Tag: Joe Biden

  • VS: Republikeins Congreslid berispt om gewelddadige video

    VS: Republikeins Congreslid berispt om gewelddadige video

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Belarus biedt opvang voor migranten en presenteert zich als ‘weldoener’

    » Australië verliest buitenlandse studenten door lockdowns

    Paul Gosar publiceerde een filmpje waarin hij een collega vermoordt

    Op dezelfde dag dat FvD-Tweede Kamerlid Pepijn Houwelingen zijn D66-collega Sjoerd Sjoerdsma bedreigde werd in de Verenigde staten de Republikeinse afgevaardigde uit Arizona, Paul Gosar, op de vingers getikt voor het publiceren van een gewelddadige video.

    Na het posten van een animatiefilmpje op Twitter waarin te zien is hoe hij de Democratische afgevaardigde Alexandria Ocasio-Cortez vermoordt en president Joe Biden aanvalt met twee zwaarden, werd Paul Gosar ‘de eerste volksvertegenwoordiger in meer dan een decennium die een motie van afkeuring tegen zich krijgt’.

    ‘Het debat legde opnieuw een politieke cultuur bloot die in een neerwaartse spiraal zit’

    De Democraten ‘probeerden een rode lijn te trekken tegen opruiende politieke retoriek’, maar ‘slaagden daar maar half in’, schrijft The Hill. De stemming over de motie, aangenomen met 223 tegen 207, verliep ‘bijna geheel langs partijgrenzen’.

    ‘De motie tegen Gosar toonde dat een meerderheid van het Huis van Afgevaardigden bereid is om op te treden tegen bedreigingen. Maar het debat legde ook opnieuw een politieke cultuur bloot die in een neerwaartse spiraal zit‘, concludeert de politieke nieuwssite.

    Lees ook:

  • Nicaragua: Ortega wint als ‘farce’ bestempelde presidentsverkiezingen

    Nicaragua: Ortega wint als ‘farce’ bestempelde presidentsverkiezingen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Groot deel Amerikanen twijfelt over oorzaken klimaatverandering

    » Volgens Greta Thunberg is COP26 nu al ‘een mislukking’

    Vooraf stond vast dat Daniel Ortega zou winnen

    ‘Ortega wil president voor het leven worden, of zelfs een dynastie stichten, zoals de oude dictator Anastasio Somoza’, merkte het Mexicaanse dagblad El Universal op. Veel Latijns-Amerikaanse media wezen er zondag op dat Ortega, een voormalige revolutionaire held die hielp Somoza uit de macht te verdrijven, dezelfde weg is ingeslagen als de dictator.

    ‘In de afgelopen vier maanden heeft de rechterlijke macht de opsluiting bevolen van zeven voorkandidaten, die als rivalen van Ortega meededen aan de verkiezingen, alsmede van tweeëndertig oppositieleiders of zakenlieden, die beschuldigd werden van “samenzwering en verraad”‘, brengt BBC in herinnering.

    De verkiezingen werden door José Miguel Vivanco, hoofd van Noord- en Zuid-Amerika van de ngo Human Rights Watch, omschreven als een ‘farce’. ‘Ortega zal zijn vierde opeenvolgende ambtstermijn bekleden door middel van repressie, censuur en terreur’, zei hij tegen Infobae.

    Nicaraguanen hadden geen andere keuze hadden dan op Daniel Ortega te stemmen

    El Independiente merkt op dat ‘aangezien de Nicaraguanen geen andere keuze hadden dan op Daniel Ortega en [zijn echtgenote en huidige vice-president] Chayo Murillo te stemmen, het verzet zou moeten komen van het niet-stemmen.

    In feite schetsten de media van de regering en de oppositie een heel ander beeld van de verkiezingsdag, aldus El País. ‘De staatsmedia hebben zich in allerlei bochten hebben gewrongen om een land te laten zien dat vreedzaam en massaal zijn stem uitbracht.’

    Maar de oppositietitel La Prensa – waarvan de kantoren in augustus werden gesloten, maar die nog steeds actief is op internet – is onvermurwbaar: ‘Onthouding was de rode draad in alle stembureaus van Nicaragua’. De site toonde verlaten straten en lege pleinen, een heel ander beeld dan de ‘de viering van de democratie’ dat het regime schetste.

    De Amerikaanse president Joe Biden heeft, in navolging van de Europese Unie en veel van Nicaragua’s buurlanden, de stemming een ‘schijnverkiezing’ genoemd, ‘noch vrij, noch eerlijk, en zeker niet democratisch’, meldt The Hill.

  • Regering-Biden vraagt hoogste rechters om abortuswet in Texas te blokkeren

    Regering-Biden vraagt hoogste rechters om abortuswet in Texas te blokkeren

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Google Maps gaat reisadvies geven op basis van CO2-uitstoot

    » Rusland verbreekt de banden met de NAVO

    Volgens de Amerikaanse pers wordt het ‘een zware strijd’

    De regering van president Joe Biden heeft maandag het Amerikaanse Hooggerechtshof gevraagd een uiterst restrictieve abortuswet in Texas te blokkeren. De wet, die het voorwerp is van een felle juridische strijd, verbiedt abortus vanaf het moment dat de hartslag van een embryo kan worden waargenomen (na zes weken) en maakt geen uitzonderingen voor incest of verkrachting.

    Het is ‘niet zeker dat de regering een overwinning zal behalen met een conservatieve meerderheid in het Hooggerechtshof, dat onlangs is versterkt door drie nieuwe rechters benoemd door president Donald Trump‘, schrijft The Washington Post.

    Veel Texaanse vrouwen die een abortus willen laten uitvoeren zullen besluiten de grens over te steken naar Mexico

    Een spoeduitspraak van het Hooggerechtshof die was aangevraagd om de inwerkingtreding van de wet op 1 september te blokkeren, was al eerder door het Hof geweigerd. Het heeft geen uitspraak gedaan over de grond van de zaak. Het verzoek van de regering-Biden zou daarom wel eens ‘een zware strijd in het Amerikaanse Hooggerechtshof’ kunnen opleveren, aldus Politico.

    Geconfronteerd met het verzoek van de regering-Biden heeft het Hooggerechtshof maandag laten weten dat het ‘snel zal handelen’, aldus The New York Times. Het Hooggerechtshof verwacht de komende dagen uitspraak te kunnen doen.

    In de tussentijd zullen veel Texaanse vrouwen die een abortus willen laten uitvoeren, besluiten de grens over te steken naar Mexico, waar organisaties actief zijn om vrouwen te helpen een abortus te laten uitvoeren, zo meldt het tijdschrift Mother Jones.

    Lees ook:

  • Californië komt met ‘grootste klimaatpakket ooit’

    Californië komt met ‘grootste klimaatpakket ooit’

    De Democratische gouverneur van Californië heeft een pakket van 15 miljard dollar, bijna 13 miljard euro, goedgekeurd om droogte en klimaatverandering in de staat aan te pakken na opnieuw een seizoen met verwoestende bosbranden.

    Gouverneur Gavin Newsom, die twee weken geleden nog een zogenoemde ‘recall election’ overleefde en daardoor kon aanblijven, ondertekende vierentwintig besluiten die zijn gericht op inspanningen om klimaatverandering een halt toe te roepen en gebruik van schone energie te stimuleren, maar ook om droogte te bestrijden en weerbaarheid tegen bosbranden te vergroten. Volgens Reuters gaat het om het grootste klimaatpakket in de geschiedenis van Californië.

    Het grootste deel van het pakket, 5,2 miljard dollar, gaat naar financiering voor noodhulpprojecten tegen droogte en voor uitbreiding van de watervoorziening in Californië. Het pakket omvat 3,7 miljard dollar om de risico’s van klimaatverandering aan te pakken, door te investeren in projecten die extreme hitte zullen verminderen en de dreiging van stijgende zeespiegels zullen aanpakken.

    Volgens het kantoor van Newsom gaat daarnaast ook nog eens zo’n 1,5 miljard dollar naar het voorkomen van het risico op bosbranden in bossen.

    De Amerikaanse president Joe Biden onderstreepte eerder deze maand zijn intenties om eveneens aanzienlijke investeringen te doen om de klimaatverandering tegen te gaan, toen hij Californië bezocht en een rondvlucht maakte over gebieden die getroffen zijn door een van de ergste bosbrandseizoenen in het land.

    99 miljard dollar schade

    De reis van Biden was bedoeld om de verwoestingen te aanschouwen die worden veroorzaakt door een opwarmende planeet, om aan te dringen op meer middelen om het probleem aan te pakken en om initiatieven aan te prijzen die deel uitmaken van infrastructurele werken waarop zijn regering aandringt.

    Biden toerde met Newsom langs hulpdiensten in Sacramento, waar hij functionarissen van de noodoperaties toesprak en zei dat ouders zich niet alleen zorgen maken om hun kinderen vanwege corona, maar ook of ze door de bosbranden nog wel gezonde lucht kunnen inademen.

    ‘Wetenschappers waarschuwen ons al jaren dat het weer extremer gaat worden’, aldus Biden. ‘We maken het nu realtime mee.’

    Extreme weersomstandigheden hebben de Verenigde Staten vorig jaar 99 miljard dollar gekost, en dat record zou dit jaar opnieuw kunnen worden verbroken, aldus de president, die de dringende noodzaak onderstreepte voor beslissende acties om de opwarming van de aarde tegen te gaan.

    ‘We moeten groot denken, want te klein denken is een recept voor rampen’, zei hij, terwijl hij infrastructurele plannen van 1,2 biljoen dollar aanprees naast een apart pakket van 3,5 biljoen dollar dat volgens hem nodig is om de klimaatverandering de komende tien jaar te bestrijden. De door Biden gewenste maatregelen stuiten op tegenwerking in het verdeelde Amerikaanse congres.

    Californië lijkt op weg om dit jaar meer land in vlammen te zien opgaan dan vorig jaar

    De zogenoemde Caldor-brand in Californië, die het bij toeristen populaire gebied Lake Tahoe bedreigde, legde in augustus een gebied van meer dan 88.600 hectare in de as en verwoestte meer dan 1000 huizen en andere gebouwen in de Sierra Nevada op zo’n 115 kilometer ten oosten van Sacramento. Het was dit jaar de op één na grootste brand in de staat, na de Dixie Fire, die sinds het begin, midden juli, meer dan 388.000 hectare en ruim 1300 gebouwen verwoestte.

    Lees ook:

    De piek van het bosbrandseizoen valt voor Californië gewoonlijk in de late zomer en de herfst. De staat lijkt op weg om dit jaar meer land in vlammen te zien opgaan dan vorig jaar, dat voorlopig het slechtste jaar ooit voor ‘The Golden State’ was.

    Een week geleden slaagde de brandweer van Californië er vooralsnog in een groep oude sequoia’s te beschermen die bedreigd worden door branden die in het nationaal park Sierra Nevada woeden.

    De eeuwenoude, reusachtige bomen, die de Four Guardsmen worden genoemd, markeren de ingang van het Giant Forest, een bos met zo‘n tweeduizend sequoia’s. Iets verderop staat de naar Generaal Sherman vernoemde sequoia, die met een lengte van 83 meter, ongeveer de hoogte van een flatgebouw met 20 verdiepingen, een diameter van 11,1 meter en een ouderdom van circa 2300 tot 2700 jaar, een van de oudste levende wezens op aarde is. Volgens opzichters wisten ze de bomen te redden door ze rond hun basis te bekleden met brandwerend materiaal.

    De brand in het gebied met de sequoia’s is een van de dertien grote bosbranden die momenteel woeden in Californië. Vanwege de droogte en de harde wind blijft het erom spannen of de reddingspogingen van de bomen definitief zullen slagen.

    Droogte

    Door de mens veroorzaakte klimaatverandering verergert de vernietigende droogte die het zuidwesten van de Verenigde Staten teistert, de zwaarste ooit in de regio. In twintig maanden tijd viel de minste neerslag sinds in 1895 werd begonnen met meten, aldus een rapport van de Amerikaanse regering. In diezelfde periode, van januari 2020 tot augustus 2021, beleefde de regio ook de op twee na hoogste dagelijkse gemiddelde temperaturen. Het regeringsrapport waarschuwt dat extreme droogte waarschijnlijk zal verergeren en zich zal herhalen ‘totdat maatregelen tegen opwarming van de aarde worden genomen en regionale opwarming kan worden gekeerd’.

    De droogte begon aan het begin van 2020 in de staten Californië, Nevada, Arizona, Utah, Colorado en New Mexico en heeft geleid tot ongekende watertekorten in de hele regio, terwijl in de afgelopen twee jaar tegelijkertijd verwoestende bosbranden woedden.

    De afnemende hoeveelheden water in de reservoirs bedreigen volgens de studie de drinkwatervoorziening, irrigatiesystemen, waterkrachtcentrales, visserij en recreatieve activiteiten, met directe verliezen die in de miljarden dollars lopen.

    ‘De helft van de Verenigde Staten kampt met een ongekende droogte’

    De ongebruikelijk hoge temperaturen, die samenvallen met de historische droge periode in het zuidwesten van de VS, zijn symptomatisch voor door de mens veroorzaakte klimaatverandering. De extreem hoge temperaturen vergroten de behoefte aan water waardoor de droogte verder verergert en uiteindelijk op allerlei manieren ‘meer impact’ heeft, aldus de auteurs van het rapport. Het onderzoek richtte zich op droogte in zes staten in het zuidwesten van de VS, waar meer dan 60 miljoen mensen wonen, maar de implicaties reiken veel verder dan uitsluitend die regio.

    ‘De helft van de Verenigde Staten kampt met een ongekende droogte, juist nu de economie van het land worstelt met de effecten van covid-19’, zo zegt hoofdauteur van het rapport Justin Mankin, professor geografie aan het Dartmouth College. De zomer van 2021 bracht weliswaar welkome moessonregens in delen van het zuidwesten, maar er zijn meerdere jaren met bovengemiddelde regen en sneeuw op grote hoogte nodig om de reservoirs, rivieren en bodem in de regio aan te vullen. De verwachting is dat ‘de huidige droogte minstens tot 2022 zal aanhouden in een groot deel van het zuidwesten van de VS, mogelijk zelfs langer’, aldus het rapport.

  • Koerden vrezen vertrek VS uit Syrië | Met menselijk haar de oceanen opruimen

    Koerden vrezen vertrek VS uit Syrië | Met menselijk haar de oceanen opruimen

    Koerden in Syrië hopen dat het Amerikaanse leger hen niet in de steek laat

    De Arabisch-Koerdische strijdkrachten die het noordoosten van Syrië in handen hebben, hebben de terugtrekking van de VS uit Afghanistan ‘met argusogen gadegeslagen’, meldt The Washington Post.

    In 2019 had voormalig president Trump besloten dat meer dan de helft van de Amerikaanse troepen die in Syrië zijn gestationeerd moesten vertrekken. Dit werd ervaren als ‘verraad aan de Koerden’ die streden tegen de jihadistische groepering Islamitische Staat (IS), aldus het Amerikaanse dagblad. De gedeeltelijke terugtrekking had ‘de kaart hertekend‘ van Noordoost-Syrië, waarvan delen in handen kwamen van een door Turkije gesteunde Syrische militie, en andere in handen van het Syrische leger, gesteund door Rusland en Iran. Een ‘pijnlijke herinnering die nog vers in het geheugen staat’ van de Syrische Democratische Strijdkrachten (SDF).

    ‘In het noordoosten van Syrië denken weinig mensen dat de Amerikanen voor onbepaalde tijd zullen blijven’

    Maar in de afgelopen maanden heeft de regering-Biden ‘getracht’ de leiders van de Arabisch-Koerdische strijdkrachten gerust te stellen door het zenden van militairen. Ongeveer negenhonderd Amerikaanse troepen zijn nog steeds in het gebied om IS te bestrijden. ‘De [Amerikaanse] regering heeft verklaard dat het partnerschap sterk blijft en dat de Amerikaanse troepen niet op korte termijn zullen vertrekken’, schrijft The Washington Post.

    ‘Amerikaanse officieren kwamen naar ons toe en zeiden dat er geen verandering zou komen in Syrië‘, bevestigt SDF-leider Mazloum Abdi, geïnterviewd door de Amerikaanse krant.

    Over de toekomst van de Amerikaanse aanwezigheid is de Koerdische generaal ‘voorzichtig maar optimistisch’ en hoopt hij dat ‘Amerika zich aan zijn beloften zal houden’. In het noordoosten van Syrië ‘denken weinig mensen dat de Amerikaanse troepen voor onbepaalde tijd zullen blijven’, aldus de krant. Maar voor Abdi moeten de Amerikaanse troepen ’blijven tot er een oplossing voor de Syrische crisis is gevonden’.

    Voor de Amerikanen is aanwezigheid in de regio belangrijk voor het ‘machtsevenwicht’ in Syrië, waar naast het Syrische leger ook Russische, Turkse en Iraanse strijdkrachten aanwezig zijn.

    Lees ook:


    Chinese telefoonfabrikant Xiaomi groeit hard

    Amerikaanse sancties hebben de smartphoneactiviteiten van Huawei hard geraakt en ondertussen profiteert een ander Chinees bedrijf daarvan. Technologiebedrijf Xiaomi heeft het gat opgevuld dat door Huawei is achtergelaten op de markten van Europa tot Zuidoost-Azië en China. Het doet dit volgens een scenario dat ook door veel andere Chinese merken wordt gehanteerd, namelijk door producten aan te bieden met eigenschappen die vergelijkbaar zijn met die van concurrenten, maar dan wel tegen veel lagere prijzen, schrijft The Wall Street Journal.

    Er is geen enkel bedrijf dat wereldwijd meer telefoons heeft verkocht in de maand juni dan Xiaomi

    Volgens marktonderzoeker Counterpoint Research is er geen enkel bedrijf dat wereldwijd meer telefoons heeft verkocht in de maand juni dan het in Beijing gevestigde Xiaomi. Het bedrijf passeerde Samsung en Apple en werd voor het eerst het nummer één smartphonemerk ter wereld. De maand-op-maandomzet groeide met 26 procent en daarmee was Xiaomi ook het snelst groeiende merk van juni. In het tweede kwartaal van dit jaar was Xiaomi wereldwijd het tweede merk qua verkoop.

    Lees ook:


    Red een pelikaan met je paardenstaart

    Nadat je je haar hebt laten knippen bij Pitch, een kapsalon in het centrum van San Francisco, verzamelen de kappers de afgeknipte lokken en voeren die aan viltmachines die buiten staan. Deze veranderen het haar in strak geweven viltmatten die worden gebruikt om watervervuiling aan te pakken. Het is een idee van Phil McCrory, een haarstylist uit Huntsville, in Alabama, schrijft Reasons to be Cheerful. In 1989 zag hij beelden van de olieramp met de Exxon Valdez in Alaska. Hij wist hoe gemakkelijk olie zich aan haren hecht en vroeg zich af of je ook mensenhaar zou kunnen gebruiken om olie op te ruimen. Wetenschappers bevestigden zijn theorie: elke haar absorbeert drie tot negen keer zijn gewicht in olie. 

    Het idee van McCrory leidde tot een wereldwijde beweging. In 1998 ging hij een partnerschap aan met Matter of Trust, een non-profitorganisatie van Lisa Gautier uit San Francisco. Samen lanceerden ze het baanbrekende Clean Wave-programma om vezelmatten te produceren van mensenhaar uit kapsalons, dierenvacht uit salons voor huisdieren en zelfs pluisjes uit wasserettes.

    Inmiddels doneren alleen al in de VS veertigduizend kapsalons hun haarresten

    Inmiddels doneren alleen al in de VS veertigduizend kapsalons hun haarresten. Elke kapsalon en dierentrimmer knipt ongeveer anderhalve kilo haar of vacht per dag, en dat levert een enorme hoeveelheid op aan natuurlijke vezels. De viltfabriek in San Francisco ontvangt nu dagelijks haar uit dertig landen.

    De haarmatten van Matter of Trust zijn inmiddels al met succes gebruikt bij grote olielozingen, zoals in Ecuador, waar Texaco tussen 1964 en 1992 meer dan 60 miljard liter giftig afvalwater dumpte, naast miljoenen liters ruwe olie. In 2010 leidde de lekkage van bijna 800 miljoen liter ruwe olie door BP in de Golf van Mexico tot een ongekende reactie: binnen vier dagen ontving Matter of Trust 340.000 kilo aan vezels. EPA, het milieuagentschap van de overheid, noemde het de grootste burgeractie die het ooit had gezien.

  • Biden wil vergelding voor aanslag in Kaboel | Wall Street vreest personeelstekort

    Biden wil vergelding voor aanslag in Kaboel | Wall Street vreest personeelstekort

    Biden belooft jacht te maken op aanslagplegers in Kaboel

    ‘De donkerste dag van Joe Bidens presidentschap’, kopt Politico. De ‘toch al hachelijke’ evacuatie van Amerikaanse staatsburgers uit Afghanistan en die van de bondgenoten van Washington had zojuist ‘een dramatische wending genomen, toen het soort ramp waarvoor de [Amerikaanse] president had gewaarschuwd, plaatsvond buiten de luchthaven van Kaboel’, schrijft de nieuwssite: een dubbele aanslag, die later werd opgeëist door de jihadistische groepering Islamitische Staat, doodde dertien Amerikaanse militairen en verwondde achttien anderen. Volgens BBC zijn er in totaal minstens negentig mensen omgekomen.

    ‘Het was het meest verwoestende moment van Bidens jonge presidentschap’, aldus Politico.

    Vergelding

    ’s Avonds hield Joe Biden vanuit het Witte Huis een toespraak die Politico omschreef als ‘soms somber en emotioneel, dan weer kalm en beschouwend‘.

    Het staatshoofd bracht hulde aan de gesneuvelde Amerikaanse militairen en kondigde twee hoofddoelstellingen aan: het voltooien van de missie om alle Amerikaanse onderdanen en zoveel mogelijk bondgenoten voor 31 augustus te evacueren, en het nemen van vergeldingsmaatregelen tegen degenen die verantwoordelijk zijn voor de aanslagen, schrijft Politico.

    ‘We zullen niet vergeven. We zullen het niet vergeten. We zullen jullie opjagen en laten boeten.’

    ‘Amerika laat zich niet intimideren,’ aldus Biden in zijn toespraak. ‘We zullen niet vergeven. We zullen het niet vergeten. We zullen jullie opjagen en laten boeten.’

    President Biden zei dat hij zijn commandanten had opgedragen manieren te vinden om IS-K aan te vallen, de Afghaanse tak van Islamitische Staat, die eerder op de dag de verantwoordelijkheid voor de aanslagen had opgeëist. ‘We zullen met kracht en precisie terugslaan, op een door ons gekozen tijd en plaats’, verklaarde hij.

    Lees ook:


    Wall Street vreest personeelstekort

    Wall Street heeft een probleem. Dit jaar worden recordwinsten geboekt, maar jonge mensen lopen steeds minder warm voor werkweken van minimaal tachtig uur. Om werving en personeelsbehoud bij investeringsbanken te verbeteren, hebben veel Amerikaanse banken, waaronder Bank of America, Morgan Stanley en Goldman Sachs, recentelijk de beloning voor jonge werknemers verhoogd. Ze bieden nu een aanvangssalaris van ten minste 100.000 dollar, circa 85.000 euro. Met een prestatiebonus kan dat op meer dan 150.000 dollar uitkomen, ongeveer vijf keer het gemiddelde inkomen per hoofd van de bevolking in de VS, schrijft NPR, de Amerikaanse publieke omroep.

    Jonge bankiers zeggen gemiddeld 98 uur per week te werken

    Het is echter onduidelijk of dat voldoende zal zijn. De pandemie ontneemt jonge, thuiswerkende bankiers de kans om te netwerken en ter plekke te leren, aspecten die essentieel worden geacht om voor het werk te kiezen. Recentelijk omschreven jonge bankiers bij Goldman Sachs hun grieven. Ze zeggen gemiddeld 98 uur per week te werken, wat ten koste gaat van hun mentale en fysieke gezondheid.


    Zakenman vermoord op Sicilië

    Een voormalig gemeenteraadsvoorzitter in de buurt van Agrigento op Sicilië is op zondag 15 augustus in een lokale bar om het leven gebracht met drie pistoolschoten door het hoofd, meldt het Italiaanse persbureau ANSA. Het slachtoffer, de 45-jarige Salvatore Lupo, had een strafblad.

    De zakenman was eigenaar van enkele bejaardentehuizen en werd in 2017 gearresteerd tijdens een onderzoek naar zijn sociale coöperatie, omdat hij ervan werd verdacht zeker de helft van het loon van zijn werknemers te hebben gestolen. Een jaar daarvoor werd hij verhoord vanwege mishandeling van gehandicapte minderjarigen in een tehuis in Licata. De politie sluit tot dusver uit dat de moord is gepleegd door de maffia, aldus ANSA.

  • VS stellen vertrek uit Afghanistan niet uit | Maleisische regering stapt op

    VS stellen vertrek uit Afghanistan niet uit | Maleisische regering stapt op

    Biden bevestigt terugtrekking uit Afghanistan per 31 augustus

    De Amerikaanse president heeft bevestigd dat de militaire operatie van de VS in Afghanistan op 31 augustus zal aflopen, ondanks druk van zijn Europese bondgenoten om de missie te verlengen.

    ‘Joe Biden houdt vast aan zijn plan om de Amerikaanse troepen tegen het einde van de maand uit Afghanistan terug te trekken, ondanks internationale druk – ook van zijn belangrijkste Europese bondgenoten – om de evacuaties meer tijd te geven’, vat Financial Times samen.

    President Biden: ‘De voltooiing van de missie hangt af van de medewerking van de taliban’

    De Amerikaanse president heeft dinsdag (24 augustus) gezegd dat de VS op schema liggen wat betreft de terugtrekking van hun strijdkrachten uit Afghanistan voor de deadline van 31 augustus. ‘Ik ben vastbesloten om onze missie te voltooien’, verkondigde hij vanuit het Witte Huis. Maar, zo voegde hij eraan toe, ‘de voltooiing van de missie’ binnen die termijn ‘hangt af van de medewerking van de taliban bij het verlenen van toegang tot het vliegveld en het vermijden van enige verstoring van onze operatie’.

    ‘Dit is een delicate situatie’, zei hij. ‘Hoe eerder we klaar zijn, hoe beter. Elke dag dat de operatie voortduurt, vormt een nieuw risico voor onze troepen.’

    Lees ook:


    Maleisische regering stapt na 17 maanden al op

    De Maleisische premier Muhyiddin Yassin en zijn kabinet zijn opgestapt na slechts zeventien maanden aan de macht te zijn geweest. Muhyiddin hield vorige week maandag (16 augustus) een laatste kabinetsvergadering voordat hij naar het paleis ging om zijn ontslag aan de koning aan te bieden, schrijft Al-Jazeera. In een televisietoespraak zei hij dat hij had besloten af te treden omdat hij de meerderheid in het parlement kwijt was. Hij sprak zijn hoop uit dat er snel een nieuwe regering zal worden gevormd.

    De 74-jarige Muhyiddin stond bijna constant onder druk sinds hij in maart 2020, na een machtsgreep binnen de vorige regering, aan het hoofd kwam te staan van een nieuwe coalitie. Daarop volgde een maandenlange machtsstrijd, terwijl de publieke woede over het politieke gekibbel toenam naarmate het aantal coronabesmettingen steeg. Ongeveer 12.510 mensen zijn in Maleisië inmiddels overleden aan corona, overbelaste ziekenhuizen worstelen om de toestroom van patiënten het hoofd te bieden.


    Hooggerechtshof VS herintroduceert asielwet van Trump

    Het Amerikaanse Hooggerechtshof, dat een conservatieve meerderheid heeft, heeft dinsdag migratiebeleid uit het Trump-tijdperk – algemeen bekend als het ‘Blijf in Mexico’-beleid – opnieuw ingevoerd. Het beleid dwingt asielzoekers in Mexico hun asielaanvraag af te wachten.

    ‘De regering had nagelaten de juiste procedures te volgen om het beleid te beëindigen’

    President Joe Biden had in februari de automatische uitzetting van asielzoekers naar Mexico stopgezet, ‘in antwoord op de kritiek dat kwetsbare migranten daardoor gedwongen werden te wachten tot hun zaak in gewelddadige grenssteden werd behandeld’, aldus The Wall Street Journal. ‘Lokale rechtbanken hadden geoordeeld dat de regering had nagelaten de juiste procedures te volgen om het beleid te beëindigen’, aldus de krant.

  • VS blijven mogelijk langer in Afghanistan | Oekraïne niet gerust over Nord Stream 2

    VS blijven mogelijk langer in Afghanistan | Oekraïne niet gerust over Nord Stream 2

    Biden overweegt langer te blijven in Afghanistan

    De Amerikaanse president Joe Biden heeft zondag (22 augustus) ‘de mogelijkheid geopperd om Amerikaanse troepen in Afghanistan te houden na de deadline van 31 augustus, indien nodig om de evacuatie van Amerikaans personeel en Afghaanse bondgenoten te faciliteren’, meldde nieuwssite The Hill.

    De Verenigde Staten zijn ‘vastberaden’ om alle Amerikaanse burgers, Afghanen die gevaar lopen en burgers van geallieerde landen uit Afghanistan te evacueren, vertelde Biden aan verslaggevers in het Witte Huis. De Democraat zei er vertrouwen in te hebben dat alle noodzakelijke evacuaties kunnen worden voltooid tegen 31 augustus, de uiterste datum die zijn regering heeft vastgesteld voor de volledige terugtrekking van de Amerikaanse troepen uit Afghanistan.

    ‘Biden had eerder gezegd dat de troepen in Afghanistan zouden blijven tot alle Amerikanen het land hadden verlaten, maar zijn opmerkingen op zondag waren de duidelijkste aanwijzing tot nu toe dat een langer verblijf binnen de regering wordt besproken’, aldus het commentaar van The Hill.

    Lees ook:


    Merkel kan Oekraïne niet geruststellen over Nord Stream 2

    In een ‘afscheidsbezoek’ heeft de Duitse kanselier ‘halfslachtig’ geprobeerd Oekraïne gerust te stellen de Russisch-Duitse Nord Stream 2-gaspijpleiding, schrijft Kyiv Post. Angela Merkel bracht zondag (22 augustus) een laatste bezoek aan Oekraïne voordat ze in september aftreed als kanselier.

    Tijdens een gezamenlijke persconferentie in Kiev bestempelde de Oekraïnse president Zelensky Nord Stream 2 als een ‘gevaarlijk geopolitiek wapen van het Kremlin’, bericht Kyiv Post. Op haar beurt verzekerde Merkel: ‘Duitsland zal de invoering van nieuwe Europese sancties (tegen Rusland) steunen als Rusland Nord Stream 2 als wapen probeert te gebruiken.’

    ’Merkels afscheidsbezoek aan Kiev heeft geen veiligheidsgaranties opgeleverd, aangezien Nord Stream 2 bijna klaar is’, schrijft Kyiv Post. De Russisch-Duitse gaspijpleiding, die gas zal transporteren naar Europa via Oekraïne, is nog maar enkele dagen verwijderd van voltooiing, aldus het artikel.

    Lees ook:


    VS bevriezen tegoeden Afghaanse centrale bank

    De VS hebben bijna 9,5 miljard dollar aan activa van de Afghaanse centrale bank bevroren en zendingen van contant geld naar het land geblokkeerd. De activa van de centrale bank die de Afghaanse regering in de VS heeft, zijn zo niet beschikbaar voor de Taliban, die op de Amerikaanse sanctielijst blijven staan, bericht Bloomberg.

  • Amerikanen krijgen derde dosis | Ruimtevervuiling wordt probleem

    Amerikanen krijgen derde dosis | Ruimtevervuiling wordt probleem

    Amerikanen krijgen eind september een derde dosis

    Vanaf 20 september kunnen Amerikanen die de coronavaccins van Moderna of Pfizer hebben gekregen, een derde boosterdosis krijgen, meldt The Wall Street Journal. Het plan van de Amerikaanse regering, dat woensdag bekend werd gemaakt, moet nog worden goedgekeurd door de Amerikaanse geneesmiddelenautoriteit (FDA) – een formaliteit, aldus de krant. ‘Dit is de beste manier om ons te beschermen tegen nieuwe varianten die kunnen opduiken’, zei president Joe Biden.


    Toename satellieten leidt tot ruimteafvalberg

    In 2019 cirkelden er minder dan tweeduizend hightechapparaten in een baan om de aarde, nu zijn het er zesduizend en in 2030 zullen het er zo’n vijftigduizend zijn, schrijft The Hustle. Decennialang ging het om objecten van regeringen en miljardenbedrijven zoals Boeing, Lockheed Martin en AT&T. Die gebruiken satellieten voor weersvoorspellingen, het volgen van pakketbezorgers en het uitzenden van live sportprogramma’s. Maar dat verandert razendsnel, want raketlanceringen en satellieten worden goedkoper en software voor gegevensanalyse geavanceerder.

    De snelle opkomst van satellieten roept vragen op over ruimtevervuiling

    Veel nieuwe particuliere spelers betreden de markt, met als gevolg een explosie van direct beschikbare satellietbeelden met hoge resolutie. Zogenaamde NewSpace-innovators ontwikkelen nieuwe toepassingen, die bijvoorbeeld helpen Oeigoerse interneringskampen in China te signaleren, of inheemse gemeenschappen kunnen helpen bij het bestrijden van ontbossing.

    Maar de snelle opkomst van satellieten roept vragen op over ruimtevervuiling en critici willen nu daadwerkelijk actie om de problemen op te lossen die worden veroorzaakt door de snel evoluerende technologie, aldus The Hustle.

    Lees ook:


    Casinoconcern veilt elf Picasso’s

    MGM Resorts veilt elf werken van de Spaanse schilder Pablo Picasso met een waarde tot 104 miljoen dollar in een casino in Las Vegas. De elf werken van Picasso waren eigendom van voormalig casinomagnaat Steve Wynn, schrijft Business Insider. Wynn verkocht zijn Mirage Resorts-bedrijf in 2000 aan MGM en verliet de casinobusiness in 2018 na beschuldigingen van aanranding en intimidatie.

  • De val van Afghanistan volgens Amerikaanse en Afghaanse media

    De val van Afghanistan volgens Amerikaanse en Afghaanse media

    ‘De hele wereld heeft Afghanistan de rug toegekeerd’, aldus de Afghaanse pers

    De taliban hadden maar iets meer dan drie maanden nodig om de controle over Afghanistan terug te krijgen. Sinds het begin van de terugtrekking van de Amerikaanse troepen begin mei, hebben de opstandelingen het platteland overgenomen. Vervolgens hebben de taliban in de afgelopen twee weken alle provinciehoofdsteden ingenomen, totdat ze op zondag 15 augustus Kaboel binnentrokken.

    ’De taliban hebben zondag hun controle over Afghanistan effectief bezegeld door de hoofdstad binnen te dringen (…) [waarna] president Ashraf Ghani het land ontvluchtte en de regering instortte’, aldus The New York Times. ’Chaos en angst’ hebben de stad in hun greep en ‘tienduizenden mensen’ proberen wanhopig te vluchten.

    ’Deze terugkeer, twee decennia nadat ze uit de macht zijn verdreven, kon plaatsvinden ondanks de jaren en honderden miljarden dollars die zijn besteed om de Afghaanse regering en haar strijdkrachten te versterken’, merkt de krant bitter op. Terwijl er druk werd gespeculeerd over de bestemming van Ashraf Ghani (Tadzjikistan of Oezbekistan), kondigde voormalig president Hamid Karzai zondagavond op Twitter aan dat hij een ’coördinatieraad’ zou vormen met Abdullah Abdullah, de belangrijkste politiek tegenstander van Ghani en leider van de Afghaanse delegatie bij de vredesbesprekingen die sinds september 2020 in Doha met de taliban worden gevoerd.

    Slachtoffer van grootmachten

    Afghanistan is ‘een land met een geschiedenis die zo’n vijfduizend jaar teruggaat, met vele ups en downs’, aldus Afghanistan Times in haar hoofdredactioneel commentaar van 15 augustus.

    Maar wat er nu gebeurt, ‘nu de Verenigde Staten en hun westerse bondgenoten het einde naderen van hun officiële termijn voor de terugtrekking van troepen na twintig jaar van onsuccesvolle aanwezigheid’, laat zien hoe Afghanistan opnieuw ‘het slachtoffer is van de spelletjes van de grootmachten van de wereld’. ‘Duizenden mensen zijn hun huizen ontvlucht (…) en hebben geen toegang tot humanitaire diensten, voedsel en medische voorzieningen’, aldus de krant, die eraan toevoegt dat ‘de oorzaak van de huidige chaos de onwetendheid van de wereld over de Afghaanse kwestie’ is.

    De terugtrekking van de NAVO-troepen was ‘onverantwoord’, aangezien zij werd bekrachtigd door ‘een bilaterale overeenkomst’ tussen Washington en de taliban op 29 februari 2020. Uiteindelijk heeft ‘de hele wereld Afghanistan de rug toegekeerd’. Zij had ‘iets langer moeten wachten en de strijdende partijen in Afghanistan ertoe moeten overhalen naar een politiek akkoord te streven’, en tegelijkertijd sterke druk moeten uitoefenen ‘op Pakistan, dat de werkelijke macht heeft over de opstandige groepen’.

    Drugshandel heeft de taliban alleen al zo’n 460 miljoen dollar opgeleverd

    The Kabul Times vraagt zich af welke financiële middelen de taliban beschikken om hun blitzkrieg uit te voeren en de macht te heroveren. Hun plotselinge verovering mag dan ‘sommige buitenlandse functionarissen en waarnemers perplex hebben doen staan’, maar was grotendeels te danken aan ‘uitgebreide fondsenwerving’ waardoor de opstandelingen in het bezit kwamen van ‘miljoenen, zo niet miljarden dollars’, in een tempo van ‘300 miljoen tot 1,6 miljard dollar per jaar’.

    Volgens een VN-rapport van juni 2021, dat gebaseerd is op door de lidstaten verstrekte informatie, is ‘het grootste deel van dit geld afkomstig van criminele activiteiten zoals opiumproductie, afpersing en ontvoering voor losgeld’. Drugshandel alleen al heeft de taliban zo’n 460 miljoen dollar opgeleverd.

    Lees ook:


    Bidens ‘verraad’ zal ernstige internationale gevolgen hebben, waarschuwt de Amerikaanse pers

    ‘Het is het einde van het Amerikaanse tijdperk in Afghanistan’, vat The New York Times samen. In het licht van de spectaculaire overwinning van de taliban op zondag is de Amerikaanse pers zeer kritisch over het optreden van Joe Biden: ‘In Washington zeggen ambtenaren dat de snelheid van de ineenstorting van het regime de regering heeft verrast en haar heeft doen beseffen dat Biden de geschiedenis zal ingaan als de president die een vernederende slotakte leidde in een lang en moeizaam Amerikaans hoofdstuk in Afghanistan’, aldus The New York Times.

    The Washington Post is verbaasd dat een president ’die bekend staat om zijn empathie’, besloot het debacle in Afghanistan zo ‘kil’ te benaderen. Toen Biden op zaterdag werd gevraagd naar zijn besluit om een einde te maken aan een twintigjarige oorlog, zei hij dat ‘nog vijf jaar Amerikaanse militaire aanwezigheid geen verschil zou hebben gemaakt, wanneer het Afghaanse leger zijn eigen land niet kan of wil verdedigen’.

    ‘De Amerikanen moeten niet vergeten dat dit geen burgeroorlog was die de Afghanen onderling zijn begonnen’

    ‘Ik kan de frustratie begrijpen die Amerikaanse beleidsmakers de afgelopen twintig jaar hebben gevoeld bij hun partners in de regering in Kaboel. Het is een zeer moeilijk proces geweest’, merkt New Yorker-journalist Steve Coll op in een interview met het Amerikaanse tijdschrift. ‘Maar suggereren dat het Afghaanse volk niet zijn deel heeft gedaan, is hen alle schuld in de schoenen schuiven, wat volgens mij niet alleen niet te rechtvaardigen is, maar ook schandalig. De Afghanen hebben generatie na generatie niet alleen een voortdurende oorlog doorstaan, maar ook de ene humanitaire crisis na de andere, en de Amerikanen moeten niet vergeten dat dit geen burgeroorlog was die de Afghanen onderling zijn begonnen,’ benadrukt Coll.

    In veel Amerikaanse kranten wordt gesproken over het ‘verraad’ van de Amerikanen aan de achtergebleven Afghanen. ‘Het in de steek laten van de Afghanen die ons hielpen, die op ons rekenden, die hun leven voor ons in de waag stelden, is een schande die we hadden kunnen vermijden’, schrijft George Packer van The Atlantic. ‘De regering-Biden heeft niet geluisterd naar waarschuwingen over Afghanistan. (…). De schande ligt bij president Biden.’

    ‘De Chinezen grepen het debacle snel aan om te wijzen op de onbetrouwbaarheid van Amerika als partner’

    De Amerikaanse terugtrekking uit Afghanistan zal waarschijnlijk ernstige gevolgen hebben voor de Verenigde Staten en de wereld, stelt journalist Debasish Roy Chowdhury in een analyse gepubliceerd in Time Magazine. ‘De terugkeer van de taliban vormt een veiligheidsrisico voor de gehele regio. Deze markeert het ontstaan van een nieuw broeinest van jihadterreur in het hart van Azië, dat islamitische strijders uit heel Zuid- en Zuidoost-Azië aantrekt en zelfs het schrikbeeld oproept van een hergroepering van IS’, merkt hij op.

    Zoals vele andere commentatoren vreest ook Chowdhurry dat de rampzalige Amerikaanse terugtrekking het imago van de Verenigde Staten op het internationale toneel zal verzwakken. ‘De Chinezen grepen het debacle snel aan om te wijzen op de onbetrouwbaarheid van Amerika als partner’, merkt Chowdhury op. Zo staat in een analyse van het Chinese staatsblad Global Times, dat bekendstaat om zijn nationalistische toon, te lezen dat de gebeurtenissen in Afghanistan illustreren dat Washington ‘een onbetrouwbare speler is, die al zijn verplichtingen laat varen’.

    Lees ook:

  • Grote overwinning voor Biden in Senaat | Duitsland stopt met gratis testen voor toegang

    Grote overwinning voor Biden in Senaat | Duitsland stopt met gratis testen voor toegang

    Biden krijgt steun van beide partijen voor infrastructuurwet

    De Amerikaanse Senaat heeft dinsdag een infrastructuurwet ter waarde van 1 biljoen dollar goedgekeurd met de steun van 19 Republikeinen en de gehele Democratische fractie, meldde The Hill. President Joe Biden behaalde hiermee ‘een langverwachte overwinning gesteund door beide partijen’.

    Het plan, dat met 69 stemmen voor en 30 tegen werd aangenomen, ‘bekroonde maanden van onderhandelingen’ tussen het Witte Huis en een groep senatoren onder leiding van Democraat Kyrsten Sinema (Arizona) en Republikein Rob Portman (Ohio). Biden laat hiermee eindelijk zien dat hij beide partijen bij elkaar kan brengen, zoals hij in zijn campagne had benadrukt, schrijft The Hill. De wet zal nu worden voorgelegd aan het Huis van Afgevaardigden, waar de Democraten een meerderheid hebben.


    Duitsland stopt met gratis testen voor toegang

    Duitsland stopt vanaf 11 oktober met gratis coronatests voor toegang om meer mensen aan te moedigen zich te laten vaccineren, zo hebben de regering en de deelstaten dinsdag besloten. ‘Na deze datum’, zo legt Deutsche Welle uit, ‘zullen de mensen zonodig voor hun tests moeten betalen, behalve kinderen en adolescenten en mensen die om medische redenen niet kunnen worden gevaccineerd’; zij kunnen nog steeds een gratis test krijgen.

    ‘Omdat we nu alle Duitse burgers een vaccin kunnen aanbieden, stoppen we met gratis coronatests’

    ‘Omdat we nu alle Duitse burgers een vaccin kunnen aanbieden, stoppen we vanaf 11 oktober met gratis coronatests voor iedereen’, verklaarde de Duitse bondskanselier Angela Merkel.

    Niet-gevaccineerden moeten in Duitsland een negatieve testuitslag laten zien om toegang te krijgen tot onder andere hotels, restaurants en bioscopen. Vanaf 23 augustus wordt dat uitgebreid naar andere binnenfaciliteiten zoals ziekenhuizen en verzorgingstehuizen, maar ook sport- en culturele evenementen in gebieden waar de besmettingsgraad boven de 35 gevallen per 100.000 inwoners ligt, aldus DW.


    Vaccinontwikkelaar wordt Barbie

    Sarah Gilbert, de Britse ontwikkelaar van een vaccin tegen corona, had al veel wetenschappelijke onderscheidingen op haar naam, maar deelt nu ook een eer met Beyonce, Marilyn Monroe en Eleanor Roosevelt: er komt een Barbiepop van haar, schrijft Al-Jazeera.

    ’Ik hoop dat het helpt om het voor meisjes normaler te maken een loopbaan in de wetenschap te overwegen’

    Gilbert, een 59-jarige professor aan de Universiteit van Oxford en medeontwikkelaar van het Oxford/AstraZeneca-vaccin, is een van de zes vrouwen in de strijd tegen covid-19 waarvan gelijkende Barbies worden gemaakt. ’Ik hoop dat het helpt om het voor meisjes normaler te maken een loopbaan in de wetenschap te overwegen’, aldus Gilbert in een interview met Barbie-producent Mattel.

  • Historisch proces tegen kardinaal Becciu van start | Dialoog tussen VS en Rusland

    Historisch proces tegen kardinaal Becciu van start | Dialoog tussen VS en Rusland

    Historische Vaticaans proces tegen kardinaal Becciu

    Angelo Becciu, een voormalige medewerker van de paus, wordt beschuldigd van verduistering en machtsmisbruik. Op dinsdag 27 juli begon het tribunaal van de Heilige Stoel een nu al historisch proces tegen de geboren Italiaan. Het is de eerste keer dat een kardinaal wordt veroordeeld door een tribunaal bestaande uit leken.

    Het proces is het hoogtepunt van een onderzoek dat in 2019 is gestart naar vermeende frauduleuze financiële transacties in het Vaticaan. Becciu, een kardinaal die ooit dicht bij paus Franciscus stond, bekleedde ten tijde van de gebeurtenissen de functie van plaatsvervanger in het staatssecretariaat voor Algemene Zaken van de Heilige Stoel – een van de belangrijkste posities binnen de regering van de katholieke kerk. Hij wordt beschuldigd van verduistering van gelden, machtsmisbruik en het beïnvloeden van getuigen.

    Andere verdachte investeringen zouden volgens het OM zijn gedaan met geld van donaties

    ‘Centraal in het proces‘, aldus de nieuwssite Il Post, ‘staat het onderzoek naar de aankoop van een gebouw in Londen, waarvoor veel meer werd betaald dan de werkelijke waarde. Ook andere verdachte investeringen zijn het doelwit: deze zouden volgens het Openbaar Ministerie zijn gedaan met geld van de Sint-Pieterspenning [donaties van de gelovigen die onder liefdadigheidsinstellingen moeten worden verdeeld]‘.

    Angelo Becciu is niet de enige verdachte in deze zaak, negen andere personen – leken en geestelijken – zullen voor het Vaticaanse tribunaal verschijnen. Niettemin is Becciu veruit de meest in het oog springende figuur, vanwege zijn vroegere belangrijke positie in de hiërarchie van de Heilige Stoel. Vooral de berechting van een kardinaal maakt dit proces tot een historische gebeurtenis.

    ‘Becciu zal de eerste kardinaal zijn die door het Staatstribunaal van Vaticaanstad zal worden berecht’

    ‘Becciu zal de eerste kardinaal zijn die door het Staatstribunaal van Vaticaanstad zal worden berecht sinds de oprichting ervan in 1929’, schrijft het katholieke dagblad Avvenire. ‘Deze primeur is ook het gevolg van het besluit van paus Franciscus van 30 april dat kardinalen voortaan moeten worden berecht door een gewone rechtbank en niet door het Hof van Cassatie, dat uit drie kardinalen bestaat.’

    De paus moest echter zijn uitdrukkelijke toestemming geven voor een proces tegen een kardinaal, benadrukt de krant uit Rome.

    Dit gebaar van de paus lijkt blijk te geven van zijn verlangen naar meer transparantie binnen de instellingen van de Heilige Stoel. Eind april presenteerde de paus een nieuwe anticorruptiewet met controlemaatregelen voor Vaticaanse hoogwaardigheidsbekleders.


    ’Substantiële’ dialoog tussen Moskou en Washington

    Bilaterale gesprekken tussen de Verenigde Staten en Rusland in Genève op woensdag waren ‘professioneel en substantieel’, volgens de deelnemers, ook al slaagden de twee mogendheden er niet in het eens te worden over wapenbeheersing, meldt CNN.

    De dialoog, waartoe Joe Biden en Vladimir Poetin hadden opgeroepen in een poging de gespannen betrekkingen tussen beide landen te verbeteren, werd toevertrouwd aan de nummer twee van het Amerikaanse Ministerie van Buitenlandse Zaken, Wendy Sherman, en haar tegenhanger bij het Russische Ministerie van Buitenlandse Zaken, Sergej Riabkov. De besprekingen zullen in september worden hervat.


    Frankrijk eist uitleg van Israël over Pegasus

    De Franse minister van Defensie, Florence Parly, ontving woensdag in Parijs haar Israëlische ambtgenoot, Benny Gantz, die verzekerde dat zijn land ‘met de grootste ernst’ onderzoek doet naar het Pegasus-dossier, schrijft The Washington Post.

    ‘Israël geeft alleen exportvergunningen voor cyberproducten om terrorisme en misdaad te bestrijden’, aldus minister Gantz.

    Frankrijk eist uitleg van Israël over de acties van het bedrijf NSO, ontwerper van de Pegasus-software, die werd gebruikt om de mobiele telefoons van Emmanuel Macron en verscheidene Franse ministers te bespioneren. Minister Gantz ‘benadrukte dat de staat Israël alleen exportvergunningen voor cyberproducten aan staten geeft, en alleen om terrorisme en misdaad te bestrijden‘.  

    Lees ook:


    Nicaragua ontbindt 24 ngo‘s

    Het Nicaraguaanse parlement heeft woensdag 24 ngo’s ontbonden ‘die kritiek hadden geuit op het coronabeleid van het regime van president Daniel Ortega’, aldus nieuwssite 100% Noticias. Het parlement beschuldigt hen er officieel van dat zij de wetgeving inzake ngo’s niet hebben nageleefd.

    Vijftien van deze organisaties waren werkzaam in de medische sector. Veel medici hebben kritiek geuit op de maatregel, die de toegang tot gezondheidszorg van groepen die al moeilijk te bereiken zijn verder belemmert in een land waar geen beperkingen worden opgelegd om de pandemie in te dammen.

    De autoriteiten hadden in 2018 al een dozijn organisaties ontbonden, omdat zij beschuldigd werden van ‘terroristische’ activiteiten.

  • Toeschouwerloze Spelen in Tokio | Spanje opgeschrikt door dodelijk homogeweld

    Toeschouwerloze Spelen in Tokio | Spanje opgeschrikt door dodelijk homogeweld

    Noodtoestand in Tokio zorgt voor toeschouwerloze Spelen

    Geconfronteerd met de oplopende coronabesmettingen in Tokio, heeft de Japanse premier opnieuw de noodtoestand afgekondigd in de hoofdstad. De evenementen van de Olympische Spelen in en rond Tokio zullen daarom zonder toeschouwers plaatsvinden.

    Met nog maar twee weken te gaan voor de openingsceremonie van de Olympische Spelen in Tokio op 23 juli, heeft zich weer een ommekeer voorgedaan. Tegen de achtergrond van de opleving van de coronaepidemie in de hoofdstad als gevolg van de ontwikkeling van de Delta-variant is door de Japanse regering op 8 juli voor de vierde keer de noodtoestand afgekondigd in Tokio, meldt het dagblad Nikkei Shimbun. De maatregel treedt in werking op 12 juli en blijft van kracht tot 22 augustus.

    De noodtoestand betekent met name een beperking van de verkoop van alcohol en dwingt bars en restaurants te sluiten om 20.00 uur. Voor openbare evenementen gaat een maximum van vijfduizend toeschouwers, of 50 procent van de capaciteit van een locatie tellen.

    ‘Het is uiterst betreurenswaardig dat de Spelen op zeer beperkte schaal zullen plaatsvinden’

    Regeringswoordvoerder Katsunobu Kato gaf op donderdag 8 juli al toe dat hij met het Internationaal Olympisch Comité (IOC) overlegt over een ‘toeschouwerloze Spelen’, aldus Nikkei Shimbun. Kort daarna werd op donderdagavond het officiële besluit genomen om alle evenementen in de prefectuur Tokio en de drie aangrenzende prefecturen (Chiba, Saitama, Kanagawa) zonder toeschouwers te laten plaatsvinden, meldt The Japan Times.

    ‘Het is uiterst betreurenswaardig dat de Spelen op zeer beperkte schaal zullen plaatsvinden in het licht van de verspreiding van nieuwe coronabesmettingen’, zei Seiko Hashimoto, voorzitter van het organisatiecomité. ‘Ik betreur het ten zeerste voor de tickethouders en de lokale bewoners die uitkeken naar de Spelen.’

    De minister voor de Olympische Spelen, Tamayo Marukawa, zei echter dat op sommige locaties buiten Tokio nog steeds fans zullen worden toegelaten, tot 50 procent van de capaciteit. Het gaat onder meer om Fukushima, waar honkbal en softbal zullen worden gespeeld, Miyagi, waar sommige voetbalwedstrijden zullen worden gehouden, en Shizuoka, waar het wielrennen zal plaatsvinden, bericht The Guardian.

    De situatie binnen het organisatiecomité lijkt steeds chaotischer te worden. De Japanse krant Asahi publiceerde een artikel over de zorgen binnen het comité voor de bekendmaking van het definitieve besluit.

    Lees ook:

    ‘Als de Japanse autoriteiten kiezen voor de optie van nul toeschouwers, zal dat de 90 miljard yen (70 miljoen euro) aan ticketinkomsten waarop het comité hoopte, in rook doen opgaan’, aldus krant. ‘Japanse ambtenaren zullen het gat moeten dichten met overheidsgeld.’

    ‘Ik weet niet of we deze Spelen wel kunnen houden. De zorgen wordt alleen maar groter’

    Ook de onderhandelingen over de eet- en drinkkraampjes rond de stadions lijken ingewikkeld te verlopen. ‘Ik weet niet of we deze Spelen wel kunnen houden. Het lijkt haast onwerkelijk. De zorgen worden alleen maar groter’, bekende een commissielid aan Asahi.

    Kritiek op de regering, die de noodtoestand eind juni in allerijl heeft opgeheven ondanks het risico van een nieuwe uitbraak, zaait zelfs binnen de regerende Liberaal-Democratische Partij verdeeldheid. ‘De premier was te optimistisch, we hadden ons moeten voorbereiden op het ergste scenario’, zei een lid van de partij, geciteerd door het nieuwsagentschap Jiji Tsushin. Bij de laatste verkiezingen voor de districtsraad van Tokio, begin juli, behaalde de partij de op een na slechtste score in haar geschiedenis.

    Lees ook:


    Biden verdedigt definitieve terugtrekking uit Afghanistan

    De Amerikaanse president Joe Biden heeft donderdag ‘met hand en tand’ zijn besluit verdedigd om de Amerikaanse militaire inzet in Afghanistan te beëindigen, schrijft The Wall Street Journal, ‘ondanks de snelle opmars van de taliban, tekenen van spanning in het Afghaanse leger en grimmige prognoses van Amerikaanse militaire en inlichtingenfunctionarissen’.

    Biden gaf deze verklaring ‘enkele dagen’ na terugtrekking van de Amerikaanse troepen van luchtmachtbasis Bagram, het centrum van de Amerikaanse operaties sinds het begin van de oorlog twee decennia geleden, schrijft The New York Times. De Democratische president zei dat het vertrek van de troepen ‘tegen 31 augustus voltooid’ zou zijn. En hij verzekerde dat de overname van het land door de taliban ‘niet onvermijdelijk’ was.

    Het staatshoofd betoogde dat de Amerikanen ‘de doelen hebben bereikt’ die zij zich twintig jaar geleden hadden gesteld, namelijk het bestrijden van de terroristische dreiging. Biden zei dat hij niet verklaarde dat de missie was volbracht – een verwijzing naar een toespraak in 2003 van toenmalig president George W. Bush, die de VS als overwinnaar in Irak beschouwde, ook al duurde het tot 2011 voordat de troepen het land verlieten. ‘De missie is echter volbracht in die zin dat we Osama bin Laden te pakken hebben gekregen en het terrorisme niet langer uit dat deel van de wereld komt’, aldus de Amerikaanse president.

    ‘Het is hoogst onwaarschijnlijk dat er één regering in Afghanistan zal zijn die het hele land zal controleren’

    Hij stelde dat het nu aan de Afghanen zelf is om over zijn eigen toekomst te beslissen. ‘Het is het recht en de verantwoordelijkheid van het Afghaanse volk om te beslissen over zijn toekomst en hoe het zijn land wil besturen’, zei hij, en hij verzekerde dat hij ‘vertrouwen had in de capaciteiten van het Afghaanse leger’. Maar hij erkende dat ‘het hoogst onwaarschijnlijk is dat er één regering in Afghanistan zal zijn die het hele land zal controleren’.

    ‘Ik zal niet nog een generatie Amerikanen naar de oorlog in Afghanistan sturen zonder hoop op een ander resultaat’, voegde Biden eraan toe. Er zijn al meer dan tweeduizend Amerikanen omgekomen in de oorlog, aldus The Wall Street Journal.

    Vanaf maart 2006 zijn er vijfentwintig Nederlandse militairen omgekomen in tijdens de missies in Afghanistan. Eind juni keerden de laatste Nederlandse militairen terug.

    Burgeroorlog

    In de afgelopen weken hebben de taliban tientallen districten heroverd en ‘controleren zij ongeveer een derde van het land’, aldus The Wall Street Journal. ‘In een recente evaluatie van de Amerikaanse inlichtingendiensten wordt geconcludeerd dat Kaboel binnen zes maanden na de volledige terugtrekking van de Amerikaanse troepen deze zomer in handen van de taliban zou kunnen vallen’, aldus de krant. Bovendien heeft generaal Scott Miller, de hoogste Amerikaanse bevelhebber in Afghanistan, ‘gewaarschuwd voor het risico van een burgeroorlog’ na het vertrek.

    Terwijl de taliban oprukken, ‘neemt de kritiek toe over wat sommigen zien als een te haastig vertrek’, aldus CNN. Maar volgens The New York Times lijkt de aankondiging van het Amerikaanse vertrek niet echt iets teweeg te brengen in de Verenigde Staten. Het land concentreert zich vooral op zijn eigen problemen. ‘Er is vrijwel geen debat tussen Democraten en Republikeinen over de vraag of terugtrekking verstandig is. En peilingen tonen aan dat een groot aantal Amerikanen van beide partijen terugtrekking uit Afghanistan steunen,’ aldus de krant.

    Lees ook:


    Doodgeslagen homoseksuele man brengt Spanje in beroering

    Op maandag 5 juli werden in veel Spaanse steden demonstraties gehouden ter nagedachtenis aan Samuel Luiz, een vierentwintigjarige homoseksuele man uit Galicië die zaterdag in A Coruña werd doodgeslagen. Volgens de Spaanse pers nemen de aanvallen op de lhbt-gemeenschap in het land toe.

    ‘Applaus, ontroering en de slogan ‘Justicia para Samuel’ (‘Gerechtigheid voor Samuel’): op maandag verzamelden duizenden mensen zich in A Coruña, Galicië, in het noordwesten van Spanje, en in andere steden van het land om Samuel Luiz, die door homogeweld om het leven kwam, te eren’, zo meldt El País.

    Lhbt-organisaties hadden opgeroepen tot de demonstratie, terwijl de dood van de 24-jarige Galiciër – ‘het slachtoffer van een aanval met homofobe inslag, waarvan het precieze motief nog wordt onderzocht’ – in het hele land voor opschudding zorgt. Dinsdagavond zijn drie mannen opgepakt voor de moord op Luiz, meldt The Guardian.

    Op maandag sprak het plaatselijke dagblad La Voz de Galicia met Lina, ‘een van Samuels beste vrienden’, die getuige was van de tragedie. Zij en Samuel verlieten zaterdag kort voor drie uur ’s nachts een nachtclub in A Coruña om een sigaret te roken en een videogesprek te voeren.

    ‘Of je stopt met opnemen, of ik vermoord je, flikker’

    Volgens Lina liep er een stel langs. De jongeman, die ten onrechte dacht dat hij gefilmd werd, vroeg hen daarmee te stoppen. Ondanks diens uitleg ging hij op Samuel af en bedreigde hem: ‘Of je stopt met opnemen, of ik vermoord je, flikker.’

    Woedend sloeg hij hem verschillende keren voordat hij vluchtte. ‘Samuel was enigszins versuft door het pak slaag dat hij had gekregen en vroeg Lina om terug de nachtclub in te gaan om haar mobiele telefoon te halen. Toen zij terugkeerde op straat, was haar vriend niet meer waar zij hem had achtergelaten’, aldus La Voz de Galicia.

    Ondertussen, een paar meter verder, ‘werd Samuel omsingeld door een groep van een tiental mensen’, volgens verschillende getuigen. ‘Ze schopten en sloegen hem overal en noemde hem een vieze flikker’, vervolgt het dagblad. De jongeman was bewusteloos en lag op de grond.

    De dood van Samuel Luiz vond plaats aan het einde van de Pride Week in Spanje, een belangrijke viering voor de Spaanse lhbt-gemeenschap

    De dood van Samuel Luiz vond plaats aan het einde van de Pride Week in Spanje, een belangrijke viering voor de Spaanse lhbt-gemeenschap, en ‘na een jaar vol symbolische gebeurtenissen, zoals de recente goedkeuring van de transgenderwet’, aldus InfoLibre.

    Volgens de linkse website ‘blijkt uit officiële gegevens dat het geweld tegen de lhbt-gemeenschap toeneemt’.

    In het meest recente rapport uit 2019 telde het Spaanse ministerie van Binnenlandse Zaken 278 haatmisdrijven op basis van seksuele geaardheid en genderidentiteit, tegenover 182 geregistreerde gevallen een jaar eerder.

    ‘Deze cijfers betreffen echter alleen gemelde misdrijven, en laten alle misdrijven die de autoriteiten nooit bereiken buiten beschouwing’, concludeert de website.

    Lees ook:

  • Schandaal rond Bolsonaro bij aankoop vaccins | Massale cyberaanval in VS

    Schandaal rond Bolsonaro bij aankoop vaccins | Massale cyberaanval in VS

    Meer dan duizend bedrijven in de VS bedreigd door nieuwe cyberaanval

    Hackers vielen vrijdag het bedrijf Kaseya aan om losgeld te eisen van bedrijven die gebruik maken van haar systeembeheersoftware. Cybersecurityexperts vermoeden dat de Russische groep REvil, die eind mei vleesgigant JBS trof, bij de hack is betrokken, aldus de internationale pers.

    Het is een cyberaanval die ‘precies op tijd komt om het lange weekend van de Amerikanen te verpesten’, merkt The Verge op. Terwijl de Verenigde Staten zich aan het voorbereiden waren op de viering van Independence Day, de nationale feestdag op zondag 4 juli, werd het land op vrijdag en zaterdag getroffen door een nieuwe aanval met ransomware, waarbij de computersystemen van een bedrijf worden lamgelegd, waarna vervolgens losgeld wordt geëist om ze weer te ontgrendelen.

    De gehackte bedrijven leveren zelf weer diensten aan andere bedrijven, waardoor de aanval zich razendsnel verspreidde

    Het bedrijf Kaseya, dat zich op vrijdag om 12.00 uur aan de Amerikaanse oostkust realiseerde dat er mogelijk sprake was van een incident met zijn VSA-software (waarmee computers van klanten op afstand kunnen worden overgenomen), beweerde eerst dat de aanval beperkt was gebleven ‘tot minder dan 40 klanten wereldwijd’. Maar deze bedrijven leveren zelf weer diensten aan andere bedrijven, waardoor de aanval van hackers zich razendsnel verspreidde. Volgens BBC moest de grote Zweedse supermarktketen Coop zaterdag al meer dan 800 winkels sluiten, omdat de kassa’s waren lamgelegd.

    ‘We kunnen redelijkerwijs aannemen dat mogelijk duizenden kleine bedrijven getroffen kunnen worden’, vertelde beveiligingsexpert John Hammond aan NBC News. Voor de Amerikaanse zender zou deze nieuwe aanval met ransomware ‘wel eens een van de belangrijkste tot nu toe’ kunnen zijn.

    De Verenigde Staten zijn de afgelopen maanden bijzonder hard geraakt door aanvallen waarbij verschillende grote bedrijven werden getroffen, zoals vleesgigant JBS en Colonial Pipeline, een beheerder van oliepijpleidingen, evenals verschillende lokale gemeenschappen en ziekenhuizen.

    Escalatie

    Volgens onderzoeker John Hammond, die met de Amerikaanse zender CBS News sprak, zou de Russische hackergroep REvil achter deze nieuwe cyberaanval zitten. Deze groep is ook verantwoordelijk voor de aanval met ransomware die JBS eind mei trof. ‘Een analyse van de malware door cyberbeveiligingsbedrijf Emsisoft toonde aan dat deze is gemaakt door REvil’, zo meldt ook CNN.

    ‘Als het de schuld van Rusland is, dan heb ik Poetin al laten weten dat we zullen reageren’, aldus Biden

    ‘Slachtoffers van de cyberaanval zijn getroffen door een update van de Kaseya-software’, liet beveiligingsexpert Kevin Beaumont aan The New York Times weten. ‘In plaats van de laatste update van Kaseya te ontvangen, kregen ze de ransomware’, is zijn verklaring. Voor de expert markeert deze nieuwe aanval ‘een serieuze escalatie in de tactieken’ die de hackers gebruiken. Bij eerdere aanvallen kwam REvil nog binnen ‘met een combinatie van phishing, gestolen wachtwoorden en geholpen door het ontbreken van multifactorauthenticatie’, aldus Beaumont.

    ‘De timing van deze aanval ligt politiek gevoelig, want hij komt slechts enkele weken nadat Biden de Russische president Vladimir Poetin had verzocht om cybercriminaliteit aan te pakken’, zo schrijft Bloomberg.

    Zaterdag zei de Amerikaanse president, die opdracht gaf tot een onderzoek, dat het onwaarschijnlijk is dat de Russische regering verantwoordelijk is voor de aanval die Kaseya heeft getroffen, hoewel hij zegt dat de Amerikaanse regering er nog niet zeker van is. Als blijkt dat ‘dit is gebeurd met medeweten van Rusland of als het de schuld van Rusland is, dan heb ik Poetin al laten weten dat we zullen reageren’, aldus Biden.


    Schandaal rond Bolsonaro bij aankoop coronavaccin

    Negeerde Jair Bolsonaro opzettelijk de verdenking van corruptie bij de aanschaf van een Indiaas covid-19-vaccin? De Braziliaanse procureur-generaal heeft in ieder geval besloten de zaak te onderzoeken.

    Het schandaal houdt de Braziliaanse samenleving al enkele dagen in haar greep en raakt nu ook president Jair Bolsonaro. Volgens de Braziliaanse krant O Globo, heeft de procureur-generaal afgelopen vrijdag besloten een onderzoek in te stellen naar de Braziliaanse president, die ervan wordt beschuldigd niet te hebben gehandeld nadat hij op de hoogte was gesteld van onregelmatigheden rond onderhandelingen over de aanschaf van het coronavaccin Covaxin, geproduceerd door het Indiase laboratorium Bharat Biotech. ‘Opnieuw imagoschade’ voor een zeer controversiële leider, zo schrijft het dagblad.

    265 miljoen euro

    Bolsonaro zou in maart ‘waarschuwingen hebben genegeerd’ vanwege verdenking van corruptie en te hoge prijzen, schrijft Estado de Minas. De krant schrijft dat het contract ter waarde van ongeveer 265 miljoen euro is opgeschort na onthullingen door het centrumrechtse parlementslid Luis Miranda en zijn broer Luis Ricardo Miranda, een ambtenaar van het ministerie van Volksgezondheid die verantwoordelijk is voor de invoer van vaccins.

    De ambtenaar was verrast door de onderhandelde prijs, ongeveer 12 euro per dosis, die veel hoger lag dan de prijs die betaald wordt voor concurrerende vaccins. De Singaporese tussenpersoon die bij de onderhandelingen betrokken was, leek hem ook verdacht. Hij bracht zijn broer op de hoogte die het doorgaf aan zijn directeur. Die zou verzekerd hebben dat hij de federale politie zou verwittigen, wat hij vervolgens nooit zou hebben gedaan.

    Alles wijst erop dat de president er bewust voor heeft gekozen om de vermeende corruptie niet te onderzoeken

    ‘Het onderzoek moet nu duidelijk maken of de president op de hoogte was van de onregelmatigheden en niet heeft gehandeld’, schrijft de Spaanse krant El País.

    ‘Alles wijst erop dat de president er inderdaad bewust voor heeft gekozen om de vermeende corruptie die onder zijn aandacht werd gebracht door gedeputeerde Luis Miranda en diens broer niet te onderzoeken’, zo bevestigen drie oppositiesenatoren, in Gazeta Do Povo, een weekblad uit Curitiba. ‘Het is een feit’, zegt ook Omar Aziz, voorzitter van de CPI, de parlementaire onderzoekscommissie naar de ontwikkeling van de pandemie, in een ander artikel. Gazeta do Povo voegt daaraan toe dat de commissie ‘een constant doelwit vormt voor aanvallen door de president’.

    Kopzorgen

    De zaak haalt de voorpagina’s van de kranten in het hele land, maar heeft ook de interesse gewekt van buitenlandse media. ‘Er zijn geen aanwijzingen dat Bolsonaro persoonlijk van de transactie heeft geprofiteerd’, schrijft Bloomberg. Maar een dergelijk onderzoek zou nieuwe kopzorgen voor de Braziliaanse president betekenen, en is koren op de molen van het lopende parlementaire onderzoek door de CPI.

    Zodra het onderzoek is afgerond, zal de procureur-generaal ‘beoordelen of er sprake is van een misdrijf’ en indien nodig een klacht indienen, meldt Correio Braziliense. Voor vervolging heeft de Hoge Raad toestemming nodig van het parlement. Mocht die toestemming er komen, dan zal Bolsonaro voor zes maanden van zijn functie worden ontheven.

    Maar Bruno Salles, hoofd van het Braziliaanse Instituut voor Criminologie, zegt tegen Bloomberg dat hij zich niet kan voorstellen dat het zo ver zal komen. ‘Zelfs als de aanklager de zaak niet sluit, wat de meest waarschijnlijke hypothese lijkt, zullen parlementariërs niet toestaan dat Bolsonaro voor de rechtbank moet getuigen. Er zijn eerder twee soortgelijke pogingen geweest tegen voormalig president Michel Temer. Beiden werden afgewezen.’


    Champagneoorlog tussen Rusland en LVMH

    Vladimir Poetin ondertekende afgelopen vrijdag een wet die bepaalt dat alleen mousserende wijnen uit Rusland het woord ‘champagne’ mogen gebruiken, terwijl Franse champagne de naam ‘mousserende wijn’ moet gebruiken. Het Franse luxeconcern LVMH, dat de beroemde Moët et Chandon produceert, heeft aangekondigd dat het van plan is de leveringen aan Rusland op te schorten.

    De vraag is of rijke Russen afscheid zullen moeten nemen van hun flessen Moët et Chandon, Veuve Cliquot of zelfs Dom Pérignon, zo schrijft het Russische dagblad Kommersant. Volgens de krant zou dat namelijk het gevolg zijn van het dreigement van LVMH aan Rusland. Een Russische dochteronderneming van het Franse bedrijf heeft zijn lokale partners gewaarschuwd dat het de leveringen van champagne aan het land tijdelijk opschort, omdat Vladimir Poetin vrijdag een controversiële nieuwe wet heeft getekend ‘die nieuwe eisen stelt aan wijnproducten’.

    ‘In het cyrillisch geschreven wordt de term “champagne” in Rusland al sinds de Sovjettijd gebruikt’

    De tekst bepaalt dat voortaan alleen Russische wijnen als ‘champagne’ mogen worden bestempeld, terwijl echte Franse champagne tevreden moet zijn met de aanduiding ‘mousserende wijn’. Het is een regelrechte belediging voor Frankrijk, waar de term ‘champagne’ angstvallig wordt verdedigd en beschermd door een appellation d’origine contrôlée, die voorschrijft dat wijn uit een specifiek omschreven gebied in een regio met dezelfde naam moet komen om het recht te hebben die naam te gebruiken.

    ‘Dit probleem rond terminologie is niet nieuw’, merkt de door het Kremlin gecontroleerde nieuwssite Sputnik op. ‘In het cyrillisch geschreven wordt de term “champagne” in Rusland al sinds de Sovjettijd gebruikt voor een industrieel geproduceerde schuimende drank. Dankzij een versnelde fermentatie duurt de productiecyclus slechts drie weken van deze “Sovjet-champagne”, die wordt geproduceerd in verschillende Russische distilleerderijen die niets te maken hebben met wijnregio’s’.

    Sébastien Vilmot, directeur van Moët Hennessy in Rusland, de dochteronderneming van LVMH, heeft tot dusver geweigerd commentaar te geven op de controversiële Russische wet.

  • Algerije zucht onder hoge voedselprijzen | Biden: Rusland achter cyberaanval

    Algerije zucht onder hoge voedselprijzen | Biden: Rusland achter cyberaanval

    Algerije zucht onder hoge voedselprijzen

    Half april, aan het begin van de Ramadan, luidde Mustapha Zebdi, voorzitter van de Algerijnse Vereniging voor Consumentenbescherming (Apoce), al de noodklok over de stijgende voedselprijzen in Algerije. ‘In veel opzichten is deze Ramadan een van de moeilijkste in tijden. We bevinden ons nog steeds in een pandemie en in een moeilijke sociaal-economische situatie met een onstabiele markt.’ Zebdi had een vooruitziende blik, zo blijkt uit een bijdrage van columnist Kenza Adil, in TSA, een online nieuwsmedium uit Algerije. ‘We zien een nieuw scenario. Gewoonlijk stijgen de prijzen van groenten en fruit in Algerije aan het begin van de Ramadan en keren ze na de eerste week terug naar normaal niveau. Maar gedurende deze Ramadan heeft de opwaartse trend zich alleen maar voortgezet.’

    Op de markten in hoofdstad Algiers die Adil vorige week bezocht waren de prijzen allesbehalve gedaald. Sterker nog, schrijft Adil, de prijzen grenzen soms aan het onfatsoenlijke. Fruit is onbetaalbaar. Vers aangevoerde kersen worden verkocht voor bedragen tussen de 2.500 en 5.000 Algerijnse dinar (15 tot 30 euro) per kilo. Een kilo lokaal geteelde appels kost 900 dinar (5,50 euro), perziken gaan voor 750 dinar (4,60 euro) en nectarines voor 850 dinar(5,20 euro).

    ‘Mensen met een bescheiden beurs moeten verhongeren’

    De mensen die Adil op de markten spreekt, zijn vol ongeloof: ‘Ondanks alle beloftes van de overheid over prijsbeheersing, zijn de prijzen nog nooit zo absurd hoog geweest,’ zegt een zestigjarige. ‘Kijk nou. Alles is er, maar alleen de rijken kunnen hun manden vullen en mensen met een bescheiden beurs moeten verhongeren. Er is geen genade voor ons, zelfs niet tijdens de heilige maand! Ik kan alleen nog op God vertrouwen, dat is alles!’

    Op alle markten is het verhaal hetzelfde: er is een grote keuze uit groenten en fruit, maar die is onbetaalbaar voor grote lagen van de bevolking. Volgens een verkoper zijn het vooral buitenlanders die zijn producten kopen. ‘Die hebben meer koopkracht.’

    Lees ook:

    Het leed is te lezen in de ogen van de mensen die over de markt dwalen, schrijft Adil. Veel mensen kopen nu slechts zeer kleine hoeveelheden. ‘Vroeger was alleen het vlees te duur. Nu kunnen we onze mand niet eens met groenten vullen,’ zegt een man tegen hem. ‘En wat fruit betreft, zelfs het zogenaamde seizoenfruit is een luxe geworden.’ Een vrouw mengt zich in het gesprek: ‘Over welk fruit heb je het? De bananen die uit Ecuador komen, kosten evenveel als een kilo mispels die hier worden geproduceerd. Dit gaat nergens meer over!’

    ‘Sinds enkele maanden zijn de prijzen van alle consumentenproducten onderhevig aan aanzienlijke inflatie’, schrijft Adil. ‘Met ongekende prijsstijgingen bracht Ramadan de genadeslag toe aan de middelste lagen van de bevolking. Bij gebrek aan controle, gaven handelaren zich over aan hectische speculatie en ze legden hun dictaat op. Zullen deze idiote prijzen nu kalmeren na Ied al-Fitr [het Suikerfeest]?’ Algerijnen zullen na vandaag, als de Ramadan eindigt, antwoord krijgen op die vraag.


    Biden beschuldigt Rusland van cyberaanval

    De Amerikaanse president Joe Biden beschuldigt hackers, ‘gevestigd in Rusland’, van de recente cyberaanval op Amerikaanse pijpleidingen. ‘Op dit moment hebben onze inlichtingendiensten geen bewijs van Russische betrokkenheid’, zei de Amerikaanse president, maar ‘er zijn aanwijzingen dat actoren en eisers van ransomware zich in Rusland bevinden’.

    De federale politie zei eerder in een verklaring dat het Darkside-netwerk verantwoordelijk was voor de aanval vorige week op de netwerken van Colonial Pipeline, een van de grootste Amerikaanse beheerders van pijpleidingen, die bijna de hele oostkust van benzine en diesel voorziet, aldus CNN. Door veel experts wordt de criminele groep Darkside ervan verdacht onder een hoedje te spelen met Moskou.

    Om de infrastructuur te beschermen heeft Colonial Pipeline afgelopen vrijdag alle operaties stopgezet, waardoor de olievoorziening in het noordoosten van het land in gevaar komt. De situatie blijft ‘wisselvallig’, liet het bedrijf maandag weten. Het netwerk zal ‘gefaseerd’ worden heropend, met als doel de meeste activiteiten tegen het einde van de week weer te kunnen hervatten.

    Lees ook:


    Win-winsituatie als Groot-Brittanië de oorlog met Frankrijk verliest

    Columnist Ed Cumming betoogt op humoristische wijze in The Guardian dat Londen hoe dan ook verslagen tevoorschijn zal komen uit de visserij-oorlog met Parijs. Hij vindt dat aanbevelenswaardig.

    ‘Als deze week iets heeft aangetoond’, schrijft Cumming, ‘is het dat oorlog met Frankrijk een van de weinige dingen is die de steun van alle partijen geniet. Brexiteers zijn blij omdat ze vooral hunkeren naar gewapende conflicten met de arrogant frogs [‘frogs’ is de Britse scheldnaam voor Fransen]. Remainers zijn blij omdat ze altijd zeggen dat Brexiteers hunkeren naar een gewapend conflict met de arrogant frogs, en ze hunkeren naar gelijk, ook al strijden ze voor een verloren zaak.

    ‘In moeilijke tijden moeten we dankbaar zijn voor deze vluchtige momenten van eensgezindheid’

    Behalve dan geld krijgen van de overheid om niet te werken, was het de afgelopen jaren moeilijk om een ander idee te vinden dat door iedereen met zoveel enthousiasme wordt omarmd. In moeilijke tijden moeten we dankbaar zijn voor deze vluchtige momenten van eensgezindheid.

    Ik heb net zoveel zin in het conflict als ieder ander, tenzij je op het Isle of Wight woont, maar ik ben bang dat onze bewindvoerders niet goed hebben nagedacht over de implicaties. Want er zal maar één winnaar zijn: Frankrijk. Ondanks al het gepraat over overgave door de Fransen, kunnen er geen duidelijkere lessen uit de geschiedenis worden getrokken. Telkens als wij Frankrijk versloegen, in de Napoleontische of Zevenjarige Oorlogen, deden we dat met Duitse hulp. Als we het alleen probeerden te doen, moesten we naar huis rennen met onze bulldogstaartjes tussen de benen; tijdens de Honderdjarige Oorlog, de oorlog van 1778, de Normandische verovering. Ik weet niet zeker of mevrouw Merkel daar op zit te wachten.

    Hoop

    Er zullen enkele vroege momenten van hoop zijn. Onder leiding van Dominic Raab in volledige uitrusting met scheenbeschermers, zal de SAS [de Britse commandotroepen] met parachutes uit hun vliegtuigen springen en onze voorouderlijke drankmagazijnen aan de overkant van het Kanaal in beslag nemen. De burgers van Calais zullen onder dwang les burgers Anglais krijgen die ze in de jaren 90 zo grof hadden durven weigeren [Burger King sloot in 1997 negenendertig restaurants in Frankrijk wegens gebrek aan belangstelling].

    Maar het zal niet lang duren. Na verloop van tijd zal het Vreemdelingenlegioen door Oxford Street marcheren, terwijl hun generaals Mr. Bean-dvd’s en Oasis-albums plunderen uit het rokende wrak van winkelketen HMV. Rowan Atkinson zal uiteindelijk in de stijl van Saddam uit zijn bunker worden gehaald, en worden gedwongen om twintig uur per dag Mr. Bean-sketches op te voeren. De koningin zal worden verbannen naar Balmoral in de nieuwe onafhankelijke vazalstaat Schotland, en worden vervangen door marionet Arsène Wenger als overgangsleider. Als Macron uiteindelijk zijn nieuwe onderkomen aan Downing Street binnenstapt, zal hij meewarig zijn hoofd schudden over de verdorven extravagantie van het aanwezige behang, die laatste ademtocht van de huidige kwaadaardige en corrupte regering.

    Mijn familie is komen aanwaaien in 1066 en ik ben in tweestrijd. Ben ik blij dat we de oorlog met Frankrijk zullen verliezen? Het is moeilijk te zeggen. Volgens hun gewoonte zullen onze nieuwe leiders elke open plek van elk plukje gras ontdoen en het vervangen door dat rare roze grind waar ze zo geobsedeerd door zijn. Eton behoudt zijn naam, maar zal een nieuwe rol krijgen als Ecole Technocratique Nationale.

    Omdat onze vakantiesteden niet langer in staat zullen zijn zich te profileren in patriottische oppositie met hun Franse tegenhangers, zullen ze verlaten worden, met desastreuze gevolgen voor de huizenprijzen. Marmite- en baked beans-fabrieken zullen worden opgeblazen. In plaats van een Byzantijnse dans van samenzwering en interviews, zal de nieuwe serie van Line of Duty een zes uur durende versie worden van geile studenten die door agenten in elkaar worden geslagen. Nu Daft Punk is opgeheven, zal er geen hoofdact voor Glastonbury zijn. Koffie wordt ondrinkbaar en, vreemd genoeg, thee ook.

    ‘Overal zal wijn zijn, behalve in McDonald’s, waar bier zal zijn’

    Maar het zal niet allemaal zo beroerd zijn. Frankrijk wordt soms omschreven als een paradijs dat wordt bevolkt door mensen die denken dat ze in de hel leven, het tegenovergestelde van Surrey, dus. Er zullen voordelen zijn: een gekookt ontbijt wordt verboden, en worden vervangen door een ontbijt op kamertemperatuur en lunch wordt verplicht. Pret a Manger wordt in beslag genomen door de staat, tijdelijk worden omgedoopt tot Ready to Eat en vervolgens met de grond gelijk gemaakt om anderen een kans te geven. Gekonfijte eend uit blik hoeft niet meer in de kofferbak van gezinsauto’s te worden gesmokkeld, maar zal in elke kiosk verkrijgbaar zijn.

    Overal zal wijn zijn, behalve in McDonald’s, waar bier zal zijn. De prijs van Greggs worstenbroodjes zal door de staat worden gelimiteerd. Het zal geld kosten om op de snelwegen te rijden, maar ze zullen allemaal in uitstekende staat zijn.

    In plaats van onze politici te berispen voor buitenechtelijke escapades, worden we gedwongen ze te bejubelen en in plaats daarvan zullen we iedereen uitschelden die de fout maakte met hun geliefde te trouwen. Het zal onmogelijk zijn om een baan te krijgen, maar ook om ontslagen te worden. Iedereen zal minder werken, maar op onverklaarbare wijze productiever zijn. Iedereen gaat op 62-jarige leeftijd met pensioen, behalve machinisten die al op 52-jarige leeftijd met pensioen gaan. Alle ouders krijgen toegang tot goedkope kinderopvang. We zullen een volkslied hebben met een herkenbaar deuntje.

    Als we de oorlog met Frankrijk verliezen, is Engeland de winnaar.’

    Lees ook: