Tag: Lithium

  • Bolivia sluit miljardendeal met Rusland en China om lithium

    Bolivia sluit miljardendeal met Rusland en China om lithium

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Onrust in Frankrijk houdt aan, huis burgemeester aangevallen

    » Limiet voor Twittergebruikers na ‘noodmaatregel’ Elon Musk

    Bolivia heeft een van de grootste lithiumreserves ter wereld

    Bolivia heeft een overeenkomst ter waarde van 1,4 miljard dollar gesloten met Rusland en China voor de winning van lithium, zo schrijft El País. De bedrijven waarmee de overeenkomst is gesloten zijn het Russische staatsbedrijf Rosatom en de Chinese Citic Guoan Group.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het Zuid-Amerikaanse land heeft een van de grootste lithiumreserves ter wereld, maar wint in vergelijking met buurlanden Chili en Argentinië, die ook grote lithiumreserves hebben, maar weinig van het mineraal door een gebrek aan investeringen en technologie. Momenteel haalt Bolivia jaarlijks 600 ton lithium uit de grond; in 2025 moet dit, dankzij investeringen van China en Rusland, 75.000 ton lithium zijn.

    Eerder dit jaar sloot Bolivia al een overeenkomst met de Chinese batterijfabrikant CATL. Bolivia en China onderhouden van oudsher warme banden, onder meer op economisch gebied. Ook met Rusland heeft Bolivia goede betrekkingen. Bij VN-stemmingen rond de oorlog in Oekraïne houdt het land zich steevast afzijdig.

    Lees ook:

  • Wat houdt de nationalisering van lithium in Chili in?

    Wat houdt de nationalisering van lithium in Chili in?

    Elke week pluist de redactie van 360 een actuele gebeurtenis voor je uit aan de hand van de internationale pers. Deze week kijken we naar Chili, waar de regering heeft aangekondigd de lithiumindustrie te nationaliseren. Wat betekent dat voor het land?

    Dit artikel verscheen woensdag in de nieuwsbrief Buiten de grenzen, exclusief voor abonnees. Wil je elke week op de hoogte blijven? Neem dan een (proef)abonnement – al vanaf €4 per maand – op 360 Magazine en abonneer je op de nieuwsbrieven.

    Waarom is lithium belangrijk?

    ‘Is lithium het nieuwe goud?’ kopte een studie in Nature tien jaar geleden al. ‘Hoewel het al bijna twee eeuwen bekend is, komt lithium plotseling in het nieuws: het is het hoofdbestanddeel van de lithium-ionbatterijen die de volgende generatie elektrische voertuigen zullen aandrijven en zou daarom in deze eeuw even kostbaar kunnen worden als goud’, schreef de auteur. En hij zat er niet ver naast met zijn voorspelling: vanuit de hele wereld is er een enorme vraag naar de grondstof ontstaan.

    En die vraag is niet aflatend: persbureau Reuters schreef eerder dit jaar dat de huidige vraag naar verwachting tegen 2030 is vervijfvoudigd. De belangrijkste reden achter de toenemende vraag naar lithium is duurzaamheid. In alle landen proberen industrieën af te stappen van fossiele brandstoffen, en elektrische voertuigen en andere apparaten te voorzien van batterijen. Lithium is het belangrijkste bestanddeel van oplaadbare batterijen, en dat maakt het mineraal interessant voor veel bedrijven.

    Pablo Altimiras, vicepresident van het Chileense lithiummijnbouwbedrijf SQM, omschreef de voordelen van lithium, een zeer licht materiaal, als volgt in een interview met POLITICO: ‘Als het gaat om dingen die je moet verplaatsen, zoals een auto of een mobiele telefoon, betekent een groot bereik dat je veel energie moet opslaan, maar in een auto heb je maar beperkte ruimte. Je hebt dus iets heel lichts nodig, anders gebruik je veel energie om de auto te verplaatsen.’

    Maar ook voor consumenten zijn de eindproducten (bijvoorbeeld elektrische auto’s) steeds populairder, aangezien er minder brandstofkosten bij een elektrische auto komen kijken en men een positieve bijdrage levert aan het klimaat door in een energiezuinige auto te rijden. Ook in Nederland: in 2021 was 11 procent van alle verkochte personenauto’s volledig elektrisch. In 2022 was dit al 26 procent. Maar terug naar Chili.

    000 33DK9PF
    Gabriel Boric kondigt de nieuwe strategie voor lithiumwinning aan. – © AFP​

    Hoeveel lithium heeft Chili?

    Bijna de helft van alle winbare lithiumreserves ter wereld liggen in Chili, en het Zuid-Amerikaanse land produceert ruim een kwart van alle lithium ter wereld, waardoor het na Australië de grootste lithiumproducent ter wereld is, zo schrijft de Chileense nieuwssite El Mostrador. Andere grote producenten zijn Canada, Bolivia en Argentinië.

    Vrijwel alle lithiumwinning vindt plaats in het noorden van het land, in de kurkdroge Atacamawoestijn. Hier liggen grote zoutvlakten waaronder lithium wordt gewonnen. De lithiumwinning in Chili is vooralsnog geprivatiseerd en in handen van twee bedrijven: SQM, een Chileens bedrijf waarbij buitenlandse bedrijven – met name uit China – grote belangen hebben, en Albemarle, een mijnbouwbedrijf uit de Verenigde Staten.

    Chili is een van de grootste lithiumproducenten, met een productie van 207.000 ton in 2022, schrijft de Chileense krant La Tercera. Vanwege de toenemende vraag naar lithium – waarover later meer – nemen de prijzen voor het mineraal ook toe. In het vierde kwartaal van 2022 piekte de prijs van lithium met bijna 70.000 dollar voor een ton industriewaardige lithiumcarbonaat.

    ANP 467517446
    Een lithiummijn van SQM vlakbij Antofagasta. – © Rodrigo Abd / AP

    Vanzelfsprekend betekent dit goed nieuws voor de Chileense schatkist: de toenemende productie en de stijgende prijzen zorgen voor meer inkomsten. In 2022 exporteerde het Zuid-Amerikaanse land voor ruim 7,7 miljard dollar aan lithium, waardoor het mineraal na koperproducten het meest geëxporteerde product is in Chili, zo schrijft website Ex-Ante. Dat zegt veel, want de fruit- en zalmindustrie zijn van oudsher zeer dominant in het land.

    Vanwege de grote reserves in Chili staan andere landen in de rij om zaken te doen met het land. Naast landen als Zuid-Korea, China en Japan, waar het gros van het lithium naartoe gaat, probeert bijvoorbeeld ook de Europese Unie Chileense lithium te blijven importeren. In 2020 was al 80 procent van alle lithium die de EU invoerde afkomstig uit Chili. Om die handel vast te houden werd in december 2022 een reeds bestaand handelsakkoord tussen de EU en Chili vernieuwd om, zoals Financial Times schreef, Europa betere toegang tot Chileense mineralen te geven.

    Chili heeft dus enorm veel lithium, het aanbod is groot, landen staan in de rij, de prijzen zijn hoog, alleen: een strategie voor deze omvangrijke en uitdijende lithiumindustrie ontbrak. En daar kwam vorige maand verandering in.

    ANP 467521032
    Gewonnen lithium in een mijn in Chili. ​– © Rodrigo Abd / AP

    Hoe gaat de nationalisering eruitzien?

    Op 20 april richtte de Chileense president Gabriel Boric zich via een televisietoespraak tot de natie en kondigde een grootscheepse transformatie aan van de lithiumindustrie. Hij is van planeen door de staat gerund lithiumbedrijf op te richten, dat middels een publiek-private samenwerking lithium zou gaan winnen, zo schrijft website Emol.

    Buitenlandse bedrijven kunnen zich inkopen in het staatsbedrijf en zo bijdragen aan de nieuwe lithiumwinningstechnologieën die de regering wil inzetten om ‘de impact op de ecosystemen van de zoutvlakten tot een minimum te beperken’. Ook wil de president de inheemse gemeenschappen die in de Atacamawoestijn wonen, laten meeprofiteren en verder ook in Chili eindproducten, zoals batterijen, gaan vervaardigen, in plaats van het ruwe materiaal naar het buitenland te sturen.

    Minister van Mijnbouw Marcela Hernando gaf in een interview met Bloomberg overigens aan dat het niet om een nationalisering ging. Volgens haar worden bestaande contracten (SQM tot 2030, Albemarle tot 2043) gewoon gerespecteerd en is lithium, omdat het in de grondwet als Chileens wordt omschreven, al van de staat. Volgens haar gaat het om een betere herverdeling van de inkomsten, waardoor heel Chili kan profiteren, en een manier om betere controle op de impact op het milieu te hebben. Lithiummijnbouw is immers, zoals alle soorten mijnbouw, behoorlijk schadelijk.

    Het milieu, de inheemse gemeenschappen, meer inkomsten voor de staat en de ontwikkeling van eindproducten: de redenen voor de nationalisering zijn dus duidelijk. Maar ondanks de plannen van Gabriel Boric is nog niets zeker. Het Chileense parlement moet nog stemmen over de plannen en gezien de huidige verdeeldheid in de Chileense politiek kan een akkoord een moeilijk verhaal worden.

    Lees ook:

  • Grote hoeveelheid zeldzame aardmetalen gevonden in Zweden

    Grote hoeveelheid zeldzame aardmetalen gevonden in Zweden

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Inflatie in Argentinië op hoogste punt in dertig jaar

    » Onderzoek naar president Biden na vondst documenten

    De mineralen kunnen worden gebruikt voor elektrische auto’s

    Het Zweedse staatsmijnbouwbedrijf LKAB heeft in het noorden van het land een grote hoeveelheid zeldzame aardmetalen gevonden, schrijft The Local. Het gaat naar eigen zeggen om de grootste hoeveelheid aardmetalen in Europa. De mineralen worden onder meer gebruikt bij de productie van elektrische auto’s.

    De vondst komt als geroepen voor de EU, dat vanaf 2035 alleen nog maar elektrische auto’s wil produceren en hard op zoek is naar materialen om deze klimaatdoelstellingen mee te behalen. De afgelopen maanden heeft de Europese Unie met meerdere landen die rijk zijn aan dergelijke materialen, zoals Chili, handelsakkoorden gesloten, mede om afhankelijkheid van China te verminderen. Desondanks zal het, mede door extra onderzoek en het verkrijgen van vergunningen, nog tot vijftien jaar kunnen duren voordat de mineralen daadwerkelijk uit de grond worden gehaald.

    Het staatsmijnbouwbedrijf zegt dat de ontdekking, die ruim 1 miljoen ton zeldzame mineralen betreft, goed nieuws betekent voor heel Europa. Het komt zelden voor de dergelijke metalen zich in zulke grote hoeveelheden op één plek bevinden. Met name in Europa zijn er weinig plekken waar deze mineralen gedolven worden, waardoor men nu nog kijkt naar China en Rusland voor samenwerkingen.

    Lees ook:

  • Lithium, een buitenkans voor de Servische economie of een ecologische ramp?

    Lithium, een buitenkans voor de Servische economie of een ecologische ramp?

    Toen het kostbare mineraal lithium ontdekt werd in het westen van Servië, rekende de overheid zich al rijk; het gaf de Brits-Australische mijnbouwgigant Rio Tinto toestemming om een enorme lithiummijn te openen. Omwonenden staken daar een stokje voor.

    ‘Als dit plan ten uitvoer wordt gebracht, is het gedaan met ons dorp,’ zegt Zlatko Kokanović, een 46-jarige veearts en landbouwer uit het dorp Gornje Nedeljice in het westen van Servië. Op de binnenplaats van de meer dan drie eeuwen oude Sint-Joriskerk op een heuvel boven de Jadarvallei bespreken vijftien inwoners, allen lid van de vereniging ‘Ne damo Jadar’ (‘Wij geven Jadar niet weg’), hun komende acties.

    Ze zijn vastbesloten de plannen te dwarsbomen van mijnbouwgigant Rio Tinto, die 200 meter verderop een zuiveringsinstallatie wil bouwen. Het is de bedoeling dat Rio Sava Exploration, de Servische poot van het bedrijf, volgend jaar een 600 meter diepe mijn opent, evenals een installatie voor de zuivering van jadariet, een mineraal waaruit lithium wordt gedolven.

    Rio Tinto zegt dit mineraal, dat is vernoemd naar de rivier de Jadar, in 2004 te hebben ontdekt. Sindsdien doet het Brits-Australische bedrijf geologisch onderzoek in de vallei, die naar schatting 10 procent van de mondiale lithiumreserve bevat. Lithium is samen met borium een van de belangrijkste componenten van jadariet; het is nodig voor de productie van een grote reeks aan producten, waaronder accu’s voor hybride en elektrische auto’s.

    Naarmate het moment nadert waarop de eerste explosies het begin van de boringen zullen inluiden, komen de bewoners van de regio steeds feller in verzet. Ze worden gesteund door inwoners van andere regio’s, Servische milieuorganisaties en enkele wetenschappers, vooral nu ook in de rest van Servië nieuw geologisch onderzoek wordt aangekondigd.

    ‘293 vierkante kilometer, 22 dorpen en 19.000 inwoners worden bedreigd door de boringen,’ zegt elektrotechnisch ingenieur Miladin Durdević (64). ‘Dit is een landbouw- en veeteeltgebied, wij leven van deze vruchtbare grond, die geheel voor die doeleinden wordt gebruikt. Onze kinderen worden hier geboren, de scholen lopen niet leeg, in tegenstelling tot in de rest van Servië. Als het zoutwaterpeil van de vallei oploopt, zal de structuur van de hele biosfeer veranderen en zijn flora en fauna gedoemd te verdwijnen.’

    President Aleksandar Vučić is niet onder de indruk van de tegenargumenten

    Durdević, Kokanović en alle anderen weigeren hun grond te verkopen aan het machtige Rio Tinto, dat inkomsten toucheert die twee tot drie keer zo hoog zijn als de begroting van de republiek Servië. Maar de druk is onmiskenbaar. Van de 600 hectare die de mijnbouwgigant voor de eerste fase nodig heeft, is al 148 aangekocht. Rond verscheidene huizen zijn rood-witte linten gespannen en in de tuinen staan borden met ‘Privéterrein, verboden toegang voor onbevoegden’. ‘Alles om mij heen is verkocht,’ klaagt Jovan Tomić met tranen in zijn ogen. Hij is in 1992 teruggekomen uit Duitsland en heeft al zijn spaargeld gestoken in een werkplaats voor de fabricage van deuren en vensters. ‘Hier vlakbij is een boring gepland, ze doen alles om ons weg te pesten: we worden lastiggevallen met telefoontjes, ze rijden met auto’s rondjes om ons huis,’ zegt Tomić wanhopig.

    ‘Nee tegen de mijn, ja tegen het leven,’ staat er te lezen op de affiches langs de weg tussen Loznica en de dorpen Gornje, Donje Nedeljice en Brezijaka. Ze zijn gedrukt door de vereniging ‘Bescherm Jadar en Radjevina’, met hulp van in het buitenland wonende Serviërs. ‘De methodes voor het delven van lithium, een belangrijke component van accu’s, zijn rampzalig voor de leefomgeving,’ zegt Marija Alimpić, een 36-jarige lerares Frans die aan de wieg van het initiatief stond. ‘Meer dan 140 beschermde planten- en dierensoorten die onmisbaar zijn voor de biodiversiteit worden bedreigd. Wij laten onze natuur niet plunderen. Het plan dient geen nationaal belang, hier profiteert alleen een klein groepje mensen van, en vooral het bedrijf Rio Tinto.’

    ‘Naar verwachting zal er 110 ton explosieven per maand worden gebruikt, 20.000 kubieke meter water per dag en 300.000 ton zwavelzuur per jaar. Daarnaast zal er 25.000 kubieke meter afvalwater per dag in de Jadar worden geloosd of naar de Drina worden geleid,’ zegt Zvezdan Kalmar, een ander lid van de vereniging en oprichter van Kors, de coalitie voor duurzame mijnbouw in Servië. ‘Het risico is enorm, wat verklaart dat Portugal en Spanje van lithium hebben afgezien. Die doen nu onderzoek naar natrium-ion-accu’s, die van betere kwaliteit en milieuvriendelijker zijn.’ Hij laat een van de 528 proefboringen zien die er inmiddels zijn gedaan; de aarde eromheen is dood als gevolg van de stijging van het zoute grondwater dat het terrein in de nabijheid van het boorgat heeft overspoeld.

    Schendingen

    Om de aandacht te vestigen op de schending van talrijke Servische rechten en internationale conventies, waaronder het recht op water, heeft ‘Bescherm Jadar en Radjevina’ de ngo London Mining Network ingeschakeld, die de schade die Rio Tinto aan milieu en samenleving berokkent op wereldwijde schaal aan de kaak stelt. Zo is er afgelopen april tijdens de aandeelhoudersvergadering van Rio Tinto een rapport gepresenteerd waarin erop wordt gewezen dat het bedrijf niet alle gevolgen van zijn mijnbouwwerkzaamheden voor de Servische natuur openbaar heeft gemaakt, noch de omvang van die werkzaamheden en de plaats waar het afval zal belanden. Ook zwijgt het bedrijf in alle toonaarden over de risico’s voor het culturele en natuurlijke erfgoed in de Jadarvallei, in Radjevina, op de berg Cer en in de dorpen Tršić en Tronosa, waar zich een klooster uit de dertiende eeuw bevindt.

    ‘Het plan van Rio Sava Exploration zal aanzienlijke milieuschade veroorzaken,’ waarschuwde Ratko Ristić, decaan van de faculteit voor Bosbouw van de Universiteit van Belgrado, op 6 mei tijdens een vergadering van de Servische Academie van Wetenschappen. Volgens zijn schattingen zouden 203 hectare bos en 316 hectare landbouwgrond een heel andere bestemming krijgen, waardoor het leven van 8325 huishoudens volledig op zijn kop zou worden gezet. In het stroomgebied bij de stad Štavica moet het huidige dennen- en beukenbos wijken voor een stortplaats van 165 hectare, terwijl er een andere stortplaats van 145 hectare in de buurt van Brezijaka en Nedeljice is gepland. Wetenschapper Bogdan Solaja heeft berekend dat er door toedoen van de mijn in veertig jaar 47.000 ton arsenicum zou vrijkomen.

    Toch is de Servische president Aleksandar Vučić niet onder de indruk van deze argumenten: ‘Wij hebben geen zee of andere natuurlijke hulpbronnen die ons dagelijks miljoenen opleveren. Maar we hebben jadariet, en om al dat protest moet ik lachen. Er is geen enkel risico op een ramp. Rio Tinto zal de grootste en meest fantastische fabriek van accu’s voor elektrische auto’s bouwen, en daar zal de hele regio wel bij varen.’ Hoewel minister van Mijnen en Energie Zorana Mihajlović toegeeft ‘niet op alles een antwoord te hebben, want het gaat om nieuwe technologie’, benadrukt ze hoe belangrijk het is om ‘deze historische gelegenheid aan te grijpen om in de frontlinie te staan van de productie van een van de meest gewilde metalen van de moderne wereld’. 

    Toenemend verzet

    In reactie op het toenemende verzet vanuit de bevolking herhaalt Rio Tinto dat het bij de lithiumdelving in Servië de geldende wetgeving in acht zal nemen, en dat de werkzaamheden op geen enkele manier te vergelijken zullen zijn met die in andere delen van de wereld en die, van Australië tot de Verenigde Staten, zijn uitgelopen op een ecologische ramp. ‘Wat wij in Servië hebben, bestaat nergens anders op de wereld; je kunt het delven van lithium uit gesteente niet vergelijken met het delven in openluchtmijnen in Australië. Er zijn gevolgen voor het water uit de regio van de Drina dat we gaan gebruiken, maar dat zal via een gesloten cyclus worden gezuiverd,’ verzekert Vesna Prodanović, algemeen directeur van Rio Sava Exploration.

    Wie moet je geloven? ‘De burgers geloven noch de instituties noch de wetenschap,’ denkt Aleksandar M. Jovović, hoogleraar aan de technische faculteit in Belgrado. Hij wijst erop dat een kosten-batenanalyse volgens de Servische wetgeving niet verplicht is, maar een evaluatie van de milieugevolgen wel. Deze laatste is echter niet mogelijk, omdat de documentatie ontbreekt.

    Volgens anticorruptieorganisatie Pakt is het risico op corruptie en belangenverstrengeling levensgroot

    ‘De samenstelling van de commissie die het milieueffect moet evalueren is ook een probleem,’ voegt Miroslav Mijatović van de anticorruptieorganisatie Pakt uit Loznica eraan toe. Pakt heeft onthuld dat de faculteit voor Mijnbouw en Geologie in Belgrado in mei 2020 bijna een miljoen euro heeft getoucheerd van Rio Tinto. De faculteit voor Werktuigbouwkunde, de faculteit voor Civiele Techniek en het stedelijke gezondheidsinstituut in Belgrado hebben bedragen tussen de 100.000 en 130.000 euro opgestreken. ‘De drie faculteiten, waarvoor een vaste plaats is gereserveerd in de toekomstige commissie, hebben geweigerd ons informatie te verschaffen over de diensten die ze aan Rio Tinto hebben verleend, onder verwijzing naar de geheimhoudingsclausule,’ zegt Mijatović. Volgens hem is het risico op corruptie en belangenverstrengeling levensgroot.

    Ondanks de georganiseerde betogingen met als slogan ‘Oprotten bij de Drina!’ verwacht Rio Tinto op korte termijn toestemming voor de bouw van de mijn te zullen krijgen.

    Zijn de autoriteiten in staat de ontredderde burgers een luisterend oor te bieden, hen gerust te stellen, te handelen in het algemeen belang? Moeten we lijdzaam afwachten totdat Rio Tinto al onze minerale rijkdom heeft gedolven en over vijftig jaar, de geschatte levensduur van de mijn, een troosteloos landschap achterlaat? Over een eventueel herstructureringsplan na de sluiting van de mijnen wordt met geen woord gerept, omdat zo’n plan tot dusver nog nooit is gerealiseerd.

    Update: Op 24 december meldden internationale persbureaus dat de plannen voor de lithiummijn worden opgeschort. Premier Brnabic beloofde een referendum over de bouw onder de lokale bevolking.

    Lees ook: