Tag: Hamas

  • Israël bestookt als schuilplaats gebruikte scholen in Gaza: ruim honderd doden

    Israël bestookt als schuilplaats gebruikte scholen in Gaza: ruim honderd doden

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zuid-Koreaanse president Yoon definitief uit ambt gezet door hooggerechtshof

    » Aqel Nazir uit Afghanistan beweert 140 jaar te zijn

    Het is de dodelijkste aanval sinds de hervatting van de oorlog

    Tussen woensdag- en donderdagavond hebben aanvallen van het Israëlische leger op Gaza meer dan honderd doden gemaakt binnen 24 uur, volgens het ministerie van Volksgezondheid van Hamas. Volgens Middle East Eye was dit ‘de dodelijkste dag voor de Palestijnen’ sinds Israël het staakt-het-vuren op 18 maart verbrak. Middle East Monitor schat dat er 1163 burgers zijn gedood ‘sinds Israël zijn genocide heeft hervat’.

    Minstens zeventwintig mensen werden gedood en zeventig raakten gewond toen het leger een scholencomplex in het oosten van Gaza bestookte, dat was veranderd in een toevluchtsoord voor honderden Palestijnen die door de gevechten ontheemd waren geraakt. ‘Veel van de gewonden lijken ernstig gehavende kinderen te zijn,’ merkt Haaretz op bij een video van slachtoffers die naar het ziekenhuis worden gebracht. De linkse krant geeft aan dat er nog maar weinig operationele ziekenhuizen over zijn in Gaza en wijst erop dat het personeel van het ziekenhuis Al-Maamadi niet de capaciteit had om zoveel patiënten met zulke zware verwondingen te behandelen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘We hoorden net het geluid van een enorme explosie, geweerschoten en het constante lawaai van drones,’ meldt een inwoner op de website van Al-Jazeera. Drie scholen die waren omgebouwd tot schuilplaatsen voor burgers waren het doelwit, vertelt hij. ‘Mensen weten niet of ze de nacht doorkomen. Het woord “veiligheid” bestaat niet in de woordenschat van de Palestijnen hier. Als we praten over wat de Israëliërs veilige gebieden noemen, hebben we het in werkelijkheid over dodelijke valstrikken,’ voegt hij eraan toe.

    Al-Jazeera berichtte ook over de uitspraken van een woordvoerder van reddingswerkers uit Gaza, die sprak van ‘een bloedbad’, ‘waanzin van Israël’ en kinderen ‘die in koelen bloede zijn gedood’. Volgens hem moeten de aanvallen van donderdag dienen als een ‘wake-up call voor de wereld’.

  • Gaza: lichamen van acht ambulancechauffeurs gevonden

    Gaza: lichamen van acht ambulancechauffeurs gevonden

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Aardbeving Myanmar: mensen slapen op straat uit angst voor naschokken

    » Frankrijk: Marine Le Pen veroordeeld tot celstraf en onverkiesbaarheid wegens fraude

    Sinds 18 maart zijn er al meer dan duizend Palestijnen gedood

    De Palestijnse Rode Halve Maan beweert dat de reddingswerkers vorige week door Israëlisch vuur zijn gedood. Een VN-medewerker en leden van de civiele bescherming waren ook onder de slachtoffers. ‘Sommige lichamen hadden kogelgaten in hun borst. Ze werden begraven in een diep gat om identificatie te voorkomen,’ aldus het door Hamas gerunde ministerie van Volksgezondheid, geciteerd door Middle East Eye. Volgens de site heeft Israël alleen al sinds 18 maart meer dan duizend Palestijnen gedood.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Emmanuel Macron heeft Benjamin Netanyahu opgeroepen te stoppen met het bombarderen van Gaza. Maar The National wijst erop dat de Israëlische premier in plaats daarvan de militaire druk op Hamas wil opvoeren. ‘De tactiek zou de weg vrijmaken voor Israël om de controle over Gaza over te nemen en Trumps plan uit te voeren om de Palestijnen uit de enclave te verdrijven,’ beweert de site. ‘Wat Hamas in Gaza betreft, blijkt de militaire druk te werken (…) We zien dat er gaten beginnen te ontstaan. Hamas moet de wapens neerleggen. Daarna mogen haar leiders vertrekken,’ benadrukte Netanyahu zondag voordat hij zijn kabinet ontmoette.

  • Gaza: Palestijnen demonstreren tegen Hamas

    Gaza: Palestijnen demonstreren tegen Hamas

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: vicepresident JD Vance kondigt aan vrijdag Groenland te zullen bezoeken

    » Zuid-Korea: minstens achttien doden bij ergste bosbranden in de landsgeschiedenis

    Sinds de hervatting van de oorlog wankelt de steun voor Hamas

    Gisteren zijn honderden Palestijnen bijeengekomen in de noordelijke stad Beit Lahia bij een demonstratie tegen Hamas. De demonstranten, vooral mannen, schreeuwden slogans zoals ‘Hamas buiten’ en ‘Hamas terroristen’. De protesten zijn een reactie op de hervatting van de bombardementen op Gaza door Israël na een staakt-het-vuren van twee maanden.

    ‘Als de oplossing is dat Hamas afstand doet van zijn macht in Gaza, waarom doet Hamas dit dan niet om de mensen te beschermen?’ vraagt Majdi, een deelnemer aan de protesten, zich af. De demonstratie lijkt spontaan te zijn ontstaan, hoewel er ook een bericht rondging op de tekstapp Telegram. Deelnemers meldden dat ‘leden in burger van de veiligheidsdiensten van Hamas de demonstratie probeerden op te breken’. Dinsdagavond gingen er opnieuw berichten van anonieme bronnen rond om de demonstraties in Gaza te hervatten op woensdag.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens Al Arabiya is het onduidelijk hoeveel steun Hamas heeft in Gaza. Zeker omdat Israël regelmatig probeert om de Palestijnen tegen hun eigen leiders te mobiliseren. In de meest recente enquête uit september door het Palestijnse Centrum voor Beleid en Enquête-onderzoek (PCPSR) blijkt dat ongeveer 35 procent van de Palestijnen in Gaza Hamas steunt. Ongeveer 26 procent zou de oppositiegroep Fatah steunen. Afgelopen zaterdag vroeg Fatahs woordvoerder, Monther al-Hayek, aan Hamas om ‘afstand te doen van de regering’ om de levens van Palestijnen in Gaza te waarborgen.

  • Israël: tienduizenden mensen eisen vrijlating gijzelaars en protesteren tegen Netanyahu

    Israël: tienduizenden mensen eisen vrijlating gijzelaars en protesteren tegen Netanyahu

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Diplomatieke adviseur van Trump in interview: ‘Poetin is geen slechte kerel’

    » Turkije: arrestatie van de burgemeester van Istanbul ontketent demonstraties

    Ze beschuldigen Netanyahu ervan de democratie te ondermijnen

    Tienduizenden mensen verzamelden zich zaterdagavond in verschillende Israëlische steden om de vrijlating van de gijzelaars te eisen en te demonstreren tegen de regering van Benjamin Netanyahu. ‘De demonstraties markeren het einde van een week van intense protesten waarin Israël het conflict met Hamas in Gaza heeft hervat en het staakt-het-vuren is verbroken,’ vat Haaretz samen.

    De premier heeft een procedure gestart om Ronen Bar, het hoofd van de veiligheidsdienst Shin Bet, te ontslaan en overweegt ook om openbaar aanklager Gali Baharav-Miara te ontslaan. ‘Niets is belangrijker dan de gijzelaars,’ benadrukte oppositieleider Yair Lapid. ‘Maar we zijn ook gekomen om Gali Baharav-Miara en Ronen Bar te vertellen dat jullie er niet alleen voor staan,’ vervolgde hij. Verder beweerde hij dat het geld van belastingbetalers wordt verduisterd door leden van de regering. ‘Staken! Nu!’ riep de menigte, aldus Haaretz.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Op het Gijzelaarsplein in Tel Aviv, dat sinds 7 oktober 2023 die naam draagt, sprak Doron Steinbrecher, een gijzelaar die op 19 januari werd bevrijd, voor het eerst in het openbaar, meldt The Jerusalem Post. ‘Wij, de bevrijde gijzelaars, zullen niet in staat zijn om er weer bovenop te komen totdat iedereen terug is. Maar de natie ook niet,’ verklaarde ze. Amit Nimrodi, een 15-jarig meisje wiens broer Tamir nog steeds wordt vastgehouden in Gaza, riep de regering op om ‘de gevechten te stoppen en door te gaan met het proces dat is vastgelegd in de overeenkomst. Waar wachten jullie nog op? Breng iedereen terug!’

    Op zaterdag beloofde Netanyahu de Israëliërs in een video ‘onthullingen die jullie zullen choqueren’ om zijn beslissing om het hoofd van de Shin Bet te ontslaan te rechtvaardigen. Sommigen in de media vermoeden dat hij van het hoofd van de binnenlandse inlichtingendienst af wil omdat hij een onderzoek is gestart naar de banden tussen zijn familie en Qatar en omdat hij wil dat er een commissie komt die onderzoek doet naar de gebeurtenissen van 7 oktober en het falende beleid van Netanyahu aan het licht brengt. ‘Er zal geen burgeroorlog komen en Israël zal een democratische staat blijven,’ zei Netanyahu in reactie op de kritiek.

  • Hamas vuurt raketten af op Tel Aviv, Israël breidt zijn grondoperaties uit

    Hamas vuurt raketten af op Tel Aviv, Israël breidt zijn grondoperaties uit

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: Trump tekent eigenhandig decreet om ministerie van Onderwijs op te heffen

    » Soedan: het leger neemt het presidentieel paleis in

    De raketaanval is een reactie op de hervatting van de oorlog

    Waarschuwingssirenes klonken donderdagmiddag in Tel Aviv ‘nadat drie langeafstandsraketten vanuit de zuidelijke Gazastrook op Israël waren afgevuurd – de eerste raketten die in meer dan vijf maanden vanuit Gaza op centraal Israël werden afgevuurd’, meldt The Times of Israel. Een van de raketten werd onderschept door de luchtafweer, terwijl de andere twee in onbewoonde gebieden terechtkwamen, aldus het Israëlische leger. Hamas eiste de verantwoordelijkheid op voor de aanvallen, die volgens de terreurgroep een reactie waren op het groeiende aantal burgerslachtoffers sinds de hervatting van de Israëlische militaire operaties op dinsdag.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Op donderdagavond kondigde het Israëlische leger aan dat het zijn grondoperaties in het zuiden van de Gazastrook had uitgebreid,’ waarbij met name het Shaboura-kamp in Rafah werd binnengevallen, aldus de nieuwssite. Eerder op de dag had Israël grondoperaties gelanceerd langs de kust in het uiterste noorden van de Gazastrook, in de buurt van Beit Lahiya. ‘Deze operaties maken deel uit van de uitbreiding van de bufferzone van het Israëlische defensieleger langs de grens met Gaza,’ schrijft The Times of Israel. De Amerikaanse president Donald Trump verzekerde de Israëlische premier Benjamin Netanyahu opnieuw van zijn ‘volledige steun’ in zijn strijd tegen Hamas.

  • Na luchtaanvallen zet Israël nu ook grondoperaties in Gaza voort

    Na luchtaanvallen zet Israël nu ook grondoperaties in Gaza voort

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Trump perkt fondsen voor Voice Of America en Radio Free Asia in

    » Trump stelt voor om Oekraïense kerncentrales ‘in bezit te nemen’

    Familieleden vrezen voor de levens van de gijzelaars

    Op woensdag 19 maart maakte het Israëlische leger bekend dat het een nieuwe grondoperatie was gestart in het centrum en zuiden van de Palestijnse enclave. Daarmee wil het leger zijn controle over de strategische Netzarim-corridor, die door Gaza loopt, uitbreiden, aldus The Jerusalem Post. Volgens het leger is het doel van deze gerichte manoeuvre om een ​​gedeeltelijke bufferzone te creëren tussen het noorden en het zuiden van de enclave. ‘De controle ervan is essentieel om Gaza-Stad te isoleren van het centrum van de Gazastrook,’ aldus het conservatieve Israëlische dagblad.

    Ondertussen zijn de Israëlische aanvallen niet gestopt, meldde Tareq Abbu Azzoum, correspondent van Al-Jazeera in de enclave, woensdagavond. De afgelopen uren ‘zijn we getuige geweest van een brute escalatie (…) in het zuiden van de Gazastrook, met name in de steden Khan Younis en Rafah’, benadrukte hij. Volgens het kanaal kwamen er die dag zevenendertig Palestijnen om het leven in Gaza. Volgens het ministerie van Volksgezondheid van Hamas zijn er sinds maandagavond minstens 413 doden gevallen bij de aanvallen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Het is Israël, niet Hamas, dat het staakt-het-vuren in Gaza verstoort en de terugkeer van de gijzelaars verhindert,’ aldus Haaretz. ‘Het nieuwe Israëlische offensief in Gaza onthult Netanyahu’s doel: politiek overleven door oorlog. Het hervatten van de oorlog zal de gijzelaars zeker niet naar huis brengen. Integendeel, het zal de tweeëntwintig mensen die volgens de Israëlische inlichtingendienst nog in leven zijn, in gevaar brengen en de terugkeer van de zevenendertig lichamen die in Gaza worden vastgehouden, verder compliceren.’

    ‘De terugkeer van het hevige conflict in Gaza baart de families van de gijzelaars en een groot deel van het land dat hen steunt zorgen. Ze beseffen dat het lot van de gevangenen nu bezegeld is,’ aldus David Horovitz, hoofdredacteur van The Times of Israel. ‘Ze vrezen dat hun ontvoerders degenen die nog in leven zijn zullen doden, of dat het IDF dat onbedoeld zal doen, dat de lichamen van de doden nooit zullen worden teruggegeven en dat er weinig kans is dat er in de toekomst een overeenkomst wordt bereikt.’

  • Israël verbreekt wapenstilstand met dodelijke luchtaanval op Gaza

    Israël verbreekt wapenstilstand met dodelijke luchtaanval op Gaza

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Conflict in de DRC: M23 trekt zich terug uit vredesbesprekingen

    » VN-rapport: Iran gebruikt technologie om vrouwen zonder hoofddoek op te sporen

    Sommige bronnen melden 200, andere minstens 330 doden

    Na twee maanden van een fragiel staakt-het-vuren heeft Israël zijn luchtaanvallen op Gaza vanmorgen om 2 uur lokale tijd hervat, meldt Al-Jazeera. Volgens de Palestijnse autoriteiten is het dodental opgelopen tot minstens tweehonderd. Andere bronnen melden minstens 330 doden. Daarmee komt er een einde aan een periode van relatieve kalmte die tijdens de ramadan heerste. Middle East Eye gelooft dat Israël ‘het staakt-het-vuren eenzijdig heeft verbroken’. Dit is wat Hamas beweert, dat heeft aangegeven dat deze beslissing de Israëlische gijzelaars blootstelt aan ‘een onzeker lot’.

    De regering van Benjamin Netanyahu denkt daar heel anders over. Deze aanvallen ‘volgen op de herhaalde weigering van Hamas om de gijzelaars vrij te laten en de afwijzing van alle voorstellen van de Amerikaanse gezant Steve Witkoff en de bemiddelaars’, aldus een verklaring van het kantoor van de premier.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Als Hamas niet alle gijzelaars vrijlaat, zullen de poorten van de hel zich openen boven Gaza en zullen de moordenaars en verkrachters van Hamas het Israëlische leger tegemoet treden met een intensiteit die ze nog nooit eerder hebben meegemaakt,’ waarschuwde Israël Katz, de minister van Defensie, geciteerd door Israel National News.

    CNN wijst erop dat de eerste fase van het staakt-het-vuren in januari begon en op 1 maart afliep. Door de moeizame onderhandelingen kon er geen vooruitgang worden geboekt. Hamas wilde overgaan naar de tweede fase van het akkoord met een terugtrekking van de Israëlische troepen uit Gaza in ruil voor de vrijlating van alle nog levende gijzelaars. CNN merkt op dat Israël in plaats daarvan de eerste fase wilde verlengen door soldaten in de enclave te houden. Haaretz suggereert dat Netanyahu opzettelijk een akkoord blokkeerde ‘om de extremistische facties in zijn coalitie te paaien’.

  • Gaza: Israël snijdt na humanitaire hulp nu ook de stroomvoorziening af

    Gaza: Israël snijdt na humanitaire hulp nu ook de stroomvoorziening af

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Irak: leider van de Koerdische Arbeiderspartij (PKK) roept op tot ontwapening

    » Rusland voert aanvallen op Oekraïne op en herovert drie dorpen in Koersk

    Het land wil op deze manier Hamas onder druk zetten

    Nadat Israël afgelopen zondag de humanitaire hulp aan Gaza had gestaakt, heeft het zondag de elektriciteitsvoorziening volledig stopgezet door de laatste energiebron die nog verbonden was met het Israëlische netwerk af te snijden. Dit was ‘een poging om de druk op Hamas te verhogen te midden van de steeds chaotischer wordende onderhandelingen over het fragiele staakt-het-vuren in het gebied’, analyseert The Guardian.

    ‘Ik heb een bevel ondertekend voor de onmiddellijke stopzetting van de elektriciteitsvoorziening in de Gazastrook,’ maakte de Israëlische minister van Energie Eli Cohen bekend in een korte video die door The Times of Israel werd gepubliceerd. ‘We gaan alle middelen gebruiken die ons ter beschikking staan om alle gijzelaars terug te brengen en ervoor te zorgen dat Hamas de dag na [de oorlog] niet meer in Gaza is.’ De voormalige extreemrechtse Israëlische minister Itamar Ben Gvir verklaarde op X dat ‘Gaza in totale duisternis moet worden gedompeld zolang er nog één Israëlische gijzelaar wordt vastgehouden’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Israël en Hamas beschuldigen elkaar over en weer van het schenden van de wapenstilstandsovereenkomst die op 19 januari van kracht werd. Hamas bagatelliseerde de gevolgen van de beslissing om de elektriciteit stop te zetten en wees erop dat Gaza al maanden in het donker zit. De woordvoerder van Hamas, Hazem Qassem, hekelde echter tegenover AFP Israëls ‘uithongeringspolitiek’ die erop gericht is de oorlog tegen burgers te intensiveren, wat in strijd is met het internationaal recht.

    Sinds Israël de oorlog tegen Hamas in Gaza begon als reactie op de aanvallen van 7 oktober, zijn de Gazanen voor hun elektriciteit sterk afhankelijk van generatoren en zonne-energie. Maar de brandstof voor deze apparatuur wordt ook gerantsoeneerd door Israël, dat Hamas ervan beschuldigt een deel ervan te gebruiken voor zijn militaire infrastructuur en raketwerpers.

  • Palestijnen moeten zelf hun leiders kiezen

    Palestijnen moeten zelf hun leiders kiezen

    Het huidige Palestijnse leiderschap wordt ofwel als afwezig beschouwd, ofwel als onwettig. Als de oorlog is afgelopen moet het niet alleen maar in een nieuw jasje worden gestoken, er moet verandering komen.

    Sinds de afkondiging van een staakt-het-vuren in Gaza richt een groot deel van de wereld zich op de directe gevolgen van de vernietiging in de strook. De discussie gaat vooral over de vraag welke instanties hulp zullen verlenen, hoe een begin met de wederopbouw kan worden gemaakt, welke internationale actoren een rol kunnen spelen en wat de voorwaarden voor het fragiele staakt-het-vuren moeten zijn.

    Dat zijn allemaal belangrijke kwesties. Maar één ding ontbreekt aan deze discussie en aan het staakt-het-vurenakkoord, namelijk de Palestijnen zelf en hun politieke agenda. Ook zullen de volgende vragen moeten worden gesteld: wat zal er na het einde van deze oorlog met de Palestijnse nationale beweging gebeuren? Wie zal namens de Palestijnen spreken en onderhandelen over de voorwaarden voor mogelijke overeenkomsten met Israël? Zijn de eerdere onderhandelingskaders nog wel relevant?

    Natuurlijk zijn de Palestijnen opgelucht dat het staakt-het-vuren eindelijk is afgekondigd, na vijftien maanden van onvoorstelbare verwoesting die door veel experts als genocide wordt omschreven. De oorlog heeft de Nakba, de etnische zuivering van 1948 waarbij ongeveer 750.000 Palestijnen uit hun huizen werden verdreven, in omvang overtroffen.

    Ernstige zorgen

    Over de voorwaarden voor het staakt-het-vuren bestaan ernstige zorgen. Volgens één expert kan de overeenkomst in feite een ‘wurgcontract’ zijn, bedoeld om een pauze in de gevechten in te lassen en tegelijkertijd de feitelijke situatie ter plaatse te veranderen. Dat Israël op precies hetzelfde moment een militaire repressiecampagne op de Westelijke Jordaanoever heeft gelanceerd, Operatie Iron Wall, is bijzonder alarmerend. En een tweede regering-Trump, die geheel achter volledige Israëlische overheersing van de Westelijke Jordaanoever staat, bevestigt de Palestijnse angsten alleen maar. Het akkoord spreekt zich niet uit over de kwestie van Palestijns bestuur. De voormalige Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Antony Blinken had geopperd dat de Palestijnse Autoriteit, gesteund door internationale partners, toezicht zou kunnen houden op het gebied, maar daarover moet nog worden onderhandeld.

    Desondanks zien veel Palestijnen de huidige situatie tot op zekere hoogte als een overwinning. De bevolking van Gaza is massaal ontheemd maar niet verdreven. Na hier met klem om te hebben gevraagd is hun toestemming verleend om terug te keren naar wat er over is van hun huizen in het noorden van de strook. Bovendien zijn de identiteit en het nationalisme van de Palestijnen nog springlevend en is de wereldwijde steun voor en erkenning van de Palestijnse rechten het afgelopen oorlogsjaar alleen maar toegenomen. Dat zijn allemaal opmerkelijke ontwikkelingen.

    Dit brengt ons bij de grootste crisis waardoor de interne Palestijnse politiek nu wordt getroffen: een leiderschap dat in vele ogen afwezig of onwettig is.

    Palestijnse Autoriteit

    Het Palestijnse leiderschap kent momenteel twee vormen. Er is het politieke bureau van Hamas, waarvan het waarnemend hoofd onderhandelt in Qatar, en de door Fatah gerunde Palestijnse Autoriteit in Ramallah. Geen van beide heeft tot dusver het heft in handen genomen of duidelijk gemaakt hoe ze de aanspraken op een nationale Palestijnse staat in de toekomst willen realiseren. Dat er twee actoren zijn die beweren het volk te vertegenwoordigen is tekenend voor de politieke stagnatie waarmee de Palestijnen worden geconfronteerd.

    Sinds het begin van de jaren negentig van de vorige eeuw mag de door Fatah gerunde Palestijnse Autoriteit (PA), met steun van de VS en in samenwerking met Israël, delen van de Westelijke Jordaanoever besturen. Deze instantie heeft voortdurend aangedrongen op internationale legitimiteit, maar al die tijd geweigerd verkiezingen te houden of duidelijk verantwoording aan de Palestijnen af te leggen. 

    Fatah heeft alternatieve leiderschapskandidaten en tegenstanders van de zittende president Mahmoud Abbas buitenspel gezet. Belangrijk is dat de PA de Palestijnen niet heeft kunnen beschermen tegen het toegenomen geweld van Israëlische kolonisten en militairen. Extra schokkend is het dat de PA Israël heeft geholpen bij de veiligheidscoördinatie en geweldpleging tijdens de oorlog in Gaza. Maar zolang ze haar rol als veiligheidscoördinator voor Israël bleef vervullen, maalde niemand in de internationale gemeenschap erom dat de PA voor haar eigen volk haar legitimiteit allang had verloren.

    De afgelopen vijftien maanden is gebleken dat deze status quo nooit houdbaar is geweest

    Hamas daarentegen kreeg de touwtjes in Gaza in handen nadat het in 2006 de Palestijnse parlementsverkiezingen had gewonnen en greep de macht in de Gazastrook toen die verkiezingsresultaten niet door de VS en hun bondgenoten werden erkend. Sindsdien heeft niemand in de internationale gemeenschap iets willen doen aan het feit dat de Palestijnse gebieden afzonderlijk worden bestuurd, of dat de mensen in Gaza een zware blokkade hebben moeten doorstaan sinds Hamas de controle over de strook overnam. Tot 7 oktober 2023 vertrouwden de beleidsmakers erop dat het ‘gewelddadige evenwicht’ tussen Hamas en Israël wel zou standhouden en dat deze status quo van gedeeld bestuur, niet-aansprakelijk leiderschap en een gebrek aan politieke oplossingen voor het Israëlisch-Palestijnse conflict houdbaar zou blijven.

    De afgelopen vijftien maanden is gebleken dat deze status quo nooit houdbaar is geweest. We weten dat het Palestijnse volk aandringt op zelfbestuur en zelf zijn zaken wil regelen, ook met onmiddellijke ingang in Gaza. Misschien zijn de twee belangrijkste Palestijnse facties zich van dit algemene gevoelen bewust en hebben ze daarom samen besloten een technisch comité op te richten dat zich na het staakt-het-vuren met de dienstverlening in de Gazastrook zal bezighouden. Of dit comité in het akkoord zal worden opgenomen is overigens nog maar de vraag.

    Dus wat nu? Een meerderheid van de Palestijnen is tegen het idee dat de Palestijnse Autoriteit als enige Gaza zal besturen. De PA wordt verantwoordelijk gehouden voor de verslechtering van de levensomstandigheden en de nationale zaak. PA-instellingen leveren weliswaar een aantal basisdiensten, maar het is in het Palestijnse discours inmiddels gebruikelijk om Abbas en de PA ervan te beschuldigen dat ze de Palestijnse zaak verraden.

    Legitimiteit Hamas

    Het is belangrijk om te erkennen dat Hamas sinds het begin van de oorlog enige legitimiteit onder de Palestijnen heeft verworven, ook al blijft de internationale verontwaardiging groot en spreken de VS en hun bondgenoten van een terroristische organisatie. Uit opiniepeilingen blijkt dat de organisatie momenteel meer steun geniet dan vóór de aanslagen van 7 oktober, waarschijnlijk omdat oorlog er nu eenmaal toe leidt dat mensen zich onder één vlag scharen. In september 2023 vond 27 procent van de ondervraagde Palestijnen dat Hamas het meest in aanmerking kwam om het Palestijnse volk te vertegenwoordigen en te leiden, tegen 43 procent in september 2024. De laatste peiling wijst echter ook uit dat een derde van de Palestijnen vindt dat geen van beide partijen voor het leiderschap in aanmerking komt. Ook geeft de meerderheid van de Palestijnen er de voorkeur aan dat beide partijen na de oorlog een eenheidsregering vormen. Het idee om terug te keren naar een gedeeld bestuur, waarbij de ene organisatie Gaza in handen heeft en de andere de Westelijke Jordaanoever, is onbestaanbaar voor de velen voor wie de eenheid van Palestina op de eerste plaats komt.

    Ten slotte is het belangrijk op te merken dat maar weinig Palestijnen instemmen met interventie van buitenaf. Dit staat haaks op de plannen van bijvoorbeeld de Verenigde Arabische Emiraten, volgens welke Arabische troepen in samenwerking met Israël Gaza zouden ‘veiligstellen’ na een staakt-het-vuren.

    Gemakkelijke antwoorden bestaan hier niet. Duidelijk is in elk geval dat de Palestijnen hun buik vol hebben van de status quo en dat elke poging om de huidige leiderschaps- en bestuursstructuren alleen maar in een nieuw jasje te steken in hun ogen geen genade zal vinden.

    Als politieke en beleidsmatige oplossingen uitblijven, zal de gewapende actie onvermijdelijk toenemen

    Het is verbazingwekkend dat na meer dan een jaar oorlog één simpel feit niet duidelijk is geworden: een oplossing voor dit conflict is onmogelijk zonder het Palestijnse volk. En wie denkt dat de Palestijnen niet zullen reageren op de existentiële bedreigingen voor hun leven en identiteit als gevolg van bombardementen, repressie, aanvallen van kolonisten en wat al niet meer, maakt zichzelf iets wijs. Als politieke en beleidsmatige oplossingen uitblijven, zal de gewapende actie onvermijdelijk toenemen. Dat hebben we ook gezien op de Westelijke Jordaanoever en minister Blinken verklaarde begin januari al dat Hamas bijna net zoveel nieuwe militanten had gerekruteerd als het had verloren. Het zou voor iedereen bijzonder verontrustend moeten zijn dat de omstandigheden die aan deze oorlog voorafgingen alleen maar zijn verslechterd.

    Oplossingen zijn alleen houdbaar als de Palestijnse samenleving erachter staat. Dat betekent dat de Palestijnen zelf hun leiderschap moeten kunnen kiezen, zodat degenen die namens hen onderhandelen in hun ogen legitiem zijn. Het betekent ook dat de Palestijnen de ruimte moeten krijgen om intern te onderhandelen, zonder represailles en moorden, zodat de keus ruimer is dan alleen Fatah of Hamas. En het betekent ten slotte dat de internationale gemeenschap gedurfde en creatieve oplossingen serieus moet nemen, in plaats van de Palestijnse agenda te negeren.

    Alleen dan zal de huidige crisis van lijden en verwoesting in Gaza worden opgelost, en alleen dan zal er langdurige vrede komen.  

  • Caïro: Arabische Liga komt bij elkaar om plan over toekomst Gaza op te stellen

    Caïro: Arabische Liga komt bij elkaar om plan over toekomst Gaza op te stellen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Trump in toespraak voor Congres: ‘Ik heb nu al meer bereikt dan anderen in vier jaar’

    » NASA-astronauten keren terug na negen maanden in de ruimte

    De grote vraag is: gaan Hamas, Israël en de VS ermee akkoord?

    De tweeëntwintig leden van de Arabische Liga ontmoetten elkaar dinsdag in Caïro op een top om een plan op te stellen voor de toekomst van Gaza, als de oorlog voorbij is. Het plan was bedoeld als antwoord op ‘de controversiële visie van Donald Trump voor naoorlogs Gaza en had als doel een verenigd front te vormen tegen de verplaatsing van Palestijnen en de internationale gemeenschap een geloofwaardig alternatief te bieden’, merkt The National op.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het plan voorziet in de wederopbouw van Gaza in verschillende fasen over een periode van vijf jaar tegen een geschatte kostprijs van 53 miljard dollar, vat Arab News samen. De enclave zou volgens het plan tijdelijk moeten worden bestuurd door een groep Palestijnse technocraten. Naast het opruimen van het puin en het bouwen van honderdduizenden huizen zouden Egypte en Jordanië de veiligheidstroepen trainen die in de enclave worden ingezet.

    ‘Zal dit plan werken?’ vraagt Al-Jazeera zich af. De vraag is waar het geld vandaan moet komen, maar ‘het belangrijkste is dat we niet weten of Hamas, Israël en de Verenigde Staten ermee akkoord zullen gaan’, aldus het Qatarese medium. Het plan ‘leunt nog altijd op de Palestijnse Autoriteit en UNRWA, ook al hebben beide nadrukkelijk hun steun voor terrorisme aangetoond’, zo luidde de kritiek van het Israëlische ministerie van Buitenlandse Zaken op het plan, zoals geciteerd door The Jerusalem Post.

  • Israël: nieuw akkoord bereikt over uitwisseling van gijzelaars en gevangenen

    Israël: nieuw akkoord bereikt over uitwisseling van gijzelaars en gevangenen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Oekraïne en VS komen tot een akkoord over mineralen

    » Bijna heel Chili platgelegd door gigantische stroomstoring

    Hiermee is de eerste fase van het staakt-het-vuren ten einde

    Onder de voorwaarden van een akkoord dat dinsdag werd bereikt tussen Hamas en de Joodse staat onder auspiciën van Egypte, zullen ‘de lichamen van vier in gevangenschap gedode gijzelaars waarschijnlijk woensdagavond worden overgedragen aan de Israëlische autoriteiten’ in ruil voor de ongeveer zeshonderd Palestijnse gevangenen die aanvankelijk afgelopen weekend zouden worden vrijgelaten, meldt Haaretz. De uitwisseling zal ‘het einde markeren van de eerste fase van het staakt-het-vuren’ in Gaza tussen de strijdende partijen, dat half januari werd ondertekend.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Amerikaanse speciale gezant voor het Midden-Oosten, Steve Witkoff, die woensdag in Gaza werd verwacht, heeft zijn bezoek uitgesteld tot ten vroegste 2 maart, ‘om de tweede fase van het staakt-het-vuren tussen Israël en Hamas af te ronden, afhankelijk van de vooruitgang die de Israëlische onderhandelaars de komende dagen zullen boeken’, aldus Haaretz in een ander artikel.

  • Israël beschuldigt Hamas ervan het lichaam van moeder Bibas achter te houden

    Israël beschuldigt Hamas ervan het lichaam van moeder Bibas achter te houden

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Bolivia: ex-president Evo Morales wil opnieuw meedoen aan presidentsverkiezingen

    » Australië: 157 zwarte zwaardwalvissen gestrand op Tasmanië

    Israël spreekt van ‘een flagrante schending’ van de wapenstilstand

    Hamas heeft donderdag het stoffelijk overschot van vier Israëlische gijzelaars aan Israël overgedragen. Daarop heeft het Israëlische leger bekendgemaakt dat het de lichamen van Ariel en Kfir Bibas positief heeft geïdentificeerd, maar dat hun moeder Shiri niet bij de lichamen zat, in tegenstelling tot wat Hamas had beweerd, schrijft Haaretz. Volgens het Israëlische leger komt het DNA van het lichaam ‘niet overeen met dat van de overgebleven gijzelaars’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Hebreeuwse staat spreekt van ‘een flagrante schending’ van het staakt-het-vuren door Hamas en eist ‘de onmiddellijke overdracht van de stoffelijke resten van Shiri Bibas’, aldus het Israëlische dagblad. Het leger verklaarde ook dat Ariel en Kfir Bibas, die vier jaar en negen maanden oud waren toen ze op 7 oktober 2023 in Israël werden ontvoerd, in november 2023 ‘op brute wijze in gevangenschap waren gedood door Palestijnse terroristen’, en niet tijdens Israëlische bombardementen op Gaza, zoals Hamas altijd heeft beweerd. De vader van de twee kinderen werd op 1 februari vrijgelaten.

  • Israël: gijzelaarsforum bevestigt dood van gezin Bibas

    Israël: gijzelaarsforum bevestigt dood van gezin Bibas

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: ministerie van Defensie wil bezuinigingen op het leger doorvoeren

    » Egypte: archeologen ontdekken oude koninklijke graftombe in Luxor

    Het gezin was het symbool van alle Israëlische gijzelaars

    Het collectief van families van de door Hamas ontvoerde Israëliërs maakte woensdagavond bekend dat het op de hoogte was gebracht van de dood van de leden van het gezin Bibas en van een vierde gevangene, Oded Lifshitz. Hun stoffelijke resten zullen donderdag door Hamas aan Israël worden overgedragen als onderdeel van de wapenstilstandsovereenkomst. Het gezin Bibas was het symbool geworden van de Israëlische gijzelaars. Het lot van het gezin – moeder Shiri en haar twee kleine jongens, Ariel, bij de ontvoering vier jaar oud, en Kfir, toen negen maanden oud – zorgde al maanden voor ongerustheid in het land.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Donderdag zal voor Israël ‘een schokkende dag, een dag van rouw’ zijn, verklaarde premier Benjamin Netanyahu woensdagavond. Volgens het linkse dagblad Haaretz blijft de regeringsleider doen alsof hij ‘geen verantwoordelijkheid draagt voor de mislukkingen van 7 oktober en het eindeloze lijden van de gijzelaars’, terwijl ‘elke Israëliër zich diep schuldig voelt over de tragedie van het gezin Bibas’. De krant wijst erop dat de Israëlische premier ‘meer dan vijfhonderd dagen na de aanvallen nog steeds geen bezoek heeft gebracht’ aan kibboets Nir Oz, waar het gezin Bibas werd ontvoerd.

  • Israël dreigt met nieuwe oorlog als Hamas gijzelaars niet voor zaterdagmiddag vrijlaat

    Israël dreigt met nieuwe oorlog als Hamas gijzelaars niet voor zaterdagmiddag vrijlaat

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Rio de Janeiro: fabriek voor carnavalskostuums gaat in vlammen op

    » Oostenrijk: extreemrechtse FPÖ ziet af van coalitie met conservatieve ÖVP

    Defensieminister: ‘Dan gaan de poorten van de hel open’

    ‘Als Hamas de Israëlische gijzelaars niet voor zaterdagmiddag bevrijdt, zullen de poorten van de hel opengaan (…), zoals beloofd door de Amerikaanse president,’ zei de Israëlische minister van Defensie Israël Katz woensdag. ‘De nieuwe oorlog in Gaza zal van een andere intensiteit zijn dan de oorlog die voorafging aan het staakt-het-vuren (…) De oorlog zal er ook voor zorgen dat het plan van Trump voor Gaza werkelijkheid wordt,’ voegde hij eraan toe.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Op maandag beloofde de Republikein dat ‘de hel’ voor Hamas zou losbarsten als het alle gijzelaars die in de Palestijnse enclave worden vastgehouden niet voor zaterdag om 12 uur zou vrijlaten. Hij zei in het bijzonder dat hij van plan was om het gebied leeg te halen. Op woensdag zetten Egypte en Qatar hun eigen onderhandelingen voort in een poging om het staakt-het-vuren, dat sinds 19 januari van kracht is, te redden, terwijl Hamas een delegatie naar Caïro stuurde. Volgens The Times of Israel leek de Palestijnse terreurgroep ‘s avonds ‘optimistisch’ over de ‘mogelijkheid om de impasse te doorbreken’.

  • Gaza: Israëlische troepen trekken zich terug uit de Netzarim-corridor

    Gaza: Israëlische troepen trekken zich terug uit de Netzarim-corridor

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » DR Congo: buurlanden roepen op tot onmiddellijk staakt-het-vuren

    » Duitsland: 250.000 mensen demonstreren in München tegen extreemrechts

    Duizenden Palestijnen zijn teruggekeerd naar Noord-Gaza

    Op zaterdagavond hebben de Israëlische troepen zich teruggetrokken uit de hele Netzarim-corridor in het centrum van de Gazastrook, ‘in overeenstemming met de wapenstilstandsovereenkomst’ met Hamas, schrijft The Times of Israel. Zodra het Israëlische leger zich had teruggetrokken uit de corridor, die de enclave ten zuiden van Gaza-stad verdeelt, ‘keerden de Palestijnen terug naar gebieden die sinds de eerste dagen van de grondinvasie van Gaza door het Israëlische leger werden gecontroleerd’, meldt het online dagblad.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Deze corridor, die in december 2023 werd ingesteld, werd eind januari heropend, waardoor honderdduizenden ontheemden konden terugkeren naar het noorden van het gebied. De terugtrekking van de Israëlische troepen komt een dag na een vijfde uitwisseling van Israëlische gijzelaars en Palestijnse gevangenen, als onderdeel van de eerste fase van het bestand tussen Israël en Hamas.