Tag: guerrilla

  • Colombia: president kondigt noodtoestand af wegens guerrillageweld

    Colombia: president kondigt noodtoestand af wegens guerrillageweld

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: kersverse president Trump lanceert zijn grote anti-immigratieoffensief

    » Rode Kruis: ‘Gevechten in Democratische Republiek Congo worden heviger’

    De ELN en de FARC zijn weer in oorlog met elkaar

    Op maandag gaf de Colombiaanse president Gustavo Petro groen licht aan de regering om buitengewone maatregelen te nemen, zoals het vrijgeven van financiële middelen of het inperken van de mobiliteit. Sinds donderdag is Colombia in de greep van een bloedige aanval van guerrilla’s van de ELN (Nationaal Bevrijdingsleger) op FARC-dissidenten en de burgerbevolking in de regio Catatumbo, aan de grens met Venezuela, waarbij minstens tachtig mensen om het leven zijn gekomen en zo’n elfduizend mensen ontheemd zijn geraakt. In het zuiden vielen maandag in de regio Guaviare minstens twintig doden bij aanvaringen tussen rivaliserende facties van FARC-dissidenten.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De guerrilla’s vechten om de controle over het grondgebied en de drugssmokkelroutes in Colombia, dat de grootste producent van cocaïne ter wereld is. Toen hij aan de macht kwam, beloofde Gustavo Petro, die in zijn jeugd zelf lid van een extreemlinkse guerrillagroep was, een einde te maken aan zes decennia van gewapend conflict door middel van dialoog. Maar ‘vandaag heeft hij zijn vertrouwen in hen verloren. Hij ziet ze niet langer als guerrillastrijders’, schrijft El País, dat erop wijst dat het staatshoofd het ELN heeft beschuldigd van het plegen van ‘oorlogsmisdaden’ in de regio Catatumbo.

  • Colombia versterkt politiebeveiliging met het oog op VN-top

    Colombia versterkt politiebeveiliging met het oog op VN-top

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Frankrijk: akkoord bereikt tussen RN en LR

    » Elon Musk laat rechtszaak tegen OpenAI vallen

    Het land is nog altijd in oorlog met guerrillastrijders van de FARC

    Colombia gaat rond de twaalfduizend militairen en politieagenten inzetten om de veiligheid te garanderen tijdens de COP16 (Conference of the Parties), de VN-top over biodiversiteit die van 21 oktober tot 1 november gehouden zal worden in de Colombiaanse stad Cali.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Als voorbereiding voor de COP16, die gepland staat voor oktober, gaat Cali door met het opvoeren van de veiligheidsmaatregelen door vierduizend extra politieagenten toe te voegen aan de zesduizend die al aanwezig zijn’ in de op twee na grootste stad van Colombia, meldt W Radio. De autoriteiten zullen ook zestienhonderd militairen inzetten om samen met de politie de VN-top te beveiligen.

    Het stadhuis van Cali ‘heeft herhaald dat het evenement geen significante veiligheidsrisico’s met zich meebrengt’, aldus het Colombiaanse radiostation. Maar de autoriteiten van het land geven de voorkeur aan een proactieve houding tegenover de ‘bedreigingen’ van de dissidente guerrillastrijders van de FARC die in de regio actief zijn en een open oorlog voeren tegen de regering.

  • FARC-dissidenten schorten vredesbesprekingen op

    FARC-dissidenten schorten vredesbesprekingen op

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Soedan: minstens 20 doden bij bombardement op markt in Khartoem

    » Het VK wil gebruik van tenten door daklozen aan banden leggen

    Guerrillageweld in Colombia neemt weer toe

    De belangrijkste dissidente factie van de Revolutionaire Strijdkrachten van Colombia (FARC), die weigerde te ontwapenen toen de FARC in 2016 een vredesakkoord accepteerde, heeft zondag de vredesbesprekingen met de Colombiaanse regering opgeschort. Dat meldt El Espectador.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De strijdgroep Estado Mayor Central (EMC), onder leiding van Iván Mordisco, heeft geen precieze reden gegeven voor het stopzetten van de gesprekken die hij half oktober met de regering begon. De organisatie bekritiseerde echter de linkse president Gustavo Petro voor het sturen van militairen naar het gebied waarin EMC actief is. De groep zegt dat het wel het afgesproken staakt-het-vuren zal blijven respecteren.

    ‘Deze aankondiging werpt nog meer schaduwen op de “Totale Vrede”-strategie van de regering, die te maken heeft met een ernstige schending van het staakt-het-vuren door het Nationale Bevrijdingsleger (ELN), dat de vader van voetballer Luis Díaz heeft ontvoerd’, schrijft de Colombiaanse krant. Recent is het geweld van guerrillagroepen in het Zuid-Amerikaanse land weer toegenomen.

    Lees ook:

  • Colombia schort wapenstilstand met rebellenbeweging op

    Colombia schort wapenstilstand met rebellenbeweging op

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zeker 19 kinderen omgekomen na brand in school Guyana

    » Mexico houdt activiteit rondom vulkaan Popocatepetl scherp in de gaten

    Aanleiding is de moord op vier inheemse kinderen door de EMC

    De Colombiaanse regering heeft een halt toegeroepen aan een wapenstilstand met Estado Mayor Central (EMC), een afsplitsing van voormalige Revolutionaire Strijdkrachten van Colombia (FARC). Dat schrijft El Espectador. Aanleiding is de moord op vier inheemse kinderen die probeerden rekrutering door de EMC te voorkomen. De opschorting van de wapenstilstand geldt in vier Colombiaanse provincies.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De EMC is een van de bewegingen die zich afsplitste van de FARC, nadat die groepering vrede sloot met de Colombiaanse regering in 2016. De EMC, die voornamelijk actief is in het zuiden van Colombia, houdt zich bezig met illegale drugs- en wapenhandel en mijnbouw. Elders in het land, met name bij het grensgebied met Venezuela, zijn ook veel dissidente groeperingen actief.

    De huidige president Gustavo Petro beloofde bij zijn aantreden totale vrede met de vele gewapende groeperingen die actief zijn in Colombia. Onder meer met de ELN, de grootste nog actieve guerrillabeweging, zijn vredesbesprekingen gaande. Volgens Petro zijn wapenstilstanden echter niet van nut zolang bewegingen blijven doorgaan met geweld.  

    Lees ook:

  • Negen militairen omgekomen bij aanval ELN op leger Colombia

    Negen militairen omgekomen bij aanval ELN op leger Colombia

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » EU neemt wet aan om CO2-uitstoot van auto’s tot nul te reduceren

    » Paus Franciscus in ziekenhuis met luchtweginfectie

    Ondanks vredesbesprekingen blijft de ELN aanvallen uitvoeren

    Negen Colombiaanse militairen zijn omgekomen bij een aanval door de guerrillagroepering ELN in het noorden van Colombia. El País meldt dat nog eens negen militairen gewond zouden zijn geraakt. De militairen bewaakten een pijpleiding toen ze onder vuur kwamen te liggen. Ze werden onder meer bestookt met explosieven, schrijven Colombiaanse media.

    De ELN is een van de guerrillabewegingen die met de Colombiaanse regering onderhandelt over vrede. Desondanks blijft de groepering aanvallen uitvoeren. De aanval op woensdag is een van de dodelijkste aanvallen sinds de vredesbesprekingen met de ELN begonnen. De ELN kent naar schatting tussen de tweeduizend en vierduizend leden die in de grensregio met Venezuela actief zijn en zich bezighouden met wapen- en drugssmokkel en illegale mijnbouw.

    Eerder sloot de Colombiaanse regering al vrede met de FARC, de grootste guerrillabeweging in Colombia. Sinds dat akkoord is het geweld in Colombia alleen maar toegenomen, omdat andere groeperingen en kartels in het vacuüm zijn gesprongen dat de FARC heeft achtergelaten. De ELN pleegde vorig jaar nog een bomaanslag op een politieopleiding in Bogotá. Daarbij kwamen tweeëntwintig mensen om het leven.

    Lees ook:

  • Colombia: regering hervat dialoog met guerrillabeweging ELN

    Colombia: regering hervat dialoog met guerrillabeweging ELN

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Elon Musk wil koop Twitter toch doorzetten voor afgesproken bedrag

    » Slovenië legaliseert homohuwelijk als eerste Oost-Europees land

    Vredesbesprekingen zijn overwinning voor president Petro

    De sinds 2019 opgeschorte vredesonderhandelingen tussen de Colombiaanse guerrillagroep het Nationaal Bevrijdingsleger (ELN) en de regering zullen in november worden hervat, zo hebben de twee partijen dinsdag bekendgemaakt. De aankondiging is ‘belangrijk, want als de besprekingen succesvol zijn, kan het vredesbeleid dat president Gustavo Petro verdedigt, de oudste en machtigste gewapende groep van het land de wapens doen neerleggen’, schrijft El Tiempo.

    Het ELN is de laatste guerrillagroep die nog actief is in Colombia, terwijl de Revolutionaire Strijdkrachten van Colombia (FARC) in 2016 een vredesakkoord ondertekenden.

    ‘Het ELN is in de laatste jaren uitgebreid naar Venezuela’

    El Tiempo voorziet echter moeilijkheden: ‘Hoewel de partijen hebben aangekondigd dat de nieuwe fase zal beginnen op basis van wat tot dusver is overeengekomen, toont de realiteit een guerrillagroep die heel anders is dan die van januari 2019’, toen de regering de besprekingen stopzetten na een aanslag van het ELN op een militair opleidingscentrum in Bogotá, waarbij tweeëntwintig doden vielen.

    ‘Het ELN is sindsdien drastisch veranderd,’ zegt Armando Borrero, socioloog en veiligheidsexpert, tegen de Colombiaanse krant. ‘Van een gewapende beweging die slechts opereert in Colombia, is ze uitgebreid naar Venezuela, waar ze aanwezig is in acht staten. Met de bijzonderheid dat ELN niet de wapens opneemt tegen Nicolás Maduro, maar hem juist steunt,’ legt Borrero uit.

    Lees ook:

  • Colombia: gevechten tussen oud-FARC-leden en ELN om grens met Venezuela

    Colombia: gevechten tussen oud-FARC-leden en ELN om grens met Venezuela

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Amerikaanse rechter: rechtszaak om Facebook op te splitsen kan doorgaan

    » Duitsland kampt met tekort aan vakmensen

    Humanitaire crisis op handen in regio

    ‘Het jaar 2022 begon met veel geweld in drie dorpen in het Colombiaanse departement Arauca’, schrijft de Colombiaanse krant El Espectador. De dissidenten van de FARC en het Nationale Bevrijdingsleger (ELN) voeren strijd om het grensgebied met Venezuela, ondanks de aanwezigheid van de burgerbevolking in Tame, Fortul en Saravena. Arauca is een strategisch gebied voor de drugshandel waarmee de guerrilllabewegingen hun strijd financieren.

    Volgens Etelivar Torres, burgemeester van Arauquita, ligt het aantal doden in het departement rond de zeventien. De autoriteiten in de regio spreken van een risico op ontheemding van tweeduizend mensen.

    Sinds het vredesakkoord van 2016 heeft de leiding van de FARC, een communistische, revolutionaire guerrillagroep, de gewapende tak opgeheven. Echter, er zijn verschillende fracties van de rebellengroep die de strijd hebben voortgezet. De marxistisch-leninischtische fractie ELN heeft zich niet aangesloten bij het vredesakkoord. In 2017 ontvoerde zij de Nederlandse programmamaker Derk Bolt en zijn cameraman. De groepen voeren onderling strijd om strategische posities.

    Lees ook: