Tag: Israël

  • Grootste ziekenhuis in Gaza functioneert niet meer volgens WHO

    Grootste ziekenhuis in Gaza functioneert niet meer volgens WHO

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Duitsland verdubbelt militaire steun aan Oekraïne in 2024

    » Canada: modemagnaat Peter Nygard schuldig bevonden aan verkrachting

    Geen operaties meer mogelijk in het Al-Shifa-ziekenhuis

    De Wereldgezondheidsorganisatie zegt dat het Al-Shifa-ziekenhuis in Gaza al drie dagen zonder stroom zit. ‘Helaas functioneert het ziekenhuis niet meer als zodanig’, citeert CNN de WHO. De omgeving van grootste ziekenhuis in Gaza wordt al dagenlang bestookt door Israëlisch vuur en is afgesloten van elektriciteit en brandstof.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De omstandigheden in Al-Shifa verslechterden in het weekend tot een ‘catastrofale’ situatie, omdat personeel, patiënten en duizenden schuilende bewoners binnen vastzaten als gevolg van hevige gevechten, zeiden hulporganisaties en gezondheidsfunctionarissen van Hamas. Israël houdt vol dat mensen het ziekenhuis veilig kunnen verlaten via een evacuatiecorridor, schrijft de Amerikaanse nieuwszender

    In het ziekenhuis functioneert geen van de operatiekamers door een gebrek aan elektriciteit, aldus directeur Abu Salmiya. ‘Wie geopereerd moet worden sterft, wij kunnen niets voor diegene doen.’ De arts zei dat gisteren meerdere kinderen zijn overleden op de intensive care en in de afdeling neonatologie. Sinds de aanval van Hamas op 7 oktober bestookt Israël Gaza met bombardementen en is de Palestijnse regio afgesloten van water en elektriciteit.

    Lees ook:

  • Israël kondigt dagelijkse gevechtspauzes van vier uur aan

    Israël kondigt dagelijkse gevechtspauzes van vier uur aan

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » President Portugal schrijft vervroegde verkiezingen uit na ontslag premier

    » Vader voetballer Luis Díaz vrijgelaten door Colombiaanse guerrilla

    De pauzes zijn bedoeld om mensen in Gaza te laten vluchten

    Israël heeft ingestemd met dagelijkse gevechtspauzes van vier uur in bepaalde gebieden in het noorden van Gaza, meldt Al Jazeera. De tijdelijke staakt-het-vuren moeten burgers in staat te stellen te vluchten. Daarnaast opent Israël een tweede evacuatiecorridor langs een kustweg, om meer mensen de mogelijkheid te geven het oorlogsgebied te verlaten.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het gebied dat elke dag wordt uitgekozen voor een gevechtspauze zal volgens Amerikaanse en Israëlische ambtenaren slechts drie uur van tevoren worden aangekondigd. Het idee is niet alleen om mensen de kans te geven te vertrekken, maar ook om mensen de kans te geven veilig hun huizen te verlaten om voedsel en medicijnen te kopen.

    ‘We hebben van de Israëliërs te horen gekregen dat er tijdens de pauze geen militaire operaties in deze gebieden zullen plaatsvinden en dat dit proces vandaag van start gaat,’ zei John F. Kirby, woordvoerder van het Witte Huis. Daarnaast zei Kirby dat de VS eraan werken meer vrachtwagens met noodhulp het gebied in te krijgen.

    Lees ook:

  • Rode Kruis ‘diep verontrust’ na aanval op hulpkonvooi in Gaza-Stad

    Rode Kruis ‘diep verontrust’ na aanval op hulpkonvooi in Gaza-Stad

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Spanje: protest tegen amnestie voor Catalaanse separatisten loopt uit op rellen

    » Miljoenen Australiërs getroffen door netwerkstoring

    Het is niet bekendgemaakt wie de aanval pleegde

    Twee vrachtwagens werden beschadigd en een chauffeur raakte lichtgewond toen een konvooi van het Rode Kruis onder vuur werd genomen Gaza-Stad. Dat meldt Al Jazeera. Door wie het konvooi werd aangevallen is niet bekend.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Na het incident werd de route naar het Al-Shifa-ziekenhuis, waar het medische voorraden afleverde, gewijzigd. In een verklaring op X liet het Rode Kruis weten ‘diep verontrust’ te zijn over het incident en herinnerde de strijdende partijen aan hun ’verplichting onder internationaal humanitair recht om humanitaire werkers te allen tijde te respecteren en te beschermen’. In de verklaring werd niet bekendgemaakt door wie het konvooi, dat bestond uit vijf vrachtwagens en twee voertuigen van het Rode Kruis, werd aangevallen.

    William Schomburg, hoofd van de subdelegatie van het Rode Kruis in Gaza verklaarde: ‘Dit zijn niet de omstandigheden waaronder humanitair personeel kan werken’, en voegde eraan toe: ‘Ervoor zorgen dat vitale hulp medische faciliteiten kan bereiken is een wettelijke verplichting onder internationaal humanitair recht.’ 

  • Is er sprake van genocide op de Palestijnen in Gaza?

    Is er sprake van genocide op de Palestijnen in Gaza?

    Afgelopen week luidden experts van het VN-mensenrechtenbureau UNHCR de noodklok vanwege de situatie in Gaza. Ze waarschuwden voor een genocide op het Palestijnse volk. Er zouden inmiddels meer dan tienduizend Palestijnen om het leven zijn gekomen sinds de aanval van Hamas op 7 oktober. Maar over of er sprake is van genocide verschillen de meningen.

    Ja: ‘Israël wil de vernietiging van het Palestijnse volk’

    Volgens Raz Segal, een Israëlische historicus en Holocaustgeleerde, is de manier waarop Israël de Palestijnen in Gaza behandelt ‘een schoolvoorbeeld van genocide’. Zo zei hij in een interview met Democracy Now: ‘Als dit niet opzettelijke genocide is, dan weet ik het echt niet meer.’

    Volgens Segal maakt Israël zich momenteel schuldig aan drie van de vijf daden die volgens het VN-verdrag uit 1948 vallen onder genocide. ‘Het droppen van duizenden en duizenden bommen in een paar dagen, inclusief fosforbommen, zoals we hoorden, op een van de dichtstbevolkte gebieden ter wereld (…) is inderdaad een genocidale moord,’ aldus de historicus.

    ‘Als dit niet opzettelijke genocide is, dan weet ik het echt niet meer’

    ‘Maar Israël voert ook twee andere daden uit, namelijk het veroorzaken van ernstig lichamelijk of geestelijk letsel, en het creëren van omstandigheden die ontworpen zijn om de vernietiging van een bevolkingsgroep teweeg te brengen door het afsluiten van water, voedsel, energievoorziening, het bombarderen van ziekenhuizen, het bevelen tot snelle evacuatie van ziekenhuizen,’ voegde Segal eraan toe. Hij wees er bovendien op dat de Wereldgezondheidsorganisatie de bevelen om ziekenhuizen te evacueren ‘een doodvonnis voor zieken en gewonden’ heeft genoemd.

    Ook haalde hij aan wat minister van Defensie Yoav Gallant op 9 oktober zei toen hij een volledig beleg van Gaza afkondigde en water, voedsel en brandstof afsneed. ‘[Gallant] verklaarde dat “we vechten tegen menselijke dieren en [daar] ook naar [zullen] handelen” en dat “we iedereen zullen elimineren”.’ En hij citeert de woordvoerder van het Israëlische leger Daniel Hagari, die ‘moedwillige vernietiging erkende en expliciet zei: “De nadruk ligt op schade en niet op nauwkeurigheid.”’

    ‘We zien dus opzettelijke genocidale daden. Dit is inderdaad een schoolvoorbeeld van genocide,’ aldus Segal.

    Nee: ‘De operatie is niet bedoeld om het Palestijnse volk geheel te vernietigen’

    Jay Michaelson, Amerikaans schrijver, journalist, professor en rabbijn, denkt daar anders over. ‘Wat er nu gebeurt in Gaza is een afschuwelijke tragedie. Afhankelijk van je politieke opvattingen kun je het zien als een afschuwelijke maar noodzakelijke militaire operatie, of als een brute en zinloze aanval op een burgerbevolking. Maar het is geen genocide’, schrijft hij in Forward.

    ’Het is duidelijk dat de Israëlische operatie de eerste twee daden van het VN-verdrag met zich meebracht, zoals elke grootschalige oorlogsdaad dat zou doen. Er is echter geen sprake van de overige drie daden en, misschien wel het belangrijkste, de operatie is niet bedoeld (en er kan niet worden beweerd dat deze bedoeld is) “om het Palestijnse volk geheel of gedeeltelijk te vernietigen”.’

    ‘Wat er nu gebeurt in Gaza is een afschuwelijke tragedie, maar het is geen genocide’

    In het opiniestuk reageert Michaelson op Segals beweringen. Volgens de Amerikaanse rabbijn moeten we de uitspraken van de Israëlische minister van Defensie Yoav Gallant over menselijke beesten niet opvatten als een verwijzing naar het Palestijnse volk als geheel. ‘Het is waar dat Gallant de Israëlische nationalisten misschien een rad voor ogen draait, en dat zij zijn uitspraak zullen opvatten als een verwijzing naar alle Palestijnen, maar al zou hij verwijzen naar alle Palestijnen, dan nog is “vechten” niet hetzelfde als de intentie om genocide te plegen. En die uitspraak is het enige bewijs dat Segal aanvoert om de intentie van de Israëlische regering te bewijzen.’

    Volgens Michaelson is de manier waarop Segal de criteria van het VN-verdrag hier aanhaalt onverantwoord, omdat hij slechts enkele van de punten noemt. ‘Hij laat criteria 4 [het nemen van maatregelen, bedoeld om geboorten binnen de groep te voorkomen] en 5 [het gewelddadig overbrengen van kinderen van de groep naar een andere groep] helemaal weg en noemt alleen die punten die zijn argument ondersteunen.’

    Er is dus geen sprake van een genocide, aldus Michaelson. ‘Door de term “genocide” te gebruiken wakkeren activisten de woede tegen Israël aan, en ondermijnen ze ongewild de basis van het internationaal recht waarvan mensenrechten afhankelijk zijn.’

  • Dodental in Gaza overstijgt tienduizend, waaronder ruim vierduizend kinderen

    Dodental in Gaza overstijgt tienduizend, waaronder ruim vierduizend kinderen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Verjaardagsgranaat doodt assistent Oekraïense generaal

    » Tientallen doden bij separatistisch geweld in Kameroen

    De oorlog met Israël is een maand aan de gang

    Ruim tienduizend mensen zijn gedood in Gaza sinds een maand geleden de oorlog tussen Israël en Hamas uitbrak. Dat meldt Al Jazeera op basis van cijfers van het lokale ministerie van Volksgezondheid. Onder hen zijn 4104 kinderen en 2641 vrouwen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Inmiddels geeft ook een van de weinige bondgenoten van Israël, de Verenigde Staten, toe dat er ‘vele, vele duizenden onschuldige mensen zijn gedood’ in Gaza. Desondanks lukt het de VS en andere bondgenoten van Israël niet om tot een staakt-het-vuren op te roepen en blijft men tot op heden steken met oproepen tot ‘humanitaire gevechtspauzes’.

    De Verenigde Naties spreken intussen van oorlogsmisdaden en mogelijke genocide in Gaza. Onder meer Zuid-Afrika, Jordanië, Turkije, Chili, Colombia en Bolivia hebben hun ambassadeurs in Israël teruggeroepen. Desondanks lijkt Israël nog niet van plan een stap terug te doen: op maandag riep een Israëlische minister op tot het gooien van een atoombom op Gaza.

    Lees ook:

  • VN waarschuwt voor genocide in Gaza

    VN waarschuwt voor genocide in Gaza

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Colombia gaat Pablo Escobar’s nijlpaarden afmaken

    » FTX-oprichter Sam Bankman-Fried schuldig bevonden aan fraude

    Experts wezen op de luchtaanvallen op vluchtelingenkamp Jabalia

    Experts van VN-mensenrechtenbureau UNHCR hebben de Israëlische luchtaanvallen op vluchtelingenkamp Jabalia in Gaza een ‘brutale schending van het internationaal recht’ en een ‘oorlogsmisdaad’ genoemd. Dat zegt Al Jazeera. ‘Het aanvallen van een kamp dat onderdak biedt aan burgers, waaronder vrouwen en kinderen, is een complete schending van de regels van proportionaliteit en onderscheid tussen strijders en burgers’, schreven ze.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het vluchtelingenkamp Jabalia werd dinsdag, woensdag én donderdag geraakt door luchtaanvallen en zeker tweehonderd burgers zouden daarbij zijn omgekomen. In totaal zijn zeker negenduizend Palestijnen omgekomen sinds het begin van de oorlog met Israël op 7 oktober.

    De VN-experts kwamen met een stevige waarschuwing in hun verklaring. ‘De tijd dringt om genocide en humanitaire catastrofe in Gaza te voorkomen’, aldus de VN-experts. De situatie in Gaza zou een ‘catastrofaal omslagpunt’ hebben bereikt vanwege het tekort aan voedsel, water, medicijnen en brandstof.

    Lees ook:

  • Latijns-Amerikaanse landen verbreken banden met Israël vanwege oorlog

    Latijns-Amerikaanse landen verbreken banden met Israël vanwege oorlog

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Duitsland vraagt om ‘vergiffenis’ voor koloniaal verleden in Tanzania

    » Honderden mensen met dubbel paspoort kunnen Gaza verlaten

    Bolivia, Colombia en Chili namen verregaande stappen

    Bolivia heeft dinsdag de diplomatieke banden met Israël verbroken vanwege de oorlog in Gaza. Dat schrijft The Guardian. Colombia en Chili riepen hun ambassadeurs terug uit het land. Alle drie de landen namen deze stap naar aanleiding van het bombardement op het vluchtelingenkamp Jabalia.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Bolivia besloot de diplomatieke betrekkingen met Israël te verbreken ‘vanwege het agressieve en disproportionele Israëlische militaire offensief dat plaatsvindt in de Gazastrook,’ zei de onderminister van Buitenlandse Zaken Freddy Mamani. Het land kondigde ook aan dat het humanitaire hulp naar Gaza zou sturen. De stap werd scherp veroordeeld door Israël en toegejuicht door Hamas.

    Buurlanden Colombia en Chili riepen hun ambassadeurs terug en riepen op tot een staakt-het-vuren. De Chileense president Gabriel Boric sprak op X van ‘onaanvaardbare schendingen van het internationaal humanitair recht’ door Israël. In Chili is de grootste en een van de oudste Palestijnse gemeenschappen buiten de Arabische wereld gevestigd.

    Lees ook:

  • Dodental in Gazastrook ruim boven de achtduizend

    Dodental in Gazastrook ruim boven de achtduizend

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Dodental stijgt in Acapulco na orkaan Otis

    » Menigte dringt luchthaven Dagestan binnen op zoek naar Joodse passagiers

    Het Westen zei dat dodentallen in Gaza werden overdreven

    Het dodental in de Gazastrook is de achtduizend overschreden. Volgens het ministerie van Volksgezondheid in de Gazastrook zijn sinds 7 oktober ten minste 8.306 Palestijnen gedood, waarvan ongeveer de helft kinderen. Volgens Al Jazeera zijn op de Westelijke Jordaanoever inmiddels 122 Palestijnen gedood, onder meer door het toenemende geweld door Joodse kolonisten in het bezette gebied.

    Hamas heeft gezegd Israëlische gijzelaars te zullen vrijlaten, als Israël stopt met de luchtaanvallen. Om hun eisen kracht bij te zetten hebben ze maandag een video van 76 seconden vrijgegeven, waarin drie vrouwen te zien zijn die gevangen worden gehouden. Een van de vrouwen roept de Israëlische regering op tot een gevangenenruil.

    Israël zelf lijkt vooral bezig te zijn met een grondoffensief. Nadat dit weekend luchtaanvallen geïntensiveerd werden, zijn inmiddels tanks en grondtroepen bezig aan een opmars naar Gaza-Stad. Het leger zou deze stad willen omsingelen.

    Lees ook:

  • Wat zij zeggen over wel of geen Israëlische grondoorlog in Gaza

    Wat zij zeggen over wel of geen Israëlische grondoorlog in Gaza

    Wat schrijven internationale commentatoren en opiniemakers over wel of geen Israëlische grondoorlog in Gaza? ‘Wat Israël nu gaat doen, is bepalend voor hoe het land wordt gezien en of er daarna een kans is op een duurzame vrede.’

    Tomms Rostoks – directeur Centrum Veiligheid en Strategische Research Letland

    Delfi.tv

    ‘De Israëlische strijdkrachten moeten proberen een evenwicht te vinden om de infrastructuur van Hamas te ontmantelen, maar ook te voorkomen dat er veel slachtoffers vallen onder de burgerbevolking en het Israëlische leger. Het probleem is de tunnels die Hamas heeft gebouwd. In theorie zijn er verschillende manieren om hiermee om te gaan, maar het is zeer waarschijnlijk dat daar gegijzelden worden vastgehouden. Israël staat voor een groot dilemma, dat het grondoffensief in Gaza heeft vertraagd.’


    Redactionele analyse

    The Economist

    ‘De druk van families heeft de regering gedwongen haar plannen te wijzigen. De hoop op een overeenkomst met Hamas over de vrijlating van ten minste enkele gegijzelden is een van de redenen waarom de Israëlische invasie van Gaza is uitgesteld. De angst van de families voedt een bredere woede die veel Israëli’s voelen over wat zij zien als de trage en onbekwame hulpverlening door de regering aan de door Hamas verwoeste gemeenschappen, en aan de duizenden die gedwongen werden hun huizen te verlaten.’


    René Pfister – chef de bureau in Washington

    Der Spiegel

    ‘De VS verspeelden na 9/11 het vertrouwen en de sympathie van grote delen van de wereld, omdat de oorlog in Irak geen democratie maar chaos opleverde en omdat de VS hun eigen waarden overboord gooiden in de strijd tegen terreur. Wat Israël nu gaat doen, is bepalend voor hoe het land wordt gezien, en of er daarna een kans is op een duurzame vrede. Israël zou − anders dan de VS − bezonnen op zijn eigen 9/11 moeten reageren, door het heethoofdige verlangen naar wraak te verruilen voor koele planning.’


    Igor Litwak – Israëlisch journalist op het onafhankelijke Russische nieuwskanaal Radio Echo

    Radio Echo

    ‘Ik ben er helemaal niet zeker van of Israël binnenkort een grondoorlog zal beginnen. Dat die gaat beginnen, dat weet ik zeker. Maar over “binnenkort” ben ik nog niet zo zeker. Wachten op een invasie is zeer onaangenaam voor de partij wiens grondgebied wordt aangevallen. Deze zal voortdurend gespannen zijn. En als mensen nerveus zijn, maken ze fouten. Het belangrijkste voordeel van de aanvallende partij is dat die weet wanneer de aanval zal beginnen.’

  • Moeten de VS ingrijpen in het Midden-Oosten?

    Moeten de VS ingrijpen in het Midden-Oosten?

    De spanningen in het Midden-Oosten borrelen steeds hoger op naarmate de oorlog tussen Israël en Hamas voortduurt. Naast landen in de regio, wordt er gekeken naar de Verenigde Staten, een bondgenoot van Israël. Joe Biden bezocht het land eerder deze maand, waarbij hij president Netanyahu van Israël vroeg om ‘oorlogsregels’ te respecteren. Iran, een bondgenoot van Hamas, werd opgeroepen ‘voorzichtig’ te zijn. Inmiddels heeft Biden ook hulpgoederen aan de Gazastrook beloofd. In hoeverre moeten de VS zich mengen in de huidige situatie van het Midden-Oosten?

    De VS moeten de militaire macht opschroeven

    ‘De regering Biden heeft het nog niet gezegd, maar Iran is verantwoordelijk voor de oorlog in Gaza’, schrijft David Schenker, senior fellow aan het Washington Institute for Near East Policy en voormalig assistent-staatssecretaris van de Verenigde Staten voor het Midden-Oosten in The Economist. Hij gelooft dat de VS zijn militaire macht moet opschroeven in het Midden-Oosten, om te voorkomen dat de oorlog zich uitbreidt. 

    ‘Iran, dat jarenlang Hamas heeft gesponsord, getraind en uitgerust voor wat uiteindelijk leidde tot de slachting van ongeveer veertienhonderd mensen in het zuiden van Israël op 7 oktober, heeft zich opgeworpen als de verdediger van het Palestijnse volk,’ aldus Schenker. Hij gelooft dat naarmate meer Palestijnse burgerslachtoffers vallen – inmiddels staat het dodental volgens The Guardian op 5791 – Iran steeds meer onder druk komt te staan en steeds agressiever zal reageren. De voormalig diplomaat schrijft in het opiniestuk dat Iran het enige land is dat bevel kan geven tot eventuele uitbreiding van de oorlog, en dat de VS daarom ‘resoluut moeten reageren op aanvallen tegen zijn troepen in de hele regio’. 

    ‘De Amerikaanse terughoudendheid om geweld te gebruiken heeft Iraanse acties in het gebied mogelijk gemaakt’

    Volgens Schenker zijn er meerdere manieren waarop de VS kunnen ingrijpen. Het opvoeren van de economische druk is een optie, door bijvoorbeeld sancties op te leggen aan bedrijven die banden hebben met door Iran gesteunde Iraakse milities. Maar er is een nog effectievere optie om de militaire macht op te schroeven. ‘De Amerikaanse terughoudendheid om geweld te gebruiken in de regio heeft Iraanse acties in het gebied mogelijk gemaakt, zo niet opgewekt. Het instellen en handhaven van afschrikking zou op zichzelf al een escalatie in de hand kunnen werken.’ De VS moeten volgens hem dus juist harder ingrijpen; ‘Helaas’, eindigt hij zijn artikel, ‘heeft Washington, om een uitbreiding van de oorlog in Gaza te voorkomen, misschien geen andere keuze dan militair ingrijpen.’

    De VS verergeren de situatie

    ‘De Amerikaanse president is verantwoordelijk voor elk verachtelijk aspect van de ramp die zich in Gaza voltrekt en die wordt uitgevoerd door de immer betrouwbare en gehoorzame proxy van zijn land, Israël’, schrijft columnist Andrew Mitrovica in Al Jazeera. Volgens hem verergert de houding van de Verenigde Staten de oorlog en zorgt deze voor meer Palestijnse slachtoffers. Het bezoek van Biden aan de Israëlische premier Benjamin Netanyahu, en de inmiddels veelbesproken knuffel, zouden hierbij op zijn zachtst gezegd olie op het vuur zijn. ‘Dat zal het zieke, overheersende beeld zijn van Bidens presidentschap: een omhelzing op een vliegveld met een Israëlische premier die zich schuldig maakt aan genocide.’

    ‘De catastrofe waarvan de wereld getuige is, is het bijproduct van de inmiddels bekende mantra die de kern vormt van het zogenaamde “buitenlands beleid” voor het Midden-Oosten van elke moderne Amerikaanse president: eerst doden, dan denken.’ 

    ‘De wrede koers is uitgezet’

    De columnist ziet een overeenkomst met eerdere momenten in de geschiedenis waarbij de wereldmacht ingreep. ‘Dat is de Amerikaanse manier: in Zuidoost-Azië, Zuid- en Midden-Amerika, Afrika, en Irak en Afghanistan – allemaal kerkhoven vol onschuldige slachtoffers van de arrogantie en onwetendheid van een hele reeks verwaande presidenten, die zich in een oorlog stortten zonder stil te staan bij de rampzalige en uiteindelijk vernederende gevolgen.’

    Mitrovica gelooft dat de VS zich niet op deze manier had mogen mengen in de oorlog, maar ziet Biden zich niet snel terugtrekken. ‘De overmoed, blindheid en halsstarrigheid van Biden zullen dat niet toelaten. De wrede koers is uitgezet. Het cement ligt klaar. De verschrikkingen zijn pas net begonnen.’

  • Israël woedend na uitspraken Guterres in VN-Veiligheidsraad

    Israël woedend na uitspraken Guterres in VN-Veiligheidsraad

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Onderzoek toont aan dat racisme toeneemt in Europa

    » Tienduizenden vrouwen in IJsland staken om ongelijkheid

    De secretaris-generaal van de VN sprak over de oorlog met Hamas

    Israël heeft zijn woede kenbaar gemaakt over uitspraken die de secretaris-generaal van de VN, Antonio Guterres, dinsdag deed. Volgens Politico leek Guterres in zijn toespraak te suggereren dat de aanval van Hamas op Israël op 7 oktober te wijten was aan de voortdurende controle van de Joodse staat over de Palestijnse gebieden.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Het is belangrijk om ook te erkennen dat de aanvallen van Hamas niet in een vacuüm plaatsvonden,’ zei Guterres bij de VN-Veiligheidsraad. ‘Het Palestijnse volk is 56 jaar lang onderworpen geweest aan een verstikkende bezetting. Ze hebben gezien hoe hun land gestaag werd opgeslokt door nederzettingen en geteisterd door geweld; hoe hun economie werd verstikt; hoe hun mensen werden verdreven en hun huizen werden gesloopt. Hun hoop op een politieke oplossing voor hun benarde situatie is vervlogen’.

    Gilad Erdan, de Israëlische ambassadeur bij de VN, noemde de uitspraken van Guterres ‘schokkend’. Hij eiste dat Guterres zou aftreden. ‘De secretaris-generaal van de VN, die begrip toont voor de campagne van massamoord op kinderen, vrouwen en ouderen, is niet geschikt om de VN te leiden. Ik roep hem op om onmiddellijk af te treden’, schreef Erdan op X.

    Lees ook:

  • Tienduizenden deelnemers aan pro-Palestina-betogingen in Europa

    Tienduizenden deelnemers aan pro-Palestina-betogingen in Europa

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Veroordelingen in Iran voor journalisten die zaak-Amini versloegen

    » Schrijver Salman Rushdie ontvangt prestigieuze Duitse vredesprijs

    Onder meer in Londen, Parijs en Rome werd gedemonstreerd

    In meerdere Europese steden zijn dit weekend massale demonstraties gehouden om aandacht te vragen voor de situatie in de Gazastrook. Onder meer in Londen, Parijs, Berlijn, Rome en Brussel werd door tienduizenden mensen geprotesteerd. Vrijwel al deze protestmarsen verliepen gemoedelijk en zonder incidenten.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De politie in Londen sprak volgens de BBC van ongeveer 100.000 mensen, die deelnamen aan een protestmars waarbij ze ‘Free Palestine’ scandeerden, spandoeken vasthielden en met Palestijnse vlaggen zwaaiden. De betoging eindigde op Downing Street, waar de officiële residentie van de Britse premier Rishi Sunak is gevestigd.

    Ondanks een demonstratieverbod van de Berlijnse politie trokken zaterdag enkele honderden pro-Palestijnse demonstranten ongehinderd door de straten van de Duitse hoofdstad. Tegelijkertijd verzamelden duizenden mensen in Berlijn zich bij een demonstratie om verzet tegen antisemitisme en steun voor Israël te tonen. In Parijs werd de eerste legale pro-Palestina-mars gehouden, nadat eerdere betogingen waren verboden door de autoriteiten.

    Lees ook:

  • Deze oorlog laat zien dat sociale media niet langer werken

    Deze oorlog laat zien dat sociale media niet langer werken

    Sinds de aanval van Hamas op Israël worden sociale media overspoeld met beelden, meningen en informatie over de oorlog. Maar niet alle informatie is betrouwbaar. Volgens techjournalist Charlie Warzel laat deze onjuiste berichtgeving op platforms met dubieuze algoritmes en filterbubbels zien dat sociale media niet langer functioneren.

    Keuze uit het archief

    Afgelopen week werd in Israël en andere landen de Hamasaanval van 7 oktober 2023 herdacht, die het begin markeerde van de huidige Gaza-oorlog. Later deze week gingen Israël en Hamas akkoord met de eerste fase van Trumps vredeplan voor Gaza.
    De oorlog in Gaza wordt niet alleen uitgevochten met wapens, maar vooral ook met sociale media. Dit artikel van The Atlantic van twee jaar geleden laat zien hoe sociale media steeds meer verworden zijn tot fora waar iedereen maar wat kan roeptoeteren en alleen die dingen ziet die hem bevestigen in zijn eigen gelijk.

    Sociale media vormen opnieuw het venster waardoor de wereld het onvoorstelbaar wrede geweld in een oorlogsgebied kan zien. Duizenden mensen, waaronder kinderen en ouderen, zijn gedood of gewond geraakt in Israël en de Gazastrook sinds Hamas zaterdag 7 oktober een verrassingsaanval uitvoerde – je hebt het bloedbad vast en zeker gezien op X, TikTok of Instagram.

    De taferelen zijn ons inmiddels bekend maar daarom niet minder afschuwelijk. En toch zijn we ermee vertrouwd geraakt. Zoals mijn collega Kaitlyn Tiffany vorig jaar schreef, is oorlogsgeschiedenis ook een geschiedenis van de media. De Golfoorlog toonde de kracht van CNN en 24/7-nieuwskanalen en was een voorbode van de manier waarop politiek en cultuur de twintig jaar die volgden doordrongen raakten van infotainment. Enkele controversiële verkiezingen tussen 2008 en 2020 lieten zien hoe socialemediaplatforms de rol van experts en journalisten democratiseerden, zowel in positieve als in negatieve zin. Hetzelfde gebeurde tijdens de Arabische Lente, de Syrische burgeroorlog en de opkomst van Islamitische Staat. Commentatoren noemden de Russische invasie in Oekraïne al snel de ‘eerste TikTok-oorlog’, doordat het internet werd overspoeld met video’s van Oekraïners die de gruwelen van de oorlog op een zeer persoonlijke, vaak surrealistische manier documenteerden.

    Minder relevant

    Als dergelijke conflicten helpen onze informatieomgeving te kunnen begrijpen, dan moeten we vaststellen dat die laatste momenteel niet langer functioneert. Onze informatievoorziening steunt op een slecht onderhouden infrastructuur van sociale media. Ze wordt aangestuurd door miljardairs voor wie het niet langer vanzelfsprekend is dat hun platform gebruikers moet informeren. Tijdens de eerste dagen van de oorlog tussen Israël en Hamas onderhield Elon Musk, eigenaar van X, contact met accounts die vervalste video’s op zijn platform publiceerden. Ook heeft hij expliciet accounts erkend waarvan bekend is dat ze valse informatie delen en antisemitisch zijn. In een interview met The New York Times liet een functionaris van Hamas weten dat zijn organisatie gebruikmaakt van het gebrek aan moderatie op X om gewelddadige, expliciete video’s op het platform te posten en zo Israëlische burgers te terroriseren. 

    Ondertussen kreeg Adam Mosseri, hoofd van Instagram en de onofficiële leider van Threads – de Twitter-kloon van Instagram/Meta – het verzoek van journalisten, academici en nieuwsjunkies om zijn product geschikter te maken om oorlogen te kunnen volgen. Hij reageerde met de boodschap dat zijn team de nieuwsmedia op het platform niet wil ‘versterken’. ‘Het platform heeft de volwassenheid bereikt, er kleven nadelen aan het doen van beloftes, en er staat veel op het spel – daarom is het te riskant,’ schreef hij. (Zowel Meta als X reageerden niet op verzoeken om meer informatie over hun plan met betrekking tot het posten van conflict-gerelateerde berichten.)

    Het zijn allemaal nieuwe barsten in de toch al afbrokkelende bouwwerken: de grote sociale platforms zijn het afgelopen jaar steeds minder relevant geworden. Als reactie hierop zijn sommige gebruikers overgestapt naar kleinere concurrenten als Bluesky of Mastodon. Anderen hebben er helemaal de brui aan gegeven. Het internet heeft nog nooit zo overvol aangevoeld. Tegelijk is het steeds moeilijker om te midden van alle ruis een betrouwbaar signaal op te pikken. Als informatiebronnen behoren Facebook en Twitter tot het verleden. Het mondiale stadsplein – zoals socialemediaplatforms ons ooit zo ambitieus voorschotelden – ligt in puin. Zijn architectuur is overwoekerd door de lianen en welig tierende vegetatie van de informatiejungle. Misschien is dit op de lange termijn ook wel het beste, maar voor de intensieve gebruikers van de noodlijdende platforms komt de huidige situatie over als een complete chaos.

    Musk heeft X veranderd in een deepfake van Twitter – een facsimile van het ooit zo bruikbare sociale netwerk

    Het is geen toeval dat de platforms zijn veranderd. Bijna een jaar lang is Musk bezig geweest met het ontmantelen van de bestaande architectuur van zijn site, inclusief het verificatiesysteem voor publieke figuren, waaronder ook journalisten. Zijn capriolen en ontslagrondes hebben bijgedragen aan de inkrimping van het team dat is belast met betrouwbaarheid en veiligheid. Nu kan iedereen tegen betaling een verificatiebadge krijgen om de zichtbaarheid van berichten te vergroten. (Sommige gebruikers met die nieuwe verificatie zijn oplichters of verspreiders van desinformatie. Een deel van hen verspreidt vals, oud of misleidend beeldmateriaal als ‘geverifieerde’ verslaglegging uit Gaza.) 

    Musk heeft ook accounts toegelaten die eerder waren verbannen omdat ze de regels overtraden. En vorige week, een uiterst slechte timing, heeft het platform de mogelijkheden voor het maken van koppen voor nieuwsverhalen verwijderd, met als gevolg dat de leesbaarheid er fors op achteruit is gegaan. Betrouwbare mediabronnen op het platform raken steeds verder uitgehold. Musk heeft X veranderd in een deepfake van Twitter – een facsimile van het ooit zo bruikbare sociale netwerk. Het is desoriënterend en zelfs angstaanjagend geworden.

    Newsfeed

    Sinds 2018 hebben Facebook en moederbedrijf Meta het algoritme van hun newsfeed veranderd en en krijgen persoonlijke berichten voorrang op die van nieuwsmedia. Na de bestorming van het Amerikaanse Capitool op 6 januari 2021 is het bedrijf minder voorrang gaan geven aan links politiek nieuws; volgens The Wall Street Journal heeft dat gezorgd voor een stroom aan klachten over desinformatie. Tegelijkertijd viel de gebruikersbasis van Facebook uit elkaar, en rapporten over transparantie van het bedrijf onthullen dat de populairste inhoud op het platform inmiddels weinig meer is dan virale bagger; het is een woestenij vol CBD-reclames en clickbait van buitenlandse roddelmedia. Wat overblijft is gefragmenteerd. Nieuws en informatie van experts staat her en der online verspreid, en het publiek is in silo’s verdeeld; podcasts zijn als nieuwsbron populairder dan ooit en miljoenen jongeren richten zich vooral op influencers en creators op Instagram en vooral TikTok – alsof dat betrouwbare nieuwsbronnen zijn.

    Zeker, de situatie daarvoor was ook niet ideaal. Sociale media, vooral Twitter, waren een fantastisch hulpmiddel om nieuws te vergaren, maar konden ook verschrikkelijk inefficiënt zijn. Het leek wel een ‘doe je eigen onderzoek’-spel, waarbij experts nodig waren om onzin, halve waarheden, hyperbolen en regelrechte leugens te scheiden van buitengewoon relevante informatie. De grootste kracht van sociale media is dus ook hun erfzonde: ze zijn er heel goed in je verbonden en geïnformeerd te laten voelen, maar dat gaat vaak ten koste van daadwerkelijk geïnformeerd zijn. En dan heb ik het nog niet eens over de psychologische tol die het staren naar een ongefilterde tijdlijn eist. Zo heb ik de nodige onthoofdingen en oorlogsmisdaden gezien via mijn scherm terwijl ik alleen maar op de hoogte wilde blijven van gebeurtenissen in de wereld.

    Grootschalige reclame

    Het gehakketak met Mosseri over nieuws op Threads illustreert de huidige situatie nog eens. Mosseri’s uitgangspunt is redelijk en het is echt een kwestie van cognitieve dissonantie als je Meta vraagt een veilige ruimte voor journalistiek te scheppen – het bedrijf heeft tenslotte een gruwelijke staat van dienst als het aankomt op het aanwakkeren van politieke onrust en het verspreiden van propaganda. Toch is het ook begrijpelijk dat mensen in turbulente tijden iets verlangen van deze bedrijven die om onze aandacht bedelden, geld aan ons verdienden en na verloop van tijd de manier waarop we informatie zochten beïnvloed hebben. Centraal in de pleidooien voor een alternatief voor Twitter, staat het gevoel dat een fundamentele belofte is verbroken. In ruil voor onze tijd, onze gegevens en zelfs ons welzijn uploadden we onze belangrijkste conversaties naar platforms die ontworpen zijn voor grootschalige reclame – en dat alles onder de impliciete veronderstelling dat sociale media ons een ongeëvenaard venster op de wereld zouden bieden.

    Sociale media zijn niet alleen een vergaarbak voor informatie. Of verkeerde informatie. Ze zijn ook een plek om getuigenis af te leggen, solidariteit te betuigen en te vechten voor verandering. Dat is moeilijker geworden dan een jaar geleden. We kunnen niet voorspellen wat er nu gaat komen. Wel is het zinvol om te bedenken dat de centrale rol van sociale media zoals we die de afgelopen vijftien jaar hebben gekend misschien ten einde is gekomen. Misschien is dit specifieke venster op de wereld nu gesloten.

  • ‘Minstens 500 doden bij luchtaanval op ziekenhuis in Gaza-stad’

    ‘Minstens 500 doden bij luchtaanval op ziekenhuis in Gaza-stad’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Finse veiligheidsdienst ziet cybercrime vanuit Rusland toenemen

    » Huis van Afgevaardigden nog zonder voorzitter na eerste stemming

    Volgens Palestijnse autoriteiten zit Israël achter de aanval

    Bij een luchtaanval op een ziekenhuis in Gaza-stad zijn dinsdag zeker vijfhonderd mensen om het leven gekomen. Volgens Palestijnse autoriteiten werd het bombardement uitgevoerd door Israëlische strijdkrachten. Het ziekenhuis fungeerde, naast medisch centrum, als opvangplek voor gevluchte families, schrijft Al Jazeera.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het Israëlische leger legt de verantwoordelijkheid in een eerste reactie bij Hamas, en zegt dat de aanval door een ‘afgezwaaide raket’ van de terreurbeweging is veroorzaakt. Als de luchtaanval inderdaad door Israël komt, dan zou het gaan om het dodelijkste bombardement door Israël in decennia.

    Het nieuws over de luchtaanval komt aan de vooravond van het bezoek van de Amerikaanse president Joe Biden aan Israël, terwijl de Duitse bondskanselier Olaf Scholz het land op dinsdag aandoet. Meerdere wereldleiders hebben de aanval meteen veroordeeld. In meerdere Arabische landen zijn gelijk grootschalige protesten uitgebroken, waaronder bij Israëlische ambassades.

    Lees ook:

  • President Biden gaat Israël deze week bezoeken

    President Biden gaat Israël deze week bezoeken

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Venezolaanse regering hervat gesprekken met oppositie

    » Het Indiase Hooggerechtshof weigert het homohuwelijk wettelijk te erkennen

    Het grondoffensief van Israël wordt waarschijnlijk uitgesteld

    President Biden is van plan om woensdag een bliksembezoek aan Israël te brengen. Dat liet de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Antony Blinken maandag weten, aldus The New York Times. Volgens Blinken is de reis bedoeld om Israël extra te steunen in zijn strijd tegen Hamas.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Na Israël gaat Biden naar Jordanië, waar hij een ontmoeting zal hebben met de Jordaanse koning Abdullah, de Egyptische president Abdel Fattah al-Sisi en de president van de Palestijnse Autoriteit, Mahmoud Abbas. Door de dreigende taal van Iran, Hezbollah en het aanhoudende geweld van Israël dreigt de oorlog in Israël zich over de regio te verspreiden.

    De VS hebben inmiddels een tweede vliegdekschip naar de regio gestuurd in een poging om andere landen af te schrikken. Desondanks zei Biden maandag in een interview dat het voor Israël ‘een grote fout’ zou zijn om Gaza te bezetten.

    Lees ook: