Tag: gaza

  • Onderzoek: herbouw van Gaza tegen 2036 vereist 71,4 miljard dollar

    Onderzoek: herbouw van Gaza tegen 2036 vereist 71,4 miljard dollar

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Japan maakt de weg vrij voor de export van dodelijke wapens

    » Hernieuwbare energie streeft steenkool voorbij in wereldwijde stroomproductie

    Meer dan 60 procent van de bevolking is dakloos

    Volgens een gezamenlijke studie van de Wereldbank, de VN en de EU, die maandag werd gepubliceerd, wordt de materiële schade aan de infrastructuur in de enclave geschat op 35,2 miljard dollar, terwijl de economische en sociale verliezen oplopen tot 22,7 miljard dollar.

    image
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Daarnaast is er in de eerste achttien maanden nog eens 26,3 miljard dollar nodig om essentiële diensten te herstellen, belangrijke infrastructuur te herbouwen en het economisch herstel te ondersteunen.

    De woningcrisis is een van de ernstigste gevolgen van de oorlog, aldus het online magazine The Palestine Chronicle. Meer dan 371.000 huizen zijn beschadigd of verwoest, waardoor meer dan 60 procent van de bevolking van Gaza dakloos is.

  • Journalisten in de VS moeten op eieren lopen als ze schrijven over Palestina

    Journalisten in de VS moeten op eieren lopen als ze schrijven over Palestina

    Het lukte Ismail Ibrahim als enige Arabier bij een Amerikaans tijdschrift niet om ‘bezette’ toe te voegen aan ‘Westelijke Jordaanoever’, en om over ‘de Nakba’ te schrijven in plaats van ‘de Israëlische Onafhankelijkheidsoorlog’.

    Ik werkte als factchecker bij een tijdschrift en mijn ouders zagen mij niet langer als een mislukkeling. Ik was dan wel geen arts of ingenieur, maar het blad zette hen in een gunstig licht; het toonde aan dat ze ruimdenkend genoeg waren om me een niet-traditioneel vakgebied te gunnen, maar tevens streng genoeg om nog steeds het allerhoogste van me te verlangen. Bijna twee jaar lang verliep alles voorspoedig. Ik was verzekerd en verdiende meer geld dan ooit. Op mijn werk checkte ik veel achterflappen van boeken, wat vaak filmbezoek en het lezen van romans onder werktijd met zich meebracht.

    Antiamerikanisme

    Factchecken bevordert het soort neuroses dat mij soms onuitstaanbaar maakt voor vrienden en familie. Op het werk kon ik onbezorgd zeggen dat ik de tiende symfonie van Mahler beter vond dan zijn negende, of een opmerking maken over de fascistoïde trekjes van het monument in Brooklyn ter herdenking van de Burgeroorlog. Toch wist ik wel dat bepaalde zaken niet als excentriek gedrag konden worden afgedaan, dus deed ik alsof mijn antiamerikanisme ironisch was bedoeld en te wijten aan te veel lectuur over ‘kritische theorie’ op de universiteit.

    De politieke opvattingen van het tijdschrift waarvoor ik werkte, waren wat in de Verenigde Staten doorgaat voor centrumlinks. Het heersende principe was dat politiegeweld, staatsgrepen door de CIA, martelingen in geheime gevangenissen en institutionele vrouwenhaat afwijkingen waren van de Amerikaanse norm, die uiteindelijk zouden worden gecorrigeerd wanneer de lange boog van het morele universum daaraan toe zou zijn.

    Ik sloot mezelf af voor dit soort domheid door nieuwsberichten rigoureus te vermijden, hoewel ik wist dat op een dag een aantal moslims die het Westen haatten een aantal westerlingen zou vermoorden. Ik moest op mijn tong bijten en artikelen checken die suggereerden, maar nooit ronduit stelden, dat Arabieren neigden naar bloeddorstigheid. Ik haatte het Westen ook. Ik haatte het dat westerlingen in restaurants altijd de rekening wilden splitsen, dat ze nooit voldoende verantwoordelijkheid namen voor bijvoorbeeld de uitvinding van het fascisme en kernwapens, of voor het veroorzaken van de Bengaalse hongersnood.

    MO Olijfboom compressed edited scaled
    Palestijnen zetten hun olijvenoogst voort onder de dreiging van aanvallen door zowel Israëlische troepen als kolonisten, op de velden van Hirbet Abu Fellah bij Ramallah, Westelijke Jordaanoever. – © Getty Images

    Mijn haat bracht me in een lastige positie. Ik kon niet ‘naar huis’, omdat ik geen ‘thuis’ had om naar terug te keren. Egypte, waar mijn familie woonde, ging gebukt onder hoge inflatie en een militaire dictatuur, terwijl in de Emiraten, waar ik was opgegroeid, contractslavernij aan de orde van de dag was. Bovendien wilde ik schrijver worden, en schrijvers woonden in New York.

    De aanslag vond plaats op een zaterdag, toen ik thuis een neutrale recensie probeerde te schrijven van een slechte roman. Terwijl het nieuws zich ontvouwde – deltavliegers, kalasjnikovs, een muziekfestival – liet ik mijn recensie voor wat die was en zat ik de rest van de dag op internet. Ik was er in realtime getuige van hoe de consensus zich vormde: de ochtend erna leek iedereen het er al over eens te zijn dat de gebeurtenissen van de dag ervoor uitsluitend konden worden geïnterpreteerd als zinloze barbarij of misschien een Iraans complot, maar absoluut niet als een begrijpelijke uiting van woede van een volk dat door de wereld aan zijn lot was overgelaten. Ik bleef laat op om een aantal van mijn gedachten op te schrijven, die vervolgens door een kleiner, linkser tijdschrift werden gepubliceerd. Mijn eigen overtuigingen verrasten me en ik was bezorgd dat ik misschien wel een einde had gemaakt aan wat ik was gaan beschouwen als ‘mijn carrière’.

    Toen ik op mijn werk kwam, hield ik mijn koptelefoon op en trok mijn capuchon over mijn hoofd, zodat niemand met me zou praten. Dat bleek niet nodig; iedereen leek me te willen ontwijken. Er vielen al bommen op Palestina en het aantal doden liep met de dag op. Het enige waaraan ik kon denken was hoe Arabieren en moslims in deze en de vorige eeuw waren genaaid, en hoe weinig men daar om gaf. Overal in de VS werden Israël-kritische evenementen afgelast. Mensen werden ontslagen omdat ze opriepen tot een staakt-het-vuren of solidariteit met Palestina. Ik dacht dat ik misschien een van hen zou worden.

    Goedkeuring

    De hoofdredacteur kwam naar me toe. Mijn collega’s zeiden altijd dat hij ‘een goeie vent’ was. Ze wisten dat hij hun carrière kon maken of breken, en smachtten naar zijn goedkeuring. Als hij mensen ontsloeg, moest de rest van ons weten dat hij dat heel moeilijk vond. Hij onthield de namen van de kinderen van zijn werknemers en dronk goedkope prosecco met ons als er een prijs of promotie te vieren viel. Toen hij ging zitten brak het zweet me uit, bang dat ik ontslagen zou worden, hoewel het vreemd zou zijn geweest als hij dat daar, in het bijzijn van al mijn collega’s, zou doen in plaats van me naar zijn kantoor te roepen. ‘Ish,’ zei hij (een bijnaam die ik al op jonge leeftijd had aangenomen, toen duidelijk werd dat Engelstaligen mijn naam niet konden uitspreken). Zijn toon was somber. ‘Hoe gaat het met je?’ ‘Nou, niet zo goed.’

    ‘Het is zo triest,’ zei hij. ‘De vreugde die deze mensen voelen bij het moorden.’ Hij keek naar beneden en schudde zijn hoofd. ‘Je familie, is die veilig?’ Toen begreep ik dat hij me niet kwam berispen, maar dat hij op zoek was naar een gemeenschappelijke basis met mij, de enige Arabier op de redactie van het tijdschrift.

    ‘Ze zijn in Caïro,’ zei ik, ‘ver weg van de bomaanslagen. Maar we zullen zien hoe de situatie zich de komende maanden ontwikkelt.’

    ‘Het is zo triest. Ik begrijp het niet. Wat bezielde Hamas?’ Ik begreep niet waarom hij dit vroeg. Het leek me duidelijk dat ‘openluchtgevangenis’ geen metafoor was. ‘Ik weet het niet,’ zei ik. ‘Misschien dat ze liever staand sterven dan knielend leven?’

    Hij staarde me geschokt aan. ‘Nou ja, niet dat ik het ermee eens ben,’ stamelde ik. ‘Ik zeg niet dat het goed is, ik wil alleen maar…’

    ‘Misschien dat ze liever staand sterven dan knielend leven?’

    ‘Dat is momenteel heel moeilijk voor mij om aan te horen,’ zei hij. Hij stond op en liep weg. Later die week vloog hij naar Israël om een verhaal te schrijven over de begrafenissen en de rouw in de kibboetsen. Op de een of andere manier werd ik niet ontslagen. Ik stopte met het checken van filmrecensies en bracht de daaropvolgende maanden door met het natrekken van het aantal mensen dat in Palestina was omgekomen en op welke manier, waarbij ik mensen belde om te vragen hoe hun familielid precies was gedood. Ik kreeg deze taak omdat geen van de andere checkers Arabisch sprak. Het leek me in de eerste plaats van belang dat de taal die we gebruikten de gruwel van wat er gebeurde weerspiegelde. Maar het lukte me niet de meest elementaire veranderingen door te voeren: van ‘terrorist’ naar ‘militant’; ‘bezette’ toevoegen aan ‘Westelijke Jordaanoever’; van ‘Israëlische Onafhankelijkheidsoorlog’ naar ‘de Nakba’.

    Zo’n vier maanden na het begin van de oorlog in Gaza waren genocidedeskundigen het erover eens dat wat er in Palestina gebeurde genocide was, de misdaad der misdaden, en ik wachtte tot het tijdschrift dat ook zou zeggen. Ik probeerde met de hoofdredacteur te praten over het gebruik van dat woord in onze berichtgeving, maar hij zei dat het ‘volgens hem geen genocide was’. Door het opzichtige ontbreken van het woord in ons tijdschrift vermoedde ik dat hij het gebruik ervan aan de redacteuren had verboden.

    Op zeker moment kreeg ik de opdracht een artikel te schrijven over de moorden en landroof die sinds 7 oktober 2023 straffeloos plaatsvonden op de Westelijke Jordaanoever. Het stuk ging vooral over een nederzetting waar een man die op een dag olijven was gaan plukken op zijn land was neergeschoten door een soldaat buiten dienst.

    Mea Culpa

    Hoewel deze gebeurtenis was gefilmd, is een factchecker verplicht commentaar te vragen aan partijen die van een misdaad worden beschuldigd. Ik belde de advocaat van de soldaat, die me vertelde dat zijn cliënt weliswaar had geschoten en het slachtoffer weliswaar was overleden, maar dat de Israëlische militaire rechtbank zijn cliënt niet schuldig had bevonden aan moord, omdat de man een stenen gooiende terrorist was geweest. Dat was op de video niet te zien geweest, maar de rechtbank zei dat hij het wel had gedaan, en dus was het zo. Zijn cliënt had niemand vermoord, dat was bewezen, en het zou laster zijn als wij dat zouden beweren.

    Toen ik die dag van mijn werk kwam, kon ik alleen maar de afgelopen weken in mijn hoofd herbeleven. Ik dacht aan de traumatische reconstructies waaraan ik mijn bronnen had onderworpen, zonder dat het iets had uitgehaald. Ineens kwam het in me op: ik kon ook stoppen. Op elk moment kon ik gewoon vertrekken. Ik wist dat als ik op deze weg zou doorgaan – het tot in het kleinste detail in kaart brengen van de vernietiging van een volk zonder iets te doen om dat te stoppen – de feiten voor mij hun waarde zouden verliezen. Ik wist dat jaren – of misschien decennia – later, wanneer de helft van Gaza nog steeds in puin lag en de andere helft uit Israëlische wolkenkrabbers zou bestaan, het tijdschrift een mea culpa zou aanbieden. Ik vroeg me af hoe ik mijn geld moest verdienen nadat ik was vertrokken, maar het duizelde me bij de gedachte dat ik niet meer terug zou hoeven naar dat kantoor. Ik zou mijn overtuigingen niet langer reflexmatig hoeven te nuanceren of stilzwijgend op aangename toon geuite weerzinwekkende dingen hoeven aan te horen. Ik voelde me bevrijd.

  • Israël start grootschalige operatie om laatste dode gijzelaar terug te vinden

    Israël start grootschalige operatie om laatste dode gijzelaar terug te vinden

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Onderzoek: zingen biedt niet alleen mentale, maar ook fysieke voordelen

    » Minneapolis weer in rouw nadat ICE opnieuw een Amerikaan doodschiet

    Zijn lichaam ligt op een begraafplaats in Gaza

    De 24-jarige Ran Gvili werd op 7 oktober 2023 gedood nadat hij, terwijl hij gewond was geraakt aan zijn schouder, zijn uniform had aangetrokken om een ​​kibboets te verdedigen. Zijn lichaam werd vervolgens naar de Gazastrook vervoerd. Volgens Haaretz ligt zijn lichaam nu op een begraafplaats in Gaza-stad.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Hamas beweert de IDF alle informatie te hebben verstrekt die nodig is om hem te lokaliseren, een bewering die het Israëlische leger tegenspreekt. De operatie zal zo lang duren als nodig is, aldus het kantoor van premier Benjamin Netanyahu.

  • Davos: regering-Trump onthult haar plan voor een ‘nieuw Gaza’

    Davos: regering-Trump onthult haar plan voor een ‘nieuw Gaza’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Frankrijk kampt voor het eerst sinds WO II met negatief bevolkingssaldo

    » TikTok gaat joint venture in VS oprichten om verbod te voorkomen

    De wederopbouw zal naar schatting 25 miljard dollar kosten

    Jared Kushner, schoonzoon van de Amerikaanse president Trump en gezant voor het conflict in Gaza, toonde donderdag in Davos een schets van tientallen appartementencomplexen met terrassen die uitkijken op een schaduwrijke wandelpromenade. Hij beloofde dat dit landschap de ruïnes van de oorlog zou vervangen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Dit luxueuze resortproject’ zou volgens hem ‘binnen drie jaar voltooid kunnen zijn, mits Hamas ontwapent, in overeenstemming met de volgende fase van het vredesplan van de Amerikaanse president’, aldus The Times of Israel. Kushner schatte dat er 25 miljard dollar nodig zou zijn om de infrastructuur en openbare diensten van het Palestijnse gebied te herbouwen.

    Hij verklaarde dat het ‘Nationaal Comité voor het Bestuur van Gaza’, dat onder de autoriteit van Trumps ‘Vredesraad’ zou moeten werken, een voorstel had ontvangen van de Israëlische projectontwikkelaar Yakir Gabay. ‘Er zullen fantastische investeringsmogelijkheden zijn’, concludeerde Kushner.

  • Gaza: Israël begint met de sloop van het UNRWA-hoofdkantoor

    Gaza: Israël begint met de sloop van het UNRWA-hoofdkantoor

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Treinontsporing in Catalonië: één dode en meer dan dertig gewonden

    » Afghanistan: IS eist verantwoordelijkheid op voor dodelijke aanslag in Kaboel

    UNRWA zou heulen met Hamas, maar daar is geen bewijs voor

    In de vroege ochtend van dinsdag 20 januari is Israël begonnen met de sloop van het hoofdkantoor van de VN-organisatie voor Palestijnse vluchtelingen (UNRWA) in Oost-Jeruzalem. Al Jazeera meldt dat Israëlische soldaten, na de omliggende straten in de wijk Sheikh Jarrah te hebben afgesloten, zijn begonnen ‘de gebouwen binnen het complex’ met bulldozers te slopen.

    De VN-organisatie veroordeelde deze ‘ongekende aanval’, die volgens directeur Philippe Lazzarini ‘volgt op andere maatregelen van de Israëlische autoriteiten om de identiteit van Palestijnse vluchtelingen uit te wissen’. Hij voegde eraan toe: ‘Wat vandaag met UNRWA gebeurt, zal morgen met elke andere internationale organisatie of diplomatieke missie gebeuren.’

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Vorige week waarschuwde VN-secretaris-generaal António Guterres de Israëlische premier Benjamin Netanyahu dat hij de zaak voor het Internationaal Gerechtshof zou kunnen brengen als hij de tegen UNRWA gerichte wetten niet intrekt en de in beslag genomen bezittingen en eigendommen niet teruggeeft.

    Israël beschuldigt UNRWA van samenwerking met Hamas en verbood de organisatie vorig jaar om op Israëlisch grondgebied te opereren, aldus The Guardian. In een verklaring ter verdediging van het besluit om het complex in beslag te nemen, verklaarde Oren Marmorstein, woordvoerder van het Israëlische ministerie van Buitenlandse Zaken, dat de organisatie ‘al lang geen humanitaire hulporganisatie meer is en een broedplaats voor terrorisme is geworden’.

    Het pan-Arabische medium The New Arab merkt echter op dat de Israëlische autoriteiten weigeren bewijs voor deze samenspanning te leveren en dat een onafhankelijk onderzoek uit 2024, uitgevoerd door de voormalige Franse minister van Buitenlandse Zaken Catherine Colonna, ‘geen feitelijke onderbouwing vond voor de beschuldigingen van Israël aan het adres van de organisatie’.

  • Gaza: VS kondigen tweede fase van staakt-het-vuren aan

    Gaza: VS kondigen tweede fase van staakt-het-vuren aan

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Protesten Iran: autoriteiten hebben de situatie ‘volledig onder controle’

    » Crew 11-missie om medische redenen van het ISS geëvacueerd

    Hamas moet nog het lichaam van één gijzelaar overhandigen

    De VS hebben de start van de tweede fase van het staakt-het-vuren in Gaza aangekondigd, inclusief de oprichting van een comité van Palestijnse technocraten die de dagelijkse leiding van het gebied gedurende een overgangsperiode moeten overnemen, schrijft The Guardian.

    De aankondiging werd via sociale media gedaan door Donald Trumps speciale gezant, Steve Witkoff, maar bevatte geen details of namen van potentiële leden van het voorgestelde ‘nationale comité voor het bestuur van Gaza’. Het comité zal naar verwachting pas aan de slag gaan nadat het daartoe opdracht heeft gekregen van een ‘vredesraad’ onder voorzitterschap van Trump, die nog moet worden opgericht.

    Witkoff zei dat de tweede fase de ‘volledige demilitarisatie en wederopbouw van Gaza’ zou inhouden, met name ‘de ontwapening van al het onbevoegde personeel’. De eerste fase van het staakt-het-vurenplan begon op 10 oktober met de uitwisseling van Israëlische gijzelaars en Palestijnse gevangenen. Israëlische troepen trokken zich terug tot een gele lijn, waardoor ze de controle over het grootste deel van het gebied behielden.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Israëlische bombardementen op Gaza namen af, maar zijn niet gestaakt. Sinds het staakt-het-vuren zijn ongeveer 450 Palestijnen omgekomen. Er is nog geen overeenkomst bereikt over de ontwapening van Hamas, aldus de Britse krant.

    Twee groepen die voormalige Israëlische gijzelaars en hun families vertegenwoordigen, hadden de VS opgeroepen de tweede fase van het staakt-het-vuren niet te laten ingaan voordat de stoffelijke resten van de laatste gijzelaar die nog vermist is, Ran Gvili, door Hamas waren teruggegeven. Hamas heeft verklaard het lichaam van Gvili tot nu toe niet te hebben kunnen vinden.

    ‘De VS verwachten dat Hamas volledig aan zijn verplichtingen voldoet, inclusief de onmiddellijke teruggave van de laatste overleden gijzelaar’, aldus Witkoff. ‘Als dit niet gebeurt, zal dat ernstige gevolgen hebben.’

  • De onzekere toekomst van het Midden-Oosten

    De onzekere toekomst van het Midden-Oosten

    Het Midden-Oosten is in 2025 tegelijk drastisch veranderd en hardnekkig hetzelfde gebleven: Iran en zijn milities zijn verzwakt, Assad is gevallen en Israël viel voor het eerst Iran zelf aan, maar geen van de onderliggende conflicten is opgelost. Ook in 2026 blijft de regio de wereldagenda bepalen, terwijl zij zelf niet weet welke kant het op gaat. Toch ontstaan er, ondanks oorlog en politieke stagnatie, ook zones van vooruitgang.

    Gaza: wederopbouw in een gespleten land

    Na de oorlog is Gaza opgesplitst in een door Israël gecontroleerde ring en een kleinere, zwaar overbevolkte enclave waar twee miljoen ontheemden onder Hamas-heerschappij in kampen leven. Het nieuwe bestuurlijke model creëert twee realiteiten: een ‘Gaza Oost’ dat wordt ingericht als etalageproject – met een belastingvrije zone bij Rafah en een nieuw havencomplex, gefinancierd door de Golfregio en uitgevoerd door Egyptische bedrijven – en een ‘Gaza West’ dat blijft hangen in chronische noodhulp, grotendeels gefinancierd door Qatar.

    Economische veerkracht en groene omslag

    Ondanks politieke instabiliteit boeken diverse landen in het Midden-Oosten vooruitgang met economische transformatieprogramma’s. Saoedi-Arabië, de VAE en Marokko investeren fors in groene energie, waterstof en nieuwe industrieën, wat volgens IMF-ramingen in 2026 voor een deel van de regio tot bovengemiddelde groei kan leiden. Marokko en Jordanië versterken hun rol in de ontwikkeling van zonne-energie en duurzame wateroplossingen; de VAE en Qatar trekken wereldwijd talent aan via technologie- en klimaatprogramma’s. Zo ontstaat een onverwachte positieve dynamiek: een regio die door klimaatrisico’s extra kwetsbaar is, blijkt tegelijk een van de snelste ontwikkelaars van groene technologie in het mondiale Zuiden.

    De Trump-regering probeert via een internationale stabilisatiemacht en een zogeheten Board of Peace Hamas tot ontwapening te dwingen. Er wordt gespeculeerd over een rol voor Marwan Barghouti, die eventueel uit de gevangenis zou kunnen worden vrijgelaten en naar Gaza verbannen, in de hoop dat hij Hamas ooit via verkiezingen kan verslaan. Maar zolang Israël verdergaat met annexaties op de Westoever en de Palestijnse Autoriteit leegloopt, blijft een levensvatbare Palestijnse staat vooral theoretisch.

    Israël: beschadigde status quo

    Israël begint 2026 in een toestand van militaire pauze maar politieke uitputting. Na gedwongen wapenstilstanden met zowel Hamas als Iran is er geen overwinning, maar een beschadigde status quo. Premier Netanyahu probeert die ambiguïteit politiek te benutten. Met verkiezingen uiterlijk in oktober 2026 en afkalvende steun voor zijn rechtse en ultraorthodoxe blok verschuift hij de aandacht opnieuw naar een vertrouwd slagveld: de strijd om de rol van het Hooggerechtshof en de liberale instituties. Zo wordt 2026 mogelijk óf het jaar van zijn laatste, polariserende campagne, óf het eerste jaar van een moeizame herbouw van vertrouwen in de Israëlische democratie.

    Iran en de schaduw van een tweede oorlog

    Iran gaat 2026 in als het land dat een kort maar intens conflict heeft doorstaan en met een zwaar beschadigd, maar niet-opgegeven nucleair programma achterblijft. Bondgenoten zoals Hamas en Hezbollah zijn verzwakt maar niet verslagen. De kernvraag is of er een politieke deal met de VS mogelijk is, of dat de regio afstevent op een tweede, bredere confrontatie. Als Teheran de Amerikaanse eisen ziet als een poging tot regimeverandering, kan het conflict zich uitbreiden naar de Golfregio en de olie-infrastructuur, wat opnieuw Amerikaanse betrokkenheid afdwingt – dit keer vooral ter bescherming van Arabische bondgenoten.

    Golfstaten: tussen Amerikaanse veiligheid en Israëlische normalisatie

    De Golfstaten bevinden zich in een strategische spagaat. Saoedi-Arabië blijft het grote doelwit bij de Amerikaanse poging om de Abraham-akkoorden uit te breiden: erkenning van Israël door Riyad zou een domino-effect creëren in de Arabische wereld. Maar de Saoedische leiding houdt vol dat normalisatie van de betrekkingen met Israël zonder geloofwaardig vredesproces met de Palestijnen ondenkbaar is. Tegelijk groeit de kans dat de VS en Saoedi-Arabië een formeel defensiepact sluiten, zelfs zonder normalisatie. Dat verdiept de veiligheidsrelatie, maar versterkt ook het ongemak: Washington wordt tegelijkertijd gezien als onmisbaar én onbetrouwbaar.

    Syrië: het echte werk begint

    Na de val van Assad richt Syrië zich ogenschijnlijk op normalisatie en wederopbouw. De nieuwe president, Ahmed al-Sharaa, werd internationaal ontvangen, sancties lijken op weg naar versoepeling en banken bereiden heropening voor. Toch is het land op de grond grotendeels verwoest. Hoewel miljoenen Syriërs zijn teruggekeerd, blijven stadswijken in puin liggen en is de rechtsorde fragiel. De gevreesde geheime dienst is minder zichtbaar, maar sektarische spanningen steken opnieuw de kop op – met aanvallen op alawieten en druzen die het beeld van een ‘nieuw Syrië’ ondermijnen. Wederopbouw blijft voorlopig vooral een diplomatiek concept, geen realiteit.

    Palestijnen: een paradox

    Voor de Palestijnen ontstaat een paradoxaal beeld. In Gaza zijn miljoenen mensen afhankelijk van VN- hulp en onderworpen aan een verzwakt maar standhoudend Hamas-regime dat, ondanks zware militaire verliezen, nog steeds de feitelijke macht in handen heeft. De enclave balanceert tussen humanitaire nood en politieke stilstand, waarbij elke vooruitgang in wederopbouw afhankelijk is van buitenlandse financiering en Israëlische goedkeuring.

    Op de Westoever kondigt Mahmoud Abbas verkiezingen aan voor uiterlijk oktober 2026, maar zijn autoriteit is zo ver uitgehold dat de aankondiging eerder voelt als een ritueel dan als een perspectief op echte politieke vernieuwing. De instellingen van de Palestijnse Autoriteit functioneren slechts gedeeltelijk; wantrouwen en vermoeidheid overheersen onder de bevolking.

    Voorzichtig richting stabilisatie

    Hoewel er nog conflicten zijn, komt er in 2026 op meerdere fronten diplomatieke toenadering. Egypte en Turkije hebben hun ambassades heropend, Saoedi-Arabië en Iran praten weer over grensveiligheid, en regionale samenwerking rond water en energie groeit. Samen wijst dat op een voorzichtige beweging richting stabilisatie. Ook bínnen de Golfregio wordt intensiever samengewerkt op het gebied van luchtvaart, energie en logistiek. Deze kleine diplomatieke verschuivingen lossen geen grote conflicten op, maar verminderen wel de directe risico’s op escalatie en creëren ruimte voor economische projecten die jarenlang onmogelijk leken.

    Tegelijk blijven figuren zoals Marwan Barghouti rondspoken als mogelijke sleutelfiguur: iemand die zowel in Gaza als op de Westoever legitimiteit zou kunnen hebben en dus een brug zou kunnen slaan tussen twee Palestijnse werkelijkheden die steeds verder uit elkaar groeien. Maar zijn daadwerkelijke invloed is uiterst onzeker. Niet alleen omdat hij gevangenzit, maar ook omdat elke toekomstige rol voor hem – of voor wie dan ook – volledig afhankelijk blijft van regionale en internationale machtsverhoudingen: van Israëlische restricties, Amerikaanse druk, Qatarese financiering en de strategische belangen van Egypte en de Golfstaten.

    Zo ontstaat een situatie waarin de Palestijnen zelf nauwelijks speelruimte hebben, terwijl de contouren van hun politieke toekomst grotendeels buiten hen om worden bepaald.

    Amerika: onvoorspelbaar

    Over alle dossiers heen blijven de VS de bepalende externe actor. De regering-Trump beëindigt conflic- ten, dwingt wapenstilstanden af, trekt sancties in en tekent deals, maar vergroot tegelijkertijd de onzekerheid. Bondgenoten weten niet of Washington Israël zal intomen of juist aansporen. Golfstaten twijfelen aan de betrouwbaarheid van de Amerikaanse veiligheidsparaplu. Iran ziet een macht die bemiddelt, maar ook bombardeert. De regio moet dus op Amerika rekenen, maar heeft geen idee welk Amerika dat zal zijn.

    Burgerinitiatieven, jeugdbewegingen en culturele bloei

    Onder de oppervlakte broeit een nieuwe maatschappelijke energie. In Libanon, Irak, Jordanië en Tunesië ontstaat een generatie jongeren die zich los van partijpolitiek organiseert rond corruptiebestrijding, vrouwenrechten en klimaatactie. Cultureel gezien is de regio opvallend vitaal: Egyptische en Jordaanse films halen internationale festivals, de Saoedische kunstscene professionaliseert snel en Libanese en Palestijnse schrijvers en muzikanten vinden wereldwijd publiek. Deze civiele en culturele dynamiek staat vaak los van de politieke stagnatie.

  • Michael Walzer: ‘Er is nog nooit oorlog gevoerd tegen een ondergrondse stad’

    Michael Walzer: ‘Er is nog nooit oorlog gevoerd tegen een ondergrondse stad’

    Moraaltheoreticus Michael Walzer verdiept zich sinds jaar en dag in de beweegredenen om een oorlog te voren. En ja, soms zijn die, volgens hem, te rechtvaardigen.

    ZEITmagazin: Professor Walzer, voert Israël een rechtvaardige oorlog tegen Hamas?

    Michael Walzer: Ja. Maar de hoofdzaak is het verschil tussen ius ad bellum, de juiste beweegredenen om oorlog te voeren, en ius in bello, het juiste gedrag in een oorlog. Het bloedbad op 7 oktober was voldoende reden om oorlog te voeren; Israël heeft het recht om zichzelf te verdedigen. Maar er is veel ruimte voor kritiek over hoe Israël deze oorlog voert.

    Wat kenmerkt een rechtvaardige oorlog?

    Dat kan ik het beste uitleggen met een voorbeeld uit het dagelijks leven. Als ik op straat word aangevallen, heb ik het recht om mijzelf te verdedigen. Ook iemand die mij te hulp schiet handelt rechtvaardig. Dit zijn de twee fundamentele principes: zelfverdediging en de verdediging van anderen. Een derde geval van rechtvaardige oorlog is een interventie om massamoord te voorkomen, zoals toen de Vietnamezen een einde maakten aan het schrikbewind van de Rode Khmer in Cambodja. Of dat het Westen had moeten ingrijpen in Rwanda, maar niets deed.

    Hoe kijkt u naar de grootschalige Iraanse aanval op Israël [in april 2024]?

    Ik vond de Israëlische aanval op het Iraanse consulaat in Damascus een roekeloze escalatie, hoewel hij niet opweegt tegen de aanval op de Israëlische ambassade in Argentinië in 1992, die nu officieel aan Iran is toegeschreven door het Argentijnse gerechtshof. De Iraanse reactie was een nog grotere escalatie. Hoe onbezonnen dit was, hangt ervan af of Iran verwachtte dat een aantal raketten door de verdediging heen zou komen om dood en verderf te zaaien, of op de een of andere manier wist dat dat niet zou gebeuren.

    Wat denkt u dat de inschatting was van het regime?

    Ik neem aan dat eerste, wat Israël weer reden geeft om terug te slaan als je gelooft in vergeldingsaanvallen. Dat geldt voor mij niet, dus ik hoop dat Israël een indrukwekkende verdedigingsoverwinning incasseert en dank uitspreekt voor de multinationale coalitie die dit mogelijk heeft gemaakt. Ik hoop, tegen beter weten in, dat deze verschrikkelijke Israëlische overheid haar kans grijpt om met deze coalitie samen te werken en een politieke overwinning tegen Hamas af te dwingen, aangezien een militaire overwinning een onaanvaardbaar aantal mensenlevens zal kosten – als die al mogelijk is. [In juni jl. reageerde Israël met een grootschalige aanval op Iraanse nucleaire en militaire doelen.]

    een militaire overwinning zal een onaanvaardbaar aantal mensenlevens kosten – als het al mogelijk is

    In uw onderzoek heeft u gekeken naar hoe er de afgelopen drieduizend jaar oorlog is gevoerd. Wat is er zo uniek aan de Israëlische oorlog tegen Hamas?

    Er is nog nooit oorlog gevoerd tegen een ondergrondse stad. Weinig mensen hebben het hierover. De Vietcong had ook een tunnelsysteem, maar vergeleken met Hamas was dat primitief. De Amerikaanse soldaten, toen ook wel tunnelratten genoemd, moesten klein en dun zijn zodat ze in de gangen pasten. Met de tunnels van Hamas is dat niet nodig. Hamas heeft een technisch wonder gebouwd: meer dan 700 kilometer aan tunnels van drie verdiepingen, in zo’n klein gebied. De Israëliërs waren overrompeld. Het feit dat ze verwoestende bommen van twee ton per stuk op Gaza hebben gegooid, hangt hiermee samen; ze wilden de tunnels raken. Maar dat is nog nauwelijks gelukt. Het netwerk ligt te diep onder de grond. In dit opzicht is de oorlog bijna experimenteel.

    De Gazastrook is ook aan alle kanten afgesloten en er is geen uitweg voor de burgerbevolking.

    De Joodse filosoof Maimonides schreef in de middeleeuwen dat een stad slechts van drie kanten belegerd mag worden: de vierde zijde moet open blijven zodat burgers kunnen vluchten en noodhulp binnen kan komen. In feite betekent dat dat een strijdmacht een stad niet volledig mag omsingelen. Gaza hééft geen vierde, open zijde: aan drie kanten wordt het gebied gecontroleerd door Israël, aan de vierde kant weigert Egypte grootschalige tentenkampen in de Sinaï uit vrees dat Israël de ontheemde mensen niet meer laat terugkeren. Daar komt bij dat een belegering zoals die aan het begin van de oorlog om nog een reden niet kon werken. Door de eeuwen heen hebben legers geprobeerd hun vijanden uit te hongeren om zo van hun leiders een capitulatie af te dwingen, maar Hamas lijkt bereid zijn eigen bevolking zeer zwaar te laten lijden. Juist daarom is deze belegeringsstrategie van Israël op politiek, strategisch en moreel vlak een fout.

    De secretaris-generaal van de Verenigde Naties heeft Israël er onlangs van beschuldigd dat het ‘honger als oorlogswapen’ gebruikt. De humanitaire situatie in Gaza is verschrikkelijk. Wat denkt u daarover?

    Toen Israël deze oorlog verklaarde, was er geen plan om de burgerbevolking te verzorgen. Gezaghebbers dachten waarschijnlijk dat Hamas of humanitaire organisaties dat zouden doen. Voor veel Israëliërs speelde het na de aanval op 7 oktober simpelweg geen rol. Maar humanitaire organisaties zijn afhankelijk van hulpmiddelen die de grens overkomen en de Israëliërs zijn terughoudend om bezorgingen door te laten. Bepaalde leden van het extreemrechtse kamp wilden de bezorgingen zelfs actief stopzetten. Het is geen nieuws dat deze regering incompetent en immoreel is, maar binnen het leger hadden ze moeten weten hoe schadelijk zo’n aanpak zou zijn voor het imago van het land. Nu krijgt Israël de schuld van de humanitaire situatie en tot op zekere hoogte zijn ze inderdaad verantwoordelijk.

    Het is geen nieuws dat deze regering incompetent en immoreel is

    De zware bombardementen op de Gazastrook worden vergeleken met die op Dresden, Aleppo en Grozny. Is dat terecht?

    In Dresden was het doel van de geallieerden om een vuurstorm te creëren waarin zo veel mogelijk mensen omkwamen. Er waren nauwelijks nog relevante militaire doelwitten. In Hamburg en Keulen bombardeerden de Britten woongebieden om burgers dakloos te maken. De Israëliërs zijn niet altijd even voorzichtig geweest in de weken na 7 oktober en hebben de criteria voor aanvaardbare nevenschade versoepeld in vergelijking tot eerdere conflicten, waarbij het doel was om het aantal burgerslachtoffers te minimaliseren. Maar het is niet hun doel om burgers te doden. Anders was het dodental nog hoger geweest.

    Winston Churchill rechtvaardigde het bombarderen van Duitse steden met het principe van de ‘absolute noodsituatie’, een existentiële bedreiging voor eigen land. Bestaat er in de huidige situatie een existentiële dreiging voor Israël?

    De oorlog is voor Israël van existentieel belang, maar er was geen concrete dreiging van genocide tegen de Israëlische bevolking. Deze oorlog is in zoverre existentieel dat als Israël er niet in slaagt zijn grenzen te bewaken en toekomstige aanvallen te voorkomen, veel burgers waarschijnlijk het land zullen verlaten. Maar op dit moment is er geen absolute noodsituatie. Daarom is het land gebonden aan dezelfde standaarden waar ze zich in eerdere conflicten aan hebben gehouden.

    Welk effect zal de oorlog hebben op het Palestijnse collectieve bewustzijn?

    Als Hamas op de een of andere manier wordt verslagen en Gaza onder het gezag komt van een multinationale autoriteit, kan ik mij voorstellen dat de Palestijnen die kans grijpen om te proberen een vorm van veiligheid en zelfbeschikking te bewerkstelligen. Als dat niet lukt en Hamas de oorlog overleeft, zullen de Palestijnen radicaliseren, en daarmee de Israëliërs. Dit is het effect dat oorlog op mensen uitoefent als de uitkomst onzeker is. Ook hier dient Duitsland als een goed voorbeeld; de bombardementen op Hamburg, Keulen en Dresden en de overwinning van de geallieerden hebben geen nieuwe nazi’s gecreëerd.

    Als Hamas de oorlog overleeft, zullen de Palestijnen en de Israëliërs radicaliseren

    De druk om de oorlog te beëindigen ligt bijna uitsluitend op Israël. Waarom vraagt bijna niemand aan Hamas om de wapens neer te leggen?

    Deze vraag krijg ik vaak van Amerikaanse Joden. Niemand oefent druk uit op Hamas omdat het duidelijk is dat het lijden van hun bevolking ze niets kan schelen.

    Wat zou de prioriteit van Israël moeten zijn vanuit moreel perspectief ? Hamas verslaan? De gijzelaars redden? Of de Palestijnse burgers beschermen?

    Het bevrijden van de gijzelaars kan zelfs samengaan met het verbeteren van de humanitaire situatie in Gaza als gevolg van vredesonderhandelingen. Netanyahu’s aanpak is een paradox: op deze manier oorlog voeren en de gijzelaars willen bevrijden. Mijn vrienden in Israël zeggen dat het redden van de gijzelaars topprioriteit moet hebben omdat het van groter belang is voor de toekomst van het land en de solidariteit onder de bevolking dan het uitroeien van Hamas. Als Hamas de oorlog overleeft, zullen de Palestijnen en de Israëliërs radicaliseren

    Wie zijn uw vrienden in Israël?

    Mijn vrouw Judy en ik zijn zo’n veertig à vijftig keer naar Israël geweest; we hebben daar meer vrienden dan in Princeton, waar we hebben gestudeerd. Mijn vrienden zijn linkse zionisten, voornamelijk van mijn generatie: professoren en intellectuelen die de vredesbeweging steunen.

    Netanyahu’s aanpak is een paradox: op deze manier oorlog voeren en de gijzelaars willen bevrijden

    Het Israëlische leger heeft bewijs geleverd dat meerdere werknemers van UNWRA, de noodhulpdienst van de VN in de Palestijnse gebieden, betrokken waren bij het bloedbad op 7 oktober. Bent u hierdoor van gedachten veranderd wat betreft het werk van humanitaire organisaties in Gaza?

    Ja, maar niet zoals je zou verwachten. Ik was heel lang erg kritisch op UNWRA; ik zag het als een organisatie die een eind aan het conflict in de weg stond omdat ze de vluchtelingenstatus van Palestijnen willen behouden. Door een terugkeer naar het oude Palestijnse thuisland te bevorderen, weerhoudt UNRWA mensen ervan zich in andere landen te vestigen. Ik ben er altijd een voorstander van geweest dat de VS financiële steun aan UNRWA stopzetten. Vandaag de dag vind ik dat de organisatie daadwerkelijk in staat is om nuttige humanitaire hulp te bieden. In deze crisis zou het verkeerd zijn om deze organisatie te delegitimeren en de steun stop te zetten. Tegelijkertijd moet men erkennen dat UNRWA niet al die jaren in Gaza had kunnen bestaan zonder met Hamas samen te werken.

    Waarom is er zo veel internationale aandacht voor deze oorlog? Men heeft het nauwelijks over de verschrikkelijke conflicten en tienduizenden doden in Soedan, Oost-Congo of, tot een paar maanden geleden, in Ethiopië.

    (Na een korte stilte) Het heeft te maken met het bijbelse gedachtegoed dat joden, christenen en moslims delen. Het heeft iets te maken met Jeruzalem als centrum van drie religies. En het gaat om de historische status van joden in de wereld.

    Wat betekent dat, de historische status van joden in de wereld?

    (Lacht) dat weet ik ook niet. Men is er gewoon door geïntrigeerd.

    Doelt u op antisemitisme?

    Deels. Maar ook het soort filosemitisme dat wordt gekoesterd door, bijvoorbeeld, de rechtse evangelicals hier in de VS. Zij geloven dat in het einde der tijden de laatste veldslagen tussen goed en kwaad in Israël zullen plaatsvinden. Dat is niet het soort liefde dat wij joden nodig hebben. Maar het is waar; in Israël kijkt iedereen mee, de hele wereld. Zo vermoordde de overheid in Sri Lanka jarenlang tienduizenden Tamils. Niemand kon het iets schelen of deed er wat aan. Niemand eiste een staakt-het-vuren.

    KEANE VS. FERGUSON

    In de podcast In Our Time van BBC praten politicoloog John Keane en histroicus Niall Ferguson over de vraag of er zoiets bestaat als een rechtvaardige oorlog of dat dit vooral een mooie term is om geweld goed te praten. Keane beschrijft de pacifistische wortels van de christelijke just-war-traditie: vroege christenen weigerden te vechten, maar na de val van Rome probeerde Augustinus in De civitate Dei duidelijk te maken wanneer christenen toch naar de wapens mogen grijpen. Keane benadrukt dat deze leer niet bedoeld is om oorlog te verheerlijken, maar juist om geweld moreel te begrenzen. Pacifisme vindt hij in veel situaties zelf-contradictorisch: weigering van geweld kan brute regimes juist in de kaart spelen. Ferguson is veel sceptischer. In de praktijk claimt elke oorlogvoerende partij het recht aan haar kant te hebben, zegt hij, en zijn degenen die sterven zelden degenen die de oorlog ontketenen. Een rechtvaardige oorlog is voor hem bijna een innerlijke tegenspraak. Hij wijst op de Eerste Wereldoorlog, waar alle staten morele rechtvaardigingen opvoeren, en op de paradox van de Tweede Wereldoorlog: een oorlog tegen een evident kwaad, maar gewonnen in bondgenootschap met het stalinistische regime en mogelijk gemaakt door het uitbreken van de oorlog zelf.
    Keane ziet in de heropleving van internationaal humanitair recht een voorzichtige hoop; Ferguson waarschuwt dat ‘rechtvaardigheid’ in oorlog telkens opnieuw door de overwinnaars wordt ingevuld.

    U zei ooit dat de eerste ‘rechtvaardige oorlog’ die u ooit meemaakte, de Tweede Wereldoorlog was. Die maakte u als kind mee in New York. Wat kunt u zich daarvan herinneren?

    In de jaren veertig was er een links dagblad in New York genaamd PM. Mijn ouders kochten het iedere dag en ik las het als kind. Het had een goede oorlogsreportage; ik vond de kaarten waarop je de voortgang in Europa kon zien heel mooi. Ik had zelfs een eigen schriftje waarin ik verslag deed van de oorlog, net als in PM. De laatste zin was melodramatisch: ‘Rusland vecht niet voor de verovering, maar om voor eens en altijd een eind te maken aan de verovering.’ (lacht)

    Vertelden uw ouders u over de holocaust?

    Ze probeerden dat gedeelte van de oorlog toen voor me te verbergen. We hadden familie in Litouwen waar we contact mee waren verloren, dat is alles wat ik wist. Ik raakte geobsedeerd met de oorlog. Als kind dacht ik al dat de Amerikanen alle rechtvaardiging hadden om deze te voeren. Als ik terugkijk denk ik dat de Tweede Wereldoorlog mijn eerste inenting was tegen pacifisme. Daarna kon ik simpelweg geen pacifist meer zijn.

    U schreef onlangs in een essay dat terreur geen legitieme vorm van verzet is. Maar de vereniging voor boycotts, desinvestering en sancties (BDS) wordt vaak als antisemitisch gezien, net als veel anti-Israëlprotesten. Welke mogelijkheden hebben Palestijnen dan nog voor verzet tegen de Israëlische bezetting?

    Er zijn altijd mogelijkheden. Het is bekend dat er binnen het Ierse verzetsleger en het Nationaal Bevrijdingsfront in Algerije interne ruzies waren over of terreur het juiste middel was. Er zijn ook Palestijnse activisten die vasthouden aan het principe van geweldloos verzet. Zo was de eerste intifada voornamelijk geweldloos en effectief, op wat steenworpen na. Er bestaan opties zoals algemene stakingen en grootschalige burgerlijke ongehoorzaamheid, maar ook politieke verkiezingen – in Israël ten minste. Een verenigde pro-Arabische beweging met twintig zetels in de Knesset die een Palestijnse staat steunt, dat zou een belangrijke toevoeging zijn voor politieke verandering.

    Het soort filosemitisme van de rechtse evangelicals hier in de VS is niet het soort liefde dat wij joden nodig hebben

    Hoe is oorlog centraal komen te staan in uw professionele leven?

    In 1967 gaf ik door de hele VS toespraken tegen de Vietnamoorlog. Toen voerde Israël plotseling een preventieve aanval uit tegen Egypte en won het land de Zesdaagse Oorlog. Ik steunde het offensief en mensen beschuldigden me van hypocrisie. Om mijzelf te verdedigen begon ik over rechtvaardigde en onrechtvaardigde oorlogen. Dit vraagstuk is me bijgebleven, dus heb ik me in de vijf jaar daarna ingelezen over militaire geschiedenis en katholieke oorlogsethiek en heb ik gesprekken gevoerd met veteranen. Het resultaat was het boek Rechtvaardige en onrechtvaardige oorlogen.

    Luisterde u tijdens deze periode naar de muziek van Bob Dylan, of was zijn vredesboodschap u te naïef ?

    Ik luisterde naar de muziek, niet naar de tekst. Hij was tenslotte geen theoreticus!

    Kunt u Israël net zo kritisch benaderen als andere landen? Of maakt uw persoonlijke band met het land dat onmogelijk?

    Daar word ik zeker zo nu en dan van beschuldigd. Ik heb misschien ook de neiging gevoeld om kritisch te zijn op Israël-critici, deels omdat ze de boel vaak overdrijven. Maar zelf heb ik altijd geprobeerd kritisch te blijven op Israël.

    Welk effect heeft de oorlog tegen Hamas op de toch al gespannen band tussen Amerikaanse Joden en Israël?

    Zoals te verwachten keert de oorlog veel jonge linkse Joden tegen Israël. Veel oudere mensen reageren hierop door het, al dan niet met tegenzin, voor Israël op te nemen. Ik geef bij mijn synagoge een cursus over oorlog en politiek. Gisteravond hadden we het over de situatie in Israël. Er waren vijfentwintig à dertig mensen, overtuigde zionisten die in de staat Israël geloven. Ik verwachtte blindelings vertrouwen, maar er waren nauwelijks mensen die Israël onvoorwaardelijk wilden steunen. Mensen vormen hun eigen mening.

  • VN: hongersnood Gaza is voorbij, maar voedselonzekerheid blijft

    VN: hongersnood Gaza is voorbij, maar voedselonzekerheid blijft

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Taiwan: minstens drie doden bij aanslagen in de metro van Taipei

    » VS voeren massale luchtaanvallen uit op Islamitische Staat in Syrië

    De honger is verergerd door de overstromingen en de kou

    ‘De hongersnood in Gaza is beëindigd dankzij de toegenomen levering van humanitaire hulp aan het gebied’, maar de humanitaire situatie blijft kritiek, volgens VN-informatie die door The Guardian werd gerapporteerd. ‘Bijna één op de acht mensen in Gaza heeft nog steeds te maken met voedseltekorten’, aldus de Integrated Food Security Phase Classification (IPC), een VN-agentschap gevestigd in Rome.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De IPC voegde eraan toe dat ‘de aanhoudende honger is verergerd door de overstromingen en de kou in de winter’. De meeste inwoners van Gaza wonen in tenten of onhygiënische woningen, omdat ‘Israël een groot deel van de woningen en de civiele infrastructuur heeft verwoest tijdens het twee jaar durende offensief’, aldus de Britse krant. De IPC riep afgelopen augustus een hongersnood uit in delen van Gaza.

  • Bestaat er zoiets als een rechtvaardige oorlog?

    Bestaat er zoiets als een rechtvaardige oorlog?

    Hedendaagse oorlogen zijn voorbeelden van de totale verwoesting die door mensen kan worden aangericht. Toch bestaat er zoiets als de theorie van de ‘rechtvaardige oorlog’. Is deze nog te verdedigen?

    Oorlog kennen we allemaal. Het is al duizenden jaren onderdeel van de menselijke ervaring. Het grootste deel van die tijd waren er bepaalde regels voor hoe een oorlog moest worden gevoerd. Ze vonden plaats op een slagveld, de burgerbevolking werd beschermd en er werd gebruikgemaakt van eenvoudige wapens. Maar de oorlogsvoering is veranderd. Ze is verwoestender geworden door het gebruik van geavanceerde drones en bommen, waarbij vaak ook burgerdoden vallen.

    Het aantal conflicten in de wereld heeft een toppunt bereikt sinds de Tweede Wereldoorlog en het aantal landen met kernwapens groeit gestaag. De oorlogen in Oekraïne en Gaza zijn hedendaagse voorbeelden van de totale verwoesting die oorlog kan aanrichten. Bertrand Russell schreef: ‘Oorlog bepaalt niet wie gelijk heeft, maar alleen wie er overblijft.’ In hedendaagse oorlogen blijft er niet veel over. We kennen de verhalen van deze twee oorlogen omdat we ze indirect meemaken en zien hoe ze zich voltrekken. We weten dat de aanvallende partijen kolossale offensieven zijn gestart. We weten dat de binnengevallen landen wreed zijn aangevallen en hevig lijden, terwijl er maar geen eind lijkt te komen aan het conflict.

    Vanaf het moment dat oorlog voor het eerst werd uitgezonden op televisie zijn we meegenomen naar slagvelden over de hele wereld. De beelden van deze oorlogen zijn in ons geheugen, ons hart en onze ziel gegrift. We zien de holle ogen van uitgehongerde kinderen die door een broer of zus worden vastgehouden. We zien kinderen die met uitgestrekte armen lege pannen omhooghouden bij een voedselpunt om maar iets te krijgen om mee naar huis te kunnen nemen. We zien ziekenhuizen met een gebrek aan medisch materiaal, bedden en hygiëne. We zien dokters en verpleegkundigen die worden overspoeld door het aantal binnengebrachte gewonden. We zien mannen die lijkzakken dragen en vrouwen die huilen om een geliefde. We zien demonstranten die eisen dat hun familielid, levend of dood, na twee jaar gijzeling weer haar huis wordt gebracht. We zien hoe Oekraïners zich door de strenge winters vechten. We zien mensen van vlees en bloed die de littekens van oorlog voor de rest van hun leven met zich mee zullen dragen.

    We zien hoe Netanyahu zijn plannen verdedigt om de overgebleven Palestijnen over te brengen naar een land als Soedan, waar mensen hun eigen hel van honger, dood, dakloosheid en burgeroorlog doormaken. We zien hoe Oekraïners hun land met man en macht beschermen en elke nacht vernietigende droneaanvallen ondergaan. Dit is oorlog anno 2025.

    Theorie

    Oorlog kun je beschrijven als gruwelijk, verschrikkelijk, verwoestend, zinloos, wreed, enzovoort, maar we moeten de term eerst beter begrijpen voordat we er iets mee kunnen. Er bestaat zoiets als de theorie van de ‘rechtvaardige oorlog’, en het loont om uit te zoeken wat dit precies betekent, omdat zoiets niet vaak is voorgekomen en omdat de theorie ons misschien kan helpen om vragen te stellen – en die te beantwoorden. Een rechtvaardige oorlog is ‘een ethisch kader dat de omstandigheden beschrijft waarin oorlog moreel gerechtvaardigd is, gericht op de redenen om oorlog te voeren en het gedrag binnen de oorlogvoering’. Er zijn bij een rechtvaardige oorlog drie zaken om rekening mee te houden: het recht om oorlog te voeren, het juiste gedrag tijdens de oorlog, en rechtvaardigheid na afloop van de oorlog. Deze principes moeten grondig worden overwogen alvorens de oorlog te verklaren.

    Rusland wist allang wat het wilde: herovering van grondgebied waarop het recht beweerde te hebben, plus macht en aanwezigheid in de rest van Europa. Netanyahu gebruikte de slachting en de gijzelingen van 7 oktober als rechtvaardiging voor zijn acties tegen Palestina. Zijn doel is de volledige vernietiging van Hamas, de initiator van de aanslag op Israël, en de herovering van Palestijns grondgebied. In beide gevallen draait het om land en macht.

    Er zijn bij een rechtvaardige oorlog drie zaken om rekening mee te houden

    Wat ons betreft zijn deze twee conflicten geen weerspiegeling van de theorie van de rechtvaardige oorlog. Een rechtvaardige oorlog omvat de verplichting om de burgerbevolking, en in het bijzonder kinderen, te beschermen. Israël en Rusland hebben dit principe verworpen. Daarnaast is het geweld dat in deze oorlogen wordt gepleegd niet proportioneel als het gaat om de aantallen doden en de mate van verwoesting. De internationale gemeenschap noemt wat er gaande is genocide, etnische zuivering en oorlogsmisdaden.

    Sinds het begin der tijden lijken wij mensen vijanden nodig te hebben om op te zoeken en te vernietigen. Onze eindeloze zoektocht om oorlog – en in het bijzonder het concept van de rechtvaardige oorlog – te begrijpen gaat door. Maar vandaag de dag moeten we ons afvragen: is een rechtvaardige oorlog überhaupt mogelijk, of zijn we met deze nieuwe dimensies van onmenselijkheid en kwaad dat station al ruimschoots gepasseerd?

  • Amnesty International: ‘De genocide in Gaza is nog niet voorbij’

    Amnesty International: ‘De genocide in Gaza is nog niet voorbij’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Frankrijk: Macron wil vrijwillige militaire dienst invoeren

    » Skydiver en astrofotograaf beelden samen de val van Icarus uit

    Niets wijst erop dat Israëls intenties zijn veranderd, aldus Amnesty

    De mensenrechtenorganisatie publiceerde donderdag een rapport terwijl ondertussen Israëlische troepen Zuid- en Centraal-Gaza bombardeerden, inclusief gebieden voorbij de Gele Lijn ‘waar ze volgens het akkoord niet zouden mogen ingrijpen’, merkten Al Jazeera-correspondenten ter plaatse op.

    ‘Tot nu toe zijn er geen aanwijzingen dat Israël serieuze stappen zet om de dodelijke gevolgen van zijn misdaden te stoppen, noch dat zijn intenties zijn veranderd’, aldus Agnes Callamard, secretaris-generaal van Amnesty International.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Integendeel, de Israëlische autoriteiten zetten hun meedogenloze beleid voort, beperken de toegang tot vitale humanitaire hulp en essentiële diensten en leggen opzettelijk voorwaarden op die erop gericht zijn de Palestijnen in Gaza fysiek uit te roeien.’ Ze voegde eraan toe dat ‘de wereld zich niet voor de gek moet laten houden’ en dat ‘de Israëlische genocide nog niet voorbij is’.

    Ondertussen voerde het Israëlische leger een nieuwe golf van invallen en arrestaties uit op de bezette Westelijke Jordaanoever. In Jenin schoten Israëlische soldaten twee Palestijnen van 26 en 37 jaar dood toen ze ‘probeerden zich over te geven aan het leger’, blijkt uit videobeelden en ooggetuigenverslagen die ter plaatse zijn verzameld door de Qatarese zender.

  • ‘Dankzij de liefde overleven we’: een verjaardagsbrief uit Gaza

    ‘Dankzij de liefde overleven we’: een verjaardagsbrief uit Gaza

    Fedaa Ziad uit Gaza schrijft een verjaardagsbrief aan haar idool, de zanger Fairuz. Het is een ode aan de troost die Fairuz’ muziek haar gegeven heeft.

    Hallo lieve Fairuz,

    Liever zou ik je geen gewone brief schrijven, maar jij bent voor mij de oorsprong van het gewone, van openhartig en eerlijk praten over wat dan ook. Jij bent het die [zoals een meisje in een van haar liedjes] door het raam ontsnapte en ons liet zien dat, ondanks de maatschappij waarin we leven, alles bespreekbaar is. Niemand anders dan jij kan op zo’n gewone manier over haar verlangens praten.

    Je bent overal te vinden, alsof je woont in een paleis, een hut, een tent, in de oude wijk, de nieuwe wijk, in een eenvoudig café met twee stoelen aan zee, of in de buurtwinkel nabij, in een ver gelegen chique restaurant. Zo gewoon. Weet je, Fairuz, bewoner van het huis en de stad: niemand in mijn wereld heeft deze eenvoud zo geschapen als jij die voor mij hebt geschapen. Zodanig dat ik vrees dat ik als ik op een feestje kwam waar jij voor me zou gaan zingen, ik het niet zou geloven. Weet je waarom?

    De geneeskunde en de wetenschap stellen dat het eerste zintuig dat zich in het geheugen van de foetus vormt, het gehoor is. De psychologie stelt dat het gehoor je meevoert naar de krochten van het gevoel. Er wordt wel gezegd: ‘Het oor wordt soms eerder verliefd dan het oog.’ Maar het oor kan ook angst aanjagen. Hoe overwon jij, Fairuz, de geluiden van de explosies, van de oorlog?

    De stem van de liefde is luider dan die van de angst. Dankzij de liefde overleven we.

    Jij vormde mijn gehoor. Ik was nog een kind, samen met mijn moeder op bezoek bij mijn grootmoeder. Mijn grootmoeder snoeide de basilicum- en muntblaadjes. Uit haar keuken kwam de geur van saliethee, uit de kamer van mijn oom klonk jouw stem, ‘Khabtet Qadumkun’, [jullie voetstappen]. Ik stopte met basilicum plukken en met het plagen van mijn grootmoeder en zette mijn thee weg. Ik ging bij de deur van mijn ooms kamer staan en zag hem met jou meezingen: ‘Jij bent de meest geliefde [vrouw] …’ maar de zin bleef hangen, alsof jij samen met mij bij de deur van de kamer stond. Lange tijd dacht ik dat je in de kamer van mijn oom woonde.

    Je zang en stem zijn geschikt voor alle tijden en alle plaatsen

    Het is nog steeds een geruststellend idee. Telkens wanneer je naam valt, of wanneer ik iemand met jouw naam tegenkom, klinkt jouw stem uit de kamer van mijn oom in mijn grootmoeders huis. Daarbij horen twee geuren – basilicum en salie – en ook de hand van mijn grootmoeder rustend in haar schoot, terwijl ze met haar andere hand de basilicumblaadjes snoeit.

    Kom je daar echt vandaan?!

    De eerste keer dat ik voor een klein kind moest zorgen, ging het om mijn neefje. Ik was zeventien, in mijn armen lag een vijf maanden oude baby. Ik probeerde mijn angst te overwinnen voor dit kleine mensje, dat met zijn kleine gezicht en gelaatstrekken schreeuwde en huilde. Het lukte me niet. Maar jouw verre stem kwam als een redder in nood. Ik herinnerde me dat jij, Fairuz, tegen een kind zei: ‘Oh, ga slapen! Oh, dat het alle dagen goed met hem moge gaan.’ Zijn geschreeuw verstomde en jouw stem vervulde de droom van een vijf maanden oude baby, die ik, een tiener, maar niet kon kalmeren.

    Maar tijdens de oorlog wisten we niet wat te doen tegen de angst van de kinderen, tegen het geluid van de opeenvolgende explosies. We onderdrukten onze zware ademhaling zo dat de kinderen het niet zouden merken, wij die machteloos waren om te voorkomen dat de raketten en de dood hen zouden meevoeren.

    De aanvallen namen af. Ilia, een van de kleintjes, nestelde zich op mijn schoot. Ik zong een slaapliedje; ‘Ik slacht een duif voor je.’ Ze protesteerde: ‘Ik wil slapen… Ik wil geen duif.’ Ze draaide zich om, besefte dat niemand van ons haar angst kon wegnemen. Ik zei: ‘We wassen Ilia’s kleren en hangen die aan de jasmijn.’ Ze viel glimlachend in slaap, wilde me waarschijnlijk iets vragen over de jasmijn, waar die vandaan kwam. Ik zou hebben geantwoord: ‘De stem van Fairuz.’

    Dat is toch zo, Fairuz?

    Als ik jouw stem zou moeten beschrijven, zou ik zeggen: ‘Je zang en stem zijn geschikt voor alle tijden en alle plaatsen.’

    De stem van hoop is luider, nietwaar, Fairuz?

    ‘Alles stortte in. Maar ik heb nog steeds hoop’

    In Afghanistan spreken vrouwelijke journalisten zich uit ondanks alle risico’s die ze daarmee lopen.
    Afghaanse vrouwelijke journalisten laten hun stem niet verdwijnen onder het talibanregime, schrijft Khadija Haidary voor Zan Times. Ondanks sluitingen van zenders, salarisverla­gingen, intimidatie en censuur blijven sommigen werken, vaak vanuit huis, onder pseudoniem en met voortdu­rende angst. Zo bouwde Samira, geïn­spireerd door haar vermoorde zus, die ook journalist was, een radiocarrière op tot de taliban vrouwenstemmen op de radio volledig verboden. ‘Alles stortte in,’ zegt ze, ‘maar mijn hoop bleef.’
    In 19 van de 34 provincies is inmiddels geen enkele vrouwelijke journalist meer officieel actief; in één centrale provincie werkt alleen Humaira nog, ondanks systematische tegenwerking en de eis overal een mannelijke voogd mee naartoe te nemen.
    Rohafza presenteert in Kaboel bij een populaire, maar financieel uitgeholde privézender. Entertainment­programma’s zijn geschrapt, salaris­sen gekort en elke uitglijder kan slui­ting betekenen. Toch trekken haar onderwijsprogramma’s, waar vrouwelijke docenten lesmateriaal als podcasts inzenden, meer dan een mil­joen luisteraars. Sinds april 2024 stuurt de inlichtingendienst corrige­rende brieven; in augustus 2024 trad de ‘wet op de bevordering van deugd en het voorkomen van ondeugd’ in werking. Die wet verplicht de muhtasib om ‘afwijkende’ content te stop­pen, verbiedt afbeeldingen van leven­de wezens en behandelt, in artikel 13.3, de vrouwenstem als ‘awrah’ – een lichaamsdeel dat bedekt of ver­borgen moet worden. Veel redacties weren daarom vrouwen fysiek van kantoor.
    Aisha werkt onder volledige schuilna­men via VPN’s en kent haar eigen team niet. In Herat is handhaving minder expliciet, maar ook daar wordt verslaggeving belemmerd. Ondanks alles houden deze journalis­ten vast aan praktische hoop en bie­den hun stem aan als laatste publieke ruimte voor vrouwen.

    Vanuit de straat in de wijk waar ik woonde in Al-Sudaniya raast je stem naar buiten, richting school, richting universiteit, richting werk, richting de auto’s die klaarstaan om de kinderen naar school te brengen. Vele ramen en vele stemmen. Je stem raast en concurreert met de Heilige Koran Radio, het nieuwsbulletin en de omroeper die ons een ‘Goedemorgen!’ wenst. ‘Op een morgen van hoop…’ even volgt de muziek van een liedje dat ze afkapt om te vervolgen: ‘en vastberadenheid’. Ik wou dat ik haar kon zeggen: ‘Laat Fairuz’ stem aan ons en kap hem niet af.’ Uit het raam van het huis klinkt Fairuz’ liedje ‘Sallimli Aleyhu’ [zeg hem gedag].

    Mijn vrienden noemen me een ochtendmens. Ik hou van de ochtend, de ochtend hoort bij mij. Mijn moeder vertelde me dat ik op een ochtend geboren werd. Omdat jij, Fairuz, ieders ochtendritueel bent, heb ik het gevoel dat we op hetzelfde moment geboren zijn: ’s ochtends, en omdat ‘namen woorden zijn’ hebben we beiden een naam. Jij definieert voor mij het concept van de ochtend. Zelfs als ik je stem op een ander moment hoor, ervaar ik deze als een begin van de dag, van het licht, van de verwarring en van bekentenissen.

    Je bent zoals een goede vriendin waaraan ik openlijk moeilijke vragen kan stellen: ‘Waarom heb je hem niet met de vaas geslagen en een einde gemaakt aan dat verwijt, Fairuz?’ en ‘Hoe heb je hem in de zomer liefgehad?’ en ‘Waarom heb je de politie niet verteld wat die dronken Hanna heeft gedaan?’

    De stem van hoop is luider, nietwaar, Fairuz?

    Met spijt beëindig ik deze brief, zodat je ook nog tijd overhoudt voor je verjaardag. Maar voordat ik afsluit, deel ik met jou mijn verlangens naar het schitteren- de Shatt al-Sudaniya, de kust ten noordwesten van Gaza.

    Je stem raast over de golven in de kiosk van oom Abu Ismail. Op herfstochtenden buldert de zee zo hevig dat zwemmen niet veilig is – maar dan kalmeert ze en breken de golven zachtjes, waardoor het geschreeuw van het water wordt overstemd. Aan de kust komt ze tot rust, en vanuit de houten kiosk van oom Abu Ismail klinkt jouw gezang: ‘Er is hoop… ooh er is hoop.’

    Een stem die luider is dan alle brullende stemmen. De stem van hoop is luider, nietwaar, Fairuz?

    Het onderstaande gedicht schreef ik geïnspireerd door jouw lied dat ik beluisterde tijdens de ochtenden in de oorlog; ‘Konna Natlaqa’ [we ontmoetten elkaar]:

    ‘Niemand weet waar we zijn, behalve de lucht en de bladeren van oktober.
    Terwijl hij me zegt: “ik hou van je”
    “Ik hou van jou”
    En de droevige wolken vluchten in ons’

    Alleen jij kan zo luchtig de wensen van jongeren uitspreken.

    Gelukkig worden de meeste feestdagen, zoals vandaag, steeds populairder, Fairuz.

    – Fedaa Ziad

    Fairuz is een van de invloedrijkste artiesten die de Arabische wereld ooit heeft gekend. Haar liedjes kwamen half vorige eeuw uit maar worden nog door velen beluisterd en gezongen. In haar zestigjarige carrière heeft ze tachtig albums uitgebracht met bij elkaar bijna vijftienhonderd liedjes. Fairuz is onder andere bekend vanwege de manier waarop ze over controversiële en rebelse onderwerpen zong, zoals romantische gevoelens en verlangens.

  • Wat zij zeggen over de VN-resolutie over Gaza

    Wat zij zeggen over de VN-resolutie over Gaza

    Wat schrijven internationale commentatoren en opiniemakers over de VN-resolutie over Gaza? ‘Het is duidelijk dat de resolutie geen duurzame oplossing vertegenwoordigt, maar eerder een regeling die is opgelegd om het imago van de VS te redden.’

    Sayid Marcos Tenorio – historicus en expert Internationale Betrekkingen

    Middle East Monitor

    ‘Het is duidelijk dat de resolutie geen duurzame oplossing vertegenwoordigt, maar eerder een regeling die is opgelegd om het imago van de VS te redden en Israël te beschermen tegen de verantwoordelijkheden die het volgens het internationaal recht moet dragen. De Veiligheidsraad, zogenaamd de bewaker van de wereldvrede, heeft opnieuw ingestemd met de legitimering van het door het Witte Huis gefabriceerde narratief. Het is al decennialang hetzelfde patroon: wanneer westerse bondgenoten misdaden plegen, trekt de VN zich terug, zwijgt of fungeert als instrument om de koloniale status quo te handhaven.’


    Yara Hawari – codirecteur van pro-Palestijnse denktank Al-Shabaka

    Al-Shabaka

    ‘In plaats van dit moment aan te grijpen om rechtvaardigheid en aansprakelijkheid na te streven en een precedent voor de mensheid te scheppen, heeft de VN – via de Veiligheidsraad – er opnieuw voor gekozen om haar eigen normen en principes te overtreden vanwege de Amerikaanse druk en de bijna volledige wereldwijde eerbied voor Trump. Sterker nog, ze beloont de VS, een medeplichtige aan genocide, met controle over Gaza en het potentieel lucratieve wederopbouwproces, terwijl ze tegelijk het Israëlische regime ontheft van al zijn verantwoordelijkheden als illegale bezettingsmacht.’


    Isaac Herzog – president van Israël

    The Times of Israel

    Ik hoop dat Europa afstand neemt van zijn oude aannames en het beschuldigen van Israël en de Palestijnse leiders en natie duidelijk oproept om te hervormen en om te stoppen met het betalen van terroristen en met het aanmoedigen van de retoriek die terroristen aanmoedigt. Er moet een veel intensievere dialoog komen tussen Israëliërs en Palestijnen. We moeten een hoopvolle toekomst mogelijk maken en ik hoop dat deze resolutie van de Veiligheidsraad, plus de intermenselijke activiteiten en nieuwe initiatieven, tot een positieve uitkomst zullen leiden.’


    Aleš Gaube – journalist

    Dnevnik

    ‘Omdat er geen brede steun is voor enig ander plan om twee staten voor twee volkeren te creëren, is een slechte oplossing met een slecht plan het enige pragmatische alternatief voor een nieuwe Israëlische oorlog in Gaza. Of dit de tand des tijds zal doorstaan ​​en daadwerkelijk zal resulteren in een Palestijnse staat, is zeer de vraag. In Washington is er namelijk niets veranderd als het gaat om dubbele normen ten opzichte van Israël en de Palestijnen. Israël heeft nooit de druk ervaren die herhaaldelijk op de Palestijnen wordt uitgeoefend om hun beleid te veranderen.’

  • VN-Veiligheidsraad keurt Gazaplan van Trump goed

    VN-Veiligheidsraad keurt Gazaplan van Trump goed

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Jeff Bezos gaat leiding geven aan een startup met AI als specialisme

    » Chili: rechts neemt de macht over in het parlement

    Voor het eerst rept het plan nu ook over een Palestijnse staat

    De VN-Veiligheidsraad keurde maandag 17 november het vredesplan van Donald Trump voor Gaza goed, dat onder meer de inzet van een internationale troepenmacht in de Palestijnse enclave omvat. Dertien leden stemden voor de resolutie, terwijl Rusland en China zich onthielden. De Amerikaanse president prees het als ‘een van de belangrijkste goedkeuringen in de geschiedenis van de Verenigde Naties’.

    De resolutie benoemt tot 31 december 2027 een ‘Vredescomité’ dat zal dienen als een ‘overgangsbestuursorgaan’ totdat de Palestijnse Autoriteit is hervormd. Dit comité zal worden voorgezeten door Donald Trump. De tekst machtigt tevens een ‘Internationale Stabilisatiemacht’ (ISF) die belast is met het beveiligen van de grenzen met Israël en Egypte, het demilitariseren van Gaza, het ontwapenen van ‘niet-statelijke gewapende groepen’, het beschermen van burgers en het opleiden van een Palestijnse politiemacht.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Ondanks de onzekerheden over de samenstelling, bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de stabilisatiemacht, zou de goedkeuring van de Veiligheidsraad momentum moeten creëren voor de oprichting ervan, en daarmee de weg vrijmaken voor de verdere uitvoering van het staakt-het-vurenplan van de Amerikaanse president voor de Gazastrook’, aldus het linksgeoriënteerde Israëlische dagblad Haaretz.

    In tegenstelling tot eerdere versies van de tekst wordt ook de mogelijkheid van een Palestijnse staat genoemd. Na de hervorming van de Palestijnse Autoriteit ‘zouden de voorwaarden eindelijk aanwezig kunnen zijn voor een geloofwaardige weg naar Palestijnse zelfbeschikking en staatssoevereiniteit’, benadrukt de tekst. Zondag bevestigde de Israëlische premier Benjamin Netanyahu zijn ‘tegenstand tegen een Palestijnse staat op welk grondgebied dan ook’.

  • Bewerkingstoegang tot pagina Wikipedia over genocide in Gaza tijdelijk geblokkeerd

    Bewerkingstoegang tot pagina Wikipedia over genocide in Gaza tijdelijk geblokkeerd

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Filipijnen: ten minste 66 doden door tyfoon Kalmaegi

    » Archeologen ontdekken hoe Moai-beelden op Paaseiland terecht zijn gekomen

    De pagina zou niet neutraal genoeg zijn

    De medeoprichter van Wikipedia, Jimmy Wales, heeft de bewerkingstoegang tot de Wikipediapagina over de genocide in Gaza geblokkeerd. Hij stelt dat de pagina niet voldoet aan de ‘hoge normen’ van het bedrijf en ‘onmiddellijke aandacht vereist’. In de eerste regel van de pagina staat dat ‘de genocide in Gaza een voortdurende, opzettelijke en systematische vernietiging van het Palestijnse volk in de Gazastrook was, uitgevoerd door Israël tijdens de oorlog in Gaza’, citeert Al Jazeera.

    Wales vond dat het artikel in strijd is met het neutraliteitsstandpunt van Wikipedia en noemde het ‘bijzonder schandalig’. Volgens een opmerking op de pagina is de pagina geblokkeerd voor bewerking tot dinsdag 21:47 GMT of ‘totdat eventuele bewerkingsgeschillen zijn opgelost’.

    Wales vindt de claim dat Israël genocide pleegt zeer omstreden. ‘Een neutrale benadering zou beginnen met een formulering als: “Meerdere regeringen, ngo’s en juridische instanties hebben Israëls acties in Gaza omschreven als genocide of deze typering verworpen”’, zegt hij.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Op de discussiepagina waar Wales zijn verklaring uploadde, eisten de bewerkers van de pagina verdere uitleg van de oprichter over zijn besluit om de pagina te blokkeren.

    ‘Waarom zouden de meningen van de grotendeels onpartijdige VN- en mensenrechtenwetenschappers even zwaar zouden moeten wegen als de duidelijk partijdige meningen van commentatoren en regeringen? (…) Het is neerbuigend om de gemeenschap te minachten en te beschuldigen van “fouten” omdat ze de meningen van de VN, genocidewetenschappers en grote mensenrechtenorganisaties volgt’, schreef een bewerker.

    ‘Wikipedia heeft nooit, maar dan ook nooit, alle stemmen gelijk behandeld, en het beleid eist dat ook niet van ons. Als we dat zouden doen, zou het artikel over de Aarde stellen dat de vorm van de Aarde ter discussie staat. Maar dat doen we niet, omdat de wetenschappelijke consensus is dat de Aarde ongeveer bolvormig is,’ aldus een andere bewerker.