Tag: jemen

  • De stem van Jemen in ballingschap

    De stem van Jemen in ballingschap

    De Jemenitische journalist Abdulkarem Al-Khayati woont in Brussel en werkt als freelance journalist voor Al Jazeera Net en verschillende Jemenitische nieuwswebsites. ‘Ik probeer de stem van mijn land te laten horen, dat ik vanwege de oorlog heb moeten verlaten,’ zegt hij.

    RFG Magazine

    Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met RFG, een organisatie voor gevluchte journalisten.

    Sinds 2014 werkt hij als oorlogscorrespondent voor Al Jazeera, hij was een van de eersten die de gevechten in de provincies Al-Jawf en Ma’rib versloeg. Volgens zijn eigen beschrijving voerde hij ‘echte professionele gevechten in conflictgebieden’ en kreeg hij bedreigingen van zowel de Houthi-beweging als van sommige partijen binnen de regering vanwege zijn moedige reportages vanaf de frontlinie.

    Tegen de stroom in

    Abdulkarem Al-Khayati belichtte in zijn werk het lijden van Jemenitische journalisten en de schendingen waaraan zij door verschillende partijen, vooral de Houthi-beweging, worden blootgesteld. Hij vestigde de aandacht op de onderdrukking van de persvrijheid in alle delen van Jemen.

    Hij publiceerde rapporten over Houthi-mijnen en hun humanitaire gevolgen, de verslechtering van de gezondheidszorg en de buitenlandse controle over Jemenitische eilanden. Daarnaast bekritiseerde hij in zijn reportages en Facebook-posts de fouten van de Jemenitische regering en de Arabische coalitie (een militaire alliantie van tien Arabische landen die de regering steunt) in hun oorlog met de door Iran gesteunde Houthi’s. De fouten die volgens Al-Khayati in journalistieke rapporten werden bekritiseerd, zoals de luchtaanvallen van de coalitie op Houthi-gebieden, leidden in veel gevallen tot de dood van onschuldige Jemenitische burgers die geen betrokkenheid hadden bij het gewapend conflict, of van soldaten van het Jemenitische leger.

    ‘Hierdoor werd ik een doelwit van meerdere strijdende partijen. Dat leidde tot grote druk en heeft me psychologisch geschaad. Uiteindelijk vluchtte ik uit Jemen en kreeg ik een verbod om sommige Arabische landen binnen te gaan.’

    CEN Al Khayati compressed
    © Abdulkarem Al-Khayati

    Na de overname van Sanaa door de Houthi’s in 2014 moest Al-Khayati onderduiken, waarna hij erin slaagde zijn gezin naar Maleisië te sturen. Zelf keerde hij daarna terug naar Ma’rib om zijn journalistieke werk voort te zetten. ‘Ik bleef de oorlog in de door de regering gecontroleerde provincies verslaan, totdat ik in 2018 definitief uit Jemen moest vertrekken,’ vertelt hij.

    Het Al Jazeera-team werd toen uit de regeringsgebieden verdreven door een verzoek van Jemenitische regering en onder druk van de regeringen van de Arabische coalitie, die geïrriteerd waren door de kritiek op hen in Jemen. In december 2022 kwam hij als vluchteling in België aan.

    Persvrijheid in Jemen

    Volgens een rapport van Reporters Without Borders blijft het beoefenen van journalistiek in Jemen uiterst moeilijk. Journalisten worden nog steeds bedreigd, terwijl onafhankelijke media kwetsbaarder zijn dan ooit.

    Al-Khayati: ‘Journalist zijn in Jemen is een van de gevaarlijkste beroepen, door de waarheid te vertellen kom je met vrijwel iedereen in conflict.’ Een gedwongen verdwijning of zelfs de dood kan hier een gevolg van zijn, legt hij uit, en de dreigingen stoppen nooit. ‘Het begint met arrestaties en verdwijningen in door de Houthi’s gecontroleerde gebieden, die soms uitmonden in doodvonnissen. In door de regering gecontroleerde gebieden moeten journalisten uiterst voorzichtig zijn om geen enkele politieke of militaire partij te provoceren. Daarnaast vormen Al Qaida-groepen een extra bedreiging voor journalisten.’

    Ondanks de risico’s en digitale bedreigingen door aanhangers van strijdende partijen in Europa, blijft Al-Khayati de waarheid vertellen en het belang van zijn werk benadrukken. Zo bewijst hij dat de missie van een journalist en de stem van diens land ook in ballingschap kunnen blijven bestaan.

  • Jemenieten kijken machteloos toe terwijl hun sloppenwijk wordt gesloopt

    Jemenieten kijken machteloos toe terwijl hun sloppenwijk wordt gesloopt

    Wat er in het Jemenitische Aden gebeurt, komt neer op gedwongen uitzettingen die in strijd zijn met het internationaal recht.

    Hoewel Umm Sila al sinds 1986 bij de vrouwenpolitie in Aden werkt, werd haar geïmproviseerde huis gesloopt. De oude vrouw was ziek en bedlegerig en woonde al meer dan dertig jaar met haar dochter Sila Ahmed en haar kleinkinderen in de wijk Al-Irsal in Aden.

    De buurt staat bekend als een sloppenwijk, met hutten of gebouwen van baksteen en hout. In april 2025 hoorde Sila Ahmed, terwijl ze het ontbijt klaarmaakte voor haar zeven kinderen, een ongebruikelijk geluid dat de woning naderde. Ze werd overrompeld door een hele stoet aan voertuigen met veiligheidsdiensten van verschillende eenheden, waaronder vrouwelijke politieagenten, en enorme bulldozers.

    De operatie begon met de massale sloop van 95 huizen waar meer dan 138 gezinnen woonden. De opgegeven reden voor de sloop was dat de gebouwen in strijd zouden zijn met de bouwwetgeving; het zou gaan om ‘sloppenwijken’. De bewoners waren vooraf niet op de hoogte gesteld en kregen geen alternatieve huisvesting of enige vorm van compensatie aangeboden. De wijk Al-Irsal ligt in het Al-Mamdara-gebied van het district Sheikh Othman, in het gouvernement Aden. Hoewel dit gouvernement administratief onder de internationaal erkende regering valt, heeft het geen rechtsmacht in Aden en is de feitelijke autoriteit de Zuidelijke Overgangsraad [een afscheidingsbeweging die streeft naar de heroprichting van Zuid-Jemen].

    Sila Ahmed (43) zit huilend naast haar bejaarde moeder en vertelt over de verschrikkingen die ze meemaakte toen de veiligheidstroepen arriveerden: ‘Mijn dochters werden gek van angst, een van hen viel flauw. We konden hen en onszelf niet beschermen. Alles wat we in de loop van dertig jaar met maar een schop hadden opgebouwd, verging bijna tot stof.’

    Buurtcommissie

    De zevenenvijftigjarige Shawqi Klieb woonde ook in de buurt. Hij is afgestudeerd in de mediastudies, lid van de buurtcommissie en hij verloor zijn broer in de burgeroorlog van 2015. Hij vertelt over de situatie in de buurt waar de bestorming en evacuatie plaatsvonden: ‘De ploegen kwamen plotseling binnen, sloopten delen van drie huizen, haalden het meubilair weg en sleepten mensen die zich probeerden te verzetten mee in militaire voertuigen. Zelfs gehandicapten werden niet gespaard. Wij staan niet op de kaart; zelfs humanitaire organisaties werd de toegang ontzegd om ons te kunnen helpen.’

    De buurtcommissie is opgericht door leden van de lokale gemeenschap om de bewoners te vertegenwoordigen, te helpen bij het oplossen van hun problemen en de communicatie met lokale overheden en maatschappelijke organisaties te faciliteren.

    Klieb beweert dat hier sprake was van ‘duidelijke klassendiscriminatie’ en dat dit ‘geen toepassing van het systeem of de wet was, maar eerder een wraakactie tegen de armen’. Volgens Klieb is het een selectieve en onrechtvaardige praktijk die alleen de armen en gemarginaliseerden treft.

    Dit was geen toepassing van het systeem of de wet, maar eerder een wraakactie tegen de armen

    Salah Dabwan, secretaris-generaal van de Nationale Unie voor de Armen, vertegenwoordigt als advocaat meerdere gezinnen die getroffen zijn door de beslissingen in de wijk. Hij is het met Klieb eens en vertelt Raseef22 dat de autoriteiten in Aden een dubbele standaard hanteren bij het toepassen van de wet, aangezien ‘de gesloopte sloppenwijken van de armen via deals aan handelaren worden gegeven. De wet wordt toegepast op mensen zonder invloed, maar wordt genegeerd zodra er wat te verdienen valt.’

    ‘We worden geconfronteerd met een massale gedwongen uitzetting, die in strijd is met het Jemenitisch en internationaal recht,’ aldus Dabwan, die spreekt van discriminatie tegen de sloppenwijkbewoners. ‘De druk vanuit de gemeenschap heeft de sloop tijdelijk stopgezet. Maar we werken aan wettelijke bescherming via de administratieve rechtbank.’

    Dabwan legt uit dat wat er gebeurt een gevaar vormt voor ongeveer 138 gezinnen die ‘zonder duidelijke wettelijke basis’ met ontheemding worden bedreigd. En dat terwijl hun huizen er al sinds de jaren negentig staan, nog vóór de uitvaardiging van wetten die informele bouw in het land strafbaar stellen. Hij benadrukt dat de bewoners van Al-Irsal dus al meer dan dertig jaar in dit gebied wonen en dat hun huizen hun ‘enige toevluchtsoord’ vormen. Ze kunnen niet als overtreders of criminelen worden behandeld zonder rekening te houden met de humanitaire en sociale omstandigheden waarin deze woongemeenschappen zijn ontstaan. ‘Elke uitzettingsoperatie op dit moment is daarom een flagrante schending van de grondwettelijke beginselen die het recht van burgers op huisvesting en op een beroep op de rechterlijke macht garanderen,’ aldus Dabwan.

    Nationale wetten

    Hij voegt eraan toe dat de uitvoerende macht met de evacuatie van deze woningen de wet overschrijdt en voorbijgaat aan de essentie van de bescherming die wordt gegarandeerd door de Grondwet en nationale wetten. Dan gaat het onder meer om artikel 1178 van het Burgerlijk Wetboek, dat vereist dat de betrokken partijen op de hoogte worden gesteld van het besluit en dat zij hiertegen in beroep kunnen gaan voordat het wordt uitgevoerd. Of om artikel 49 van de Bouwwet, dat vereist dat officiële waarschuwingen op geleidelijke wijze worden uitgevaardigd en dat er altijd een mogelijkheid is om de situatie te corrigeren, en dat de uitvoering van een sloop alleen toestaat op bevel van de bevoegde rechtbank.

    De advocaat verwijst ook naar artikel 12 van het Wetboek van Strafvordering, waarin wordt bevestigd dat de onschendbaarheid van huizen wordt beschermd en dat ze alleen mogen worden gesloopt op basis van een gemotiveerd gerechtelijk bevel. Hij merkt op dat ‘het verdedigingsteam van de huiseigenaren juridische en humanitaire wegen heeft bewandeld en steun van de gemeenschap heeft verzameld om de getroffen gezinnen te beschermen. Dit onderstreept de omvang van de inspanningen die worden geleverd om de huisuitzettingen te stoppen. Het laat zien dat de bewoners zich niet verzetten tegen de toepassing van de wet, maar juist eisen dat deze wordt uitgevoerd met rechtvaardigheid en met inachtneming van grondwettelijke en sociale rechten.’

    Dabwan waarschuwt dat het bedreigen van deze gezinnen met uitzetting, nog voordat er een definitieve rechterlijke uitspraak is gedaan, een ernstige schending is die niet alleen hun recht op onderdak bedreigt.

    Uit de interviews die Raseef22 ter plaatse heeft afgenomen blijkt dat een aantal bewoners van deze informele woningen de offers betreuren die ze tijdens de burgeroorlog hebben gebracht ter verdediging van Aden. Nu worden ze geconfronteerd met maatregelen die ze als ‘racistisch’ beschouwen. Ze zijn van mening dat de opkomst van de luxe gebouwen naast hun sloppenwijken heeft geleid tot druk van investeerders op de lokale autoriteiten om hun bescheiden woningen te slopen, onder het voorwendsel dat ze ‘het stadsbeeld verstoren’. En dat terwijl de moderne gebouwen zelf buiten de officiële planning en zonder vergunningen zijn gebouwd. Zayed Saif, een buurtbewoner en vader van zeven kinderen, vertelt: ‘Wij waren degenen die Aden beschermden tijdens de oorlog in 2015, en nu beloont de staat ons door ons te verdrijven. Mijn buren hebben huizen gebouwd op informele nederzettingen, maar omdat ze de autoriteiten betaalden, heeft niemand ze aangesproken. Zijn wij de enigen die het landschap ver- pesten?’

    De staat

    Hussein Ahmed, al vijfendertig jaar bewoner van de wijk en vader van een van de vele slachtoffers van de burgeroorlog, is het daarmee eens. Hij beschouwt wat hun wordt aangedaan als gedocumenteerd verraad door de staat zelf. ‘De staat die we aan het front hebben verdedigd, stuurt nu zijn manschappen om ons te verdrijven. Dit is niet de sloop van een provisorisch gebouw, het is het wegnemen van een mensenleven,’ zegt hij.

    Ahmed bin Ahmed, een voormalig soldaat die zijn been verloor door een ontploffende landmijn, zegt: ‘Er is momenteel geen staat. Er zijn handelaren die de locatie willen hebben, en de autoriteiten maken het hun gemakkelijk. We vragen alleen om een alternatief of om compensatie, en dan zullen we de plek verlaten. Maar het is voor ons onmogelijk om op deze manier te vertrekken.’

    In een poging een officieel antwoord te krijgen namen we contact op met Nabil Abdul Hafeez Majed, de ondersecretaris van het ministerie van Openbare Werken en Wegen in Aden. Gevraagd naar het technisch onderzoek van het gebied, de beoordeling van de geschiktheid voor verwijdering en de criteria die worden gehanteerd voor het uitvaardigen van ontruimings- en sloopbevelen, verwees hij door naar Walid Al-Sarari, directeur-generaal van Openbare Werken van het gouvernement. Uiteindelijk kwam er een antwoord van de adjunct-directeur-generaal van Openbare Werken van de gouverneur van Aden, Fawzi Mubarak: ‘Helaas hoorde ik dit nieuws op sociale media; wij waren er niet bij betrokken. Ons is als dienst Openbare Werken van het gouvernement ook niet om overleg gevraagd, omdat de kwestie primair de dienst Openbare Werken van het district Sheikh Othman en de lokale overheid aldaar aangaat.’

    Geen reactie

    Ook bleef een reactie uit van de media-adviseur van het district, Khaled Al-Sabrati, ondanks onze herhaalde vragen wat de juridische basis was voor het afbreken van de informele huisvesting, of het district van plan was de gezinnen te herhuisvesten, of er compensatie aan hen zou worden betaald en waarom er geen soortgelijke maatregelen waren genomen tegen de illegaal gebouwde commerciële panden. Had het district overleg gepleegd met het ministerie van Volkshuisvesting, voordat het besluit werd genomen? Advocaat Hoda Al-Sarari, hoofd van de Defense for Rights and Freedoms Foundation, is van mening dat de uitzettingsbevelen een flagrante schending vormen van internationale normen. ‘Volgens het Internationaal Verdrag inzake Economische, Sociale en Culturele Rechten mag geen enkele uitzetting plaatsvinden zonder alternatieven te bieden of transparant overleg te voeren. De VN-principes uit 2007 inzake gedwongen uitzettingen stellen dat uitzetting alleen als laatste redmiddel mag worden uitgevoerd. Aan geen van deze voorwaarden werd in de wijk Al-Irsal voldaan.’

    De onbuigzaamheid van de autoriteiten tegenover de bewoners van Al-Irsal getuigt dus van discriminatie en machtsmisbruik tegen kwetsbare personen die geen bezwaar maken tegen de wet, maar juist hopen op een eerlijke toepassing ervan, waarbij rekening wordt gehouden met hun erbarmelijke omstandigheden. Ondertussen dringen de officiële instellingen erop aan de arme bewoners te verwijderen om zo het landschap te verfraaien, mogelijk als beloning voor machtige en rijke Jemenieten.

  • Jemen: militaire leider van de Houthi’s gedood bij Israëlische aanval

    Jemen: militaire leider van de Houthi’s gedood bij Israëlische aanval

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Trump kondigt nieuwe top aan tussen hem en Poetin ‘binnen twee weken’

    » Gaza: grensovergang bij Rafah gaat waarschijnlijk zondag open

    De Houthi’s vechten door ondanks het staakt-het-vuren in Gaza

    De Jemenitische Houthi-rebellen hebben donderdag de dood bekendgemaakt van hun stafchef Muhammad Al-Ghamari, ‘een van de hoogste militaire leiders van de groep’, aldus Al-Jazeera. Kort na de aankondiging ‘eiste Israël de verantwoordelijkheid voor de moord op, toen minister van Defensie Israël Katz verklaarde dat Al-Ghamari was gedood tijdens een Israëlische aanval’, voegt de Qatarese zender toe.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Houthi’s hebben de Joodse staat ‘een afschrikwekkende straf’ belooft voor ‘de misdaden die hij heeft begaan’. Volgens Katz zou generaal Al-Ghamari zijn bezweken aan de verwondingen die hij eind augustus bij Israëlische aanvallen in Sanaa had opgelopen, waarbij premier Ahmad Ghaleb Al-Rahwi om het leven kwam.

    De door Iran gefinancierde Houthi’s steunen Hamas sinds het begin van de oorlog tegen Israël en voeren steeds meer aanvallen uit op de Joodse staat. Ondanks het staakt-het-vuren in Gaza hebben ze hun operaties niet officieel opgeschort.

  • Israëlische aanval op militaire doelen in Jemen eist tientallen slachtoffers

    Israëlische aanval op militaire doelen in Jemen eist tientallen slachtoffers

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Qatar heroverweegt rol als bemiddelaar in Gaza-oorlog na aanvallen in Doha

    » Verenigde Staten in shock na moord op Trump-activist Charlie Kirk

    Er was vanuit Jemen een raket op Israël afgevuurd

    De Israëlische luchtmacht bombardeerde woensdag verschillende Houthi-locaties, waarbij volgens de rebellen, die grote delen van het land controleren, 35 mensen omkwamen en 131 anderen gewond raakten. De aanvallen waren gericht op de hoofdstad Sanaa en de noordelijke provincie Jawf, waar Israël naar eigen zeggen ‘militaire doelen’ van de Houthi’s had aangevallen. Het was ‘de langste vlucht die een Israëlische piloot sinds het begin van de oorlog maakte – 2350 kilometer – om de missie te voltooien’, meldde The Jerusalem Post.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘We zullen blijven aanvallen. Wie ons ook aanvalt, we zullen hen aanvallen’, zei de Israëlische premier Benjamin Netanyahu erover. Het Israëlische leger, dat de dag ervoor aankondigde een vanuit Jemen afgevuurde raket te hebben onderschept, zei dat het ‘militaire kampen had aangevallen waar leden van het terroristische regime waren geïdentificeerd, het militaire pr-hoofdkwartier van de Houthi’s en een brandstofopslagplaats’.

  • Houthi’s bevestigen de dood van hun premier Ahmad Ghaleb Al-Rahwi

    Houthi’s bevestigen de dood van hun premier Ahmad Ghaleb Al-Rahwi

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Indonesië: bevolking massaal de straat op uit protest tegen lage lonen

    » Washington Post: VS willen Gaza na de oorlog omtoveren in toerismecentrum

    Hij kwam om het leven bij Israëlische luchtaanvallen

    De Houthi-rebellen hebben zaterdag de dood bevestigd van hun premier Ahmad Ghaleb Al-Rahwi, die eerder deze week omkwam bij luchtaanvallen van het Israëlische leger op de Jemenitische hoofdstad Sanaa. Hij is de hoogste bekende politiek leider van de Jemenitische rebellengroep die sinds het begin van de oorlog in de Gazastrook tussen Israël en Hamas in oktober 2023 bij dergelijke aanvallen is omgekomen. In een afzonderlijk communiqué hebben de Houthi’s bekendgemaakt dat Mohammed Ahmad Mouftah tot interim-premier is benoemd als opvolger van Al-Rahwi, die in augustus 2024 was benoemd.

    Zaterdagavond beweerde het Israëlische leger ook verschillende ‘andere hoge functionarissen’ van het ‘terroristische Houthi-regime’ te hebben gedood. Volgens de radiozender van Tsahal, die Israëlische veiligheidsbronnen citeert, zouden onder meer de kabinetschef van de premier en de ministers van Justitie, Economie en Handel, Buitenlandse Zaken, Landbouw en Public Relations van de rebellengroep zijn omgekomen, meldt The Jerusalem Post.

    ‘Het is nog onbekend’ of minister van Defensie Al-Atifi ‘tot de slachtoffers van de aanval behoort’, benadrukt Haaretz. Hij ‘leidt de raketafdeling van de Houthi’s en wordt beschouwd als hun belangrijkste expert op dit gebied’, aldus het Israëlische dagblad. De Houthi’s hebben wraak gezworen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De dood van Al-Rahawi zal de Houthi’s echter ‘waarschijnlijk niet verzwakken, aangezien zijn rol binnen de groep vooral symbolisch was en de macht in handen ligt van hun leider, Abdul-Malik Al-Houthi’, aldus The New York Times. Niettemin betekent de moord op Al-Rahawi ‘een escalatie in de inspanningen van Israël om de raketaanvallen van de Houthi’s te stoppen’, schrijft diezelfde krant.

    Gezien het tempo en de omvang van de Israëlische aanvallen is het ‘onwaarschijnlijk dat deze de commandostructuur’ van de Jemenitische groep zullen ontmantelen, suggereert Ibrahim Jalal, onderzoeker bij het Middle East Institute, in een interview met L’Orient – Le Jour: de Houthi’s ‘opereren al lange tijd via een gedecentraliseerde generale staf, waarbij ze gebruikmaken van guerrillatactieken, bergachtige en ondergrondse netwerken, waardoor ze zich zelfs onder aanhoudende militaire druk kunnen handhaven’, benadrukt hij.

  • Oman kondigt staakt-het-vuren aan tussen de VS en de Houthi’s

    Oman kondigt staakt-het-vuren aan tussen de VS en de Houthi’s

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Hooggerechtshof geeft Trump toestemming om transgenders uit het leger te weren

    » Gaza: Hamas ziet geen heil meer in onderhandelingen

    Mogelijk heeft Iran de rebellen overgehaald hun aanvallen te staken

    De Verenigde Staten en de Jemenitische opstandelingen zullen elkaar niet langer aanvallen, aldus het sultanaat Oman dinsdag, dat uitlegde dat het had opgetreden als bemiddelaar tussen de Amerikanen en de Houthi’s. Eerder had president Donald Trump aangekondigd dat de Amerikaanse aanvallen op de rebellen zouden worden stopgezet. Volgens Ali Hashem, een journalist bij Al-Jazeera, ‘is het mogelijk dat Iran heeft geholpen om de Houthi’s zover te krijgen dat ze hun aanvallen beginnen te de-escaleren’, ‘vooral als dit uiteindelijk terug te zien is in de onderhandelingen tussen Iran en de Verenigde Staten’. Dit ‘zou een stimulans kunnen zijn geweest om de gesprekken over kernwapens te versnellen’, voegde hij eraan toe.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Oman verduidelijkte dinsdag dat de overeenkomst tussen de Verenigde Staten en de Houthi’s betrekking had op Amerikaanse schepen die in de Zwarte Zee en de zeestraat Bab el Mandeb varen. Het communiqué van Muscat maakt echter geen melding van een wapenstilstand met Israël. De aankondiging van het akkoord kwam enkele uren nadat Israëlische luchtaanvallen de internationale luchthaven van de Jemenitische hoofdstad Sanaa verwoestten, waarbij volgens de rebellen, die gesteund worden door Teheran, drie mensen omkwamen.

  • Verenigde Staten voeren luchtaanvallen uit op Houthi’s in Jemen

    Verenigde Staten voeren luchtaanvallen uit op Houthi’s in Jemen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Servië: meer dan 100.000 mensen demonstreren in Belgrado tegen corruptie

    » VS: Trump deporteert Venezolaanse bende ondanks rechterlijk verbod

    De rebellen hadden een ban op Israëlische schepen ingesteld

    Dit weekend werd Jemen getroffen door meerdere Amerikaanse luchtaanvallen als reactie op de herinvoering van een ban op Israëlische schepen door de Houthi-rebellen. Zondagochtend maakten de Houthi’s bekend dat de aanvallen verspreid waren over heel Jemen. Hierbij zijn er meer dan vijftig mensen omgekomen, waaronder burgers. De Amerikaanse bombardementen hebben ook woonwijken en elektriciteitscentrales geraakt, meldt Al Mayadeen.

    Een militaire woordvoerder van de Houthi-rebellen zei zondag dat er ballistische rakketten waren afgevuurd op de USS Harry S. Truman, een van de Amerikaanse vliegdekschepen in de Rode Zee, als reactie op de voortdurende bombardementen. Een Amerikaanse ambtenaar van Defensie heeft gemeld dat er tot dusver nog geen aanvallen van de Houthi’s waren waargenomen, aldus Al Arabiya.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Houthi-rebellen, ook wel bekend als de Ansar Allah-groep, controleren een groot deel van Jemen. Sinds 2023 voeren de Houthi’s, die steun ontvangen van Iran, aanvallen uit in de Rode Zee en de Arabische Zee uit protest tegen Israëls genocide in Gaza. Hierbij werden Israëlische schepen onder vuur genomen, aldus Al Mayadeen.

    Sinds het staakt-het-vuren tussen Israël en Hamas hebben de Houthi’s hun aanvallen gepauzeerd. Recent heeft Israël de grenzen van Gaza gesloten en alle humanitaire hulp geblokkeerd. Op 7 maart kondigde rebellenleider Sayyed Abdul-Malik al-Houthi aan dat Israël vier dagen de tijd kreeg om humanitaire hulp weer toegang te geven tot Gaza. Op 11 maart meldde de Houthi-leider dat Israël er niet in was geslaagd om aan hun eisen te voldoen. De Jemenitische aanvallen in de Arabische Zee en Rode Zee zijn daarop weer van start gegaan, bericht het pro-Iraanse nieuwsplatform.

    De Amerikaanse secretaris van Defensie vertelde aan Fox News dat ‘deze militaire operatie pas zal ophouden als de Houthi’s zeggen dat ze stoppen met schieten op onze schepen en op onze drones, maar tot die tijd zal de operatie meedogenloos doorgaan’. De Amerikaanse president Donald Trump heeft Iran gewaarschuwd dat ze moeten stoppen met het steunen van de Houthi-rebellen. ‘Amerika zal jullie verantwoordelijk houden, en we zullen niet aardig zijn,’ dreigde Trump. In een reactie heeft de hoofdaanvoerder van de Islamitische Revolutionaire Garde van Iran (IRGC) laten weten dat de Houthi’s hun eigen beslissingen nemen, aldus het Saudische Al Arabiya.

  • Ethiopische migranten liggen onder het vuur van Saudische grenswachten

    Ethiopische migranten liggen onder het vuur van Saudische grenswachten

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Britse premier Starmer weet Trump gunstiger te stemmen tijdens bezoek aan VS

    » Meta ontslaat twintig werknemers wegens het lekken van informatie

    Honderden Ethiopische migranten systematisch gedood in 2023

    De grenstroepen van Saudi-Arabië worden beschuldigd van het plegen van geweld tegen migranten aan de grenzen. De migranten lagen onder vuur van machinegeweren en zagen lichamen rotten in het grensgebied. Dit verklaren Ethiopische migranten aan The Guardian.

    De Ethiopiërs probeerden vanuit buurland Jemen tussen 2019 en 2024 over te steken. ‘Een van mijn benen werd weggeblazen door het Saudische vuur. Overal om me heen lagen lichaamsdelen van gewonden en doden’, zo vertelt een Ethiopische migrant over zijn nachtelijke vlucht in 2022. Hij probeerde met tientallen anderen over te steken naar de Saudische provincie Najran. ‘Ik zag drie mensen naast me sterven.’

    Een andere Ethiopische man vertelt ook zijn verhaal aan The Guardian. ‘De kogels van de grenswachten raakten twee jonge vrouwen. De ene werd geraakt in de borst en de andere in de achterkant van haar nek. Beide meisjes waren op slag dood. Veel migranten vielen van een klif toen ze probeerden te ontsnappen. Anderen werden gevangen genomen of raakten gewond door geweervuur. We hebben geen idee wat er met hen is gebeurd. We weten niet of de twee meisjes ooit begraven zijn.’

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Deze getuigenissen weerspiegelen een rapport van Human Rights Watch (HRW) uit 2023. Saudische grenswachten hebben honderden Ethiopische migranten en asielzoekers gedood aan de zuidelijke grens met Jemen ‘in een systematisch en wijdverspreid patroon’, luidt het verslag van HRW. Dit gaat over maart 2022 tot juni 2023. Er werd gebruik gemaakt van vuurwapens en explosieven. Volgens het HRW is er sprake van misdaden tegen de menselijkheid.

    De Saoedische grenswachten schoten een man neer die weigerde twee vrouwen te verkrachten, zo deed de HRW verslag. In een ander incident vroegen de Saoedische grenswachten op welk lichaamsdeel Ethiopische migranten het liefst neergeschoten wilden worden.

    Nadia Hardman, auteur van het HRW-rapport: ‘Er is een toestand van onberekenbaarheid en straffeloosheid aan de grens. Niemand heeft onafhankelijk toegang tot deze gebieden.’ Volgens haar is het om deze reden onmogelijk om het aantal doden vast te stellen.

  • Jemen: Houthi’s laten opvarenden van in beslag genomen schip vrij

    Jemen: Houthi’s laten opvarenden van in beslag genomen schip vrij

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Nieuwe natuurbrand ontstaan in Californië, opnieuw tienduizenden evacuaties

    » Duitsland opnieuw opgeschrikt door een aanslag: twee doden

    Het gaat om het Britse vrachtschip Galaxy Leader

    Woensdag maakten de Houthi-rebellen bekend vijfentwintig opvarenden van de Galaxy Leader te hebben vrijgelaten nadat de wapenstilstandsovereenkomst in Gaza in werking was getreden. De Bulgaarse kapitein en zijn plaatsvervanger, zeventien Filippino’s en een aantal Oekraïners, Roemenen en Mexicanen zijn ‘per vliegtuig overgebracht naar de Omaanse hoofdstad Muscat, met het oog op hun terugkeer naar hun respectieve landen’, aldus het Omaanse ministerie van Buitenlandse Zaken.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het vrachtschip Galaxy Leader werd in november 2023 in beslag genomen en was door een Japans bedrijf gehuurd van een Britse onderneming die eigendom is van een Israëlische zakenman. Het was het eerste schip dat door de Houthi’s werd buitgemaakt. Hun veelvuldige aanvallen waren ‘voor veel rederijen aanleiding om het Suezkanaal te mijden (…) en een langere en duurdere route te nemen rond de zuidpunt van Afrika’, aldus de BBC.

  • Journalisten in Jemen zitten gevangen tussen repressie en onzekerheid

    Journalisten in Jemen zitten gevangen tussen repressie en onzekerheid

    Zayd Saba kent de meedogenloze omstandigheden waarin Jemenitische journalisten moeten werken door en door. Hij schetst hoe de persvrijheid in Jemen systematisch wordt onderdrukt door alle strijdende partijen.

    Free Press Unlimited

    360 Magazine publiceert met ondersteuning van Free Press Unlimited elke maand een artikel over de staat van de persvrijheid in een bepaald land.

    RFG Magazine

    Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met RFG, een organisatie voor gevluchte journalisten.

    Sinds het uitbreken van het gewapende conflict in september 2014 is de persvrijheid in Jemen onderworpen aan systematische repressie en ernstige schendingen. In deze turbulente context worden journalisten niet beschouwd als onafhankelijke stemmen die de waarheid proberen te brengen, maar als vijanden. Het land is door de oorlog verscheurd en in beide delen is de situatie voor de pers slecht. 

    In gebieden die onder controle staan van de Ansar Allah-groep (de Houthi’s), worden verschillende vormen van repressie toegepast, waaronder willekeurige arrestaties, verdwijningen, martelingen en soms zelfs doodvonnissen. In de gebieden die onder controle staan van de Jemenitische regering en haar bondgenoten, zijn journalisten nog minder veilig. Zij worden geconfronteerd met gevangenisstraffen en andere vormen van zware onderdrukking, en worden vaker vermoord.

    Mijn ‘misdaad’ was het schrijven van een artikel dat de corruptie van de Jemenitische president en zijn zoon aan het licht bracht

    Sinds het begin van de oorlog zijn er meer dan drieduizend schendingen van journalisten gedocumenteerd, waaronder 49 moorden. Deze gewelddadige onderdrukking maakt het bijna onmogelijk om vrijuit journalistiek te bedrijven. Het is voor de burgers moeilijk om betrouwbare informatie te krijgen, vooral gezien de wijdverbreide desinformatie die door de strijdende partijen wordt verspreid. Volgens het rapport van Reporters Without Borders uit 2024 staat Jemen op de 154e plaats van de 180 landen, wat de slechte situatie van de persvrijheid in het land onderstreept. 

    Ik heb zelf in de zomer van 2018 hardhandig meegemaakt wat de gevolgen zijn als je te goeder trouw informatie deelt. Mijn ‘misdaad’ was het schrijven van een artikel dat de corruptie van de Jemenitische president en zijn zoon aan het licht bracht. Zij hadden miljoenen dollars verduisterd onder het mom van onderhoud van het presidentiële vliegtuig en valse medische uitkeringen. Dit deelde ik heimelijk met de lokale pers, omdat ik wilde dat de mensen dit wisten. Helaas voor mij kwam de regering erachter dat ik het lek was. Ik werd vervolgens gevangengezet, gemarteld en met de dood bedreigd. Met veel geluk ben ik uit de gevangenis bevrijd, maar heb daarna wel het land moeten ontvluchten.

    Vastberaden

    In Jemen weerspiegelen de diverse media­kanalen de belangen van de strijdende partijen. In het zuiden staat het agentschap Saba in dienst van de internationaal erkende regering, terwijl de krant Al-Masdar en het tv-kanaal Suhail de (streng islamitische) Islah-partij steunen. In het noorden is Al-Masirah, een Jemenitische tv-zender gezeteld in Libanon, de spreekbuis voor de Houthi’s. Dit medialandschap is diep doordrongen van politieke invloeden, waarbij regionale machten zoals Iran de Houthi-media onder­steunen, terwijl Saoedi-Arabië en de VAE de media financieren die gelieerd zijn aan de Jemenitische regering en de zuidelijke overgangsraad. Deze raad streeft naar onafhankelijkheid van Zuid-Jemen, in tegenstelling tot de regering.

    Ondanks deze uitdagende situatie zijn er moedige journalisten zoals Muhammad Abdel Wahab Al-Shaibani, Omar Al-Mikhlafi en Ashjan Al-Sharjabi, die vastberaden blijven rapporteren op onafhankelijke websites zoals Khuyut Platform en Almushahid Platform. Hun werk is op dit moment de enige betrouwbare bron van informatie voor de Jemenitische bevolking. En zelfs journalisten die buiten Jemen hun werk doen worden bedreigd, net als hun familie die nog in het land is. Hun werk laat zien hoe journalistiek een kracht kan blijven, zelfs onder de meest vijandige omstandigheden.  

    Zayd Saba (1988) studeerde Politieke wetenschappen aan de Sana’a-universiteit in Jemen en volgde daarna cursussen journalistiek en media. Zijn bijdragen werden gepubliceerd in lokale kranten en op internationale websites. Saba werkt om veiligheidsredenen onder een pseudoniem. Hij woont momenteel in Nederland.

  • Israël: Tel Aviv aangevallen door Houthi’s met een drone

    Israël: Tel Aviv aangevallen door Houthi’s met een drone

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Noord-Chili getroffen door aardbeving met een kracht van 7,3

    » Bangladesh: minstens negentien doden bij studentenrellen

    Bij de aanval vielen één dode en tien gewonden

    Een woordvoerder van de Houthi’s, een Jemenitische rebellengroep, eiste op X de verantwoordelijkheid op voor een droneaanval waarbij donderdagavond in Tel Aviv minstens één dode en tien gewonden vielen. Hoewel Israël de drone had geïdentificeerd, was hij door een menselijke fout niet onderschept, aldus een verklaring van de Israëlische luchtmacht. Er loeiden ook geen sirenes om de bevolking te waarschuwen, meldt Haaretz.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens een voorlopig onderzoek veroorzaakte een drone die insloeg in een gebouw een explosie in de buurt van de Amerikaanse ambassade. De actie kwam een paar uur na een dodelijke Israëlische aanval in het zuiden van Libanon. Volgens Al-Arabiya was een van de vijf slachtoffers van deze aanval een Hezbollah-functionaris.

    Een van de Israëlische aanvallen was gericht op een huis van drie verdiepingen waar Habib Maatouk, commandant van een elite-eenheid, verbleef. Achttien mensen, van wie niet duidelijk is of ze burgers of strijders waren, raakten ook gewond.

  • Houthi’s vallen opnieuw een vrachtschip aan

    Houthi’s vallen opnieuw een vrachtschip aan

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Pakistan voert aanval uit op terroristen in Iran

    » Tweede dag van hoorzittingen in rechtszaak tegen Trump

    De aanval werd uitgevoerd met een drone

    Een Houthi-woordvoerder heeft gezegd dat de Jemenitische rebellengroep woensdag een raket heeft afgevuurd in de richting van de Genco Picardy, een Amerikaans commercieel schip dat de Golf van Aden overstak met een lading rotsfosfaat. Dat meldt Middle East Eye. Niemand raakte gewond bij de aanval.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘De Jemenitische strijdkrachten zullen niet aarzelen om alle bronnen van dreiging in de Rode Zee aan te vallen met het legitieme recht om Jemen te verdedigen en het onderdrukte Palestijnse volk te blijven steunen’, zei de woordvoerder. De Verenigde Staten bevestigden de aanval, die werd uitgevoerd met een drone.

  • Leidt de Rode Zee-crisis tot een breder conflict in het Midden-Oosten?

    Leidt de Rode Zee-crisis tot een breder conflict in het Midden-Oosten?

    Elke week pluist de redactie van 360 een actuele gebeurtenis voor je uit aan de hand van de internationale pers. Deze week kijken we naar de Rode Zee, waar Houthi-rebellen uit Jemen vrachtschepen aanvallen die een band hebben met Israël, vanwege de oorlog in Gaza. Kan dit escaleren tot een groter conflict?

    Dit artikel verscheen woensdag in de nieuwsbrief Buiten de grenzen, exclusief voor abonnees. Wil je elke week op de hoogte blijven? Neem dan een (proef)abonnement – al vanaf €5 per maand – op 360 Magazine en abonneer je op de nieuwsbrieven.

    Waarom vallen Houthi-rebellen vrachtschepen aan?

    Kort na het door Hamas aangerichte bloedbad in Israël op 7 oktober verklaarde Houthi-leider Abdulmalik Al-Houthi zijn steun aan Hamas en zei hij dat zijn troepen ‘met honderdduizenden tegelijk klaarstonden om zich bij het Palestijnse volk aan te sluiten en de confrontatie met de vijand aan te gaan’. ‘Dat was misschien overdreven’, oordeelt The Guardian.

    De betrokkenheid van de Houthi’s bleef aanvankelijk beperkt tot raket- en drone-aanvallen die grotendeels werden onderschept door het Amerikaanse en Israëlische leger. Maar op 19 november gebruikten Houthi-strijders een helikopter om in de Rode Zee een vrachtschip te kapen dat eigendom was van een Israëlische zakenman. De Houthi’s ontvoerden de bemanning en zeiden dat alle schepen die banden hadden met Israël ‘een legitiem doelwit zouden worden voor gewapende troepen’. Sindsdien zijn er minstens zeventien aanvallen geweest op schepen die volgens de Houthi’s banden hebben met Israël of zijn bondgenoten, meestal zonder succes.

    De Houthi’s zijn een gewapende militie die een tak van de sjiitische islam vertegenwoordigt, het zaidisme. Ze verdreven de regering in een staatsgreep in 2014, wat leidde tot een militaire interventie onder leiding van Saoedi-Arabië en een catastrofale burgeroorlog, die volgens schattingen van de VN 377.000 doden en 4 miljoen ontheemden tegen het einde van 2021 tot gevolg had.

    ANP 484335529 1
    Op 19 november gebruikten Houthi-strijders een helikopter om in de Rode Zee een vrachtschip te kapen dat eigendom was van een Israëlische zakenman. – © Yahya / Arhab / EPA

    De Houthi’s wonnen de oorlog. Een staakt-het-vuren in april 2022 leidde tot een aanzienlijke afname van het geweld, de gevechten zijn grotendeels opgehouden. De Houthi’s hebben nu het grootste deel van het noorden van het land in handen en hebben de leiding over de Rode Zee-kust. Cruciaal is dat de Houthi’s worden gesteund door Iran als onderdeel van de langdurige vijandigheid met Saoedi-Arabië van dit land, aldus Le Monde. De VS hebben onlangs informatie vrijgegeven waaruit volgens hen blijkt dat Iran betrokken is bij de operaties tegen de commerciële scheepvaart in de Rode Zee.

    Veel Jemenieten zien de operaties als een legitiem middel om druk uit te oefenen op Israël en zijn bondgenoten ter verdediging van Palestijnse burgers. Volgens Süddeutsche Zeitung zijn de aanvallen op de Rode Zee een goede gelegenheid voor hen om zich aan de bevolking te presenteren als echte aanhangers van de Palestijnse zaak. De Houthi-militanten geloven ook dat aanvallen in de Rode Zee hen een belangrijkere rol op het wereldtoneel kunnen opleveren, synoniem met Jemen als geheel. Zo zouden ze hun eigen onderhandelingspositie versterken in de vredesbesprekingen met de door de VN erkende regering van Jemen, die gesteund wordt door Saoedi-Arabië.

    Waardoor zou het conflict kunnen escaleren?

    De VS hebben bescherming geboden aan schepen die door de Rode Zee varen en een multinationale marinecoalitie gevormd ‘om het basisprincipe van de vrijheid van scheepvaart te handhaven’. Maar president Joe Biden heeft gezegd een directe militaire confrontatie met de Houthi’s te willen vermijden, uit angst voor een escalatie.

    Zondag overschreden Amerikaanse zeestrijdkrachten voor het eerst die grens door alle bemanningsleden van drie Houthi-boten te doden die een containerschip hadden aangevallen. ‘Een actie die een nieuw niveau van escalatie in het Midden-Oosten zou kunnen betekenen’, schrijft Süddeutsche Zeitung. Want in reactie daarop is op maandag een Iraans oorlogsschip de Rode Zee binnengevaren, bericht Al Jazeera


    Het regime in Teheran is de belangrijkste financier en wapenleverancier van Hezbollah, dat 150.000 raketten heeft gelanceerd op Israël vanuit Zuid-Libanon – en ook van de Houthi-rebellen. Beide groepen maken deel uit van de ‘as van verzet’ tegen Israël en beide zijn toegewijd aan ‘de vernietiging van de Joodse staat’.

    ANP 487234517
    De VS hebben oorlogsschepen naar de Rode Zee gestuurd om het vrachtverkeer te beschermen. – © U.S. Navy / Jeremy R. Boan / ABACAPRESS.COM

    ‘De aanval van zondag was misschien een keerpunt’, schrijft ook Süddeutsche Zeitung. De VS en het VK overwegen om de Houthi-bases in Jemen rechtstreeks te bombarderen als de aanvallen niet stoppen. ‘Aanvallen op doelen in Jemen zouden een duidelijke militaire rechtvaardiging hebben. Maar ze zouden ook een duidelijk politiek risico met zich meebrengen: dat de aanvallen in de Arabische en islamitische wereld zouden worden geïnterpreteerd als deelname van het Westen, en in het bijzonder de VS, aan de Gaza-oorlog aan de kant van Israël’, schrijft Al Jazeera. De Houthi’s zeggen immers dat hun aanvallen op schepen in de Rode Zee bedoeld zijn om Israël ertoe te brengen de oorlog te beëindigen.

    Als de VS uiteindelijk besluiten om doelen in Jemen aan te vallen, zullen de spanningen met Iran toenemen en ‘ontstaat het risico van een bredere confrontatie die Biden zo graag heeft willen vermijden’, aldus The Guardian.

    Wat zijn de gevolgen van de Rode Zee-blokkade?

    Volgens de International Chamber of Shipping passeert 12 procent van de wereldhandel via de Rode Zee, die een kortere weg langs Afrika biedt via het Suezkanaal, schrijft Al Jazeera. Veel Amerikaanse, Europese en Aziatische rederijen gebruiken het kanaal vanwege de aanvallen helemaal niet meer en schakelen over op de route rond Kaap de Goede Hoop. Deze duurt echter ongeveer twee weken langer en dat kan leiden tot extra brandstofkosten oplopend tot een miljoen dollar voor grote schepen, aldus Süddeutsche Zeitung. Met alle economische gevolgen vandien.

    Voor het financieel noodlijdende Egypte betekenen de aanvallen van de Houthi’s een aanzienlijk verlies aan inkomsten uit het Suezkanaal, deviezen die het land dringend nodig heeft. ‘Desondanks is er tot nu toe geen woord van kritiek gekomen uit Caïro’, merkt de krant uit Beieren op. Van de Arabische landen heeft tot nu toe alleen Bahrein militaire steun toegezegd aan de door de VS geleide operatie om vrachtschepen op de Rode Zee te beschermen. ‘De meesten vinden dat de economische gevolgen niet opwegen tegen het risico om als verdediger van Israël te worden gezien’, analyseert The Guardian.

    ANP 485629298
    Een boot met Houthi-strijders verlaat de haven van Al-Salif aan de Rode Zee. – © Yahya / Arhab / EPA

    ‘De Houthi’s lijken zich niet te laten afschrikken’, concludeert de Britse krant. Onlangs verklaarden ze dat ze, tenzij er humanitaire hulp in Gaza wordt toegelaten en Israël zijn aanvallen staakt, niet zullen stoppen met het lastigvallen van de scheepvaart, ‘zelfs al slagen de Verenigde Staten erin om de hele wereld te mobiliseren’. ‘Het Witte Huis en het Pentagon lopen nu op hete kolen’, schrijft Al Jazeera. ‘Als ze niets doen, zal de Rode Zee-route snel sluiten, wat de Amerikaanse, Europese en Aziatische economieën aanzienlijke schade zal toebrengen. Als de halve maatregelen die ze nu voorstellen – alleen vrachtschepen escorteren zonder doelen aan land aan te vallen – er niet in slagen om een veilige doorgang te garanderen, dan leiden ze bovendien gezichtsverlies omdat ze er niet in zijn geslaagd een economische neergang te voorkomen. Maar als de VS zich uiteindelijk gedwongen zien om toch aan te vallen, zal het land direct hebben bijgedragen aan een gevaarlijke escalatie, die moeilijk in te dammen zal zijn.’

  • Libanon, Syrië en Jemen dreigen met aanvallen vanwege rol VS

    Libanon, Syrië en Jemen dreigen met aanvallen vanwege rol VS

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Finland meldt sabotage aan onderzeese pijpleiding

    » Meldingen nepnieuws nemen toe sinds conflict tussen Israël en Hamas

    De VS hebben munitie en een vliegdekschip naar Israël gestuurd

    Het conflict tussen Israël en Hamas dreigt zich uit te breiden, nu meerdere landen in het Midden-Oosten zich hebben uitgesproken tegen de militaire steun van de Verenigde Staten aan Israël. Al Jazeera schrijft dat onder meer Hezbollah in Libanon, de Houthi-rebellen in Jemen en Syrische milities zich roeren vanwege de groeiende bemoeienis vanuit de VS. De VS hebben munitie en een vliegdekschip naar Israël gestuurd.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Houthi-rebellen in Jemen hebben gedreigd met raketten en drones als de VS militair zullen interveniëren, iets wat de VS zelf uitsluiten. Een topman van de Hezbollah zei eerder op dinsdag dat Amerikaanse bases in het Midden-Oosten doelwit van raketten zullen worden als de VS zich mengen.

    Ook Syrië lijkt zich te roeren: vanuit de Golan-vlakte, een door Israël bezet deel van Syrië, werden dinsdag raketten op Israël afgevuurd. Israëlische strijdkrachten beantwoordden de raketten met artillerievuur. Er zouden geen gewonden zijn gevallen.

    Lees ook:

  • Zeker 11.000 kinderen slachtoffer van burgeroorlog Jemen

    Zeker 11.000 kinderen slachtoffer van burgeroorlog Jemen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Nieuwe verkiezingen in Peru na afzetting Castillo

    » Sam Bankman-Fried, oprichter van ingestorte cryptobeurs, gearresteerd op de Bahama’s

    Ruim twee miljoenen in Jemen hebben een tekort aan eten

    Sinds het begin van de burgeroorlog in Jemen acht jaar geleden zijn zeker 11.000 kinderen gedood of gewond geraakt. De meeste slachtoffers vielen door geweld, terwijl kinderrechtenorganisatie Unicef zegt dat het aantal kinderen dat dreigt te overlijden aan ziektes of hongersnood nog vele malen groter is.

    Eerder noemden de Verenigde Naties de situatie in Jemen al de grootste humanitaire crisis van het moment. Volgens Unicef hebben ruim twee miljoen kinderen in Jemen, waarvan een groot deel kinderen onder de vijf jaar, dringend eten nodig. Zij zijn onderdeel van een groep van zeker 18 miljoen Jemenieten die geen toegang hebben tot medische zorg of schoon drinkwater.

    Ondanks een wapenstilstand eerder dit jaar wordt er inmiddels weer gevochten tussen Houthi-rebellen en troepen loyaal aan de Jemenitische regering. De Houthi’s krijgen daarbij steun van Iran, waar de regering van Jemen hulp krijgt van een internationale coalitie, aangevoerd door Saoedi-Arabië.

    Lees ook: