Tag: Hongarije

  • Hongarije: parlementsleden beperken ambtstermijn van de premier

    Hongarije: parlementsleden beperken ambtstermijn van de premier

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zuid-Afrikaanse jazzpianist Abdullah Ibrahim op 91-jarige leeftijd overleden

    » VK: Rusland zat achter de aanvallen op eigendommen van premier Starmer

    Ze willen de terugkeer van Orbán als premier voorkomen

    Hongaarse parlementsleden hebben maandag een grondwetswijziging aangenomen die de ambtstermijn van de premier beperkt tot acht jaar, waarmee een mogelijke ‘terugkeer aan de macht van Viktor Orbán’ effectief wordt ‘voorkomen’, meldt Politico. De tekst was een van de verkiezingsbeloften van de huidige pro-Europese premier, Péter Magyar, die beloofde de rechtsstaat in Hongarije te herstellen.

    image
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Onbeperkte macht leidt in elk democratisch systeem altijd tot het verlies van elk gevoel van terughoudendheid,’ legde Magyar uit bij de presentatie van het wetsvoorstel. Het amendement, dat met 135 stemmen voor en 50 tegen werd aangenomen, is met terugwerkende kracht van toepassing, wat betekent dat Viktor Orbán, die twintig jaar premier was, ‘niet meer opnieuw aan de macht kan komen’, althans niet in die functie.

  • Hongarije sluit akkoord met Oekraïne over de rechten van de Hongaarse minderheid

    Hongarije sluit akkoord met Oekraïne over de rechten van de Hongaarse minderheid

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Cuba: betalingen via Visa en Mastercard opgeschort vanwege Amerikaanse sancties

    » Noord-Korea wil zijn nucleaire capaciteiten exponentieel vergroten

    Hongarije heft ook zijn veto op toetredingsgesprekken met Oekraïne op

    De Hongaarse premier Péter Magyar zei woensdag dat de twee landen waren overeengekomen dat ‘de taalkundige, educatieve, culturele en politieke rechten’ van ongeveer ‘honderdduizend Hongaren’ die in Oekraïne wonen, zouden worden uitgebreid. Onder deze overeenkomst, die door de opvolger van Viktor Orbán als ‘historisch’ werd omschreven, beloofde Kyiv het systeem van scholen voor nationale minderheden te herstellen, waar de Hongaarse taal ‘vrijelijk zal worden gebruikt’.

    image
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Hongarije had eerder ‘zijn zorgen over het welzijn van de minderheid aangevoerd als reden om de toenadering van Oekraïne tot de EU en de NAVO te blokkeren’, merkt The Kyiv Post op. Europese functionarissen maakten woensdagavond ook bekend dat de Europese Unie de weg had geopend voor de formele hervatting van de toetredingsonderhandelingen met Oekraïne, die tot nu toe geblokkeerd waren door een Hongaars veto.

  • Magyar wil historische banden tussen Oostenrijk en Hongarije weer aanhalen

    Magyar wil historische banden tussen Oostenrijk en Hongarije weer aanhalen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » China dwarsboomt de reis naar Afrika van de president van Taiwan

    » Onderzoek: door opwarming klimaat duurt pollenseizoen twee weken langer

    De twee landen vormden van 1867 tot 1918 één staat

    De nieuwe leider van Hongarije wil de invloed van Centraal-Europa nieuw leven inblazen door gebruik te maken van het imperiale verleden. De verkozen premier Péter Magyar zegt dat hij de banden met buurlanden, met name Oostenrijk, wil verdiepen, voortbouwend op de sterke economische banden en een gedeelde geschiedenis die geworteld is in het Oostenrijks-Hongaarse Rijk van eind negentiende eeuw. Dat meldt Politico.

    ‘We deelden ooit een land en Oostenrijk is een belangrijke economische partner van Hongarije’, zei Magyar na zijn overwinning op Viktor Orbán bij de Hongaarse verkiezingen eerder deze maand. ‘Ik wil de relatie tussen Hongarije en Oostenrijk versterken, niet alleen om historische, maar ook om culturele en economische redenen.’

    image
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De aanstaande Hongaarse leider heeft al publiekelijk uiteengezet hoe hij zijn visie voor een Centraal-Europees blok wil verwezenlijken. Tijdens een persconferentie eerder deze maand stelde hij voor om de Visegrádgroep – een informeel bondgenootschap van Hongarije, Polen, Tsjechië en Slowakije – samen te voegen met het Slavkov-formaat, een samenwerkingsverband tussen Oostenrijk, Tsjechië en Slowakije.

    ‘Ik geloof dat dit in het belang is van elk land, inclusief Oostenrijk en Hongarije,’ aldus Magyar. ‘Ik hoop dan ook dat we hier vooruitgang kunnen boeken.’ Als duidelijk signaal van die strategie zei Magyar dat hij als nieuwe leider van Hongarije zijn eerste bezoeken begin mei aan Warschau en Wenen zal brengen.

  • Het einde van het Orbán-tijdperk. Wat betekent dat voor Hongarije en Europa?

    Het einde van het Orbán-tijdperk. Wat betekent dat voor Hongarije en Europa?

    Om de week pluist de redactie van 360 een actuele gebeurtenis voor je uit aan de hand van de internationale pers. Deze week kijken we naar Hongarije. Na zestien jaar aan de macht te zijn geweest, heeft Viktor Orbán de verkiezingen verloren van oppositieleider Péter Magyar. Betekent zijn nederlaag daadwerkelijk een breuk met het verleden, en wat zijn de gevolgen voor Hongarije en Europa?

    Waarom verloor Orbán juist nu?

    De uitslag van de Hongaarse verkiezingen maakt een einde aan een lange periode van politieke dominantie door Viktor Orbán en zijn partij Fidesz, een rechts-nationalistische partij die sinds 2010 de Hongaarse politiek beheerst, aldus BBC News. Orbán wist zijn macht in die jaren geleidelijk te consolideren door de rechtspraak te hervormen en zijn invloed op het medialandschap te versterken. Daardoor werd zijn positie lange tijd nauwelijks uitgedaagd. 

    Toch wijzen verschillende internationale media erop dat de onvrede in het land al langer groeide. Zo beschrijft The Guardian de verkiezingen als een fel bevochten campagne waarin Orbán voor het eerst echt onder druk stond van een serieuze tegenstander, oppositieleider Péter Magyar. Magyar is een relatief nieuwe politieke speler en voormalig lid van Orbáns Fidesz-partij. Zijn kritiek op corruptie en machtsmisbruik leidde tot een breuk met de regering, waarna hij zich profileerde als hervormer en alternatief voor het bestaande systeem. 

    Magyar legde de nadruk op binnenlandse problemen, zoals corruptie en economische stagnatie

    Tegelijkertijd plaatst de Hongaarse nieuwssite 444.hu daar een nuance bij: volgens de redactie is Orbáns nederlaag minder het gevolg van een plotselinge politieke omslag dan van een proces dat al langer gaande was, waarbij steun geleidelijk afbrokkelde door economische problemen, politieke vermoeidheid en wantrouwen tegenover instituties. Ook wijst de site erop dat de oppositie beter georganiseerd was dan bij eerdere verkiezingen.

    Terwijl Orbán zich in de campagne vooral richtte op geopolitieke dreigingen, zoals de oorlog in Oekraïne, legde Magyar de nadruk op binnenlandse problemen, zoals corruptie, economische stagnatie en verslechterende publieke voorzieningen. Daarmee wist Magyar kiezers aan te spreken die ontevreden waren over de economische situatie in eigen land, aldus The Guardian.

    De oppositie behaalde een ruime meerderheid, goed voor een duidelijke machtswisseling in het parlement, waarmee een einde kwam aan zestien jaar Orbán-bewind. De opkomst – bijna 80 procent – wijst er volgens analisten op dat de Hongaren toe waren aan verandering. Het percentage ligt aanzienlijk hoger dan bij eerdere verkiezingen en wordt gezien als teken van mobilisatie aan beide kanten van het politieke spectrum.

    Waar internationale media dus de nadruk leggen op het historische karakter van de uitslag, benadrukt de binnenlandse berichtgeving dat deze verandering al enkele jaren gaande was. 

    Wat betekent deze verkiezing voor Europa?

    Buiten Hongarije wordt de verkiezingsuitslag vooral gelezen als een geopolitiek keerpunt. Orbán stond binnen de Europese Unie bekend als een lastige partner, die regelmatig botste met Brussel over de rechtsstaat, migratie en sancties tegen Rusland. Zo blokkeerde Hongarije onder zijn leiding meermaals gezamenlijke EU-besluiten, onder meer over steun aan Oekraïne.

    Volgens The Washington Post heeft de verkiezing dan ook gevolgen die verder reiken dan Hongarije zelf. De krant beschrijft de uitslag als een politieke aardverschuiving met wereldwijde impact, omdat Orbán niet alleen een nationale leider was, maar ook een belangrijke figuur binnen internationale rechts-populistische netwerken en een bondgenoot van zowel Donald Trump als Vladimir Poetin. 

    Het terugdraaien van hervormingen op het gebied van media en rechtspraak kan juridisch en politiek complex zijn

    In dezelfde analyse wordt benadrukt dat de overwinning van Péter Magyar kan leiden tot een heroriëntatie richting de EU en de NAVO, en daarmee tot een nauwere aansluiting bij de Europese samenwerking.

    Zo heeft oppositieleider Péter Magyar onder meer beloofd de relatie met de Europese Unie te herstellen en corruptie aan te pakken, maar het terugdraaien van hervormingen op het gebied van media en rechtspraak kan juridisch en politiek complex zijn, aldus The Washington Post.

    De verkiezingen worden daarom door internationale media, behalve als een kans op politieke heroriëntatie, ook gezien als een test: in hoeverre kan een land daadwerkelijk van koers veranderen na jaren van geconcentreerde macht?

    Is dit echt een nederlaag voor het populisme?

    In The New York Times stelt de Amerikaanse journalist en auteur Michelle Goldberg dat Orbáns verlies symbool staat voor een mogelijke tegenreactie tegen rechts-populistische leiders wereldwijd. Orbán gold jarenlang als een voorbeeld voor politici die een ‘illiberale democratie’ nastreven, en zijn nederlaag zou een signaal zijn dat dit model niet onaantastbaar is.

    Orbáns nederlaag kan worden gezien als een klap voor de internationale beweging rond Donald Trump

    Volgens journalist Isaac Stanley-Becker in The Atlantic moet Orbáns nederlaag worden gezien als een klap voor de internationale beweging rond Donald Trump, voor wie hij lange tijd gold als voorbeeld van hoe een democratisch systeem naar eigen hand kan worden gezet.

    Toch klinkt er vanuit Hongarije zelf ook scepsis. Zo benadrukt 444.hu dat het te vroeg is om te spreken van een definitieve breuk met het populisme of met het systeem dat Orbán heeft opgebouwd. Veel van zijn hervormingen – van media-invloed tot institutionele veranderingen – blijven namelijk bestaan en kunnen ook onder een nieuwe regering doorwerken. Bovendien heeft Orbán nog altijd een aanzienlijke achterban, waardoor zijn politieke ideeën niet verdwijnen, maar waarschijnlijk in aangepaste vorm of vanuit de oppositie blijven voortbestaan.

  • JD Vance: wel verdrietig, maar niet verrast door Orbáns nederlaag

    JD Vance: wel verdrietig, maar niet verrast door Orbáns nederlaag

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Paus Leo XIV spreekt zich feller uit tegen oorlog met Iran

    » Rusland mag onder eigen vlag aan zwemwedstrijden meedoen, Oekraïne boos

    Orbán was een belangrijke medestander van MAGA

    Vicepresident JD Vance zei maandagavond dat hij ‘verdrietig’ was, maar niet echt verrast door het verlies van de premier Viktor Orbán bij de Hongaarse verkiezingen. Hij benadrukte dat zijn besluit om vorige week samen met de autocraat campagne te voeren in Boedapest meer ermee te maken had een loyale bondgenoot te steunen dan hem aan de overwinning te helpen.

    ‘We gingen niet omdat we verwachtten dat Viktor Orbán de verkiezingen met gemak zou winnen,’ zei Vance in een interview op Fox News. ‘We wisten zeker dat er een grote kans was dat Viktor de verkiezingen zou verliezen. We deden het omdat hij een van de weinige Europese leiders is die we bereid hebben gezien om de bureaucratie in Brussel te trotseren. We gingen [naar Boedapest] omdat het de juiste keuze was om achter iemand te staan ​​die ons al heel lang steunt,’ aldus Vance, geciteerd door Politico.

    image
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Met deze opmerkingen erkent het Witte Huis voor het eerst de overweldigende nederlaag van Orbán bij de Hongaarse verkiezingen, waarmee een einde kwam aan een periode van zestien jaar die als inspiratie diende voor president Donald Trump, Vance en talloze MAGA-aanhangers.

    Orbán was in veel opzichten een voorbeeld van goed bestuur voor velen binnen de MAGA-beweging, die zijn pleidooi voor illiberale democratie in het buitenland toejuichten en dit in eigen land probeerden na te bootsen. Orbán nam echter ook een hard standpunt in tegen immigratie en veroordeelde de rechten van LGBTQ+-personen.

    Toch stelt Vances onvermogen om Orbán te behoeden voor een verpletterende nederlaag de regering bloot aan kritiek dat haar ideeën en functionarissen niet de gewenste aantrekkingskracht hebben. Ook roept het diepere existentiële vragen op over de toekomst van het populistisch nationalisme, aldus Politico.

  • Hongarije: Péter Magyar maakt einde aan jarenlange hegemonie van Orbán

    Hongarije: Péter Magyar maakt einde aan jarenlange hegemonie van Orbán

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Oekraïne meldt meer dan 460 schendingen van het paasbestand

    » De Verenigde Staten leggen een blokkade op aan Iraanse havens

    Zijn oppositiepartij won 138 van de 199 parlementszetels

    De pro-Europese conservatief Péter Magyar heeft zondag bij de Hongaarse parlementsverkiezingen een klinkende overwinning behaald op de nationalist Viktor Orbán, die zestien jaar aan de macht was geweest.

    ‘We hebben Hongarije bevrijd,’ verklaarde de leider van de oppositiepartij Tisza zondagavond laat, staand op een podium aan de oevers van de Donau, met het verlichte Hongaarse parlementsgebouw op de achtergrond, onder gejuich van tienduizenden mensen. ‘Samen hebben we het regime van Orbán ten val gebracht,’ verklaarde hij nadrukkelijk, nadat hij zich al zwaaiend met de Hongaarse vlag een weg had gebaand door de menigte.

    De conservatief, die zelf lange tijd lid was van Fidesz voordat hij zich tegen de Hongaarse premier keerde, ‘slaagde in datgene waar geen enkele kandidaat vóór hem in was geslaagd’, merkt El País op. ‘Hij bracht een schijnbaar onneembaar systeem aan het wankelen en verdreef de langstzittende leider van de EU uit zijn bolwerk,’ aldus de Spaanse krant.

    image
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens een officiële telling, die 98,15 procent van de stemlokalen omvatte, won Tisza 138 van de 199 zetels met 53,56 procent van de stemmen, tegenover 55 zetels en 37,86 procent voor Viktor Orbáns Fidesz-partij. De opkomst bereikte een recordhoogte van 79,50 procent.

    ‘Met zo’n duidelijke overwinning verkrijgt Magyar een supermeerderheid in het parlement, waardoor hij de grondwet kan wijzigen en de belangrijkste pijlers van Orbáns nalatenschap kan ontmantelen’, namelijk ‘de strakke controle die de voormalige premier uitoefende op de rechterlijke macht, staatsbedrijven en de media’, aldus Politico Europe.

    ‘Concreet had Hongarije de keuze tussen autoritarisme en democratie, tussen een focus op Moskou of op Brussel’, analyseert Valérie de Graffenried, correspondent van Le Temps in Boedapest. ‘De stembussen hebben gesproken: de meerderheid van de Hongaren wil de illiberale democratie die Viktor Orbán propageerde niet langer, noch de samenwerking met Rusland.’

  • JD Vance op bezoek in Hongarije om steun te betuigen aan Orbán

    JD Vance op bezoek in Hongarije om steun te betuigen aan Orbán

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VK weert Kanye West, Wireless Festival afgeblazen

    » VS en Iran bereiken bestand voor twee weken, Straat van Hormuz gaat weer open

    Orbán ligt achter in de peilingen

    De Amerikaanse vicepresident arriveerde dinsdag in Boedapest om de Hongaarse premier, een belangrijke bondgenoot van de MAGA-beweging, te steunen in aanloop naar de parlementsverkiezingen. Orbán streeft zondag naar een vijfde ambtstermijn en ligt achter in de peilingen, meldt Le Soir.

    ‘Ironisch genoeg wees JD Vance tijdens een persconferentie met zijn Hongaarse gastheer specifiek op de “bemoeienis” van de Europese Unie met deze verkiezingen, “een van de ergste voorbeelden [van inmenging] ooit”’, aldus de Belgische krant. ‘Ideologisch gezien staan ​​de twee mannen dicht bij elkaar en zijn ze het vooral eens in hun anti-EU-campagne’, merkt Le Soir op.

    image
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Europese Commissie reageerde op de opmerkingen van Vance door de inzet van alle lidstaten voor de opbouw van ‘een sterker en onafhankelijker Europa’ te benadrukken. ‘Sommigen vrezen dat Orbán in geval van een nederlaag op zondag de verkiezingsuitslag zal aanvechten, mogelijk met de steun van zijn bondgenoten Donald Trump en Vladimir Poetin’, aldus Le Soir.

  • Oorlog in Oekraïne: Poetin laat twee Oekraïens-Hongaarse gevangenen vrij

    Oorlog in Oekraïne: Poetin laat twee Oekraïens-Hongaarse gevangenen vrij

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » De VS claimen al de overwinning: ‘Iran is verslagen en dat weten ze’

    » Brazilië: Senaat ratificeert vrijhandelsakkoord tussen EU en Mercosur

    Oekraïne spreekt van een politieke verkiezingstruc 

    De Russische president Vladimir Poetin heeft woensdag twee krijgsgevangenen overgedragen aan de Hongaarse minister van Buitenlandse Zaken, Peter Szijjártó, die Moskou bezocht. ‘De twee mannen, die zowel de Hongaarse als de Oekraïense nationaliteit bezitten, hadden in het Oekraïense leger gevochten voordat ze door Russische troepen werden gevangengenomen’, meldt Euronews

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Oekraïense regering veroordeelde de vrijlating als een ‘cynische’ manipulatie van de krijgsgevangenen, ‘voor politieke doeleinden in aanloop naar de verkiezingen in Hongarije en als onderhandelingsmiddel in de relatie met het Kremlin’. 

    Hongarije bekritiseert regelmatig wat het de ‘gedwongen dienstplicht van Hongaarse staatsburgers in het Oekraïense leger’ noemt, legt de Europese nieuwszender uit. Oekraïne telt ongeveer ‘honderdduizend etnische Hongaren, voornamelijk geconcentreerd in Transkarpatië’, wier situatie een van de vele twistpunten is tussen Kyiv en Boedapest.

  • Rubio voert campagne voor Orbán tijdens bezoek aan Hongarije

    Rubio voert campagne voor Orbán tijdens bezoek aan Hongarije

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Iran: mensen brengen hulde aan vermoorde demonstranten

    » Genève: ‘zeer gespannen’ gesprekken tussen Kyiv, Moskou en Washington

    Orbán loopt in de meeste peilingen achter op de oppositie

    ‘President Trump zet zich volledig in voor uw succes, want uw succes is ons succes,’ zei de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Marco Rubio maandag in Boedapest tegen de Hongaarse premier Viktor Orbán, op de laatste dag van zijn Europese tournee voor de Veiligheidsconferentie van München. ‘We willen dat dit land welvarend is, vooral nu u premier en leider van dit land bent.’

    De Amerikaanse topdiplomaat probeerde Orbán zo een ‘politieke reddingslijn’ toe te werpen. Hij staat ‘achter in de meeste peilingen’ twee maanden voor de parlementsverkiezingen op 12 april, ‘waarbij Europa’s langstzittende en meest pro-Russische leider mogelijk zijn macht verliest,’ aldus The Washington Post.

    Viktor Orbán, die sinds 2010 aan de macht is – na een eerste ambtstermijn als premier tussen 1998 en 2002 – bevindt zich in een precaire positie, aangezien zijn partij, Fidesz, achterloopt in de peilingen op de eveneens conservatieve oppositiepartij Tisza.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Rubio’s steun voor Orban is het meest recente voorbeeld van de wens van de regering-Trump om rechtse populistische leiders aan de macht te houden die de Amerikaanse president hebben geprezen en zijn ideologie delen,’ aldus de Amerikaanse krant.

    Orbán ‘werkt al jaren aan het verzwakken van de democratie in Hongarije, en met zijn autoritaire beleid, met name op het gebied van immigratie en de betrekkingen met Rusland, is hij een aanjager van conservatieve en extreemrechtse bewegingen in Europa en de VS’, analyseert The New York Times.

    Trump had zijn steun voor Orbán al ‘in een bericht op sociale media op 5 februari’ uitgesproken, en ‘het bezoek van Rubio, kort na de start van de officiële campagne, illustreert eens te meer de wens van de regering-Trump om zich te bemoeien met de binnenlandse politiek van andere landen, of het nu Hongarije, Brazilië, Argentinië of Japan betreft’, vervolgt de krant.

  • Hongarije: Orbán belooft af te rekenen met ‘agenten van Brussel’

    Hongarije: Orbán belooft af te rekenen met ‘agenten van Brussel’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VK: rechtbank vindt verbod op Palestine Action ‘disproportioneel’

    » Honderdduizenden wereldwijd de straat op om ​​regimewissel in Iran te eisen

    ‘Brussel is een directe bedreiging’, aldus Orbán

    Twee maanden voor de parlementsverkiezingen heeft de Hongaarse premier Viktor Orbán, ongebruikelijk genoeg, de Europese Unie (EU) en haar instellingen aangevallen, meldt Euronews. ‘De repressieve machine van Brussel is nog steeds actief in Hongarije, en we zullen die na de verkiezingen in april ontmantelen’, verklaarde de bondgenoot van Donald Trump zaterdag in zijn jaarlijkse toespraak over de staat van de natie.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Pseudo-burgerorganisaties, corrupte journalisten, rechters, politici, algoritmes, bureaucraten in dienst van Brussel: dat is wat Brussel hier in Hongarije vandaag de dag vertegenwoordigt’, beweerde hij. Voor Orbán, die in de peilingen achterligt op de oppositiepartij TISZA, is Rusland en Poetin afschilderen als een bedreiging ‘primitief en zinloos’. ‘Brussel is een tastbare realiteit en een directe bedreiging’, benadrukte hij.

  • Europese Commissie stelt onderzoek in naar spionage door Hongarije

    Europese Commissie stelt onderzoek in naar spionage door Hongarije

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Seychellen: oppositieleider Patrick Herminie wint presidentsverkiezingen

    » Japan: geboortecijfer stijgt onder buitenlanders en daalt onder Japanners

    Boedapest spreekt van een ‘lastercampagne’

    Vorige week donderdag werd een onderzoek van verschillende media naar buiten gebracht waarin Hongarije wordt beschuldigd van pogingen tot spionage bij Europese instellingen tussen 2012 en 2018. Naar aanleiding hiervan zal de voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, ‘zo snel mogelijk’ een ‘rechtstreeks’ gesprek voeren met de Hongaarse commissaris Oliver Varhelyi, meldt Euronews. Varhelyi, commissaris voor Gezondheid en Dierenwelzijn, leidde in die jaren de Hongaarse vertegenwoordiging in Brussel.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens het journalistieke onderzoek werd ‘een vermeend spionagenetwerk geleid vanuit de permanente vertegenwoordiging van Hongarije in Brussel’ en ‘werden actief Hongaarse onderdanen gerekruteerd als informanten om toegang te krijgen tot gevoelige Hongaarse dossiers’, aldus de Europese zender. Boedapest heeft gesproken van een ‘lastercampagne’, maar de Europese Commissie heeft aangekondigd een ‘interne groep’ op te richten om deze beschuldigingen te ‘onderzoeken’.

    Zestig Europese rechtsgeleerden hebben bovendien een brief gestuurd naar het Europees Parlement, waarin zij vraagtekens plaatsen bij het aanblijven van Oliver Varhelyi, aangezien de beschuldigingen tegen Hongarije ‘fundamenteel onverenigbaar zijn met het beginsel van onafhankelijkheid dat van alle commissarissen wordt verlangd’.

  • Hongarije neemt amendement aan om twee geslachten in de grondwet vast te leggen

    Hongarije neemt amendement aan om twee geslachten in de grondwet vast te leggen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Nigeria: ten minste 52 doden door oplaaiend geweld in de deelstaat Plateau

    » VS: regering bevriest 2,2 miljard dollar aan subsidies voor de Harvard-universiteit

    De oppositie vreest dat het land afglijdt naar een dictatuur

    Maandag nam het parlement van Hongarije met een grote meerderheid (140 voor, 21 tegen) een amendement aan dat in de grondwet het bestaan van alleen het mannelijke en vrouwelijke geslacht en het primaat van kinderrechten boven alle andere vastlegt. De nationalistische premier Viktor Orbán, die in maart een ‘grote schoonmaak met Pasen’ beloofde tegen zijn rivalen die als ‘bedwantsen’ werden bestempeld, heeft ook een wettekst doorgedrukt waarin staatsburgers met dubbele nationaliteit worden weggezet als ‘verraders van de natie’, die mogelijk gericht is tegen financier en filantroop George Soros.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De oppositie vreest dat het land, dat onlangs het gebruik van gezichtsherkenning bij demonstraties heeft toegestaan, afglijdt ‘naar een ware dictatuur, zoals in Rusland gebeurt’, aldus het onafhankelijke parlementslid Ákos Hadházy, geciteerd door de Frankfurter Allgemeine Zeitung. In de vergaderzaal ontvouwden parlementsleden van de oppositie een spandoek uit protest, terwijl buiten het gebouw honderden demonstranten scandeerden: ‘We laten ons niet veranderen in het Rusland van Poetin.’

  • Gaan de VS het Hongarije van Orbán achterna?

    Gaan de VS het Hongarije van Orbán achterna?

    MAGA-conservatievelingen zijn dol op Viktor Orbán. Maar dankzij hem is Hongarije inmiddels corrupt en verarmd en is de economie gestagneerd. Als Orbáns autoritaire overname als voorbeeld wordt genomen, ziet Anne Applebaum de toekomst van Amerika somber in.

    Sjieke hotels en dure restaurants bepalen tegenwoordig het aanzien van het centrum van Boedapest, een stad die ooit bekendstond om haar vervallen gevels. In het centrum van de stad zijn ook nieuwe monumenten verrezen. Een daarvan, een imitatie van het Vietnammonument in Washington D.C., is een eerbetoon aan het verloren gegane, negentiende-eeuwse Hongaarse Rijk. In plaats van namen van oorlogsslachtoffers staan er namen op van voormalige ‘Hongaarse’ plaatsen – dorpen en steden die nu in Roemenië, Slowakije, Oekraïne of Polen liggen. De in lange granieten muren gegraveerde namen vormen een plechtig eerbetoon met een eeuwig brandende vlam.

    Maar achter de nationalistische kitsch en de toeristische attracties gaat een heel andere realiteit schuil. Hongarije, dat ooit werd gezien als het rijkste land van Centraal-Europa (‘de gelukkigste barak in het socialistische kamp’ zoals het land tijdens de Koude Oorlog werd genoemd), en dat later het Centraal-Europese land was waar investeerders het meeste heil in zagen, is tegenwoordig een van de armste landen, om niet te zeggen hét armste land, van de Europese Unie.

    Orbán in Amerika

    De industriële productie neemt jaar na jaar af. De productiviteit is de laagste in de wijde omtrek. De werkloosheid neemt steeds meer toe. Ondanks alle grote woorden van de regeringspartij over traditionele waarden, krimpt de bevolking. Misschien komt dat doordat jonge mensen geen kinderen willen krijgen in een land waar twee derde van de inwoners het landelijke onderwijssysteem als ‘slecht’ betitelt en waar afdelingen van ziekenhuizen sluiten omdat er zo veel artsen zijn uitgeweken naar het buitenland. Misschien dat getalenteerde mensen niet in een land willen blijven dat al drie jaar op rij als het meest corrupte land binnen de EU wordt gezien. Zelfs de Index van Economische Vrijheid – die wordt gepubliceerd door de Heritage Foundation, de aan MAGA-gelieerde denktank achter Project 2025 – plaatst Hongarije helemaal onderaan de EU-lijst waar het de integriteit van de overheid betreft.

    Toeristen in het centrum van Boedapest merken niets van deze neergang. Net zo min als rechts Amerika, kennelijk. Want hoewel de premier van Hongarije, Viktor Orbán, geen minerale rijkdommen heeft weg te geven en niet over een noemenswaardig leger beschikt, speelt hij een buitenproportionele rol in het politieke debat in Amerika. Tijdens de presidentiële campagne van 2024 had Orbán diverse ontmoetingen met Donald Trump.

    Een Republikeins Congreslid omschreef het land als ‘een van de succesvolste modellen van conservatief bestuur’

    In mei 2022 organiseerde een pro-Orbán-denktank de rechtse Conservative Political Action Conference (CPAC) in Boedapest, en drie maanden later ging Orbán naar Texas om te spreken op de CPAC-conferentie in Dallas. Tijdens de derde editie van CPAC-Hongarije, vorig jaar, omschreef een Republikeins Congreslid het land als ‘een van de succesvolste modellen van toonaangevende conservatieve opvattingen en bestuur’. In een videoboodschap noemde Steve Bannon Hongarije ‘een inspiratiebron voor de hele wereld’. Kevin Roberts van de Heritage Foundation heeft, in weerwil van de analyse die zijn eigen instituut heeft gemaakt van de manier waarop Hongarije wordt bestuurd, het moderne Hongarije geprezen als ‘niet zomaar een model voor moderne staatskunde, maar hét model’.

    Orbáns autocratische overname

    Wat is dit dan voor model, dat zo veel bewondering oogst? Op de eerste plaats heeft het niets van doen met moderne staatskunde. Het is een zeer oude, zeer bekende blauwdruk voor een autocratische machtsovername, die is gehanteerd door zowel rechtse als linkse leiders, van Recep Tayyip Erdoğan tot Hugo Chávez.

    Na Orbáns herverkiezing in 2010 heeft hij stelselmatig ambtenaren vervangen door loyalisten; economische drukmiddelen en regelgeving ingezet om de vrije pers de mond te snoeren; universiteiten hun onafhankelijkheid ontnomen en zelfs een universiteit gesloten; het rechtssysteem gepolitiseerd; en meer dan eens de grondwet aangepast voor zijn eigen electorale gewin. 

    Orbáns autocratische overname is precies waar ze in Amerika zo’n bewondering voor koesteren

    Tijdens de coronaepidemie verleende hij zichzelf noodbevoegdheden, die hij tot op de dag van vandaag heeft gehouden. Hij is openlijk banden aangegaan met Rusland en China, heeft zich op EU-vergaderingen doen gelden als spreekbuis van het Russische buitenlandsbeleid en heeft schimmige Chinese investeerders toegang geboden tot zijn land.

    Deze autocratische overname is precies waar onder meer Bannon en Roberts zo’n bewondering voor koesteren, en het is precies wat ze nu zelf proberen te bewerkstelligen in Amerika. De uitholling van het ambtenarenapparaat is al gaande, de druk op de pers en de universiteiten wordt opgevoerd en er wordt ook al gesproken over grondwetswijzigingen. Maar we horen de pleitbezorgers van deze ideeën zelden over hoe het de Hongaarse economie is vergaan, of de gewone Hongaar, toen die wijzigingen eenmaal waren doorgevoerd. Evenmin kijken ze naar de tegenstellingen tussen Orbáns retoriek en de realiteit van zijn beleid. Orbán heeft het bijvoorbeeld heel veel over het weren van emigranten, maar op zeker moment heeft zijn regering visa verstrekt aan willekeurig welke inwoner van een land buiten de EU, als diegene voor 300.000 euro aan staatsobligaties kocht van geheimzinnige offshorebedrijven.

    Orbán en de oligarchie

    Orbán heeft de mond vol van familiewaarden, al geeft zijn regering per hoofd van de bevolking minder uit aan gezondheidszorg dan welk ander EU-land ook. Hij heeft ook de toegang tot IVF aan banden gelegd. En dan is er nog het beruchte geval van een man die seksueel misbruik van kinderen in tehuizen bleek te hebben toegedekt, maar die Orbán evengoed gratie verleende. 

    Orbán praat ook graag over ‘het volk’, terwijl hij zijn vrijwel absolute macht niet gebruikt om de Hongaarse welvaart te bevorderen maar om nog meer geld toe te spelen aan een klein groepje rijke zakenlieden, van wie sommige familie van hem zijn. In Boedapest worden deze oligarchen soms NER genoemd, of NER-mensen, of NERistani – bijnamen die zijn afgeleid van Nemzeti Együttműködés Rendszere, ofwel het Systeem van landelijke samenwerking, de Orwelliaanse naam die Orbán zijn politieke systeem heeft gegeven – en deze NERistani profiteren direct van hun nauwe banden met de leider.

    Direkt36, een van de weinige overgebleven teams van onderzoeksjournalisten in Hongarije, heeft onlangs een documentaire gemaakt, The Dynasty, waarin onder meer is te zien hoe aanbestedingen voor staats- en EU-contracten vanaf ongeveer 2010 bewust zo zijn opgezet dat Elios Innovatív, een energiebedrijf dat deels in handen is van Orbáns schoonzoon István Tiborcz, de opdrachten in de wacht zou slepen. De EU heeft uiteindelijk 35 contracten onderzocht en in vele daarvan onrechtmatigheden aangetroffen, naast bewijzen van belangenverstrengeling. (In een verklaring uit 2018 zei Elios dat hij alle wet- en regelgeving had nageleefd, wat ongetwijfeld waar is; het punt van dit systeem is nu juist dat het allemaal legaal is gemaakt.)

    Lőrinc Mészáros, ooit de rijkste man van Hongarije, heeft zijn rijkdom toegeschreven aan ‘God, geluk en Viktor Orbán’

    Dit is slechts een van de vele verhalen die Hongaren elkaar vertellen, maar niet in het openbaar. The Dynasty gaat ook over het Kisfaludy Tourism Development Programme, dat het toerisme diende te bevorderen en daartoe 316 miljard Hongaarse forinten (860 miljoen dollar) aan subsidies mocht verdelen. Twee derde daarvan ging naar 0,5 procent van de aanvragers; bijna een vijfde ging naar projecten waar Tiborcz iets mee van doen had, of mee van doen zou krijgen.

    Niet dat Tiborcz de enige is die zich mag verheugen in de vrijgevigheid van de overheid. Lőrinc Mészáros, ooit de rijkste man van Hongarije, een gasinstallateur die later ondernemer is geworden, en tevens een oude vriend van de premier, heeft zijn rijkdom ooit toegeschreven aan ‘God, geluk en Viktor Orbán.’ Andere gunstelingen komen en gaan, al naar gelang Orbáns grillige voor- en afkeuren. Een Hongaarse zakenman zei ooit tegen me dat ‘je kunt merken wie in de gunst is en wie niet door te kijken welke ondernemingen floreren. Als je in de gunst bent, groeit je bedrijf. Als je eruit ligt, zal je bedrijf krimpen. Dat is binnen een jaar of twee merkbaar.’

    Orbán en de ‘onvoorstelbare successen’

    Dergelijke vormen van corruptie zijn, zoals gezegd, meestal legaal omdat de wetten, contracten en aanbestedingsregels zo zijn opgesteld dat die ruimte er is. En zelfs als bepaalde activiteiten illegaal zouden zijn, zouden door de overheid gecontroleerde aanklagers geen onderzoek instellen. De corruptie vindt plaats op een dermate grote schaal dat de rest van de economie erdoor wordt verstoord. De Hongaarse zakenman en een Hongaarse econoom met wie ik heb gesproken – en die beiden absoluut anoniem wilden blijven, uit angst voor represailles – hadden onafhankelijk van elkaar berekend dat NERistan zo’n twintig procent van de Hongaarse economie uitmaakt.

    Dat wil zeggen, zo legde de econoom me uit, dat twintig procent van de Hongaarse bedrijven niet draait ‘op basis van marktwerking, niet op basis van verdiensten, maar feitelijk op basis van loyaliteit.’ De bedrijven hebben geen normaal personeelsbeleid en ze gebruiken geen echte businessmodellen, omdat ze niet zijn opgezet om efficiënt te zijn en winst te maken, maar om de kleptocratie te faciliteren – het doorsluizen van overheidsgeld naar de eigenaars van de bedrijven.

    Het Sovereignty Protection Office is een sinister orgaan dat onafhankelijke Hongaarse organisaties intimideert en zwartmaakt

    Niet dat het regime ooit zal toegeven dat de oligarchie een rol speelt binnen het systeem, of zelfs maar zal onderkennen dat Hongarije mogelijk aan de vooravond staat van een structurele crisis. Een andere Hongaarse econoom vertelde me dat Orbán altijd ‘een stralende toekomst’ voorspelt, met ‘successen, onvoorstelbare successen.’

    ‘Schenk ons alstublieft uw vertrouwen,’ zei Orbán begin 2023 tijdens zijn jaarlijkse toespraak. ‘Gelooft u mij: Tegen het einde van dit jaar zal de inflatie niet langer dubbele cijfers bedragen.’ Maar in 2023 bedroeg de jaarlijkse inflatie maar liefst dik 17 procent. In 2024 voorspelde de regering een groei van 4 procent; de werkelijkheid was 0,6 procent. Wie met tegengeluiden komt, zal vermoedelijk nauwelijks gehoord worden. Onafhankelijke economen worden zelden gevraagd in televisieprogramma’s en ze komen ook nauwelijks aan bod in de verschillende door de regeringspartij gecontroleerde media.

    Orbáns onderdrukking

    In februari 2024 heeft het regime het Sovereignty Protection Office in het leven geroepen, een sinister orgaan dat onafhankelijke Hongaarse organisaties intimideert en zwartmaakt. Sinds de Amerikaanse verkiezingen en de aanval op USAID heeft deze dienst haar inspanningen verdubbeld. De dienst richt zijn pijlen onder meer op de Hongaarse tak van Transparency International, de anticorruptieonderzoeksgroep, en op het portal voor onderzoeksjournalistiek Atlatszo.hu – en op willekeurig welke instelling die de waarheid zou kunnen vertellen over hoe het land werkelijk functioneert.

    Maar voor wie bereid is te kijken is die waarheid overal zichtbaar, aangezien de gunstelingen van dit corrupte systeem er geen enkel probleem mee hebben om te pronken met hun rijkdom. Toen ik tegen een Hongaarse vriend begon over alle glimmende hotelgevels in de binnenstad van Boedapest, snoof hij: ‘Ja, wat wil je, daar wonen al die NER-lui. Die willen dat alles blinkt.’ Bovendien hebben ze zelf een groot deel van die hotels in bezit. In The Dynasty, de documentaire, zitten ook beelden van de Hongaarse elite die feest in clubs en paleizen. De film is binnen een maand meer dan 3 miljoen keer bekeken, wat veel is voor een land met 9,6 miljoen inwoners. In de duizenden reacties op YouTube worden de Direkt36-journalisten bedankt dat ze de ‘echte waarheid’ hebben getoond, die nergens anders te zien is.

    Hongarije is in veel opzichten haast het tegenovergestelde van Amerika: het land is klein, arm en homogeen. Maar de film riep bij mij een angstig voorgevoel op. Terwijl Elon Musk, die door de overheid is ingehuurd, ons ambtenarenapparaat ontmantelt en beslissingen neemt over de ministeries die hem reguleren; terwijl de FBI en het ministerie van Justitie worden overgenomen door partizanen die nooit hun collega’s zullen vervolgen voor corruptie; terwijl inspecteurs-generaal worden ontslagen en wetgeving over belangenverstrengeling aan de laars wordt gelapt, tolt Amerika in sneltreinvaart richting Hongaars populisme, Hongaarse politiek en een Hongaars rechtssysteem. Dat betekent ook dat ons Hongaarse stagnatie, Hongaarse corruptie en Hongaarse armoede staan te wachten.

  • Netanyahu bezoekt Hongarije ondanks arrestatiebevel van het Internationaal Strafhof

    Netanyahu bezoekt Hongarije ondanks arrestatiebevel van het Internationaal Strafhof

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Politico: Elon Musk verlaat mogelijk binnenkort de regering-Trump

    » India: minstens 21 doden bij een explosie in een clandestiene vuurwerkfabriek

    Hongarije kan zijn arrestatieplicht omzeilen via een juridische achterdeur

    Vanochtend vroeg landde het vliegtuig van de Israëlische premier Benjamin Netanyahu op het vliegveld van Boedapest, waar de Hongaarse minister van Defensie, Krzysztof Szalai-Bobrovnitzky, hem verwelkomde. ‘Welkom in Boedapest, Benjamin Netanyahu’, schreef Szalai-Bobrovnitzky op Facebook. Netanyahu zal tijdens zijn bezoek gesprekken voeren met de Hongaarse minister-president Viktor Orbán en andere functionarissen voordat hij op 6 april terugkeert naar Israël, meldt het Panarabische dagblad al-Sharq al-Awsat.

    Op 21 november vaardigde het Internationaal Strafhof een arrestatiebevel uit tegen Netanyahu op beschuldiging van misdaden tegen de mensheid. Hetzelfde arrestatiebevel werd uitgevaardigd tegen de voormalige Israëlische minister van Defensie, Yoav Gallant, en de voormalige militaire commandant van Hamas, Muhammad al-Dhaif, die in juli gedood werd bij een Israëlische luchtaanval op Gaza. Hoewel Hongarije in 1999 het Statuut van Rome heeft ondertekend, het internationale verdrag voor de oprichting van het Internationaal Strafhof, heeft Boedapest het arrestatiebevel niet opgevolgd, merkt de Saoedische krant op.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Viktor Orbán nodigde Netanyahu publiekelijk uit, kort nadat het Internationaal Strafhof het arrestatiebevel uitvaardigde. ‘Ik garandeer hem dat, als hij komt, de uitspraken van het Internationaal Strafhof geen effect zullen hebben in Hongarije,’ zei Orbán destijds. Het Internationaal Strafhof kan niemand arresteren, legt Radio Free Europe/Radio Liberty uit, maar de staten die het Statuut van Rome hebben ondertekend zijn wel verplicht dit te doen.

    Tamas Adany, een Hongaarse professor van het internationaal recht, zegt dat ‘de meeste landen die een internationaal verdrag ondertekenen, dit ook opnemen in hun nationale wetgeving’. Hongarije heeft dan wel het Statuut van Rome ondertekend, het heeft nooit de stap genomen om de regels in het verdrag in haar wetgeving te integreren. Dit is ook de uitleg die de Hongaarse autoriteiten voorleggen. Adany voegt echter toe dat Netanyahu ook beschuldigd wordt van oorlogsmisdaden onder het internationale gewoonrecht, dat uit de jaren veertig stamt. De professor is er echter van overtuigd ‘dat de arrestatie niet zal plaatsvinden’.

  • In Hongarije en Roemenië droomt extreemrechts van een ‘groot rijk’

    In Hongarije en Roemenië droomt extreemrechts van een ‘groot rijk’

    Extreemrechtse partijen in Hongarije en Roemenië maken plannen voor een toekomst waarin Rusland de oorlog tegen Oekraïne wint en zij dat land vervolgens kunnen opdelen.

    Ze plakken stickers met de contouren van Hongarije op autoruiten en op bankjes in parken in Boedapest. Maar dan wel de contouren van Groot-Hongarije met de grenzen van 1920, vóór de opdeling van het land door het Verdrag van Trianon. Een deel van dit oude Hongarije is nu Oekraïens grondgebied: Transkarpatië. Er wonen ongeveer 1,25 miljoen mensen in deze regio in het uiterste westen van Oekraïne, waarvan het landschap wordt gedomineerd door de bergen van de Karpaten. Volgens een Oekraïense volkstelling in 2001 was een Hongaarse minderheid hier goed voor ongeveer 12 procent van de bevolking. 

    Tijdens een recente partijbijeenkomst en op televisie schetste de leider van de extreemrechtse Hongaarse partij Ons Vaderland, die iets minder dan 6 procent van de stemmen kreeg bij de parlementsverkiezingen van 2022, het scenario van een Oekraïne dat ‘niet langer levensvatbaar’ is en alleen in leven wordt gehouden met de hulp van de Europese Unie en de VS. ‘Als er politieke veranderingen plaatsvinden in deze landen en de nieuwe regeringen Oekraïne niet langer steunen, zal de staat Oekraïne ophouden te bestaan,’ verklaarde László Toroczkai zijn logica. Op dat moment zou de regio in het westen van Oekraïne Hongarije om de status van protectoraat kunnen vragen en de Karpaten zouden dan via een referendum aan Hongarije worden teruggegeven, aldus het scenario.

    Sinds 1920 bestaat er een ‘Trianontrauma’, waarbij politiek en samenleving nog steeds rouwen om het oude Groot-Hongarije

    De Hongaarse regering probeert de situatie te sussen. Minister van Buitenlandse Zaken Péter Szijjártó benadrukte dat Hongarije de soevereiniteit en territoriale integriteit van Oekraïne onderschrijft. Professor Ulf Brunnbauer van het Leibniz Instituut voor Oost- en Zuidoost-Europese Studies is echter van mening dat de Fidesz-regering onder premier Viktor Orbán betrokken is bij deze recent aangewakkerde discussie. Sinds 1920 bestaat er in Hongarije een ‘Trianontrauma’, waarbij politiek en samenleving nog steeds rouwen om het oude Groot-Hongarije.

    Orbán werpt zich al jaren op als beschermheilige van de Hongaarse minderheid in de buurlanden Slowakije, Roemenië en Oekraïne. Als premier kan hij geen directe territoriale aanspraken maken, maar het komt hem goed uit dat extreemrechts nu het voorbeeld van Oekraïne gebruikt om de kwestie weer op de agenda te krijgen. Volgens Brunnbauer zegt Toroczkai, de voorzitter van de partij Ons Vaderland, wat vertegenwoordigers van de Hongaarse regering niet durven te zeggen. 

    De regering in Kyiv is dan ook sceptisch. Want uit de signalen die de Hongaarse regering de afgelopen jaren heeft afgegeven blijkt niet dat ze de huidige grenzen uit innerlijke overtuiging heeft geaccepteerd.

    In Roemenië heeft een vooraanstaand politicus zijn land opgeroepen om een stuk van Oekraïne in te nemen

    Een soortgelijke ontwikkeling is ook merkbaar in buurland Roemenië. Daar heeft een vooraanstaand politicus van de extreemrechtse Alliantie voor de Unie van Roemenen (AUR) zijn land opgeroepen om een stuk van Oekraïne in te nemen. Claudiu Târziu, een van de partijleiders van de AUR en kandidaat bij de Europese Parlementsverkiezingen, hield eind januari een toespraak in Iasi, waarin hij opriep om Roemenië te verenigen met de gebieden die ooit bij Roemenië en nu bij Oekraïne horen, en met Moldavië. 

    Vorig jaar diende Europarlementariër Diana Sosoaca, leider van een andere extreemrechtse partij, SOS Romania, zelfs een wetsvoorstel in waarin werd opgeroepen tot de annexatie van gebieden in Oekraïne door Roemenië. De Roemeense premier Marcel Ciolacu heeft deze uitspraken scherp bekritiseerd; dit beleid zou alleen de belangen van het Kremlin behartigen.

    De Oekraïense parlementariër Oleksandr Merezhko, voorzitter van de commissie Buitenlandse Zaken, reageerde door te stellen dat al deze gelijktijdige territoriale aanspraken voor Oekraïne een reden tot zorg zijn: ‘Dit is precies wat Poetin wil. Ik sluit niet uit dat deze verklaringen op de een of andere manier gecoördineerd zijn.’ Een echte reactie van de Hongaarse en Roemeense autoriteiten op deze onaanvaardbare uitspraken is volgens hem vooralsnog uitgebleven.