710089738?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1378031170710089738%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fglobalvoices.org%2F2021%2F04%2F08%2Fturkish-university-students-cant-breathe-under-police-brutality%2F

  • 75 doden bij gevangenisrellen in Ecuador | Is er een oplossing voor Myanmar?

    75 doden bij gevangenisrellen in Ecuador | Is er een oplossing voor Myanmar?

    Tiger Woods ernstig gewond na auto-ongeluk

    Golfsuperster Tiger Woods (45) heeft ‘meerdere verwondingen aan zijn benen’ opgelopen waarvoor hij op dinsdag (23 februari) is geopereerd. In de buurt van Los Angeles raakte zijn auto van de weg en sloeg hij verschillende keren over de kop, meldde de Los Angeles Times. Woods was de enige inzittende en bij het ongeluk waren geen andere betrokkenen.

    Volgens The New York Times is Woods buiten levensgevaar. De golfer was bij bewustzijn en in staat om met de hulpsheriffs te praten toen ze arriveerden. Hij gaf zijn naam en leek ‘helder en kalm’, aldus hulpsheriff Carlos Gonzalez, de eerste agent ter plaatse.

    Hij had ‘geluk dat hij nog leefde’, aldus sheriff Alex Villanueva van Los Angeles County. Villanueva voegde eraan toe dat Tiger Woods met een ‘hogere snelheid dan normaal’ reed.

    Woods was al tijdelijk uit de running door een blessure. Hij was in Los Angeles om te herstellen van een rugoperatie, aldus LA Times. Het is de vraag of de 45-jarige golfer na dit zware ongeluk wéér een comeback kan maken.


    Mohamed Bazoum wint presidentsverkiezingen in Niger

    Mohamed Bazoum is zojuist met 55,75 procent verkozen tot president van de Republiek Niger, daarop wijzen de voorlopige resultaten van de onafhankelijke nationale verkiezingscommissie die dinsdag zijn bekendgemaakt, meldt de Nigerese website Niamey et les 2 jours. De voormalige minister van Binnenlandse en Buitenlandse Zaken heeft voormalig president Mahamane Ousmane, die 44,25 procent van de uitgebrachte stemmen kreeg, verslagen.

    ‘De nieuwe president (…) zal de zware taak hebben te voorzien in de behoeften van de Nigerezen op het gebied van veiligheid en sociale voorzieningen’, aldus de website. 

    De huidige president Mahamadou Issoufou treedt vrijwillig terug na twee ambtstermijnen van vijf jaar en maakt zo de weg vrij voor de eerste machtsoverdracht tussen verkozen leiders in Niger sinds de onafhankelijkheid van Frankrijk in 1960, schrijft Al Jazeera.

    In de eerste verkiezingsronde, gehouden op 27 december, had Bazoum, de rechterhand van Issoufou, iets meer dan 39 procent van de stemmen behaald. Ousmane werd tweede, met bijna 17 procent.

    Ousmane werd in 1993 de eerste democratisch verkozen president van het land, maar drie jaar later kam hij door een staatsgreep ten val. Dit was zijn vijfde poging om het presidentschap te bemachtigen sinds de coup.

    Het campagneteam van Ousmane beweert dat er op grote schaal fraude is gepleegd, maar hiervoor is nog geen bewijs geleverd, aldus Al Jazeera.


    75 doden bij gevangenisrellen in Ecuador

    Bij rellen in gevangenissen in Ecuador zijn dinsdag op één dag 75 mensen omgekomen ‘als gevolg van geweld’ en ‘confrontaties tussen rivaliserende bendes’, aldus El Comercio, dat spreekt van een ‘nieuw recordaantal slachtoffers’.

    De gevangenisautoriteit (SNAI), die eerder 62 doden had gemeld, maakte ’s avonds bekend dat er ‘nog eens 13 doden’ waren in de gevangenis in de haven van Guayaquil, de tweede stad en economische hoofdstad van het land aan de kust van de Stille Oceaan. ‘Er wordt nagegaan wat er in de gevangenissen is gebeurd (…)’ en ‘buiten bewaakt een militaire eenheid de veiligheid’, aldus de krant.

    Intussen heeft president Lenín Moreno zich via zijn officiële account over de kwestie uitgesproken, meldt de Ecuadoraanse krant El Universo, en aangekondigd dat hij het ministerie van Defensie streng laat controleren wie de gevangenissen in en uit gaat om zo alle wapens te onderscheppen.

    Volgens de directeur van SNAI zijn de massale gewelddadige acties het gevolg van de moord op de leider van de bende Los Choneros, een van de grootste criminele organisaties van Ecuador, in december vorig jaar, schrijft El Universo.


    Hoe moet het nu verder in Myanmar?

    Drie weken na de militaire staatsgreep gaan de straatprotesten in Myanmar onverminderd door. Maandag (22 februari) vond de grootste tot nu toe plaats, met miljoenen mensen die de straat opgingen tijdens een algehele staking. Geconfronteerd met deze impasse presenteert het weekblad Frontier Myanmar de twee opties die de generaals hebben.

    Volgens Frontier Myanmar hadden de Myanmarezen al geen hoge pet van het leger: ‘De vele jaren onder militair bewind [van 1962 tot 2011] waren zwaar voor het volk. Het economische wanbeleid van het leger is verwoestend geweest, en (…) het was niet in staat om de openbare voorzieningen – zoals onderwijs en gezondheidszorg – op het niveau te krijgen dat een land nodig heeft om te functioneren en op te bloeien.’

    Deze afkeer voor de militairen had de Tatmadaw [het Myanmarese leger] onderschat, aldus Frontier Myanmar. ‘In ieder geval hadden de militairen deze reactie van het volk op de staatsgreep zeker niet verwacht’, aldus de analyse van het Myanmarese weekblad, die onder pseudoniem is geschreven.

    ‘De staatsgreep en alles wat daaruit zou voortvloeien zou hoe dan ook bedorven zijn, als een vergiftigde vrucht’

    ‘Miljoenen mensen in het hele land sloten zich aan bij de protesten, waaronder studenten, artsen, ambtenaren en zelfs een paar politieagenten die belast waren met het onderdrukken van de demonstranten’, gaat het artikel verder. Het brede verzet laat de generaals twee opties.

    De eerste optie is een onveranderde harde koers. Maar daarvoor zou een hoge prijs betaald moeten worden, aangezien het leger ‘de repressie van zijn tegenstanders zou moeten opvoeren, zonder garantie op succes. De staatsgreep en alles wat daaruit zou voortvloeien zou hoe dan ook bedorven zijn, als een vergiftigde vrucht.’ Zowel de binnenlandse als buitenlandse druk zou dan toenemen, aldus het Myanmarese tijdschrift.

    De tweede optie, schrijft Frontier Myanmar zou zijn dat het leger ‘zijn verplichtingen tegenover het Myanmarese volk nakomt door te streven naar een vreedzame oplossing met alle legitieme actoren, in het bijzonder het comité dat de Pyidaungsu Hluttaw [het Myanmarese Parlement] vertegenwoordigt’. In dit comité heeft, naast enkele partijen die minderheidsgroepen vertegenwoordigen, ook de Nationale Liga voor Democratie [de partij van voormalig regeringsleider Aung San Suu Kyi, die sinds de staatsgreep vastzit] zitting. De verwachting is dat meer partijen zich zullen aansluiten.

    ‘Hervormingen zijn ook nodig om te zorgen voor een betere vertegenwoordiging van etnische minderheden’

    Deze oplossing zou betekenen dat de huidige grondwet radicaal moet worden veranderd: ‘Hervormingen zijn ook nodig om te zorgen voor een betere vertegenwoordiging van etnische minderheden. Alle gewapende organisaties, ook de Tatmadaw, zouden onder het gezag van gekozen burgers moeten staan’, stelt het weekblad.

    ‘Toegegeven, deze optie lijkt moeilijk uitvoerbaar. Maar het zou het land een kans geven om een betere toekomst op te bouwen’.

    ‘Het is tijd om aan de onderhandelingstafel te gaan zitten’, dringt het blad aan. ‘Hoe kunnen de leiders deze periode in de geschiedenis anders rechtvaardigen – voor zichzelf, voor hun gezinnen, en voor hun eigen gelederen?’