Tag: Jeff Bezos

  • The Washington Post ontslaat ruim een derde van zijn redactie 

    The Washington Post ontslaat ruim een derde van zijn redactie 

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: zevenhonderd ICE-agenten verlaten Minneapolis per direct 

    » Nigeria: president gaat leger inzetten na bloedbad met 162 doden

    De krant verkeert al jaren in zwaar weer

    The Washington Post, eigendom van miljardair Jeff Bezos, heeft woensdag een ingrijpend ontslagprogramma gelanceerd. De krant, die al jaren financieel in zwaar weer verkeert, zal naar schatting 30 procent van haar banen verliezen, zo meldt The New York Times. Meer dan driehonderd van de ongeveer achthonderd journalisten van de krant worden getroffen, aldus de Amerikaanse krant. Ook zullen onder meer de literaire pagina’s en de belangrijkste podcast van de krant verdwijnen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De journalisten werden woensdagochtend vroeg op de hoogte gebracht van de beslissing tijdens een virtuele vergadering, georganiseerd door directeur Matt Murray en personeelsdirecteur Wayne Connell, meldt Ashley Parker. ‘Het management van de Post – dat niet eens de moed had om de medewerkers persoonlijk toe te spreken – liet iedereen vervolgens in spanning wachten op een e-mail met de mededeling of ze hun baan zouden behouden.’

    Deze herstructurering, bedoeld om een ​​krant ‘uit een ander tijdperk’ te hervormen, moet de toekomst ervan ‘veiligstellen’, legde Murray woensdag uit. Hij erkende dat het werk ‘moeilijk, maar essentieel’ is. Hij stelde dat het bedrijf ‘te lang te veel geld had verloren’ en dat ‘de krant niet aan de behoeften van de lezers voldeed’, zo vatte The New York Times samen. Hij gaf aan dat de Post zich nu meer zou richten op nationaal nieuws en politiek, evenals op de economie en de gezondheidszorg, ten koste van andere onderwerpen.

    Deze golf van ontslagen is ‘een brute klap voor de journalistiek’ en voor een van haar ‘meest iconische’ kranten, aldus de Philadelphia Inquirer. De regionale krant herinnert eraan dat ‘een halve eeuw geleden de berichtgeving van dePost over het Watergateschandaal (…) de geschiedenisboeken inging’. De financiële problemen bij The Washington Post spelen zich af tegen de achtergrond van de toenadering tussen Bezos en Trump, die sinds zijn terugkeer aan de macht de traditionele pers onophoudelijk heeft aangevallen.

  • Jeff Bezos gaat leiding geven aan een startup met AI als specialisme

    Jeff Bezos gaat leiding geven aan een startup met AI als specialisme

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Chili: rechts neemt de macht over in het parlement

    » VN-Veiligheidsraad keurt Gazaplan van Trump goed

    Bezos vertrok in juli 2021 als directeur bij Amazon

    Volgens een bericht in The New York Times keert de oprichter van Amazon, die in juli 2021 zijn leidinggevende rol neerlegde, terug naar het bedrijfsleven en gaat hij een nieuw bedrijf leiden dat AI wil toepassen in de industriële en technische sectoren, waaronder de auto-industrie, de lucht- en ruimtevaart en de computerindustrie.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Bezos wordt co-CEO naast Vik Bajaj, een gerenommeerd onderzoeker uit Silicon Valley die ook samenwerkte met Google-medeoprichter Sergey Brin bij X Lab en Verily oprichtte, een onderzoeksbedrijf in de biowetenschappen en een dochteronderneming van Alphabet, het moederbedrijf van Google.

    ‘Dit is de eerste keer dat Bezos een officiële operationele functie bekleedt bij een bedrijf sinds zijn vertrek bij Amazon in juli 2021’, aldus The New York Times. De startup, genaamd Project Prometheus, bezit 6,2 miljard dollar aan financiering, deels afkomstig van de oprichter van Amazon.

  • Jeff Bezos boekt groot succes met lancering van New Glenn-raket

    Jeff Bezos boekt groot succes met lancering van New Glenn-raket

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » BBC biedt Trump excuses aan voor misleidende videomontage

    » Peru: ernstig busongeluk kost aan minstens 37 mensen het leven

    Hij wil kunnen concurreren met het SpaceX van Musk

    Blue Origin, het ruimtevaartbedrijf van Amazon-oprichter Jeff Bezos, boekte donderdag een groot succes met de succesvolle lancering van de New Glenn. De raket, met twee satellieten aan boord die een lange reis naar Mars moesten maken als onderdeel van de NASA-missie Escapade, werd kort voor 16.00 uur (lokale tijd) gelanceerd vanaf Cape Canaveral Air Force Station in Florida, aldus CNN.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Ongeveer tien minuten later wist Blue Origin voor het eerst met succes de eerste trap van de raket te laten landen op een zeeplatform. De succesvolle lancering is een belangrijke stap voorwaarts in de pogingen om de New Glenn herbruikbaar, goedkoper en competitiever te maken ten opzichte van Elon Musks SpaceX, merkt de Amerikaanse zender op.

  • VS: Jeff Bezos legt The Washington Post een nieuwe koers op

    VS: Jeff Bezos legt The Washington Post een nieuwe koers op

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Toekomstige Duitse bondskanselier Merz brengt verrassingsbezoek aan Macron

    » Frankrijk: premier François Bayrou wil akkoorden met Algerije herzien

    Opiniestukken mogen geen strijdige meningen meer uitdragen

    Amazon-baas Jeff Bezos, die sinds 2013 ook eigenaar is van The Washington Post, kondigde woensdag aan dat de opiniekolommen van het dagblad voortaan ‘twee pijlers moeten verdedigen: persoonlijke vrijheden en vrije markten’, meldt NPR. Opvattingen ‘die tegen deze pijlers ingaan, zullen door anderen worden gepubliceerd’. In een bericht aan redacteuren zei de miljardair dat het publiceren van tegenstrijdige meningen in de pers ‘een achterhaalde praktijk’ was. Tegenwoordig ‘neemt het internet dat werk op zich’, schreef hij.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Deze nieuwste inmenging van de miljardair in de redactionele inhoud ‘heeft schok en ontzetting teweeggebracht bij de krant’, merkte de Amerikaanse publieke radio op. Opinieredacteur David Shipley kondigde onmiddellijk zijn ontslag aan. Het is niet de eerste keer dat een beslissing van Bezos stof doet opwaaien. Zo hield hij vorig jaar in aanloop naar de Amerikaanse presidentsverkiezingen een hoofdcommentaar tegen waarin The Washington Post zijn steun uitsprak voor de Democratische kandidaat Kamala Harris. Begin dit jaar stapte een cartoonist op nadat de opinieredactie een spotprent had geweigerd waarin Bezos voorkwam.

  • Amazon schrapt circa 10.000 banen

    Amazon schrapt circa 10.000 banen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Trump gaat voor nieuw presidentschap

    » Zelensky bezoekt bevrijd Cherson

    In welke landen de ontslagen gaan vallen is nog niet bekend

    Het Amerikaanse bedrijf Amazon gaat circa tienduizend banen schrappen. Deze week zal bekend worden waar de meeste ontslagen vallen, maar volgens The New York Times gaat het vooral om kantoorpersoneel en de apparatenafdelingen, waar apparaten als Alexa worden ontwikkeld. In welke landen de ontslagen zullen vallen is nog niet bekend.

    De omzet van Amazon is sinds het einde van de pandemie gedaald doordat mensen niet meer zo veel online winkelen als voorheen. Andy Jassy, de nieuwe topman van het webwinkelbedrijf, is daardoor al enkele maanden bezig met bezuinigingen. In de geschiedenis van het bedrijf is het niet eerder voorgekomen dat er zoveel mensen in één keer werden ontslagen.

    De ontslagronde bij Amazon staat niet op zichzelf: meerdere grote techbedrijven in de VS zien zich de afgelopen weken genoodzaakt op grote schaal personeel te ontslaan. De nieuwe Twitter-topman Elon Musk ontsloeg de helft van zijn personeel, het moederbedrijf van Instagram en Facebook schrapte elfduizend banen en ook bij Tesla, Netflix en betaalverwerker Stripe werden veel banen geschrapt.

    Lees ook:

  • Blue Origin-raket van Jeff Bezos crasht bij lancering – geen gewonden

    Blue Origin-raket van Jeff Bezos crasht bij lancering – geen gewonden

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Spaanse schrijver Javier Marías overleden

    » Europees pessimisme over een mogelijk nucleair akkoord met Iran

    Potentiële passagiers zouden ongeluk hebben overleefd

    De onbemande raket van Blue Origin, het bedrijf van Jeff Bezos, kreeg maandag in West-Texas een ‘grote storing vlak na het opstijgen’, aldus CBS News. De capsule kon alsnog van de rest van de raket worden gescheiden. Het is een klap voor het bedrijf en voor het ruimtetoerisme – waarin een hevige concurrentiestrijd gaande is.

    Desalniettemin merken waarnemers op dat potentiële passagiers het ongeluk, het eerste in zijn soort voor Blue Origin, waarschijnlijk zouden hebben overleefd. De onbemande capsule vervoerde alleen onderzoeksapparatuur voor de missie, die ‘New Shepard 23’ wordt genoemd. De Amerikaanse toezichthouder voor de burgerluchtvaart, de FAA, heeft aangekondigd dat verdere vluchten met de New Shepard zijn geblokkeerd tot het onderzoek is afgerond.

    Lees ook:

  • Het kapitalisme heeft een update nodig

    Het kapitalisme heeft een update nodig

    Nu kritiek op het kapitalisme toeneemt, is het voor miljonairs niet langer geoorloofd om met hun vermogen te koop te lopen. Maar dat betekent niet dat geld gelijker zal worden verdeeld. Hoe ver kan het verschil tussen arm en rijk uiteenlopen zonder dat de democratie eraan bezwijkt?

    Ooit was het in Azië cool om op Instagram te koop te lopen met Bentleys en Lamborghini’s of om gouden Apple-horloges aan te schaffen voor je huisdier. Zo cool zelfs dat het verschijnsel Crazy Rich Asians een begrip werd. Gedoeld werd met name op de kinderen van Chinese miljonairs die absurd rijk geworden waren bij de gigantische inhaalrace, aangeduid als staatskapitalisme. 

    Maar die tijden zijn voorbij. Inmiddels laat vrijwel niemand zich meer zien met een zonnebril die even duur is als een kleine auto. Oud geld, nieuw geld. Geërfd, gegokt of geleend. Geld stinkt weer in China. In een land waar 600 miljoen mensen rond moeten komen van 150 dollar per maand en tegelijkertijd elke week weer iemand miljardair wordt. In een land waar het afgelopen jaar in ongekend tempo vermogen werd vergaard. En niet alleen daar.

    Momenteel creëert de markt elke zeventien uur een nieuwe miljardair

    De tien rijkste mannen ter wereld (ja, het zijn echt alleen mannen) vergrootten hun vermogen de afgelopen twaalf maanden met 540 miljard dollar. Terwijl honderden miljoenen mensen door de pandemie onder de armoedegrens belandden. In de hele wereld pompten regeringen 9 biljoen dollar aan coronahulp in de economie. Het merendeel ervan kwam via de markten weer terecht in de portfolio van de superrijken. Momenteel creëert de markt elke zeventien uur een nieuwe miljardair. Als dit zo doorgaat, zal het aantal miljonairs in 2025 met bijna 50 procent zijn toegenomen. 

    Tegelijkertijd betaalden de allerrijksten nauwelijks belasting, zoals blijkt uit een recent gepubliceerd verslag van onderzoek-platform Propublica. En het aandeel van de miljardairs in het bruto binnenlands product stijgt juist in die landen waar hardere belastingwetgeving als ineffectief van de hand gewezen wordt. Zoals in Zweden. Dat mag dan weinig opzienbarend zijn, het werpt wel de vraag op hoe ver het verschil tussen arm en rijk uiteen kan lopen zonder dat de democratie eraan te gronde gaat.

    Eeuwige liefde

    Behalve in China wonen de meeste superrijken in de VS. De ongelijkheid ligt er als het ware verankerd in de wet. ‘Onze belastingwetgeving is heel bewust zo ingericht dat inkomsten uit kapitaal worden bevoordeeld boven inkomsten uit arbeid,’ legt Erica Payne uit. De armsten betalen 10 cent per dollar aan belasting, de rijksten slechts 1 of 2 cent, zo vat de auteur van boeken over economie en politiek het samen. Politici als Bernie Sanders of Elizabeth Warren stelden daarom een vermogensbelasting voor. Ook de nieuwe Amerikaanse president Joe Biden heeft belastinghervorming heel hoog op zijn agenda gezet. Alleen kunnen alle stappen richting regulering, hoe klein ook, sneuvelen in de Senaat.

    Sinds onder Ronald Reagan de politiek vakbondsvijandige trekjes kreeg, is de depreciatie van arbeid tegenover kapitaal alleen maar verder toegenomen. En de eeuwige liefde van Amerika voor monopolisten van het slag oliemiljardair John Rockefeller ging gewoon door. Later was dit soort lieden bestuursvoorzitter van AT&T of Microsoft, momenteel heten ze Jeff Bezos of Elon Musk. En nog altijd wordt die liefde niet het minst levend gehouden door donaties. Wie genoeg geld aan partijen en kandidaten geeft, koopt zichzelf invloed en wordt juist nog rijker. Een bekend voorbeeld daarvan zijn de gebroeders Koch. Een ander is Peter Thiel, die vier jaar lang kind aan huis was bij Donald Trump. 

    Wie liever zijn geld weggeeft dan belastingen betaalt, gaat voorbij aan de regels van de democratie

    Toch werd het vermogen van bekende ondernemers lang onder de bevolking geaccepteerd. Zij deden immers ook veel goeds. Bill Gates die als quasi-monopolist aan de top van Microsoft lange tijd de rijkste mens op aarde was, werd na zijn pensioen hier een duidelijk voorbeeld van. De stichting die hij met destijds nog zijn echtgenote Melinda oprichtte hielp bij het uitroeien van ziektes. Inmiddels werkt hij aan schone vormen van energie. Hoe goed deze filantropie ook bedoeld is; wie liever zijn geld weggeeft dan belastingen betaalt, gaat voorbij aan de regels van de democratie.

    Zelfs ten tijde van de financiële crisis van 2008 leek Amerika zich, op Occupy Wall Street na, nauwelijks te storen aan de miljardairsklasse. De rijkste 10 procent verloor toen immers net zo goed als ieder ander.

    Bij de huidige crisis ziet dat er heel anders uit. Een heel jaar pandemie betekende voor de een arbeidsduurverkorting of werkloosheid, voor de ander enorme winsten op de aandelenmarkten. Markt en realiteit hebben nog maar weinig met elkaar van doen. En uit enquêtes blijkt dat dat goede oude kapitalisme aan populariteit verliest. Het protest groeit. Verveelde jongeren organiseren zich inmiddels op platforms als Reddit om de aandelenkoersen van vrijwel failliete bedrijven als Gameshop of AMC ‘op te jagen naar de maan’ en hebzuchtige hedgefonds met hun eigen methodes te verslaan. Ook dat duidt op een failliet systeem. Uiteindelijk voert het eigentijds activisme, de nieuwe Fight Club, het financieel kapitalisme ad absurdum.

    Tech-rockstars

    De tech-rockstars genieten een verbazingwekkende populariteit. Wereldwijd staan zij op de covers van de tijdschriften en treden ze op in comedyshows. Tegelijkertijd voerde Jeff Bezos het afgelopen jaar het werktempo in zijn warenhuizen zozeer op dat velen alleen met pijnstillers nog hun werk konden blijven doen en steeg zijn vermogen met 74 procent. Op de sociale mediaplatforms van Mark Zuckerberg verspreidden berichten dat covid-19 een fabeltje was zich sneller dan het echte nieuws. Hij werd zo’n 108 procent rijker. En Elon Musk weigerde zijn Tesla-fabrieken in Californië te sluiten, hoewel de pandemie allang miljoenen doden eiste. Hij verhoogde zijn marktwaarde met 599 procent. Musk is blijkens enquêtes de meest populaire van de groep. Hij geldt als een visionair die ons behoedt voor een klimaatramp, de vleesgeworden iron man

    Lees ook:

    Vanaf de late jaren negentig van de vorige eeuw cultiveerde Silicon Valley de ideologie ‘dat innovatie en kapitaal op zichzelf een sociaal goed zijn’, zegt Megan Tompkins-Stange. Zij is hoogleraar politicologie aan de universiteit van Michigan. Dat narratief heeft overal ter wereld ingang gevonden.

    En dat terwijl in software de oneerlijke concentratie van vermogen al ingebakken zit. Want het techbedrijf berust op netwerkeffecten en creëert winner-takes-it-all-markten. De servers op aarde zijn grotendeels in handen van Amazon en veel westerse regeringen werken met de krachtige software van data-analysebedrijf Palantir. Software die vol zit met algoritmes die mensen van kleur discrimineren en een ongekende vorm van controle in de hand werken. Wie de infrastructuur controleert, controleert de waarden. Misschien zou ze daarom juist niet door een paar miljardairs gebouwd moeten worden. Democratie en fairness staan doorgaans namelijk niet op hun prioriteitenlijst. Het kapitalisme heeft een update nodig die het vermoedelijk niet zal krijgen in Washington, Brussel of Berlijn. En al helemaal niet in Beijing.

    Protesten

    Uiteindelijk kunnen – ook dat laat de geschiedenis zien – arbeidersbewegingen voor een koerscorrectie zorgen. Bij Amazon kwam het vorig jaar tot grote protesten. En het personeel van Google en Apple organiseerde zogeheten walk-outs. Velen legden hun werk neer om op te komen voor hun rechten. Zij hebben echte macht en weten die inmiddels ook te gebruiken.

    Toen de beursgang van vakantieverhuur-start-up Airbnb een deel van haar personeel misschien niet miljonair maar wel heel rijk maakte, staken vierhonderd mensen de koppen bij elkaar en belegden in totaal 50 miljoen dollar in aandelen van goede doelen. De nieuwe techies lachen om dure auto’s of grote huizen. Als zij geld uitgeven, dan alleen voor NFT‘s, dus digitale kunst of cryptomunten zoals bitcoin. Systemen die weliswaar niet vrij van ongelijkheid zijn maar toch een verandering inhouden: de wil om zich niet langer aan de regels te houden die altijd van toepassing waren, regels die hun bazen onfatsoenlijk rijk maakten – of hun ouders.

    Lees ook:

  • Het is tijd voor ruimtevaartregels: ‘Steeds meer miljonairs kopen een ticket’

    Het is tijd voor ruimtevaartregels: ‘Steeds meer miljonairs kopen een ticket’

    Plezierruimtevaart zal in de toekomst steeds toegankelijker worden. Maar gaat ook gepaard met enorme milieukosten: per ruimtevlucht gaat het om een uitstoot van zo’n 75 ton koolstofdioxide per passagier.

    Terra Incognita, die voor avonturiers en reislustigen zo beloftevolle aanprijzing, verdween in de negentiende eeuw gaandeweg van de landkaarten. Alleen de bodems van onze oceanen zijn nog terra incognita, de rest van de aarde is in kaart gebracht en is mede door massatoerisme hetzij vernietigd, hetzij verontreinigd, hetzij zo veel mogelijk van enige authenticiteit ontdaan. Dan maar de ruimte in, dacht een handvol miljardairs.

    In juli 2021 brachten twee superrijken dat voornemen in praktijk. Op 11 juli vloog Virgin-oprichter Richard Branson naar ongeveer 86 km hoogte en op 20 juli volgde Jeff ‘Amazon’ Bezos. Hij moest uiteraard nog wat hoger en vloog naar 100 kilometer.

    ‘Welkom bij de dageraad van een nieuw ruimtetijdperk’, aldus Branson na zijn vlucht. ‘We zijn er om de ruimte voor iedereen toegankelijker te maken’. Dat is nogal eufemistisch gesteld, want een ticket voor een ruimtevlucht is slechts voor enkele zeer bemiddelden weggelegd. Toch kopen mensen nu al tickets voor ruimtereizen bij bedrijven als SpaceX, Virgin Galactic en Space Adventures, die beogen het ruimtetoerisme te stimuleren.

    Milieukosten

    Dat nieuwe particuliere ruimtetoerisme zou wel eens gepaard kunnen gaan met enorme milieukosten, zegt Eloise Marais, hoofddocent fysische geografie aan het University College London. Marais bestudeert de impact van brandstoffen en industrie op de atmosfeer.

    Raketten die worden gelanceerd, hebben een grote hoeveelheid drijfgassen nodig om uit de atmosfeer van de aarde te komen. SpaceX’ Falcon 9-raket gebruikt daarvoor kerosine en NASA gebruikt vloeibare waterstof voor zijn nieuwe Space Launch System. Die brandstoffen stoten een verscheidenheid aan stoffen uit in de atmosfeer, waaronder koolstofdioxide, water, chloor en andere chemicaliën.

    De uitstoot van raketten stijgt al met bijna 5,6 procent per jaar

    De uitstoot van raketten is nu nog klein in vergelijking met de vliegtuigindustrie, aldus Marais, maar ze stijgt al met bijna 5,6 procent per jaar. ‘Voor een langeafstandsvlucht gaat het om een uitstoot van één tot drie ton koolstofdioxide per passagier’, aldus Marais. Eén raketlancering verdeelt 200-300 ton koolstofdioxide over ongeveer vier passagiers. ‘Dus er is niet zo veel meer groei nodig om te concurreren.’

    Op dit moment is het aantal raketvluchten nog klein. Volgens NASA ging het in 2020 wereldwijd om 114 lanceringen. Maar emissies van raketten worden uitgestoten tot in het bovenste deel van de atmosfeer en blijven daar lang hangen: twee tot drie jaar. Zo kan zelfs het injecteren van water in de bovenste atmosfeer, waar het wolken kan vormen, volgens Marais al opwarmende effecten hebben.

    Ruimtetransport

    Dichter bij de grond zorgen brandstoffen voor enorme hoeveelheden warmte, waardoor ozon wordt toegevoegd aan de troposfeer, die daar werkt als een broeikasgas en warmte vasthoudt. Naast koolstofdioxide produceren brandstoffen als kerosine en methaan ook roet. In de bovenste atmosfeer kan de ozonlaag worden verwoest door de combinatie van elementen van verbrande stoffen.

    ‘Van het aantal milieueffecten als gevolg van de lancering van ruimtevoertuigen, is de uitputting van ozon in de stratosfeer de meest bestudeerde en de meest direct zorgwekkende’, schreef beleidsadviseur bij New Zealand Space Agency Jessica Dallas vorig jaar in een analyse van emissies door ruimtelanceringen.

    Een rapport van het Center for Space Policy and Strategy uit 2019 vergeleek het probleem van de ruimte-emissies met dat van ruimteafval, een ander existentieel risico voor de ruimtevaart. ‘De uitstoot door lanceringen is een echo van het ruimteafvalprobleem. Uitlaatgassen van raketmotoren die tijdens het opstijgen in de stratosfeer worden uitgestoten, hebben een nadelige invloed op de atmosfeer’, aldus het rapport.

    Het rapport wijst op ontwikkelingen als ruimtetransport, gezien het aantal startups in suborbitaal transport die op zoek zijn naar ‘goedkope lanceerplaatsen’. Met een jaarlijkse groei van 17,15 procent in het komende decennium zal de mondiale markt voor ruimtetransport en -toerisme volgens schattingen zo’n 2,58 miljard dollar bedragen in 2031.

    In het verleden was het meeste ruimtevervoer gericht op vrachtmissies naar het International Space Station en diensten voor satellieten, maar momenteel verschuift de focus naar planetaire verkenningen, bemande missies, suborbitaal transport en ruimtetoerisme. Bedrijven als SpaceX, Blue Origin en Virgin Galactic, richten zich op het ontwikkelen van ruimtevoertuigen die transport en ruimtetoerisme mogelijk maken.

    Klimaatrampen

    Ondertussen wijzen critici erop dat de enorme bedragen die Branson, Bezos en Elon Musk in ruimtetechnologie steken, geïnvesteerd hadden kunnen worden in het verbeteren van het leven op aarde waar bosbranden, hittegolven en andere klimaatrampen steeds vaker voorkomen naarmate de wereld warmer wordt.

    Eloise Marais begrijpt de opwinding rond de ontwikkelingen in de ruimte, maar pleit voor verantwoordelijkheid en voorzichtigheid naarmate de ruimte-industrie groeit. Ze wijst erop dat er nu geen internationale regels zijn met betrekking tot de soorten brandstoffen die worden gebruikt, hun emissies en hun impact op het milieu. ‘Het is nu tijd om te handelen, nu miljardairs een ticket kopen.’