Tag: maanlanding

  • Ruimteprogramma van Verenigde Staten loopt verdere vertraging op

    Ruimteprogramma van Verenigde Staten loopt verdere vertraging op

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zuid-Korea: president Yoon afgezet door zijn partij, die zijn vertrek eist

    » Bedrijven in Duitsland uiten zich minder terughoudend tegenover de AfD

    Het land wil weer astronauten naar de maan sturen

    De Verenigde Staten moeten de terugkeer van astronauten naar de maan voorlopig nog uitstellen. NASA’s Artemis-programma, het ‘vlaggenschip van de Amerikaanse ruimteverkenning’, kampt met verdere vertragingen, meldt The Wall Street Journal.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Terwijl het ruimteteam van Donald Trump vorm begint te krijgen’, heeft de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie aangekondigd dat de volgende maanmissie, Artemis 2, wordt uitgesteld tot april 2026, en de daaropvolgende missie, die astronauten voor het eerst sinds de laatste Apollo-missie in 1972 weer naar de maan moet sturen, tot medio 2027. NASA loopt dus enkele maanden achter op schema.

  • ‘De race om de ruimte leidt tot nieuwe conflicten tussen landen’

    ‘De race om de ruimte leidt tot nieuwe conflicten tussen landen’

    Dalende kosten van raketten zorgen voor een ware ruimtewedloop, nu ook nieuwe spelers als India en China een succesvol ruimteprogramma hebben opgetuigd. Om dat allemaal in goede banen te leiden zijn nieuwe internationale regels nodig, schrijft commentator Stephen Bush.

    In de ruimte blijft al je gepraat over soft power in het luchtledige hangen. Vraag het maar aan Colombia. Daar werd in 1976 een top belegd met Brazilië, Ecuador, Oeganda, Kenia, Indonesië, Congo en toenmalig Zaïre. Die landen gaven een verklaring af waarin ze stelden dat het luchtruim boven hun land tot aan de geostationaire baan niet bij de ruimte hoort, maar bij het grondgebied van hun land. Die Verklaring van Bogotá was een flop. Colombia mag zijn aanspraak op dat deel van de ruimte dan in zijn grondwet hebben verankerd, internationaal vond de verklaring geen weerklank en ‘hun’ ruimte wordt nog onverminderd geëxploiteerd.

    Al deze landen hadden dezelfde klacht: dat de internationale wetgeving over het gebruik van de ruimte niet de belangen dient van alle landen ter wereld, maar vooral die van de grootmachten. En ze hadden gelijk, al zal dat een schrale troost zijn. In het internationale Ruimteverdrag staat dat verkenning van de ruimte zal worden uitgevoerd ‘in het belang van alle landen’. Maar sinds dat verdrag werd aangenomen en ondertekend (in 1967, met de VS, de Sovjet-Unie en het Verenigd Koninkrijk voorop) is de macht van landen in de ruimte altijd nauw verbonden geweest met hun macht op aarde. Een goed voorbeeld daarvan zijn de wetten die de VS unilateraal opstelt over zaken die in het verdrag van 1967 niet of niet duidelijk genoeg geregeld zijn, zoals commerciële mijnbouw op asteroïden en de maan.

    Kostendaling

    De maanlanding van Chandrayaan-3 eind augustus was belangrijk als romantische illustratie van iets wat we al wisten: dat India deze eeuw een grootmacht in opkomst is. Maar het was ook een belangrijk moment om een andere reden: naar verluidt had India de nog niet eerder verkende zuidpool van de maan weten te bereiken voor slechts 74 miljoen dollar, nauwelijks meer dan Arsenal heeft betaald voor de Duitse voetballer Kai Havertz. Dat kunnen veel andere landen ze niet nadoen, en dat is deels te danken aan de kennis die India in de loop van zijn nu al 54 jaar oude ruimteprogramma heeft opgebouwd.

    Maar het past ook binnen de bredere kostendaling in de ruimtevaart die wordt aangewakkerd door commerciële bedrijven als SpaceX. Het succes van India is deels te danken aan zijn eigen macht. Maar ook aan het feit dat het mede dankzij Indiase innovaties nu zelfs mogelijk wordt om een eigen maanmissie op te tuigen voor grootmachten op hun retour zoals het Verenigd Koninkrijk. En voor commerciële bedrijven en privépersonen met veel minder geld dan Elon Musk of Amazon-oprichter Jeff Bezos, die in zijn toespraak bij de diploma-uitreiking op de middelbare school al blijk gaf van zijn belangstelling voor het koloniseren van de ruimte.

    Met de dalende kosten van raketten is nog maar één hindernis voor die kolonisatie uit de weg geruimd. In hun voortreffelijke nieuwe boek A City on Mars leggen Kelly en Zach Weinersmith op geestige en overtuigende wijze uit waarom je wel krankzinnig optimistisch of oliedom moet zijn om binnen afzienbare tijd een kolonie in de ruimte te willen vestigen. Helaas zijn velen van ons een van de twee of allebei.

    ‘De ruimte lijkt de mens tot nu toe geen verlangen naar vrede in te boezemen’

    Diverse wedlopen tussen grote mogendheden in het verleden hebben aangetoond dat landen tot akelig veel stommiteiten in staat zijn om maar niet achter te blijven bij de ander. En het zou kunnen dat er op de zuidpool van de maan nog onvermoede schatten worden ontdekt. Maar het is net zo goed mogelijk dat die droom net zo’n illusie blijkt als het mythische El Dorado in het hartje van Afrika. Een van de gevolgen van de kolonisatiewedloop in Afrika was dat miljoenen Afrikanen vermoord of op de vlucht gejaagd werden. Er zijn gelukkig geen maanbewoners of marsmannetjes die we van hun land kunnen beroven. Maar een ander uitvloeisel waren directe conflicten tussen de Europese mogendheden. De race om een al dan niet reële voorsprong in de ruimte te behalen begint al hetzelfde effect te krijgen.

    Dat India de doelstelling van zijn ruimteprogramma verlegd heeft van binnenlandse ontwikkeling naar maanmissies en de verdediging van Indiase satellieten, is een reactie op de proeven die China uitvoert met antisatellietwapens. En dat de VS weer met maanmissies bezig is, heeft meer te maken met de zekerheid dat China mensen naar de maan wil sturen dan de minieme kans dat er op de zuidpool van de maan iets waardevols te vinden is. 

    Door de dalende kosten van raketten is het verkennen van de ruimte niet langer alleen voorbehouden aan de grote mogendheden, zoals tijdens de Koude Oorlog. Het verdrag van 1967 op basis waarvan de ruimte nu met anderen gedeeld wordt, gaat nog steeds uit van een wereld waarin dit vooral een bezigheid is van de Amerikanen en de twee voormalige grote mogendheden Groot-Brittannië en de Sovjet-Unie. Terwijl de huidige koplopers in de ruimtewedloop de VS en China zijn. ‘De ruimte lijkt de mens tot nu toe geen verlangen naar vrede in te boezemen,’ schrijft het echtpaar Weinersmith. Nu de wereld zich opmaakt voor een race naar Mars, is de ruimtevaart hard toe aan nieuwe internationale regels.

    Lees ook:

  • Indiase ruimtemissie op schema: Chandrayaan-3 in baan om de maan

    Indiase ruimtemissie op schema: Chandrayaan-3 in baan om de maan

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Ten minste 34 doden bij treinongeluk in Pakistan

    » Niger: junta sluit luchtruim vanwege dreigende militaire interventie

    India wil het vierde land worden dat een maanlanding voltooit

    Drieëntwintig dagen nadat het de aarde verliet, kwam Chandrayaan-3, dat als eerste Indiase ruimtevaartuig een zachte landing op de maan wil maken, zaterdagavond in een baan om de maan. Het ‘voltooide daarmee een nieuwe mijlpaal op zijn reis,’ schrijft The Indian Express. ‘Dit is Chandrayaan-3, ik kan de zwaartekracht van de maan voelen,’ schreef ISRO, de Indiase ruimtevaartorganisatie, op X – het voormalige Twitter.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Twee Indiase ruimtevaartuigen hadden al eerder een baan om de maan bereikt, maar Chandrayaan-2 slaagde er niet in om op het hemellichaam te landen. Chandrayaan-3 blijft nog een paar dagen in een baan om de maan voordat het een poging zal wagen om te landen. Als dat lukt, wordt India het vierde land dat een ruimtevaartuig naar de maan stuurt, na de Verenigde Staten, Rusland en China.

    Lees ook:

  • Historische poging van Japanse start-up om op de maan te landen mislukt

    Historische poging van Japanse start-up om op de maan te landen mislukt

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Israël viert 75-jarig bestaan te midden van massale protesten

    » AI pikt werk in van Kenianen die essays schrijven voor Amerikaanse studenten

    De maanlander is waarschijnlijk gecrasht op het maanoppervlak

    De Japanse start-up Ispace ‘erkende woensdag dat de poging om het eerste bedrijf te worden dat op de maan landde, was mislukt, maar beloofde zijn missies voort te zetten’, meldt The Japan Times. Het onbemande Hakuto-R Mission 1-ruimtevaartuig zou ’s nachts op het maanoppervlak landen, maar ongeveer vijfentwintig minuten nadat de maanlanding moest plaatsvinden, kon het bedrijf geen contact meer krijgen.

    Volgens een verklaring van Ispace is het zeer waarschijnlijk dat de Hakuto-R Mission 1 een harde landing heeft gemaakt op het maanoppervlak. ‘Deze schijnbare crash betekent het frustrerende einde van een missie die begon met de lancering van de maanlander afgelopen december aan boord van een SpaceX Falcon 9-raket’, schrijft The Japan Times.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Lees ook: